„Wegenbouw een riskant bezuinigingsob j eet OVER REMBRANDT Film week Den Haag 1957 krijgt sterk internationaal cachet FRAAIE FILM VAN HAANSTRA s Evenals de lente Gevaarlijk aspect van bestedingsbeperking WAARSCHUWING VAN DE K.N.A.C.: voor volkswelvaart en veiligheid Weer een „week van de fotografie" op komst Verzending van zeepost Binnenkort klaarheid over vaccinatieplannen polio-epidemie? KLM-passagier kreeg pokken 0 0 Straaljagers op de Velnwe Provincie en gemeenten niet in besluit gekend Geen kans op nieuwe VRIJDAG 3 MEI 195 7 Zoals geen mens ter wereld zich kan onttrekken aan de frisse, opwekkende bekoring van de lente zo kan geen roker het sublieme genot van HUNTER King Size weerstaan. ADVERTENTIE (Van een onzer redacteuren) „DE O.E.E.S. heeft berekend dat het aantal motorrijtuigen in West Europa - dat in 1955 zeventien miljoen bedroeg - over drie jaar tot 26 miljoen zal zijn ge stegen. Bij die stormachtige ontwikke ling zijn de verkeersvoorzieningen in ons land reeds ten achter gebleven. Als de wegenbouw en de verbetering van het bestaande wegennet nu nog extra afgeremd worden door de bestedings beperking, dan ontstaat er een achter stand die praktisch niet meer in te halen is. Het is daarom van het grootste be lang dat de wegenbouw in prioriteit direct na de woningbouw gesteld wordt - en dat niet alleen uit economische overwegingen, maar ook uit een oog punt van verkeersveiligheid." In deze geest leidde de voorzitter van de KNAC, jhr. mr. J. Th. M. Smits van Oyen de bijzondere bijeenkomst in, die zijn organisatie gistermiddag in het Scheve- ningse Kurhaus gehouden heeft over het onderwerp „Bestedingsbeperking en we genbouw". Hij herinnerde eraan dat op de begroting 1957 voor de rijkswegen slechts zeventig miljoen gulden is uitge trokken, terwijl er volgens de minister per jaar tenminste honderd miljoen voor het rijkswegennet beschikbaar moet zijn. Van die zeventig miljoen moet nu volgens de investeringsbeperking nog eens 4,2 miljoen af en gevreesd wordt dat het ook daarbij niet blijven zal, zo meende de KNAC-voor zitter. Voor de pi-ovincies en de gemeenten liggen de zaken naar zijn oordeel nog veel ongunstiger omdat die, gebonden als ze zijn aan het officiële rentegamma, vrijwel geen geld kunnen krijgen voor verkeers voorzieningen. „Wegen en straten echter vormen de ruggegraat van onze welvaart en moderne wegen betalen zichzelf. Hun rendement ligt tussen de twintig en dertig percent", aldus jhr. Smits van Oyen, die tenslotte, met de statistiek in de hand, aantoonde dat wegen zonder kruisingen en met gescheiden rijbanen 500 tot 800 per cent veiliger zijn dan wegen met gelijk vloerse kruispunten en met één rijbaan. „Onhoudbare toestand" Het Tweede Kamerlid mr. H. F. van Leeuwen noemde het een onhoudbare si tuatie dat het tekort op de kapitaalmarkt door het irreëel lage rentegamma goed deels op de gemeenten wordt afgewenteld. „De wegenbouw", zo zei hij, is hiervan in de eerste plaats de dupe omdat de ge meenten natuurlijk geneigd zijn, langs de weg van de minste weerstand in casu de aanbestedingen te gaan bezuinigen. De wegenbouw, die toch al weinig efficiënt is door de geringe continuïteit van de op drachten, zal daardoor nog minder econo misch moeten gaan werken, met alle ge volgen van dien. Zo zal de bestedingsbe perking een belangrijke „leegloop" van produktieve krachten in de vorm van mensen en machines veroorzaken, waarmee mr. Van Leeuwen geen vrede kon hebben. Liever moest men dan zijns inziens streven naar een herstel van het evenwicht tussen besparingen en inves teringen door de uitgifte van kortlopend papier. Al is dit in feite een afkeurens- Postume hulde voor A. Boer De „stichting ter bevordering van de amateurfotografie" zal van 11 tot en met 18 mei weer een „week van de fotografie" houden. Behalve een grote landelijke prijsvraag worden in tal van plaatsen fotowedstrijden gehouden in samenwerking met de ver keerspolitie onder het .notto „fotogra feerveilig verkeer". Voorts staan op het programma fotorallies, flitsbals, eta lagewedstrijden, lezingen, vossenjachten op de „fotogirl" en verkiezing van een flitskoningin (in Wageningen). De officiële opening geschiedt op 10 mei in de Stadsschouwburg te Utrecht. Hier zal postuum de „gouden iris" (een jaar prijs, in 1956 ingesteld voor diegene, die door zijn activiteiten of door bijzondere onderzoekingen krachtig heeft bijgedragen tot de bevordering van de amateurfoto grafie) worden toegekend aan de in 1940 overleden Bloemendaalse foto-pionier Adriaan Boer. In de Stadsschouwburg zal tevens een expositie worden ingericht van de beste foto's uit de in 1956 gehouden prijsvraag „Neerlands jeugd kiekt Neer- lands Bloei". Nederland is fotoland De groeiende populariteit van het foto graferen in ons land blijkt uit de volgende cijfers, van de twee en een half miljoen Nederlandse gezinnen bezaten er in 1955 1,3 miljoen een camera. In 1956 steeg dit aantal nog belangrijk: er werden toen 200.000 nieuwe camera's verkocht. Vorig jaar werden drie maal zoveel rolfilms ver kocht als in 1952 en ten opzichte van 1952 steeg het aantal gebruikte flitslampjes met negenhonderd percent. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip vermeld. Argentinië en Brazilië m.s. „Gooiland", 6 mei; Australië: s.s. „Hima laya", 11 mei: Canada: m.s. „Prins Willem V", 7 mei en s.s. Groote Beer", 11 mei; Chili via New York 8 mei; Indonesië: m.s. „Oranje", 7 mei; Ned. Antillen: ms. „Oran jestad", 8 mei; Ned. Nieuw-Guinea: ms. „Oranje", 7 mei; Nieuw-Zeeland via En geland 11 mei; Unie van Zuid-Afrika en Z.W.-Afrika: ms. „Edingburgh Castle", 11 mei; Brits-Oost-Afrika via Frankrijk 11 mei. Inlichtingen betreffende de verzendings data van postpakketten geven de postkan toren. zouden zien niet een statische aaneenscha keling van schilderstukken zou zijn, maar een met de middelen van de film dynami sche verbinding, die het dramatisch begin sel vorm gaf, overeenkomstig de intenties van de filmer en de opdracht die hij zich zelf had gesteld. Heel eenvoudig gezegd: hij moest leven brengen in die aaneen schakeling van schilderijen en dat leven moest het leven zijn van Rembrandt. Met alle eerbied natuurlijk voor zijn werk, dat in alle functionele dienstbaarheid aan de film toch nergens iets van zijn intrinsieke betekenis mocht inboeten. WELNU, DAAR IS HAANSTRA zeker in geslaagd. Hij dringt ons zijn interpretatie niet op, laat soms zelfs nog twijfel bestaan aan de juistheid van sommige inzichten, maar ontroert ons niettemin, zodat die twijfel van heel ondergeschikt belang wordt. Hij legt vaak een aangrijpend ver band tussen Rembrandt's leven en zijn werk, zoals wanneer hij de portretten van Saskia en de schilder toont, telkens van meer nabij, zodat er een intieme werking tussen die twee schilderijen ontstaat, welke er een is van mens tot mens, van de lief hebbende Rembrandt tot zijn geliefde vrouw. Zo wordt ook Rembrandt's zoon Titus in een nauwe en innige relatie be trokken, tot het hoogtepunt en sluitstuk van de film wordt bereikt, waarin alle zelfportretten in elkaar gaan overvloeien en wij de schilder van een jonge man zien worden tot een door het leven getekende grijsaard. Dat is wel het sterkste staal van verantwoord filmspel, prachtig voorbereid door enige herhalingen, als een compositie in de muziek, waarin de finale het thema machtig samenvat. En dan is het uit. En vol van indrukken gaat men heen, om het te laten bezinken en er een oprechte be wondering aan over te houden. Rembrandt DIE BEWONDERING geldt Haanstra, maar ook Rembrandt. Want het dient ge zegd, dat de kleur in de film Rembrandt geen oneer aandoet. De muziek van Jan Mul heb ik bijzonder gewaardeerd. Ze weet een ondergeschikte rol te spelen en toch wezenlijk bij te dragen tot de ontroering, ze werkt door in het geheel met sterke donkere tinten passend in het coloriet van wat zichtbaar wordt gemaakt en gedrama tiseerd. Over de gesproken tekst valt te twisten. Ze is naar mijn gevoel wel eens overvloediger dan strikt noodzakelijk. Maar gezien het. instructieve karakter van de film en de visie, die ze wenst te geven, is zo'n commentaar niet altijd beperkt te houden. Er zijn twee vertolkers. Het had er gerust één mogen zijn. Maar nu ben ik bezig aan detail-critiek, die ons van de hoofdzaak afleidt. De hoofdzaak is, dat we er een documentaire bij hebben gekregen, die straks in Cannes een waardige repre- sentante zal zijn van de Nederlandse docu mentaire filmkunst. P. W. Franse Binnenkort zal de regering mededelingen verstrekken over een eventuele vaccinatie tegen de kinderverlamming. Het aantal lyders aan kinderverlamming in Nederland heeft vorig jaar 2200 bedragen. In tegen stelling tot 1956 behoeft thans geen vrees te worden gekoesterd dat deze ernstige ziekte een epidemisch karakter zal aan nemen. Dit is meegedeeld op een donderdag in Den Haag gehouden persconferentie naar aanleiding van het feit dat het Prinses Beatrix-poliofonds thans een jaar bestaat. De voorzitter van dat fonds, mr. J. Klaa- sesz, Commissaris der Koningin in de pro vincie Zuid-Holland, belichtte de activitei ten van deze organisatie in haar eerste levensjaar. Om aan de benodigde gelden te komen - men zal per jaar drie miljoen gulden nodig hebben - worden ten bate van het polio fonds verscheidene acties gehouden. De be langrijkste hiervan is de operatie „Goed- zo" van de N.C.R.V. Tot nu toe is aan giften 335.000 ontvangen. Men kan zich als donateur van het fonds opgeven (giro 969). Prinses Beatrix heeft zelf het voor beeld gegeven door zich met een zeer be langrijke jaarlijkse bijdrage als donatrice te laten inschrijven. Het ligt in de bedoeling in de komende maanden over het gehele land provinciale en plaatselijke comités in het leven te roe pen om de arbeid te stimuleren. Het Prinses Beatrix-poliofonds heeft voorts sluitzegels laten vervaardigen, die beschikbaar gesteld worden in vellen van honderd stuks. De prijs per vel bedraagt tien gulden. De zegels zijn verkrijgbaar bij het centraal bureau van het fonds Bezui- denhoutseweg te 's Gravennage. waardige, inflatoire politiek, op het ogen blik moet men dat risico dan maar aan vaarden, zo meende deze spreker. Hoog rendement De Delftse hoogleraar prof. dr. T. H. van Wisselingh betoogde dat berekeningen om trent de rentabiliteit van nieuwe wegen aantonen, dat de zuivere jaarlijkse winst voortvloeiende uit de afstands- en tijds besparingen voor het rijverkeer va rieert van tien tot twintig percent van het geïnvesteerde kapitaal. Daarbij zijn dan nog niet eens de baten van een minder groot aantal verkeersongelukken, van ge ringere slijtage aan auto's en motoren en diverse andere debetposten van nieuwe wegen ingecalculeerd. Het voordeel voort vloeiende uit het geringere aantal onge lukken als gevolg van de aanleg van Rijksweg no. 4 (van Amsterdam naar Sas- senheim) was bijvoorbeeld, naar deze spreker berekend heeft, voor 1948 onge veer vierhonderdduizend gulden. In het algemeen is het aantal ongevallen op nieuwe kruisingsvrije wegen met geschei den rijbanen zes tot zeven per tien miljoen verreden kilometers, tegen dertig tot zestig ongelukken op niet kruisingsvrije een- baanswegen. Prof. Van Wisselingh geloof de dat de gemeenten en de provincies, die tezamen ongeveer vier vijfde van de to tale opdrachten voor de wegenbouw ver strekken, het ergst door de bestedingsbe perking gehandicapt zullen worden. Uit stel van de aanleg van nieuwe wegen leidt tot overbelasting van de oude wegen en dus tot lagere kruissnelheden en tijdver lies voor het verkeer. Voor honderd kilo meter weg met een verkeersdichtheid van zevenduizend auto's per uur, zou alleen dit tijdverlies het verkeer ieder jaar reeds bijna elf miljoen gulden schade berokke nen. Veel groter echter zouden de nadelen zijn van dit te langzame wegverkeer voor onze exportproduktie en de onevenredig hoge transportkosten op oude wegen drij ven de prijs der eindprodukten omhoog en ondermijnen daardoor onze concurrentie positie in het buitenland. Waarom de Spoorwegen wel Geen wonder dat men ieder nieuw werk stuk van zijn hand met de gesteldheid tege moet treedt van: „dat mogen wij niet mis sen". Ir. G. Slotboom, directeur van de Ko ninklijke Maatschappij Wegenbouw n.v. betoogde dat de wegenbouwers door de bestedingsbeperking in het afgelopen half jaar al voor f 34 miljoen dat is dertig percent minder opdrachten ontvangen hebben dan in de overeenkomstige periode van 1955-1956, hoewel de bestedingsnota van de regering als doel slechts een be zuiniging van zeven a acht percent stelde. Met cijfers toonde deze spreker aan dat het thans sterk geïndustrialiseerde wegen bouwbedrijf door deze gang van zaken aanzienlijk aan produktiviteit moet in boeten. Maar datzelfde geldt voor onze economie in haar geheel: goede wegen zijn in ons land met zijn "relatief ëröte afstan den tusen de produktiecentra, nog veel meer nodig dan bijvoorbeeld in België, waar vrijwel al die centra in een cirkel met een straal van veertig kilometer om Brussel liggen. Absurd noemde ir. Slotboom het, dat de Spoorwegen wel geld mogen lenen tegen een aantrekkelijke rente, terwijl dit voor de bouw van gewone wegen onmogelijk is, „vooral sinds ik gezien heb hoe tijdens de Paasdagen alle buitenlandse treinen op het traject Utrecht-Arnhem vrijwel leeg waren, terwijl over de autoweg Utrecht- Arnhem per uur zo'n tienduizend mensen passeerden". Naar zijn mening moet er een mogelijkheid te vinden zijn voor een bevredigende financiering van de wegen bouw, bijvoorbeeld door de Bank van Ne derlandse Gemeenten al naar behoefte een lening in tranches te laten sluiten tegen een aanlokkelijke rente en met de uitsluitende bestemming: aanleg van we gen ten behoeve der diverse gemeenten. Na de referaten wisselden de deel nemers aan deze bijzondere bijeenkomst, waaronder tal van verkeersdeskundigen, leden van bestuurscollege's en medici, uit voerig van gedachten over het besprokene, waarbij bleek dat men vrijwel unaniem het KNAC-standpunt geen bezuiniging op urgente verkeersvoorzieningen deelde. Voorzitter Smits van Oyen besloot de discussies met de hoop uit te spreken dat ook Den Haag in dit opzicht spoedig tot inkeer zou komen. De Britse regering heeft donderdag een waarschuwing laten uitgaan aan alle pas sagiers van een K.L.M.-vliegtuig dat op 24 april van Londen naar Amsterdam is gevlogen. Aan het Engelse ministerie van Gezondheid is meegedeeld, dat een Duitse passagier van dat vliegtuig sindsdien aan pokken lijdt. De passagiers van dit vliegtuig is gead viseerd, een dokter te raadplegen indien zij zich in de komende tien dagen, ook maar enigszins onwel zouden voelen. Hoewel het niet zeker is dat de man besmettingsgevaar veroorzaakt heeft voor anderen, zijn van de zijde der K.L.M. on middellijk alle maatregelen genomen die in dergelijke gevallen nodig zijn. Het perso neel dat in contact is geweest met de Duitse passagier, staat onder voortdurende controle. ADVERTENTIE Aanvaring. De Deense motortanker „Rasmus Tholstrup" (499 brt.), onderweg van Esbjerg naar Rotterdam, is in de mon ding van de Nieuwe Waterweg in aanva ring gekomen met de loodsboot. Het Deense schip maakt daarna water en verzocht van een sleepboot hulp. De „Gele Zee" van L. Smit en Co zal het schip naar een droogdok slepen. Zweefvliegcentrum Teriet ook gedupeerd Over het plan om op de vliegbasis Dee- len een „squadron" straaljagers te statio neren is geen overleg gepleegd met het provinciaal' bestuur van Gelderland,-d© bei- sturen van omliggende gemeenten en het bestuur van het nationale park „De Hoge Veluwe", omdat de regering geheel op de hoogte was van de bezwaren van die in stanties. Dit blijkt uit het antwoord van minister Staf op vragen van het Tweede Kamerlid de heer A. R. Vermeer (P.v.d.A.). „Pas na ampele overwegingen en rijp be raad", zo zegt de minister, ,,is het besluit om straalvliegtuigen op Deelen te stationeren genomen". Ook zullen, zo verklaart minister Staf. beperkingen moeten worden opgelegd aan het nabij Deelen gelegen zweefvliegcen- trum Teriet. Door een goede coördinatie tussen de vliegbasis en het zweefvliegcen- trum zal het zweefvliegen op Teriet echter wel mogelijk blijven, zo verklaarde minis ter Staf. De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart verklaart echter dat ook met haar geen overleg gepleegd is over de gevolgen voor het zweefvliegcentrum de zer vereniging op Teriet. Dit centrum staat open voor jongelui die met de veelal in hun vrije tijd verkregen opleiding voor het zweefvliegen later bij de opleiding tot ver keersvlieger, maar ook bij de opleiding tot militair vlieger, voordeel hebben. De K.N.V.V.L. verheelt niet dat zij uiter mate ongerust is over de gevolgen van de beslissing voor Teriet. Dit ligt namelijk in het enige goede thermiekgebied dat in ge heel Nederland te vinden is. De „Internationale Filmweek Den Haag 1957" zal van 17 tot en met 22 juni een keus van films naar de residentie brengen, welke bedoeld zijn een manifestatie te we zen van wat de filmkunst ons op het ogen blik biedt. Gelijk twee jaar geleden in Arnhem, wordt er geen competitie aan gegaan, tussen deiingezonden speelfilms. Alleen de Nederlandse documentaires din gen om de twee prijzeri, die door het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen zijn ingesteld. De uitreiking geschiedt op de laatste dag van de Film- week, die geheel aan de Nederlandse in zendingen gewijd zal zijn. Alle voorstellin gen, middag- en avondvoorstellingen, wor den gegeven in het Haagse Metropole- Tuschinsky-theater, dat voor dit doel een restauratie ondergaat. Gedurende de film- week wordt een zestal nationale en inter nationale congressen gehouden en kan men de uitslag vernemen van een door het Nederlands Filminstituut uitgeschreven scenarioprijsvraag voor de middelbare schooljeugd. In het gemeentemuseum zal een tentoonstelling zijn ingericht van film affiches uit binnen- en buitenland. Een speciaal daartoe ingestelde commis sie houdt zich op het ogenblik bezig met de selectie van de veertig aangeboden speel films en de vijftig documentaires uit Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Amerika, Spanje en Nedeidand. Aan het eind van de komende week zal die com missie met haar taak gereed zijn. De film- week zal ook de Hagenaars nog een spec taculaire verstrooiing bieden in de vorm van twee openluchtvoorstellingen op het Burgemeester de Monchy-plein. Een film doek van 25 bij 9 meter garandeert de toe schouwers een overar zichtbaar beeld. De tentoonstelling in het Gemeentemuseum zal de geschiedenis van het filmaffiche in beeld brengen met als kern een bijzonder fraaie inzending uit Polen.Wat de scenario prijsvraag voor de middelbare schooljeugd betreft: de belangstelling hiervoor is bij zonder groot. Er zullen vijf prijzen be schikbaar zijn voor groepsinzendingen en vijf voor individuele inzendingen. Het is er de organisatoren niet zozeer om te doen een goed scenario te verwerven als wel om de jeugd te testen op haar gevoel en begrip voor de filmische vormgeving. De prijs vraag biedt daartoe een unieke gelegen heid. De Filmweek zal heel wat buitenlanders naar Den Haag brengen. Afvaardigingen van alle eraan deelnemende landen hebben hun komst reeds aangekondigd. Tachtig vertegenwoordigers van de bioscoopwereld uit West-Europa zullen voorts op 18 en 19 juni in hotel Kurhaus een internationaal congres houden. Het jaarlijks congres van de Nederlandse Bioscoopbond vindt de 17e juni plaats. De Katholieke Film Actie houdt de 18e juni haar Contactdag. De Stichting Film en Jeugd doet dat een dag later. In het Gemeentemuseum zullen des morgens nieuwe kinderfilms worden ver toond en kan men 's middags kennismaken met instructieve films voor de jeugd over de werkwijze van organen als bijvoorbeeld de gemeenteraad, het parlement etcetera. De protestant-christelijke stichting Film centrum congresseert op 20 juni. Het Ne derlands Filminstituut organiseert op een nog nader te bepalen datum een bijeen komst, waarop in de ochtenduren drie sprekers het woord voeren over het thema „Film en vrije tijdsbesteding". Des mid dags wordt daarover een forumdiscussie gehouden. Tenslotte zal men op 21 juni de achtste reclame-filmdag kunnen bijwonen. Twee sprekers voeren het woord, een groot aantal filmpjes wordt vertoond. Drie prij zen zijn voor de beste filmpjes beschikbaar. Bert Haanstra MET ZIJN FILM „Rembrandt, schilder van de mens" heeft Bert Haanstra een nieuwe bijdrage geleverd aan de goede reputatie van de Nederlandse documen taire. GoedeHet is een nog te weinig complimenteus woord voor een filmkun- stig bedrijven, dat ons telkens opnieuw verrast met de prachtigste voortbrengselen. Haanstra zelf staat vooraan in de rij der Nederlandse filmers, die verantwoordelijk zijn voor die faam. Maar toch moet het bewijs elke keer opnieuw geleverd worden. Iedere nieuwe film betekent dat de filmer er zich helemaal voor moest inzetten: wie een naam heeft, kan hem verliezen. Dit echter is het kenmerk van het talent, dat de kwaliteit constant blijft. Het werk houdt niveau. Het komt uit boven de middelmaat. Het verheft er zich zover boven dat het de maker heeft omgeven met de bewondering van wiè hem zijn toegewijd, het respect van wiè hem waarderen. Bert Haanstra, nog niet eens zo lang in de film, is al lang geen onbekende meer in en buiten ons land. ZIJN JONGSTE, in opdracht van het departement van O., K. en W., gemaakte film moogt u ook niet missen. De Rem- brandttentoonstelling bood een unieke ge legenheid de meester in zijn werk te bena deren. Hoe, op wat wijze, dat was een zaak, die een uitgebreide keuze liet bestaan. Haanstra koos de mens. Hij wilde geen kunsthistorische beschouwing, geen op de schilderstechniek gespitste analyse, hij wenste het leven van Rembrandt te volgen uit zijn schilderijen en, nauwgezet in acht nemend wat van dat leven is vastgelegd, ons de schilderijen voor te houden als een spiegel waarin wij het gelaat van de schil der kunnen ontwaren. De zelfportretten boden daartoe een geschikt aanknopings punt. Haanstra maakte er gretig gebruik van. Maar wat hij verder koos tot stof van zijn interpretatie is alleszins waardevol, heeft een zinrijke functie en wordt als ma teriaal prachtig uitgespeeld èn in de dra matische betekenis, dienstbaar dus aan het thema van de film, èn in de feitelijke be tekenis, als weergave van Rembrandts meesterschap. Zo wordt dus de schilder Rembrandt op tweeërlei wijze benaderd. Men ziet zijn werk en de schoonheid ervan. Men ziet er tevens Rembrandts leven in verwerkt en derhalve de schoonheid van wat des mensen is: zijn liefde, zijn vreugde, zijn lijden. Deze interpretatie, vrij, maar gebonden aan de historische werkelijkheid, vroeg een zorgvuldige voorbereiding vóór Haanstra met het filmen kon beginnen. Zij vroeg echter nog een ding meer en dat is juist de essentie, het eigene van de film: de beweging, de beweging binnen het beeld en van de beelden onderling, opdat wat wij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1957 | | pagina 7