DRUIPSTEENGROTTEN IN FRANKRIJK Over de achtergrond van de affaire-Callas weet het antwoord op vragen die veel mensen bezighouden Wekelijks toegevoegd aan alle edities van Haarlems Dagblad/Oprechte Haarlemsche Courant en IJmuider Courant Het „schandaal" in de Romeinse opera Het publiek vertoom tekenen van onrust Concertgebouw-Orkest in augustus naar Salzburg DIT IS WELISWAAR niet het seizoen om over toeristische plaatsen te spreken, maar de foto's, die wij hierbij afdrukken, vinden we voldoende de moeite waard om er in een januari-nummer van „Erbij" een plaats voor in te ruimen. De foto's werden in Frankrijk, in de druipsteengrotten van „Aven d'Orgnac" bij Pont Esprit gemaakt. Sinds twee jaar is het daar een toeristenoord, maar ruim twintig jaar geleden wist niemand er nog het bestaan van. In augustus 1935 werden ze toevallig ontdekt, nadat een stuk „dak" van de bovenste zaal was ingestort en er verbinding met de buiten lucht ontstond. Men kreeg toen voor het eerst gelegenheid te zien hoe de natuur daar eeuwen en eeuwen onophoudelijk en onopgemerkt heeft zitten spelen met water en kalk. Voor de vormen, die dat spel heeft opgeleverd hebben we op de lagere school de woorden al geleerd en moeilijk uit elkaar kunnen houden: stalagmieten en stalactieten. De eerste zijn kalk- regels op de bodem van een grot, met de punt naar boven gericht, de laatste zijn ook kalkregels, maar zij hangen aan het plafond van de grot en hebben de punten dus naar beneden wijzend. In de meeste gevallen ontstaat de oervorm van druipsteen door oplossing. De kalkrijke bodem, die eens deze enorme ruimten vulde, loste door het water op en zocht zich een uitweg, soms onder de bodem door, soms ook treedt de oplossing onder aan de voet van een heuvel naar buiten. Is zo'n ruimte gevormd, dan volgt een proces van uitkristalliseren. Het regenwater dringt door het dak en voert op zijn weg de opgeloste kalk uit de bodem mee, aan de zoldering blijft een druppel hangen tot deze zwaar genoeg is om te vallen. Voordat hij valt verdampt er echter al weer water en blijft een kalkafzetting achter. De ene kalkafzetting komt op of over de andere en zo vormt zich de stalag- miet. De neerstortende druppel, die ook nog kalk meevoert, vormt de kalk afzetting op de vloer, waardoor de stalactieten gevormd worden. Bij een voortduren van dit proces kan het gebeuren, dat de stalagmieten en stala- tieten aan elkaar groeien en zuilen vormen, die de indruk geven, dat zij het dak ondersteunen. Verschuivingen en afvloeiingen langs richels kunnen hele gordijnen doen ontstaan, waar men vol ontzag en klein tegenover staat in deze onderaardse sprookjeswereld. Om toeristen tot de grot van „Aven d'Orgnac" toegang te verschaffen moest een trap van ongeveer honderd meter worden aangelegd. Schuin naar beneden moest dwars door de rotsen heèn een schacht worden uit gehakt. Van springstoffen kon met het oog op instortingsgevaar slechts be perkt gebruik worden gemaakt, leder stukje losgemaakte grond moest naar boven getransporteerd worden. En er werd een speciale weg aan gelegd om werklieden en vrachtrijders in staat te stellen bij het project te komen. Nu dient deze weg voor ds bezoekers, die ©r ieder jaar in groten getale te vinden zijn. (Van onze correspondent in Rome) !Ël ALS HET Maria Meneghini Gallas te doen is geweest om reclame dan heeft zij haar doel bereikt, althans tot op zekere Hl hoogte. Er is geen Italiaans dagblad, dat niet ten minste twee bladzijden tekst en |p een bladzijde foto's wijdt aan het groot- |üi ste theaterschandaal dat Italië ooit heeft gekend. Maar de inhoud van die artikelen is voor de zangeres meestal verre van IH vleiend. Alleen de „Corriere Delia Sera" en enkele andere Noorditaliaanse bladen §H de Grieks-Amerikaanse sopraan is in Mi- li! laan gevestigd schrijven vergoelijkend, dat het niet de eerste keer is, dat een operazanger of -zangeres plotseling met een verkoudheid te kampen heeft. De §H bladen in Rome geloven niet aan de ziek- te van „La Gallas", zoals zij wordt ge- HÜ noemd. Zij zei geen stem meer te heb- ben, maar journalisten hebben haar zo luidkeels horen uitvaren tegen het perso- neel van het hotel, waar zij verblijf hield, jH dat men haar twee etages lager duidelijk kon verstaan. De zaak heeft politieke gevolgen. In de kamer zijn drie vragen gesteld aan de re- sü gering. Er is gevraagd welke maatrege- 'en de eerste minister denkt te nemen te- gen hen, die schuld zullen blijken te heb- ben aan het gebeurde. Dit betekent, dat §H niet alleen Maria Callas van deze zaak nog wel zal horen, maar ook de directie H= van de opera: waarom was er voor zulk een galavoorstelling, de belangrijkste H§ van het jaar opening van het opera- HÜ seizoen niet een tweede zangeres aan- wezig, die mevrouw Callas kon vervan- üH gen? Waarom werd het Hoofd van Staat niet onmiddellijk gewaarschuwd en moes- Hl ten de president en mevrouw Gronchi ruim IH vijftig minuten in de ereloge zitten wach- ten of het doek opnieuw zou rijzen? Dit is natuurlijk de meest pijnlijke kant van de zaak: de officiële aanwezigheid van het Hoo.d van Staat. Dat de zangeres niet voor honderd per- cent in orde was schijnt waar te zijn. Maar zij had 's middags, na eerst overleg te =1 hebben gepleegd met de dokter van de opera, verzekerd, dat zij in ieder geval zou zingen. Een deel van het publiek wist, dat zij enkele dagen tevoren in een pers- gesprek had gezegd „Ik moet nu in Rome 1= gaan zingen, helaas". Het is de eerste keer (naar de huidige stemming te oordelen, ook de laatste) en zij kent het publiek in §H Romèr dat stellig geen gemakkelijk pu- bliek is, maar wel degelijk goede opera wéët te waarderen, dus niet. Zij heeft de laatste jaren in vele theaters gezongen in Europa en in Amerika, maar het i. niet waarschijnlijk, dat zij ooit voor eer beter publiek is opgetreden. Rome is im mers de hoofdstad en zeker het belang rijkste culturele centrum van Italië. Nic' alleen waren er een tiental ministers in de zaal en vrijwel het hele corps diploma tique, maar een groot aantal van Italië.*- belangrijkste schrijvers, musici, kunste naars, tientallen filmsterren, een aanta' prinsessen, markiezinnen en gravinnen wier titels hele kolommen vullen in dc couranten. De gemiddelde waarde van dr avondtoiletten, uiteraard zonder de over daad van juwelen, wordt geschat op eer half miljoen lire en er werden kostuum: gedragen van meer dan een miljoen. Da mes die gewend zijn zich bij Dior of Schu- bcrth te kleden, kunnen niet meer een tweede avond met datzelfde toilet naar de opera De opening van het theater is altijd de grootste avond van het Romeinse seizoen Vroeger placht het operaseizoen steeds op tweede kerstdag te beginnen. De laat ste jaren begon men wat vroeger, name lijk begin december. Dit jaar, in verband met de geweldige schuldenlast van hel theater, werd de opening uitgesteld tol twee januari (de voorstellingen zijn zo duur dat het economischer is de schouw burg gesloten te houden, ook al moet het vaste personeel, een paar duizend perso nen, toch betaald worden). Maar nooit was die openingsavond zo luisterrijk geweest. De vijfentwintighonderd plaatsen waren binnen twee uur uitverkocht, geen klei nigheid als men weet dat de prijs voor een parterreplaats vijfentwintigduizend li re (honderdtweeënvijftig gulden) be droeg. Er begon onmiddellijk een zwarte handel in de plaatsen en menigeen heeft tachtigduizend lire (dus vijfhonderd gul den) neergeteld. Ook daarover is in de kamer een vraag gesteld aan de regering. Het theater had een recordrecette van ruim acht miljoen lire. „Norma", in de uitvoering die thans gebruikelijk is. heeft vier akten (oorspron kelijk slechts twee). Daarvan is er slechts één opgevoerd. De voorstelling begon om tien over negen en drie kwartier later ging het gordijn neer om niet meer open te gaan. Men is in Italië aan lange pauzes gewend en bij zulk een galavoorstelling is de „modeshow" in de foyers zo be langrijk, dat het eerste half uur niemand merkte, dat er iets aan de hand was. Daarna werd het publiek ongeduldig. Sommigen hadden reeds gemerkt hoe Maria Callas zich geërgerd had omdat de mezzo-sopraan Myriam Pirazzini meer werd toegejuicht dan zij. Er was een in cident geweest na de vermaarde aria „Casta Diva". Uit de hogere regionen had na deze aria een al te heftig „brava, brava" geklonken, gevolgd door applaus. Sommigen voelden, dat dit de „claque" was van Maria Callas. Men protesteerde. Er werd zelfs gefloten. Dit is, daaraan twijfelt in Rome niemand, de oorzaak van de plotselinge keelpijn. Het publiek was natuurlijk zeer teleurgesteld en weigerde het theater te verlaten, hoewel bekend werd gemaakt, dat de toegangsbewijzen voor zaterdagavond geldig zouden zijn. Duizenden personen hebben een uur lang „La Callas" opgewacht voor de artiesten uitgang en beslist niet om haar een ovatie te brengen. Het bleek dat zij het theater had verlaten door de ondergrondse ver binding die naar het hotel Quirinale voert. Dat hotel werd door een woedende me nigte belegerd, die pas laat in de nacht door de politie uiteen werd gedreven. Ook vrijdagochtend was het verkeer gestremd door de verontwaardigde Romeinen, die voor het hotel samenschoolden. Nadat de Grieks-Amerikaanse sopraan Maria Meneghini Callas vorige week don derdagavond tijdens de opening van het Italiaanse operaseizoen in „Norma" van Bellini plotseling verstek had. laten gaan, heeft het publiek, dat bestond uit. de „crème de la crème" van de Romeinse „society" drie kwartier voor dichte gor dijnen gezeten zonder dat van welke zijde ook officieel werd medegedeeld wat er aan de hand was. Tussen de vele voorname bezoekers bevond zich ook de president van de Italiaanse republiek en diens echt genote. Meegerekend het feit, dat de opera iedere Italiaan zeer ter harte gaat, is het dus wel begrijpelijk, dat de onderbreking bij die galapremière veel. beroering heeft gewekt en de hele kwestie al de dag daarop kon worden aangeduid als de „affaire-Callas". Hierbij drukken wij nog een foto af, die goed laat zien hoe weinig de hoge gasten na lang wachten nog wisten waar zij aan toe waren. NU EN DAN publiceert de redactie van „Unesco Features" (het wekelijks ver schijnend bulletin van UNESCO in Parijs), een aantal vragen over uiteenlopende onderwerpen, bij haar door lezers uit alle delen van de wereld ingediend. Een medewerker van het bulletin, Geiald Wendt, geeft daarop steeds het antwoord. Ai eerder hebben wij in „Erbij" iets daar van voor onze lezers vertaald, aangezien de vragen doorgaans een wijde belang stelling hebben. Hieronder volgt een ver taling van een dér laatste afleveringen. Vraag: Welke kracht houdt het hele samenstel van planeten in evenwicht? Men vergelijkt haar wel met de kracht tussen magneten. Maar de meeste planeten moe ten toch ook zelf daarop een invloed uit oefenen. Heeft iedere planeet de eigen schap, dat zij andere planeten aantrekt? En tenslotte: bestaat er een zwaartekracht op iedere planeet? Aldus vraagt een heer in Ecuador. Antwoord: Deze vraag is'actueel en be langrijk aangezien de kunstmatige satel lieten, die gedurende het Interntaionaal Geofysisch Jaar worden gelanceerd, door precies dezelfde principes worden beheerst als die, welke de planeten en de maan in hun baan houden. In deze eeuw van ver kenning en misschien reizen in het luchtruim buiten de dampkring is het even belangrijk iets te begrijpen van de planetaire bewegingen als van de om standigheden bij de gratie waarvan een vliegtuig kan vliegen. Er komt niet meer bij te pas dan de wetten van beweging en zwaartekracht, waarmee Isaac Newton zich driehonderd jaar geleden al heeft beziggehouden. En dat heeft niets te ma ken met magnetisme of een daarmee ver gelijkbare kracht. Het vallen van een ap pel van de boom, de stand van de pla neten en de baan van de kunstmatige pla neten, dit alles wordt beheerst door de zwaartekracht. Niemand weet wat de zwaartekracht veroorzaakt, maar het is eenvoudig een feit, dat alle voorwerpen, klein of groot, elkaar aantrekken in ver houding tot hun omvang. Deze aantrek kingskracht is tussen voorwerpen van „menselijke" afmetingen te gering om te kunnen worden opgemerkt, maar tussen planeten en alle astronomische lichamen is zij groot. De maan is bijvoorbeeld acht keer kleiner dan de aarde en bijgevolg is de aantrekkingskracht, die de maan op een willekeurige substantie in de ruimte heeft acht keer zo klein als die, welke daar op door de aarde wordt uitgeoefend. Een tweede factor die kenmerkend is voor de zwaartekracht is, dat zij afneemt naar mate de afstand tussen de objecten groter wordt. In de wiskunde wordt dit afnemen van kracht „omgekeerd evenredig aan het kwadraat van de afstand" genoemd. Dit betekent, dat de zwaartekracht bij ver dubbeling van afstand tot een vierde wordt teruggebracht. Bij vertienvoudiging van de afstand tussen twee voorwerpen wordt de zwaartekracht tot een honderd ste gereduceerd (het kwadraat van een tiende). Deze beide factoren, voorwerp en afstand, zijn als enige betrokken bij de UNESCO aantrekkingskracht tussen de planeten en de zon of tussen de planeten en hun na men. Als het hierbij bleef zou het hele zonnestelsel evenwel al lang geleden zijn ondergegaan in de zon tengevolge van haar enorme zwaartekracht Maar de fac tor, die dit voorkomt en die alle planeten en manen in hun baan houdt, is de be- weiging om de zon, hun snelheid. Het heersende principe is hier Newton's be roemde wet van de beweging. Deze stelt, dat iedere materie haar eigen beweging heeft en daarvan nooit afwijkt zolang er geen kracht is die haar veranderen kan. Op aarde worden de objecten steeds ge remd door wrijving. De snelheid van een kogel uit een schietwapen wordt zo bij voorbeeld afgeremd door de wrijving met de lucht, totdat hij geen snelheid meer heeft en valt. Maar buiten de dampkring bestaat geen lucht. Er is dus geen substan tiële wrijving zodat de beweging van de astronomische objecten oneindig is. Niette min zijn de planeten onderhevig aan de zwaartekracht. De snelle van de zon af gerichte beweging van de planeten wordt zodanig beperkt door de aantrekkings kracht van de zon, dat er een evenwicht bestaat waarbij de planeet in beweging blijft, maar steeds in dezelfde baan om de zon heendraait. Zij behoudt haar snel heid maar wijkt nooit af van haar gemid delde afstand tot de zon aangezien zij con stant in een kring of een elips om de zon draait. Hetzelfde is het geval met de ma nen ten opzichte van hun respectieve planeten. Om precies dezelfde reden blijft een kunstmatige satelliet, als zij eenmaal een snelheid van ruwweg achttienduizend mijl per uur heeft bereikt, in een vaste baan om de aarde draaien, in evenwicht tussen die snelheid en de aantrekkings kracht van de aarde. Enkele honderden kilometers boven de aarde, waar de kunst matige satellieten zwevenj is evenwel nog wat lucht aanwezig, waardoor de snelheid van de satelliet langzaam vermindert in gevolge de wrijving daarmee. Hoemeer de snelheid afneemt des te groter wordt de aantrekkingskracht van de aarde, waar door de satelliet eerst langzaam en dan steeds sneller aan hoogte verliest en in steeds dikkere luchtlagen komt waar zij door steeds groter wordende wrijving ver brandt. Vraag: Ik heb gehoord, schrijft een dame in Marokko, dat vleermuizen een soort radar gebruiken om obstakels op hun weg te vermijden wanneer zij in het donker vliegen. Brengen andere dieren, zoals insecten, misschien ook zeer hoge geluiden voort? Antwoord.: Vele insecten uiten zeer bij zondere geluiden en sommige daarvan zijn voor het menselijk oor niet waarneem baar. Vleermuizen zijn niet blind maar hun gezichtsvermógen is wel zo beperkt, dat zij weinig meer dan lichtverschillen kunnen onderscheiden en hun richting daarnaar bepalen. Zij kunnen zo ook het begin van de dag en de schemering onder scheiden. Bij hun vlucht worden zij geleid door een heel gevoelig gehoor. Zij brengen een hoog geluid voort en zijn in staat de echo's daarvan, via de objecten die hen dichtbij omringen teruggekaatst, te re gistreren. Aan de soort en sterkte van de echo's kunnen zij de afstand tot die ob jecten bepalen. Het geluid dat zij voort brengen is wel vastgelegd door middel van microfoons en men kon door bereke ning vaststellen, dat het twee octaven ho ger ligt dan het hoogste geluid, dat door mensen kan worden gehoord. Als vleer muizen niet in staat zijn geluid te maken of niet in slaat zijn te horen kunnen zij de voorwerpen om hen heen niet re gistreren en botsen zij er in het donker tegenop. Radar maakt ook gebruik van echo's maar het is niet juist te zeggen, dat vleer muizen over „een soort radar" beschikken. Radargolven zijn geen geluidsgolven. Zij zijn elektromagnetische trillingen, of korte radiogolven, die worden voortgeplant en teruggekaatst zoals lichtgolven en ook met de snelheid van het licht. Nadat zij door een object zijn teruggekaatst, bijvoorbeeld door een vliegtuig in de lucht op twee honderd mijl afstand, worden ze samen gebundeld op een verlicht scherm waar zij een zichtbare voorstelling nalaten, als op een televisiescherm. Nog opmerkelijker dan het vermogen van vleermuizen om veilig in het donker te vliegen is hun vermogen om tot een afstand van zestig mijl van het hol waar zij de nacht doorbrengen de weg „naar huis" terug te vinden. Hun ogen gebrui ken zij niet, proefnemingen hebben uit gewezen, dat geheel „geblinddoekte" vleer muizen nog gemakkelijker de weg terug vinden dan „niet-geblinddoekte". Hun ge voeligheid voor echo's geeft ook geen vol ledige verklaring, aangezien zij echo's op meer dan ongeveer tien meter afstand van het object nauwelijks meer kunnen registreren. Toch bereiken zij hun nacht verblijf op hun normale vliegsnelheid van tien mijl per uur en ze moeten er vrijwel linea recta heen vliegen. De enige ver klaring schijnt te zijn, dat zij door hun gevoelig gehoor even zuiver hun nacht verblijf weten te vinden als vogels en an dere dieren dat kunnen door hun gezichts vermogen. Vraag: Een dame in Engeland wil we ten hoe het kan, dat de zee op sommige plaatsen blauw gekleurd is, op andere plaatsen groen en vaak van kleur schijnt te veranderen. Antwoord: De kleur van het water oppervlak is afhankelijk in de eerste plaats van de kleur van de hemel. Op een heldere dag, als de lucht diep blauw is, zal het licht, dat door het water wordt weerkaatst, ook blauw zijn. Op een dam pige dag is de kleur grijs-groen, terwijl de zee op een donkere, stormachtige dag helemaal grijs ziet of zelfs loodkleurig. Het oppervlak van de zee kaatst de kleur die er opvalt altijd terug. Maar met de kleur die men ziet als men recht in het water kijkt of er doorheen is het een an dere zaak. Zeewater, dat helder is en schoon, absorbeert de rode en oranje de len van het witte zonlicht, maar blauw licht laat het gemakkelijk door. Derhalve is de kleur onder water en de kleur, die door de bodem wordt teruggekaatst, blauw. Dit overigens alleen als het water werkelijk heel schoon is, zoals bijvoor beeld in de Blauwe Grot op het eiland Capri bij Napels, waar een rotsige bodem onder het watervlak ligt. Als het water fijne droesem bevat of microscopische vormen van lev.en is de weerschijn groen, zogoed als een diepblauwe lucht verbleekt als er damp in komt. De Middellandse Zee is bekend om haar blauwe kleur aangezien zij op de meeste plaatsen vrij is van stofdeeltjes, die door-r gaans door rivieren naar zee worden ge voerd. Maar zelfs het blauwste water ziet er groen uit als de golfslag de bovenste laag opvult met kleine luchtbellen van schuim. Alle oceanen zien er aan de kust dan ook groen uit aangezien het water daar zand, droesem, klein gedierte of schuim bevat. In het algemeen zijn tro pische zeeën blauw en de dichter bij de polen gelegen wateren groen doordat'met toeneming van de kou ook de microsco pische planten en dieren in het water we liger tieren. Bovendien zijn de luchten boven de koude zeeën vaker bewolkt dan in de tropische regionen. Het Concertgebouw-orkest in Amster dam, dat als tweede concertorkest is ge- engageerd voor de Salzburger Festspiele 1958, naast de Wiener Philharmoniker, zal van 2 tot 12 augustus in Salzburg vijf concerten geven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 15