„Wij leven in een tijd die ons meer dan ooit laat zien de ernst van het erop of eronder" Estafette-puzzel No 5 L L B j B B B 11 Varen op de sterren Ook in communistische landen werd het kerstfeest gevierd u IEstafette-puzzel No 6 j Radio-Moskou critiseert de Paus Tien jaar Rotterdamse Schouwburg Lustrumconcert HGK "Brieven aan de redactie 7 WIJDINGSVOLLE KERSTTOESPRAAK DOOR KONINGIN „Ik spreek graag tot U" „Het eigen bestek uitzetten „Het recht zichzelf te mogen zijn ,Ons heiligste inzicht „Wat bezielt zulke mensen dan toch" „Wij mogen Gods medewerkers zijn" Meubelhandel te Maastricht kreeg door felle brand schade van drie ton Schaken voor Haarlemse scholieren Voorwaarden en prijzen fl fl Z? I 9- I 28. 10. 18. DONDERDAG 27 DECEMBER 1956 De ster van Bethlehem, een licht van boven ons aardse leven, was zichtbaar voor drie wijzen die de dwaasheid, zo leek het, hadden dat te volgen. En zo kwamen zij terecht bij het begin van dat beslissende wereldgebeuren, dat de mensheid van toen af nooit meer rust noch duur heeft gelaten. Alleen door enkelen wier ogen nog anders open waren dan die van anderen werd het opgemerkt. Maar het veroorzaakte onrust bij een machtige col laborateur, die willekeurig wraak nam op onschuldigen. Het gebeurt immers meestal onopgemerkt, dat wat wezenlijk van belang is? Hiertoe kan men rekenen alle gebeurtenissen, groot of klein, waarbij het licht het wint van de duisternis, de waar heid van de leugen, het recht van het onrecht, het grootse van het benepene, de liefde van de haat, het leven van de dood. Het licht, de levenwekkende geest, zal zegevieren door de loop aller eeuwen heen. Weerstand daartegen heeft geen kans op uiteinde lijke triomf, hoe hevig hij zich ook roeren kan. Want het kwade, dat dus verkeerd is, en niet deugt in de schepping, moet vroeger of later worden uitgeworpen. Die zekerheid van het nutteloze van het kwaad mogen wij juist met Kerstmis elkaar wel be lijden, want Hij die toen geboren is, heeft ze ons gegeven, met zijn leven en zijn boodschap, en Hij heeft de daad aller tijden gesteld. De strijd tussen licht en duisternis is de strijd van deze wereld en van alle mensen die daarin leven. Hoe wijder wij de ogen van onze geest open hebben, hoe beter zien wij het licht als een ster van Bethlehem schijnen dwars door de duisternis heen en hoe duidelijker zien wij de richting waarin wij moeten koersen. Het licht is er altijd, maar hoe vaak zien wij het niet. Maar steeds als ergens een geestelijke overwinning plaats heeft, ge beurt er een ommekeer van wezenlijk belang. Dit wordt vaak door niemand opgemerkt, maar deze zaken zijn belangrijker dan welke andere gebeurtenissen ook. Ik weet dat gij, die naar mij luistert, zeer verschillend geaarde mensen zijt, die langs vele eigen wegen gaan en die ieder voor zich het recht opeisen om te volgen wat zij in hun eigen innerlijk houden voor de ster die hen naar Bethlehem voert of naar wat voor hen de plaats des heils dan is. Ieder zoekt de verwezenlijking van het hoogste daar, waar hij meent het te vinden; ergens waar het door Chris tus gepredikte in de hoogste mate tot werkelijkheid wordt ge bracht. Ik spreek graag tot u allen, ieder verschillend van de ander, want het ligt geheel in de lijn van mijn opvoeding en ambt en van mijn natuurlijke neiging, dat ik wil zoeken naar datgene dat allen bindt. Soms zien mensen ergens kans van verschillende zijden samen te komen, geestelijk op voet van gelijkheid, als de bewezen erkenning van gewetensvrijheid, om dan in elkaar Gods kinde ren te herkennen en hun broeders. Hoezeer liggen dan ook deze vrijheid om de eigen te weg te gaan, en andere waarden, ver ankerd in onze grondwet, omdat wij ze elkander willen waar borgen. Welk een voorrecht was het voor mij- daarop een eed te hebben mogen afleggen. ..-.rt «IHW Het volk van Nederland en van de andere rijksdelen voelt in tuïtief wel aan, wat de hoogste goederen zijn waar het uitein delijk om gaat. Als alle volken gaan wij onze gangen met vallen en opstaan, maar, zoals iedere Nederlander die heeft, zo hebben wU ook als volk deze wens: wij willen onszelf zijn en blijven. Ik herinner me de bijval nadat mijn moeder deze woorden indertijd uitsprak: „wij zijn het volk dat het sterkst voor inter nationale samenwerking voelt, maar wij willen onze eigen bestemming zelf vinden." Ergens in ons diepste innerlijk willen wij, als volk en als enkelingen, zelf kompas lezen en ons bestek uitzetten. En het liefst varen we op de sterren en niet op een bebakening, door mensen gemaakt, om daarheen te koersen waar er mee te werken valt voor een betere samenleving". wij dan bedenken, dat wij geen van allen op deze aarde zouden zijn als we iets anders waren dan wezens van vallen en opstaan, stakkers, op weg naar een ster die we ergens zien of vermoeden, zoekend naar de rechte weg, maar hoe vaak niet dwalende of verdwaald. Hen allen kunnen we benaderen en ze dan zien in het licht dat onze ster laat schijnen. En door alle verschil, al kijken we in de diepte van hun leven, herkennen we ons zelf als in een spiegel. Of het deugt wat we doen zien we bij het licht van onze ster en zegt ook ons geweten ons. Dat moet en hoort een en hetzelfde oordeel te zijn. Is dat gunstig, dan kunnen we de zekerheid en het geluk ervaren dat we blijkbaar de uitdaging hebben aan genomen. Het is ons grote voorrecht te mogen meestrijden om iets tot stand te brengen dat zozeer van wezenlijk belang is, ook al blijft het verborgen. Soms merkt men wel dat er zoiets aan de orde is. Waar een volk strijdt voor het recht zichzelf'te mogen zijn tegen alle redelijke hoop in, zoals nu het Hongaarse volk dat doet, dan bevroeden we geredelijk, dat er dan toch wel iets veel groters tot stand wordt gebracht dan het ogenschijnlijk lijkt en dan wij nu ook nog maar kunnen schatten. Daar is de geest waarlijk vrij en levenwekkend vaardig geworden. Of men nu het hoofd stoot aan de traagheid, onbegrip, of de lagere menselijke reacties - laten we ons met Kerstmis, en heel het jaar, voor ogen houden dat het licht dat we waarnemen het zal winnen van de duisternis die ons omvat. Hoe scheller het licht dat ons doel is voor ons schijnt, hoe erger lijkt ons het contrast met het donker. Maar het is de sterkere macht die zal zege- Een kind vertrouwde God aan ons, de mensheid, toe waarbij Hij wist dat wij het tenslotte zouden vermoorden. Hij deed het toch. Enerzijds doen wij stervelingen allen mee aan een grote samenzwering tegen het licht. Maar anderzijds mogen en kunnen we allen, ieder voor zich, deel uitmaken van die menigte men sen die bereid is het licht onbevreesd tegemoet te treden. We ^ijn immers allen uitgenodigd, zelfs uitgedaagd, mee te werken aan al dat wat in de ruimste zin werkelijk van zuivere kwaliteit is, of het nu voor de praktijk van dit moment van nut is of voor eeuwig van waarde zal blijven. Dat is dus: volgens ons eigen heiligste inzicht onze eigen heiligste verantwoordelijkheid op ons te nemen en Gods medewerker te zijn. Als wij iets doen wat onze naasten, ten getale van miljarden op aarde aanwezig, kan helpen, iets dat ons met hen als broeders op Gods aarde kan doen samenleven, dan doen we iets wat waarde heeft. Laten vieren. Laat ons daarentegen ook volle waardering hebben voor al het goede dat we van onze medemensen ervaren. Er is bij hen veel warm spontaan gevoel en veel eerlijk denken. Ook ik heb dit ondervonden en het vervult me met dankbaarheid. Er is geen groter smart dan te zien hoe het kwaad, het onrecht zijn beloop heeft, zoals we dit op allerlei wijze in het nu afgelopen jaar hebben zien gebeuren. Waarom, bij voorbeeld, vallen sommige mensen iemand aan langs slinkse wegen met onware beweringen? Waar om, bij voorbeeld, trachten zij een wig te drijven tussen een man en een vrouw in vergeefse pogingen tot het ver nietigen van een diepgewortelde eenheid? Waarom valt men daarbij nog anderen aan dan degene die men op het oog heeft? Kan men aan diegenen dan niet zelf eerlijk rechtstreeks schrijven wanneer men zekere bezwaren voelt aangaande diens persoonlijke houding, dat men meent dat die persoon ze bepaalt weten moet? Ook dit hëb 'ik ërvarehi. Wat bezielt zulke ménsen dan toch? Wat zijn hun eigenlijke drijfveren? Maar: heb ook ik soms het recht niet te trachten mezelf te zijn? Laat ons dan in donkere tijd ons meer dan ooit aaneensluiten als bewuste mensen die duidelijk voelen wat er op aankomt en wat niet. We leven in een tijd die ons meer dan ooit laat zien de ernst van het erop of eronder. Vooral wie in Gods leiding gelooft ziet in, dat het niet voor niets is wanneer Gods smelt kroes staat op een zo heet vuur als waarvan de thans levende geslachten kunnen getuigen. Maar al datgene, wat de toets der tijden zal kunnen doorstaan en dat dan levend zal zijn gebleken, begint even teer als het mensenleven op aarde begint. Een kind vertrouwde God aan ons, de mensheid, toe, waarbij hij wist dat wij het tenslotte zouden vermoorden. Hij deed het toch. En het kindeke overwint toch de wereld. Ook de tere groei van al wat werkelijk levensvatbaar zal blijken, vertrouwt hij aan ons toe. En dat zal het winnen, wat wij ook doen, wat wij ook misdoen. Aan ons is de eervolle taak, Gods medewerkers te mogen zijn. Zodra wij die bewust hebben aanvaard, beseffen wij deze ver antwoordelijkheid die ons tevens bevrijdt uit het kale eigen belang en die voor ons de sleur laat uiteenvallen in handelingen die onnut en die wezenlijk belangrijk zijn. We mogen aan die taak de uiterste toewijding geven die we geven kunnen, en zelfs nog meer en al het verdere aan God overlaten. In deze staat van toewijding zien wij licht, dat is ons eigen licht en wij herkennen het bij anderen. Dat licht is ons van God gegeven en komt van de zon die ons allen eens omstralen moet. Het zal doorbreken en eenmaal alles zuiveren. LONDEN (Reuter) Duizenden pel grims hebben deelgenomen aan de kerst viering in de Geboortekerk te Bethlehem. Het aantal toeristen was gering, als gevolg van de jongste gebeurtenissen in het Mid den-Oosten. Het corps consulair in het Is raëlische deel van Jeruzalem woonde offi cieel de nachtmis te Bethlehem niet bij uit protest tegen het verbod van de Jordaanse autoriteiten om van de traditionele weg tussen beide plaatsen gebruik te maken. Bethlehem ligt op Jordaans gebied. In Ro me riepen meer dan twintigduizend pel grims Paus Pius XII kerstwensen toe, toen deze voor het raam van zijn studeervertrek aan het St. Pietersplein verscheen. Radio- Moskou heeft de kerstboodschap van de Paus gecritiseerd, omdat hierin „de gebrui kelijke anti-communistische aanvallen ge paard gingen met de zegening van een pre ventieve oorlog een oorlog die alleen enkelen in het Westen willen voeren". Volgens de radio heeft de Paus zich open lijk uitgesproken tegen het vreedzaam naast elkaar bestaan en tegen een gemeen schappelijke strijd voor de vrede. Hij ver oordeelde met geen woord de „Europese koloniale rovers, voor wie de voornaamste heilige plaatsen in het nabije oosten hun olie concessies zijn", aldus radio Moskou. Bij de Britse troepen in West-Duitsland werden de minderen volgens traditie op eerste kerstdag bediend door hun officie ren. In Oostenrijk verklaarden velen van de 794 Hongaarse vluchtelingen, die pas over de grens waren gekomen, dat het slagen van hun ontvluchtingspoging het beste kerstgeschenk was, dat zij zich konden wensen. Een van hen, een oude man, ver klaarde door Hongaarse grenswachten te zijn voortgeholpen. Radio-Boedapest zond maandagavond klokgelui en het „Stille nacht, heilige nacht" uit. Russische tanks en militairen hielden de wacht op bruggen en bij ge bouwen in Boedapest. Leden van de communistische jeugdbe weging „Jonge pioniers" hebben maandag avond in de Praagse kerken tonelen uit de bijbel opgevoerd voor de middernachtmis, die door duizenden werd bijgewoond. In communistisch China zijn kerstliederen ge zongen volgens radio Peking. *Volgens het Sovjet-persbureau Tass heb ben de rooms-katholieken in de Sovjet- Unie het kerstfeest in hun kerken gevierd. In alle Evangelisch-Lutherse kerken in Letland werden nachtdiensten gehouden. Nog nooit hebben zoveel Oost- en West duitsers de zonegrens overschreden om het kerstfeest bij familie door te brengen. Niettegenstaande er extra-treinen waren ingelegd, konden de spoorwegen en lucht vaartmaatschappijen de stroom reizigers nauwelijks verwerken. Ruim vier miljoen kerstpakketten werden er van West- naar Oost-Duitsland gezonden. Franse autoriteiten, in Algerije hebben bij wijze van kerstamnestie 500 politieke geïnterneerden vrijgelaten. President Coty heeft de doodstraf van vijf opstandelingen Op 10 januari zal het tien jaar geleden zijn, dat de Rotterdamse schouwburg als eerste officiële schouwburg na de verwoes tingen van mei 1940 werd geopend. Het feestelijk gebeuren geschiedde toen met een vertoning van „Driekoningenavond" van Shakespeare. In die jaren is dit thea ter - mede omdat er van de herbouw van een concertzaal nog niets gekomen is - als het ware gaan steunen op vier artistieke zuilen: het zuivere toneel, de opera, het ballet en het concert. Op de herdenkings dag zal daarom een feestelijke voorstelling worden gegeven, waaraan medewerken Rotterdams Toneel met fragmenten uit het repertoire, het Rotterdamsch Philharmo- nisch Orkest onder leiding van Eduard Flipse met onder meer „Daphnis en Cloë" van Maurice Ravel, de Nederlandsche Opera met Mozarts „Bastien en Bastienne" en het Nederlands Ballet onder leiding van Sonia Gaskell met pas-de-deux „Le Cygne noir" uit de derde akte van „Le lac des Cygnes". veranderd in gevangenisstraf. De opstan delingen lieten op hun beurt twee Fransen vrij die verklaarden niet slecht behandeld te zijn. Intussen gaat de strijd voort. PARIJS (AFP/UP). Kardinaal Stefan Wyszynski, de primaat van Polen, heeft in zijn eerste kersttoespraak, die door de radio werd uitgezonden, opgeroepen tot nationale eenheid en de nadruk gelegd op de noodzaak van sociale hervormingen in overeenstemming met de christelijke leer. Hij deed een beroep op alle Polen die in het buitenland vertoeven Polen in dit uur van nood te helpen. Ook nu vindt de lezer weer een repro ductie van een -fragment van een der meesterwerken uit het Frans Hals- museum te Haarlem!.Daarmee zij her innerd aan onze prijsvraag „Speur tocht naar schilderijen". De volledige opgave met omschrijving en voorwaar den kan men vinden in „Erbij" van zaterdag 15 december. De termijn van inzending sluit op 5 januari. Op tweede kerstdag vierde Haarlems Ge mengd Koor, onder leiding van zijn dirigent Jan Booda, die het ensemble vijfendertig jaar geleden oprichtte, zijn zevende lus trum met de uitvoering van de eerste drie cantates uit het „Weihnachtsoratorium" van Bach en diens „Magnificat". Het was de 32ste keer dat H.G.K. een vertolking van de heerlijke kerstmuziek van Bach ondernam. Men jubileerde dus met een aansluiting bij een traditie, die in de loop der jaren haar eigen vorm gevon den en bewaard heeft. Die vorm is het tegendeel van wat men orthodox zou kun nen noemen. Jan Booda transponeert deze barokmuziek naar zijn eigen temperament en hij doet het met een zelfverzekerdheid, een overtuiging, die zijn kracht en tevens zijn zwakheid typeert. Het is dan zijn im pulsieve manier om de muziek met felle dynamische stuwingen te doen leven. En men moet toegeven dat hij van zijn koor precies gedaan krijgt wat hij bedoelt. Het mag dan op een gegeven ogenblik te ruw lijken of te overdreven genuanceerd en meer de geest ademen van Verdi dan van Bach het leeft en ageert op primaire in stincten, aanstekelijk werkend op een arge loos gehoor. Deze losse uitbundigheid is ongetwijfeld eerlijk en als zodanig mis schien te verkiezen boven het dorre gepeu ter aan onbegrepen dingen, want dan is men nog verder van huis. Maar dat de wer kelijke schoonheid van Bach's kunst tussen deze uitersten in ligt, geloof ik toch wel zeker te weten. Met dat al was er een trefzekere en gloedrijke kooruitvoering te beluisteren. De solopartijen werden door de sopraan Bep van Zutphen-Wagener behoorlijk vervuld, de alt Aafje Heynis, de tenor Han le Fèvre en de bas Herman Hulsmann, die de partij reeds voor de twintigste keer bij H.G.K. zong. Om haar aparte stemkleur en om de bijzondere intensiteit van haar interpreta ties was dé medewerking van Aafjé Hëynis opvallend. Han le Fèvre onderscheidde.^i.ch in zijn lastige aria „Froke Hirten" (waarin ook de solo-fluitist Odé uitmuntte). De solo-trompettist Hausdorfer speelde met merkwaardige trefzekerheid en frisse sono riteit en concertmeester Jan Hesmerg con certeerde prachtig met de altsoliste. De pia niste Emmy van Eden en de organist Klaas Bolt waren betrouwbare elementen in het instrumentale geheel, dat verder lofwaardig door het Noordhollands Philharmonisch Orkest vervuld werd. Het vijfstemmige „Magnificat" van Bach stellen wij ons wel wat delicater voor dan wij het deze middag als extra feestnummer hoorden, uiteraard met dezelfde solisten, met als vijfde ook nog de mezzo-sopraan Meta Helmes, maar er waren ook treffende lichtpunten, zoals bijvoorbeeld de tenoraria „Deposuit" met de violen als tegenpartij, en vooral ook de altaria „Esurientes" met obligaatpartij voor fluitduo. Overigens was een jubel van geluid, door Jan Booda met vaste greep op het ensemble en ritmisch verband gehouden. Bij monde van de erevoorzitter van H.G.K., de heer W. Sluys, werd de aan dacht van het publiek gevestigd op de vijf- endertigjarige activiteit van H.G.K. en een woord van dank gericht aan de heer Booda, die vervolgens in een korte repliek de hoop uitsprak zijn taak bij het koor te kunnen blijven voortzetten. Een fraaie mand met fruit vertolkte de hulde der leden van het koor. 05. de Klerk (Verkort weergegeven) Sneeuw. Nu het vooruitzicht op sneeuw door de weerberichten vermeld is, meent het bestuur van de Nederlandse Vereniging Bescherming Voetgangers een beroep op de burgerij te mogen doen inzake het schoon houden van de trottoirs. Terwijl de rijba nen onmiddellijk na elke sneeuwval van gemeentewege worden geveegd, blijven de meeste trottoirs ongeveegd liggen met het gevolg, dat de voetgangers óf zich over een gladde ijsvlakte in evenwicht moeten zien te houden, óf bij he+ ontdooien natte voeten moeten opdoen, wadende door het vieze sneewdrab. Deze speciaal aan de voetgangers opge legde lasten zouden zijn te voorkomen, wanneer iedereen terstond na elke sneeuw bui het losse laagje wegveegde en niet wachtte, totdat met veel bikken en krab ben de vastgestolde hindernis moet worden opgeruimd. Deze kleine weldaad zou ten goede ko men aan allen, die voor zakelijke of huise lijke doeleinden van het voetpad gebruik moeten maken. Het geldt hier trouwens een verplichting, voortvloeiende uit een politie-verordening, welke helaas maar heel zuinig wordt nage leefd. Ons beroep op de burgerij geldt tevens de politie, die, naar wij hopen, bij de grote belasting van haar taak door het snelver keer, een kleine geste ten bate van de voet gangers wel op de koop toe zal willen ne men door de onwilligen met een boete aan hun burgerplicht te herinneren. Het bestuur van Bescherming Voetgangers: H. G. CANNEGIETER, voorzitter, Mejuffrouw C. P. Bal, secretaresse. Om ongeveer zes uur is op kerstavond brand uitgebroken in het magazijn van een meubelhandel in de Gubbelstraat in Maas tricht; men neemt aan dat de brand door de grote hitteafstraling van een kacheltje in dit magazijn is ontstaan. Door de vele brandbare stoffen, die er waren opgeslagen, ontwikkelde het vuur zich snel, zelfs tot de in dit oude pand gevestigde opslagplaats van een matrassenfabriek en wijnkelder van de firma Souter. De Maastrichtse brandweer rukte met haar volledige materieel uit. De vlammen sloegen inmiddels meters hoog boven het dak van het oude pand uit. Om zeven uur werd assistentie gevraagd van de brand weren van Heerlen en Aken. Om half negen was men de brand mees ter en begon het nablussingswerk. De schade wordt voorlopig geraamd op drie honderdduizend gulden. De opslagplaats van de meubelhandel brandde geheel uit en het magazijn van de matrassenfabriek ge deeltelijk. De opslagplaats van de wijnhan del liep grote waterschade op. Van het pand en enkele er naast gelegen woningen zijn muren ingestort. De brand bood een fantastisch schouw spel. Duizenden mensen sloegen de brand gade vanaf de markt en de beide Maas bruggen. Het stadsgedeelte tussen de Kleine Gracht en de Gubbelstraat leek één vuurzee. De jaarlijkse wedstrijden van de Haar lemse Schoolschaakbond worden op 2, 3 en 4 januari gehouden in de muziekzaal van restaurant Brinkmann. Er wordt gespeeld in een hoofd- en een bijgroep. De deelnemers worden volgens sterkte ingedeeld. De win naar is gerechtigd mee te spelen in het toernooi om het kampioenschap jeugd van Noordholland. Degenen, die de meeste goede op- lossingen inzenden, dingen mee naar de volgende prijzen: HOOFDPRIJS 50 GULDEN TWEE PRIJZEN VAN 25 GULDEN VIJF PRIJZEN VAN 10 GULDEN TIEN PRIJZEN VAN 5 GULDEN De oplossingen moeten tegelijkertijd j worden ingezonden tussen 1 januari en 13 januari 1957. Op maandag 14 januari kunnen geen oplossingen meer j worden geaccepteerd. Op de enve- loppe vermelden: Estafette-prijsvraag, s (De puzzels no. 7 en 8 zullen worden opgenomen in „Erbij" van zaterdag 29 december). z In dit diagram moeten jaartallen worden ingevuld, waarvan de omschrij- ving gegeven wordt zoals bij een kruiswoordraadsel. De jaartallen moeten j horizontaal geschreven worden met de eenheden rechts en duizendtallen j links, en verticaal met de eenheden onder en duizendtallen boven. 1 2. 3 4 5" 6 7 8 9 10 H 12. i4 If 16 <7 18 y '9 ZO 21 2Z 23 24 26 1 V 28 29 1. 4. I 5. j 13. 15. i 17. i 20. i 2i. 22. j 26. |27. a a I 29. Horizontaal: begin Griekse vrijheidsoorlog einde van de Nederlandse na tionale vrijheidsoorlog nationalisatie van Suezkanaal Jan van Brabant komt aan het bewind Cortez begint de verovering van Mexico Joh. van Oldenbarnevelt te rechtgesteld moord van Serajewo afschaffing van de doodstraf in Nederland congres van Wenen begint Armada vernietigd 750-jarige herdenking van de slag bij Kamperduin Pantersprong van Agadir commune van Parijs begin drooglegging Haar lemmermeer Unie van Utrecht ontdekking van werelddeel 1. 2. 3. 7. 11. 12. 13. 14. 16. 19. 23. 24. 25. Verticaal: begin van de regering van Koning Willem I vijfde eeuwfeest van de acte van navigatie Nederland begint de tweede Engelse oorlog tiende eeuwfeest van het begin van 4 horizontaal ontslag van Bismarck einde van een wereldoorlog Prins Maurits wordt stad- houder begin van tweede kruistocht begin van derde kruistocht stichting Bataafse Republiek j einde van tweede kruistocht instelling Zwitsers eedge- nootschap Jacoba-van-de-kannetjes krijgt het voor het zeggen Sultan Saladin onderwerpt Egypte oprichting van de S.D.A.P. Napoleon lijdt een nederlaag j in Rusland De rekenpuzzel die wij u in deze prijsvraagpuzzelserie voorzetten be- treft een merkwaardig getal. Na- melijk het kleinste getal dat de eigenschap heeft, dat het de helft van de oorspronkelijke waarde krijgt wanneer men het linker i cijfer naar rechts verplaatst. Zonder verdere uitleg zou die opgave tot misverstanden aanlei- j ding kunnen geven. Een voorbeeld derhalve om dui- delijk te maken wat we bedoelen. Zouden wij u vragen een getal op te geven, dat een kwart van de oorspronkelijke waarde krijgt wan neer men het linker cijfer naar rechts verplaatst, dan zou het ant woord 102564 kunnen zijn. Ver plaatst men immers het linker cijfer naar rechts dan krijgt men het ge tal 025641 ofwel 25641, en 4 x 25641 102564. Als bijzonderheid bij dit voor- beeld zij vermeld, dat dit getal 102564 het kleinste is, dat de in het voorbeeld bedoelde eigenschappen heeft. Men kan uit dit voorbeeld al af- j lezen (en wij vertellen dit ook om het u makkelijk te maken, want no- dig is die „waarschuwing" niet) dat j de opgave niet omgedraaid mag worden, namelijk het vinden van j een getal dat tweemaal zo groot S wordt als men het rechter cijfer naar links verplaatst. Doet men dit immers bij 25641, dat komt er 12564 te staan, dat kleiner in plaats van vier maal zo groot als het oor- j spronkelijke getal is. Na deze voorbeelden, toelich- j tingen en waarschuwingen nog- maals de vraag: WAT IS HET KLEINSTE GE- I TAL DAT DE EIGENSCHAP HEEFT, DAT HET DE HELFT VAN DE OORSPRONKELIJKE WAARDE KRIJGT WANNEER MEN HET LINKER CIJFER j NAAR RECHTS VERPLAATST? Nog een waarschuwing tot slot: j ga niet op goed geluk proberen, j maar ga denken, LOGISCH DEN- KEN en BEREKENEN. ■uiiiiiiiaiiiiiiiaiiiaiiaiiiiaaiamiiHHiiiiiiBiiii

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 7