r JL §*§i$ê$H- STAD DES LEVENS GnpaHOUTEN STOPSEL van Geta Bever Feestconcert in pruikenstijl De leerling van Doctor Marciolo Die Haerlemsche Musyckcamer met solisten in Vleeshal Prijzen der Stichting Kunstenaarsverzet uitgereikt V\( fifrj Kort en bondig Winterconcert van „Sursum" Chessman heeft zijn derde boek geschreven Haitink eerste dirigent bij Radio Filharmonisch Orkest Kamermuziek in Amsterdam Examens 7 Ds. H. G. van Willenswaard neemt beroep aan Kerkelijk Nieuws Twee roofovervallers op hun vlucht ingerekend U rookt de lekkerste sigaret van DOUWE EGBERTS ZILVER-SHAG ONS VERVOLGVERHAAL DOOR JOSEPH L. EINANDER Amsterdam ongerust over rijksbijdrage IJtunnel „De Toneelschool" Agenda voor Haarlem MAANDAG 18 FEBRUARI 1957 „Die Haerlemsche Musyckcamer" weet met smaak, originaliteit en kunstzinnig heid te jubileren. Nog ligt vers in het ge heugen het nachtfeest in de Vleeshal, waar mee het tienjarig bestaan werd gevierd. Als verlengstuk daarvan werd zaterdag avond weer in pruikenstijl geconcerteerd, wat inhield dat de executanten in achttien- de-eeuwse kledij gestoken waren en ge duldig de witte haarmuts torsten. Maar niet alleen de uitvoerenden, dirigent en solisten incluis, pasten zich uiterlijk bij de te vertolken muziek aan, doch ook tal van dames decoreerden naar de mode van zeventienhonderdzoveel de druk bezette zaal. Harry Prenen, die de avond zou in leiden en het eerste gedeelte van het pro gramma commentariëren, verscheen als achttiende-eeuwer voor het publiek en trachtte dit bovendien wijs te maken, dat hij een „echte" was, dankzij een levens elixer, dat hem toeliet ervaringen mee te delen over een tijdsverloop van ruim twee eeuwen. Zeer geloofwaardig klonk dan ook wat hij meedeelde over de wijze waarop burger en aristocraat destijds de muziek dienden, niet, zoals men het heden ten dage meestal doet door de knop om te draaien, maar door zelfwerkzaamheid, door de kunst niet passief, doch actief te beleven. Dit kapittel der huismuziek in de pruikentijd bracht de geestige en bovendien cultuur historisch goed onderlegde spreker op het ontstaan van „Die Haerlemsche Musyck camer", nu ruim tien jaar geleden: hoe André Kaart enige muziekliefhebbers char terde voor het begeleiden van een jongens koor en hoe deze amateurs, met bovenge noemd achttiende-eeuws ideaal van mu ziek maken voor ogen, zijn blijven musi ceren onder zijn leiding. Met een Concert voor twee fluiten en strijkorkest van Telemann (dat in de totaal gevulde Vleeshal uitnemend klonk, zodat nu eindelijk het probleem van de akoestiek finaal opgelost leek) werd de proef op de som gegeven van wat met ijver en onver woestbaar optimisme door de Musyck camer kon worden bereikt. En toen leidde Harry Prenen het hoofd nummer van de avond, namelijk het vier voudige Vioolconcert „De vier jaargetijden" van Antonio Vivaldi, in. Hij stelde aan het publiek de geniale roodharige priester componist voor, illustreerde zijn betoog met het schetsen van Vivaldi's portret, waardoor men de woordvoerder ook als sneltekenaar kon bewonderen. Verder gaf hij een duidelijke uiteenzetting van het te spelen werk, een vroeg voorbeeld van pro grammatische muziek, dat de vertolking bedoelde te wezen van een viertal sonnet ten. Prenen bestond het zelfs van deze gedichten een markante vertaling te leve ren, die als bewijs kon dienen, dat de Nederlandse taal nog altijd als voertuig van de geest tot de hachelijkste experi menten in staat is, zonder de logische zins bouw geweld aan te doen. Was deze in leiding op zichzelf reeds een kostelijke tractatie, tintelend van vernuft en spiritu aliteit - de interpretatie van de solopartij van het magistrale stuk door Jan Bresser, tweede concertmeester van het Concert gebouworkest, werd van dit alles het mu zikale complement en de bevestiging, ge realiseerd op een virtuoos plan. En de lang niet ongevaarlijke onderneming van André Kaart om met zijn voortreffelijke ama teurs in-de pas te blijven bij dat ritmisch en expressief geladen solospel, had een zeer verdienstelijk resultaat. In ieder geval: het doel dat men zich gesteld had, het publiek op originele wijze in kennis te brengen met Vivaldi's meesterlijke compositie, was volkomen bereikt. Een beheerste vertolking van het Concert De christelijke muziekvereniging „Sur sum" te Bloemendaal handhaaft zich kra nig, ondanks de moeilijkheden - en dit zijn niet alleen financiële problemen - die de moderne tijd voor vrijwel alle ensem bles oplevert. Met elke uitvoering bewijst „Sursum" een hechte samenhang en daarbij treedt dan ook een ambitie der werkende leden aan de dag, die voor het artistieke resultaat van bijzondere betekenis wordt. Men heeft dit wederom kunnen vaststellen op het winterconcert, dat zaterdagavond in de grote zaal van hotel Vreeburg te Bloemendaal gegeven werd. Het concert stond onder leiding van de dirigent C. Fijma, die nu ruim een half jaar met het korps heeft kunnen samen werken. Die samenwerking moest voor dit concert wel zeer intensief zijn, omdat de werken, die werden uitgevoerd over het algemeen geen geringe eisen stelden. Daar was bijvoorbeeld de ouverture „Prins van Oranje" van Latann, een lastig werk met kritieke wendingen en zelfs met begelei dingsfiguren, die de betreffende muzikan ten het vuur na aan de schenen legden. Het verdient extra aandacht ter verdere vervolmaking der vertolking. Toch heeft de uitvoering ook laten horen, dat „Sur sum" zich mag verheugen over goede in strumentalisten. Zo viel in dit stuk de bij zonder sonore toonvorming van de bas op. Die volle, ronde basklank gaf ook voor andere werken, die op deze avond werden gespeeld, een fraaie ondergrond. Maar ook andere spelers konden zich onderscheiden. De bugels en de saxofoons vormden na de ouverture „La Rosière" een mooie combinatie. Met genoegen kon men naar het duet van piston en bugel in „Le secret du Sphinx" luisteren. En in de Rococo-suite van Gerard Boedijn was het gehele korps op zijn best. Vergeleken met deze uitvoering verzonk die van de onge lijkwaardige fantasie „La fête triomfale" van Van Dam in het niet. In het algemeen zou ik willen wijzen op de noodzaak van een nadrukkelijker muzi kale karakteristiek der samenstellende fragmenten der werken. Daarnaast moet ik mijn grote waardering uitspreken over de zorg, de degelijkheid, waarmede de dirigent en de leden de uitvoeringen aan pakten. Op deze avond heeft men zich nog kunnen vermaken met het optreden van het cabaretgezelschap De Prikkers, dat afgewisseld werd door het Tamboerkorps onder leiding van de heer Van Rosmalen. in e voor cembalo en strijkorkest van Franz Xaver Richter door de claveciniste Gertrude Maclaine en haar medeleden „ca- meristen" dominstreerde met succes de niet te onderschatten betekenis van deze Mannheimer muziek. En tot besluit van het interessante feestconcert waagde men zich aan Mozarts Symfonie in a, K.V. 201, waarmee de achttienjarige componist als geniale vernieuwer zich een weg baande naar een onbekend symfonisch ideaal. Hier wordt het bedenkelijk nog van pruikenstijl te spreken, al bleef de pruik steeds een geëerd mode-artikel zolang Mozart leefde. Maar zijn kunst was toekomstmuziek, die de conventies van de achttiende eeuw voorbij streefde en met haar geestelijke geladenheid geraffineerde eisen stelde, welke voor de executanten nog steeds ka pitale problemen meebrengen. Men mag hopen, dat de Haarlemsche Musyckcame- risten de portée van deze stelling ervaren heeft. Hoe het zij, de avond verliep in een op gewekte stemming met alle waardering voor wat er gepresteerd werd. En de hulde, die de voorzitter bracht aan de heer Kaart voor zijn over alle voorkomende bezwaren optimistisch heenstuwende activiteit werd door warm applaus onderstreept, evenals de woorden van lof welke gebracht werden aan de prominente figuren die tot het wel slagen van deze avond hadden meegewerkt. Jos. de Klerk Caryl Chessman, de schrijver van „Cell 2455 death row" en „Trial by ordeal", is in de gevangenis van San Quentin in Cali- fomië, waar hij sedert zijn terdoodveroor deling in 1948 vertoeft, disciplinair ge straft omdat hij weer een boek geschreven heeft. Hij heeft kans gezien, ondanks een verbod, dat uitgevaardigd werd nadat zijn eerste boeken veel succes hadden, een manuscript voor een boek getiteld „The face of justice" aan zijn agent in New York te zenden. De Nederlandse Radio Unie bericht, dat Bernhard Haitink is aangesteld als eerste dirigent van het Radio Filharmonisch Or kest. Bernhard Haitink was deelnemer aan de dirigentencursus 1954 en 1955 met de docent Ferdinand Leitner en is sinds sep tember 1955 als dirigent bij de N.R.U. werkzaam. Het Concertgebouw te Amsterdam heeft een voorjaarsserie van drie concerten in de kleine zaal van het Concertgebouw ge organiseerd en wel op dinsdag 19 februari, dinsdag 5 maart en woensdag 10 april. Achtereenvolgens zullen optreden het trio Pasquier, het Vlachovo Quartett en het Rogeri Quartet, respectievelijk met werken van Beethoven, Dohnanyi en Mozart, Kra- mar Krommer, Brahms en Janacek, Frid, Schumann en Ravel. P. Ztvaanswijk PIANIST JOSEF HOFMANN IN LOS ANGELES OVERLEDEN LOS ANGELES (UP) De pianist Josef Hofmann is zaterdag op 81-jarige leeftijd in een sanatorium in Los Angeles over leden. Hofmann, geboren in Krakow, Po- In de aula van het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn zaterdagmiddag de twee prijzen, elk van 1000 gulden, voor 1956 der Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 uitgereikt. De prijs voor beeldende kunst (penningkunst) was toegekend aan de Am sterdamse beeldhouwer prof. V. P. S. Esser en die voor letterkunde (jeugdlitteratuur) aan de Amsterdamse journalist en letter kundige Han G. Hoekstra. De stichtings voorzitter, prof. Wieger Bruin, deelde mede, dat aan prof. Esser gevraagd zal worden te adviseren bij het aanwijzen van een kunstenaar voor het doen maken van een penning voor de stichting. Men wil namelijk in het vervolg naast de geldprijs ook jaar lijks een penning aan de winnaar uitreiken. Na de prijsuitreiking hield dr. L. Neher, oud-directeur-generaal der PTT een rede over: „De kunstenaar en zijn verantwoorde lijkheid". De bijeenkomst werd onder meer bijewoond door dr. J. Hulsker, hoofd afde ling kunsten van het ministerie van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, Amster dams wethouder voor kunstzaken mr. A. de Roos en dr. P. J. Witteman, voorzitter van de raad voor de kunst. Het was de achtste keer, dat de prijzen werden uitge reikt aan kunstenaars, die „niet alleen door hun artistieke arbeid op uitstekende wijze bijdragen tot de ontwikkeling van de kun sten in Nederland, maar die tevens in hun levenshouding getuigenis afleggen van hun besef voor de verantwoordelijkheid van de kunstenaars in de maatschappij", aldus de voorwaarden voor de toekenning. „Het werk van Esser draagt het kenmerk Prof. V. P. S. Esser en Han G. Hoekstra van de ware medailleur. Voor hem is de penning een volwaardig medium tot artis tieke uitspraak. Zijn Rembrandtpenning is niet alleen een zeer waardige bijdrage tot de herdenking van de schilder, maar tevens een verrijking van de Nederlandse penning kunst", aldus de jury. Zij droeg Esser voor op grond van zijn gehele oeuvre. De jury voor de letterkundeprijs merkte in haar rapport onder meer op, dat zij het van be lang achtte, dat Hoekstra als schrijver voor kinderen nog meer op de voorgrond moet worden geplaatst, omdat hij ook in dit deel van zijn werk als kunstenaar geëerd moet worden. LEIDEN: Doctoraalexamen rechten: J. G. A. Wolfs, Leiden. Kandidaatsexamen Franse taal- en letterkunde: A. P. de Boer, Alphen a. d. Rijn; mejuffrouw J. Rietveld, Papen- drecht. Kandidaatsexamen klassieke taal- en letterkunde: mejuffrouw H. P. J. Pols. Den Haag; mejuffrouw M. J. Broekema, Wasse naar. AMSTERDAM (Gem. Universiteit): Ge slaagd voor het doctoraal examen rechten de heer J. G. Petersen, Amsterdam. LEIDEN: Gepromoveerd tot doctor in de letteren en wijsbegeerte, op proefschrift ge titeld „Poésie et Mystique (Paul Claudel, poéte Cretien)", de heer H. J. W. van Hoorn, geboren te Lochem en thans wonende te Rotterdam: tot doctor in de geneeskunde, op proefschrift getiteld „Veranderingen in de phosphatide fractie van de dooier, tijdens de bebroeding van het kippeëi", de heer A. da Bakker, geboren te Den Haag en wonende aldaar; tot doctor in de geneeskunde, op proefschrift getiteld „Critische beschouwin gen over het postthrombotische syndroom", de heer H. Eckstein, geboren te Apeldoorn en thans wonende te Voorburg. NIJMEGEN: Doctoraalexamen Duits: pater A. A. L. Roelofs S.M. (Groenlo). Doctoraal examen Engels: J. H. W. Bouman, Olden- zaal. i i MJttn, Ér ■Hs ™jl 1 illlül [ft Pi lil I jl VJJP a6 N\ i JOJ 1 Maar het hielp niet, of doctor Marciolo al kwaad was en Lodo uitschold. Er moest iets gedaan worden, om hem weer zijn eigen gedaante terug te geven. „Luister", zei hij. „Er is maar één plaats, waar de Sargiliusbloem groeit. Daar moeten we heen en die plant plukken, om er het nodige extract van te maken. Vooruit, maak alles klaar om op reis te gaanje neemt mij mee in deze bloempot en ik zal je ver tellen, hoe je moet gaan. Schiet op en maak geen stomme fouten meer, want ik heb geen zin om nog lang in deze toestand te blijven!" 85-86 ADVERTENTIE VOOR DUIZEND EN ÉÉN DOELEINDEN Predikant voor Santpoort en Provinciaal Ziekenhuis Ds. H. G. van Willenswaard, predikant te Domburg, heeft de toezegging van het beroep naar de Hervormde gemeente te Santpoort (tweede predikantsplaats) aan genomen. Zoals wij gemeld hebben is het de be doeling, dat de nieuwe predikant een wijk zal krijgen in de omgeving van Santpoort- Station en van Bloemendaal-Noord en dat hij tevens zal optreden als predikant van het Provinciale ziekenhuis van Santpoort. In de binnenkort te houden vergadering van de Provinciale Staten van Noordhol land zal een voorstel van Gedeputeerde Staten aan de orde komen, om met ingang van 1 januari 1957 het salarisreglement 1948 aldus te wijzigen, dat de betrekking van predikant in algemene dienst komt te vervallen. Ter toelichting delen Gedepu teerde Staten mee, dat met de daarbij be trokken kerkgenootschappen overeenstem ming is bereikt omtrent een nieuwe rege ling van de geestelijke verzorging van pa tiënten der Provinciale Ziekenhuizen. Met ingang van 1 januari j.l. wordt in de ver zorging niet langer vanwege de provincie, maar door de kerkgenootschappen voor zien. Aangezien de nieuwe regeling hand having van de tot nu toe bestaande in pro vinciale dienst te vervullen betrekkingen op het terrein van de geestelijke verzor ging van patiënten overbodig maakt, kan de betrekking van predikant in algemene dienst uit het salarisreglement worden ge schrapt. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Oostvoorne (toez.) W. de Weerd, voorganger afd. Ver. v. Vrijz. Her vormden te 's-Gravenhage; te Den Bom mel A. Lam, kand. te Zeist; te Lexmond A. Gooyer, kand. te Huizen (N.H.). Aange nomen naar Holwerd (toe.) H. Brouwer te De Wilp (Gron.), die bedankte voor Eext (Dr.) (toez.). Jongens van 18 en 19 jaar beroofden Amsterdamse winkelier Zaterdagavond om half acht is de 57- jarige heer B., juist toen hij zijn winkel op het Mercatorplein in Amsterdam had verlaten, door een hem onbekende man met een hard voorwerp op het hoofd ge slagen en door een andere man van zijn tas inhoudende 3200 gulden die hy onder de arm droeg, beroofd. De twee mannen gingen aan de haal, maar konden, na een wilde achtervolging door twee politieagenten en een taxichauf feur, worden ingerekend. Een van de aanvallers trachtte nog door in het water van de Admiralengracht te springen, aan zijn achtervolgers te ont komen. De taxichauffeur dreef de andere berover zo in het nauw, dat deze de ge stolen tas weggooide, waarna de chauf feur de tas waar het geld nog in aanwezig was, naar het politiebureau bracht. De aangehoudenen zijn de 18-jarige isoleerder J. V. en de 19-jarige militair A. J. V. Te vens heeft de politie nog de 18-jarige ty pograaf C. N. R. gearresteerd, die de an dere twee jonge mannen tot de beroving heeft aangezet. Prof. dr. Th. C. VAN STOCKUM VANDAAG ZEVENTIG JAAR Prof. dr. Th. C. van Stockum heeft zater dagmiddag in de aula van de Groningse universiteit wegens zijn aanstaand aftreden als hoogleraar in de Duitse letteren na een ambtsperiode van veertig jaar een bij zonder college gegeven. Prof. Van Stockum viert vandaag zijn zeventigste verjaardag. Na het bijzonder college werd prof. Van Stockum toege sproken namens de senaat door de rector magnificus prof. dr. J. Ariens Kappers, namens de faculteit der letteren en wijsbe geerte door de voorzitter prof. dr. P. J. van Winter en namens de studenten door mejuffrouw P. Son. ADVERTENTIE De goud-gele Virginia Geuriger Zachter U geniet er meer van 22 Het aanschijn der aarde, inderdaad, lezer. In de J letterlijke, practische, nuchtere en technische zin. En het is Life City, waar deze vernieuwing is begonnen. Wij naderden Life City uit het noorden. De lucht was blauw en zonnig, het landschap eenzaam en doordrenkt van nameloze rust. Slechts de brede, vierbanige autoweg sneed een kloof door deze stilte en naarmate wij Life City naderden, raakten wij steeds meer beklemd in een uitdijende file van auto's, die zich in matig tempo naar de veiligste stad ter wereld begaven. Op een gegeven moment begon de weg langzaam te dalen. Ik merkte het aan de bijna onmerkbaar hoger wordende bermen, die met betonnen wallen werden ge stut. Die wallen waren spoedig zo hoog als een autodak en wij daalden nog steeds. In wijde bochten naderden wij Life City, terwijl op geregelde afstanden viaducten het kruisende verkeer over ons heen leidden. Tussen de viaducten merkte ik fraai gevormde, stalen bruggen op, waarvan de leuningen voorzien waren van bloembakken. Helgekleurde bloemen en groene klimplanten verleven digden deze brugleuningen en verborgen aanvankelijk voor mij het feit, dat de bruggen tevens verlichtings ornamenten waren, aangezien zij voorzien waren van sterke kwikdamplicht-aggreraten die des avonds de autoweg helder verlichtten. Galotti maakte er mij op merkzaam op. Toen stond de ganse file stil. In de verte merkte ik rode lichten op tegen een donkere achtergrond. Galotti vertelde mij, dat wij in de buurt van de toelaatsluis van Life City waren gekomen. „Van nu af aan rijden we langzaam Life City binnen," zei hij. „Het verkeer in de stad is op het ogenblik abnormaal druk, vanwege de tal rijke vreemdelingen. Daarom zullen we niet erg snel kunnen opschieten." Op dat moment kwam onze auto weer in beweging en passeerde een stoplicht-installatie, die was aangebracht boven een tunnel-ingang. Het licht was groen en we reden de tunnel binnen. Onder het helle licht van duizenden lampen, aange bracht achter matglas in de plafonds, strekte zich een onderaardse verkeersweg voor ons uit. De rijbaan was breed en in het midden gescheiden door verlichte hek ken. Links van ons reed een eindeloze file auto's en bus- len, was vijf jaar toen hij voor het eerst I sen in tegenovergestelde richting de tunnel uit. Aanvan- in het openbaar optrad. 1 kelijk werden de wanden van de tunnel gevormd door betonnen muren, doch plotseling deed zich een werk- waardig verschijnsel voor: de muur hield op en in plaats daarvan verschenen rijkverlichte etalages met enorme reclames, afgewisseld door geheimzinnige, donkere deu ren van stalen jalouzieën. „Wij zijn in Life City," zei Galotti met grote voldoening. Op geregelde afstanden zag ik parkeerhavens in de rijweg, van waaruit een hel verlichte wenteltrap naar boven leidde. Wij passeerden zulk een parkeerhaven waar een grote vrachtwagen stond. Mannen waren bezig pakken uit te laden en een deur binnen te sjouwen, waarvan de jalouzieën nu wa ren opgetrokken. In het voorbijrijden dierp ik een blik naar binnen. Ik zag een magazijnruimte, waarin mannen met grijze jassen en potloden achter hun oor rondliepen. Die potloden kon ik bij het snelle passeren niet zien, doch zij waren de typen die zonder potlood achter het oor niet compleet zouden zijn geweest. „De magazijnruimte van een winkel," vertelde Galotti. „De winkel is natuurlijk bovengronds, doch de kelder ruimte mondt hier uit, zoals trouwens alle souterrains van de winkels en huizen in de tunnels een uitmonding hebben. Wij hadden aanvankelijk gedacht, dat het alle maal sombere, donkere deuren zouden worden hier be neden, doch de vindingrijkheid van onze zakenmensen besliste anders. Zij wisten dat voorbijrijdende automo bilisten met reclames konden worden bewerkt en maak ten dus etalages en reclame-verlichtingen. Dat vrolijkt de tunnel evenzeer op als elders bovengrondse winkel straten."' Wij naderden blijkbaar een kruispunt, want reeds van verre knipperde een rood licht. Wij stopten. Met een in genieus signalensysteem werd het verkeer op de vier sprong waar twee tunnels elkander kruisten veilig langs elkander heen geloodsd. Wij gingen links af, zodra het signaal ons dat veroorloofde en passeerden de krui sing, die eigenlijk een ruim ondergronds plein vormde. De zijtunnel onderscheidde zich in niets van die, welke wij aanvankelijk hadden gevolgd. Overal blikten ons de vrolijke lichtreclames langs den wanden tegen, afgewis seld door uitstalkasten, jalousiedeuren, parkeerhavens en wenteltrappen naar boven. Wij reden met matige vaart in de file, ons gehoorzaam houdend aan het strenge passeerverbod. Nu en dan boog een auto uit de rij en bezette een der ruime parkeerhavens. Ik zag een familie uit een parkerende auto stijgen en vrolijk Rabbelend een J wenteltrap opgaan, die van boven uit door helder dag- lich werd beschenen. Daarboven moest Life City zijn hier beneden was het echter ook. De scheiding tussen gevaar en prooi was hier voltrokken. Geen voetganger was in deze ondergrondse stad te zien. En de moorde naars waren daardoor vredige, veilige vervoermiddelen geworden wat zij tenslotte altijd hadden moeten blijven. „We hebben talloze problemen moeten oplossen," zei Galotti. „Het tunnelsysteem kostte miljarden van aan leg. De verkeersregeling is ontworpen door de kop stukken der federale politie ware kunstenaars in hun vak. Het stratenplan bovengronds correspondeert in alle details met de tunnelstructuur, zodat alle straten onder gronds te bereiken zijn. Zoals u misschien gemerkt hebt zijn alle tunnelstraten voorzien van naambordjes. Deze zijn dezelfde als de bordjes van de straten in de „boven stad". Vrachtwagens, die goederen moeten laden of los sen, kunnen dat ondergronds doen via de laaddeuren. De enige moeilijkheid was het feit, dat zij hier in de tunnels niet naar de andere zijde van de rijbaan mogen en dus de laaddeuren van de firma's, die aan de over kant liggen, niet kunnen bereiken. We hebben nu een stystem ontworpen zoals dat bijvoorbeeld ook in grote, snelgroeiende steden van Zuid-Amerika wordt toege past: Op geregelde afstanden zijn zogenaamde „keer- pleinen" aangelegd, waar men via een rotonde van rich ting kan veranderen en dus de tunnelstraat in tegen overgestelde richting kan inrijden. Voor degenen die geen zware goederen behoeven te laden of te lossen, is er geen enkele moeilijkheid. Zij kiezen een parkeerhaven en lopen dan bovengronds naar de andere zijde, waar zij zijn moeten." Wij gingen verder. Nu pas merkte ik, dat het plafond van de tunnelstraten daglicht doorliet, ofschoon aan weerszijden van de brede, ogenschijnlijk matglazen strook boven ons ook kunstlicht brandde. Het matglas liet het daglicht in waziggroene kleur door de kleur die het water van de oceanen heeft in de baai van Rio en aan het Copacabana-strand. Het gaf de illusie alsof het plafond van de tunnels hoger was dan in werkelijk heid en het verruimde de sfeer, doordat het leek alsof zich boven ons een hemel uitstrekte. (Wordt vervolgd). ien oogspecialist. U lig", zei een 48-jarige l uit Emrien in Dure bril. „Ik ben hebt een andere bril nodig' rondreizende koopman januari van het vorig jaar tegen een 78- jarige landbouwer in Lopik. De oude man liet zich overhalen een nieuwe bril aan te schaffen, maar schrok toen hij daarvoor f 150 en voor „behandeling" f265 moest betalen. De koopman werd vervolgd wegens oplich ting en de Utrechtse rechtbank veroordeelde hem tot een jaar gevangenisstraf. Hij had reeds zeven vonnissen wegens diefstal, ver duistering en oplich ng achter de rug. Carnaval in Maastricht. Onder massale belangstelling is zondagmiddag de nieuwe prins Carnaval van Maastricht op het Vrijt hof uitgeroepen. Het is zijn hoogluchtigheid Don Pedro Arabicus Maritinus met de per soonlijke titel Prins Pierre de Eerste. Hij arriveerde, hoog op een Romeinse strijd wagen tronend, voorafgegaan door de Tem- peleers, staande in Arabische riksha's. Vier muziekkorpsen speelden voortdurend carna valsliederen. Prinses WilhelnJna. De particuliere secretarie van prinses Wilhelmina deelt mede, dat de prinses zaterdag voor enkele weken haar intrek heeft genomen in het paleis te Amsterdam. Er zijn enige moeilijkheden gerezen bij de financiering van de in aanbouw zijnde autotunnel onder het IJ in Amsterdam. Het college van B. en W. heeft van het de partement van Verkeer en Waterstaat be richt ontvangen, dat het rijk het door de gemeente voorgestelde percentage als rijks bijdrage in de bouwkosten, die circa twee miljoen gulden bedragen, niet wenst bij te dragen, zo is het ANP van de zijde der ge meente meegedeeld. Of het Rijk inderdaad bereid is iets in de bouwkosten bij te dra gen is nog niet geheel bekend. Op dit punt heerst thans enige ongerustheid in de hoofdstad. Burgemeester Van Hall zal eerstdaags vermoedelijk tezamen met de wethouder der Publieke Werken een bespreking heb ben met minister Algera over de proble men der financiering. Bij de tot dusver gevoerde besprekingen tussen de gemeen te en Rijkswaterstaat over een eventuele rijksbijdrage heeft het rijk geen afwijzend standpunt ingenomen. Amsterdam is indertijd na toestemming van de minister met de bouw van het pro ject begonnen zonder dat over de bouw kostenverdeling met het rijk overeenstem ming was bereikt. Voor de voorbereiding en de eerste werkzaamheden heeft de raad reeds enkele miljoenen guldens gevoteerd. Het gemeentebestuur is van mening, dat de bouw van de IJtunnel onder geen voor waarde stagnering mag ondervinden, ge zien het grote belang dat de hoofdstad heeft bij deze vaste oeververbinding. Onder auspiciën van het Nederlands To neelverbond zal de academie voor drama tische kunst „De Toneelschool" uit Am sterdam een openbare les geven op vrijdag avond 22 februari in het Grotiuslyceum in Den Haag. Onder leiding van de directeur, de heer W. Ph. Pos, zullen 25 leerlingen een beeld geven van de opleiding, die de tonelisten ontvangen aan deze instelling, in 1874 door het Nederlands Toneelverbond opgericht. MAANDAG 18 FEBRUARI Frans Hals: „Voor jou heb ik gezondigd", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Ballast der wanhoop", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Aan randing", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: De dochter van de ambassadeur", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De vrouw, die liefde begeerde", 18 jaar, 7 en 9.15 u. Cinema Palace: „De machinist", 14 jaar, 7 en 9.15 u. Roxy: „De weg door de hel", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Halsmuseum: Dr. H. S. Vis- scher spreekt voor Volksuniversiteit over „Experimentele poëzie", 8 uur. Brinkmann: Voorlichtingsavond over Canada, 8 u. Zang en Vriendschap: De Grotere Wereld met toespraak, 8 uur. Wilhelmina straat 22: Ds. H, J. Grolle over „Israël, de kerk en de oecu- menie", 8 uur. Begijnhofkapel: Interkerke lijke samenkomst, 8 uur. Zangdienst van 7.30 uur af. Brinkmann: De heer E. Frater Smid houdt lezing voor de Ver. de Vrije Gemeen ten, 8 uur. Stadsschouwburg: Toneelgroep „Theater" met „Dundo Maroje's dukaten", 8 uur. DINSDAG 19 FEBRUARI Frans Hals: „Voor jou heb ik gezondigd", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Studio; „Ballast der wanhoop", 14 jaar, 2.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Aanranding", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De dochter van de ambassa deur", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De vrouw, die liefde begeerde", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „De ma chinist", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „De weg door de hel", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Concertgebouw: Paul Chr. v. Westering bespreekt concert voor Volksuniversiteit, 7.30 uur. N.Ph.O. o.l.v. Marinus Adam met zevende concert, serie D, 8.15 uur. Huishoud school Voorhelmstraat: Algemene ledenver gadering, 3.30 uur. Stadsschouwburg: Toneel groep „Theater" met „Dundo's Maroje's du katen", 8 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1957 | | pagina 6