Tentoonstelling ter ere van Matthieu Wiegman Jeanne en de rechters N.Ph.O. met Olofen Krebbers voor „Geloof en Wetenschap" Postzegels die ongeldig worden Poolse volk erg verdeeld, maar één in afkeer van Sovjetmacht Verkiezingen naderen 12 HIER HELPT Burgerlijke Stand van Haarlem ,/T KAARSENHUIS" Frankrijk gaat de Sahara tot ontwikkeling brengen HET ZUIDELIJK TONEEL Nog geen accommodatie voor Hongaren-op-doortochl Luchtbrug voor Hongaarse vluchtelingen naar V.S. ..als steeds de Uwe' Status van Russische troepen wordt besproken Koersfluctuaties op de Amsterdamse beurs van 10 tot en met 14 december Rollen in Saarland zijn nu volslagen omgekeerd Hoffman steunt kabinet tegen dr. Schneider Kort nieuws ZATERDAG 15 DECEMBER 1956 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT In het Haagse Gemeentemuseum wordt tot 21 januari een tentoonstelling gehouden van werk van Matthieu Wiegman ter gele genheid van het feit dat deze schilder kort geleden zijn zeventigste verjaardag mocht vieren. Enkele kleinere tentoonstellingen, waaronder één bij Felison in Velsen, pre- ludieerden al op dit evenement. Op zich zelf konden deze exposities echter moeilijk evenementen genoemd worden. Zij beant woordden niet aan de verwachtingen, die men mocht koesteren van deze figuur. Er is namelijk een tijd geweest dat wanneer men de belangrijkste Nederlandse levende schilders te noemen had Wiegmans naam direct na die van Jan Ski ij ter s klonk en voor wie weet hoe velen nog zelfs daar voor. Wiegman was één van de belang rijkste figuren van de Bergense School, waartoe ook behoorden Leo Gestel, Colnot, Piet van Wijngaerdt, Harrie Kuijten, eigen lijk ook Piet Wiegman en waarmee Sluij- ters met zijn Staphorster werk veel gemeen had. Het was een voor Nederland belangrijke beweging. Men bouwde voort, op het werk van de grote Franse schilder Cézanne, als reactie op het Nederlandse naturalisme en impressionisme. Wiegman zei er zelf van: „Cézanne heeft de poort geopend en ons het respect voor de aarde teruggebracht, alsmede het begrip voor de verhouding waarin de geschapene zijn Schepper dient te zien." „Herkende hij in de wijze, waarop Cézanne zijn landschappen in grote lichtvlakken ordende, iets van het eeuwige licht, waarvan het geschapene de weer glans draagt?" vraagt Gabriel Smit in de inleiding tot de catalogus zich af. Het im pressionisme hield zich voor deze schilders te zeer op met het moment, het tijdelijke. Men wilde in een schilderij een hechtere bouw zien. Men wilde de natuur op het doek ordenen. Men wenste een ideale ver beelding en geen weergeving van het ver anderende uiterlijk der dingen. De Bergen se school heeft lange tijd invloed uitge oefend en gaf aanleiding tot maniërisme bij kleinere figuren. Er waren later beken de schilders die hun begin vonden in de geest van de Bergense School, maar evo lueerden in andere richting. Matthieu Wiegman stond ook aan het begin van een vernieuwing in de kerkelijke kunst. Grote wandschilderingen in de Rozenkranskerk aan de Jacob Obrechtstraat te Amsterdam hadden voor die tijd een revolutionaire betekenis en vermochten ons, jongeren, te enthousiasmeren. Op de Bergense School kwam ook weer een reactie. De belangrijkste was misschien wel die der magische realisten. Zo sprak de schilder Willink naar aanleiding van de Bergense school van meer of minder bruin aangebrande Cézannes en wie Matthieu Wiegmans vroege werk in het Gemeente museum ziet, kan zich dit toch wel enigs zins voorstellen. Maar Wiegman is de schilder van het „Meisje in rieten stoer' een onvergetelijk protret in bruinen, grij zen, witten, zwarten en wat rood. Zeker ADVERTENTIE Eén enkel tabletje in de mond geeft reeds verlichting. Handige platte doos jes 55 cent bij Apoth. en Drog - J By eiDarejerkoud^ danP°j[\rl0 uierkins- POTTER'S LINIA Imp. Fa. H. ten HERKEL HILVERSUM HAARLEM, 14 december 1956 ONDERTROUWD: 14 dec., P. H. van den Bos en C. L. Logmans. GEHUWD: 14 dec., J. van der Stadt en C. Chr. van der Mije; A. de Jong en A. Meijer; H. Zweegman en E. C. G. Klut; P. Klut en H. Giljou; F. Groot en J. Broekman. BEVALLEN van een zoon: 13 dec., J. C. Vreeken—Baars; 14 dec., K. Meeuwsen— Hart. BEVALLEN van een dochter: 12 dec., J. de Oude—Smit; 13 dec., J. H. van der Lei—van de Poppe; E. F. StengerLambour; E. E. van den BroekStroosma. OVERLEDEN: 11 dec., H. J. van Grinsven, 72 j., Maerten van Heemskerkstraat; 12 dec., P. J. BoumanBrilman, 73 j., Marnixstraat; G. G. WieringaEwoldt, 62 j., Teslastraat; G. Greuzebach—Mulder, 84 j., Reitzstraat; 13 dec., H. Huges, 58 j., Saturnusstraat; C. Sluis, 71 j., Berkenrodestraat. geen „aangebrand" doek. Misschien is het portret van de dichter A. Roland Holst wat koperglanzend van kleur. Maar wie zag van de dichter van een Winter aan Zee ooit een schoner en manlijker portret? De hou ding van de handen met het boek is werke lijk prachtig. Wat verwonderlijk is het dan de korte, minne beentjes te zien in het dubbelportret van Wiegmans dochters. Toch kon hij zich deze vertekening nog veroorloven. „Stilleven met klompen" is één der beste uit onze Nederlandse schil derkunst en Wiegman heeft er meer zo ge maakt. Prachtig gedragen van donkere kleur is het grootse werk „St. Willibrordus predi kant." Robuust en vol geschilderd het naakt „Suzanne" het is om dergelijke werken dat men trouw blijft aan de ver ering van deze schilder. Een vererig die later haar stevigheid moet bewijzen. Want Wiegmans kleur gaat lichter worden. Dat hij ook daarmee fraaie zaken maakte, is op deze tentoonstelling minder opvallend te zien. Het portret van Charley Toorop ontroerde me meer door de expressie, zoals die in de vorm gevonden werd, dan door de kleur, die overigens niet bepaald lelijk ge noemd behoeft te worden. Er is iets hards gekomen in Wiegmans werk. Het is mij of Wiegman altijd enigszins bezorgd geweest is of hij wel met zijn tijd meeging. Bij het laatste werk dringt dit gevoel zich sterk op. Wiegman ging mee in een steeds feller stellen van de kleur en mij maakt hij met zijn werk de noodzaak daarvan niet waar. Hoeveel zuiverder lijkt hij mij in argelozer geschilderde zaken, die ik van hem zag, maar die hier niet geëxposeerd werden. Jaren geleden gebeurde het al dat op een tentoonstelling bij een inmiddels ver dwenen kunsthandel nu juist die werken niet prijkten, die ik tevoren met de schil- ADVERTENTIE KAARSEN GEVEN SFEER AAN UW KERSTDIS. Alle soorten vindt u in v/h Warmoesstraat CLOECK - Tel. 22873 - Rijksstraatweg 69 der Johan Buning zo had mogen bewon deren. Wél zagen we later die tekening terug bij verschillende gelegenheden, die ook Wiegman zelve als één van zijn sterkste werken leek te beschouwen en daarom nog niet wenste te verkopen. Het is een teke ning uit het Rhönedal, die zo typisch voor Wiegmans schilderkunstige idealen is. Ook nu wordt deze tekening geëxposeerd, zijn andere proeven ver achter zich latend. Van de gouaches en aquarellen uit Zuid- Frankrijk zag ik ook veel betere dan de hier tentoongestelde. Zij waren misschien moeilijk te achterhalen, evenals werkjes van hetzelfde materiaal, die in de duinen rond Bergen ontstonden en een zonnigheid hadden, die duidelijk verwees naar Wieg mans steeds terugkerende hang naar het zuiden. Zoals de door mij in het begin van dit artikel genoemde werken volkomen be antwoorden aan mijn verwachtingen, zul len de niet geëxposeerde zaken, die ik me zo duidelijk herinner, vermoedelijk ook nooit tegenvallen. En dat Wiegman met een fellere kleur toch op dezelfde meer malen vertoonde kwaliteit kan terugkomen, bewijst mij een klein stilleventje met druiven. Het is natuurlijk niet zo belangrijk, maar toch moet ik melding maken van Wiegmans heerlijk enthousiasme, waarmee hij er tel kens weer op uittrekt, van zijn collegialiteit waarmee hij ook jongeren ontmoet en sa men buiten werkt met dezen. Van één van hen maakte hij een frapperend portretje. Bob Buys Stilleven door Wiegman. Men zou Ludwig van Beethoven te kort doen, wanneer men zijn grootheid alleen maar aan een werk als zijn befaamde Vijfde Symfonie zou afmeten. Zij is welis waar als een openbare belijdenis van een sterk bewogen innerlijk leven, een muzi kale psychologische zelf-analyse, die de muziek nodig heeft als een symbolisch uit drukkingsmedium, waarin begrippen als verslagenheid, weemoed, strijd en over winning een klankvoorstelling krijgen. Hier werd muziek bewust dienstbaar ge maakt aan de idee en aan de door levens ervaring opgewekte emoties. Maar hoe ver dit beginsel Beethovens symfonie afwendde van de muzische schoonheid kon moeilijk duidelijker gedemonstreerd worden dan op het concert, dat het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest vrijdagavond voor de vereniging „Geloof en Wetenschap" in Haarlem gaf. Bij deze gelegenheid werd namelijk de uitvoering van de „noodlots"- symfonie gevolgd door een vertolking van het Concert voor twee violen en strijk orkest in d van Johann Sebastian Bach en tegenover deze concentratie van pure mu zikale schoonheid móést deze symfonie van Beethoven het wel afleggen. Het contrast tussen beide werken werd nog geaccen tueerd door de uitvoering, welke twee Nederlandse meester-violisten, Herman Krebbers en Theo Olof, op zich hadden genomen en waarbij ook het begeleidend orkest, behoudens een ritmisch wat onge lijke inzet, met de dirigent Marinus Adam tot uitstekend spel werden geïnspireerd. Het springen van een snaar van Krebbers' viool tijdens het vertolken van het eerste deel van het concert, was een storende tegenslag, een spijtige inbreuk op de ont wikkeling van een magistrale compositie. Maar spoedig kon de uitvoering worden voortgezet. Herman Krebbers raakte snel vertrouwd met de viool van de concert- Met ingang van 1 januari 1957 worden diverse bijzondere post zegels buiten ge bruik gesteld en voor de frankering waardeloos. Het zijn: de serie Zo- merpostzegels van 1955 in de fran keerwaarden van 2, 5, 7, 10 en 25 cent, de zo ge naamde Bevrij dingszegel van 10 cent, de serie postzegels van de kankerbestrijding in de frankeer- waarden 2, 5,7, 10 en 25 cent en de serie Kinderpost zegels van 1955 in de frankeervmar- den, 2, 5, 7, 10 ei 25 cent. meester en zo kon na het Vivace het Largo van het concert een ongestoorde genieting van klank voor het oor en een stille ver rukking voor het hart worden. Voor het slot-Presto kon Krebbers weer beschikken over zijn eigen viool en met Theo Olof maakte hij hiervan een briljante bekroning van het concert. Het succes voor beide solisten was groot. Marinus Adam en het orkest werden terecht hierin betrokken. Het vioolconcert van Bach was op deze avond niet het enige werk waarmede Marinus Adam een knap staal van begeleidingskunst leverde. Dat was ook het geval met het Concert voor twee violen en orkest van Géza Frid, dat na de pauze tot uitvoering kwam. Als in an dere werken van zijn hand laat Géza Frid in dit concert zijn speelse fantasie de vrije loop. Hij voelt zich in die ongebondenheid in zijn element. Het concert klonk bij de uitvoering in hoofdzaak als een echte im provisatie met enige vasthoudendheid aan een folkloristische thematiek, waarmede Frid zijn afkomst allerminst verloochent. Een verrukkelijke klarinetmelodie klonk als de eenzame klankenmijmering van de herder in de poeszta. Een markante melo die suggereerde de toehoorders een rasecht zigeunerorkest en pakkende ritmen brach ten weer de gedachten aan de volksdans. En te midden van al die klankrelaties met Frids geboorteland kwam ineens dat on deugende grapje met de bewuste reminis centie aan het hoofdthema van Bach's vioolconcert, welke spoedig overspoeld werd door verschrikt toesnellende klanken van alle orkestinstrumenten. Men begrijpt nu wel, dat Marinus Adam niet voor een gemakkelijke taak stond, evenmin als het orkest. Maar zowel de dirigent als de orkestleden hebben voortreffelijk werk ge leverd met het ter zijde staan van de solisten. En wat Herman Krebbers en Theo Olof hebben geschonken behoorde tot de zeldzame gebeurtenissen, die een muziek- seizoen belangrijk kunnen maken, in dit geval zelfs het verenigingsjaar van „Geloof en Wetenschap". In de tweede helft van de avond kwamen, behalve het concert van Frid, nog twee repertoirewerken van Marinus Adam tot uitvoering: de „Prélude a l'après-midi d'un faune" van Claude Debussy en „l'Apprenti sorcien" van Paul Dukas, waarvan de ver tolking veel voldoening kon geven. P. Zwaanswijk PARIJS (Reuter/AFP) De Franse Na tionale Vergadering heeft met 316 tegen 162 stemmen een plan van de regering aanvaard voor de oprichting van een or ganisatie, die belast zal worden met de coördinatie op bestuursgebied in en de economische ontwikkeling van de Sahara. Dit gebied, dat negen maal zo groot is als Frankrijk en een half miljoen inwoners telt ressorteert nu onder Algerije, Frans- West-Afrika en Frans-Equatoriaal-Afrika. Volgens onofficiële schattingen kan er tegen 1961 vijf miljoen ton olie per jaar in de Sahara worden gewonnen, een kwart van het normale verbruik in Frankrijk. 99 99 Het dit seizoen ter bevordering van de cultuurspreiding opgerichte „Zuidelijk To neel" onder directie van Louis Saalborn en Lo van Hensbergen gevestigd te Eind hoven heeft vrijdagavond voor het eerst een voorstelling in de Haarlemse Schouwburg gegeven. In een prospectus wordt gezegd, dat het gezelschap een repertoire (zowel klassiek als modern) zal kiezen, dat „aansluit bij de typisch eigen levensstijl en zonnige levensvreugde van het zuiden". In hoeverre er behoefte aan een dergelijke regionale onderneming be staat, kan ik niet beoordelen. Het is mo gelijk. dat de provincies Limburg en Noord-Brabant tot dusverre nvldende werden „bespeeld". Dat er echter een spe ciaal „zuidelijk" repertoire samen te stel len zou zijn, acht ik afgezien van de on nodigheid vrij twijfelachtig. Trouwens: het Belgische speelplan verschilt van het Nederlandse toch echt niet zoveel! Boven dien zal ook dit ensemble de neiging wil len noch kunnen onderdrukken ook in an dere windrichtingen activiteit te ont plooien. Die doorbraak is gisteren met „Jegnne en de rechters" van Thierry Maulnier, een uit 1950 daterend stuk, dat destijds in Pa rijs gunstig ontvangen werd. al begonnen. Blijkbaar worden „typisch zuidelijke" stukken dus ook voor het hogere noorden geschikt geachtMaar goed, men heeft enkele interessante werken op het speel plan staan en we zullen dus maar afwach ten. Uit deze eerste kennismaking heb ik intussen niet de indruk gekregen, dat men over een sterk tableau de la troupe be schikt. Dat daarin ook enige Belgen zijn opgenomen (vanwaar afkomstig?) is een prettig bewijs van artistieke grensdoor- breking. Als men het mij op de man af vraagt, moet ik zeggen „Jeanne en de rechters" on danks de prijzenswaardig strenge sober heid een bijzonder zwak stuk te vinden van de auteur, die met „Het huis in de nacht" (door „Theater" indrukwekkend vertoond in een vorig seizoen) nogal wat opzien baarde. Eigenlijk was ik tamelijk benieuwd welke nieuwe visie er, zo kort na Shaw en bijna gelijktijdig met Anouilh, om van recente romans en wetenschappe lijke publikaties maar te zwijgen, op de Maagd van Orleans geboden zou worden. Welnu: wij kregen na een sterk vereen voudigde (tot het essentiële, het wezen lijke voor alle tijden beperkte) reconstruc tie van het proces te horen, dat Jeanne d'Arc de onsterfelijkheid inging als de ko ningin van alle mensen, die onschuldig veroordeeld worden, als kampioene van de menselijke vrijheid, die altijd geknecht wordt en weer verrijst. Ik citeer misschien niet helemaal letterlijk, maar het kwam er wel op neer. Hoe dan ook. de bedoeling is duidelijk: Thierry Maulnier heeft de houding van Teanne d'Arc als een vlammend voorbeeld willen stellen ten aanzien van de politieke processen in totalitaire staten. In zijn in leiding verklaart hij dit beginsel uitdruk kelijk: „Jeanne moet ons wakker houden tot aan het einde der tijden. Met luider stemme blijft zij ons toeroepen, dat zij weigert zich schuldig te verklaren, dat zij zal sterven om het recht te bewaren". Nu houd ik er in het algemeen niet van een episode uit het verleden te lichten, ont daan van alle maatschappelijke factoren, om een mogelijke houding in de tegen woordige tijd als het ware propagandis tisch te illustreren. Eerlijk gezegd heb ik de relatie niet herkend. De verschijning van de heilige dragers der stemmen als nabootsingen van religieuze kunstwerken uit de middeleeuwen maakte het nog moei lijker deze „voorbeeldige" strekking te on dergaan. Maar die figuren, tevens dienend als een soort koorzeggers, hadden dan ook een geheel andere functie, in dienst name lijk van een tweede thema, op de ontwik- Het herbergen van de tweeduizend Hon gaarse vluchtelingen, die begin volgend jaar, op weg naar hun definitieve bestem mingen in het buitenland enige tijd in ons land zullen verblijven, schijnt op moeilijk heden te zullen stuiten. De jaarbeurs-di rectie heeft namelijk aan het Rode Kruis overigens zeer tot haar leedwezen moeten mededelen, dat de jaarbeurshallen aan de Croeselaan in Utrecht niet meer ter beschikking van deze vluchtelingen kun nen worden gesteld in januari, wanneer deze transporten verwacht worden, omdat men aan het werk moet met de voorberei ding van de voorjaarsbeurs. Het Rode Kruis heeft zich daarop ge wend tot de directie van de Houtrusthallen in Den Haag en tot de Ahoyhallen in Rot terdam, doch ook deze beide hallen blijken niet beschikbaar te zijn. Thans is contact opgenomen met de di rectie van het RAI-gebouw in Amsterdam. Het is echter twijfelachtig of dit gebouw beschikbaar kan worden gesteld. Het Rode Kruis ziet thans naar alle kan ten uit naar accommodatie, waar men de vluchtelingen-op-doortocht zal kunnen op vangen. keling waarvan Thierry Maulnier naar mijn mening beter alle aandacht had kun nen concentreren: de vraag „of God de twijfel liefheeft". Dergelijke bespiegelingen achteraf heb ben weinig zin. Bovendien moet het ver moeden worden uitgesproken, dat men met een sterker stuk te doen had dan de vertoning deed uitkomen. Waarom bij voorbeeld de drie rechters zo markant als ouderwetse schurken uit een melodrama werden voorgesteld (en niet eens zo erg goed) is mij alles behalve duidelijk. Een onmiskenbare waardevermindering en een versterking van de tendens waren het ge volg. Overigens was de invloed van de film „La passion de Jeanne d'Arc" van Carl Dre.yer onmiskenbaar. Jammer is het, dat men ook de betrekkelijke objectiviteit daarvan niet heeft overgenomen. Mijn be wondering voor de regie door Lo van Hensbergen beperkt zich tot de wijze waarop hij voor het gewenste ritme heeft gezorgd. Aanleiding om op persoonlijke spelpres- taties in te gaan is er nauwelijks. Een uit zondering moet gemaakt worden door Martha Gevers, die de rol van Jeanne d'Arc vooral in het eerste gedeelte gevoe lig, zij het wat stereotiep vertolkte. Maar wat het hoogtepunt van de avond had moeten worden: het tweegesprek met zich zelf in de zesde episode, werd geenszins bereikt. Dat kwam natuurlijk ook. omdat men voor de rol van „de andere Jeanne" niet over een actrice van het eerste plan beschikte. Davicl Koning MiiNCHEN (AFP) Elke dag; vertrek ken honderden Hongaarse vluchtelingen, die in een voormalig Amerikaans kamp bij Salzburg in Oostenrijk waren onderge bracht, van München per vliegtuig naar de Verenigde Staten. De Amerikaanse lucht macht in Europa heeft speciaal voor dit doel onder de naam „veilige haven" een luchtbrug georganiseerd. Vijf tien vlieg- tuigen van de Amerikaanse militaire transportdienst stijgen iedere dag van het Miinchense vliegveld op, het aantal hangt van de weersomstandigheden af. Na de overtocht, die 14 uur duurt, arri veren de vluchtelingen op een militair vlieg veld dicht bij New York. Enkele dagen blijven ze in een doorgangskamp, waarna do Hongaren met medewerking onder meer van Amerikanen van Hongaarse afkomst aan onderdak en betrekking worden ge holpen. De helft van het voor Amerika bestemde contingent vluchtelingen wordt per vlieg tuig naar de V.S. gebracht, de andere vijf- duizend gaan in Bremen aan boord van transportschepen der Amerikaanse marine, die hen naar de andere zijde van de Oceaan brengen. De operatie „veilige haven" hoopt men nog vóór de kerstdagen te hebben be ëindigd. De V.S. zullen in totaal 21.500 vluchte lingen uit Hongarije opnemen. Daarvan vallen er 6500 onder de Refugées Relief Act, die op 31 december afloopt. Zij krij gen een visum en kunnen zich in de V.S. te vestigen. En 15.000 worden toegelaten „on parole". President Eisenhower zal het congres echter vragen een wet aan te ne men, waaronder het voor deze groep mo gelijk zal zijn in de V.S. te blijven. ADVERTENTIE 'U behoort tot de mensen van smaak en verstand omdat U Kienzle kiest voor klokken, reiswekkors en wekkers. Kienzle: Om de artistieke modellen en vooral om de kwaliteit van het uurwerk! BIJ ALLE GOEDE VAKZAKENI Een Sovjet-delegatie bevindt zich thans in Warschau voor besprekingen over de juridische status van de Sovjet-troepen in Polen, aldus is in de Poolse hoofdstad ver- WARSCHAU (Un. Press, Reuter, AFP) nomen. Polen en Russen hebben onlangs te Anti-Russische relletjes hebben gedurende i Moskou besloten, dat een speciale overeen- de laatste vyf dagen in Polen aan vyf komst tussen beide landen het aantal, de politiemannen het leven gekost, zo werd vrijdagavond in Warschau vernomen. De ongeregeldheden kwamen in tal van steden in het gehele land voor. Veelal vonden zij hun oorsprong in de verhitting der gemoe deren over de komende verkiezingen en in botsingen tussen de aanhangers van de boerenpartij en de „Verenigde arbeiders partij", oftewel de communistische partij. Dikwijls echter werd het oorspronkelijke punt van strijd door de twistenden vergeten in een gemeenschappelijke demonstratie tegen de Sovjet-Unie en het militaire op treden van Rusland in Hongarije. Meer dan eens moest de politie het vuur openen om de orde in de stad te herstellen. Tot nu toe is Stettin, destijds een bloeien de Duitse havenstad, het centrum van de ernstigste onlusten geweest Maar de jong ste uitbarsting was in Ciernozia bij Lowicz, waar donderdag een meningsverschil ont stond tussen een stoombootkapitein en enige zijner passagiers. Hieruit ontstond niet alleen een volslagen straatgevecht, maar binnen korte tijd stormden de twis tenden naar het politiebureau en rosten de commissaris van politie af. Trybuna, het orgaan van de Poolse com munistische partij, heeft een lans gebroken voor de instelling van een arbeiders-militia in Polen „om de regering te helpen in haar strijd tegen onruststokers en anarchisten". Radio-Warschau heeft ontkend, dat er te Kutno, tussen Warschau en Poznan, een Russische trein met voorraden zou zijn aangevallen en dat te Lignica het huis van een Russische officier in brand zou zijn gestoken. Vrijdag is het hoofdkwartier van de Poolse Jeugdbond ontbonden. Hoewel er nog geen verklaring is gegeven voor deze maatregel, ligt de verklaring voor de hand. De recente anti-Russische demonstraties in Polen waren voornamelijk het werk van de jongeren. Het Poolse persbureau meldt, dat bijna 25.000 Polen, die zich in het buitenland, merendeels in de Sovjet-Unie, bevonden, dit jaar zijn gerepatrieerd. Tweeduizend van hen zijn deze maand uit de Sovjet-Unie teruggekeerd. Vrijdag 14 december 1956 Laagste Hoogste koers koers Alg Kunstzijde Unie 221 229 Van Berkels Patent181 184 Van Gelder Zonen 20474 209>/2 Kon. Ned. Hoogovens 299 309 Ned. Kabelfabriek 297 300 Philips 239 254 Unilever 339 35672 Wilton-Fijenoord 208 217 Kon. Petroleum 150.50 156.20 Holland-Amerika Lijn 18574 1 90 Kon. Ned. Stoomboot Mij16572 171 Nederl. Scheepvaart Unie167 16972 Van Ommeren 285 290 Amsterdam Rubber 7672 8372 H.V.A94 100 Ver. Deli Maatschappijen 99 1 043A 3-3 V2% Nederland 1947 8772 89 3% Invest, cert. Ned903/4 91s/s 3% Nederland 1962—64 899/i« 9072 Ex 6% interimdividend. Ex 1.50 interimdividend. Omzetten (nominaal): Vorige week (def.):Aandelen 9.981.694,- Deze week (voorl.):Aandelen 7.681.954,- Laatste tijd vak 22172 183 206 300 297 2399/i 34P/4 214 152.90 190 169 16872 81 993/s 103 87'9/32 907s 89n/i« koersverschil t.o.v. 7 dec. 574 3 - 272 - 9 - 2 - 163/ib - 103/4 - 4 - 2.65 - 172 - 372 - 25/b 672 678 3 l19/32 «732 I7s Obligaties 14.507.600,- Obligaties 11.246.826,- samenstelling en legering van de Sovjet- Russische militaire eenheden zal regelen. Een delegatie van de Joegoslavische com munistische partij gaat maandag voor een bezoek van tien dagen naar Polen, waar zij van gedachten zal wisselen met leiders van de communistische partij en de regering. De Joegoslaven zullen ook een rondreis door Polen maken. In een Litouws dagblad in de Russische taal, dat vrijdag in Moskou werd ontvan gen, wordt opnieuw gesproken van onrust in Litouwen naar aanleiding van de Hon gaarse opstand. In andere in Moskou ontvangen berichten wordt gesproken van onrust in Letland, en in Estlandse bladen zouden berichten zijn verschenen over last met studenten. SAARBRÜCKEN (Reuter/A.F.P.) Het Saarlandse parlement heeft na een verhit debat van tien uur zijn goedkeuring ge hecht aan de verklaring, volgens welke Saarland met ingang van 1 januari in po litiek opzicht een deel van de Duitse bonds republiek 'zal uitmaken. Van de vijftig af gevaardigden stemden er 35 voor de christen-democraten, de sociaal-democra ten, de christelijke volkspartij en een onaf hankelijke en twee de communisten tegen. De dertien afgevaardigden van de democratische partij de op een na grootste partij in de regeringscoalitie van christen-democraten, sociaal-democraten en de democratische partij onthielden zich van stemming. De leider van de de mocratische partij, dr. Schneider, heeft zijn functie van voorzitter van het parlement uit protest neergelegd. De twee leden van de democratische partij in de regering de minister van Binnenlandse Zaken Schuster en de staatscommissaris voor de wederopbouw Schwertner hebben ontslag aangeboden en gekregen. Dr. Schneider had eerst verzekeringen van de Westduitse regering willen hebben, dat de aanpassing van de (betere) sociale voorzieningen in Saarland aan die in de bondsrepubliek zo min mogelijk nadelen voor de Saarlanders met zich mee zal brengen. Hij betoogde, dat er nog meer kwesties niet afdoende zijn geregeld, zoals die van de Saarlandse mijnen, de West duitse financiële steun aan Saarland, de invoering van de Westduitse valuta en de dienstplicht. De regeringscoalitie beschikt nu nog over 22 zetels in het parlement. Dit betekent, dat zij is aangewezen op steun van de zijde van de twaalf leden tellende fractie van de Christelijke volkspartij, die onder de pro-Franse oud-premier Hoffmann haar felste tegenstander is geweest bij de volks stemming over de vraag, of Saarland Euro pees gebied zou worden dan wel weer bij Duitsland zou moeten komen. De partij van dr. Schneider was toen de sterkste voor standster van een terugkeer bij Duitsland. Dodelijk ongeluk. Een 29-jarige wiel- rijdster, die in Bergeyk links van de weg reed, zwekte plotseling naar rechts, waar door zij overreden werd door een achterop komende auto. Zij was op slag dood. De auto reed in een sloot, maar de vier inzittenden kreggen geen letsel van betekenis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 12