Proefopstelling Hildebrandmonument liet gemengde indrukken achter Produktiviteitsverhoging is thans dringend nodig Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek bestaat 25 jaar Het boek „I Tjing" Avontuurtje Knap gesbeeld melodrama Geweld W ensdroom Prolongaties en reprises Boeiende lezing van prof. dr. C. J. Bleeker Oproep aan het Nederlandse bedrijfsleven Drie jongens verdacht van diefstal en heling Hernieuwde beoefening der metafysica noodzakelijk „Johez" speelde een leuke maar lastige klucht Genoeglijke slot-avond van d'O preekte A mateur' Amerikanen zijn tegen de ,.gewiizigde Spaanse stijl" Oude vulkaan actief op Nieuw Guinea ZATERDAG 4 MEI 195 7 HAARLEMS DAGBLAD OPREGHTE HAARLEMSCHE COURANT Dertien maanden nadat de Haarlemse raad Bronners Hildebrandmonument en de eis van de ontwerper tot plaatsing daar van in de doorkijk in de Kleine Hout aan vaardde, werd vrijdagmiddag de eerste faze der voorbereiding van de verwezen lijking van die bestuursdaad afgesloten met de officiële bezichtiging van de ma quette van de fonteinbak met de gipsmo dellen van de beeldengroep. Iedereen was er: het voltallige college van B. en W., dat zijn wekelijkse concilie voor deze gelegenheid had onderbroken, belangstellende leden van de gemeente raad, inzonderheid zij die zich met kunst en natuurschoon plegen bezig te houden én daarnevens straks zullen moeten beslis sen over het krediet van meer dan een ton dat met de definitieve opstelling ge moeid is, het voltallige Hildebrandcomité natuurlijk en niet te vergeten die ambte varen van gemeentelijke diensttakken en bedrijven die bij de voorbereiding nauw betrokken zijn. Uiteraard kon bij de discussies de vraag welke artistieke betekenis men moet toe kennen aan de schepping van professor Bronner niet in het geding zijn. In de eerste plaats is men het daarover in posi tieve zin wel eens, ook al zullen er zijn, die menen dat de hier gerealiseerde stijl vorm is achterhaald en dat de betekenis van het monument meer cultuurhistorisch dan artistiek bepaald is. Wij geloven, dat dit een gevolg is van de strakke vorm, welke de figuren van het gedenkteken ei gen is. Zij nemen daardoor niet onmiddel lijk voor zich in. Zij hebben een zekere stugheid en terughoudendheid. Maar juist die eigenschap kan men als een waar heidsgetrouwe uitdrukking zien van de negentiende-eeuwse karakters welke door Feets in zijn Camera Obscura werden ge fotografeerd. Wie de statigheid en het statische in de stijl van Bronner overwint, wordt zelf veroverd door de menselijke houding en uitdrukking van een diaken huismannetje, een Suzanne Noiret, een mevrouw Kegge. En voor degene, voor wie de Camera geen gesloten boek is, behoeft geen twijfel te bestaan aan de identiteit der beelden. Maar ook als men dit voorop stelt en verder aanvaardt, dat de Haarlemse ge meenteraad gebonden is aan zijn verleden jaar genomen besluit op straffe van een. overigens ook dan zeker niet doorslagge vende, algemene verontwaardiging, dan nog valt er over het effect, zoals dat met de thans ondernomen proefopstelling werd bereikt, nog wel een en ander te zeggen. Want zoals de beelden en met name de grote figuur van Hildebrand thans over eenkomstig de wens van professor Bronner waren geplaatst werd de mening beves tigd van hen, die altijd van oordeel zijn geweest, dat het Hildebrandmonument in de doorkijk onherstelbare schade zou be rokkenen aan een ander monument: de door Zocher ontworpen Haarlemmerhout. De doorkijk van de Spanjaardslaan naar het Paviljoen Welgelegen wordt onherroe pelijk verknoeid, het perspectief in omge keerde richting toch altijd nog, zij het in veel mindere mate, aangetast. De tegen standers van de plaatsing van het monu ment in de doorkijk hebben, doordat zij, nadat hun standpunt was verworpen, toch voor de aanvaarding van het Hildebrand monument stemden, een groter hulde aan Bronners schepping gebracht dan zij wel licht zelf op dat ogenblik hebben beseft. Uiteraard is gistermiddag de gedachte ge opperd, dat de schending van de doorkijk verhinderd zou kunnen worden door de fi guur van Hildebrand opzij in plaats van in de as van de doorkijk dan wel Hilde brand dichter bij de fonteinbak te plaatsen. De laatste gedachte lijkt ons beter dan de eerste, omdat een plaatsing van Hildebrand terzijde van zijn sujetten schade zou doen aan de architecturale vorm van het geheel en de zin daarvan. Maar ook de plaatsing van de Hildebrandfiguur op tamelijk ver wijderde afstand van zijn sujetten is, nadat men aan het effect daarvan is gewend, niet meer los te denken van de conceptie van Bronner. „Hij distancieert zich wel", zei den sommigen gisteren ironisch. Inder daad: Hildebrand neemt afstand. Is dat niet de enige houding welke een schrijver ten opzichte van zijn onderwerp moet in nemen? Men moet inzien, dat Bronner het gelijk aan zijn zijde heeft, wanneer hij stelt, dat zijn beeldengroep zó en niet an ders dient te worden opgesteld. Maar de kunstenaar en zijn vereerders zullen moe ten erkennen, dat daarvoor, landschappe lijk gesproken, een groot offer werd ge bracht. De aanvaarding van Bronners opvatting op dit belangrijke punt behoeft geenszins te betekenen, dat men nu ook op twee andere onderdelen van het vraagstuk van de opstelling zijn inzicht deelt. In de eer ste plaats werd de fonteinbak, zoals die vrijdag te zien was, door allen als te log beschouwd. Men neigde ertoe de voorkeur te geven aan de lage bak, die donderdag vas gebruikt, maar die inderdaad het na- leel heeft, dat de onderlinge samenhang Ier beelden minder tot uitdrukking komt. Toegegeven dient te worden, dat het mas sieve karakter van de fonteinbak op enige afstand gezien minder stoort, maar uiter aard ervaart men dan minder van de beelden. Het is wel zeker, dat het materiaal van de maquette tekort doet aan de werkelijk heid en dat monument en landschap tijd nodig hebben om met elkaar te vergroeien, ook zal de in natuursteen gehouwen bak misschien minder massaal aandoen. Bepaald verwerpelijk echter schijnt ons de tuinaanleg toe welke het Hildebrand monument zal omringen. De fragiele aard van het door de kunstenaar gebruikte materiaal dwingt zeker tot grote behoed zaamheid. Eigenlijk vinden we dat strijdig met het wezen van de beeldhouwkunst, vooral wanneer deze dienstbaar is aan de aanblik van stad en landschap. Beelden moet men kunnen benaderen. De wande laar moet erbij kunnen, de kinderen moe ten hun bewondering of hun schoonheids beleving op hun eigen wijze kunnen uit drukken. Wij staan twijfelachtig tegen over schoonheid, die onbereikbaar blijft. Het is al weer helemaal in de aard van Bronner, dat hij verlangt, dat ook het "ubliek afstand bewaart tot zijn schepping, dat wil zeggen tot hemzelf. Ook daarvoor kan men begrip tonen, maar dat wil nog niet zeggen, dat men dan ook de toegang tot het monument moet versperren met twee hekwerken als asperges voor een bunker. Erger nog dan het hek - hoewel wij maar weinig in zich zelf fraaie hek werken kennen - vinden wij de geometrie der paden om het monument heen, die bij zonder gemaniëreerd aandoet en bovendien op irriterende wijze het bordje „Het is ver boden zich buiten de paden te begeven" symboliseert. Ook ten aanzien van dit padenpatroon geldt, dat de minnaars van het natuurschoon een veer laten: er zal een boom voor moeten worden gerooid. Men kan zich dus gemakkelijk voorstel len, dat vele raadsleden gisteren met ge mengde indrukken de doorkijk hebben ver laten: Bronner heeft het hen niet gemak kelijk gemaakt. Maar de raad heeft zijn besluit genomen, zodat de uitvoering toch maar een kwestie van tijd is. Tijd heeft echter nimmer een rol van betekenis gespeeld wanneer het om het Hildebrandmonument ging: de enig juiste houding welke men tegenover een kunstwerk met eeuwigheidswaarde kan aannemen. Het zou dan ook niet in de geest van de verstreken vierenveertig jaren zijn, wanneer het monument nu zon der slag of stoot geplaatst zou kunnen wor den. Dat financieringsmoeilijkheden en be stedingsbeperking op het tijdstip van de onthulling van invloed zullen zijn, heeft dus meer dan een uitsluitend financieel- economische betekenis. Wij schreven reeds, dat met de plaatsing ruim een ton gemoeid Ook burgemeester Cremers schijnt de fonteinbak wat aan de hoge kant te vinden. Professor Bronner kijkt bij de magistrale meetproeven belangstellend toe, gereed om alle bedenkingen te ontzenuwen. zal zijn. Maar dat heeft nog slechts be trekking op een plaatsing op het terrein in zijn huidige vorm. Bronner zou het lie ver zijn, wanneer het terrein op het niveau werd gebracht waarop het lag toen hij zijn werk begon. Dat betekent grondverplaat sing en drainage en een uitgaaf van zeker twee ton. De ontwerper schijnt evenwel niet meer daarop te hebben aangedrongen en reeds tevreden te zijn met het arrangement, zoals dat gisteren te zien was. Dat is op zichzelf reeds een belangrijke stap. De overige zullen door de raad gezet moeten worden, die, na zijn principieel besluit van een jaar geleden, moeilijk rechtsomkeert kan ma ken, alle bedenkingen tegen plaats en en- toux-age ten spijt. Dat al deze bezwaren tenslotte zullen wijken voor Bronners kunstwerk zelf kan echter slechts voor de betekenis daarvan pleiten. (Luxor) De kennismaking met Bri gitte Bardot, de nieuwste Franse concur rente van „la Gina", is ons niet meegeval len. In „En schiep de vrouw" moet zij een nauwelijks de puberteit ontwassen meisje uitbeelden, dat haars ondanks de rol van de fatale vrouw te spelen krijgt in een een voudig dorpsmilieu aan de Middellandse Zee. Haars ondanks, want als die éne knappe jongen haar oprechte gevoelens nu maar beantwoord had, dan was zij- waarschijnlijk een even nette en orden telijke huisvrouw geworden als alle an dere dorpsmeisjes. De jongeman in kwestie is het echter slechts om een avontuurtje te doen en daardoor men raadt het al raakt Brigitte op dwaalwegen. "Waartoe dat leidt en hoe het afloopt kan de lief hebber van dit genre wel vermoeden. On danks de fraaie kleuren en ondanks ook de uitdagende wijze, waarop Brigitte steeds weer haar bekoorlijkheden etaleert heeft deze Franse rolprent weinig te bieden dat boven de maat uitkomt. (Cinema P a 1 a c e) De intrige voor de Amerikaanse film „Opoffering" zou ont leend kunnen zijn aan het soort romans a la Courts Mahler, die gevoelige naturen zo'n twintig, dertig jaar geleden tot tranen toe konden ontroeren. In deze harde, nuch tere tijd doet zo'n gegeven het eigenlijk niet meer. Men krijgt in deze film een^ familietragedie voorgezet, die zich in de' jaren van de eerste oorlog afspeelt. Er wordt nogal flink geappelleerd aan de sen timenten van de toeschouwer, want eerst sterft de moeder en dan wordt de vader geruïneerd door een beurskrach, zodat hij zijn riante villa moet verkopen. Als hij deze slagen wat te boven is, worden zijn zoons naar het front in Europa gestuurd. Een van hen is voordien nog even hals over kop getrouwd met een canailleuze jonge dame, die door haar amoureuze avances allerlei akelige verwikkelingen veroorzaakt, waarvan een lieve gouvernante de dupe geworden zou zijn, als niet eerst de waar heid en daarna de liefde gezegevierd had. Een nogal melodramatisch verhaal dus, dat echter bijzonder knap gespeeld wordt door Ingrid Bergman, Warner Baxter en Susan Hayward. (R o x y) Tot en met zondag is het ge weld niet van de lucht in de film „De ze ven bandieten van Silver-Springs". Ran dolph Scott fungeert als de man, die uit is op wraak en geen moment vex-loren laat gaar om daarvan een ere-zaak te maken Hij moet het opnemen tegen een over macht, die menig ander tot een haastige terugtocht zou nopen. Maar niet Randolph! Zo wordt het rechtsgevoel voldaan en straft de held de schurken. Van een heel andere orde is „Misdaad op bestelling", waarin we Humphrey Bogart nog eens kunnen bewonderen, ditmaal in zijn strijd tegen een goed georganiseerde troep misdadigers. (L i d o) De wensdroom wordt in cel luloid waar gemaakt in de film „Paris Pa lace Hotel". Een kapstertje doet zich voor als rijkeluisdochter en een 'automonteur als rijkeluiszoon. Ze houden de komedie lang genoeg vol om heel erg verliefd op elkaar te worden. De ontmaskering loopt natuurlijk gelukkig af. Het meisje is er in tussen ook nog in geslaagd een pseudo vader op de kop te tikken. Dat betekent nog enige verwikkelingen meer. Er valt voor het romantisch gemoed heel wat te uneven. De wereld van de schijn wint het verre van de barre werkelijkheid. Wie er zich mee wil amuseren krijgt alles wat zijn hartje begeert, waartoe vooral Fran- goise Arnoul het nodige weet bij te dragen. (Frans Hals). Alleen in de middag voorstellingen kan men het befaamde duo l Laurel en Hardy aanschouwen als IJsco- touristen. Des avonds vormt de Mexicaan se woestijn de plaats waar Georges Mar- chal en Dominique Wilms elkaar treffen in „Vrouwen op avontuur". (Studio). Naar de roman van Erich Marie Remarque is onder dezelfde titel de film „Are öe Triomphe" gemaakt, waaraan in het bijzonder Ingrid Bergmann haat- charme verleent als de frivole en gekwelde Joan. (Rembrandt). De film „Oorlog en vrede" is op het programma gehandhaafd. Een spectaculaire benadering van de ro man waarin men sterke naast zwakke pas sages zal aantreffen. (Minerv a). Tot en met zondag gaat in de avondvoorstellingen de niet geheel evenwichtige maar wel overwegend droog komische film „The man who loved red heads". In de matinees van morgen hebben Laurel en Hardy de lachers op hun hand als Robinson Crusoe en Co. Woensdag en donderdag draait „De onsterfelijke Mozart". De belangstelling, die de boekhandel in toenemende mate van zijn cliënten onder vindt voor het oude Chinese wijsheid- en orakelboek „I Tjing" heeft drie Haarlemse boekhandels doen besluiten, daaraan een bijeenkomst in Brinkmann te wijden en daarvoor als spreker uit te nodigen prof. dr. C. J. Bleeker, hoogleraar in de gods dienstgeschiedenis aan do Universiteit van Amsterdam. Deze gaf eerst een historische plaatsbepaling van deze canon van de hei lige geschriften der oud-Chinese gods dienst, waarvan een voortreffelijke Duitse vertaling (met een voorwoord van Jung) verzorgd werd door Richard Wilhelm, welke weer in het Nederlands vertaald is door mevrouw A. Hoogberg-Van Wallinga. De oorsprong is gedeeltelijk legendarisch en gaat terug naar de half-mythologische figuur van Foe Si, van wie de fundamen tele figuren, de zogenaamde trigrammen, bestaande uit drie boven elkaar liggende hele en gebroken lijnen afkomstig zijn. De in 1135 voor Christus gestorven vorst Wang voegde daar de zogenaamde „hexagram- men" aan toe, eveneens figuren van boven elkaar liggende hele en gebroken lijnen, maar nu telkens een zestal. De hele en ge broken lijnen duiden de tegengestelde kos mische krachten aan. respectievelijk „jang" en „jin" genoemd, die naar de opvattingen der Chinese oudheid het universum in ba lans houden. In de triagrammen zijn die krachten gelokaliseerd tot een vast raam, waarbinnen zich veranderingen voordoen en de hexagrammen geven die veranderin gen aan: zij tonen de constellatie van krachten, die in een bepaald tijdsgewricht werken. De .eerste zijn statisch, de tweede dynamisch. Deze tegengestelde krachten „jang" en „jing" zijn niet ethisch geladen, dus representeren niet, zoals in andere re ligies het goed en het kwaad. De ethiek is weer op een geheel andere wijze in het systeem verworteld. Prof. Bleeker noemde een tekenend voorbeeld voor de objectieve noodzakelijkheid van zowel „jang" als „jing" door te beschrijven, hoe de vorst in de oude Chinese geschiedenis in het diep tepunt van de winter, wanneer het donker (volgens de tegenstelling aan te duiden als „jing") zijn hoogtepunt bereikt had, te of feren voor „jang", in deze betekenis het licht, dat nu weer ging rijzen. En in het hartje van de zomer, dus het hoogtepunt van „jang", werd met precies dezelfde nauwkeurigheid geofferd voor „jing". Hiermee wordt tevens de grondslag aan geduid voor de diepe wijsheid, waarvan ook dit bock „I Tjing" een schatkamer is: het gaat om het vinden van de Tau, de grote levensweg, die geheel in overeen stemming behoort te zijn met de weg van het universum, bepaald door de afwisse lende hegemonie van „jang" en „jing". Kenmerkend is het optimistisch vertrou wen, dat er sprake is van een kosmos in- plaats van een chaos en dat het met de mens niet anders dan goed kan gaan, wan neer hij maar zoveel mogelijk leeft in overeenstemming met het natuurgebeuren. „Men vindt hier niet het tragisch besef der Griekse treurspelen", aldus prof. Blee ker, „noch het besef van zonde en schuld zoals het Christendom dat zo indringend doet voelen. Er is geen sprake van een dis harmonie, veroorzaakt door de opstand van de mens tegen zijn god en ook van de voorbeschikking wordt er niet in gewaagd: het gaat er om de Tau te vinden, zich in te stellen op het ritme der natuur". De vele riten, waarmee deze beschouwing gepaard ging, werden ook door de sociale hervor mer Confucius van grote betekenis geacht. Eeze gaf ook de elementen menselijkheid en gerechtigheid een plaats in dit geheel. Ofschoon hij het als boek der wijsheid het belangrijkst voor de Westerse mens zeide te achten en het als orakelboek naar hij zei te ver buiten onze gedachtensfeer staat, gaf prof. Bleeker ook de wijze aan, waai-op het boek als orakel geraadpleegd wordt. Als wijsheidboek achtte hij het voor de huidige samenleving van revolutionaire betekenis. „Wij zijn vooi-tdux-end bezig de dingen te forcei-en en jagen naar sensatio nele effecten. Wij kloppen ongekende krachten uit de natuur en dx-eigen haar te misvormen. Onze cultuur wordt met de ondex-gang bedreigd door de uitbarsting van onze tomeloze wilsenergie. Het is goed, dat wij het oor eens te luisteren leggen bij deze oude wijsgeren", zo zeide hij. Aan het slot van zijn boeiende lezing kreeg prof. Bleeker verscheidene vi-agen te beantwoorden. De wisselwerking tussen wetenschap en maatschappij is vooral de laatste tien jaren zodanig toegenomen, dat zij tegenwoordig niet meer weg te denken valt. Enerzijds hebben de universitaire instituten de vensters van hun ivoren toren opengezet voor de werkelijkheid van het maatschappelijk leven en de actualiteit van de toegepaste wetenschap, anderzijds steunt het wetenschappelijk onderzoek in dienst van de maat schappij op de centra der universele wetenschap: de universiteiten en hogescholen, welke instellingen hun monopoliepositie echter hebben moeten prijsgeven. Daar staat tegenover dat de steeds voortschrijdende techniek zonder haar inspiratie-bron en bakermat de universele wetenschap ten dode zou zijn opgeschreven. Dit was de strekking van de rede, die de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, mr. Cals, vrijdag heeft uitgesproken ter gelegenheid van de bijeenkomst ter viering van het 25-jarig bestaan van de Nederlandsche Centrale Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek (T.N.O.) in het Kurhaus te Scheve- ningen, waar ook aanwezig waren de ministers Hofstra, Witte, Suurhoff, Helders en Zijlstra. Zij allen werden hartelijk verwelkomd door de voorzitter van de jubilerende T.N.O., ir. Z. Fetter. „Wij zullen ons dienen te wapenen tegen die grote bedreiging van onze stootkracht, die van binnen uit komt: het gebrek aan zelfvertrouwen. De onvermijdelijke afhan kelijkheid van het buitenland heeft dit kleine land nooit klein gekregen, zolang wij niet twijfelden aan ons eigen schep pend vermogen. Door bewust contact te zoeken met deskundigen kan het vertrou wen in eigen kracht slechts worden ver sterkt. En dat is nodig. Nu meer dan ooit". Zo besluit een oproep, die aan alle indu- striële ondernemingen in Nederland met meer dan tien man pex-soneel is gezonden. Deze oproep is ondexitekend door de voor zitters van de centrale organisaties van werkgevers en werknemers: het Verbond van Nederlandse Werkgevers, het Cen traal Sociaal Werkgeversvex-bond, het Ka tholiek Vex-bond van Werkgeversvakver enigingen, het Verbond van Protestants- Christelijke Werkgevers in Nederland, het Nederlands Verbond van Vakverenigingen, de Nederlandse Katholieke Arbeidersbe- weging en het Chx-istelijk Nationaal Vak verbond in Nederland. De ondertekenaars wekken het bedrijfs leven op tot produktiviteitsverhoging. Zij doen een ernstig beroep op het bedx'ijfsle- ven, zich in verbinding te stellen met de organisaties en instellingen, die zich ten doel stellen de produktiviteit te bevorderen. De oproep zegt dat de bepex-king der be stedingen uiteraard geen wondermiddel is tegen alle economische kwalen. Men zal eex-der in de richting van een vergrote pro- duktie per werknemer dienen te speuren dan de aandacht al te zeer te richten op een vermindexdng der consumptie. Volko men terecht is een rem gelegd aan de be steding, zo wordt in de oproep gezegd. Een volk kan niet ongestraft verteren wat het nog niet verdiend heeft. Het enige positie ve antwoord op de problemen van het ogenblik is te zoi-gen, dat de produktivi teit over de gehele linie zo snel mogelijk omhoog gaat. Gewezen wordt voorts op de te verwach ten ontwikkeling op internationaal gebied, waar men ook inziet dat een zo doelmatig mogelijk gebruik van de produktiemidde- len, de modernisering daarvan en een snelle aanpassing van de interne en exter ne organisatie aan nieuwe mogelijkheden uitkomst zal kunnen bieden. Enige dagen geleden zag een agent van de Heemsteedse politie twee jongens met een motorfiets zeulen. De agent vertrouw de het zaakje niet en wilde de jongens aan houden. Een van hen, die een vermoeden had van het voornemen van de agent, nam echter bijtijds de benen; de andere jongen was te verbluft om er vandoor te gaan en werd meegenomen naar het bureau, waar hij bekende de motor te hebben gestolen. Hij vertelde het plan te hebben gehad ex- een i'it op te maken. Voorts zou de acht tienjarige Haarlemse jongen in een Haar lemse ijszaak voor vijfentwintig gulden een bromfiets hebben gekocht van een ze ventienjarige jongen, die hem vertelde, dat hij de brommer had gestolen. Later heeft deze jongen de bi-omfiets voor vijfentwin tig gulden van de hand gedaan, eveneens met de mededeling, dat het voertuig ge stolen was. De koper, een zeventienjarige jongen is aangehouden, verdacht van he ling. De andere jongen, die geholpen heeft de motox-fiets te stelen, werd enige tijd na zijn ontvluchting rijdend op een fiets ge zien door een agent, die hem beval te stop pen. De jongen bedacht zich geen ogenblik, liet zijn fiets in de steek en koos het haze- pad. De politie is er tot nu toe niet in ge slaagd deze jongen in te rekenen. De acht tienjarige Haarlemmer is ingesloten. i Het middel om wetenschappelijk idea lisme te verwezenlijken en gemeengoed te maken, zag mi-, Cals in de hernieuwde be oefening van de metafysica, „welke zoekt naar de diepste zin der dingen, stoffelijke en geestelijke, en het gemeenschappelijk dx-aagvlak moet vormen, waarop iedere beoefenaar der wetenschap zich stelt". Wij hebben geen behoefte aan waarheden, wel ke ons dienen, maar aan waarheid, welke wij dienen, merkte de spreker op. Deze grondslag maakt een vruchtbare verhou ding tussen wetenschap en maatschappij mogelijk. Dit inzicht wint dan ook steeds meer veld en In dit. vex-band is het speciaal T.N.O.aldus mr. Cals, waar men oog heeft voor het feit, „dat bij verwaarlozing van de univex-sitaire, niet op „de nuttigheid gerichte wetenschap, ook de toegepaste wetenschappen hun voedingsbodem ver liezen". Rede prof. Zijlstra De volgende spreker, de minister van Economische Zaken, prof. Zijlstra, legde in zijn rede het verband tussen de weten schap er de materiële welvaart. De kwestie van de verdeling dezer welvaart vormt de basis van de economische wetenschap. De vlucht van de techniek in de laatste tien tallen jaren, mogelijk gemaakt door een intensieve wetenschapsbeoefening, heeft de px-oduktie in landbouw, veeteelt en vooral in de industrie enox-m opgevoerd. De hui dige kwaliteitsverbetering is eveneens de vrucht van veel en doeltreffend speurwerk. Dat de opgevoei'de produktie en de verbe tering der kwaliteit een grotex-e welvaart tot gevol r. heeft, is een algemeen te con stateren feit. De soepele samenwerking txxssen speurwerk, bedrijfsleven en overheid heeft zeker niet het minst tot dit resul taat bijgedragen, aldus minister Zijlstra, die vex-volgens opmerkte, dat het speur werk van T.N.O. niet meer valt weg te denken uit de moderne ontwikkeling van het maatschappelijk leven. Voox-al de kleine en midden-grote bedrijven hebben T.N.O. nodig, om „bij" te blijven, doch ook de industrieën met een eigen onderzoek- apparaat hebben aan de jubilerende orga nisatie een blijvende bx-on van inspiratie en voox-lichting. Volgens prof. Zijlstra zal het bedrijfsleven, nu het grote belang van T.N.O. voor zijn ontwikkeling erken- De toneelvereniging „Johez" van perso neel van de n.v. Grafische inrichting Joh. Enschedé en Zonen te Haarlem, heeft haar leden stellig een bijzonder gx-oot ge noegen verschaft door vrijdagavond in de stadsschouwburg haar winterseizoen te besluiten met de opvoering van de klucht „Blijf zitten waar je zit!" door A. van Zuy- len. Het pretentieloze verhaal, dat door deze auteur in zijn stuk wordt onderge bracht, is waarschijnlijk geïnspireex-d op het Parijse boulevardtoneel. Want de hier in verwerkte scherts werd gebaseerd op de tumultueuze situaties welke ontstaan, wanneer een eerzame en schuchtere wis kundeleraar wordt vex-ondersteld de nacht met een charmante jongedame in dezelf de kamer te hebben doox-gebracht. Overi gens blijkt alles in volmaake onschuld te zijn verlopen en het gedx-ag van de belaag de leraar was zelfs zo verbazingwekkend onberispelijk, dat zijn levenslustige tante hem aan het slot een welgemeend „suf ferd!" komt toevoegen. Een kwalificatie, waarmee bet publiek het volkomen eens bleek te zijn Bij een dergelijke klucht is de inhoud eigenlijk van minder belang. Deze komt er in het kort op neer, dat Marcel Tennier zijn verloofde Yvonne voor één nacht bij de wiskundeleraar Henri Latour laat loge ren, ten einde haar vader aldus tot toe stemming voor een huwelijk te bewegen. Henri is direct bei-eid zijn vxdend bij dit plan behulpzaam te zijn, hij staat Yvonne de slaapkamer af en zal de nacht zelf doorbrengen op de rustbank in de huis kamer. Maar het is een klucht, dus nu komt uitgerekend op dit moment een oude tante op bezoek, waai-door het „Blijf zit ten waar je zit!" onmiddellijk zin krijgt. Henri moet Yvonne voor tante verbox'gen houden, dus zij krijgt de rustbank toege wezen en Henri noodgedwongen de slaap kamer.... Maar zoals reeds opgemerkt, het gedrag van Henri blijft zelfs in de meest dolle en hopeloze situaties voorbeel dig bx-aaf, zodat alles met de traditionele sisser afloopt en hij aan het slot zelfs de liefde van Yvonne blijkt te hebben ver overd. Een dergelijke klucht moge dan gemak kelijk te spelen lijken, de praktijk leert anders. Want wil men met de door de schrijver aangegeven komische situaties werkelijk de beoogde effecten bei-eiken, dan dienen de spelei-s zich hierop met hun tempo, x-eplieken en reacties ook volledig in te stellen. Bij „Johez" bleken strikt ge nomen slechts drie spelei-s hiertoe in staat: in de eerste plaats Kasper van den Heu vel als de veelgeplaagde Henri Latour. Voor een amateur was deze typering zelfs bijzonder goed en met zijn natuurlijke houding en uitstekende articulatie bouwde hij een karakter op, dat deze beschroomde leraar echt levend maakte. Bovendien wist hij zich steeds voor de gevaarlijke charge te behoeden, zodat zelfs de liefde van Yvonne voor deze Dx-oogstoppel nog volkomen aannemelijk werd gemaakt. Een prima gespeelde rol! De beide anderen wa ren Jopie Stevenhagen-Ovex-mars en Nel van Esch als de bezorgde tantes, wier ver schil in karakter door haar met een gees tig contrast werd aangegeven. Vandaar dat de tafei-eeltjes van dit dx-ietal steeds de beste van deze voorstelling zijn geweest. J.v.D. end, nog meer moeten bijdragen ten be hoeve van het door deze instelling te ver richten vrije speurwerk. Namens de universitaire gx-oepen sprak daarna prof. dr. ir. C. B. Biezeno, hoog leraar aan de Technische Hogeschool te Delft en namens de Nederlandse Organisa tie voor Zuiver Wetenschappelijk Onder zoek (Z.W.O.) prof. dr. J. N. Bakhuizen van der Brink. Ir. A. J. Engel, president-direc teur van de Algemene Kunstzijde Unie n.v. belichtte het standpunt van het bedrijfs leven ten aanzien van de bovengeschetste problemen en sprak zijn bijzondere waar dering uit voor het werk van T.N.O. op het gebied van het wetenschappelijke speur werk ten behoeve van de maatschappij. Onderscheidingen Tijdens de bijeenkomst deelde minister Cals mede, dat prof. dr. A. Polman, voox'- zitter van de gezondheidsoi'ganisatie T.N.O. tot x-idder in de orde van de Nederlandse Leeuw en ir. L. Stoutjesdijk, gedelegeerde voor de instituten bij de nijverheidsorga nisatie tot officier in de orde van Oranje Nassau zijn benoemd bij Koninklijk Be sluit. In zijn sluitingswoord tenslotte bedankte ir. Fetter de regering voor haar medewer king aan deze bijeenkomst en nam hij af scheid van ir. A. de Mooij en prof. dr. J. Klopper-, die beiden binnenkort T.N.O. zul len gaan verlaten. Vrijdagavond had in hotel „De Leeuwe rik" te Haarlem de finale-avond plaats van de afdeling Kennemerland van de stichting „d'Oprechte Amateur". Het tal rijke publiek zal zich echter wel enigszins teleurgesteld hebben gevoeld, dat het duo Van Hees/Sex-né, dat onlangs in Amster dam tussen de beste amateui's van geheel Nederland een medaille gewonnen heeft voor hun prestatie in de afdeling cabaret, niet aanwezig kon zijn. Desalniettemin heeft men zich best ver maakt. Immers de beste artiesten-voor- hun-plezier betraden in vlot tempo het plankier. Daarbij komt ook nog, dat er voor een ieder wel wat te genieten was, doordat het programma zeer veelzijdig was. Wie van voordracht en van toneel houdt, kwam zeker ruimschoots aan zijn trekken; de liefnebber van lichte zowel als klassieke muziek zal zich echter ook niet bekocht hebben gevoeld. De veelzijdigheid van het px-ogramma was voorts duidelijk af te lezen op de gezichten van de aanwezigen. Beurtelings keek men met spanning, soms geamuseerd, af en toe in volkomen over gave, maar altijd met de grootste aandacht naar hetgeen de amateurs presteerden. Elk optreden werd met hartelijk applaus be loond; temeer was dit gerechtvaardigd om dat elk onderdeel minstens met de kwali ficatie „goed" kon worden bestempeld. Vooral in het lichtere genre werden zeer g0pje resultaten geboekt. Wanneer men een vex-gelijking trekt met hetgeen in dit genre door beroepsax-tiesten wordt ge presteerd, komen deze amateurs er zeker niet slecht af. Vooral omdat zij zich, wat men van beroeps-artiesten niet altijd kan zeggen, niet inlieten met valse „show effect j es" om het publiek te intimideren. Ook de voordrachten waren goed verzorgd. Zeer ingetogen en soms, waar dit nodig was, uiterst dynamisch was de voordx-acht van Resie Arnaud de Calavon. Zij had enige gedichten gekozen, die zeer actueel waren en een waarschuwing inhouden tegen de huidige vexwlakking en het ge vaar van de H-bom. Na de pauze viel het optreden van het eerste Haarlemse piano- en accordeon-ox-kest „Accox-dia", onder lei ding van de heer Davids op. die op knappe wijze de „Ouverture Egmont" van Beet hoven ten gehore bracht. Mejuffx-ouw Gra- vesteyn, die enige Franse chansons ten beste gaf, is sinds vorig jaar zeer vooruit gegaan in dit genre. Zij kreeg een ware ovatie te incasseren. Tx-ouwens elk optre den werd met een hartelijk applaus be loond, waarmee de amateurs, die ter voor bereiding van hun optx-eden vele uurtjes van hun vrije tijd hebben opgeofferd, de verdiende waardering kregen. De Amerikaanse Atletiek Federatie heeft zich uitgesproken tegen de „gewijzigde Spaanse stijl" bij het speerwerpen. Eerder had de Internationale Atletiekfedei-aiie de door Miguel Salcedo ontwikkelde „Spaanse stijl" om-eglementair verklaai-d. Zolang de IAAF de gewijzigde methode van Salcedo niet als reglementair heeft erkend, zal de Amerikaanse federatie het toepassen van de nieuwe werpmethode niet toestaan. In het Australische gedeelte van Nieuw Guinea dx-eigt, volgens deskundigen, een vulkanische uitbarsting. De vulkaan de La- monai, die reeds lang „slaapt", zou ver ontrustende tekenen van hernieuwde ac tiviteit tonen. Een vulcanploeg heeft een nauwgezet onderzoek op de kraterrand in gesteld. Zij vreest voor een zeer ernstige ex-uptie. Er wonen tienduizend mensen aan de voet van de Lamonai. MEDISCHE DIENSTEN HAARLEMMERMEER Hoofddorp: dokter Nanninga, tel. 6220. Nieuw-Vennep: dokter Nugteren, tel. 220. Badhoevedorp: (van zaterdagmiddag twee uur af) dokter Den Ouden, tel. 2368. Zwanenburg (ook Halfweg): dokter A. Hoekstra, Kerkhoflaan 87, Zwanenburg, tel. 454. Ilillegom: Dokter Le Cocq 'dAxmand- ville, Sixlaan 7, tel. 5613. Lisse: Dokter J. M. van Dijk, Achter weg 6, tel. 3134.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1957 | | pagina 13