Sovjet-jeugd wieden in met vakantie: augurken socialistische wedijver Uitgaan in Haarlem Ïklklï Met de filmcamera in „De wereld der stilte Vlissingen misschien eindhaven voor enorme passagiersschepen der V.S. LANGE STERKE NAGELS Vijftig jaar geleden EEN DAG IN EEN PIONIERSKAMP Veertienjarige president neemt op de kampplaats appèl af. Sovjet II meldt zich voltallig /•"Hoe is het ontstaan?^ Toeristenreizen uit Amerika voor vijftig dollar VRIJDAG 17 AUGUSTUS 1956 3 Produktief spel Dodelijke ernst Volgens plan Strakke regie Huiveringwekkend Westduits protest tegen Britse oorlogsfilms Lufthansa zal in september vooroorlogs net bevliegen Dit woord: CEL Maak geen ruzie niet ons nieuwe leger!" Commando-overdracht Hotelhouder in Rhenen is boos op de WV Uit Haarlems Dagblad van 17 augustus 1906 SVERDLOVSK. Het meer lag diepblauw tussen de heuvels, waarop donkergroene dennen groeiden. In de late zomermiddag Honken verre kreten van spelende kinderen, een riem van een roei boot sloeg kletsend in het water, de vliegen zoemden traag tussen de bomen en het warme zonlicht viel door een keukenraam, waar een dikke kokkin stapels dikke boterhammen stond te smeren. Toen blies iemand, een trompetsignaal en het grote zandige plein tussen de vriendelijke houten barakken begon zich te vullen met toe stromende kinderen, lachende jongens en meisjes met bruine ge zichten. Het was het beeld van een vakantie in een jeugdkamp, zoals men het overal ter wereld zou kunnen vinden, waar kinderen uit een grote grijze stad naar buiten trekken om het avontuur te beleven van bos en water in de zon. Er was één verschil. De kin deren droegen rode halsdoeken over hun witte bloesjes. Zij waren „pioniers." Zij behoorden tot de jongste garde van de communis tische partij van de Sovjet-Unie. Aan de bomen ter weerszijden van de oprijlaan van het kamp hingen de grote portretten: Marx, Engels, Lenin, Kroesjtsjev, Boelganin, Malenkov, Mikojan, Kaga- novitsj en Moloiov keken met uitgestreken gezichten over al die spelende kinderen heen en er wapperden rode spandoeken in de wind met „Strijd, voor de wereldvrede," „Pioniers moeten leren, werken en blij zijn," en „Pionier wees bereid tot de strijd voor de zaak van de communistische partij." Op het ogenblik dat ik dat zag, viel de genoeglijke stemming van mij af, want ik herinnerde mij een soortgelijk beeld uit nazi-Duitsland. Ook daar waren van die kampen, alleen heetten de pioniers daar „pfimpfe." Ze hadden ook witte bloesjes en aardige bruine gezichtjes en ze mochten ook spelen in bos en hei en dansen en liedjes zingen, eer ze spelenderwijs trouw tot in de dood zwoeren aan de vlag van het nationaal-socialisme. Kinderen vinden dat een heerlijk spel en de goed-geschoolde jeugdleider behoeft ze er maar nauwelijks bij aan te moedigen. Persoonlijk vind ik het geestelijke ontucht met minderjarigen en ik kon niet nalaten dat tegen een van onze Russische bege leiders te zeggen. Hij keek verbaasd en zei: „Maar wij voeden gewoon onze kinderen in onze geest op." Toen had ik hem wel kunnen zeggen, dat de liberale democratie zoveel eerbied voor de mens heeft, dat zij het verwerpe lijk acht een kind al aan een politieke overtuiging vast te klinken eer het de tijd heeft er zelf een te kiezen, doch ik zweeg maar liever. Men geraakt tot momenten in de Sovjet-Unie, waarop men moedeloos beseft, hoe diep de kloof is. Overigens hadden de kinderen het daar best in dat kamp. Het waren zoontjes en dochtertjes van arbeiders in. de Oeral- Mach-fabriek, die hier 26 dagen kwamen doorbrengen voor negentig roebel (de resterende 62 roebel worden door de vak bond betaald) en in vergelijking met hun grauwe fabrieks stad Sverdlovsk moet dit zonnige kamp hen wel het paradijs hebben geleken. Zij konden er roeien en zwemmen, vissen en volleyballen en voor regenachtige dagen was er handen arbeid. Men liet ons vol trots de boetseer-afdeling zien, waar overigens niet lekker met klei geknoeid mocht worden en geen vreemde beestjes mochten worden gekneed. De verant woordelijkheid van de produktieve arbeid wordt er al vroeg ingebracht. Daarom vulden zij slechte vormen met klei en als die de bakoven uitkwamen, stonden er meteen honderden hondjes en paardjes en poesjes in de rij. Uiterst smakeloos, maar uiterst doeltreffend. En dat vrijelijk uitleven van de kinderziel is tenslotte maar een van de decadente uitvindin gen van de Westerse psycho-analytici. Bij de opvoeding tot produktieve Sovjet-burgers behoorden ook werk-excursies. Ik las een verslag van zo'n uitstapje naar een kolchoz, dat een van de jongens voor de muurkrant had gemaakt. Het begon met: „Wij zijn gisteren allemaal moe maar voldaan in het kamp teruggekeerd." Dat zou een twaalfjarige bij ons ook geschreven kunnen hebben, maar ik betwijfel of zo'n landgenootje van ons niet aan het gichelen zou zijn geslagen, wan ner hij de volgende zin had gelezen: „Wij hebben ons op de kolchoz in brigades ver deeld en zijn toen in socialistische wedijver aan het augurken wieden gegaan. Brigade twee heeft gewonnen." Om zulke dingen wordt in de pionierskampen van de USSR volstrekt niet gelachen, want zij behoren tot de dodelijke ernst en de onwankelbare zekerheden van 't stelsel, Evenals trouwens de organisatie van het kamp, die de kin deren zelf in handen hebben, onder toezicht van een aantal jeugdleiders van de Kom somol, de partijbeweging van de rijpere jeugd. Het blijft allemaal geheel in stijl. Iedere barak kiest haar eigen „sovjet" (raad) en voor het hele kamp is er een soort opperste sovjet, die vergadert in een kamer met rood laken op de bestuurstafel en een aan tal trommels en trompetten, alsmede enige leuzen en wederom de konterfeitsels van de Sovjet-leiders aan de muur. Die opper ste sovjet stelt voor het verblijf van één zo'n groep van 850 kinderen een „vier weken-plan" op met een aantal te ver vullen doelstellingen en aan het eind van de vakantie wordt dan in een resolutie ernstig geproclameerd dat die doelstellin gen met zeker vijftig percent zijn over troffen. Het mogen dan kinderen van zeven tot zestien jaar zijn, zij hebben de techniek al geheel onder de knie. In eenzame hoogte boven dit alles troont de president van de opperste sovjet, in dat geval een levendig kereltje van een jaar of veertien, die duidelijk de lieveling was van de jeugdleiders en eruit zag alsof hij al heel precies begreep dat men met twijfelen in de Sovjet-Unie niet ver komt. Op hem rustte de belangrijke taak het kamp-appèl af te nemen voor ons groepje bezoekers, dat op een speciaal podium had plaats ge nomen. De kampjeugd had zich in carré opgesteld en beurtelings kwam een jonge tje of meisje met ernstig gezicht naar het midden, waar het presidentje stond, groette met de rechterarm voor het gezicht en riep dan: „tovarisj president, sovjet nummer elf meldt zich voltallig, 54 kinderen." Kame- >aad president riep dan heel hard dat het in orde was en meldde tenslotte het gehele effectief aan zijn kampleider. Deze trad vervolgens zelf naar voren om oen spontane hulde aan de buitenlandse bezoekers te commanderen, waarbij hij met 'uide bevelen eerst de wereldvrede en ver volgens de Nederlands-Russische vriend schap voor enige strak-geregisseerde vhoera's" in aanmerking deed komen. Daarna werd volgens plan een ieder de Sovjet-jeugd met vakantie: onder het alziend, oog van Marx en Engels. ontroering te machtig, aardige kleine meis jes snelden aan en drukten ons bossen bloemen in de handen, eer zij ons lachend en blij meetroonden naar een zitje in het bos voor een kleine zanghulde. Daar werd in ernst de ontroering mij haast te machtig. Een man trok een paar mineur-accoorden uit zijn harmonica en de ronde gezichtjes van de jongens onder hun kaalgeschoren hoofdjes en die van de meisjes, omkranst door vlechtjes, kwam een trek van toegewijde ernst. Daarna zongen zij een van die vreemde Russische liedjes, die net als de ziel van dit volk zijn, die van mineur naar majeur open barsten en dan ineens weer terugzwenken naar mineur, die zachtjes wegglijden en De pioniers zingen. dan ineens weer hartstochtelijk opsprin gen en die de onbestemde tragiek ver tolken van dit land, dat altijd zoveel beter heeft verdiend dan het gekregen heeft. Kamp-appèl„tovarisj president" (rechts) meldt de kampsterkte aan de jeugdleider. Niet juist op Jamboree LONDEN (Reuter). - Westduitse verken ners, die de internationale jamboree mee maken op het landgoed van de Britse ko ningin te Sandringham in Norfolk, hebben geprotesteerd tegen de vertoning in de kamp-bioscoop van de films „The Dam Busters" en „The Wooden Horse". De leider van de Westduitse verkenners heeft verklaard, dat de organisatoren er in hebben toegestemd, „The Wooden Hor- se" uit de circulatie te nemen, maar dat „The Dam Bursters" opnieuw is vertoond. „Ik geloof niet dat het juist is zulke films op de jamboree te draaien", aldus de West duitse leider. (Van onze correspondent in Bonn) Met dezelfde gezagvoerder, die in 1935 de eerste geregelde vlucht naar Zuid-Ame- rika maakte, heeft de Westduitse Lufthan sa woensdag de lijndienst op Buenos Aires die bij het uitbreken van de tweede we reldoorlog in 1939 werd gestaakt hervat. Voortaan zullen twee maal per week Con stellations van de D. L. H. de ge regelde dienst tussen West-Duitsland en Zuid-Amerika onderhouden. De vliegtijd bedraagt dertig uur. In 1934 maakte de toenmalige Lufthansa proefvluchten over het zuidelijke deel van de Atlantische Oceaan ter voorbereiding van de lucht- dienst, die in 1935 tot stand kwam en eerst met Dornier-vliegboten en later ook met luchtschepen werd onderhouden. Toen de dienst in 1939 werd gestaakt, had de Luft hansa meer dan 500 lijnvluchten op Zuid- Amerika gemaakt. Tot de oudste ontleningen aan het La tijn behoren de woorden waarin de La tijnse c als k wordt uitgesproken, zoals keizer (caesar), kerker (career) en kel der (cellarium). In later tijd werd het Latijnse cella, waarvan cellarium na tuurlijk een afleiding is, als: cel overge nomen. Met het woord cel of cello, het mu ziekinstrument, is het een heel ander ge val. Het antieke Italiaanse instrument heette: viola. De kleine viola of violino is onze viool; de violone of zeer grote viool is onze bas. Van violone is het verkleinwoord violoncello, het basje dus of onze violoncel. Wanneer men zegt dat iemand cel of cello speelt, gebruikt men alleen de verkleiningsuitgang zonder het hoofdwoord. Men zegt als het ware: hij ^speelt zo mooi op de „tje". j TONEEL EN DANS Vrijdag 17 augustus, Vleeshal, 20.00, 20.45, 21.30 uur: Poppentheater van Jan Nelissen geeft een uitvoering met de „Koffiecantate" van J. S. Bach. Tot en met dinsdag 21 augustus. MUZIEK Vrijdag 17 augustus, Grote Kerk, 12.0012.30 uur: Beiaardbespeling door Fred, de Nie uit Leiderdorp. Het programma vermeldt werken van onder anderen Mozart, Coupe- rin, Denijn en Hullebroek. Dinsdag 21 augustus, Grote Kerk, 2021 uur: Orgelconcert door de stadsorganist Albert de Klerk. Het programma vermeldt onder meer werken van Sweelinck, Buxte- hude, J. S. Bach en Hindemith. Dinsdag 21 augustus, Concertgebouw, 20.15 uur: Concert door het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Ma- rinus Adam. Solist is de violist Jean Louis Stuurop. Gespeeld wordt „Le Chasseur Maudit" van César Franck, de Symphonie Espagnole van Lalo en de eerste symfonie van Bizet. Donderdag 23 augustus, Openluchttheater, Bloemendaal, 20.00 uur: Concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest met solistische medewerking van de sopraan Nelly Groenevelt. Donderdag 23 augustus, Grote Kerk, 15.00 16.00 uur: Orgelconcert door de stadsorga nist Albert de Klerk. Het programma ver meldt werken van César Franck, Toebosch, Pierre du Mage, Cor Kee en van de concertgever. Donderdag 23 augustus, Grote Kerk, 20.00 21.00 uur: Beiaardbespeling door Leen 't Hart uit Delft. Het programma vermeldt onder meer werken van Mozart, Handel, Brahms, Beethoven en Bach. DIVERSEN Cinema Palace: Iedere ochtend 10.30 uur: „Hans en Grietje", een Amerkaanse pop- penfilm in kleuren. Studiotheater: Iedere ochtend 10.30 uur: De Amerikaan H. B. Cantor uit New York, president van de Carter Hotels Operating Corporiation, heeft ook Vlissingen bezocht op zijn rondreis door Engeland en België om een overzicht te krijgen van de mogelijkheden die havens zouden kunnen bieden aan toekomstige grote toeristenschepen. Hij is in Milford Haven (Engeland) geweest en bezocht ook Zeebrugge. Daarna heeft de heer Cantor in Vlissingen zijn visie gegeven op de mogelijkheden van dit intercontinentale toeristenvervoer. Hij heeft in de eerste plaats het oog op de Amerikaanse toerist, al zullen zijn schepen ook aan Europese gegadigden vervoer kunnen bieden. De heer Cantor zeide niet te weten wanneer er een definitieve beslissing valt. Vermoedelijk is dit over vier maanden en daarna zal het nog wel twee jaar duren voordat de bouw van de twee schepen voltooid is. Het gaat bij de uitvoering van zijn plannen om „de kleine man" in Amerika die Europa op een goedkope manier moet kunnen zien. Cantor heeft die plannen al twintig jaar. Men is thans aan het zesde ontwerp van uitvoering bezig. Er waren maar een paar woorden te verstaan: „Sovjetskaja" bijvoorbeeld, en „Krasny", dat rood betekent, en die kin deren zongen dat zo ernstig en gelukkig, dat men voelde dat zij trots en tevreden dachten de voorhoede te zijn van hun grote vaderland en een nieuwe geluks- droom voor de hele mensheid. Zo zongen zij, die kleine pioniers, kinderen nog die niet weten dat men ze van hun vrijwillig heid heeft beroofd, dat zij geen pioniers maar gevangenen van die droom zijn. Daarom liep mij op die warme zomer middag een koude huivering over de rug. De heer Cantor wil geen concurrentie met de bestaande scheepvaartlijnen. De tonnage van zijn schepen, die „Carter Peace" en „Carter Goodwill" zullen heten, is 90.000 ton elk. De „Queen Elizabeth" meet 83.000 ton. Zij zullen ieder 6000 pas sagiers kunnen vervoeren met een be manning van 1350 koppen. De bouwkosten bedragen honderd miljoen dollar per stuk. De schepen zijn ontworpen door Vladimir Yourkevitch, de architect, die ook de „Normandie" bouwde. Een enkele reis naar Europa met een van de „Carter"-schepen zal de Amerikaan vijftig dollar kosten, maar dit is alleen 99 IN DE DIEPTEN der zeeën, waar het eeuwig schemer is, daalden in 1948 twee duikers omlaag van de Franse Onderzee- onderzoekingsgroep, commandant Jacques Yves Cousteau en zijn assistent Frédenic Dumas. Zij brachten een elektrische lamp mee omlaag, door een snoer met de oppervlakte verbonden. Dumas richtte zijn reflector op een rotswand, vijftig meter onder de zeespiegel. Hij draaide het licht aan. Voor het eerst rinds de schepping wer den op dat moment de werkelijke kleuren van dit gebied zichtbaar. In zij:n boek „De zwijgende wereld", schrijft Cousteau: „De lichtbundel onthulde een overweldigende mengeling kleuren, waarin het rood en oranje overheersten. Het kon zo van het palet van Matisse zijn gekomen. Zelfs de vissen hadden dit niet eerder kunnen aan schouwen. Waarom waren er hier, waar niemand hen kon zien, zulke fantastische kleuren? Waarom overheerste hier het rood, dat men eigenlijk alleen in de bo venste lagen goed kan zien? En welke kleuren zijn er dan ver beneden ons wel niet, waar nog nooit een wezen heeft kun nen doordringen?" DE VRAGEN, die Cousteau hier stelt, zullen wel nooit beantwoord worden. Ook de film, waarin hij ons deze wonderbaar lijke wereld de „Wereld der stilte" onthult, geeft er geen antwoord op. De film stelt ons het bestaan van die wereld voor ogen als een feit. En wanneer wij dat con stateren, moeten wij meteen en een tikje spijtig neerschrijven, dat van de verwon dering van Cousteau, de verbijstering bijna waarmee hij die kleurrijke schoonheid dei- diepten waarnam, bijna niets wordt over gedragen op de toeschouwer. De snelheid,, waarmee de feiten worden opgediend, de logica, waarmee wij worden gedwongen het bestaan van die wereld te aanvaarden, laat weinig ruimte voor ook maar bezin ning achteraf over. Wel wekt het begin van de film de illusie van een ontdekkings tocht naar het nooit geziene, het grote en mysterieuze onbekende, maar het drama tisch accent valt al spoedig niet op de kennismaking met die fantastische wereld, het wordt snel verschoven naar de hande lende mens daarin, naar de wijze, waarop hij de diepten der zee verovert en zich ver trouwd maakt met de vormen van het landschap, de levensmethoden van de be woners. De vaart, waarmee wij door het water worden gevoerd als op een scooter, ontneemt ons de kans verbijsterd te zijn door wat wij zien. Wij vergapen ons aan de duikers. De wereld, die zij ontdekken, wordt door ons nauwelijks mee ontdekt. DAT IS van één kant misschien ook een verklaarbaar gevolg van het feit, dat de films, die vóór Cousteau werden gemaakt, reeds flora en fauna van het leven onder de zeespiegel in beeld brachten. Het nieuws is er dus zo'n beetje af. Doch dat is maar ten dele waar. Cousteau's film had een herschepping van de adembenemende ont dekking" kunnen betekenen. Zijn uitgangs punt was evenwel anders. Voor hem was op de eerste plaats belangrijk de expeditie, welke hij naar de diepzee ondernam. Zelf schrijft hij in zijn boek, dat hij en zijn mannen niet doken om films te maken. De films werden gemaakt om het duiken vast te leggen. Daarvan draagt „De wereld der stilte" het stempel. Maar eenmaal hier van op de hoogte en dus niet meer uit op filmische ontdekking, kan men zeer veel genieten van wat Cousteau heeft vastgelegd en verzameld om de wetenschap te dienen en af en toe speels, uit louter plezier, heeft bijeengegaard. En dan treft het dat de sterkste delen van de film te vinden zijn, waar de diepten worden verlaten om bo vengronds een broedende schildpad waar te nemen, die een bijna menselijke ver schijning krijgt of weer onder water een gezonken schip te bezoeken, dat als een fantoom uit de nevelen oprijst. Het is, vermoed ik, deze associatie met het men selijke, de enig op ons gevoel doorwerken de vergelijkingsnorm, die deze episoden in de film dramatische zeggingskracht geven. In alle andere gedeelten, waar de zwij gende en mysterieuze wereld van onder de zeespiegel in beeld wordt gebracht, hadden er geen mensen moeten zijn, had alleen die wereld ons moeten worden getoond om ons te overrompelen en verbazen. Want juist door de afwezigheid van de mens, is haar leven zo imponerend en staan wij zo hul peloos tegenover de vragen, die zij over haar schepping oproept. Maar misschien is dat ondankbaar tegen over de thans geschapen mogelijkheid om in haar geheimen binnen te dringen en ten minste de vreemde sensatie te ondergaan van een tocht in een rijk, dat nooit te ont ginnen is en nooit geheel te doorvorsen. In zoverre zou ik „De wereld der stilte" een openbaring willen noemen en de lezer aan raden zich met de duikers van de Franse Onderzee-onderzoekingsgroep onder water te begeven, voorbereid op de vermoeienis sen van snel wisselende gezichtspunten, maar ook gereed voor het innerlijk aspect van dit machtige avontuur, dat in vergelij king met Disney's groots opgezette natuur film, geen showeffecten nastreeft, maar zijn opdracht met verrassend mooie resul taten getrouw uitvoert. P. W. FRANSE voor het vervoer. Het eten aan boord kan gekocht worden in een cafetaria met plaat sen voor 1500 mensen en een dinerzaal voor duizend mensen. Drie maaltijden zul len samen vier dollar kosten. Elk schip krijgt twee cantines voor zelfbediening en vier bars en cocktail lounges. Alle hutten zullen een bad bevatten. Ook zal er scheepstelevisie in elke hut zijn waardoor de reizigers alles wat aan boord gebeurt kunnen gadeslaan. De schepen zul len door twintig luchtdichte schotten naar wordt verwacht onzinkbaar zijn. Zij kun nen omgebouwd worden tot vliegdek schepen of troepentransportschepen. Ook de Europeanen kunnen gebruik maken van deze schepen, maar wanneer zij eenmaal in Amerika zijn krijgen zij te maken met het „keiharde" dollarvraagstuk, aldus de heer Cantor. „Wat de haven betreft: ik neem mijn plannen en situatietekeningen mee. Er zouden grote vernieuwingen moeten ko men wil men mijn schepen kunnen ontvan gen". De diepgang van zijn schepen is groot, namelijk 33 voet als de schepen ge laden zijn. Hij deelde nog mede, dat men in Engeland heeft aangeboden de schepen voor hem te bouwen. Wat de mogelijkheid van een haven voor zijn schepen in Engeland betreft, merkte de heer Cantor op, dat een haven daar natuurlijk het nadeel heeft dat de passagiers nog door moeten reizen naar het continent. BONN (United Press). - Het Westduitse ministerie van Defensie heeft zich tot de bevolking der Bondsrepubliek gewend met het verzoek, geen ruzies te maken met de soldaten van de pas opgerichte „Bundes- wehr" over kwesties van defensie en dienstplicht. Dit is een officiële reactie op berichten in een aantal (populaire) West duitse bladen over toenemende botsingen tussen de bevolking en het nieuwe leger. Op 4 september zal de bevelhebber der zeestrijdkrachten, tevens commandant zee macht Nederland, vice-admiraal F. T. Burghard, aan boord van Hr. Ms. kruiser „De Ruyter" zijn functie van bevelhebber der zeestrijdkrachten overdragen aan de vice-admiraal H. H. L. Pröpper. In aanslui ting daarop zal het commando der zee macht in Nederland worden overgedragen aan de schout-bij-nacht G. B. Fortuyn. Vakantieprogramma voor jong en oud. Lidotheater: Zondagochtend 11.00 uur ver toning van de operettefilm „Rose Marie". Zaterdag 23.30 uur nachtvoorstelling van de film „Vergeef mij", met Raf Vallone. Luxortheater: Iedere ochtend 10.30 uur op het toneel vakantieprogramma door Adri van Oorschot. Rembrandttheater: Iedere ochtend 10.30 uur vakantieprogramma met Montagne's Jeugdvariété. Zondagochtend 11.00 uur vertoning van de Zweedse film over dieren in de natuur „Het grote avontuur". TENTOONSTELLINGEN Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don derdags van 1012.30 uur en van 13.3017 uur en zondags van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Nieuwe opstelling van de regentenstukken van Frans Hals, expo sitie van poppenhuis anno 1750 met in ventaris. Het museum is geopend op werk dagen van 10-17 uur, der zondags van 13-17 uur. Zaterdag 18 en 25 augustus avond openstelling van 20.30—22.30 uur. Interieur met kaarsen verlicht. Teylersmuseum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen onder meer van Rembrandt, Michel An- gelo, Claude Lorrain. Geopend op iedere werkdag behalve maandag van 11-17 uur en de eerste zondag van iedere maand van 13—17 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculptu ren, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen van 10-17 uur, des zondags van 13-16 uur. Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op werkdagen van 9 tot 17 uur en op iedere vrijdagavond van 20-22 uur. Bezichtiging onder geleide op aanvrage voor groepen van tenminste vijftien personen. Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17: Het museum is geopend van maandag tot en met zaterdag van 9-12 en van 14-16 uur. Gruquiusmuseum, Heemstede. Historische stoommachines en grote maquette van Ne derland met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Geopend van 9-12.30 en van 13.30-17 uur. Vleeshal. Ter gelegenheid van de Pieter Langendijkherdenking wordt een tentoon stelling gehouden „Rendez-vous der Rede rijkers, vijfhonderd jaar toneel". Geopend dagelijks van 14-17 uur en 's avonds van 19.30-22.30 uur. Tot 2 september. Vishal. Tentoonstelling van zesentachtig te keningen van Vincent van Gogh, dagelijks van 10-17 uur. Avondopenstelling behalve op zondagen van 19.30-22.00 uur. Zondags geopend 1417 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling van werken van de schilder A. Paul Weber. Tot en met 2 september. Tussen een hotelhouder te Rhenen en de plaatselijke vereniging voor vreemdelin genverkeer is een conflict gerezen doordat de V.V.V. het desbetreffende hotel niet op de lijst van hotels en pensions in Rhenen had geplaatst, omdat de hotelhouder geen lid is van de V.V.V. Voorts zou de V.V.V., naar de hotelhouder meent, gasten naar hotels en pensions buiten Rhenen hebben gestuurd met de mededeling dat in Rhenen geen plaats meer was, hoewel zijn hotel nog kamers beschikbaar had. De hotelhou der is van plan een kort geding tegen de V.V.V. aanhangig te maken. Hij wil als argument aanvoeren dat deze vereniging wordt gesubsidieerd met overheidsgelden, en dat de hotels er niet zijn voor de V.V.V., maar de V.V.V. er is voor de hotels. ADVERTENTIE Schoonheidsspecialiste Ann Seymour schrijft in ..Woman and Beauty": „Nagels die breken en splij ten hebben behoefte aan een speciale olie, genaamd NuNale, die onder de nagel riem doordringt, snelle groei bevordert en broos heid voorkomt." Nu ook in Nederland-ƒ1.80 per flacon. maakt broze nagels sterk De laatste hand wordt thans gelegd aan de forten te Hoofddorp. Men is nog bezig met het hard maken der paden en ter reinen, die toegang geven tot de kazerne en de andere kunstwerken. Spoedig wordt een begin gemaakt met het 'afbre ken van de tijdelijke woningen voor de ambtenaren, die bij de fortifieatiewer- ken betrokken zijn geweest. In Hoofd dorp gevoelt men terdege, dat de werk zaamheden een einde nemen. Vele par ticuliere woningen zijn reeds ontruimd en staan ledig. Een blok nieuwe huizen wacht al geruimen tijd op huurders, zeer ten nadele van de bouwondernemers, die zoo koortsachtig gebouwd hebben.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 5