Horen en zien
Nell Herbert
Uitgaan in Haarlem
r
PRIMMETJE
SPION IN BERLIJN
J
übv.lïleijev
47.25
Agenda voor
Haarlem
HOOGTEZON
v
NAAIMACHINES
Wollen Deux Pièce
VRIJDAG 1 NOVEMBER 1957
Radio - televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Praktische herdenking
Reformatie-symfonie
De radio geeft zaterdag
T elevisie pro gramma
EEN GOED PORTRET
maken heeft tijd
nodig
Spaanse hofmuziek
H. 3. MAERTENS N.V.
Lezen en laten lezen
TONEEL EN DANS
MUZIEK
DIVERSEN
grote houtstraat 16
TENTOONSTELLINGEN
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR SLIM HARRISON
ADVERTENTIE
Het programma van de VPRO van don
derdagavond, voor de helft gewijd aan de
herdenking van de reformatie in 1517, heeft
weer eens duidelijk de problematiek van
het opnemen van kerkdiensten doen zien.
Regisseur Ben Klokman heeft allerlei ge
daan om de afstand tussen waarnemer en
deelnemer aan een godsdienstoefening te
overbruggen. Suggestief was zeker het be
gin: een aantal fragmenten uit de „Der
gehorsame Rebell" samengesteld door
ds. C. M. de Vries vormden een ver
rassend goede verbeelding van het thema
van de hervorming, de voor Luther be
vrijdende boodschap van Paulus in diens
brief aan de Romeinen: de rechtvaardiging
van de mens voor God alleen door het ge
loof. Door de zeggingskracht van deze film
fragmenten ontstond een goede harmonie
met de kerkdienst, waarin de liturg, ds.
E. J. Beker, een boeiend citaat uit Luthers
brieven voorlas. Deelnemer kan een toe
schouwer nu eenmaal niet zijn en als bij
'n toeristisch bezoek liet men zijn blik langs
allerlei mooie plekjes van het interieur
der oude Geertekerk te Utrecht gaan.
Verder was men de bij de televisie wel
zeer dringend geworden eis van „het oog
wil ook wat" tegemoet gekomen door veel
variatie in vocale en instrumentale mede
werking. Bijna geamuseerd hoorde men
even later een zwakheid, waarmee protes
tantse kerken in ons land allemaal wel
een beetje vertrouwd zijn: de gemeente, die
weigert zich door de organist de maat te
laten bepalen. Zeggingskracht had dit her
vormingsprogramma zeker evenals trou
wens prof. dr. L. J. van Hoik in zijn
Gesprek aan de schrijftafel.
Zeer onderhoudend was de manier, waar
op vervolgens Paul Balaz een aantal Hon
gaarse vluchtelingen naar hun ervaringen
in Nederland vroeg hier verdiende de
VPRO lof om haar „praktische" herden
king van de onderdrukking der Hongaren,
zonder al te veel overbekende herinnerin
gen, maar met de voornaamste zorg: hoe
maken de Hongaren het nu, hier? De
medewerking van Agnes Acs, een chan-
sonnière uit Boedapest, en van Jaworka's
zigeunerensemble met Julianna Farkas ga
ven aan dit programma ook een grote
dosis stemmigheid.
Tenslotte volgde er een vlot programma
onder de titel „Schakeringen van licht".
Het meeste van het daarin gebodene kon
met de kwalificatie „wel aardig" worden
afgedaan, maar sterk blijft in onze her
innering de buizerd, door de mime-kunste-
naar Wil Spoor weergegeven. De mime is
wel bij uitstek een kunst, waarvoor de
grotere belangstelling zeer gelukkig samen
valt met de verbreiding der televisie.
Beeldschermer
In 1829 begon Felix Mendelssohn Bar-
tholdy tijdens zijn verblijf te Londen te
werken aan een symfonie, vermoedelijk
voor het derde eeuwfeest van de „Augs-
burger Konfession" in 1830. De compositie
van dit werk, dat te Berlijn werd voltooid
en dat de naam „Reformatie-symfonie"
kreeg, heeft Mendelssohn veel inspanning
gekost. Zelf was hij er allerminst over te
vreden, wat blijkt uit een brief, die hij op
11 februari 1838 aan de Dresdener dirigent
componist Julius Rietz schreef. Daarin zegt
hij: „Ik kan de Reformatie-symfonie niet
meer uitstaan. Ik zou haar liever willen
verbranden dan een van mijn andere com
posities, zij mag nooit worden uitgegeven.
Drie jaar later schrijft hij nog eens aan
Rietz. Zijn brief gaat dan over een werk
van deze dirigent, dat hem maar matig
bevalt. „Ik merk in uw ouverture een
zeker karakter, dat ik zelf maar al te goed
ken, omdat dit naar mijn mening de
Reformatie-symfonie heeft doen misluk
ken".
Tegen Mendelssohns wens heeft echter
zijn zoon Carl in 1868 éénentwintig
jaar na de dood van zijn vader
de symfonie toch uitgegeven. De eerste
uitvoering te Leipzig na de publikatie werd
een mislukking, evenals de tweede, een
maand later. Daarna heeft men het er
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.50 Morgenge
bed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15
Plechtige Requiemmis. 9.35 Waterst. 9.40 Gram.
10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je
zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00
Middagklok - noodklok. 12.03 Promenade ork. en
soliste. (12.30—12.33 Land- en tuinb.meded.). 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20
Gram. 13.30 Amus.muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20
Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55
Filharmonicaclub. 15.15 Kroniek v. letteren en
kunsten. 15.40 Conservat.-koor en -ork. 16.00 Voor
de jeugd. 16.50 De schoonheid v. h. Gregoriaans.
17.20 De springplan. 17.40 Gram. 18.00 Journalis
tiek weekoverz. 18.10 Gram. 18.15 Pari. overz.
18.25 Strijkork. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws.
19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Kamerork. en
soliste. 20.15 Lichtbaken caus. 20.30 Act. 20.45 De
gewone man. 20.50 Gram. 21.15 Middagklok -
noodklok: De stad Gods. 22.00 Strijkkwart. 22.20
Gram. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aanslui
tend: Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws.
23.15 Nieuws in Esperanto. 23.2224.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. VPRO:
10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Strijksextet en soliste. 10.50
Buitenl. overz. 11.05 Annemarieke. hoorsp. 11.35
Viool en piano. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws.
13.15 VARA-Varia. 13.20 Harmonie-orkest. 13.45
Sportpraatje. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Lichte
muziek. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20 Dameskoor.
15.35 West-Fries progr. 16.00 Concertgebouwork.
en soliste. 16.45 Voor de jeugd. 17.00 Lichte muz.
17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20
Amus.muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch aller
lei. Een en ander over de 15 landen, aangeslo
ten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artistieke staal
kaart. VPRO: 19.30 Passepartout, causerie. 19 40
Godsdienst voorheen en thans, caus. 19.55 Deeze
week. caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar
gaan wij heen? 20.13 Gevar. progr. 21.45 Klavier
Vier. 22.15 Soc. comm. 22.30 Dansmuziek. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
soldaten. 14.00 Gewijde muz. 14.30 Radiojournaal.
15.00 Radio-Almanak. 16.00 Omr.ork. 16.45 Gram.
17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en liturg, kal.
17.20 Liturg, gezangen. 17.30 Symf.-ork. en koren
en sol. 18.30 Godsd. causerie. 19.00 Nieuws. 19.40
Gram. 20.00 Symf.ork. 20.15 Gram 22.00 Nieuws.
22.11 Gram. 23.00 Nieuws. 23.06—24.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS:
20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.15 Pension
Hommeles, muz. blijspel. 21.00 Film-verz. progr.
21.20 Weet wel wat je waagt.
St. NIcolaas Is reeds In zicht
ATELIER
Lange Vcerstr. 11-13 Haarlem
Telefoon 11178
niet meer op gewaagd het werk in de or
kestrepertoires op te nemen. Alleen als
gelegenheidscompositie doet het nu nog
een enkele keer dienst.
Zo heeft de NCRV bij de herdenking van
de hervorming donderdagavond deze Re
formatiesymfonie in een uitvoering door
het NBC-symfonieorkest laten horen. Ar-
turo Toscanini was de dirigent en dit
waarborgde een vertolking, waarbij de
beste hoedanigheden van Mendelssohns
muziek tot hun gelding kwamen. Toch
konden de soms treffende melodische vond
sten en de contrapuntische bewerkingen om
het koraal: „Een vaste burcht" van Lu
ther als cantus firmus de indruk niet
ongedaan maken, dat we hier te doen
hadden met een middelmatige compositie.
Mendelssohn heeft met juiste intuïtie de
waarde van zijn symfonie beseft. Maar zijn
rijke artistieke erfenis werd althans ten
aanzien van dit werk niet goed beheerd.
Isabella van Castilië en Ferdinand van
Arragon zijn voor de meeste Nederlanders
geen onbekende figuren.
Over de stand van de muziek in hun
land weten we betrekkelijk weinig. Gaat
men af op een verzameling van vierhon
derdnegenenvijftig stukken van vierenveer
tig Spaanse componisten, die „Cancionero
musical" is genaamd, dan krijgt men de in
druk, dat de kunstmuziek op het Iberische
schiereiland belangrijk was. Zij stond ver
af van de eigenlijke volksmuziek en werd
zeer beïnvloed door de zangen van Pro-
vengaalse troubadours en later ook door
renaissancistisch getinte Italiaanse muziek.
Aan het hof van Isabella en Ferdinand
werd deze muziek eveneens beoefend en
zij zal in instrumentale en vocale vormen
ontspanning gebracht hebben bij een
ongetwijfeld enerverende regeringsactivi
teit.
De AVRO wijdde donderdagavond een
deel van zijn zendtijd aan de muziek aan
het Spaanse hof. In een uitvoering door het
ensemble „Pro musica antiqua" uit Brussel
onder leiding van Safford Cape werden
instrumentale en vocale werkjes gebracht.
De instrumentale klonken in hun bezetting
van blokfluit, vedels en clavichord nogal
primitief, maar aantrekkelijk door de in
timiteit van een fijne klank. De vocale
werken daarentegen bleken geavanceerd
te zijn in hun Italiaanse madrigaalstijl en
in hun klare contrapuntiek. Mogelijk wordt
deze uitvoering van „Pro musica antiqua"
een aanleiding om de Spaanse archieven
eens grondig te gaan onderzoeken.
Golfbreker
ADVERTENTIE
VERKOOP en VERHUUR
Nassaustraat 5
Haarlem
Tel. 15220
Lijst van door de Stadsbibliotheek in Haarlem
aangeschafte boeken.
Romans: Ambler, Zij kwamen bij nacht: Cra
ne, De vuurdoop van Henry Fleming: de Splen-
ter, Vogelvrij; Sytzen, Soldaat - Ravijn - Land
genoten; Jünger, Zwei Schwestern; Christie,
Murder at Hazelmoor; Durrèll, Justine.
Populair wetenschappelijke boeken; Schott-
lander, Problemen der moederbinding; Cronin,
De wijze man uit het Westen; Polak, Hoopvolle
toekomstperspectieven; van Ingen, Leer het kind
uit zijn tekening kennen; Michels, Sterrenkun
de; Seagrave. Ziekenhuis in de bergen; Scheu-
rer, Personeelsbeleid en produktiviteit; Stein-
bacher, Knaurs Vogelbuch; De Bijbel in de litte
ratuur; Andersch, Piazza San Gaetano, neapoli-
tanische Suite, de Rijck, Vlaamse dichtkunst van
deze tijd, dl. 1; Platte. Malerei (Die Kunst des
20, Jahrhunderts) Masereel, Stundenbuch: Jan-
kélévitch, Ravel; Dussel. De wereld is nog alti.id
rond; van Nijnanten, Gids voor Graubünden;
van der Meer, Panorama van de Westerse be
schaving; Wilson, Van Warschau tot Hirosjima,
dl. 3; Couperus, Verzamelde werken, dl. 11.
Zaterdag 2 november, Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie geeft
onder regie van Fons Rademakers een
voorstelling van „Het Ei" van Félicien
Marceau in de vertaling van Remco
Campert met medewerking van onder
anderen Truus Dekker, Guus Oster en
en Paul Huf.
Zondag 3 november, Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie geeft
onder regie van Henk Rigters de eerste
voorstelling in Haarlem van „Het wa
ter" van Ed. Hoornik. Medewerkenden
zijn Ank van der Moer, Nienke Sikke-
ma, Ko van Dijk, Frans 't Hoen en Joan
Remmelts. Decor van Metten Koornstra.
Maandag 4 november. Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie geeft
de eerste voorstelling in Haarlem van
„Oom Wanja" van Anton P. Tsjechov
in de vertaling van Charles B. Timmer,
geregisseerd door prof. P. Sjarov.
Medewerkenden zijn onder meer Ank
van der Moer, Ellen Vogel, Jacqueline
Royaards-Sandberg, Ko van Dijk en
Han Bentz van den Berg. De decors
werden ontworpen door André Andre-
jev, de kostuums door mevrouw Roland
Holst.
Woensdag 6 november, Stadsschouwburg,
20 uur: Onder auspiciën van „Geloof en
Wetenschap" geeft het Nederlands Bal
let onder leiding van Sonia Gaskell een
uitvoering van een choreografie van
Ko van Dijk, die naast Ank van der
Moer een hoofdrol vervult in „Het
Water" van EdHoornik, waarvan de
Nederlandse Comedie zondag een voor
stelling in de Haarlemse Schouwburg
geeft.
Rudi van Dantzig op de Negenentwin
tigste Symfonie van Mozart, verder „De
Vuurvogel" van Strawinsky/Fokine en
„Graduation Ball" van David Lichine op
muziek van Johann Strauss.
Donderdag 7 november, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Nieuw Operette Gezelschap
geeft een uitvoering van „De bloemen
van Hawaï" van Paul Abraham, waar
van op vrijdagavond 8 november een
herhaling wordt gegeven.
Donderdag 7 november, Minerva Theater,
20.15 uur: Onder auspiciën van de
Heemsteedse Kunstkring geeft het
Kwartet Cabaret een voorstelling.
Medewerkenden zijn Karin Larsen, Ju
les de Corte, Rob van Reyn en Herbert
Joeks. Zij worden aan de vleugel bege
leid door Anton Dijkman.
Vrijdag 1 november, Concertgebouw, 19.30
uur: De heer Paul Chr. van Westering
houdt een inleiding bij het concert, dat
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest zal geven.
Vrijdag 1 november, Concertgebouw, 20.15
uur: Het Noordhollands Philharmonisch
Orkest geeft onder leiding-van Henri
Arends het tweede concert in de serie
V met solistische medewerking van
Eduard Biele (solocellist van het N.Ph.
O.) en de stadsorganist Albert de Klerk.
Uitgevoerd worden het Concerto grosso
voor twee trompetten van Vivaldi, het
Concert voor violoncel in d van Leo,
het Concert voor orgel in g van Arne
en de Tweede Symfonie van Dvorsjak.
Zaterdag 2 november, Parklaan, 20 uur:
In de kerk van de Evangelische Broe
dergemeente wordt een concert gegeven,
waaraan medewerken de sopraan Kitty
Nederkoorn, de fluitiste Gerda Brands,
de harpiste Francina Hinlopen en de
organiste Bets Nederkoorn. Het pro
gramma vermeldt werken van Loeillet,
Handel, Dvorsjak, Hendrik Andriessen,
B. van den Sigtenhorst Meyer en Fran
cina Hinlopen.
Maandag 4 november, Concertgebouw,
20 uur: In de Beethovencyclus geven de
violist Herman Krebbers en de pianist
Robert Weisz de eerste uitvoering. Het
progi-amma vermeldt de eerste, zesde en
zevende sonate.
Maandag 4 november, Grote Markt, 15.30-
16.30 uur: De stadsbeiaardier Arie Pe
ters bespeelt weer het carillon van de
Grote Kerk. Men kan .hem eveneens be
luisteren op vrijdag van 11.30 tot 12.30
uur.
Dinsdag 5 november, Concertgebouw, 20
uur: De stadsorganist Piet Kee bespeelt
het orgel van Christiaan Müller met be
geleiding van de muziekkring „De Can-
torij" onder leiding van Maarten Kooy.
Op het programma staan onder andere
werken van Johann Sebastian Bach, J.
Ockeghem, Dandrieu, Boekei en Franck.
Donderdag 7 november, Frans Hals
museum, 20 uur: Onder auspiciën van
de Volksuniversiteit wordt een uitvoe
ring gegeven van Antilliaanse muziek
waaraan medewerken Ottmar Fraai,
zang, Julien Coco, gitaar en Jules efe
Palm met voordracht.
Donderdag 7 november, Concertgebouw,
20 uur: Het Haarlems Christelijk Man
nenkoor geeft onder leiding van Bernard
Verboom een uitvoering van werken
van Schubert, Debussy en Dresden,
waaraan solistische medewerking wordt
verleend door de tenor Cornelis Kalk
man en de pianiste Berthe Davelaar.
Vrijdag 8 november. Concertgebouw, 20
uur: Het Symfonieorkest „Haerlem"
geeft onder leiding van Marinus Adam
een uitvoering, waaraan solistische
medewerking wordt verleend door de
Amerikaanse pianist Eugene Haynes.
Uitgevoerd worden werken van Auber,
Gounod, Tsjaikofsky en Mendelssohn-
Bartholdy.
„GELOOF EN WETENSCHAP"
Maandag 4 november, Brinkmann, 20-21
uur: Dr. A. L. Constandse houdt de
tweede voordracht in de cursus „Het
wereldgebeuren van heden".
Maandag 4 november, Brinkmann, 21 uur:
Dr. E. Brongersma houdt de eerste voor
dracht in een cursus over de emanci
patie van de katholieke leek.
Woensdag 6 november, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Nederlands Ballet geeft on
der leiding van Sonia Gaskell een uit
voering. Zie onder Toneel en Dans.
VOLKSUNIVERSITEIT
Vrijdag 1 november, Frans Halsmuseum:
De danscriticus Joop Schultink houdt
de eerste voordracht in een cursus over
ballet, waarbij demonstraties worden
gegeven.
Vrijdag 1 november, Minerva Theater,
20 uur: Mr. dr. R. W. H. Pitlo houdt de
tweede voordracht in de cursus „Een
vergeten beschaving" met vertoning van
een geluidsfilm en lichtbeelden.
Maandag 4 november, Jacobstraat, 20 uur:
In het gebouw van de Vrijzinnig Her
vormden spreekt dr. T. de Booy over de
Andes-expeditie 1956, waaraan hij heeft
deelgenomen. Hierbij worden lichtbeel
den en een kleurenfilm vertoond. Deze
lezing is tevens bestemd voor leden van
de Koninklijke Nederlandse Natuurhis
torische Vereniging.
Dinsdag 5 november, Frans Halsmuseum:
Ir. D. C. van Schaik houdt de tweede en
laatste lezing over de Sint Pietersberg,
waarbij lichtbeelden worden vertoond.
Woensdag 6 november, Frans Hals
museum: Prof. dr. Th. J. G. Locher houdt
de tweede voordracht in de cursus over
de wereldcrisis, getiteld „Communis
tisch Rusland en de westerse wereld".
Donderdag 7 november, Frans Hals
museum: In de renaissancezaal wordt
een uitvoering gegeven van Antilliaan
se muziek. Zie onder Muziek.
Dinsdag 5 november. Coornhertlyceum,
20 uur: De heer L. Postma leidt de eer
ste bijeenkomst van een cursus hout
snijden.
Alle bijeenkomsten in het Frans Halsmuseum
beginnen om 20 uur.
AMATEURTONEEL
Dinsdag 5 november, Stadsschouwburg,
20 uur: De toneelvereniging „St. Gene-
sius" geeft een opvoering van „karna
val in Venetië".
Donnavo was woedend, toen Primmetje probeerde te vluchten.
„Dat moet je niet nog eens proberen, klein mormel", raasde hij. „Ik waarschuw je,
en pas op, dat je zulke grappen niet meer uithaalt, of 't zal je slecht bekomen!"
De kermis in de stad was afgelopen. Donnavo besloot naar een andere stad te gaan,
om daar ook weer wat te verdienen. Met Primmetje in zijn zak en de luit op zijn
rug stapte hij de poort uit. 35-36
FILMVOORSTELLINGEN
Studietheater: Zondagochtend 11 uur op
nieuw vertoning van de expeditiefilm
„Bij de kannibalen van Nieuw Guinea".
Rembrandttheater: Zondagochtend 11 uur
vertoning van „De openingsvlucht naar
Canada", een film van jhr. J. C. Mol-
lerus, die bij de vertoning zelf voor een
toelichting zorgt.
Lidotheater: Zondagochtend 11 uur ver
toning van de operettefilm „Rigoletto"
met zang van onder andere Mario del
Monaco.
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Vrijdag 1 november, „Theosofla", 20 uur:
Onder auspiciën van de Theosofische
Vereniging spreekt de heer Rico Bult
huis over „Het universele poppenspel".
Deze bijeenkomst is voor ieder toe
gankelijk.
Vrijdag 1 november, Brinkmann, 13 uur:
Op een bijeenkomst van de Nederland
se Maatschappij voor Nijverheid en
Handel spreekt de luitenant-generaal
der cavalerie Th. E. E. H. Mathon, di
recteur van het Defensiestudiecentrum,
over „De plaats en taak van Nederland
in de verdediging van het westen".
Zaterdag 2 november, Brinkmann, 20 uur:
Onder auspiciën van de oud-leerlingen
vereniging der Koningin Wilhelmina-
school en Prinses Ireneschool treedt het
Amsterdamse amateur-cabaretgezel-
schap „Kamelon" op.
Zaterdag 2 november, Hoofddorp, 20 uur:
In hotel „De Beurs" geeft het Hoofd
dorps dameskoor „Zanglust" een uit
voering met medewerking van het Aals
meers Amusementsorkest onder leiding
van Ad. van der Meulen.
Zaterdag 2 november, gebouw St. Bavo,
19.45 uur: Voor leden van de Algemene
Nederlandse Invaliden Bond wordt een
ontspanningsavond gegeven.
Zaterdag 2 november, Jacobstraat, 20 uur:
In het gebouw van de Vrijzinnig Her
vormden wordt onder auspiciën van het
Haarlems comité van Youth for Christ
een vertoning gegeven van de Ameri
kaanse film „Seventeen". Muzikale
medewerking wordt verleend door Hans
van der Steen (orgel) en een zangduo.
Maandag 4 november, Brinkmann, 20 uur:
Voor de vereniging „Haerlem" spreekt
dr. J. Meyer, leraar aan het Coornhert
lyceum, over „Jonkheer Mozes Salva
dor, een sefardische non-conformist in
het statige Haarlem van de negentiende
eeuw".
Dinsdag 5 november, Wilhelminastraat,
20 uur: In hotel-pension Hellendoorn
houdt mr. A. Borger voor de Studie
kring voor Wijsbegeerte de eerste lezing
in een cursus getiteld „Het conflict in
de wereldziel".
Woensdag 6 november, Brinkmann, 20
uur: Onder auspiciën van het Instituut
voor Arbeidersontwikkeling wordt een
bijeenkomst gewijd aan Suriname met
zang, muziek en dans.
Woensdag 6 november, Concertgebouw,
19.30 uur: Ten bate van de tuberculose
bestrijding geeft het Haarlemse koor
„De Nachtegalen" een uitvoering van
het bekroonde kinderkoorlied „De ko-
ADVERTENTIE
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444
ADVERTENTIE
SPECIALE AANBIEDING VLOT
gestreepte pullover.
effen rok
ning gaat verhuizen" op tekst van Annie
M. G. Schmidt en op muziek van Paul
Chr. van Westering. Mia Kampmeijer
begeleidt aan de vleugel. Tevens geeft
het koor een uitvoering van het zang
spel „De gouden ambtsketen van de
burgemeester" van Cis Kampmeijer.
Woensdag 6 november, Wilhelminastraat,
20 uur: Onder auspiciën van Les Con
férences Frangaises spreekt de schrijver
en letterkundige criticus Henri Glouard
over „Le sens de la grandeur dans le
Théatre Frangais contemporain".
Donderdag 7 november, Jacobstraat, 20
uur: Voor de vereniging „Weten en
Werken" spreekt de heer K. R. Junius
Ingerman over Rome.
Zand voort: Tot zondag 3 november expo
seert de Zandvoortse schilder Ton de
Boer in zijn woning aan de Dr. C. A.
Gerkestraat 49 rood een aantal van zijn
schilderijen. De tentoonstelling is dage
lijks geopend van 14 tot 16 en van 20
tot 22 uur.
Cruquiusmuseum: Historische stoomma
chines en grote maquette van Nederland
met waterstanden en overzicht overstro
mingen februari 1953. Geopend dage
lijks van 9-12.30 en van 13.30-17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdag van 10-12.30 uur en van 13.30-
17 uur en zondags van 14-17 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
School van de zestiende eeuw tot heden.
Onder meer de meesterwerken van
Frans Hals. Het museum is geopend op
werkdagen van 10-15 uur en op zon- en
feestdagen van 13-15 uur.
Huis van Looy: Dagelijks geopend van 10-
12.30 en van 13.30-17 uur, zondags van
14-17 uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
uit de Hollandse, Italiaanse en Franse
school van de zestiende tot de twintigste
eeuw. Fossielen, mineralen, natuur
kundige instrumenten. Geopend iedere
werkdag, behalve maandag, van 11-15
uur. le eerste zondag van elke maand
van 13-15 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78:
Middeleeuwse en latere schilderijen,
sculpturen, paramenten, kantwerk, hand
schriften en munten. Geopend op werk
dagen behalve maandag, van 10-17 uur,
des zondags van 13-16 uur.
Galerie Espace: Dagelijks geopend van
11 tot 17 uur.
R.K. Muloschool: De r.-k. natuurstudie
club „Natura" houdt een herfsttentoon-
stelling in de r.k. Muloschool St. Jeroen
aan de Overtonstra'at. Geopend op zater-
uag 2 en zondag 3 november van 10-21
uur.
r~
V.
45. Ik kijk op mijn horloge.
Nog honderd seconden, mannetje. En dan
Ik zweer u dat ik niets weet.
Waar wil je 'm het liefst hebben, in de lever, in de
maag, in het hart?
Dat kunt u niet doen.
Ik zal me gaan schamen, goed?
Doe 't niet.
De man werpt zich op de knieën. In de grond van de
zaak is 't allemaal een beetje belachelijk, als je weet
dat ik geen ogenblik van plan ben geweest hem wer
kelijk te schieten, maar het geeft weer eens een mooie
kijk op de flinkheid van de „zware" jongens.
Zij hebben ons opgebeld om u tegen te houden op
de weg naar Passy. Ze hebben ons het signalement ge
geven van uw auto.
Zo, en wie dan wel?
Een vrouwzeker uw vriendin?
Luister, mannetje, zo zijn we niet getrouwd. Als
je dan niet wilt
Nee, luister, het was FrÉiulein Kolberg.
Hè, hè, eindelijk. En wie is die vrouw dan wel?
Zij woont in Saint-Gervais. Zij wilde u niet in
Passy hebben. Zij wilde dat wij u vannacht bij ons
hielden en u morgenvroeg loslieten. Da's alles.
En me intussen een paar kogels verkopen.
Neenietwaarwe moesten u geen kwaad
doen. Daarom heb ik mijn vriend ook niet toegestaan
u te slaan.
Hoeveel heeft zij jullie voor dat karweitje be
taald?
Vijfhondei'd.
Zo, die is niet mis, die Clara.
Ik kijk de man aan die nog steeds op zijn knieën
ligt.
Laat me jouw papieren eens zien.
Zijn identiteitsbewijs staat uitgeschreven op naam
van „Marcel Portier, vertegenwoordiger, Annecy".
Vreemde vertegenwoordiger. Enfin, dat kan me min
der schelen.
Pak de papieren van je kameraad ook eens.
Op zijn knieen kruipt hij voox-uit, Qoet het portier
open en fouilleert zijn vriend. Even later heb ik nog
een identiteitsbewijs te pakken, ditmaal op naam van
„Pierre Michel, employé, Annemasse."
Dat klopt. Sta op. j
ROMAN VAN SLIM HARRISON
(vertaald uit het Frans)
Maar
Doe wat ik zeg. Ga achter het stuur zitten.
Hij doet 't, maar beeft nog een beetje meer als hij
zich achter het stuur zet.
Geef me die kaart die in het dashboard-bakje ligt.
Om dat te doen buigt hij zich voorover, juist vol
doende om hem een klap in de nek te kunnen geven,
en naar ik aan neem hard genoeg om naar hetzelfde
dromenland af te reizen als waar zijn vriend vertoeft.
Als ik die twee mannen in de kussens zie liggen, moet
ik werkelijk glimlachen. Clara Kolberg heeft werkelijk
een paar pionnen verloren en ik zal mijn best doen haar
zo gauw mogelijk „schaak" en „mat" te zetten.
Het voertuig, waar ik twee kilometers in heb afge
legd, laat ik voor wat het is en de rest loop ik maar.
Mijn kreupele voet is zo slecht niet. Ik heb trouwens
wel geluk, want ik kom geen enkele auto tegen.
Na een kwartiertje ben ik weer bij mijn eigen wagen,
en ik slaak een zucht van verlichting als ik het portier
open doe. De identiteitsbewijzen zitten in mijn zak en
de revolver laat ik onder de zitbank glijden. Daar zal
niemand ze zoeken.
Ik rijd weg. Als ik bij de wagen kom, waar de twee
slapers in liggen, groet ik met mijn hand als teken van
vriendschap. Ik haal mijn schouders op. De nachten op
de berghellingen zijn nogal koud. Misschien lopen zij een
flinke verkoudheid op.
Als ik de zaal met de honderden gekleurde lampjes
binnenkom, is het feest in volle gang. Officieren dansen
met bijzonder knappe vrouwen. Burgers zijn er niet
veel. De aantrekkingskracht van de uniform blijkt weer
eens heel duidelijk. Zet een aardige vrouw tegenover
een burger en een militair, en zij zal de militair kiezen.
Misschien omdat hij er knapper uitziet, maar waar
schijnlijk omdat het uniform hem zo goed staat.
De ceremoniemeester loopt op mij toe en neemt mijn
kaart in ontvangst.
Wilt u iemand ontmoeten?
Ja, is commandant Delarue er misschien?
Wilt u me volgen, meneer O'Connor, dan breng ik
u naar zijn tafeltje.
De ontvangende sergeant brengt me langs tafeltjes
met hagelwitte kleedjes naar Fraülein Clara Kolberg,
die tegenover commandant Delarue zit. Zij ziet me direct
en ik zie haar gezicht betrekken, dat liegt er niet om.
Clara ziet me liever niet, maar Delarue daarentegen
staat op en geeft me een hand.
Meneer O'Connor, wat prettig dat u gekomen
bent.
Neemt u me niet kwalijk dat ik wat oponthoud
had.
O, dat doet er niets toe.
Commandant, hebt u relaties bij de plaatselijke
politie of de gendarmerie?
Natuurlijk, waarom?
Ik ben onderweg overvallen door twee verdachte
individuen. Ik heb ze kunnen overmeesteren. Ze sla
pen nu gedwongen een beetje uit en dat is mijn schuld,
maar kijk, hier heb ik hun papieren.
Op het witte tafellaken leg ik twee identiteitspapie
ren neer, goed duidelijk zichtbaar voor Clara, en ik ga
verder:
De wapens, die zij bij zich hadden, vindt u in mijn
auto onder de voorbank.
Dat is heel ernstig, wat u me daar vertelt, ik zal
er onmiddellijk een patrouille heen sturen. Excuseert
u mij even.
Delarue staat op van ons tafeltje.
Clara Kolberg heeft tijdens ons gesprek geen woord
gezegd, maar haar gezicht staat op onweer. Als zij met
blikken kon doden had ik al lang op de grond gelegen.
Toch blijf ik rustig de onschuld spelen en haal mijn
inhaleermachinetje weer tevoorschijn. Een paar drup
pels in beide neusvleugels en ik vertrouw Clara toe:
Ik had nooit gedacht dat de wegen in de omtrek
zo onveilig zouden zijn. Zij geeft geen antwoord, maar
brengt haar glas aan de lippen. Dat begrijp ik, haar
keel moet wel heel droog zijn. Zij moet die nodig
smeren.
Ik geloof niet dat ik je veel plezier bezorg, Clara.
Waarom niet?
Het lijkt erop alsof je gewild had dat die twee
knapen me de hele nacht bij zich hadden gehouden.
Als ik dat geweten had, zou ik hun uitnodiging natuur
lijk hebben aangenomen.
Meneer O'Connor, ik begrijp u niet.
(Wordt vervolgd)
VRIJDAG 1 NOVEMBER
Concertgebouw: Noordhollands Philhar
monisch Orkest o.l.v. Henri Arends, m.
m.v. Albert de Klerk (orgel) en Eduard
Biele (cello)) 20.15 uur. Frans Halsmuseum:
J. Schultink over het ballet (met demon
straties) 20 uur. Vereniging van Spiritis
ten „Het licht": Allerzielenherdenking,
door mevrouw Elsa Kaiser, 20 uur. Miner
va theater: mr. dr. R. H. W. Pitlo over
„Een vergeten beschaving", 19.30 uur. Nut
van het Algemeen: Allerzielenavond met
bloemenséance, 20 uur. Minerva: „Ger-
vaise", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt:
„Porte des Lilas", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
Frans Hals: „Onveilig signaal", 18 jaar,
19 en 21.15 uur. Luxor: „De hel der ver
lorenen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido:
„Gangsters van achttien", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Cinema Palace: „Op naar Holly
wood", alle leeftijden, 14, 19 en 21.15 uur.
Roxy: „The Indian fighter", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Studio: „De droom van een bak
vis", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Ge
bouw Nassauplein 8: Rico Bulthuis spreekt
voor Theosofia Stichting Haarlem over:
.Het universele poppenspel", 20 uur.
ZATERDAG 2 NOVEMBER
Stadsschouwburg: „Het ei" door „Ne
derlandse Comedie", 20 uur. Minerva:
„Knock on wood", 14.30 uur. „Gervaise",
19 en 21.15 uur; Rembrandt: „Porte des
Lilas", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur;
Frans Hals: „Onveilig signaal", 18 jaar,
14.30, 19 en 21.15 uur. Lido: „Gangsters van
18 jaar", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. „Houten
koppen", a.l., 14 en 16.15 uur. Luxor: „De
hel der verlorenen". 14 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Cinema Palace: „Op naar
Hollywood", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Studio: „De droom van een bakvis", a.l.,
14.15, 19 en 21.15 uur. Roxy: „The Indian
fighter", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.