STAD DES LEVENS Agenda voor Haarlem „Een maan voor de misdeelden van Eugene O'Neill RËUNAT1EK NAAIMACHINES De leerling van Doctor Marciolo Garage DEN HOUT 4 De negen Muzen RAT en MUIS Kort en bondig Renault 4 en Renault Dauphine Moeilijkheden bij het Rotterdams Kamerorkest „Prix de la critique" voor Ro Mogendorff Cursusprogramma Woodbrookers" Indonesische bladen over tournee mevrouw Bouman Smit en Svitzers kregen het contract met de UNO Kerkelijk Nieuws Examens thermogene r ONS VERVOLGVERHAAL v POOR JOSEPH L. EINANDER y Schilder Henk Dekker wordt zestig jaar In Israel wordt een bos naar Anne Frank genoemd GRIEP? DINSDAG 29 JANUARI 1957 In november 1953 is Eugene O'Neill, de eerste belangrijke en tot dusver grootste toneelschrijver, die Amerika heeft voortge bracht, wiens werk driemaal met de Pulit- zerprijs en in 1936 met de Nobelprijs werd bekroond, in een hotelkamer te Boston overleden. Nu wij zijn gehele oeuvre kun nen overzien, inclusief de nagelaten stuk ken, lijkt mij zonder enige twijfel zijn „Desire under the elms" (hier te lande in 1924 door Albert van Dalsum onder de verkeerde titel „Liefde onder de olmen" vertoond) verreweg het bestgeslaagde. „Een maan voor de misdeelden" (oor spronkelijk „A moon for the misbegot ten" geheten) is daarvan als het ware een pendant in clair-obscur. Onder regie van Paul Steenbergen heeft de Haagse Come- die er zaterdag in de Koninklijke Schouw burg de Nederlandse première van gege ven. „Een maan voor de misdeelden" zou oorspronkelijk behoren tot een groot scheepse cyclus over de lotgevallen van een Amerikaans geslacht tussen de jaren 1754 en 1932. Enkele delen daarvan zijn vernietigd, andere tot op zichzelf staande stukken omgewerkt.. Het thans vertoonde speelt op een boerderij in de twintiger ja ren in Nieuw Engeland en handelt over drie mensen: de pachter Phil Hogan, zijn dochter Josie en de rijke nietsnut James Tyrone, die onder invloed van maanlicht en whiskey hun innerlijk blootleggen. Het interessantste aspect hiervan is het woe den van de erotiek als doodsdrift, zelfs dui delijk geformuleerd in de derde akte, waarom het hele spel begonnen is. Het ont leent zijn waarde echter aan de confronta tie van de chaotische elementen in de mens met de ritmische orde van de natuur. De geraffineerde strijd van Phil Hogan om het behoud van zijn boerderij is dan ook het zuiverste en geloofwaardigste bestand deel. Maar evenals in zijn trilogie „Rouw past Electra" is O'Neill verder de dupe gewor den van zijn reusachtige ambitie. In dit ge val heeft hij geen noodlotstragedie willen schrijven, maar een melodrama met diep zinnige motieven en een ongelukkig slot. Heel merkwaardig is zijn preoccupatie met het seksuele schuldprobleem. James Ty rone heeft in de trein, die het stoffelijk overschot van zijn moeder naar het kerk hof bracht, haar nagedachtenis geschonden met een meisje van de vlakte en is sinds dien niet meer nuchter geworden. Zijn be kentenis aan Josie mag hem niet baten, omdat zijn geestelijk exhibitionisme iedere mogelijkheid van lichamelijk contact on herroepelijk verijdeld heeft. Men ziet het: dat is nogal wat Dit thema is, geloof ik, typisch Ameri kaans: de primitieve vrees voor de vrouw, met daartegenover, waarbij men moet be denken dat O'Neill van Ierse katholieken stamde: het verlangen naar haar als maagd en moeder tegelijk. Deze ambiva lentie treedt bij James Tyrone ook naar buiten doordat hij zich weerstandsloos aangetrokken voelt tot het liederlijke le ven dat hij verafschuwt. Zijn „wederge boorte" in de romantische nacht mislukt volkomen, omdat hij (dat wil zeggen: zijn betere ik) al gestorven is. Goedbeschouwd is dit een grandioos onderwerp. Maar wat in „Liefde onder de olmen" een openbaring wer/J. van egoïstische begeerte, als dorst na een verstikkende droogte, is hier een aaneenschakeling van machteloze formules geworden. De dramaturge van de Haagse Comedie schrijft in het programma, dat O'Neill de Europese invloeden (bedoeld zijn waar schijnlijk Ibsen en Pirandello) verwerkte tot „dat mengsel van hardheid en senti ment, dat wij typisch-Amerikaans noe men". Daar had op moeten volgen, dat hem dit radicaal mislukte. De zwakste zin van Hemingway heeft meer spanning en onthullende betekenis dan de sterkste van O'Neill, die het nooit verder bracht dan tot kwasi-dichterlijkheid. De zonderlinge op zettelijkheid maakt het onmogelijk in de ten tonele gebrachte mensen te geloven. In „Liefde onder de olmen" kon men dat wel, omdat daarin de abstracties der le vensbeginselen in handeling (ook plasti sche) werden geconcretiseerd. De volle grootheid van zijn beperkt kunstenaarschap heeft O'Neill niettemin ook in dit stuk geopenbaard, namelijk in het oproepen van de grauwe morgensche mering na de eigenaardige maannacht, waarin zielige verbondenheid triomfeerde over perfide berekening. Helaas kwam nu juist daarvan in deze overigens niet onver dienstelijke opvoering niets terecht. De oorzaak is duidelijk: men heeft ondanks de uitvoerige toneelaanwijzingen te weinig een strikt naturalistische enscènering na gestreefd. Paul Steenbergen had boven dien nooit de fout mogen maken tegelijk als James Tyrone en als regisseur op te treden. Natuurlijk hij is een buitengewone karakterspeler, die in dit geval een mira culeuze transformatie heeft ondergaan. Bij zijn opkomst zag men zijn gehele achter grond in één oogopslag. In de bekentenis scène (misschien kan men het op de bij gaande foto nog zien) bleef de troosteloze verlopenheid op zijn gezicht te lezen. En toch stond hij onvoldoende geworteld in de streek der handeling. ADVERTENTIE De weldadige warmte van Thermogène watten verjaagt de gifstoffen tussen spieren en gewrichten. Pijn en stijfheid verdwijnen zonder dat u iets inneemt. Myra Ward, en Paul Steenbergen in de derde akte - het nachtelijk gesprek - van „Een maan voor de misdeelden" van Eugene O'Neill bij de Haagse Comedie. De gecompliceerde Josie is een ontroe rend mooi getekend karakter, met forse grootspraak over haar gefingeerde reputa tie haar verdrongen gevoelens tegelijk ver bergend en blootgevend. Myra Ward vond sublieme schakeringen om de verschillen de stemmen als van één wezen afkomstig te doen klinken. Al was zij niet het ideale type voor deze robuuste vrouw, wier fi guur in de inleiding tot het stuk zelfs nauwkeurig is uitgemeten, zij gaf ontroe rend spel te zien, daarbij waar nodig de bitse humor doeltreffend plaatsend. Daar stelde Max Croiset een prachtige verschij ning tegenover: Phil Hogan is de meest aanvaardbare persoon in dit al te gefor ceerd demonstratieve stuk, maar dat maakt de prestatie van de laatstgenoemde acteur niet minder bewonderenswaardig. Zijn rul le fantasie zorgde voor een kostelijke af wisseling. Decorontwerper Hep van Delft en Broes Hartman vervulden twee kleine rollen. „Een maan voor de misdeelden" is een boeiende mislukking van een talent, dat voor een genie wilde doorgaan. De sterkste kant van het stuk: de evocatie van de kal merende, beschermende „moeder" natuur, ontbrak in deze vertoning totaal door het verkeerd toepassen van een in andere ge vallen voortreffelijk systeem van belich ting en de zwarte achterdoeken. David Koning De sinds enige tijd .bestaande moeilijk heden bij het Rotterdams Kamerorkest hebben geleid tot een vergadering van de leden van dit orkest. Deze hebben nu een resolutie aangenomen, waarin zij zeggen kennis te hebben genomen van de be moeiingen van de Nederlandse Toonkun- stenaarsbond inzake de moeilijkheden, die ontstaan zijn tijdens de begeleidingen van het American Ballet Theatre. Kennis heb bende, zo heet het verder woordelijk, van het onbehoorlijk optreden van de dirigent van het Rotterdams Kamerorkest, de heer Piet Ketting, tegenover de medebestuurder van dat orkest en vertegenwoordiger der musici, de heer A. Smit en afkeurende het besluit van het bestuur om geen gebruik meer te maken van de diensten van de heer Smit, spreken zij hun ernstige afkeuring uit over dit bestuurlijk beleid en overwegen over te gaan tot een protestactie tijdens de repetities of uitvoeringen, indien dat be stuur vóór 30 januari niet ingaat op het in de brief van de Nederlandse Toonkunste- naarsbond van 12 januari gestelde. De grafische kunstenares mejuffrouw Ro Mogendorff uit Amsterdam, heeft de jaar lijkse „Prix de la critique" van de Neder landse sectie van de „Association internatio nale des Critiques d'Art" gekregen. De prijs, die ieder jaar door de Nederlandse sectie wordt toegekend aan beeldende kunstenaars, bestaat ditmaal uit het arrangeren en de aanbieding van een tentoonstelling. Deze zal in juni in de zalen van de kunsthandel De Boer in Amsterdam worden gehouden. Censuur. De bond van Moskouse schrijvers heeft enkele litteraire werken als „ongezond" afgekeurd. Het zijn onder meer de roman „Brood alleen is niet vol doende" van Doedintsjef en het essay „Per soonlijke mening" van Graninl. Ook wordt enkele schrijvers verweten, dat zij zich in afkeurende zin hebben uitgelaten over de besluiten van het centrale comité van de partij over ideologische problemen. Ge constateerd is verdei', dat bepaalde jon gere schrijvers blijk geven van „nihilis tische" gedachten. Zuidafrikaanse litteratuur. De zaak gelastigde van de Unie van Zuid-Afrika in Nederland, de heer R. Montgomery, zal donderdag 7 februari in de expositieruimte van de boekhandel L. van Stockum aan het Buitenhof in Den Haag een tentoon stelling openen van Zuidafrikaanse litte ratuur. Voor deze expositie is de collectie boeken van „Die Suid-Afirkaanse insti tuut" (omvattende proza, poëzie, kinder boeken en geschiedkundige werken, in dertijd door prof. dr. C. M. van den Hee- ver uit de unie meegebracht naar ons land) belangrijk uitgebreid met boeken uit het bezit van het instituut en van de Ne- derlands-Zuidafrikaanse Vereniging. Het doel van deze tentoonstelling is de belang stelling voor de Zuidafrikaanse litteratuur in ons land te vergroten. De expositie is geopend tot en met 23 februari. Expositie houtsneden. In het Prenten kabinet van het Stedelijk Museum in Am sterdam wordt van 1 tot 26 februari een expositie gehouden van houtsneden van de Israeli Jacob Steinhardt. „Haagse schoolprenten". Zaterdag 2 fe bruari zal dr. D. G. G. van Ringelstein, gemeentelijk inspecteur van het onderwijs in Den Haag, in het gebouw van de Vrije Academie in Den Haag de tentoonstelling „Haagse schoolprenten" openen. De ten toonstelling kwam tot stand met medewer king van het Haags Cultureel Centrum en zal tot 1 maart te bezichtigen zijn. Expositie. Zaterdag 2 februari zal in het stedelijk Van Abbe-museum in Eindhoven een retrospectieve tentoonstelling worden geopend van werken van de Franse schil der Fernand Léger. De ambassadeur van Frankrijk in Den Haag, baron E. D. Beau- verger zal de tentoonstelling openen. Eerste uitvoering. In de Scala te Milaan is zaterdagavond van de opera „Les dialo gues des Carmelites" van Francis Pou- lenc de eerste uitvoering gegeven. De componist heeft zijn werk gebaseerd op een drama van Georges Bernanos. De di rigent was Nino Sonzogno. Beeldengalerij. - In Maastricht is een comité van actie gevormd, dat in de Stads schouwburg in Sittard, waarvan de bouw zijn voltooiing nadert, een beeldengalerij wil doen aanbrengen. Dit zal gebeuren in overleg met de heer J. Huijsmans uit Maastricht, architect van deze schouwburg. Op deze wijze wil men de nagedachtenis eren van enkele Limburgse dialect-toneel schrijvers, onder meer van Emile Seijpgens, Fons Olterdissen en Jos van Wessem. „De Jaargetijden". - De hoofdstedelijke oratoriumvereniging „Zang en Vriend schap" geeft op zondagavond 3 februari 1957 in het Concertgebouw in Amsterdam een uitvoering van „De Jaargetijden" van Joseph Haydn, waarbij als solisten optre den Annette de la Bye, sopraan; Arjan Blanken, tenor en Herman Hulsman, bas, met het Noordhollands Philharmonisch Or kest. Nico van der Linden dirigeert de uit voering. „Vier Grafici". „Vier Grafici" heet de expositie, die thans in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam kan worden bezich tigd en waarop Harry Disberg (Den Haag), M. C. Escher (Baarn), Wout van Heusden (Rotterdam) en H. van Kruinin- gen (Amsterdam) werk tentoonstellen. De expositie duurt tot 25 februari. Het is de eerste keer, dat deze vier kunstenaars te zamen exposeren. Van elk hunner wordt in een kabinet werk getoond en in een grote zaal hangt werk van alle vier. Hans Kaart zingt. De Nederlandse ac teur Hans Kaart, die enige tijd geleden zang is gaan studeren, heeft dezer dagen in Duitsland (in Karlsruhe), aan het Badi- sche Staatstheater, zijn dc'.uut gemaakt als zanger. Hij zong daar in Léon Cavallo's „Paljas". ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze Het cursusprogramma van de arbeiders gemeenschap der Woodbrookers te Bent veld voor het eerste halfjaar van 1957 be staat ondermeer uit een weekeinde, gewijd aan de sociale gevolgen van de automati sering, dat 16 en 17 maart zal worden ge houden. Deze cursus is speciaal bedoeld voor mensen, die in kantoren en bedrijven werkzaam zijn of daarbij zijn betrokken. Eind maart wordt in samenwerking met de G. J. D. C. Goedhartstichting de coöperatie als gemeenschapsvorm behandeld. Op dit weekeinde gaat het om de vraag in hoe verre de coöperatieve vereniging zou kun nen bijdragen aan het ontstaan en func tioneren van nieuwe vormen van mense lijk samenwerken èn leven. In april zullen de ervaringen met ondernemingsraden worden belicht. Begin mei heeft een jaar vergadering plaats en 11 en 12 mei zal een weekeinde voor jongeren worden gehou den, waarvan het thema nog nader zal worden vastgesteld. Het najaar van 1956 heeft aangetoond, dat ook de toenemende welvaart problemen met zich mee brengt. In een weekeindcursus, die 18 en 19 mei zal worden gehouden zullen deze proble men onder de titel „Spanningen rond de welvaart" worden behandeld. Eind mei zal worden bekeken hoe het met de zelfdisci pline in het bedrijfsleven staat. De inten sivering van het productieproces vraagt in toenemende mate arbeid van vrouwen. Zonder deze arbeid kan de samenleving niet meer bestaan. Dit brengt verschuivin gen in de structuur van de maatschappij mee, waarop de arbeidersgemeenschap zich in een weekeinde op 1 en 2 juni zal bezin nen. Deze cursus is getiteld: „Vrouwen aan de arbeid". ADVERTENTIE uitgeroeid met Het Islamietische dagblad „Abadi" in Djakarta heeft er maandag bij de Indo nesische regering op aangedrongen om bij het Amerikaanse ministerie van Buiten landse Zaken een protest in te dienen tegen de „anti-Indonesische propaganda" van mevrouw Mieke Bouman in de Ver enigde Staten. De onafhankelijke en in de Engelse taal verschijnende „Times of Indonesia" schreef maandag in een hoofdartikel dat mevrouw Bouman naar Amerika werd uitgezonden door de Nederlandse regering als onder deel van haar „voortdurende campagne tegen de Indonesische republiek". De wijs heid van deze bijzondere politiek van Ne derland is aldus het blad twijfel achtig en zij kan de kloof tussen Djakarta en Den Haag slechts wijder maken en on eindig veel schade berokkenen aan de Nederlanders in Indonesië. Secretaris-generaal Dag Hammarskjoeld heeft in zijn kantoor in het gebouw der Verenigde Naties het contract met de Ne derlandse bergings-firma L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam en de Deense firma a/s Em. Z. Svitzers Bjergnings-enterprise van Kopenhagen, .voor de opruimingswerkzaamheden in het Suezkanaal getekend. (U.P.). Geref. Kerken Aangenomen naar Ouderkerk a. d. Am- stel G. J. Cozijnsen te Iiellendoorn. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Tholen J. Keuning te Baren- drecht. Geref. Gemeenten Beroepen te Nieuw-Beijerland J. B. Bel te Krabbendijke. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Middelharnis J. T. Doornen bal te Oene. Benoemd te Ankeveen (pastoraat van bij- ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 stand) G. Jansma te Zaamslag. Ja, doctor Marciolo voelde zich niet lekker. Hij zei, dat hij ziek was en dat Lodo een drankje voor hem moest klaarmaken. „Luister goed", zei de doctor. „Je neemt twee lood Pimmelanthrawortelpoeder drie deciliter Hapteria luscatumeen snuifje rotabiliazout en een kwart liter Sicancrum DecamirantumRoer dat allemaal goed door elkaar op een zacht vuur tje en doe er nog een half lood flicutrantus bij, als het kooktHeb je 't goed begrepen?" „Jawel, doctor", zei Lobo. Hij ging in de apotheek aan 't mengen en roeren51-52 AMSTERDAM (Gemeente Universiteit): Bevoi'derd tot apotheker: mevrouw E. Th. C. KornerBakels, Amsterdam; F. J. H. H. Bloemen, F. Hoenen en Thio Thin Hiap, allen te Amsterdam. Doctoraalexamen bio logie: mejuffrouw J. H. Pet, Amsterdam. Doctoraalexamen scheikunde: J. Joosting Bunk, Haarlem. Kandidaatsexamen wis- en natuurkunde: mejuffrouw W. Degens, Am sterdam, H. Renes. Amsterdam, A. v. d. Water, Wassenaar. Doctoraalexamen genees kunde: J. K. A. Stuuterheim, Haarlem; mejuffrouw J. C. v. d. Zwaan, Aerdenhout, B. v. d. Weetering, Alkmaar, mejuffrouw H. Vis, Amstelveen, P. A. Biersteker, Haarlem, mejuffrouw H. M. Meilink, Haarlem, H. L. de Smet, J. Weber, R. Dattatreya, A. E. Mars, K. Claeys, D. G. Jochems. J. A. Vogelaar, mejuffrouw G. J. M. de Grefte, J. P. A, Gillissen, M. ten Harmsen v. d. Beek, Tjio Tjoan 'Sioe, M. Ziedses des Plantes, J. T. H. Wamelink, J. A. Staal, B. W. J. Vroom, mejuffrouw C. M. E. Smit, A. L. Asin, Th. Hiemcke, mejuffrouw W. H. S. Roos. W. F. v. d. Wetering, mejuffrouw J. B. E. Penters, F. E. Posthumus Meyjes, A. J. de Voldere, H. C. Hemker, mejuffrouw M. I. van Itallië, Oei Tiang Hok, Ch. D. v. d. Velde, A. Wijs man, allen te Amsterdam. NIJMEGEN: De heer J. Th. de Ruwe is te Nijmegen gepromoveerd tot doctor in de rechtsgeleerdheid op het proefschrift: „De Eerste Kamer der Staten Generaal". NIJMEGEN: Doctoraalexamen rechtsge leerdheid (vrije studierichting): G. H. Wol- ters, Blerick. Kandidaatsexamen deel I ge neeskunde: de dames A. M. Driessen, Heer len, H. J. J. M. Jansen, Voorburg, en mevr. J. M. Th. SchermerVersteegen, Nijmegen, de heren J. W. Ch. Gielen, Broekhuizen (L.) W. J. M. C. Heiligers, Heerlen, A. A. Huith, Nijmegen, Th. J. M. Lansink, Wychen, J. R. Leo, Hees/Nijmegen, G. P. J. A. van Lier, Loon op Zand, P. J. M. Lichter, Nijmegen, P. G. M. Oostvogel. Enschedé, W, J. van Remortel, Hulst (Z.-Vl.), A. C. Romsom, Breda, H. W. H. van der Velden, Hees/Nij megen, Th. J. J. H. Slooff, Nijmegen. UTRECHT: Kandidaatsexamen dierge neeskunde: I. Th. J. Bertels, Utrecht, A. F. A. Brands, Boxtel, W. A. J. Cromwijk, Wil- lesc'op, J. J. de Groot, Zoetermeer, A. D. J. ten Haken, Woerden, H. A. A. J. E. Heut- horst, Doetinchem, J. Hingstman, Donderen, H. P. Kingma, Sneek, mejuffrouw V. Voets, Amsterdam, C. D. W. König, Hilversum, E. Kuipers (cum laude), Wester- bork, J. M.-van Leeuwen, Zoeterwoude, A. J. M. Metz, Steenderen, J. M. V. M. Mouwen, Wouw, J. W. M. A. Mullink, Oudewater, T. Nauta, Amsterdam, J. P. van Nouhuys, Tiel, T. Quartel, Ter Aar, A. Rodenburg, Schip luiden, J. Schoenmaker, Dwingelo, G. J. J. Snelder, Laren (N.H.), R. Veen, Amsterdam, H. W. G. Veldhuis, Raalte, A. T. M. Verdijk. Beugen, H. de Vries, Stadskanaal, A. H. Willemse, Driebergen, J. B. F. Wilmink, Bornerbroek. Doctoraalexamen sociale geo grafie: F. Wolters, Veenendaal. Semi-arts- examen: mejuffrouw P. A. M. van de Vegt, Dongen. Arts-examen: C. P. Cornel, Utrecht, L. E Couvreur, Utrecht, L. H. H. M. Pan- huijsen. Nijmegen, J. R. W. Rietra, Maas- niel, Chr. W. Sommer, Gorinchem, G. H. Vissers, Zaltbommel, mevrouw A. C. van der WilkDe Haan, Utrecht. Doctoraal examen klassieke letteren: mejuffrouw T. E. Kroeske, Zeist. Doctoraalexamen sociale geografie: H. H. Vogel, Utrecht, L. G. A. Smits, Utrecht. Doctoraalexamen geografie vrije studierichting: J. Achterstraat, Barne- veld. UTRECHT: De heer J. J. H. C. Houbolt, uit 's-Gravenhagp is tot doctor in de wis- en natuurkunde gepromoveerd op een proef schrift getiteld: „Surface sedements of the Persian Gulf near the Qatar peninsula". WARMTE Op 19 februari hoopt de kunstschilder Henk Dekker uit Den Haag, werkend lid van de Nederlandse Kunstkring, zijn zestig ste verjaardag te vieren. Hij werd geboren in Gouda en ontving zijn eerste onderricht van de schilder H. J. van der Weele. In schilderskringen wordt hij aangeduid als „De man van het zeetje". Hij schildert hier dan ook het meest langs de kust. In het bui tenland werkte hij aan de Middellandse Zee, in Marokko, Italië, Bretagne en België, waar hij tentoonstellingen hield in Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, Verviers, St. Niklaas (museum), Rouselare (gemeentehuis), Brug ge, Doornik, Huy en Hasselt. Verder werkte hij in Engeland en Zweden. Ook op de Noord- en Oostzee maakte hij studies. Z Zij wist hoe impulsief en hartstochtelijk haar man u kon reageren op dingen, die hem diep troffen. Zij wist ook, hoe hij Susan verafgoodde. „Gaat u zitten," zei George koel, nadat Galotti zijn vrouw zwijgend de hand gedrukt had. „U zult begrijpen dat wij u niet vriendelijk gezind kunnen zijn. Doch ik vrees dat het leven van ons kind niet zal kunnen worden gered met boze woorden aan uw adres." Galotti antwoordde niet. Hij zonk in een stoel en sloeg de handen voor de ogen. Het was enkele minuten stil. George Richardson keek naar Elsie. Zij had Galotti al ontmoet in het ziekenhuis, nadat Susan daarheen was gebracht. Was het mogelijk dat Elsie hem geen kwaad hart toedroeg? Zij had hem een hand gegeven en niets laten blijken van de soort gevoelens, die George bijna gebracht hadden tot gewelddaden tegen Galotti. Hij zag haar fijn profiel tegen het licht, dat door de ramen viel. Zij leunde met het hoofd achterover tegen de rug van haar stoel en had de ogen gesloten. Toen klonk de stem van Galotti achter de gebruinde handen, die hij voor het gezicht hield. Het was de stem van een kinderlijk man, van een geroerd mens, van iemand die uit de schijnbare belangrijkheden des levens voor een moment is teruggekeerd naar zijn simpele, naakte bestaansbasis. „Francesco Galotti moest met alle geweld naar de grote wereld," zei hij klagend. „Francesco Galotti dacht dat zijn moeder een domme, kortzichtige boerenvrouw was, die de moderne jeugd van Venezuela niet meer begreep. Francesco dacht dat hij de wereld daar aan de overkant zou kunnen veroveren. Hij heeft hem veroverd. Hij is rijk geworden. En nu heeft hij een kind gedood. Waarom is hij niet in Caracas gebleven? Waarom heeft hij geld verdiend, zodat hij in een snelle auto kon rijden? Wat voor nut heeft het nu allemaal? Waarom heeft hij in Caracas niet een winkel in ijzerwaren ge opend, zoals zijn broer? Simon Galotti heeft een winkel in ijzerwaren in Caracas en hij rijdt in een oude Ford, en als er kinderen voor zijn wielen lopen stopt hij met een glimlach en laat ze door. Of hij steekt zijn hand uit het raampje en klopt tegen de zijkant van het portier, dat geeft een geluid alsof hij op blik slaat, en de kin deren springen dan lachend opzij. Simon Galotti heeft niet veel geld, maar hij rijdt geen kinderen dood. O, Francesco, verdoemde!" George Richardson vroeg zich onzeker af, of deze pot sierlijke, theatrale man comedie speelde. Hij vocht op nieuw met zijn neiging om hem een aframmeling te geven en buiten te gooien. Doch er was iets in de klagende, melodieuze stem dat hem roerde. Elsie had de ogen geopend en keek met iets van mededogen naar de gebogen figuur in zijn fatterige kleding. Francesco Galotti scheen hun aanwezigheid volkomen vergeten. Hij bleef mompelen en klagen, zichzelf beschuldigen en ver gelijken met zijn blijkbaar talrijke familieleden in Vene zuela, die allemaal verstandiger en minder hebzuchtig bleken te zijn dan hij. Merkwaardig genoeg kwamen George en Elsie onder een geheimzinnige bekoring door deze litanie van kinder lijke uitbarstngen, die eigenlijk banaal en belachelijk hadden moeten klinken. Zij vergaten er de ondragelijke spanning door en vonden een kleine troost in de aan doeningen van Francesco Galotti, die op zulk een uit zonderlijke doch niet mis te verstane manier hun eigen leed deelde. Toen rinkelde de telefoon. George sprong op en was met een paar stappen bij de schrijftafel. Elsie klemde de handen ineen en zat ver stijfd naar het toestel te staren. Galotti keek op. Zijn gezicht was verwrongen in een uitdrukking van vrees, die onmogelijk comediespel zou kunnen zijn. „Met Richardson," zei George. Hij had moeite zijn stem normaal te doen klinken. In zijn oor klonk het geluid van een toestel, dat ingeschakeld wordt. „U spreekt met dokter Malloway," zei een rustige, heldere stem. „Het spijt me, dat ik u zolang heb moeten laten wachten. De operatie is achter de rug en ik kan u verzekeren dat de kleine patiënt alles boven verwachting heeft doorstaan. Het was een kwestie van leven en dood, meneer Richardson, en dat is ze nog, bedenk dat wel. Doch uw dochtertje leeft nog en heeft er een kans bij gekregen om er boven op te komen. Alles hangt nu af van de vraag, of zij die kans zal benutten. Haar lichaam moet vechten, terwijl zij onder narcose is. Als de levens krachten gedurende de volgende vierentwintig uur de overhand behouden, is zij gered. Is dat duidelijk? Ik verheel u niets, ik zeg het precies zoals het is. Ik laat het aan u over dit alles in andere termen aan uw vrouw mede te delen. Ik zou u willen adviseren haar zoveel mogelijk te ontzien. En „Kunnen wij haar bezoeken?" vroeg George, terwijl hij met de punt van zijn tong zijn droge lippen bevochtigde. „Nu niet. Morgen. U kunt morgenochtend om negen uur twee minuten bij haar zijn. Dat wil zeggen „Als zij dan nog leeft," zei George hees. „Ik begrijp het. Deze nacht is beslissend. Dokter, ik „Wij doen ons uiterste best, meneer Richardson. Wij stellen er een eer in, alles te proberen om uw dochtertje te behouden. Wilt u dat vooral ook aan uw vrouw zeggen?" „Ik dank u, dokter," zei George. Hij legde de hoorn op het toestel en keek naar zijn vrouw. De brokstukken van het telefoongesprek hadden haar reeds duidelijk ge maakt, wat zij boven alles weten wilde: Susan leefde nog! Hij ging naar haar toe en nam haar in zijn armen. Zij brak in wilde snikken uit en toen was het, alsof zij het bewustzijn verloor zo zwaar hing zij hegen hem aan. „Elsie," zei hij schor. „ElsieHij hoorde een geluid achter zich en keek om. Galotti was voor zijn stoel op de knieën gevallen en zijn lippen bewogen in een geluidloze bede, terwijl zijn gevouwen handen omhooggeh^ven waren. HOOFDSTUK II Dokter Malloway wierp een snelle blik op de ronde, witte klok aan de smetteloze muur van zijn kamer, ter wijl hij zijn regenjas aanschoot. Op zijn schrijftafel brandde een afgeschermd leeslampje, dat de kamer in een diffuus licht zette. Zuster Hepburn stond bij de deur in haar gewone houding: luisterend, afwachtend, gereed om orders te ontvangen en die stipt uit te voeren. „Mary, laat de nachtzuster vooral op de pols letten. Linkerarmpje, want de rechterschouder is gekwetst. Die kleine meid is zowat in brokken gereden een wonder dat ze nog leeft. Ruggewervelfractuur, dijbeen, drie rib ben en schouder. Toemaar. Massa's bloed verlorenIk heb zelden iemand, die een ongeluk veroorzaakte, zo overstuur gezien als die Galotti. Nog nooit een ongeluk gehad, zelfs geen schijntje van een ongelukje, zei hij telkens en dan jammerde hij als een oude dwaas. Die Richardsons boffen nog, dat hij het zich zo aantrekt. Betaalt alles, geen kosten sparen, het beste van het beste, dat heb ik hem wel twintig keer moeten beloven. (Wordt vervolgd). Carl Scholz overleden. Zondag over leed te Den Haag op 74-jarige leeftijd de heer Carl M. Scholz, oud-directeur van het Palace-hotel te Scheveningen, dat behoort aan de Exploitatie Maatschappij Schevenin- gen. Geen misdrijf te Scheemda. Het on derzoek, dat is ingesteld naar de omstandig heden, waaronder vorige week te Scheemda een Engels paar om het leven is gekomen, heeft geen aanleiding gegeven tot een ver moeden van misdrijf. De begrafenis van de omgekomenen zal waarschijnlijk morgen te Scheemda geschieden. Paardentractie weg. De sedert 1796 bestaande Nederlandse transport- en expe ditie onderneming Van Gend en Loos heeft te Maastricht met sober ceremonieel vijftien nieuwe autobestelwagens in gebruik ge nomen. Maastricht had de eer van deze plechtigheid omdat het kantoor Maastricht het eerste was dat gereed kwam om in aan merking te komen voor de vernieuwing van het vervoer en de omscholing van koetsiers tot chauffeurs. Bij Van Gend en Loos zullen van 1957 tot en met 1960 385 paarden (waar van 200 in het westen des lands), verdeeld over 39 plaatsen, worden opgeruimd; 340 koetsiers moeten worden omgeschoold tot chauffeurs en 303 paardewagens zullen wor den afgeschaft. Herdenking Baden-Powell. Ter ge legenheid van het feit dat de stichter van de padvindersbeweging, lord Robert Baden- Powell of Gilwell, honderd jaar geleden werd geboren en het spel van verkennen vijftig jaar bestaat, zal op zaterdag 23 februari een herdenking worden gehouden in de Domkerk te Utrecht. Twaalfhonderd leidsters en leiders zijn uitgenodigd deze samenkomst bij te wonen. ADVERTENTIE Motor achter in wagen. Toch veilig door 4 portieren en brandstoftank achter. Zoals wij reeds berichtten werd „Het dagboek van Anne Frank", het door het Amerikaanse echtpaar Francis Goodrich en Albert Hacket geschreven toneelstuk, ontleend aan „Het Achterhuis" door het in een concentratiekamp omgekomen Jood se meisje Anne Frank, ook in het nieuw- Hebreeuws vertaald. Dezer dagen is het stuk in Tel Aviv in première gegaan. In Jeruzalem is nu besloten ter herinnering aan Anne Frank een bos naar haar te noe men. De vader van Anne Frank, de enige overlevende uit het gezin, nu woonachtig in Zwitserland, ontving vele betuigingen van sympathie uit Israel. De Isi'aelische president, Ben Zwi, stelde een boodschap op, waarin hij zijn dlankbaarheid betuigt voor „de talrijke daden van Nederland voor de redding van Joden". Op 31 januari zal de burgemeester van Jeruzalem, ter gelegenheid van de voorstelling van het stuk in zijn stad, bloemen laten leggen bij het monument voor de februaristaking in Amsterdam. ADVERTENTIE bga Mijnhardt's Grieppoeders. Doos 50 ct. DINSDAG 29 JANUARI Minerva: „Goud van Napels", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „Trapeze", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Trapeze", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Morgen zal ik huilen", 18 jaar, 6.45 en 9.15 uur. Frans Hals: „Als Parijs ontwaakt", 18 jaar, 8 uur. Lido: „De onbekende soldaat", 18 j., 7 en 9.15 uur. Studio: „Three coins in the fountain", a.l., 7 en 9.15 uur. Roxy „Wereld zonder einde", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Concertgebouw: Zesde concert, serie D, N.Ph.O. o.l.v. Ohan Dou- rian, solist Gerard Souzay, bariton, 8.15 uur. Concertgebouw: P. Chr. van Westering be spreekt concerten voor Volksuniversiteit, 7.30 uur. WOENSDAG 30 JANUARI Minerva: „Goud van Napels", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „Trapeze", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Trapeze", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Morgen zal ik huilen", 18 jaar, 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. Frans Hals: „Als Parijs ontwaakt", 18 jaar, 2.30 en 8 uur. Lido: „De onbekende soldaat", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Studio: „Three coins in the fountain", a.l., 2.15, 7 en 9.15 u. Roxy: „W-reld zonder einde", 14 j., 2.30, 7 on 9.15 u. Coornhertlyceum: L. Postma geeft voor volksuniversiteit boetseercursus. Frans Hals museum: H. P. Baard voor volksuniversiteit over: „Vijf eeuwen schilderkunst in de Ne derlanden", 8 uur. Stadsschouwburg: De Nederlandse Comedie met „Kapitein Brass- bound's bekering" voor Geloof en Weten schap, 8 uur. Concertgebouw: Pauzeconcert door Albert de Klerk, 12.30 u. Jansstr. 83: Ds. C. P. de Ruiter over „Het besliste teken van de afval van God, het getal 666", 8 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1957 | | pagina 6