Horen en zien SPION IN BERLIJN Agenda voor Haarlem KLINGDECOR N.V. DE HOUTWERF Advies voor de Prix de Rome in vernieuwde academie Ouwe Job vertelt zijn avonturen Radio geeft woensdag Kort en bondig NAAIMACHINES DINSDAG 1 OKTOBER 1957 4 Radio - televisie NABESCHOUWINGEN Mager en versnipperd Bekroond hoorspel Bevrijdt u T elevisiepro gramma Prix de Rome toegekend aan Emmy Eerdmans Plannen van het IKOR in komende maanden Stichting „Donemus" deze maand tien jaar Onderwijs in Papiamentoe r ONS VERVOLGVERHAAL DOOR SLIM HARRISON Vierde Academische filmstudieweek Tijdens een technische storing van enkele minuten, waardoor met de uitzending van actualiteiten niet op tijd kon worden be gonnen, is de VPRO-televisieomroepster maandagavond net nog in de gelegenheid geweest een kort gesprek te improviseren met Indra Kamadjojo, die tot slot van het t.v.-programma een voordracht van „De legende van Krishna" gaf. Deze voordracht en de korte inleiding daarop vormden ver reweg het interessantste deel van een voor de rest vrij mager en versnipperd ge heel. Versnippering is weliswaar een we zenlijk kenmerk van een programma, dat hoofdzakelijk bestaat uit actualiteiten, maar deze eigenschap heeft een ver moeiend effect op de kijker als de details afzonderlijk niet afgerond en van verge lijkbare betekenis zijn. Dat was niet het geval. Twee nieuwe liedjes van de gitarist-pia nist Jaap Molenaar waren bijvoorbeeld te saai van inhoud en uitvoering dan dat zij een lopende overgang konden vormen van het onbetekenende, maar originele, pun tige, als grap bedoelde filmpje „Rythm- etic" naar het nuchtere zinrijke, zij het wat erg bondige vermaan, dat een Hilversum- se verkeerspedagoog richtte tot de Neder landse bromfietsers in het belang van de verkeersveiligheid. Hij sprak overigens wel wat erg vriendelijk. Een bozer gezicht al leen al had de pedagogische strekking van zijn betoog beslist versterkt. In een tot slot van dit onder de titel „Rotonde" uitgezonden programma (van gewone en minder alledaagse zaken uit het dagelijks leven) vertoond filmpje, dat was samengesteld uit opnamen van het Alge meen Nederlands Persbureau en de foto graaf Cor van Weele, werd hier en daar wat smakeloos gespeculeerd op een be hoefte van een grote groep mensen, die meer onder de indruk te brengen zijn met melodramatische „fijnzinnigheden" dan door nuchtere feiten. Cinematografisch had dit fimpje wel kwaliteiten, in ieder geval onvergelijkbaar veel meer dan het filmpje „Paris vu par un chien". Als men niet beter wist, zou men geloven, dat dit bibberige rolprent je werkelijk door een hond werd opgenomen. De kijkers kregen in „De legende van Krishna" eindelijk rust. Het betrof een met bewegingen geïllustreerd verhaal over Krishna, de incarnatie van de Indiase God Vishnoe, waaraan de danseres Mathiana medewerking verleende. Het is de vraag of de kalmte in deze Oosterse vorm van expressiviteit niet sterker had gesproken als regisseur Ad de Vries iets meer afwis seling zou hebben gebracht in „close-ups" en panoramisch vertoonde beelden. Voor ons gevoel was de overgang van het voor gaande naar een zo statische instelling van een in de ogen van een westerse toeschou wer statische bewegingskust te groot. Niet temin was de voordracht van de legende over Krishna, die de mens op aarde tracht te verlossen van demonische machten, in teressant, ook al is iemand met een wes terse opvoeding niet of onvoldoende in staat de emotionaliteit te voelen in de be wegingen met de vingers, de polsen, de handen, de armen, het lichaam en het hoofd, onder andere doordat hij de exacte betekenis van de bewegingen niet kent. Beeldschermer In december 1956 hebben het Nationaal Instituut voor de Radio-Omroep in België en de Nederlandse Radio Unie een hoor spelprijsvraag uitgeschreven. De Nederlan der Josef Cohen verwierf daarbij de eerste prijs met zijn hoorspel „Het staat op mu ren". De VARA zal dit werk op woensdag 9 oktober 's avonds onder regie van S. de Vries jr. uitzenden in het gezamenlijk pro gramma. Het NIR in België zal deze uit zending relayeren. ADVERTENTIE van rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen. Neemt daarvoor Togal. het middel bij uitnemendheid, dat baat waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog. 0.95, 2.40, 8.88. HILVERSUM I 402 M. 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.30 Idem. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de '/rouw. 9.35 Waterst. 9.40 Omr.ork. 10.20 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Ra- dio-Filh. ork. 12.10 Clavecimbelrecital. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Amus.muz. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Amus.muz. 13.50 Gram. 15.00 Jeugdork. 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Muz. caus. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.20 Spectrum v. h. Chr. organisatie- en ver.leven. 18.35 A Capellakoor en orgel. 18.55 Gram. 18.55 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram. 19.30 Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Concertgeb.ork. en solist. 21.10 ,,Kerk en Staat in de Middeleeuwen", caus. 21.30 Lichte muz. 22.00 Een land op de tweesprong, caus. 22.15 Con- certgebouwork. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw. (9.35— 9.40 Waterst.). 10.00 Schoolradio. 10.20 Gram. 11.00 Gevar. progr. 11.45 Gram. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstellings agenda. 13.20 Dansmuz. 13.50 Medische kron. 14.00 Gram. 14.30 Kinderkoor. 14.50 Voor de jeugd. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Gram. 17.15 Dansmuz. 17.50 Regeringsuitz.Rijksdelen Overzee: Jeugduitz.: De brievenbus gaat open, correspondentieclub o.l.v. Regina Zwart. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Instr. trio. 18.40 Act. 18.50 Hammondorgelspel. 19.10 Joods progr. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Niet kleiner dan de wereld, klankb. 20.15 Operettemuz. 21.00 Doktor Korbes vertelt de waarheid, hoorsp. 22.05 Gram. 22.30 Tussen mens en nevelvlek, caus. 22.45 Saxofoonkwart. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.50—24.00 Soc. nieuws in Esperanto. 17,0017.40 Voor de kinderen. 20.0021.55 Voet- balwedstr. (jeugdelftallen) Nederland—Engeland. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Operettemuz. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.10 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.20 Voordr. 17.45 Gram. 17.50 Boekbespr. 18.00 Gram. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.47 Idem. 20.00 Hoorspel. 21.30 Omr.ork. 22.00 Nieuws. 22.11 Ork.conc. 22.50 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. De commissie van toezicht op de Rjjks- akademie van Beeldende Kunsten in Am sterdam heeft aan de minister van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen voorge steld de Prix de Rome voor vrije schil derkunst 1957 toe te kennen aan de 26- jarige mejuffrouw Emmy M. Eerdmans uit Bussum. Deze prijs bestaat uit een gou den erepenning en een stipendium be staande uit drieduizend gulden, Voor de wedstrijd gaven zich dit jaar negen kandidaten op, waarvan er vier tot de eindkamp werden toegelaten. De opgave was: een compositie schilderij <n olie verf van 162 bij 130 centimeter met als onderwerp „een ontmoeting waarbij men sen elkaar hetzij buiten, hetzij binnens huis ontmoeten op een bepalend ogenblik in hun leven, zodat een voor deze ont moeting liggende periode zinvol wordt af gesloten of waardoor een volledig nieuwe situatie ontstaat, die een geestelijke span ning tussen de protagonisten teweeg brengt en deze ontmoeting boven het toevallige uitheft tot een van wezenlijke betekenis". In het juryrapport wordt over mejuf frouw Eerdmans onder andere gezegd: „Er is van een duidelijk schilderkunstig talent sprake. Er is een duidelijke geestelijke no blesse aanwezig en de vorm waarin de ge dachte van de jonge kunstenares met haar veelbelovende talent gestalte kreeg kan de warme bewondering van de jury wegdra gen". Mejuffrouw Eerdmans heeft dit jaar de Gosschalkprijs van de akademie, waarvoor alle studenten konden inschrij ven, gewonnen met een schilderij. ADVERTENTIE De PLASTICBEKLEDINGSPLAAT voor toonbanken, tafels, bars enz. enz. Kampersingel 20-24 - Tel. 0 2500-11932 Bij de plannen van het IKOR voor de komende maanden blijven de kerkdiensten het voornaamste programmadeel vormen. De ochtenddiensten blijven beperkt tot een uur. Alle in het IKOR samenwerkende kerken komen daarin aan bod. De jeugd diensten, eens in de vier weken blijven toevertrouwd aan ds. M. L. W. Schoeh en zijn Rotterdamse middelbare scholieren. De vroegdiensten blijven in handen van ds. C. M. de Vries en Frits Mehrtens en behouden dus het karakter van lutherse metten. De kinderdiensten worden' onge wijzigd gehandhaafd. Nieuw zijn de huisdiensten, eens in de vier weken om 10.00 uur. In vele gezinnen bestaat behoefte ten aanzien van de vorm geving van de gezamenlijke aanbidding. Het IKOR wil bij het in praktijk brengen daarvan helpen door opnamen te doen horen van de wijze, waarop in verschil lende gezinnen op onderscheiden wijze gezamenlijk de dag geopend wordt. De veertiendaagse rubriek „De open deur" zal niet meer de vorm van een radiozondagsblad hebben, maar zal be staan uit een, door ds. G. P. Klijn te schrij ven, gedramatiseerd verhaal van enige jonge mensen, wier problemen ter discus sie aan de luisteraars worden voorgelegd. Hun reacties zullen dan telkens bespro ken worden. Kees de Bruine blijft er lied jes voor schrijven. De werkwijze van het IKOR om elke kerkdienst in te leiden met een documen tair programma (film, toespraak of ge sprek) blijkt uitstekend te voldoen. Op deze wijze zal het IKOR op 20 oktober de kijkers in contact brengen met de vraag stukken van de „Verantwoordelijke Maatschappij" met prof. Banning als pre dikant en met prof. Egbert de Vries en pater Jelsma iri het inleidende gesprek. De oecumenische zondag (8 december) zal waarschijnlijk gewijd worden aan de in terkerkelijke, geestelijke verzorging van gevangenen. Ook zijn een jeugddienst en een oud-katholieke kerkdienst in voorbe reiding en sLat een uitzending op het programma uit het protestantse kerkge bouw op de Brusselse tentoonstelling. In middels worden pogingen in het werk gesteld om de niet gebruikte zendtijd ren dabel te maken in korte uitzendingen. Maandag werd op de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten het juryrapport betreffende de wedstrijd voor de Prix de Rome voor de vrije schilderkunst bekend gemaakt. De commisie van toezicht zal aan de Koningin adviseren de gouden me daille toe te kennen aan Emmie Eerd mans, die dan in Italië zou kunnen gaan studeren. De zilveren medaille was voor heen een beloning zonder meer. Dank zij de door de schilderes mevr. B. Westen- dorp-Osieck ingestelde mr. H. K. Westen dorpschenking is hieraan thans ook een financiële tegemoetkoming verbonden. De jury meende dat voor het uitreiken van de zilveren medaille ditkeer geen redenen bestonden, maar adviseerde de toelage uit de Mr. H. K. Westendorpschenking te ver delen tussen Jan Sierhuis en Anita Voute. Een bespreking nu te wijden aan de re sultaten van deze wedstrijd zou wat over dreven zijn. Wie een volwaardig schilderij verwacht bij zo'n gelegenheid maakt de fout te denken, dat men op een academie kunstenaars kan maken. De academie ver schaft de gelegenheid tot het vormen van een ondergrond en biedt een uitzicht voor diegenen, die zich tot de kunst geroepen geloven. Ik meen dat de Rijksacademie zich wat dit betreft in een plezierige ont wikkeling bevindt. De bekendmaking van het juryrapport gaf de directeur van de Rijksacademie, prof. dr. N. R. A. Vroom, de gelegenheid ons iets meer te laten zien en een en ander te vertellen van hetgeen er onder zijn leiding zich hier vol trok. Ik mocht al eerder kennis nemen van één en ander, omdat wij er een klein recht op hadden te weten waarvoor mijn voorganger, Otto B. de Kat, zijn werk aan ons dagblad moest opgeven. Na enige maanden bleken niet alleen zijn resultaten maar ook die van prof. Jan Wiegers en prof. Ch. Roelofsz hartverkwikkend. Nu kon dit nog een gevolg zijn van het en thousiasme van ieder begin. Belangrijk is de continuïteit. En daartoe is onder meer nodig „teamgeest" en behoud van plezier in eigen werk. Het ziet er naar uit dat die samenwerking, ook met reeds langer hier werkzame leerkrachten, 'prettig is. Een le vend bewijs van de ook voor eigen werk zo gunstige omgang met elkaar mag ik het mijne noemen: een ets in aquatint van prof. Röling, een prachtig vervolg op zijn in Haarlem gehouden tentoonstelling van circusschetsen, die hij door het enthousias me voor deze techniek van prof. Wiegers maakte als deel van een hele reeks fraaie zaken. Vóór de benoeming van prof. Vroom tot directeur zag men de directie graag in handen van een belangrijke kunstenaar. Op deze plaats is echter een goed organi sator nodig gebleken. Een kunstenaar kan dat zijn, maar had dan eigen creatieve ar beid in een hoek moeten zetten, 's Lands eerste instituut voor beeldende kunst, on ze enige inrichting voor hoger onderwijs, in deze, moest het tot voor de komst van prof. Vroom doen met een veertigtal ka chels, die het vaak lieten afweten en bo vendien stofhaarden waren. Dat is alle maal erg romantisch op een ateliertje van de bohémien, maar belachelijk in een ge bouw waarin men zich schoolt voor de schone kunsten. Prof. Vroom zorgde dus allereerst voor een centrale verwarming, zodat de leerlingen door .dg koude niet be hoefden weg te blijven (hetgeen wel voor kwam) en de. modellen hun brood konden verdiénen' onder de omstandighedén, die De stichting „Donemus", wier doel is de ontplooiing van het Nederlandse muziek leven te bevorderen, in het bijzonder door steun te verlenen aan de Nederlandse scheppende toonkunst, bestaat 17 oktober tien jaar. Tot het werkterrein der stich ting behoort onder andere de exploitatie in binnen- en buitenland van de werken der bij haar aangesloten 109 componisten, die nog niet door de commerciële uitgeverij zijn opgenomen. Het blad van de stichting, „Muzikaal Perspectief", wordt gereorgani seerd en verschijnt in het voorjaar van 1958 als een internationaal blad onder de titel „Sonorum Speculum" (spiegel der klanken). „Donemus" beoogt met deze uit gave een presentatie in het buitenland te geven van het Nederlandse muziekleven. Het tienjarig bestaan wordt gevierd met drie concerten in het Concertgebouw in Amsterdam (een orkest-, kamermuziek- en een koorconcert), de stichting aangeboden door het Comité Manifestatie Nederlandse Toonkunst. een werknemer toekomen. Bovendien bracht prof. Vroom de andere arbeidsvoor waarden op een normaal peil en wist zo een aantal modellen aan zijn „zaak" te binden. Na het voldoen aan deze eisen op het eerste plan werd het oude, uit 1870 stammende gebouw opgeknapt. Het kreeg een innemend interieur. In de gangen ex poseren nu leraren en leerlingen hun wer ken. Zo ontstaat een band, een interesse in elkaar met als gevolg, misschien die edele wedstrijd om het maken van het beste. De leraren kregen eveneens een beter ver zorgd atelier, want met hun eigen werk zullen ze ook hun pupillen moeten aanspo ren. Ruimte werd erbij gewonnen door verbouwingen en meer aandacht kan nu besteed worden aan bijvakken, waardoor een universeler scholing mogelijk wordt. Men is, onder leiding van de architect Rietveld, nog bezig met de verbouwing van aula en tentoonstellingszaal waarbij van de beschikbare ruimte voor beider doelen meer geprofiteerd zal worden. Op een ander vlak ligt één der belang rijkste vernieuwingen aan de academie: de instelling van een voorbereidende klas, waarmee men tot een betere selectie ko men kan aan dit hoger onderwijsinstituut. Persoonlijk zie ik hier één moeilijkheid: de resultaten van prof. Roelofsz zijn zo bij zonder, dat een keuze mij moeilijk lijkt. Maar dit blijft toch ook voor de hele aca demie een vraagstuk. Tenslotte moet men altijd afwachten wat er uit een ijverig leerling komt na zijn genoten onderwijs. Men schept schone voorwaarden en pro beert de jonge mensen te vormen tot maatschappelijk voelende kunstenaars, die tot bewustzijn van eigen persoonlijkheid moeten komen. De jury adviseerde de gouden medaille te schenken aan een leer ling van Wiegers, bleek bij de opening van de enveloppe. Aan haar werk was dat zo niet te zien. Dit onderwijs moet gevestigd zijn op ze kerheden. De ontdekkingen, de vernieu wingen komen pas van de eens gevormde. „Het hoogste onderwijs in de beeldende kunsten kan slechts verantwoord zijn, wanneer met de allergrootste ernst niet naar de stunt maar naar verdieping wordt gestreefdEen geestelijke, door de stu dent zelve als juist aanvaarde discipline, karaktervorming en bezinning op eigen plichten, meer dan op vermeende rechten, zullen daarbij tenminste even belangrijk zijn als toevallig door een lotsbeschikking verkregen gaven". Aldus prof. dr. N. R. A. Vroom, die nog meer hoopt te doen en de Rijksacademie weer sterker zal betrekken in ons gehele culturele leven. Bob Buys De gelukkige: Emmy Eerdmans Nu waren de inboorlingen vlak bij onze prauw. Nog even, en ze zouden ons te pak ken hebben! Maar toen sprong Govert op en zwaaide zijn arm. „Hier, pak aan!", riep hij nijdig. Met 'n flinke zwaai gooide hij de cocosnoot naar de prauw, en vlak daarna wierp hij nummer twee. Ik keek vol spanning, hoé dat zou aflopen. „Ja, hoeraraak!", riep Govert. 100-101 ADVERTENTIE EXCLUSIEVE ROODKAP3E v^Weeht voor BA8y en KLEUTER Grote Houtstraat 116 - Tel. 13339 Met ingang van het nieuwe cursusjaar zal aan de gemeentelijke universiteit van Amsterdam een begin worden gemaakt met het onderwijs in het papiamentoe, een mengtaal uit Spaans, Nederlands en Neger talen, gesproken door de bevolking van Curagao, Bonaire en Aruba. Als docent zal optreden drs. R. G. Römer, assistent van prof. mr. dr. J. A. van Praag, hoogleraar Spaanse taal en letterkunde. Dit is de eer ste keer, zowel in Nederland als elders, dat universitair onderricht in deze taal wordt gegeven. Proef op de som. Een 35-jarige ac countant uit Rotterdam heeft allerlei klei- nigheden weggenomen uit een warenhuis in Den Haag. Toen hij een tubetje lijm in zijn zak wilde stoppen werd hij gegrepen. Hij bleek voor f 13.50 aan diverse artikelen in zijn zakken te hebben. De accountant zei tegen de recherche: „ik wilde alleen maar eens zien of jullie goed werken Hij heeft een blanco strafregister. Burgemeester van Enschedé. In de gemeenteraad van Enschedé heeft burge meester M. van Veen meegedeeld, dat hij met ingang van 1 januaxü 1958 ontslag heeft gevraagd als burgemeester van En schedé wegens het bereiken van de pen. sioengerechtigde leeftijd. Oostelijk Flevoland. De openstelling van de brug bij EIburg en de randweg op de dijk van Oostelijk Flevoland langs het Veluwemeer zal zonder enig officieel ver toon geschieden als de genoemde weg bij beschikking van de minister van Verkeer en Waterstaat tot B-weg is verklaard. 18. Emil Goeienavond Angela. Aha, en dat is ongetwijfeld de heer Holden? Ja. Ik ben Emil Murnau, aangenaamgaat u zit ten, meneer Holden. Ik hoop dat u het tochtje hier heen niet al te onaangenaam hebt gevonden. Onze riolen beschikken nog niet over modern comfort, maar ze zijn wel uitermate geschikt om je ongezien van de ene plek naar de andere te brengen. Inderdaad, ik vond vooral de bewoners zo akelig. U bedoelt de ratten? Oh, die charmante beestjes! Maar zij zijn nog veel banger dan u als zij een mens zien. Als je de hartkloppingen kon meten, zou je mer ken dat een rat tien maal zo erg van een mens schrikt dan omgekeerdMaar enfinmag ik u iets aan bieden? Iets stevigs toch zekerWhisky? Heel graag. Angela, jij weet waar alles staat. Wil je ons even bedienen? Emil Murnau kijkt me een paar minuten aandach tig aan en gaat dan kalm verder: Holden, u bent dus een van ons. U hebt de Rus sische nationaliteit aangenomen en u zult zich voor uw nieuwe vaderland gaan inzetten. Ik geef geen antwoord, maar kijk naar Angela, die de drank in een bijzonder hoog glas schenkt. Holden, uw eerste werkje zal verre van gemak kelijk zijn. We hebben lang geaarzeld of we u deze taak konden opdragen, maar na een uitvoerig onderzoek en vooral na de tussenkomst van miss Morelli hebben we u uitgekozen deze opdracht te vervullen. Waar gaat het om!? Niet zo haastig, meneer Holden. U moet al uw koel bloedigheid bewaren om de taak zo goed mogelijk uit te voeren. Emil Murnau trekt eens aan zijn sigaar en neemt van Angela een glas aan. Dat doe ik ook en we klinken. U merkt zeker wel dat die regelrecht uit de distil leerderij Since in Ontario City komt? Het is inderdaad een heerlijke whisky en ik proef er langzaam en met welgevallen aan, maar Murnau neemt de draad van zijn gedachten weer op. Hebt u wel eens horen praten over het tele-gelei- de projectiel? Er zijn er tientallen. Overigens ben ik geen ge- ROMAN VAN SLIM HARRISON (vertaald uit het Frans) leerde en eerlijk gezegd heb ik me nooit bijzonder met die geleide projectielen bezig gehouden. Een verzuim, Holden, een zeer ernstig verzuim. De Fransen hebben namelijk werkelijk iets bijzonders geconstrueerd. Geen enkel Amerikaans projectiel is zo nauwkeurig als dat Franse model. Uw technici slaan de handen van verbazing in elkaar en willen het tot elke prijs in hun bezit krijgen, en uw regering oefent steeds meer druk op de Franse regering uit om een tipje van de sluier opgelicht te krijgen. Maar nu weigeren de Fransen toch eens een keer, on der het voorwendsel dat het nog niet helemaal gereed is. En nu begrijpt u zeker wel waar ik heen wil. Wij zijn zeker even hard geïnteresseerd als de Amerikaanse regering. We hebben duizenden spionnen, misschien moet ik zeggen honderdduizend agenten, in de wereld verspreid en talrijke mededelingen worden naar ons doorgeseind We zijn een heleboel dingen te weten gekomen over „Frangoise", zo hebben de Fransen hun projectiel ge noemd. De onbetwijfelbare superioriteit van de Ameri kanen op atoomgebied heeft de Franse ingenieurs extra geprikkeld en zij willen er nu werkelijk iets heel bij zonders van maken. Dit projectiel, luister goed, meneer Holden, kan alleen gebruikt worden tegen een atoom bom. De voortdurende straling van een H-bom trekt dit projectiel aan als een magneet staal aantrekt. Denk eens even hoe belangrijk zo'n wapen zou zijn in geval van oorlog. Elk atoombombardement zou feite lijk onmogelijk worden. Stel je voor: vliegtuigen cir kelen boven vijandelijk gebied en in een van de toe stellen bevindt zich een H-bom. Afweergeschut treedt in actie, jagers stijgen op, maar wie weet in welk toe stel precies de verschrikkelijke bom zit? En toch zal men dat toestel moeten vernietigen, wil men de luchtaanval verijdelen. Maar stel nu even dat het land in kwestie beschikt over een projectiel als de Frangoise, dat zich automa tisch naar het vliegtuig met de H-bom spoedt.... wat gebeurt er dan?wat gebeurt er dan?...^ Frangoise zal de bom in de lucht doen ontploffen. Aardig vooruitzicht, Nietwaar? HOOFDSTUK IV Emil Murnau praat over het px-ojectiel alsof dit nieuwe Franse wapen al zijn eigendom is. Hij staat op en loopt naar zijn bureau, haalt er iets uit en loopt even later met een lijvig dossier op mij toe. Holden, de meeste inlichtingen over de Frangoise zitten in dit dossier. Ik zal u het laatste rapport laten zien. Hij haalt een vel papier te voorschijn, haalt zijn brilletje voor de dag, want hij ziet niet goed, en begint een bijzonder interessant relaas voor te lezen. De Franse ingenieurs Laforest en Christians van het C.N.R.S. (Centre National de la Recherche Scientifi- que) en commandant Delarue, van de Franse lucht strijdkrachten, vertoefden gezamenlijk in een villa in Saint-Germain-en-Laye, toebehorend aan de zuster van commandant Delarue. De drie mannen hebben langdurige besprekingen ge voerd over het gebruik van een geheimzinnig projec tiel, uitgevonden door Jean Frangois Lelong, ingenieur aan het Franse instituut voor atoomsplitsing. Emil Murnau onderbrak zijn voorlezen even om me duidelijk te maken dat deze Jean Frangois Lelong de uitvinder was van het befaamde projectiel Frangoise. Toen ging hij verder: De C.N.R.S. legt op het ogenblik de laatste hand aan het prototype van dit projectiel, dat binnenkort beproefd zal worden boven de Sahara. De Fransen bewaren een volkomen stilzwijgen over dit wapen dat, volgens ingewijden, Frankrijk met één slag volkomen gelijkwaardig aan haar bondgenoten zal maken. Ik trek aan mijn sigaret en blaas kringetjes in de lucht. Angela zit onbeweeglijk haar whisky te drin ken en Emil Murnau houdt op met voorlezen. U ziet, Holden, dat wij uitstekend zijn ingelicht. Ik twijfel geen ogenblik aan de doeltreffendheid van uw spionnenmaar ik zou toch wel willen we ten waarom u mij van dit aartsgeheim op de hoogte stelt. Heel eenvoudig. Wij willen het ontwerp van dit projectiel in ons bezit krijgen en zo snel mogelijk. (Wordt vervolgd) De vierde jaarlijkse Academische film studieweek is maandag geopend met een bijeenkomst in de aula van de rijksuniver siteit te Utrecht door prof. dr. H. Freuden- thal, die het thema van de deze week te houden conferenties: „De relaties van de film tot de werkelijkheid" inleidde. De vice-voorzitter van het Nederlands Film instituut, de heer D. van Staveren had aan het begin van de bijeenkomst zijn vele toe hoorders welkom geheten o.m. de Com missaris der Koningin in de provincie Utrecht mr. C. Th. E. graaf van Lynden van Sandenburg en de rector magnificus prof. dr. L. Seekles. De eerste voordracht werd gehouden door de heer C. Boost over „realisme en neorealisme als stijl en genre". De relatie tussen film en realiteit is volgens spreker geen vraagstuk van de laatste jaren De emancipatie van de film is voor een groot deel bereikt door een voortdurend hervatte speurtocht naar natuur en natuurlijkheid, authenticiteit en documentaire werkelijk heid, aldus de heer Boost. De aandacht van het neo-realisme gaat uit naar de mens, maar de tragedie van de enkeling is vervangen door het collectieve drama van de gemeenschap. De mens wordt niet langer afgezonderd van die ge- i meenschap, maar blijft deel uitmaken en contact onderhouden met het bonte, ge varieerde leven, waartoe hij ondanks alles blijft behoren. Des middags sprak dr. J. B. Knipping over de verhoudingen van de filmwerke lijkheid tot de menselijke gedragingen en situaties. Volgens dr. Knipping behoort de film werkelijkheid tot de „poëtische" - en in zekere gevallen tot de „artistieke" abstrac tiewereld. Uitgaande van de natuurlijke werkelijkheid, schept de mens een nieuwe realiteit, die langs verschillende wegen de gewone natuurwerkelijkheid en dus ook zijn eigen leven beïnvloedt. ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 DINSDAG 1 OKTOBER Concertgebouw: Eerste concert serie D van het N.Ph.O. o.l.v. Henri Arends. So list is Robert Casadesus, piano, 20.15 uur. Minerva: Eerste avond van de wereldrei zigersserie 19571958. mr. A. L. Hustinx over „Onder de zon van Ceylon". 20.15 u, Roxy: „De zwarte pagina", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Hals: „Bloedige zonson dergang", 14 jaar, 20 uur. Luxor: „Séné- chal, de geweldige", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt: „Rose Bernd", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „De ontem- baren", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido: „La vie Parisienne", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio: „Het huis der geheimen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. WOENSDAG 2 OKTOBER Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met „Romanoff en Julia", 20 uur. Concertgebouw: Concert door de mari nierskapel t.b.v. Marine-sanatoriumfonds, 20 uur. Zandvoortselaan 69: tentoonstelling aardewerk van Studio Lohr. Frans Hals museum: voordracht over moderne schil derkunst door Ewoud de Kat voor Volks universiteit, 20 uur. Roxy: „De zwarte pa gina", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Frans Hals: „Bloedige zonsondergang", 14 jaar, 14.30 19 en 21.15 uur. Luxor: „Sénéchal, de geweldige", 18 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt: „Rose Bernd", 18 jr, 14, 16.15 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „De on- tembaren", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido: „Ave Maria", 14 jaar, K 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio: „Het huis der geheimen", 14 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1957 | | pagina 6