Horen en zien
EEN WOELIGE TIJD
Agenda voor
Haarlem
Bob de Lange speelt titelrol
in „De Bolle" van Achard
Het prinsje, dat niet lachen kon
Kort en bondig
MAANDAG 16 DECEMBER 19 5 7
HAARLEMS DAGBLAD
OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
4
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
We zien er wat in
De gelukkige vier
ROTTERDAMS TONEEL
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Sergeant op Curacao
om het leven gekomen
Botersmokkelaar gepakt
Klassiek Verbond tegen
facultatief Grieks
Vrij voor winkelpersoneel
Treinbotsing in Brussel:
vier reizigers gedood
Salarisverhoging bij het
nijverheidsonderwijs
gevraagd
Minder subsidie voor
sociale werkplaatsen
Kerkelijk Nieuws
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR WERNER STEINBERG
(Wordt vervolgd)
OPENEN WIJ
DAMESKAPSALON
A. MOLENDIJK
Als een televisie-amusementsprogramma
niet volledig kan worden geacht zonder
„quiz", dan maar liever een korte en
krachtige als „Boter, Kaas en Eieren" van
de KRO. Niet alleen biedt dit spelletje de
slachtoffers gelegenheid een beetje aan
sportieve slimheid te doen zonder dat een
uitzonderlijke voorraad „parate kennis"
moet worden meegebracht, doch tevens is
het vrij van vervelende intermezzo's en
gaat. het zo vlug in zijn werk, dat de toe
schouwers in de huiskamers niet een uur
lang zwijgend behoeven door te brengen.
En wat de KRO zaterdagavond van negen
tot tien uur aan verder amusement bracht,
mag eveneens goed televisiemateriaal ge
noemd worden. Een vlot programma, aar
dig verbonden door Teddy en Henk Schol
ten, gaf korte en boeiende curiositeiten
op variété-gebied: vooral het duo Sven
Assmussen en Ulrik Neumann vormde een
verrassing en zal velen het gevoel hebben
gegeven dat er zelfs op het afgetrapte ter
rein van de „musical comedy" nog altijd
wel wat nieuws te vinden is voor waar
achtige artiesten. Bob Bromley, die men
in de film „Lily" heeft kunnen zien, gaf
een verbluffend vaardige marionettenvoor
stelling, waarin zelfs dramatiek te bespeu
ren viel. Christel Adelaar bracht met een
declamatie en Johnny Teupen met een
harp het sentiment tot gelding. Een Joego
slavische zangeres met een gitaar, Viera,
leverde het romantische lied in diverse
talen. Het was allemaal kort, goed en vaar
dig gecoördineerd. Dat laatste was aan de
regisseur Ben Mettrop te danken, die de
hulp had van een bekwaam strijkje onder
leiding van Guus Jansen. De muzikanten
werden nu eens niet uit en te na op het
scherm weergegeven bij de uitoefening van
hun bezigheden, die tenslotte het gehoor
en niet het gezicht moeten aanspreken,
waardoor het camerawerk van Jan Delft
gauw een apart compliment nog meer ver
diende. De decors van Cor Hermeier klop
ten als een bus, waarmee de conclusie nog
eens kan worden onderstreept, dat tele
visie-amusement van dit gehalte ter na
volging dienen mag. De titel luidde „Ik
zie er wat in" en we kunnen het daar vol
komen mee eens zijn.
Het streelde onze nationale trots dat de
familie Grein uit Weert ten overstaan van
vierduizend toeschouwers in de nieuwe
Rhein-Mainhalle in Wiesbaden de laatste
voorronde van de Duitse televisiêquiz „Die
glücklichen Vier" heeft gewonnen. Zater-
avond hebben de Duitse, Belgische, Zwit
serse en Oostenrijkse tv-kijkers deze popu
laire uitzending van de Hessische Rund
funk kunnen zien, zondagavond zond Lopik
het filmrelais uit. De winnende familie in
Weert kon dus zelf zien, hoe zij alle pro
blemen. haar door quizmaster Hans Joa
chim Kulenkampff voorgelegd, foutloos
wist op te lossen. De Nederlandse omroep-
ster verzuimde niet daarvoor een geluk
wens naar Weert te zenden.
Vader, moeder, zoon en dochter Grein
mogen te zijner tijd nu ook in de finale
meedoen, omdat zij zaterdagavond het
hoogst genoteerd werden op het scoring-
bord, na de concurrentie uit België. Zwit
serland en Oostenrijk glansrijk te hebben
verslagen in deze bijzonder spannende
vierlandenquiz. die weer voortreffelijk in
elkaar zat en op een bewonderenswaardige
manier door „Quiz-kuli" zoals hij in
Duitsland wordt genoemd - geleid werd.
Kostelijk was de manier, waarop
hij de deelnemers telkens drie op
lossingen van een viertal hachelijke situa
ties voorspeelde, waaruit zij moesten raden
welke door een van hen gekozen zou wor
den. Vooral de laatste, waarbij Kulen
kampff op een bromfiets over het podium
reed, was een der grootste succesnummers
van deze quiz.
Beeldschermer
Van de naoorlogse stukken van Marcel
Achard (geboren in 1899) zijn er niet veel
in de Nederlandse schouwburgen doorge
drongen. Dat is wel te begrijpen, want ze
beantwoorden niet helemaal aan de ver
wachtingen, die men baseert op herinne
ringen aan de poëtische blijspelen uit de
jaren van zijn samenwerking met Charles
Dullin eerst, met Louis Jouvet vervolgens.
De vaste bezoekers van het Amsterdamse
Centraal Theater in de periode, dat Cees
Laseur daar de animerende ceremonie
meester van het feestelijke uitgaansleven
was, zullen bij voorbeeld stellig „Le Cor-
saire" en „Mademoiselle de Panama" nog
niet vergeten zijn. En in de tijd, dat het
een verkleinde familie van het Ameri
kaanse, dat men kent uit „Je kunt het toch
niet meenemen".
Toch en hier komt het dramatische
motief is Léon afgunstig op Noël: hij
voelt zich door hem „bestolen" (de rijke
partij had van hem kunnen zijn, hoewel
die hem stellig niet gelukkiger zou hebben
gemaakt) en vooral vernederd, dit laatste
door de minachtende behandeling die hij
zich moet laten welgevallen. Die „verne
dering" wordt onder meer in zijn bijnaam
„De Bolle" tot uitdrukking gebracht. De
kans om zich te wreken doet zich voor
als Léon ontdekt, dat Noël een verhouding
met Alexa heeft. Hij krijgt gedaan, waar
gezelschap „Comedia" van Cor Hermus hij twintig jaar op heeft gewacht: de su-
deze verfijnde trant van spelen voortzet- perieure wraakoefening, waarbij de ander
te, kwam eindelijk zijn vlinderachtig be- hem knielend om genade smeekt. Maar
koorlijke en vertederende „Jean de la er gaat niets in hem om, hij is niet eens
Lune" uit 1929 aan de beurt, zijn 1 blij. In dat moment zijn de rollen name-
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed
en lit. kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram.
8.50 Voor de huisvrouw. 0.35 Waterst. 9.40 Gram.
9.45 Lichtbaken. 10.00 Voor de kleuters. 10.15
Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 Voorde
vrouw. 11.30 Schoolradio. 12.00 Middagklok - nood
klok. 12.03 Promenade-ork. en sol. (12.30—12.33
Land- en tuinb.meded.). 12.55 Verslag NATO-
conferentie. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20
Gram. 13.25 Lichte muz. 14.00 Schoolradio. 14.30
Wij vrouwen van het land. 14.40 Gevar. progr.
16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor
de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.
Rijksdelen overzee. Het culturele leven in Suri
name door mr. J. A. J. van Gorkum. 18.00 Lichte
muz. 18.20 Sportpraatje. 18.30 Lichte muz. 18.50
De vlam in de mijn, caus. 19.00 Comm. 19.15 Lich
te muz. 19.35 Gram. 20.20 Katechismus. 20.30 Act.
20.45 De gewone man. 20.50 En Gij zult het aan
schijn der aarde vernieuwen. 22.00 Utrechts Sted.
ork. en soliste. 22.15 Gram. 22.35 De Radiodokter.
22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15—
24.00 Nouveauté's.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO-
8.00—2400 AVRO.
AVRO7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws 8.15
8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Instr. kwart.
11.15 De volgende week is het Kerstmis, causerie.
11.35 Tenor en piano. 12,00 Metropole-ork. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Zang en piano. 12.50
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20
Dansmuz. 13.55 Beursberichten. 14.00 Gram. 14.40
Schoolradio. 15.00 Pianorecital. 15.30 Voor de zie
ken. 16.30 Voor de jeugd. 17,20 De dierenwereld
en wij caus. 17.30 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15
Act. 13.30 Amateursuitz. 18.55 Paris vous parle.
19.00 Voor de kleuters. 19.05 Koorzang. 19.45 Voor
de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.15
Volksmuziek. 22.35 Piano-improvisaties. 22.55 Ik
geloof dat.caus. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van
New York. 23.16 New York calling. 23.21 Experi
mentele muz. met comm. 23.41—24.00 Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber.
12.34 Pianorecital. (12.55 Koersen). 13.00 Nieuws.
13.11 Gram. 14.00 en 14.30 Idem. 15.00 Ork.conc.
15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Ork.conc. 16.30
Vlaamse muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45
Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Causerie.
20.00 Voor de vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws.
22.15 Kamermuz. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.30 Journ. en weeroverz. 20.45 Engelse
Eurovisiefilm. 21.1522.45 Speelfilm.
meest persoonlijke variatie misschien op
het sentimentele thema van de verlegen
dromer, die zich bij al zijn maatschappe
lijke onhandigheid door de inspiratie van
de liefde boven de middelmatigheid ver
heft. De talrijke depressies en verschui
vingen van hogedrukgebieden in de we
reld hebben sindsdien het klimaat voor de
dramatische kunst veranderd. De anekdo
tische lyriek is uit de mode geraakt. Zulke
schrijvers als Marcel Achard, met hun
intieme romantiek, hun lieve fantasie, hun
delicate ironie, zijn in een moeilijke posi
tie gekomen: zij kunnen ons met hun spi
rituele charme nog slechts vluchtig amu
seren, oppervlakkig bezighouden.
Achard, die een voortzetter leek van
Musset en Marivaux, wiens stukken zelfs
in de Comédie Francaise werden gespeeld
is een leverancier van het boulevardthea
ter geworden. Slechts bij vlagen van uit
zondering wordt men temidden van het
plezier iets gewaar van wat men vroeger
heeft bemind. Wat mij betreft was dat
bij „Patate" herhaaldelijk het geval
zijn tot dusver laatste voortbrengsel, dat
zaterdagavond onder de titel „De Bolle"
in de aantrekkelijke vertaling van Gerard
Rekers door het Rotterdams Toneel in
Haarlem onder gelukkig grote belangstel
ling werd vertoond. T dialogen, bemerkt
men, hebben hun geestige finesse behou
den. En steeds als men tot smakelijk
lachen wordt uitgenodigd, ligt ook wel er
gens de aandoenlijkheid in de buurt. Het
is geen erg sterk, maar zeker een bijzon
der knap, geen overtuigend, doch niettemin
n heerlijk stuk. Ik heb sterk moeten den
ken aan zijn debuut, waaruit op een der
laatste eindexamens van de Toneelschool
nog een fragment werd opgevoerd. Want
eigenlijk weerklonk diezelfde vraag:
Voulez-vous jouer avec moa?" (Wilt u
met mij spelen?). Op een enigszins ande
re manier is Achard dezelfde clown van
toen gebleven, met zijn talloze „gags" en
malle fratsen. Alleende hele vertoning
stelt niel^s voor en laat ols tenslotte koud.
Het is een formule die hier in praktijk
wordt gebracht, een uitstekend recept
waarmee niets wordt genezen, omdat de
mensheid met andere kwalen zit opge
scheept.
Zo is „De Bolle" eigenlijk een klucht
van goeden huize. De auteur voert ons bin
nen in een situatie, die men zonder ver
der te vragen dient te accepteren. Als hij
zelf op een gegeven moment met diepere
beweegredenen komt aandragen, moet
men er die op de koop van het entréebiljet
maar bij nemen. De karakters zijn na
melijk uit de aard der zaak even weinig
geloofwaardig als de amusante gebeurte
nissen. Dat is dus afgesproken: wij doen
mee, al is het dan ook niet meer dan een
marionettenspel. En trouwens: de derde
akte is een meesterstuk van ironie. Het
gaat om twee mannen, Léon Rollo en Noël
Carradine, die vroeger samen op school
zijn geweest en sindsdien een eigenaardi
ge vriendschap onderhouden, hoewel zij
niets anders gemeen hebben als de vier
letters van hun voornamen. Zij tonen wel
enige overeenkomst met Napoléon en Ar
thur uit „De mooiste ogen van de wereld".
Léon is de arme bohémien, Noël is de ge
respecteerde financier, rijk geworden door
zijn huwelijk met de vrouw, die aanvan
kelijk op de ander verliefd was. Op het
lyceum heeft Léon eens vrijwillig de af
straffing voor 'n vergrijp van Noël in ont
vangst genomen en de daaruit ontstane
ereschuld vormt vrijwel zijn enige bron
van inkomsten: hij leent periodiek aan
zienlijke geldbedragen in ruil voor de pa
tenten op dubieuze uitvindingen, waar
mee hij vrolijk en zorgeloos met zijn
echtgenote Edith en hun aangenomen
dochter Alexa verder leeft. Dit gezin is
lijk omgekeerd. Zijn eigenlijke kans komt
pas als Noël's vrouw erbij is en hij dub
belzinnige toespelingen kan maken, die
harder aankomen en hom meer voldoening
geven. Maar het zou onjuist zijn om psy
chologische verklaringen te gaan zoeken
voor wat louter als commerciële grap is
bedacht. Het is allemaal heel vermakelijk
en soms vertederend, maar men wordt
niet uitgenodigd er ook maar iets van te
geloven. Het is zuiver boulevardtoneel met
vagk een weldadige humor in de dialogen.
Bob de Lange is uit „de school" van
Cees Laseur voortgekomen. Men ziet niet
zoveel echte komedianten op de Nederland
se planken. Laten wij hen in ere houden.
Laten wij Achard alleen al dankbaar zijn,
dat hij de aanleiding heeft verschaft tot
het kostelijke toonbeeld van warmbloedig
komediespelen, dat Bob de Lange ons in
de titelrol met optimale beheersing van
burleske pathetiek zo overrompelend en
meeslepend kwam voorzetten. Hij was bij
na te groot voor dit stuk, dat gelukkig
echter door regisseur Fons Rademakers
behendig in evenwicht werd gehouden, al
bleef de correcte typering van Noël Carra
dine door Pim Dikkers bijgedachten aan
een stuk van Noel Coward oproepen. Veel'
medewerking ondervond hij van Enny
Meunier, die als Edith Rollo met haar in
bescheidenheid stralende aanwezigheid de
achtergrond vulde. Een aangename ver
rassing was de met wereldwijze aforis
men haar pose versterkende Alexa van
Lies Franken, die met haar verschijning
de gevoelens der beide mannen wist waar
te maken. Trees van der Donck was als
mevrouw Carradine neutraal, maar vol
doende sympathiek. Hulde voor de (Fran
se) slagvaardigheid van deze vertoning.
De decors van Harry Wich pasten kleurig
bij de onechtheid van het sprookje van de
boze wolf en de zachte schapen.
David Koning
Tijdens schietoefeningen op Curagao is
de sergeant der mariniers C. G. de Jong
door een ongeval omgekomen. Hij is za
terdag in Willemstad begraven.-Zijn'gezin
woont op Curagao.
Ambtenaren van de Centrale Veld
dienst Maastricht, die op surveillance wa
ren, hebben zondag een met Nederlandse
boter geladen vrachtwagen van Maas
tricht uit met een snelle personenwagen
achtervolgd. De smokkelauto reed met
grote snelheid door de openstaande slag
bomen van het Nederlandse grenskantoor
bij Eijsden en van het Belgische kantoor
bij Moulingen, een zeer gevaarlijke rit
overigens, vanwege het drukke verkeer
ter plaatse. Bij Visé kregen de Nederland
se ambtenaren de wagen te pakken en
werd de Belgische bestuurder gearres
teerd. Honderdtwintig kilc Nederlandse
boter en de wagen werden in beslag geno
men en naar Visé overgebracht.
Het Nederlandsch Klassiek Vex-bond
heeft zich tot de Staten Generaal gewend
naar aanleiding van het door minister
Cals ingediende wetsvoorstel, waarin de
mogelijkheid wordt geopend om voor het
gymnasium B het Grieks in de zesde klas
se en bij het eindexamen te laten verval
len.
Het bestuur ziet dit wetsvoorstel als een
uitvloeisel van een utilisme, dat zich op
het meest „nutteloze" vak werpt en ter-
wille van een kleine verlichting een grote
verarming op de koop toeneemt. Dit stemt
tot nog grotere bezorgdheid, in verband
met het reeds eerder ingediende wets
voorstel tot verruiming van de studierech
ten, verbonden aan het einddiploma gym
nasium b. Vele ter zake kundigen menen,
aldus het Verbond, dat het onverantwoord
zou zijn om aan dit einddiploma het recht
tot de studie in de litteraire faculteit te
geven indien de bezitters van zulk een di
ploma niet voor de beide oude talen een
voldoend cijfer bij het eindexamen be
haald hebben. In plaats van deze alles
zins redelijke eis over te nemen, stelt de
minister nu het Grieks op het eindexamen-
b facultatief.
Op de vrije halve dag van de Kerstweek
voor winkelpersoneel, dat op één van de
vier werkdagen van de Kerstweek recht
heeft op een vrije halve dag, mag worden
gewerkt, mits een vervangende vrije mid
dag of maandagmorgen in januari wordt
gegeven. Deze vergunning geldt niet voor
winkels die op een of beide Kerstdagen
geopend zijn. Aldus is beschikt door de
staatssecretaris van Sociale Zaken.
BRUSSEL (Belga) Te Vorst, een voor
stad van Brussel, is vanmorgen een snel
trein, die uit Ostende kwam, op de ach
terste wagons van een uit Denderleeuw
komende trein gereden. Hierbij zijn vier
reizigers om het leven gekomen en veer
tig gewond Twintig gewonden moesten
in het ziekenhuis worden opgenomen. De
overigen konden, na ter plaatse geholpen
te zijn, hun reis voortzetten.
Een van de gewonden is op weg naar
het ziekenhuis overleden. De toestand van
verscheidene gewonden is ernstig.
Toen naderden daar de dragers van de draagkoetsmet grote stappen zwoegden
ze voort, want het was wel 'n aardig vrachtje, hoor.
En toen gebeurde hetDe mannen kwamen op de plek, waar het vat met stroop
kapot was gevallen. Ze zetten argeloos hun voeten in de donkere, glibberige plas
en..tjoep!daar gleden ze natuurlijk onderuit!
Ach, ach, dat werd 'n consternatie. De dragers met hun mooie pakjes lagen daar
midden in de kleverige stroop te spartelen. En de draagkoets was omver gerold. 44-45
ADVERTENTIE
Neem niet langer zo - maar vloei,
vraag uitdrukkelijk om Mascotte
De leden der Vereniging van Directies
van Nijverheidsscholen, die in Amster
dam hun jaarvergadering hielden, hebben
in een brief aan de minister van Onder
wijs erop aangedrongen alsnog de salaris
sen voor het onderwijzend personeel van
het nijverheidsonderwijs te verhogen. In
de brief wordt de grote teleurstelling uit
gesproken over het ministeriële besluit,
voor salarisverhogingen voor de leer
krachten van het lager nijverheidsonder
wijs in 1957 en 1958 geen gelden beschik
baar te stellen. Men had verwacht, dat
de salarissen van het nijverheidsonder
wijs zouden worden aangepast aan die van
het lager onderwijs.
„Handhaving van uw standpunt zal on
vermijdelijk tot gevolg hebben dat het nij
verheidsonderwijs geen leerkrachten meer
kan aantrekken en dat vele leerkrachten
zullen trachten een werkkring bij het l.o.
of het u.l.o. te krijgen," zo wordt in deze
brief aan de minister gezegd.
De voorzitter der vereniging, de heer
J. H. L. van Kimmenaede, had in zijn
openingsrede reeds zijn afkeuring uitge
sproken over dit ministeriële besluit.
Het ministerie van Sociale Zaken en
Volksgezondheid subsidieert sedert 1950
sociale werkobjecten van gemeenten ten
behoeve van moeilijk plaatsbare arbeids
krachten. Van de uitbetaalde lonen en so
ciale lasten en van enige kleinere uitga
ven komt negentig percent voor rijksreke
ning. In de laatste jaren is deze regeling
ook meer en meer toegepast op de opko
mende sociale werkplaatsen van gemeen
ten, en particuliere instellingen, De, mogiT
lijke financiële toestand dezer werkplaat
sen bij het begin van hun werkzaamheden
en de onzekerheid hoe hét werkplaatswe
zen zich zou ontwikkelen, waren aanlei
ding te beginnen met hetzelfde subsidie
percentage. Tal van werkplaatsen hebben
inmiddels hun financiële positie versterkt,
ook door efficiëntere organisatie en be
drijfsvoering. De staatssecretaris van So
ciale Zaken heeft hierin aanleiding gevon
den het subsidie van het rijk te verlagen.
Met ingang van volgend jaar zal het sub
sidie voor sociale werkplaatsen 90 percent
voor het eerste jaar, 85 voor het tweede,
80 percent voor het derde en 75 percent
voor het vierde en de volgende jaren be
dragen. Afwijking van deze percentages
is in bijzondere gevallen mogelijk.
Ned. Herv. Kerk
Bedankt voor Giessen-Nieuwkerk G. van
Estrik te Nieuwland.
Geref. Kerken
Tweetal te Vlaardingen (7de pred.pl.)
G. P. Hartvelt te Assen en M. J. Mulder
te Heerde.
Examens. Aan de V.U. is geslaagd voor
het doctoraal examen theologie de heer M.
D. Hugen te Amsterdam.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Capelle a. d. IJssel H. van
Gilst te Dirksland.
Bedankt voor H.I. Ambacht L. Kieboom
te Lisse.
25. Harry Heine, die intussen nog steeds door de stra
ten had geslenterd, stond thans stil voor het impo
sante gebouw van het bankiershuis Heckscher en Co.
Opkijkend naar de overdadig van ornamenten voor
ziene gevel peinsde hij, hoe het lot hem tenslotte toch zo
gunstig gezind was: die middag zou hij Amalie weer
zien! Welk een gelukze zouden thans spoedig
kunnen trouwen, want stellig wachtte zij daar buiten
in Ottensen, met even groot "Erlangen op hém als
hij naar hun weerzien uitzagNatuurlijk was het
een enorm geluk met iemand als Amalie te mogen
trouwen. Zijn oom had plannen om een éigen ban
kiershuis te stichten en hij, als schoonzoon, zou stel
lig een behoorlijke functie krijgen
Misschien procuratiehouderAron Hirsch kon dan
bij Heckscher en Co blijvenHij zou die oude
zeurpiet met zijn kritische blikken niét missen! Hij
moest er zo spoedig mogelijk met zijn oom over spre
ken, opdat er geen verkeerde stappen werden ged-
daan.
Terwijl hij de trappen in de vestibule van het ban
kierskantoor opwandelde, liep hij Peter Ahrens tegen
het lijf. Deze groette hem vriendelijk en begon een
gesprek: „Ook al weer druk aan de slag? Een groot
se avond gisteren, nietwaar? Vooral voor het vrou
welijk deel van het publiek. Ik mag u zeker wel ge
lukwensen met uw succes u hebt een uitstekende
smaak, dat moet ik zeggen! Ik wilde dat ik ook zo'n
charmant nichtje had, dat bovendien nog met goud
is overladenMaar in ernst: U mag wel van ge
luk spreken. U hebt in stormloop een vesting veroverd,
die ik maandenlang tevergeefs heb belegerdIk
kan daarom zo goed met u meevoelen."
„Als ik u ergens mee behulozaam kan zijn," bood
Harry op minzame toon aan. „Bij mijn oom of zo.."
De ander scheen dit echter niet het geschikte ogen
blik te vinden. Hij antwoordde: ,,'t Is erg vriendelijk
m'n beste! Maar ik heb thans een afspraak met me
neer Hirsch. Hij zit op mij te wachten. Mochten er
zich echter moeilijkheden voordoen.... Hij maakte
zijn zin niet af, maar keek Harry betekenisvol aan.
„Ik sta geheel te uwer beschikking," zei Harry op
vriendelijke toon.
„Die jongen naar Düsseldorf terugsturenver
volgde Salomon Heine intussen zijn gesprek met
Aron Hirsch. „Dat zou dus betekenen: het gat daar
stoppen. En ik zal dat gat wel moeten stoppen, zolang
men daar in Düsseldorf, of waar ook, voortprutst.
Maar misschien is het goedkoper dan mijn neef hier in
Hamburg te houden. Ze daar te onderhouden, kost
natuurlijk geld, maar hiér."
„Juist," onderbrak Aron Hirsch hem met nadruk,
hiér.
Op dat ogenblik werd Peter Ahrens aangediend.
Salomon Heine keek geërgerd naar de deur, maar
Peter Ahrens kwam het vertrek al binnen en boog
eerbiedig voor de grote bankier, terwijl hij Aron Hirsch
nauwelijks een blik waardig keurde.
„Een bijzonder genoegen, meneer Ahrens!" zei Sa
lomon Heine op wellevende toon. „U pleegt zaken te
doen met het bankiershuis Gumpel, nietwaar?"
Peter Ahrens lachte. „Wij hebben ook gemeenschap
pelijke interessen," antwoordde hij.
Aron Hirsch snoof even verachtelijk en mompelde:
„Het theater zeker!"
Peter Ahrens keek hem even met een hooghartige
blik aan en merkte op luchtige toon op: „Het gaat
altijd om de vrouw in het spel, meneer Hirsch! Ove
rigens heb ik u gemist gisteravond. U hebt de kans
verzuimd om iets zeer bijzonders mee te maken.
Paganini is een ware tovenaar! Bent u 't niet met
mij eens, meneer Heine? Uw familie was ook enthou
siast, nietwaar? Vooral uw dochtei en uw neef! Een
intelligente jongeman is dat, die Harry Heine
Hem wacht stellig een grote toekomst."
Hij keek Aron Hirsch 'hans niet meer aan, doch
richtte zich uitsluitend tot Salomon Heine. „Hij heeft
zéér veel verstand van kunst!" Hij zweeg even en
zijn zwijgen leek vol betekems. Salomon Heine voel
de iets van argwaan in zich opkomen. „Men houdt
de familie Heine in het lgemeen voor zéér kunst
zinnig," merkte hij op. „Wie mijn huis en park in
Ottensen gezien heeft... enfin, u bent daar zelf ge
weest, u kunt 't beoordelen. Ze zijn de moeite waard,
vindt u niet? Maar u bent toch rtellig niet hierheen
gekomen om over mijn neef er dienst kunstgevoel
te spreken...?"
„Nee, inderdaad niet", antwoordde Peter Ahrens.
„Maar als u 't goed vindt, zou ik u toch nog even
op de betekenis van uw neef als kunstenaar willen
wijzen. Hij zal de naam Heine beroemd maken, voor
zover deze 't al niet is..."
Hij haalde uit zijn zak een krant te voorschijn.
„U hebt hiervoor stellig belangstelling!" voegde hij
er aan toe.
Het exemplaar van „Hamburgs Wachter", dat hij
te voorschijn haalde, was door vele handen gegaan
en zag er beduimeld en verkreukt uit. Salomon Heine
hield het vuile papier vol tegenzin in zijn handen.
Hij las de verzen, waarop zijn aandacht werd geves
tigd, zonder te begrijpen, waarom hij deze dichterlij
ke ontboezemingen moest lezen. Misschien voor het
eerst van zijn leven hulpeloos, keek hij Aron Hirsch
aan en schoof het blad naar hem toe. „Begrijp jij
dat, Hirsch?"
Deze las op zijn beurt en knikte. „Ik heb dat al
gelezen, vóórdat 't gedrukt werd", zei hij op minach
tende toon. „Dat gedicht lag tussen de wisselboeken.
Er kwam een vuurrode kleur op het gezicht van
Salomon Heine. Met de grootste moeite wist hij zich
echter in het bijzijn van Peter Ahrens te beheersen.
„Niet slecht, hè, voor zo'n jongeman? Zelfs heel
aardig! Een goede woordkeus..."
Als die Peter Ahrens hier maar niet met zo'n bru
taal lachje "Vóór hem had gezeten...! Dan zou hij
Salomon de trappen afgestormd zijn en de eerste
de beste, die hij op straat tegenkwam, zou hij te lijf
gegaan zijn om zijn woede te koelen...1 Maar al te
goed besefte hij, dat deze zoetklinkende verzen een
bedreiging vormden voor zijn goede, solide naam, die
miljoenen vertegenwoordigde, en dat niet alléén: hij
besefte ook, wié het meisje was, dat in de gedichten
bedoeld werd.... Hij dacht aan de avond van het
feest, toen het tweetal in het donker van het park was
weggeslopen, hij dacht aan het concert, waarbij zijn
dochter op de lege plaats naast haar neef had plaats
genomen. Allerlei vreselijke dingen schoten door zijn
hoofd: stel je voor, dat die bleke lichtzinnige nietsnut
via het bed van zijn dochter zijn miljoenen in handen
zou krijgen
Ambassadeur onderscheiden. Konin*
Paul van Griekenland heeft op een parti
culiere audiëntie aan de Nederlandse am
bassadeur, W. C. Posthumus Meyjes, de
versierselen van grootkruis in de Orde van
Georges de eerste overhandigd.
Boom tegen huis. Met luid gekraak is za-
terdagavond een forse ruim 25 meter hoge
iep in de Saxen Weimarlaan in Amster-
dam-Zuid tegen de gevel van een huis ge-
vallen. Een auto, die voor het huis stond,
werd zwaar beschadigd, evenals vier fiet
sen die tegen het huis stonden. De boom
smakte dwars over de twaalf meter brede
rijweg heen tegen het huis. Van de derde
en tweede verdieping werden de balcons
zwaar beschadigd en de ruiten vernield,
Wijkcomité Oud-Schoten. Het wijk-
comité „Oud-Schoten" houdt op maandag
avond 23 december in het gymnastieklo
kaal van de school gevestigd aan de Rijks
straatweg no. 374 in Haarlem-Noord zijn
zevende jaarvergadering. Na het huishou
delijk gedeelte van de agenda zal de bur
gemeester van Haarlem, mr. O. P. F. M.
Cremers, een praatje houden over de ver
keersproblemen rond de Rijksstraatweg
alsmede over de spaarbrieven, uitgegeven
door de Vereniging van Nederlandse Ge
meenten ten behoeve van de woningbonw.
Stichting Hoenderloo. In tegenwoor
digheid van talrijke autoriteiten, onder
wie de hoofdvlootprèdikant ds. J. H. Sille-
vis Smitt en het lid der Tweede Kamer
jkvr. mr. C. W. Wttewaal van Stoetwe
gen, is de nieuwe drukkerij van de stich
ting Hoenderloo officieel in gebruik ge-
nomen.
ADVERTENTIE
DINSDAG 17 DECEMBER
onze gemoderniseerde
PARFUMERIE
SCHOONHEIDSSALON
Receptie van 3 tot 5 uur
DAMESKAPPER
Santpoorterplein 1 - Haarlem
Tel. 19706
Bus 3 en 4
MAANDAG 16 DECEMBER
Stadsschouwburg: „Oh voila Paris", een
Franse revue in 30 tafrelen, 20 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Betaald gevaar", 14 j.,
19 en 21.15 uur. Frars Halsthcater: „De
nieuwe avonturen van Captain Blood", 14
jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Het
rijk van de zon", 14 j., 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „De show gaat door", al,
19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De bar
bier van Sevilla", a.l., 2015 uur. Rem
brandt Theater: „Zo rijst de zon op", 18 j.,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Verboden
Planeet", 18 j., 19 en 21.15 uur Studio
Theater: „De fatale brug", 14 j., i9 en 21.15
uur.
DIVERSEN
Brinkmann: De heer II. H. W. van Eyk
houdt voor Nederlandse Genealogische
Vereniging lezing over „Het ontstaan van
de adel in West-Europa", 20 uur. Begijn
hofkapel: Interkerkelijke samenkomst.
Zangdienst van 19.30 af. Spreker ds. G.
Toornvliet, Bloemendaal.
DINSDAG 17 DECEMBER
Stadsschouwburg: De letterlievende ver
eniging „J. J. Cremer" geeft onder regie
van Henk Bakker „Er kwam een enge!
voorbij", 20 u. Concertgebouw: Noordhol
lands Philharmonisch Orkest, vijfde con
cert in de serie D, 20 u. Minerva Theater:
Toneelgezelschap Johan Kaart met „Het
konijn en ik", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis van Looy: Tentoonstelling van
werken van leden van het genootschap
„Kunst zij ons doel", 10—12.30 eri 13.30—
17 uur. Galerie Espace: Expositie van
schilderijen gouaches van André Ba-
lint, 1117 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Betaald gevaar", 14 j„
14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater:
„De nieuwe avonturen van Captain Blood",
14 j., 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „Het
rijk van de zon" 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Luxor Theater: „De show gaat
door", a.l., 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt
Theater: „Zo rijst de zon op" 18 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Verboden
planeet" 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De zevende sluier", 14 j., 14.15,
19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Kloppersingelkerk: Concert door Haar
lems christelijk mannenkoor, 20 uur.
Brinkmann: Een kerstmiddag voor leden
van Nederlandse Elektriciteitsvereniging,
14.15 uur. Gebouw Ned. Protestantenbond:
Kerstmiddag van de Nederlandse Vereni
ging van Huisvrouwen, 14.15 uur.