EEN KONINGIN SCHRIJFT IN MARGRIET
J
Pas op
Een Hongaarse schilder
in Galerie Espace
Demonstratie met sprekende machine
f,
voor
verkoudheid
o/nxfcigjeeL
PAMTER
Georgette Hagedoorn
terug uit Verre Oosten
De negen Muzen
13
voor perfecte voethygiëne
Kunstprijs voor de Sport
ook het volgend jaar
Prinses Irenefonds op
tournee met „Paljasso"
Kersttentoonstelling in het
Rijksmuseum
AKOESTISCHE WETENSCHAP
Nog 5 dagen
Goede „Bondssalon" in Arti
Concours van amateur-
Jazzorkesten in Bussum
Beroepstoneel Limburg en
Zuidelijk Toneel niet samen
gg
VRIJDAG 2 0 DECEMBER 1957
Tot 10 januari exposeert in de galerie
Espace aan het Klein Heiligland te Haar
lem een Hongaarse schilder. André Balint
ffoont in Parijs, dus concessies aan het
;öciale realisme behoeft hij niet te doen.
Hij is vrij te maken wat hij wil. Het is
mogelijk dat men op het eerste gezicht
niet direct alle contact heeft met Balint's
werk. Plet herinnert even aan sommige
kindertekeningen. Enkele symbolen zou
den die van Appel kunnen zijn. Misschien
denkt men ook even aan Klee.
Het is echter niet zo, dat Balint zich
internationaal meer of minder gebruike
lijke maniertjes en vormen eigen heeft ge
maakt om succes te hebben. Wie zich laat
innemen door Balint's kleur ziet al ras
meer in zijn werk. En die kleur zal zeker
innemen. Hetgeen Balint in deze ver
mag zegt een schilderijtje van een olie
lamp nogal duidelijk. Hoe schoon zingt
daarin een rood door de steun van een
oranjerood, het donker gebroken oranje en
het zwart. Hoe kostelijk werd het geel
in het werkje, dat hij „Stenen vogel"
noemde, door de grijzen, gebroken witten
en het matte zwart, die de voorstelling
aanduiden. Balint, blijkt het, is zich be
wust van de werking van de kleuren op
elkaar en heeft een grote kleurgevoelig
heid.
Veel belang hecht Balint ook aan de
wijze waarop de kleur is aangebracht. Hij
maakt daarbij gebruik van effecten van
het drukken, van de toevalligheden, die
zich daarbij voordoen. Maar dit alles is
steeds ondergeschikt aan zijn wil. Door het
uiterlijk effect ervan is het mogelijk, dat
in enkele zaken even aan Werkman, die
ook wel wist wat hij deed, herinnerd
wordt. Echter reikt Balint door zijn ge
voeligheid zoveel dieper en lijkt mij ook
bij Balint het middel altijd genoeg onder
geschikt te zijn aan het doel! Want Balint
heeft een doel en dat is iets te vertellen
van echt eigen ervaringen, opgedaan in
eigen omgeving. Ik dacht dat in enkele
werkjes de kleur ook niet te denken was
zonder de folklore van zijn land of wel op
gelijke wijze ontstaan in de atmosfeer van
zijn land. Motieven uit Hongarije spelen
hier en daar ook een belangrijke rol in zijn
werk.
Het kan zijn dat de verbeelding van
Balint's gevoelens een dermate individueel
karakter heeft, waardoor we niet altijd
geheel met hem meevoelen. Wanneer hij
echter bijvoorbeeld „rouw" verbeeldt, is
hij zeker duidelijk genoeg en daarmee ont
roerend in zo'n detail als een liggend fi
guurtje, dat ook zo juist in het geheel ge
plaatst werd.
Balint heeft de waarde van bepaalde
verschijnselen in de moderne kunst als
vaststaand aangenomen en probeert met
zekere middelen iets te zeggen. Waar hij
ontroert zou de waarde van bepaalde mid
delen bewezen geacht kunnen worden. In
ieder geval bewijst Balint zijn kunste-
ADVERTENTIE
NYLONS
Zoals reeds enkele jaren het geval is
worden ook dit jaar de Nederlandse beel
dende kunstenaars door het- Prins Bern-
hard fonds uitgenodigd deel te nemen aan
de Kunstprijs voor de Sport. Deze prijs,
groot tweeduizend gulden, is bestemd voor
het beste ingezonden beeldhouwwerk,
schilderij of grafisch werk, dat op de sport,
in de ruimste zin genomen, bedekking
heeft. De jury bestaat uit de heren H.
Krop, beeldhouwer-, rhr. J. S. Sjollema,
prof. Jan Wiegers, kunstschilder, dr. W.
van Zijll, directeur van het Nederlands
Olympisch Comité en drs. J. Henrick Mul
der, algemeen secretaris van het Prins
Bernhardfonds. De werken, die onder mot
to op de gebruikelijke voorwaarden tussen
15 en 30 april aan het Stedelijk Museum te
Amsterdam moeten worden opgezonden,
zullen omstreeks mei in dit museum wor
den tentoongesteld. Het ligt voorts in de
bedoeling om van de bekroonde en eervol
vermelde werken van de voorgaande en
komende jaren .een inzending samen te
stellen voor een tentoonstelling in Rome
ter gelegenheid van dé olympische spelen
in 1960. Met het verstrekken van enkele
opdrachten zal deze collectie worden aan
gevuld. De Kunstprijs voor de Sport-1958
zal bij de opening van de tentoonstelling
•n het Stedelijk Museum worden uitge
reikt.
Het Prinses Irenefonds heeft woensdag
in het Gemeentemuseum te Den Haag de
première gegeven van een toneelstuk ge
titeld „Paljasso", waarmee deze zomer een
tournee door het land woi-dt gemaakt. Het
fonds stelt zich ten doel ontspanning te
brengen aan chronische zieken en bejaar
den. Het toneelgezelschap bestaat uit ge
routineerde amateurs en een aantal jonge
beroepsacteurs. Mevrouw Charlotte Fon
tein-Van Son heeft daarbij de regie. Het
fonds, dat in 1946 met zijn werk begon,
heeft in ons land bij ziekenhuizen en be
iaardentehuizen een zeer goede naam. De
stukken die gespeeld worden zijn aange
past aan de verschillende gezindten.
naarschap. Of hij met andere middelen
nog meer zou kunnen zeggen, is thans nog
niet te bezien. Zeker is, dat hij altijd fraaie
zaken zal kunnen blijven maken. Ook be
wijst hij een grote geschiktheid voor mo
derne illustraties en werk op het gebied
der publiciteit. Geloof in zijn zeggings
kracht werd bij mij versterkt door een
aantal pakkende tekeningen, die men mij
buiten de expositie om toonde: getuige
nissen, ontstaan onder de indruk van het
wereldschokkend gebeuren in Hongarije.
Erkend mag tenslotte weer eens worden,
dat men bij Espace voor bepaalde uitingen
van moderne kunst op in figuurlijke
zin welbespraakte wijze weet te pleiten.
Bob Buys
In het Rijksmuseum in Amsterdam is
een kleine kersttentoonstelling van voor
namelijk eigen bezit ingericht onder de
titel „Kant en kleinodiën". De bestedings
beperking heeft een streep gehaald door
de plannen der directie om vijftien zalen
in te richten, waarvoor het materiaal uit
eigen bezit aanwezig is. Daarom heeft
men nu deze tot 6 januari durende ten
toonstelling van kleiner omvang samen
gesteld. Het geëxposeerde omvat de pe
riode van de tweede helft der zeventien
de, de achttiende en het begin der negen
tiende eeuw. Er wordt Italiaans, Frans en
Belgisch kantwerk getoond, daarbij zijn
een aantal stukken, die in de loop der
jaren aan het museum zijn geschonken.
Voorts worden bijzonder fraaie en kunst
zinnig bewerkte gouden en geëmailleerde
horloges geëxposeerd, onder andere het
beroemde uurwerk, dat in 1641 werd ge
maakt ter ere van het huwelijk van Wil
lem II. Verschillende der voorwerpen zijn
met edelstenen versierd. Ook is er een
doosje met de portretten van Marie An
toinette met haar kinderen, en de voor
ouders op deksel en zijkanten.
ADVERTENTIE
','jh
M I G N O M
isa|gȧ§Éi§®H,
1
Het grote merk onder de
kleine sigaartjes I
Zeldzaam licht en geurig
dit onderzoek in onze dagen belooft
ie openbaarwórcling van een weten-
Sinds Herman von Helmholtz met zijn
standaardwerk „Die Lehre von den Ton-
empfindungen" het boek verscheen in
1862 de wetenschap een grondslag voor
akoestische beginselen had gegeven, is het
onderzoek op dit uitgestrekte gebied der
trillingsverschijnselen voortgegaan. Veel
aangenomen waarheden werden achter
haald, talrijke redeneringen ontzenuwd,
nieuwe ontdekkingen gedaan en nieuwe
theorieën opgesteld. Deze ontplooiing
bracht echter in het kamp der geluids
theoretici niet de rust der eensgezindheid.
Men behoeft deze gang van zaken voor
wat dit laatste betreft niet te betreuren,
want de bestrijding der meningen gaf een
extra stimulans tot onderzoek en de stand
van
nu de openbaarwörding
schap, die zowel hen, die er krachtens hun
beroep rechtstreeks bij betrokken zijn, als
belangstellende outsiders in verbazing
brengt. Deze wetenschap betreft de ver
houding, die er bestaat tussen spreken en
verstaan. Zeer omvangrijk is het onder
zoek al geweest naar het ontstaan, van de
spreekklanken. Men heeft bij dit onder
zoek veel ontdekkingen gedaan. Over de
wijze, waarop de interpretatie door middel
van ons gehoororgaan verloopt, is naar
verhouding slechts weinig bekend. Hier
ligt een probleem, waarover dr. ir. H. Mol,
hoofdingenieur en chef van de akoestische
afdeling van het Dr. Neherlaborator.ium
der P.T.T. in Leidschendam, in de gehoor
zaal van deze instelling voor leden der
Geluidstichting woensdagmiddag een ver
handeling heeft gehouden. Zijn betoog be
stond uit twee gedeelten: een beschouwing
over de spraakorganen en de daarin opge
wekte trillingen voor de vocalen en con
sonanten en een bespreking van de wer
king van het gehoororgaan bij het op
nemen van deze trillingen.
Ir. Mol vergeleek de bouw van het strot
tenhoofd van de mens met die van enkele
dieren. Door de vrije plaatsing van de huig
is de mens, in tegenstelling met het dier,
in staat te spreken. De vorming van de
spraakelementen, als vocalen en consonan
ten, is gebonden aan een bepaalde plaats
in het „aanzet"-stuk, waarvan de tril
lingstoestand afhankelijk is. De mógelijk
heden, die de moderne elektrotechnische
wetenschap kent om dergelijke trillings
toestanden te imiteren, weliswaar nog met
een zekere benaderingslimiet, hebben ir.
Mol en zijn assistent de weg gewezen tot
het construeren van een merkwaardig ap
paraat: een spreekmachine, waarmede en
kele spreekklanken, nog enigszins ver
vormd, werden voortgebracht. Met dit in
strument werden de trillingssecties voor
de klanken f, s, u, i. a, en e nagebootst in
hun werking. Met het-toetsenbord door
ir. Mol „bespeeld" werden eerst via
een luidspreker de afzonderlijke, hiervoor
genoemde klanken ten gehore gebracht,
hetgeen even een vage, later een duide
lijke, verbazingwekkende ervaring op
leverde. Nog frappanter werd het experi
ment toen ir. Mol het toestel liet „spreken"
en de aanwezigen de vraag werd gesteld:
„Is u Susi?" eerst eenvoudig op eenzelf
de toonhoogte, dan nadrukkelijker, in twee
toonhoogten, met een soort verheffing van
stem. Ook kwam er een wat onbescheiden
vraag, gevormd met een klanken u, s, i en
f, in combinatie „Is u fis?" (die onschuldig
was geweest, indien de i niet al te veel
als ie had geklonken!). Al met al een toe
stel, dat bij verdere ontwikkeling nog tal
van mogelijkheden, zowel voor de theo
rie der trillingsverschijnselen als voor
praktische toepassingen zal bieden.
De beschouwingen over het gehooror
gaan stuurden aan op een dergelijke ver-
ADVERTENTIE
dan is het weer Kerstfeest! Natuur
lijk haalt U voor Uw feestschotels
mayonnaise in huis. Wilt U verse
mayonnaise, let dan op het achter
etiket met datumstempel.
Wilt U lekkere mayonnaise, let dan
op het vooretiket, want de fijnste
mayonnaise komt van
7nc?m£(a*t.
houding als voor de spreekmachine, maar
dan in omgekeerde zin: een toestel voor
het ^opnemen van de gesproken klanken.
Belangrijke vorderingen zijn al gemaakt
voor wat de kennis van het overbrengen
van de trillingen door de gehoororgaan
zenuwen aangaat. Het doel is het maken
van een machine die klanken herkent, een
moeilijke opdracht voorwaar. Ir. Mol wil
de aan de verwerkelijking van dit doel
niet wanhopen. Hij zou graag zien, dat ge-
interesseerde personen zich zouden ver
enigen om het probleem tot een oplossing
te brengen. Het is wel duidelijk gewor
den, dat de fysica, de fysiologie en de
technische wetenschappen hierbij hand in
hand moeten gaan. P. Z.
„Ik heb een enige en zeer interessante
reis door het Verre Oosten gemaakt", zei
de chansonnière Georgetie Hagedoorn naar
aanleiding van haar optreden in Indonesië,
Singapore, Bangkok en Hongkong. Zoals
men zich zal herinneren vertrok zij op
6 augustus naar Indonesië om daar op te
treden voor de Bond van Kunstkringen en
voor de employé's van de Bataafse Petro
leum Maatschappij.
Mevrouw Hagedoorn begon haar Indo
nesische tournee met vijf voorstellingen in
Soerabaja, waarna zij zich per boot naar
Makassar begaf. Vervolgens kwamen Bor
neo, Bali, Sumatra en geheel Java aan de
beurt. Terugdenkend aan deze „omzwer
vingen" bewaart zij bijzonder dankbare
herinneringen aan haar optreden in ge-
isoleerde plaatsen zoals Makassar en op
afgelegen plantages en ondernemingen,
waar haar gehoor soms uit slechts twaalf
mensen bestond. „Ik kreeg daar het gevóél,
dat men echt op mijn komst had zitten
wachten. De mensen ontvingen mij als een
eregast en wisten werkelijk niet wat zij
moesten doen om mij het verblijf zo aan
genaam mogelijk te maken." Natuurlijk
liet ook de ontvangst op grotere plaatsen
zoals Djakarta waar zij in de schouw
burg ook voorstellingen voor leerlingen
van middelbare scholen heeft gegeven
niets te wensen over. Bij haar optreden
heeft de kunstenares zoveel mogelijk reke
ning gehouden met haar publiek en ge
tracht zowel intellectuelen als minder ont
wikkelden enige prettige uren te bezor
gen. Uiteraard stonden „Madame Ar
thur" en „l'Heure de l'Aperitif", die tot
haar meest gevraagde nummers behoren,
daarbij op haar programma. Mevrouw
Hagedoorn heeft ook nog een Indonesisch
liedje ingestudeerd, omdat zij de tekst,
maar vooral de melodie zo bijzonder aar
dig vond. Het was haar opgevallen, dat de
tegenwoordige Indonesische liedjes een
sterk westerse inslag hebben, maar dat de
begeleiding met de gitaar ouderwets blijft.
Op een gegeven ogenblik heeft zij daar
zelfs „Les feuilles mortes" in het Indo
nesisch horen zingen.
Na Indonesië heeft Georgette Hagedoorn
voor de Nederlandse Club in Singapore
twee voorstellingen gegeven, waaraan zij
ook met buitengewoon veel genoegen
terugdenkt. Hetzelfde is het geval met
haar optreden voor de Nederlandse Ver
eniging in Bangkok. Bij haar verblijf in
Thailand heeft zij een uitvoering van een
toneelschool aldaar meegemaakt, die vol
gens haar kon wedijveren met die van het
beste toneelgezelschap. Als hoogtepunt van
haar reis beschouwt zij haar bezoek aan
Hongkong, waar zij, behalve voor de Ne
derlandse Vereniging ook voor de radio is
opgetreden met een Engels programma.
Dat haar optreden bij daar wonende land
genoten zeer in de smaak is gevallen, blijkt
uit het feit, dat deze steeds weer om toe
giften bedelden en niet ophielden er haar
aan te herinneren „dat haar vliegtuig niet
die avond, maar pas de volgende dag ver
trok".
Georgette Hagedoorn zal van 23 decem
ber af weer in Nederland optreden, onder
andere voor de radio en de televisie.
Première bij Puck. De toneelgroep
„Puck" geeft vrijdag 3 januari in het Cen
traal Theater te Amsterdam de première
van „Het glas water" van E. Scribe.
De negentiende Kerst- of „Bondssalon"
van dë Amsterdamse Amateur-Fotogra
fen Vereniging, die donderdagavond in Ar
ti et Amicitiae aan het Rokin geopend is,
heeft een ander gezicht dan haar voor
gangsters. Voor het eerst zijn de lange ex-
positiewanden van Arti namelijk in stuk
ken verdeeld. Om de vier meter is een
smalle verticale baan stof aangebracht,
terwijl de twee rijen foto's ook horizon
taal van elkaar gescheiden worden door
een doorlopende zwarte band. Een aantal
bekroonde inzendingen is bovendien ge
monteerd tegen een achtergrond van lei
kleurig karton. Dat laatste is meer curi
eus dan fraai, maar de onderverdeling
in vakken betekent een aanzienlijke winst,
omdat het oog van de beschouwer nu tel
kens even (al is het maar schijnbaar)
rust krijgt.
Deze Kerstsalon, tegenhanger van de
Focussalon, waarvoor alleen buitenlandse
fotografen kunnen inzenden levert het
overtuigende bewijs, dat de Nederlandse
lichtbeeldkunstenaar qua techniek weinig
of niets meer hoeft te leren van zijn colle
ga's in de vreemde. Vakfotografen van
naam, zoals de Amsterdamse toneelfo
tograaf F. L. Lemaire, Lou van Kollem
en de Haarlemmer Johs. Scholten
meervoudig bekroond o.a. in de grootste
Amerikaanse fotowedstrijden zonden
ook nu weer vele proeven van hun beste
werk in, maar het is tekenend, dat de
hoogste bekroning de zilveren AAFV-
bokaal ditmaal door een amateur is ge
wonnen, namelijk de Amsterdamse tex
tielwinkelier H. H. Baudert, wiens knap
pe en stemmingsvolle circusfoto's wij on
langs bij gelegenheid van Bauderts. een-
mansshow in La Cave Internationale
al uitvoerig geroemd hebben. Bronzen
B.N.A.F.-medailles werden onder andere
toegekend aan twee Haarlemmers name
lijk dr. W. Kruyt voor een drietal bijzon
der fraai kleurendia's, en de persfotograaf
Simon Keesman voor zijn sfeervolle, ster
ke platen van schaftende arbeiders. De
.longe Haarlemse vakfotograaf Herbert
Friemèl, die al eerder een onderscheiding
verwierf op een Bondssalon, verrast op
nieuw met drie uitstekende stemmings
beelden, waarvan vooral de plaat van een
dame van reputabele zeden, gefotogra
feerd door een half-beslagen kerkraam op
het Oude Kerksplein in Amsterdam, een
originele visie verraadt. Zijn moeite werd
beloond met een eervolle vermelding en
het AAFV-diploma.
Karei van Straaten uit Treebeek, ook al
een oude bekende, leverde naar onze
smaak het gaafste werk voor deze expo
sitie; niet het minst omdat hij zulk een
veelzijdig fotograaf is. Ditmaal ziet men
van hem onder meer een voorbeeldig
meisjesportret in tere high key, dat zon
der twijfel met een ingewikkelde lichtbat-
terij in de studio gemaakt is, maar ook
treffende staaltjes van felle actie en van
fotografie bij bestaand licht, zoals die
close-up van een gelukkig jong paar in
een donker kerkgewelf, dat als een ver
buiten de scherpte gelegen achtergrond
vulling, als het ware de symbolische on
dersteuning van deze jonge idylle vormt.
Jammer dat de fotografische humor
weer zo schaars vertegenwoordigd is: dit
genre schijnt ons Hollanders toch niet erg
te liggen. Misschien vatten wij onze hobby
te degelijk en te serieus op, zodat we de
grappige situaties die vooral in de grote
steden toch bij wijze van spreken voor
het oprapen liggen, bijna altijd over het
hoofd zien. De Zaandammer J. Thiel is
een der weinige uitzonderingen. Zijn
plaat van een bioscoopingang met een
groot affiche van een hartstochtelijk kus
send minnepaar, waaronder een om toe-
Een klassiek meisjesportret in een
moderne versie. De toonscala is bijna
geheel opgebouwd, uit wit en fijne
grijstinten met als enige donkere noot
het golvende zwarte haar, dat boven
dien voor een boeiende, decoratieve
lijnwerking zorgt. (Inzending K. van
Straaten uit Treebeek).
gang vechtende troep schooljongens, is een
uitstekend voorbeeld van koddige contrast
werking.
Er zijn, natuurlijk, ook weer vele por
tretten te bewonderen, waaronder hele ge
durfde, met alleen maar zijlicht of onder
licht. Er is ook een wand met pogingen
tot experimentele, totale en ultra-nabijfo-
tografie, die ons ditmaal maar zeer wei
nig te zeggen heeft. Het weloverwogen,
nauwkeurig uitgekiende statische plaatje
voert nog altijd de boventoon; de pakken
de actiefoto en de verrassende snapshot
zijn ook ditmaal weer verre in de minder
heid: blijkbaar ligt dit genre onze fotogra
fen slecht. Maar in de onderwerpen die
onze voorkeur hebben, de genrestukjes,
de mens en zijn werk, de stemmige land
schappen en wolkenluchten, hoeven wij
niemand naar de ogen te zien. Ge moet
deze Bondssalon, die tot en met 1 januari
duurt, niet missen. Op 21, 23, 24, 27, 28 en
29 december is zij ook 's avonds, van
7-10 uur geopend. De kleurendia's, die
wij helaas nog niet allen konden zien,
worden alleen geprojecteerd om negen
uur 's avonds op de hierboven genoemde
avonden in december.
Zaterdagavond 21 december wordt in
Concordia te Bussum het jaarlijkse na
tionale concours voor amateur-jazzorkes
ten gehouden. De jury bestaat uit: Ger
van Leeuwen, Guus Jansen, Paul Acket,
Jan Burgers en Roland Durselen. De
laatste is vice-president van de Hot Club
Belgique in Brussel. Na afloop van het
concours is er een groot kerstbal.
ADVERTENTIE
Het aangrijpende relaas dat vorige week in „Margriet" een aanvang nam,
is de ware geschiedenis van niemand minder dan ALEXANDRA,
Koningin van Joegoslavië.
Het is het eigenhandig geschreven verhaal van een vorstin, beroofd
van haar vaderland, haar kroon en haar troon; de strijd van een vrouw
om haar laatste bezit: de liefde van haar Koning, de vader van haar kind!
De tragiek en de opofferende liefde van dit vrouwenleven, maken
dit verhaal tot een triomfaal getuigenis, dat raakt tot diep in het hart
van iedere vrouw en moeder. U zult deze serie lezen en hèrlezen, en
haar nooit meer vergeten!
„Margriet" rekent het zich tot een eer een Koningin onder haar mede
werkers te wetenzij prijst zich gelukkig U deze serie te mogen
aanbieden verlucht met een schat van foto's vol leven en vol kleur.
In méér dan een half mil
joen gezinnen zal straks de
geschiedenis van Koningin
Alexandra in „Margriet"
worden gelezen. Als U
„Margriet" nog niet regel
matig leest, stuur dan nog
vandaag een briefkaart aan
MARGRIET, Huidekoper-
strant 20, Amsterdam.
WANT DEZE SERIE
MOET U LEZEN!
Expositie in Zwolle. Tot 12 januari
1958 wordt in het Provinciaal Overijssels
'Geschiedkundig Museum in Zwolle een
tentoonstelling gehouden van „Stad en
tekenaar in de gouden eeuw".
Bestuursmutaties. Uit het bestuur van
de „Vereniging ter bevordering van de in
standhouding en uitbreiding van een open
bare verzameling van hedendaagse kunst"
heeft mr. Chr. P. van Eeghen zich terug
getrokken. Het bestuur is aangevuld met
jhr. mr: P. R. Beelaerts van Blokland, die
als secretaris optreedt. Voorzitter blijft jhr.
F. J. E. van Lennep. Tot ondervoorzitter
werd benoemd de heer J, P. Kruseman.
Honderdvijftigstc. Maandagavond
heeft de toneelgroep Puck in het Centraal
Theater in Amsterdam de honderdvijftigste
voorstelling gegeven van het blijspel „De
knecht van twee meesters" van Carlo Gol-
doni. De première van dit stuk werd ge
geven op 22 december 1956.
Van Goghtentoonstelling. Een Van
Gogh-tentoonstelling, die de afgelopen
acht weken in Essen is gehouden, heeft
84.000 bezoekers getrokken. Het was de
best bezochte expositie, die dit jaar in
Westduitsland is gehouden. In Parijs wordt
een dergelijke tentoonstelling voorbereid.
„Kloris en Roosje". Johanna Zuiver,
lerares aan de school van het Nederlands
Ballet te Amsterdam, heeft de uitnodiging
van de Nederlandse Comedie aanvaard ae
choreografie te verzorgen van „De brui
loft van Kloris en Roosje op Nieuwjaars
dag in de Stadsschouwburg.
Expositie. Van 20 december tot 2
februari exposeert het Amsterdams Stede
lijk Museum onder de titel „Kunstenaar en
Meubel" een verzameling meubels, die in
opdracht van Knoll International in New
York werden ontworpen door Harry Ber-
toia, Florence Knoll, Eero Saarinen en
Mies van der Rohe, alsmede een collectie
schilderijen en tekeningen vjan de Russi
sche kunstenaar Kasimir Malevitsj (1878-
1935).
„Bokkcnzang". Zondag 22 december
zal het Zuidelijk toneel onder regie van Lo
van Heilsbergen in de Casino-schouwburg
te Den Bosch de première geven van het
toneelstuk „Bokkenzang" (Bocksgesang;
van Franz Werfel. Dit spel, dat Werfel in
1922 schreef en dat zowel in Duitsland als
in Amerika grote successen beleefde,
wordt thans voor het eerst in Nederland
opgevoerd.
Recital. De Amerikaanse pianist Joel
Ryce, die reeds eerder in Nederland is op
getreden met zijn partner Alan Grishman,
viool, geeft op vrijdagavond 20 december
een recital in de kleine zaal van het Con
certgebouw te Amsterdam.
Expositie in Amsterdam. Van 23 decem
ber tot 2 februari toont het Amsterdams
Stedelijk Museum ter herinnering aan het
feit, dat honderd jaar geleden de schilder
Breitner werd geboren, een expositie ge
titeld „Breitner tussen de schilders van
Amsterdam".
Expositie in Dordrecht. Van 21 decem
ber tot 20 januari wordt in het Dordrechts
Museum een kleine kersttentoonstelling ge
houden van schilderijen en sculptuur uit de
vijftiende tot de zeventiende eeuw.
Mondriaan. Hef rijksmuseum Kröller-
Müller in Otterlo heeft twee werken van
Mondriaan in bruikleen verstrekt aan het
Solomon Guggenheimmuseum in New
York, namelijk de compositie Plus-Minus"
(1917) en „Composition in blue" (1917). Zij
zullen worden geëxposeerd op een tentoon-
De besprekingen, welke Gedeputeerde
Staten van Limburg na een gedachtenwis-
seling van Provinciale Staten deze zomer,
opnieuw met de stichting „Het Zuidelijk
Toneel" in Eindhoven hebben gevoerd om
trent een zekere binding of samenwerking
tussen „Het Zuidelijk Toneel" en het
Beroepstoneel Limburg hebben niet tot
resultaat geleid. Voorstellen hieromtrent,
welke Gedeputeerde Staten in herhaald
overleg deden, bleken niet voor verwezen
lijking vatbaar.
Onder die omstandigheden was er geen
reden voor Gedeputeerde Staten van Lim
burg om wijziging te brengen in hun stand
punt, dat zij reeds in vorige vergaderingen
van Provinciale Staten hadden ingenomen,
namelijk om niet in te gaan op een ver
zoek van „Het Zuidelijk Toneel" tot subsi
die, welk verzoek was gebaseerd op het
feit, .dat de Brabantse toneelgroep in de
laatste jaren enkele voorstellingen in Lim
burg had gegeven. Want het feit alleen
van enkele voorstellingen per jaar in dit
gewest - iets wat ook verschillende Noord-
Nederlandse beroepstoneelgroepen doen -
achten Gedeputeerde Staten geen voldoen
de grond voor een provinciale subsidiëring.
ADVERTENTIE
Neem tijdig
/^Maré-Gola
i
KEELTABLETTEN
Sterk desinfecterend
CO tabletten f 0.98
PH1UPS-ROXANE NEDERLAND N.V.
stelling van werken van Mondriaan, die
dezer dagen in het Guggenheim-museum is
geopend.
Expositie in Bergen. Zaterdagmiddag
21 december zal de voorzitter van het kun
stenaarscentrum Bergen, mr. A. F. Kamp,
in „De Rustende Jager" een tentoonstel
ling openen van het werk van enkele Am
sterdamse kunstenaars, te weten van de
schilders Theo Heynes en Plein Stork, de
graficus Lou Strik en de beeldhouwer Nico
Onkenhout.
Van Goghs terug. De werken van
Van Gogh uit het Kröller-Müller-museum
die van oktober tot december aan de „Villa
Hügel" in Essen uitgeleend waren, zijn van
heden af alle weer in Otterlo geëxpo
seerd.