Horen en zien
s
EEN WOELIGE TIJD
„De reis om de wereld
in tachtig dagen"
Verras
Uw
kinderen
Japan
I
Agenda voor
Haarlem
Het prinsje, dat niet lachen kon
I
a
GROOTS KIJKSPEL
AAMBEIEN
4
radii) *$eie£
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Automobilisten, motor- scooter-en
bromfietsrijders
KERKELIJK LEVEN
Gerepatrieerde moet betalen
voor vermeend geschenk
Eisenhower hernieuwt zijn
uitnodiging aan Goty
s
s
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR WERNER STEINBERG
.J
Bedrijfsschap Rayon
industrie
Kerkelijk Nieuws
i
ZATERDAG 21 DECEMBER 1957
ADVERTENTIE
REPARATIES
aan alle merken STOFZUIGERS
HARTENDORP
Gen. Cronjéstr. 43 - Haarlem - Tel. 52760
Wachten op de trein in Amerika. In
het midden Philias Fogg (David Niven)
Geheel rechts de stationschef
(Joe Brown).
VRIJDAG ZIJN in het Amsterdamse
theater Nöggerath de vertoningen begon
nen van de film naar het boek van Jules
Verne „De reis om de wereld in tachtig
dagen". Men zal in geen andere bioscoop
in ons land voor deze gigantische produktie
van Mike Todd terecht kunnen. Alleen in
NöggerathEn wat men ziet? Een kijk
spel, kleurrijk, verrassend, afwisselend,
boeiend, een veelal amusant prentenboek,
dat ons voert door alle landen waarheen
Jules Verne zich met zijn fantasie ver
plaatste, een monsterverzameling van cu
riositeiten, door harde dollars bijeenge
gaard en op het celluloid vastgelegd, een
film in de orde van „Si Versailles m'était
conté" van Sacha Guitry en duseen
film?
Nu jaHet ware zwartgalligheid
wanneer men met de artistieke maatlat
deze vertoning te lijf wou gaan. Men kan
vaststellen dat regisseur Michael Ander
son de teugels heeft laten vieren en het
meer heeft gezocht in uiterlijk effect en
weergave van feiten en gebeurtenissen dan
in het ordenen van zijn materiaal binnen
de wetten van evenwicht en verhouding,
binnen het ritme van binnenuit Hij heeft
gepoogd de zo verbrokkelde geschiedenis
të^vangen in het kader van een reportage,
om er met goed vakmanschap een mooi en
aannemelijk geheel van te maken. Daarin
is hij geslaagd. Men kijkt er zijn ogen op
uit. Wat er ook maar aan bijzonders te
zien kon zijn, krijgen we voorgezet. En
dan vraagt de toeschouwer vanzelf naar
meer, meer om van te smullen en te genie
ten. Alleen wordt hij op den duur een
tikje verlangend naar het einde van de
dis, die zo overladen was, maar door zijn
verscheidenheid van gerechten zo geva
rieerd, zo heel anders dan wat hij gemeen
lijk zij het in fijner dosering en nuan
cering krijgt voorgezet. Todd's produktie
is als een overvloedig maal. Men zit graag
aan. Men laat het zich smaken. Men zegt:
nou, nou en: tut, tut. Men verbaast zich
over de hoeveelheid. Men voelt zich wel
gedaan. En daarna gaat men een goede
film zien zoals men een góede after-dinner
kan roken. Ofschoon het slot van „De
wereld in tachtig dagen" eigenlijk uit het
oogpunt van filmgenot het meest savou-
reerbaar is, omdat met geestig tekenspel
de namen van alle medewerkenden op het
doek worden geworpen in een originele en
frappante vormgeving.
HILVERSUM I 402 M. 8.00 NCRV 8.30 IKOR.
9.30 KRO. 17.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en SOS-ber. 8.15 Gram.
IKOR: 8.30 Adventsviering. 9.20 De kerk aan het
werk, reportage. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Hoog
mis. 11.00 Kerstboodschap v. d. Paus en de Zegen
Urbi et Orbi. 12.00 Viool en piano. 12.40 Lichte
muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath.
nieuws. 13.10 De Wadders. 13.30 Vocaal dubbel-
kwartet. 13.45 Boekbespr. 14.00 Omr.ork. en so
list 14.55 Limburgs programma. 15.25 Advent- en
Kerstliederen. 15.45 Muzikale aspecten. 16.15 Sport.
16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Doopsgezinde kerk
dienst. 18.30 Gram. 18.40 Gram. Plm. 19.03 Kerke
lijk nieuws. Plm. 19.10 Gram. 19.25 Tot ziens in
Jeruzalem. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Bonjour Ca
roline, blijspel met muziek. 20.30 Act. 20.45 De
gewone man. 20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook
van de partij?, caus. 21.30 Sprong in het Heelal,
hoorsp. 22.15 Lichte muz. 22.35 Uit het Boek der
Boeken.Boeken. 22.45 Avondgebed en liturg, kal.
23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO.
17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevar. progr. 9.45
Geestelijk leven, caus. VPRO: 10.00 Geef het door,
caus. 10.05 Voor de kinderen. IKOR: 10.30 Ned.
Herv. kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. AVRO:
12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Zang en
Piano. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand
in de wereld. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar.
progr. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20
Koorzang. 14.35 Ontmoeting der levensovertuigin
gen, discussie. 15.00 Concertgebouwork. en soliste.
16.00 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00
Gesprekken met luisteraars. 17.15 Het platteland
nu, caus. VARA: 17.30 Voor de kinderen. 17.50
Nieuws en sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Instr.
sext. 19.00 Discussie. 19.30 Annemarieke, hoorsp.
met muziek. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Operette-
muz. 20.35 Post voor de Nimbus, hoorsp. 21.00
Gevar. muz. 21.15 Cabaretprogr. 21.45 Lichte muz.
22.00 Gram. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws.
23.15—24.00 Met de Franse slag.
BLOEMENDAAL 245 M.
9.00 en 10.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal.
1145 ds. Gabe van Duinen van Wassenaar (band
opname van de dienst voor belangstellenden d.d.
15-12, des avonds 7.30 uur). 3.30 n.m. ds. G. Toorn
vliet van Bloemendaal.
25 december - eerste Kerstdag: 9.00 en 10.30 ds.
G. Toornvliet van Bloemendaal. 3.30 n.m. ds. G.
Toornvliet van Bloemendaal.
26 december - tweede Kerstdag: 10.00 ds. Gabe
van Duinen van Wassenaar.
BRUSSEL 324 M.
11.40 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34
Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten.
14.00 Opera- en Belcantoconc. 15.30 Gram. 15.40
Amus.muziek. 15.45 Sport. 16.30 Gram. 17.00 Idem.
17.15 Sportuitsl. 17.30 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52
Gram. 18.00 Volkszang. 18.20 Gram. 18.30 Godsd.
halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoorspel.
21.00 Gram. 21.30 Idem. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram.
23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde
muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en
weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de
zieken. 9.30 Voor de wouw. 9.35 Waterst. 9.40
Raak de roos. 10.20 Gram. 10.30 Theologische
etherleergang. 11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.-
meded. 12.33 Musette-muziek. 12.53 Gram. en act.
13.00 Nieuws. 13.15 Geen hap voor de hap, caus.
13.25 Gevar. muz. 13.55 Gram. 14.15 Vocaal dub-
belkwart. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.30
Alt. viola da gamba en orgel. 16.00 Kerstwijdings-
dienst voor de zieken. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber.
17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Sociale
vraagstukken in Suriname door J. de Wit. 18.00
Orgelspel. 18.20 Sport. 18.30 R.V.U.: De ethische
waarde van de Oosterse beschaving voor het
Westen, door G. Thole Beishuizen. 2de lezing:
„In de Wijngaard des Heren". 19.00 Nieuws en
weerber. 19.10 Op de man af, caus. 19.15 Honderd
jaar schoolzang. 19.35 Volk en Staat, caus. 19.50
Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gram. 20.30 De
Kerstroos, hoorsp. 21.45 Knapenkoor en leden van
Residentie Orkest. 22.15 Boekbespr. 22.30 Lichte
muz. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.40 Evangehsa-
tie-uitz. 23.55—24.00 Dagsluiting.
HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gvmn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 9.10 Voor de huisvrouw. 9.15
Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Idem.
1145 Voordr, 12.00 Tiroolse muz. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Voor het. Platteland. 12.43
Dansmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mëded. of gram.
13.20 Promenade-orkest en solist. 13.55 Beursber.
14.00 Voor de vrouw. 14.45 Fluit, hobo en fagot.
15.15 Arts en medicijnman, klankb. 15.35 Gram.
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Voor de padvinders.
17.25 Sportmozaiek. 17.35 Voor de jeugd. 17.50 Mil.
comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Kerstviering Koninklijk
Huis. 18.50 Openbaar Kunstbezit, caus. 19.00 La
Danza, cantate. 19.30 Muzikale caus. 19.45 Rege
ringsuitz.: Landbouwrubr.: 1. Goed voeren nood
zakelijk. 2. Bouwen en verbouwen van onze wo
ning, III. 20.00 Nieuws. 20.05 Radioscoop. 23.00
Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.16 Act.
of gram. 23.30—24.00 Frontloge.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Kamermuz. 14.00
Gram. 14.30 Ork.conc. 16.00 Koersen. 16.02 Voor
de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Meis
jeskoor. 18.00 Franse les. 18.15 Kerstliedje. 18.20
Boekbespr. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
19.40 Gram. 20.00 Kamerork. en sol. 21.15 Kunst-
kaleidoscoop. 21.30 Kerstliederen. 22.00 Nieuws.
22.15 Kamermuziek. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR MAANDAG
KRO: 20.30 Alle goeds is in de vriendschap.
GA DUS GERUST zien deze wereld
show. Anderson maakt gebruik van een
scenario door de scenarist van de Marx
Brothers comedies, S. Perelman, geschre
ven. Perelman is een geestigaard. De film
zit dan ook vol grappige situaties. Jules
Verne zelf wordt er wel eens mee voor het
lapje gehouden, want de film ademt een
overwegend ironische en soms zelfs sati
rieke geest. Daardoor ontsnapt ze aan te
veel pretenties. Daardoor krijgt ze zelfs
nog een degelijk aanschijn, omdat ze, ook
al mag Verne wel eens verstek laten gaan,
gelegenheid biedt tot karakterisering en
typering en op die momenten grijpt An
derson zijn kansen om er meer dan alleen
een uiterlijk spel mee te bedrijven. Ik ben
dus niet helemaal eerlijk, wanneer ik „De
reis om de wereld in tachtig dagen" geen
film noem. Het ware filmtalent manifes
teert zich op zijn best in de typering van
het Londense milieu, waaruit Philias Fogg
afkomstig is maar ook in de Ameri
kaanse episode, wanneer de contrasten
hevig opbloeien. David Niven speelt de
hoofdrol, onverstoorbaar, every inch a
gentleman. De Mexicaanse acteur Cantin-
flas is een allergenoeglijkste Passepar
tout. En verder komen er zelfs in heel
kleine rollen heel beroemde namen aan te
pas. Martine Carol, Fernandel, Charles
Boyer, Robert Newton, Joe Brown, Peter
Lorre, Frank Sinatra de laatste, als
barpianist, heel lang met de rug naar ons
toe en wij maar gissenEnfin, Mariene
Dietrich komt er zelfs aan te pas, Trevor
Howard, Clynis Johns, Red Skelton. In
totaal 68.984 personen uit dertien verschil
lende landen, 74.685 costuums, 7959 dieren,
33 assistent-regisseurs, 2000 camera
instellingen
De film duurt dan ook drie uur.
P. W. Franse
ADVERTENTIE
i mo'!
ft&v m-T
it-fft
Stop even bij een Shell pomp en vraag
inlichtingen over de SHELL JUNIOR
CLUB. Voor een luttel bedrag kunt U
Uw kinderen (maar ook de kinderen
van Uw buren) een geweldig plezier
doen met het lidmaatschap. Elk lid
ontvangt regelmatig het
goede en gezellige jeugd
blad Olidin en nog tal van
verrassingen. Het clubjaar
1958 gaat bijna beginnen.
Wacht dus niet te lang.
IN VERSCHILLENDE bladen en tijd
schriften, zowel in binnen- en buitenland
is de laatste tijd veel geschreven over Ja
pan, in het bijzonder over de geestelijke
sitxiatie in het land, zoals die er thans uit
ziet.
Wij noemen in dit verband allereerst het
maandblad „Wending", dat in het num
mer van november 1957 een artikel opge
nomen heeft van Prof. Mikio Sumiya, die
over „Verstedelijking en Industrialisering
in Japan" schrijft en hierin de houding
van de Kerk tegenover deze problemen be
spreekt. Hij deelt onder meer mee wat
ook in andere beschouwingen over Japan
naar voren komt dat de Japanse Kerk
vrijwel alleen uit intellectuelen bestaat.
De kerk heeft het levende contact met de
massa verloren, doordat zij vrijwel geheel
het monopolie van de intellectuelen is ge
worden en niet langer met Christus deel
heeft aan het lijden van het volk. De actie
ve leden van de Kerk zijn vrijwel alleen
jonge mensen. Dank zij de ontzaglijke
druk van hun heidense omgeving, kost
het de oudere christenen zeer veel moeite
om zichzelf te blijven als christenen, met
het gevolg, dat zij langzaam maar zeker
van de Kerk vervreemden.
„Het Vaderland" van 30 november pu
bliceert een artikel van de beroemde histo
ricus prof. A. Toynbee, dat zich onder de
titel „Japan hongert naar het brood des
levens" eveneens met dit land bezighoudt.
„De hele wereld strijdt op het ogenblik
met geestelijke moeilijkheden tengevolge
van het verval van overgeërfde religieuze
tradities. Japan lijdt in bijzondere mate
aan deze wereldziekte. Sjintoïsme, Boed
dhisme en Confucianisme, sedert eeuwen
de drie belangrijkste godsdienstige stro
mingen in Japan, schijnen hun vat op Ja
panse harten en hoofden verloren te heb
ben".
Wat het Boeddhisme betreft, merkt Prof.
Toynbee op, dat de praktische rol hiervan
veelal neerkomt op begrafenisdiensten,
die nog de algemene regel zijn. Japanners,
die zich hun hele leven niet met het geloof
bemoeid hebben worden met Boeddhisti
sche plechtigheden gecremeerd, zoals in
het westen vele „ongelovigen" christelijk
begraven worden. In het hedendaagse Ja
pan blijkt ook het Boeddhisme niet in
staat het geestelijke brood te verschaf
fen waar het Japanse volk naar hongert.
Prof. Toynbee besluit zijn artikel aldus:
„Dat die honger bestaat blijkt wel uit de
opkomst van talloze nieuw sekten en stro
mingen. Naar schatting zijn er wel zeshon
derd en ofschoon Japan geen rijk land is,
schijnt het hun allen finantieel goed te
gaan. Vrouwen uit de middenklasse zijn in
deze sekten het strekst vertegenwoordigd,
vele zijn zelfs door vrouwen gesticht."
Tenslotte noemen wij een artikel in
„Christian Century", dat vooral de invloed
van het Christendom op de plattelandsbe
volking bespreekt. Ook hierin wordt opge
merkt, dat de oude godsdiensten hun in
vloed op het Japanse volk verloren heb
ben. En tevens, wat ook naar voren kwam
in het artikel in „Wending", dat het vooral
de Japanse intelligentia is, die zich tot het
Christendom voelt aangetrokken. „Heeft
de Japanse plattelandsbevolking belang
stelling voor het christendom?" zo vraagt
Christian Century. „Bij een onderzoek
zei 69 percent van de ondervraagden, dat
zij er nooit van gehoord had en 13 percent
antwoordde in 't geheel niet, Van de over
gebleven 18 percent, die wel eens iets van
het Christendom gehoord had, wilde
slechts 15 percent wat meer over deze
godsdienst te weten komen. Niet omdat
men er zich openlijk voor gewonnen wilde
geven, maar eerder om te vernemen, wat
dit geloof te zeggen heeft ten aanzien van
hun nieuwe onafhankelijke status als vrije
mensen. Want het is een feit, dat de land
hervorming, die van meer dan 90 percent
van de landbouwers grondbezitters maak
te, een ingrijpende verandering heeft te
weeg gebracht onder de plattelandsbevol
king van Japan. Vroeger waren de boe
ren gehoorzammheid verschuldigd aan
een feodale aristocratie. Nu zijn de oude
banden verbroken en bezit de landbouwer
het land, dat hij bewerkt".
Het blad stelt de /raag, waarom zo wei
nig Japanners zich bij de christelijke
Kerk hebben aangesloten. Een van de re
denen is, dat het heel moeilijk was om
door het feodale stelsel van de Japanse fa
milie-samenleving heen te breken, in het
bijzonder op het platteland, waar de fami
liebanden uitermate hecht zijn. Voor een
jongere, die zich bij een kerk zou aanslui
ten, zou dit een breuk betekenen met zijn
familie en de gemeenschap. Bovendien
heeft de christelijke kerk zich niet aange
past bij de cultuur van het oosten. Daar-
Ja, werkelijk... het bleek nu toch wel, dat prins Halowin het lachen geleerd had.
Iedere dag was hij vrolijk; hetzelfde prinsje, dat vroeger altijd maar met 'n droevig
gezicht rondliep.
Nu ging het leren ook veel prettiger. Met 'n opgewekt lachje volgde hij de lessen van
meester Pennolius, die ook erg verheugd was om de verandering van zijn leerling.
En aan tafel hadden de stramme lakeien soms moeite hun gezicht in de plooi te
houden54-55
Een ingezetene uit Leiderdorp, die in
dertijd uit Indonesië repatrieerde, heeft
reeds geruime tijd een meningsverschil
met de voormalige stichting „Nederland
helpt Indië" over het al dan niet betalen
van aan hem door deze stichting verstrek
te goederen. De man en vele gerepa-
trieerden met hem verkeerden in de
veronderstelling dat deze goederen als
een schenking waren te beschouwen. De
stichting voerde hiertegen evenwel aan
dat de man vóór de ontvangst der goede
ren een verklaring had getekend waaruit
duidelijk viel op te maken dat de goede
ren te zijner tijd betaald moesten worden.
De Leidse kantonrechter, die in deze zaak
een uitspraak moest doen, heeft de stich
ting thans in het gelijk gesteld. De Lei
derdorper, en vermoedelijk met hem vele
gerepatrieerden, zullen nu alsnog een be
drag van 195.moeten betalen.
PARIJS (Reuter) President Eisen
hower heeft zijn uitnodiging aan president
Coty van Frankrijk voor een bezoek aan
de Verenigde Staten hernieuwd. Coty zou
aanvankelijk in juni gegaan zijn, maar hij
moest van de reis afzien wegens de cri
sis die ontstond na de val van de regering-
Mollet. De Franse president zal nu in het
komende voorjaar een bezoek aan de Ver
enigde Staten brengen.
ADVERTENTIE
SCHROMPELEN WEG
Pijn en jeuk verdwijnen
bloeden houdt op
De wetenschap heeft-thans een nieuwe
helende substantie ontdekt met de
verbazingwekkende eigenschap de
aambeien eenvoudig te doen wegdro-
gen - pijn verdwijnt, bloeden houdt op.
Zelfs in de meest hardnekkige ge
vallen schrompelen de aambeien
ineen, zó afdoend dat ze thans geen
probleem meer zijn. Het geheim zit in
het weefsel vernieuwende Bio-Dyne
Deze stof wordt thans toegepast in de
nieuwe SPERTI-zalf. zacht en des
infecterend. Voor veilige, recht
streekse behandeling van aambeien,
zonder verdovende middelen, een tube
ÓU11UUI VOi UUVCIIUC UUUUC1CI1. COli l/UUC
fa SPERTT a f. 3.30.
godsdiensten, die duizenden jaren reeds
deel uitmaken van het oosten, al is dit dan
meer een kwestie van sleur dan van geloof.
„Maar nu is er een nieuwe maatschappij
in Japan aan het ontstaan, die zoekt naar
een sociale en economische orde en een
levensbeschouwing, die deze orde kan
steunen. Er kan niet aan getwijfeld wor
den dat de christelijke filosofie een grote
aantrekkingskracht heeft voor de land
bouwbevolking. Zij mogen het christen
dom dan niet accepteren zoals de Ameri
kaanse christelijke leiders willen dat ze
doen zullen, maar zij kunnen er wel toe
gebracht worden om de relatie er van te
zien met de democratische samenleving
om heeft de massa vastgehouden aan de op zijn best".
r~
V.
30. Hij keek op en zag hoe Salomon Heine hem vragend
aankeek. Hij moest iets zeggen en wist niet an
ders te bedenken dan: „Maar als ik u op de bank niet
mag bezoeken, hoe moet dat dan? U zou toch een
soort compagnon in mijn zaak worden?"
Verbazing was duidelijk zichtbaar op Salomons ge
zicht.
„Compagnon?" fluisterde hij, maar even later her
haalde hij dit woord, luid lachend: „Compagnon, stel
je voor, ik jouw compagnon!" Nog nooit had Harry
zijn indrukwekkende oom zo hartelijk horen lachen.
Amalie stemde met zijn lachen in en voor Harry
werd 'het bijna ondraaglijk. Zijn hoofd klopte en er
schoten tranen in zijn ogen. Tenslotte vroeg Salomon
Heine: „Hoe verzin je 't eigenlijk, dat ik jouw com
pagnon zou zijn?"
Ook Amalie keek hem vragend aan. Harry wiste zich
het zweet van het voorhoofd en antwoordde met hese
stem: „U hebt toch gezegd, dat die zaak Harry Heine
en Co. zou heten."
„Wel allemensen!" riep Salomon Heine uit, terwijl
hij zijn handen in een gebaar van vertwijfeling aan
zijn hoofd bracht, „heb je heus gedacht, dat ik als
„en Co", op een winkelruit zou willen prijken?"
Nee, m'n beste jongen, die „en Co." is je vader.
Of omgekeerd, jij bent de „en Co.", zoals je 't wilt."
En met verheffing van stem voegde hij er aan toe:
„Het laat mij allemaal steenkoud, hoe jullie het ver
der wilt regelen. Ik zal jullie geld geven, maar denk
niet, dat ik me in die winkel zal laten zien!" En
iets kalmer zei hij tenslotte: „Wanneer je dan miljoe
nen bij elkaar hebt verdiend kun je je in Ottensen
melden en vragen, of je nichtje er misschien iets voor
zou voelen om met je te trouwen. Maar waarschijn
lijk zullen dan haar kleinkinderen je al tegemoet
komen en je een paar Groschen voor je vader geven,
enkel en alleen omdat dat een gewoonte is gewor
den.." Hij stond op. „En nu mag je afscheid nemen,
van Amalie, je tante en mij. En je mag dank-u zeg
gen. Vervolgens ga je uitkijken naar een geschikt
winkelpand, om te huren, en je schrijft je vader en
regelt een en ander, waarna je mij de rekeningen kunt
voorleggen, of nee, geef ze maar aan Aron Hirsch,
film rep. MM Open doekjes pïm 21T5 De tocht ik zal hem opdragen je geld te geven,
naar de stal, Kerstspel. 1 Lanezaam stond Harrv nn.
Langzaam stond Harry op.
Zachtjes zei hij: „Adieu" en voegde er op nog zach
tere toon aan toe: „Dank u zéér."
HOOFDSTUK XIV
„Hij is ziek, moeder," zei een bezorgde meisjes
stem.
„Onzin, wat weet jij daarvan? Hij is dronken, ver
der is er niets met hem aan de hand. Heb je hem niet
zien thuiskomen? Hij kon nauwelijks meer op zijn
benen staan."
De weduwe Robertus keek haar dochter vol wan
trouwen aan. 'wat mankeerde het meisje..? Ze liep
haar slaapkamer binnen en begon zich uit te kleden.
Ze hoorde haar dochter nog rondstommelen. „Ga
toch eindelijk ook eens naar bed en doe het licht uit!"
riep ze ongeduldig.
Even later was het stil. De dochter wachtte tot ze
haar moeder rustig hoorde ademhalen. Dan sloop ze
op haar tenen naar de kamer van Harry Heine. De
gordijnen waren niet gesloten en een vaag maanlicht
scheen de kamer binnen. Op het bed lag een roerloze
gestalte, die zijn bovenkleding nog aan had.
Voorzichtig boog het meisje zich over Harry Heine
heen. Ze maakte zich bezorgd. Deze jongeman was
niet dronken! Hij was ziek. Plotseling beving haar
een verstikkende angst: was deze roerloze figuur mis
schien dood?
Maar een ogenblik later bewoog Harry zich en
sloeg even de :>gen op. Hij scheen haar te herken
nen. „O, Mathilde! Wat doe jij hier?"
Ze antwoordde niet. Hij zei: „Ik droomde.. Ver
ward schreeuwde hij opeens uit: „Ik mag niet dro
men! Wat moet ik toch beginnen?"
„Ik had de indruk, dat u ziek was, monsieur Hei
ne," zei Mathilde op zachte toon. Ik wilde u juist
voorstellen een dokter te waarschuwen."
„Een dokter?" Hij keek haar verwonderd aan. „Ben
je bezorgd om mij?" voegde hij eraan toe. En met
eem vreemde, dringende klank in zijn stem herhaal
de hij: „Ben je heus bezorgd om mij?"
Opeens sloeg hij zijn armen om haar heen. Hij deed
't zo heftig, dat ze ervan schrok. Ze kon zich niet
verweren. Hij trok haar hoofd tegen zich aan. En al-
door mompelde hij: „Je bent bezorgd om mij, je bent
bezorgd om mij
Hij was zeer onstuimig en net meisje vond het al
lemaal wat griezelig. Maar tenslotte werd ze door
zijn hartstocht meegesleurd en verzette ze zich niet
meer
Harry Heine en Mathilde Robertus bleven die nacht
bij elkaar. Als een drenkeling klampte hij zich aan
haar vast. Ze was zijn redding! Nog steeds zag hij de
koude ogen van zijn oom op zich gericht en de spot
tende ogen van Amalie. Hij wilde ze niet meer zien.
Hij keek in Mathilde's onschuldige ogen, waarin
geen spot of hoon te lezen was. In haar ogen was
liefde en overgave Waarom zou hij deze warme
werkelijkheid niet met beide handen aangrijpen? Was
't niet veel beter om Mathilde te omarmen dan zo'n
ijskoud beeld? Hij haalde heel diep adem en kreeg
een gevoel van verlossing. Goed, hij zou een winkel
gaan openen en op de deur zou staan „I-Ieine en Co.";
hij zou in die winkel waarschijnlijk geen miljoenen
verdienen, maar hij zou er zijn vader mee kunnen
redden althans voor enige tijd en daardoor van
zelfsprekend ook zijn mpeder. Zij zou denken, dat
oom Salomon hem dat geld had geleend, omdat hij
zo'n goede indruk op de grote bankier had gemaakt.
Hij zou haar in die waan laten
Ja, hij was een dwaas geweest om de dingen en de
mensen niet te willen zien, zoals ze nu eenmaal wa
ren. In de toekomst zou hij niet meer dromen, maar
met beide benen stevig op de grond blijven staan.
Dan zou hij altijd weten, waar hij aan toe was. En
intussen zou hij léven. Als een teken van boven was
hem het warme kloppende leven in deze nacht ge
openbaard: twee jonge mensen konden van elkaar
houden en elkaar de warmte geven, die ze elders niet
vonden.
Aan de Graskeiler no. 139 bevond zich een tweede
handszaak. En nadat deze was opgeruimd, vestigde
zich hier Harry Heine. Het schild „Harry Heine en
Co." werd boven de deur aangebracht. Met een spot
tend lachje stond Harry naar de arbeiders te kijken,
die het bevestigden. De winkel binnentredend, keek
hij met een gevoel yan bevreemding in de nog lege
ruimte rond.
(Wordt vervolgd)
Het bestuur van het Bedrijfsschap voor
de Rayonindustrie heeft vrijdag in het ge
bouw van de Sociaal Economische Raad
te 's-Gravenhage zijn eerste openbare
vergadering gehouden. Het woord voerden
de voorzitter van het bedrijfschap ir. A. J.
Engel, de staatssecretaris van Binnen
landse Zaken, Bezitsvorming en publiek
rechtelijke Bedrijfsorganisatie, dr. W. K.
N. Schmeltzer, de voorzitter van de So
ciaal Economische Raad, prof. dr. M. R.
F. de Vries en de plaatsvervangende voor
zitter van het Bedrijfschap de heer H. R.
Vink.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Neder-Langbroek (toez.): J,
Wieman te Oudewater.
Geref. Gemeenten
Bedankt voor IJsselmonde: A. F. Hon-
koop te Goes.
ZATERDAG 21 DECEMBER
Stadsschouwburg: Nieuw Nederlands
Toneelgezelschap met „Hedda Gabler", 20
uur.
Concertgebouw: Kerstfeest voor be
jaarden van het Leger des Heils, 19.30 uur,
FILMS:
Cinema Palace: „Als de grote liefde
komt", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „Het complot der min
derjarigen", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido
Theater: „Zoek het maar uit", alle leef
tijden, 19 en 21.15 uur; „De Rebellen
bruid", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor Theater:
„De avonturiers", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
Minerva Theater: „Losgeld", 14 jaar, 19
en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Schön
ist die Welt", alle leeftijden, 19 en 21,15
uur. Roxy Theater: „De sluipschutter",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„Full of life", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
Zomerlust: De toneelvereniging „Jan
van Dommelen" met „Een kalme brui
loft" van Esther McCraeken, 20 uur.
ZONDAG 22 DECEMBER
Stadsschouwburg: Nieuw Nederlands
Toneelgezelschap met „Hedda Gabler",
20 uur.
DIVERSEN
Sionskerk: Een bijzondere dienst, met als
spreker: ds. W. A. Smit, hervormd predi
kant te Amsterdam.
TENTOONSTELLINGEN:
Huis Van Looy: Tentoonstelling van
werken van leden van het genootschap
„Kunst zij ons doel", 14 tot 17 uur.
Galerie Espace: Expositie van schilde
rijen en gouaches van André Baliat, 11 tot
17 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Als de grote liefde
komt", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Frafts Halstheater: „De Wonderman",
14 jaar, 14.30 uur; „Het complot der min
derjarigen", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido
Theater: „Zoek het maar uit", alle leef
tijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „Mensen
zoals jij en ik", 14 jaar, 11 uur. Luxor
Theater: „De avonturiers", 14 jaar, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„De avonturen Van Sjoek en Sjek", alle
leeftijden, 14, 16.15 uur; „Losgeld", 14 jaar,
19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater:
„Schön ist die Welt", alle leeftijden, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur; „Geen plaats voor
wilde dieren", alle leeftijden, 11 uur. Roxy
Theater: „De sluipschutter", 14 jaar, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„Leven voor twee", 14 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur.
Brinkmann: Voor Humanistisch Ver
bond spreekt prof. dr. T. T. ten Have over:
„De waardigheid der verschillende levens
overtuigingen", 20 uur.
Hervormde Kerk (te Zandvoort). Het
Hervormd kerkkoor geeft o.l.v. de heer H.
E. Dees een kerstconcert, 20 uur.
MAANDAG 23 DECEMBER
Stadsschouwburg: De Haagse Comedie
met „De Cirkel", 20 uur.
Concertgebouw: Pianorecital door Toos
Onderdenwijngaard, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN:
Huis Van Looy: Tentoonstelling van
werken van leden van het genootschap
„Kunst zij ons doel", 10 tot 12.30 en van
13.30 tot 17 uur.
Galerie Espace: Expositie van schilde
rijen en gouaches van André Balint, 11 tot
17 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Als de grote liefde
komt", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Frans Halstheater: „De wonderman",
14 jaar, 14.30 uur; „Het complot der min
derjarigen", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido
Theater: „Zoek het maar uit", alle leef
tijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „De avonturiers", 14 jaar, 14, 19
en 21.15 uur. Minerva Theater: „Strand
Affair", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „Schön ist die Welt", alle leef
tijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: „Misdaad uit zelfverdediging",
14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Thea
ter: „Leven voor twee", 14 jaar, 14,16.15
19 en 21.15 uur.
Jeugdhuis aan Donkerelaan: Afdeling
Bloemendaal van de Nederlandse Chris
ten Vrouwenbond houdt Kerstwijdings-
avond. 20 uur.
Begijnhofkapel: Interkerkelijke samen
komst. Zangdienst van 19.30 uur af.