Unieke tentoonstelling over de mens en zijn schrifturen DE LAATSTE TOAST f MERLIJN EN DE WONDERBESSEN Ballet Theatre Het Dagboek van Anne Frank Kunstfotografen tonen hun werk in Leiden Amerikaanse Ford te kopen! 4 Vijfduizend jaar schrift en schrijven" De natuur schrijft Beeldschrift der oudheid Religieuze schrijfkunst De nieuwe tijd Jaarvergadering van Vlaamse letterkundigen De „Gysbreght" voor de televisie Nu in Haarlem Afkeuring maar geen maatregelen Stimulator Een week in ons land VERVOLGVERHAAL T DOORJAKOBJAKOB1 J 12 „De Zeventiende Eeuw in Europa" Agenda voor Haarlem MAANDAG 10 DECEMBER 1956 (Van een redacteur) In de Lichtbal van het Koninklijk Insti tuut voor de Tropen zal minister-president dr. W. Drees morgen een internationale tentoonstelling „Vijfduizend jaar schrift en schrijven" openen, die een beeld geeft van de ontwikkelingsgang der schrijfkunst en haar invloed op de beschavingsgeschiedenis der mensheid. Met de voorbereiding van deze expositie, georganiseerd door het Tropeninstituut en het Amsterdamse Schriftmuseum, zijn ruim twee jaar gemoeid geweest, maar het resul taat is dan ook de moeite waard. Want be halve tal van Nederlandse instellingen, zoals het museum voor Oudheidkunde in Leiden, hebben ook vele buitenlandse in stanties en particuliere verzamelaars, onder andere het befaamde Musée de l'Homme in Parijs, de Zweedse Götheborg-collecties en diverse Duitse musea de kostbaarste schrifturen en inscripties uit hun eigen be zit in bruikleen afgestaan. Het resultaat is een unieke tentoonstelling die een vrijwel volledig overzicht geeft van de evolutie der schrijfkunst in de loop der eeuwen. De expositie opent met een exquise ver zameling gidsfossielen en dergelijke, die als „schriftelijke mededelingen" der natuur als het ware de inleiding tot de kunst van het schrijven vormen: mededelingen, die nog altijd ijverig gelezen en bestudeerd worden door de geologen en voor hen boeiender lectuur vormen dan de spannendste avon turenroman. De overgang naar de eerste proeven van menselijk schrift worden gevormd door nauwkeurige replica op ware grootte van de holentekeningen der prehistorische mensen: fantastische jachttafrelen en reli gieuze voorstellingen die qua stijl en com positie vaak verrassend „modern" aandoen en met name herinneren aan de scheppin gen van Picasso en zijn navolgers. Vervolgens wordt de bezoeker gecon fronteerd met een ganse reeks van beeld schriften uit de oudheid: de hiëroglyphen der oude Egyptenaren, de beroemde Sume- rische kleitabletten en het wonderlijke spijkerschrift der Assyriërs en Babyloniërs. Bijzonder zeldzame speciminae zijn in deze afdeling onder meer een prachtig gecon serveerd knopenblad van boombast uit Nieuw Caledonië, een vroeg-Germaanse runenplaat, een schrifttablet van het Paas eiland gevonden bij de mysterieuze reu zenbeelden, die de oudheidkundigen nog steeds voor onoplosbare raadsels stellen en vooral de Peruaanse „quipu's", fantas tische boekhoudingen van geknoopte touw tjes, waarmee de fiscale ambtenaren der Inca's eeuwen voor de komst, der con quistadores hun belastinginning in puur goud! verantwoordden. Delen van Griekse en Romeinse tempel friezen, marmeren tafels en andere inscrip ties der klassieken vormen de overgang van het beeldschrift naar het letterschrift, waarvan de bloeitijd gevormd wordt door de calligrafieën en monnikenboeken uit de vroeg-Middeleeuwse beschaving. Maar naast deze schitterende kloosterfolianten zijn er ook Islamietische amuletten, heiden se bezweringsformules, gebedsmolens en andere niet-Christelijke religieuze schrif turen uit alle werelddelen, waaronder bij zonder fraaie Hindoe-bidgordels en -boe ken van Bali. Tezamen met de mooiste schrifturen van onze tijd vormen zij als het ware een soort aanschouwelijke kunstge schiedenis van het schrift, waarbij tevens een indruk gegeven wordt van de schoon heid der moderne grafiek die hier eveneens rijkelijk vertegenwoordigd is. Ook de innerlijke waarde van het schrift wordt met vele voorbeelden geïllustreerd. Men bewondert eerbiedwaardige uitgaven van de Bijbel, de Koran en de Mahabbara- ta, geflankeerd door de jongste manifesten over de rechten van de mens. Een andere afdeling biedt de bezoeker „grafologische portretten" van grote persoonlijkheden als Rembrandt, Multatuli, Wagner, Napoleon en Bismarck, zoals die uit hun handschrif ten voor ons oprijzen. Nuchter en zakelijk staan daartegenover de mechanische schrijf gereedschappen en hulpmiddelen van onze tijd: een serie schrijfmachines van de antiekste museumstukken tot de nieuwste elektrische exemplaren de Morsesleutels en -tekens en de gigantische Hollerith- ponsmachines met hun elektrische her senen. Ook het fascinerende „beeldschrift" van onze tijd, de televisie, is daarbij niet vergeten. In deze afdeling kan men zelfs aanschou wen der fraaie Romeinse schriftairen, die op de tentoonstelling in Amsterdam te zien zullen zijn: een Lxccillianus- inscriptie uit de eerste jaren van de Christelijke jaartelling. wen hoe, als toppunt van technische „voor uitgang" een stenograaf tegenwoordig elektronisch op zijn snelheid en accura tesse getest kan worden met behulp van een soort Geiger-teller, die onbarmhartig iedere rustpauze in het arbeidstempo van zijn slachtoffer registreert. Een belangrijke plaats is ook ingeruimd aan de bekroonde werkstukken van de nationale schrijf- en tekenwedstrijd 1956, waaraan honderdduizenden leerlingen van Nederlandse scholen hebben deelgenomen. Deze wedstrijd is op touw gezet, om de be langstelling van de jeugd voor het schrift te stimuleren en zij heeft veel succes gehad. Tal van scholen hebben reeds aangekon digd, dat zij met al hun leerlingen de ten toonstelling „Vijfduizend jaar schrift en schrijven" bezoeken zullen en men ver wacht nog veel meer opgaven van binnen- en buitenlandse onderwijsinrichtingen. Uiteraard hopen de organisatoren ook op een grote belangstelling van de ouderen en met reden, want een zo zeldzame en vol ledige cultuurhistorische collectie als hier bijeengebracht is, zal men wellicht in vele jaren niet meer aanschouwen. De tentoon stelling duurt tot 11 maart 1957. Zondag heeft de Vereniging van Vlaamse Letterkundigen in Brussel haar algemene jaarvergadering gehouden. Na een inlei dend woord van voorzitter Lode Baekel- mans en afhandeling van huishoudelijke zaken sprak prof. dr. Leo van Puyvelde over Albrecht Rodenbach wiens streven en werk hij uitvoerig toelichtte. In de namiddag bracht de letterkundige Achilles Mussche hulde aan Herman Teir- linck, laureaat van de „Prijs der Neder landse Letteren", waarna Hubert Lampo sprak over het werk van Karei Jonckheere, laureaat van de Belgische driejaarlijkse Staatsprijs. Voorts hielden de twee be kroonden en onder meer ook mevrouw Em my van Lokhorst als vertegenwoordigster van dé Nederlandse zustervereniging, toe spraken. De V.P.R.O. zal woensdag 9 januari voor de vierde keer een televisie-uitzending ver zorgen van de door de Nederlandse Come- die onder regie van Johan de Meester in de Stadsschouwburg in Amsterdam te geven voorstelling van de Gysbreght van Aemstel. De rolbezetting staat nog niet geheel vast, maar bekend is dat Ellen Vogel voor het eerst de rol van Badeloch zal vertolken. 99 99 In de tweemaal uitverkochte Haarlemse Schouwburg heeft de toneelgroep „Thea ter" zaterdag en zondag de dramatisering van „Het Achterhuis" door Frances Good rich en Albert Hackett onder de zeer in drukwekkende, uit versobering kracht put tende regie van Karl Guttman tot verto ning gebracht. Naar aanleiding van de Nederlandse première van deze „Plet Dag boek van Anne Frank" geheten kroniek van het leven van een groep joodse onder duikers tijdens de bezetting heb ik reeds een poging gewaagd de door deze voor stelling gewekte ontroering te verklaren als afkomstig van meer dan alleen de her innering. Het weerzien heeft mii in deze overtuiging gesterkt. Natuurlijk: zeker voor ons. die de misdadig veroorzaakte el lende hebben meegemaakt, rechtstreeks of zijdelings, spreekt het documentaire karak ter het meest tot de verbeelding. Maar het is onmiskenbaar, dat er zoalniet met kunst zinnige dan toch met kunsttechnische mid delen is gewerkt om het hart en eventueel het geweten van de toeschouwers te berei ken. Dat de bewerkers hun opdracht met piëteit hebben vervuld, zonder naar sen sationele effecten te streven, siert hen en dwingt respect af. In die geest hebben ook de acteurs hun taak opgevat. „Wij zijn blij dat we dit mogen doen!" zei directeur Ro bert de Vries mij, toen ik hem dezer dagen toevallig snrak. De moeilijkheid om tot 'n zuivere waar dering te komen steekt voor een deel van het Nederlandse publiek hierin, dat deze geschiedenis zo vreselijk echt is gebeurd. Precies zoals het nu wordt opgevoerd, al moest men uiteraard een selectie uit het dagboekmateriaal toepassen en tegenover veel weglatineen enkele toevoegingen stel len. Maar men mag al zal menigeen, wiens realiteitsbesef te sterk leeft, niet an ders kunnen toch niet deze voorstelling (van authentieke zaken) met normen van de werkelijkheid beoordelen. De regisseur en zijn medewerkers hebben dit begrepen. Zij hebben de middelen van uiterlijke ty pering slechts zodanig bescheiden aange wend als noodzakelijk was tot begrip van de situatie en kenschetsing van de ontwik keling, ook waar het de onflakkeringen van onblusbare humor betrof. Op die ma nier kon er toch „een andere werkelijk heid" ontstaan, een zorgvuldig naar waar achtige motieven gecomponeerd beeld in een kleine sniegel. En er is in vele, mis schien wel alle gevallen een creatieve fan tasie nodig geweest om de zich daarin be wegende figuren tot leven te brengen. Het bovenstaande is een parafrase op en een aanvulling van wat ik reeds over deze prachtige prestatie mocht opmerken. Men vergeve mii de mogelijke herhaling van het reeds gezegde, want ik wil er met na druk aan herinneren dat in feite het dag boek van Anne Frank eenzelfde uitwerking op ons had. Zoals Annie Romein-Verschoor in haar voorwoord daarvan constateerde: „De documentatie is niet het belangrijkste (die kan trouwens beter en vollediger ge schieden). maar hoe die kleine dapnere geranium daar heeft staan bloeien achter geblindeerde ramen". Dit stuk is een il lustratief voorbeeld bij de kroniek van de jodenvervolging met een eigen inhoud: het mensonwaardig bestaan in verborgenheid, zoals dat met zeldzaam wijs inzicht werd waargenomen door de ogen van een tot jonge vrouw rijpend kind. Voor zover er van een 'treurspel sprake kan zijn, is het in de eerste plaats haar tragiek. De tragiek van het meisje Anne Frank, dat op 6 juli 1944 de hartekreet aan het papier toevertrouwde: „Wij leven allen, maar weten niet waarom en waarvoor, wij leven allen met het doel gelukkig te wor den". Het verlangen naar een betere we reld van rechtvaardigheid en eerbied voor de persoonlijkheid werd gesmoord in de gaskamer van Bergen-Belsen. maar de na klank is aandoenliik hoorbaar gebleven. Tineke Crefcoeur heeft er een zeldzame pure stem aan gegeven. Ik blijf het, bij alle waardering voor zijn opvatting, jammer Maatschappij der Nederlandse Letterkunde inzake Hongarije Op een zaterdag in Leiden gehouden bui tengewone jaarvergadering heeft de Maat schappij der Nederlandse Letterkunde een beginselverklaring afgelegd die als volgt luidt: „Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Hongarije spreekt de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, in buitengewone jaarvergadering bijeen, haar afschuw uit over elk systeem, dat leidt tot onderdruk king van menselijke vrijheid. Hieruit vloeit voort, dat de maatschappij, hoezeer de gebeurtenissen in Hongarije af keurende, niet kan overgaan tot enigerlei maatregel tegenover leden, die onverhoopt dit standpunt niet delen.". „De maatschappij spreekt als haar oordeel uit, dat zij die een optreden ter onderdruk king van de menselijke vrijheid, zoals dat thans in Hongarije plaats vindt, goedkeu ren, ontrouw zijn aan de geestelijke ver onderstellingen van de maatschappij". De eerste twee alinea's van deze verkla ring waren door het bestuur voorgesteld en de derde alinea werd aan de verklaring toegevoegd op voorstel van prof. dr. P. Minderaa en prof. dr. G. Kuiper. Het voor stel werd aangenomen met drieëntwintig tegen tweeëntwintig stemmen. Een voorstel van de heer M. Croiset en acht andere le den, om de tweede alinea als volgt te ver vangen: „Hieruit volgt, dat zij uit solidari teit met het voor zijn vrijheid strijdende Hongaarse volk het lidmaatschap van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde onverenigbaar acht met dat van de Com munistische Partij Nederland of een harer mantelorganisaties", werd verworpen met twaalf stemmen voor en eenendertig tegen. De vergadering werd bijgewoond door vijf enveertig leden. cocccoooococcc Het medisch tijdschrift Lancet heeft meegedeeld, dat Engelse geleer den een automatische hart-stimulator 3 hebben uitgevonden, die aan het werk gaat op het ogenblik, dat het hart van 8 een patiënt ophoudt met te kloppen. 8 De machine kost niet meer dan een pond (10 gulden) en de artsen houden 8 er rekening mee, dat mensen, die aan jij een ernstige hartkwaal lijden, zulk een A apparaat spoedig naast hun bed zullen hebben. OCOOOOOOC<X>!^^>OOCOCOOCCOQOOCOOOOOOOOOOOOOCOOOC>^OOODOOOOC vinden dat Robert de Vries zijn rol van Otto Frank te ingetogen en verstild, daar door met iets priesterlijks dat niet over eenstemt met het bevriende vaderbeeld, vertolkt. Erg mooi vond ik zijn optreden bij het Chanoekahfeest en zijn uitingen van warme bezorgdheid. Van de anderen heb ik speciaal Jules Croiset als de zeventienjarige Peter reeds nadrukkelijk geprezen. Bernhard Droog was zonder enige mannetjesmakerij of ge makkelijke nabootsing „de bange jood" met zijn bij de geringste aanleiding over dreven angst voor ziekte. Eén der hoogte punten van de avond acht ik zijn opkomst, waarbij hij iets van wat er, buiten.gebeurt (de razzia) aanvankelijk verzwegen voel baar maakt. Een ander hoogtepunt: de scène van de letterlijke kruimeldiefstal door Meneer Van Daan en de uitbarsting tussen de twee haar beheersing verliezen de vrouwen, waardoor Hans Tiemeyer. En_ ny Mols de Leeuwe en Jenny van Maerlant tot uiting wisten te brengen, wat er wezen lijk in deze mensen omging en kans kreeg beschamend naar buiten te treden. Maar ik moet tenslotte nogmaals in een herhaling vervallen: het was het ensemble als geheel, dat ons nu, op een veilige af stand, de tussen hoop en ontzetting zwe vende toestand van de vernederden en be ledigden uit de oorlogsjaren in zijn werke lijk ware gedaante liet zien. David Koning Toen de morgen aanbrak en de zon opkwam, stond Merlijn op uit zijn schuilhoek. Hu zou het blijken, of zijn plan geslaagd was Want de toverdrank, die hij in het water van de put had gegooid, was een slaap drank; en daar iedereen in het paleis van dat water gedronken moest hebben, zou de drank nu wel gewerkt hebben, meende hij. En jaweldat was ook zo. Want toen Merlijn voorzichtig om een hoekje keek, zag hij de soldaten van de wacht liggen, diep in slaap e?i luidruchtig snurkend! us Zondag is in de Rotterdamse Schouw burg een korte tournee begonnen (mogelijk geworden „dankzij" de toestand in Egypte) van het in 1940 opgerichte en onder leiding van Lucia Chase en Oliver Smith staande American Ballet Theatre, welk gezelschap een dubbele doelstelling heeft: het hoog houden der klassieke traditie en het be vorderen van de creatie van „vitale" wer ken op muziek van hedendaagse compo nisten. Daarmee was het openingsprogram ma in overeenstemming. Het begon trou wens met een werk, waarin beide oog merken worden nagestreefd: „Thema en variaties" op het gelijknamige gedeelte uit de derde suite voor orkest van Tsjaikofsky in een choreografie van George Balan- chine een ook daarom gelukkige en principiële keuze, omdat het aan deze waarachtige danskunstenaar is te danken, dat de Verenigde Staten een rol van de allergrootste betekenis in de ontwikkeling van het ballet zijn gaan spelen. Balanchine heeft dit divertissement ge heel opgezet in de schitterende bravour- stijl, die door Marius Petipa aan het einde van de vorige eeuw in de keizerlijke thea ters van Rusland werd ingevoerd. Maar hij is op alle mogelijke manieren verder gegaan, technische eisen stellend waar zijn voorganger niet van gedroomd heeft, te vens de virtuositeit ondergeschikt makend aan de verwezenlijking van een ingenieuze compositie. Zijn variatiekunst bereikt een fantastische climax in de finale, waar alle leden van de groep de elegante versierings motieven van het grondpatroon uitwerken Rosella Hightower en Scott Doxxglas in „Thema en variaties" van Tsjaikofsky Balanchine. ADVERTENTIE Tot 31 december In het Rijksprentenkabinet in Leiden is vandaag een expositie geopend van werk van ach'''m Nederlandse kunstfotografen. Zij zal tot 31 december geopend zijn. Het prentenkabinet heeft enige jaren geleden een afdeling voor fotografische beeldende kunst gesticht. Thans is reeds een grote collectie fotografisch materiaal bijeen ge bracht. Bovendien zijn in de afgelopen ja ren enkele exposities gehouden van het werk van bekende Nederlandse fotografen, zoals Nico Jesse en Wim van Os. Nu wordt een keur van de werken van leden van de Nederlandse fotografenkunstkring uit de laatste twee jaar tenfoorïgesteld. De expositie is voornamelijk ingericht voor onderwijsdoeleinden, doch heeft ook een algemene instructieve waarde. De on derwerpen van de foto's lopen zeer uiteen. Er is niet gestreefd naar een bepaalde lijn in de tentoonstelling en er wordt niet de nadruk gelegd op bepaalde stijlen. De expositie laat werk zien van J. H. den Boestert uit Voorburg, Martien Cop- pens uit Eindhoven, B. van Gils uit Breda, G. Th. B. van Houweningen, Max Koot, D. G. Lanting, Victor Meeussen, W. Schuur man, Frans Vink en Ed van Wijk uit Den Haag, Cas van Os, Steef Zoetmuller en L. van Oudgaarden uit Rotterdam, Jan Schiet, Carel de Vogel, Cor van Weele en Lies Wiegman uit Amsterdam en M. Woldringh uit Leiden. Is de beste tijd om een Vraag Uw Ford-dealer waarom Hoe weet ik dat?, vroeg Muck licht geërgerd. Wie heeft u eigenlijk op dat idee van een moord- per-ongeluk gebracht? Mij? Mevrouw Werdohl. Ik ben vanmiddag bij haar op bezoek geweest. Muck wuifde die woorden weg. Zij zou er beter aan doen, zich met andere zaken te bemoeien De telefoon begon te bellen. Mevrouw Amthor liep naar het toestel. Het was Dorothea Werdohl. Ook goede morgen, zei ze. Het was niets ongebruikelijks, dat Dorothea opbelde. Hoe gaat 't met je, Dorothea? Jammergenoeg niet goed. Christian is gisteren in het ziekenhuis opgenomen. Wat zeg je? Toch niet ernstig, hoop ik? Ik hoop van niet, maar het was nodig dat hij zich onder behandeling stelde. Misschien gaan ze wel opere ren, maar die doktoren zeggen zo weinig, Charlotte. We zullen maar afwachten. Zeg eens, Charlotte, zou je onze kaartjes voor de opera vanavond willen hebben? Je kunt je wel voorstellen, dat ik nu geen zin heb om uit te gaan. Vandaag? Nee, dat kan jammergenoeg niet. Het is dinsdag en dan is er 's avonds altijd een bijeenkomst van een paar advocaten. Het spijt mij erg, want ik was graag gegaan, en ook Walter zal het wel jammer vinden. Ja, dat is waar ook. Daaraan had ik nog helemaal niet gedacht. En je schoonzuster? Wij oudere vrouwen mogen wel eens iets voor de jeugd doen! Irene zal hel wel prettige vinden eens iets anders te zien dan de vier wanden van je flat. Charlotte begon te lachen. Oudere vrouwen, zeg eens, Dorothea Walter's assistent is overigen gisteren bij mij op bezoek geweest. Het is wel een grappige kerel, die Termühlen. Hij voelt zich overigens, geloof ik, een soort Don Juan. Ik zal vanavond de wagen sturen, dat zal Irene wel prachtig vinden. Ik zal het haar zeggen. Termühlen was niet vrij van ijdelheid en hij vond het dan ook een persoonlijke verdienste, toen hij met een Vertaald uit het Duits Copyright: Cosmopress, Génève Oorspr. titel: „Toen de champagne werd geserveerd" indrukwekkende limousine en met aan zijn zijde een bij zonder elegante vrouw naar de opera reed. Zij zaten in de mooiste frontloge. Irene liet het zich lachend welge vallen, dat Termühlen in de pauze met haar door de foyer heen en weer liep. Ze voelde zich aangetrokken tot de grote wereld en ze zag graag feestelijk uitgedoste mensen. De blonde Termühlen beviel haar wel. Zij vond hem een aardige en humoristische kerel. Aan de bar dronken zij wat. Juist op dat moment kwam een foto graaf op hen toelopen, die er kennelijk zijn beroep van maakte van de bezoekers foto's te nemen. Het flitslicht ontbrandde. Termühlen voelde zich zeer gevleid, dat hij van Irene en hem een opname had gemaakt. Kunt u mij een afdruk toesturen?, vroeg hij. Natuurlijk, antwoordde de fotograaf, Dat is mijn werk. Hij pakte zijn toestel weer in en verdween. Toen de opvoering ten einde was, wachtte de in livrei gestoken chauffeur reeds op hen, het portier open houdende. Termühlen werd hierdoor bijzonder getroffen en hij vond het jammer, dat de avond al ten einde liep. Toen de chauffeur die zijn gedachten scheen te heb ben geraden vroeg of zij direct naar huis gebracht moesten worden, stelde Termühlen Irene voor nog ergens een glas wijn te gaan drinken. Waarom niet?, antwoordde zij, Ik heb een ver- ichrikkelijke dorst. Het werd nog een genoeglijk uurtje in het kleine wijn lokaal. Irene Wittstock behoorde tot de opgewekte men sen, die open staan voor de kleine vreugden in het leven. Termühlen luisterde geamuseerd naar haar gebabbel. Hij had nog nimmer zulk een openhartig en verstandig meisje ontmoet. Irene wist precies, wat zij wilde, en zij liet zich graag een beetje verwennen. Zij vertelde Ter mühlen, dat zij later haar man wilde tonen, dat er buiten het terrein van de wetenschap nog meer is, en dat zij daarvan graag haar deel wilde hebben. Tegen één uur stapten zij op. De chauffeur reed eerst naar Irene's huis, daarna naar dat van Termühlen, die zo'n goed humeur had, dat hij de chauffeur een fooi van tien mark gaf. Het is een gezellige avond geweest, dacht hij, toen hij zijn vrijgezellenwoning binnenging. Die bacterioloog mag gelukkig zijn, dat hij zo'n vrouw krijgt! De dikke fabrikant Kotter wiste zich de transpiratie van het voorhoofd. Wat de commissaris hem zojuist gezegd had, was afschuwelijk! Het was ontzettend en hij had het gevoel, alsof hij in groot gevaar verkeerde. Wat had Muck toch weer precies gezegd? Iedereen was nog verdacht en al voelde hij zich ook nóg zo onschuldig, bij hem in het bedrijf lag het cyaannatrium bij wijze van spreken voor het grijpen. Dat hij ook niet voorzichtiger was geweest! Natuurlijk had hij bij de Industrie Bank een krediet van zeventigduizend Mark gekregen, maar die lening was volkomen gedekt en had hij niet zo'n felle concurrentiestrijd moeten voeren op de export markt, dan had hij de nieuwe pers uit eigen middelen kunnen financieren. Even natuurlijk was het, dat hij drie jaar geleden, bij de geboorte van zijn jongste zoon, zichzelf en zijn vrouw voor zestigduizend Mark had laten verzekeren. Dat had hij gedaan, opdat de kinderen, waar hij buitengewoon op gesteld was, bij eventuele tegenslagen verzorgd zouden zijn. Het is klinklare onzin, wat u daar beweert, bracht hij er tenslotte wanhopig uit. De aanwijzingen zijn zó duidelijk, dat ik zelfs tot arrestatie over zou kunnen gaan, antwoordde Muck genadeloos. U bent de enige, die gemakkelijk aan iedere hoeveelheid cyaannatrium kunt komen! Maar waarom zou ik nu uitgerekend op de verjaar dag van de Amthors mijn vrouw willen vergiftigen? Waarom zou u uitgerekend op de verjaardag van de Amthors uw vrouw niét vergiftigen?, kaatste de commis saris de bal terug. Ik geef u mijn erewoord. Laten wij zakelijk blijven. Voor niemand zou het zo gemakkelijk geweest zijn en niemand zou een beter motief gehad hebben voor een moord. Eén ding staat namelijk als een paal boven water, mijnheer Kotter. Op de verjaardag van de Amthors moest een mens sterven. De verkeerde werd echter getroffen En uitgerekend ik zou mijn vrouw uit de weg heb ben willen ruimen, mijnheer? Kotter begon opstandig te worden. Mijnheer, zei hij nog eens, ik wil eerlijk zijn tegenover u. Ik heb een grote achting voor mijn vrouw, maar ik wil wel bekennen, dat onze verhouding niet de beste is. Zij is echter de moeder van mijn kin deren, en dat is het waardigste, dat ik ken. (Wordt vervolgd). en doorgeven. Prachtig is het speels be ginnende, lyrische duet van de solisten, mede door een de spanning verhogende af wisseling van versnelde en vertraagde be wegingen. Iloe verheugend het weerzien met Rosella Hightower en prettig de ken nismaking met Scott Douglas ook was, zij konden bepaald mijn herinnering aan Alicia Alonso en vooral aan Igor Youske- vitch, die deze rollen tijdens het vorige be zoek van Ballet Theatre vervulden, niet overtreffen. Rosella Hightower (die na het seizoen in Monte Carlo terugkeert naar het Ballet van de Markies de Cuevas) zal bij een volgen de gelegenheid de hoofdrol Odette in Dolins versie van de tweede akte van „Het Zwanenmeer" vertolken. Dientengevolge bleef ons haar onovertroffen optreden in het duet „De zwarte zwaan" onthouden. Deze pas-de-deux werd thans uitgevoerd door Nora Kaye en Scott Douglas, die de door griep overvallen Erik Bruhn voor treffelijk verving. Nora Kaye is, hoe su bliem ook in „dramatische" rollen, bepaald niet de aangewezen ballerina voor het eta leren van virtuositeit. Zij overwint de moeilijkheid wel, maar niet spelenderwijze met wat een tweede natuur is geworden. Door de bouw van haar lichaam zijn de be wegingen trouwens te kort („Het houdt niet over" pleegt men populair te zeggen) en niet licht genoeg. Doordat het programma geheel bestond uit hier reeds eerder besproken werken, moet de nadruk in deze recensie op de per soonlijke prestaties vallen. En zo kan ik dan gewag maken van nauwelijks minder dan een sensatie: het optreden van de Chi leense, in Mexico haar eerste opleiding ge noten hebbende danseres Lupe Serrano in het overigens weinig interessante „The Combat" (ook wel „Het Duel" geheten) van William Dollar op muziek van Raf- faelo de Banfield, in een nieuw decor van Georges Wakhévitch vertoond. Zelden of nooit zag men zulke moeiteloos aandoende, grote sprongen: gespannen als een boog, het lichaam wegschietend als een pijl. Wel erg slap in vergelijking hiermee was de als danser egocentrische en kennelijk over zijn hoogtepunt heen zijnde John Kriza als haar tegenstander in deze choreografische uit werking van twee passages uit „Het be vrijde. Jeruzalep-i," yan Tasso, een gedicht over de kruistochten. Teleurstellend (tengevolge van de door zijn reputatie te hoog gespannen verwach tingen) was Kriza eveneens in „Interplay" van Jerome Robbins op aan jazz verwante muziek van Morton Gould, een der koste lijkste balletten van het Amerikaanse re- oertoire, een spel in optima forma, een samengaan van academische oefeningen en oprechte sportiviteit. Van de uitvoeren den moeten Ruth Ann Koesun en vooral Harold Lang met de grootste waardering worden genoemd. Het was een plezierig slot van een avond, die alleen al om „The ma en variaties" de dankbaarheid van het publiek verdiende. Ballet Theatre is van daag. morgen en woensdag nog in Rotter dam en treedt verder op 16 december twee keer in Utrecht, op 17 december in Delft en op 18 december in Hilversum op. David Koning Derde Europese tentoonstelling In Rome is de derde Europese tentoon stelling „De Zeventiende Eeuw in Euro pa" geopend. Zij wordt gehouden in het tentoonstellingspaleis, onder auspiciën van de Raad van Europa en de Italiaanse mi nister van Onderwijs. De tentoonstelling duurt tot eind januari. Zij is een vooi'tzet- ting van de „traditie" die in 1954 in Brus sel begonnen werd met „Het Humanistisch Europa" en vervolgd werd met de Amster damse tentoonstelling „De Triomf van het Manierisme" in 1955. Aan de tentoonstel ling in Rome wordt ook door Nederland deelgenomen. Er zijn driehonderd meester werken te bezichtigen. MAANDAG 10 DECEMBER Minerva: Aerdenhout's jeugdtoneel met „A Christmas Carol", t. b. v. Hongaarse vluchtelingen, 8 uur. Lido: „Het eiland der verleiding", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Doctor at sea", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Minderjarig meisje ontvoerd", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Char lie's tante", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „De ijzeren handschoen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De wereld der stilte", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De man, die te veel wist", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Stadsschouw burg: Lotte Goslar en haar ensemble, 8 uur. Frans Halsmuseum: Mevrouw dra. M. M. Boldingh spreekt voor Volksuniversiteit over „Nieuwe wegen in de moraal", 8 uur. Be- gijhofkapel: Voor het Interkerkelijk Evan gelisatie-comité spreekt Ds. A. van Gent, over „Is er direct verband tussen de momen tele wereldgebeurtenissen en de Bijbel?", 8 uur. Zangdienst van 7.30 uur af. Zang en Vriendschap: De Grotere Wereld met vragen- avond, 8 uur. DINSDAG 11 DECEMBER Lido: „Het eiland der verleiding", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Studio: „Evangelie", 14 jaar, 2.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Minderjarig meisje ontvoerd", 18 jaar, 2.30 en 8 uur. Cinema Palace: „Charlie's tante", 18 jaar, 2, 4.15 7 en 9.15 uur. Roxy: „De ijzeren handschoen", 14 jaar, 2.30, 7'en 9.15 uur. Luxor: „De wereld der stilte", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De man, die te veel wist", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Concertgebouw: N. Ph. O. o. 1. v. Alexander Smallens 4e Concert serie D. So list Edmund Kurz, cello, 8.15 uur. Wilhel- minastraat 43 A: mr. M. L. Stibbe spreekt over: „Sint Nicolaas en Kerstmis in de school", 8.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 6