MULTIFILM VERLAAT HAARLEM
Wie heeft gelijk?
MODIEUZE EN FLATTEUZE POSITIE-KLEDING
Marinus Adam dirigeerde
het vijfde V-concert
De
negen
Muzen
neven aan
de redactie
TWEE NOVITEITEN IN EEN
GECOMBINEERD CONCERT
Radio Moors
ontspanning
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
5
Vaarwel aan een bedrijfdat er sinds 1928 zijn zetel had
St. Lucia-u.l.o. school in
gebruik genomen
Subsidies in Overijsel
<3
DONDERDAG 16 JANUARI
Lezing over verenigings
techniek voor Sportraad
Geef Uw zenuwen
Geef
ze
NEUROTONIC
Niet verdovend
maar genezend
Medische verzorging
tijdens het weekeinde
ZATERDAG 11 JANUARI 1958
Wanneer de maand januari ten einde is,
telt Haarlem een bedrijf minder, dat van
1928 af onder de naam „Multifilm" in de
Spaarnestad gevestigd is geweest. Langer
eigenlijk nog, wanneer men tenminste het
.Bureau voor Wetenschappelijk Cinemato
grafie" wil accepteren als de aanloop tot
een onderneming, die met de naam van
haar stichter J. C. Mol onverbrekelijk ver
bonden zal blijven. De tuinderszoon uit
Venhuizen, die in de twintiger jaren nog
fungeerde als directeur van een groente
en fruitveiling in West-Friesland, daarna
directeur werd van de Mfi Focus te Bloc-
mendaal omdat hij zo'n bijzondere aan
leg bad voor de fotografie en zo'n goed
inzicht in artistieke en zakelijke aange
legenheden de pionier op het gebied van
microscopische films J. C. Mol was de
grondlegger van het bedrijf, dat tot 1932
gevestigd was aan het Spaame in het ge
bouw van het inmiddels geliquideerde Hol-
landia Film en daarna overgebracht naar
het grote witte huis aan het Kenaunark.
Daar viel het nauwelijks op, overhuifd als
het werd door het lover der bomen, om
geven door heesters en struikgewas. Van
1928 tot 1958, een lange en door veel revo-
lutionnaire ontwikkelingen gemarkeerde
periode! Die ontwikeling heeft de laatste
jaren zo'n snelle vlucht genomen, vooral
door de komst van de televisie en de be
hoefte aan een up-to-date televisie-jour
naal. dat Multifilm heeft besloten zich te
gaan vestigen in Hilversum, dicht bij de
studios, dicht hij ..het vur". in een mo
derne, aan de eisen des ttjds aangepaste
outillage.
HOFFELIJKHEID en gemeenplaats in
de onderlinge betrekkingen willen dan dat
men zegt: een verlies. Een gevoelig ver
lies. Maar ditmaal zijn het niet hoffelijk
heid en versie'en woordgebruik alleen, die
ons deze uitdrukking in de pen geven.
Multifilm heeft eigenlijk eenzelfde bestaan
geleid als het grote huis aan het Kenau
nark. De niet direct bij de onderneming
betrokkenen zagen eraan voorbij. Dat lag
dan ook wel een beétje in de aard der zaak,
want zeker in de aanvang van haar bestaan
timmerde ze niet aan de grote weg. Het
doel: de vervaardiging van wetenschappe
lijke films werd te intens nagestreefd om
behoefte te gevoelen aan reclame naar de
outsiders. Dat deden de films zelf wel. In
derdaad. Nog wordt bijvoorbeeld in Ameri
ka de film van Mol over de micro-organis
men als een standaardwerk op dit gebied
beschouwd. En ook zijn films over de
„Wonder-en der natuur", de weergave
van de groei en bewegingen der planten
en bloemen, zijn ver buiten Nederland be
kend. Mol was een vorser en, dank zij zijn
enorme kennis en talent, een verkenner
van een tot dan toe onontdekte wereld.
J. C. Mol was een naam als een begrip.
Kort voor de tweede wereldoorlog vertrok
hij naar Indië om daar in opdracht van de
Koninklijke Rotterdamsche Lloyd een film
te maken over de Archipel. Hij kon niet
terug. Hij stichtte er een bedrijf onder de
naam Multi-film Batavia dat tot de soeve
reiniteitsoverdracht is blijven bestaan. Na
zijn bevrijding uit het Jappenkamp maakte
hij met Mannus Franken het wekelijks
filmjournaal „Wordende Wereld", waarvan
163 afleveringen ontstonden. Toen keerde
hij terug naar Haarlem, naar een bedrijf,
dat door de oorlog ernstig geleden had.
maar zich had weten op te heffen en met
veel succes de exploitatie op een ander
werkterrein voortzette dan alleen dat dei-
wetenschappelijke film: de opdrachtfilm,
documentaires en reclamefilms. Daartoe
trok het een aantal talentvolle en vakbe
kwame filmers aan, die onder Mols leiding
en sinds 1935 onder mededirecteur
schap van E. J. Verschueren de reputatie
handhaafden, welke Multifilm zich had
Regisseur Gerdes en cameraman Heyt-
man aan het werk bij de vervaardiging
van een reclamefilm in kleuren.
Rechts prof Jan W^rcrs.
w ,v v c. -i v en. oieek z~er m nee.
bijzonder bij het zilveren jubileum van
het bedrijf in 1953. Ofschoon Mols gezond
heid te wensten overliet heeft hij dit jubi
leum nog mee kunnen maken. Op 10 ok
tober 1954 kwam voor hem het einde.
Vraagbaak voor velen, een intelligent, be
scheiden en beminnelijk man ging met hem
heen. Maar hij had zijn bedrijf wel zoveel
levenskracht meegegeven, dat het de slag
le boven kwam en met vertrouwen verder
ging.
VOORAL DE TELEVISIE ging toen on
Multifilm beslag leggen. Toen eenmaal het
journaal geheel aan de zorgen van het
Haarlemse bedrijf was toevertrouwd, de
den zich pas de moeilijkheden voor van de
afstand tussen de laboratoria in Haarlem
en het uitzendstation in Bussum. Voor de
toekomst is een grote televisiestudio in
Hilversum geprojecteerd. Wat was rede
lijker dan dat Multifilm. ten nauwste bij
de t.v. betrokken in alles wat met film te
maken heeft, haar zetei ging verplaatsen
om erbij te zijn. Met Polygoon-Profil'i
werd een n.v. Cinecentrum opgericht om
de samenwerking in de technische sector
van beide bedrijven zoveel mogelijk te ver
volmaken. Op het terrein Wisseloord te
Hilversum kocht men verleden jaar grond
aan en de bouw begon van een huisvesting,
waarin vooralsnog het kleurenlaboratorium
van Polygoon is ondergebracht. Multifilm
zelf beschikt inmiddels over haar nieuwe
domein. Vandaar dat maandag de verhuis
wagens voor de deur zullen komen om de
technische apparatuur over te brengen
naar de nieuwe standplaats, het centrum
van radio- en televisie-bedrijvigheid, thans
en in de toekomst, naar Hilversum.
En flat houdt een afscheid in. Waarom
zouden Wij het niet betreuren Multifilm te
zien heengaan als het betekent, dat daar
mee een onderneming verdwijnt, die Haar
lem eer-en deugd heeft .-gedaan?-Vele films1
en niet alleen Nederlandse werden
bij Multifilm vervaardigd of afgewerkt,
omdat men er goedkoper en beter terecht
kon dan elders. Multifilm kan. smalfilms
tot bioseoopformaat vergroten en omge
keerd. Ze kan films van stilstaande beelden
voorzien, trucages toepassen, instructieve
documentaires vervaardigen met de mo
dernste apparatuur van geheel Europa. Er
werken meer dan vijftig man. Naarmate
de opdrachten toenemen, stijgt het aantal.
Dat is het bedrijf, dat Haarlem aan Hilver
sum verliest. En dan hebben wij recht van
spreken wanneer wij dat verlies gevoelig
OF OOK POLYGOON bezeilde weg op
zal gaan? Het is een vraag in zijdelings
verband, die nog niet bevestigend beant
woord wordt, maar welke men toch ver
ontrust achter de hand heeft.
De filmbedrijvigheid verleende mede
Haarlem zijn aanzien. Met Multifilm gaat
een goede reputatie naar elders. Het witte
huis aan het Kenaupark komt leeg. Mis
schien zou het de Haarlemmers niet eens
opvallen, maar er was toch alle reden er
met een tikje melancholie de aandacht op
te vestigen.
Directeur E. J. Verschueren (zittend)
leidt de opnamen voor een film over
Röntgenologie.
Vrijdagmorgen hebben de leerlingen
van de St. Lucia uloschool in Haarlem-
Noord het nieuwe schoolgebouw aan de
Planetenlaan in gebruik genomen. Het
was nog wel geen officiële openstelling,
maar de feestelijkheid was er niet minder
om. Want én zusters én de meisjes, die hier
onderwijs zullen ontvangen, lieten zich in
haar enthousiasme over het gebouw niet on
betuigd. De kinderen hebben het nieuwe
gebouw kunnen bezichtigen, waarbij be
wonderende kreten als „Mieters!" weer
klonken.
Aan het gebouw bestond de laatste ja
ren een dringende behoefte. Lang is er ech
ter op gewacht, omdat de rijksgoedkeu
ring uitbleef. Het gebouw is ontworpen
door de Rotterdamse architecten ir. E. H
en H. M. Kraayvanger. Adviezen voor de
betonconstructie werden gegeven door ir.
L. H. Huydts in Den Haag. In juli 1956
werd de bouw aanbesteed en in december
van dat jaar kon met de funderingswerk
zaamheden worden begonnen. Half juni
1957 werd de eerste steen gelegd.
Het gebouw omvat twaalf lokalen, een
ruime aula en dienstruimten. Een sportlo-
kaal moest nog achterwege blijven, om
dat daarvoor geen vergunning werd ver
leend. Hiervoor is echter bouwgrond vrij
gelaten. Het gebouw is uitgevoerd in een
lichtkleurige baksteen, afgewisseld met
banden van beton en kunststeen. Terwijl
het van buiten een intieme indruk maakt,
geeft het interieur de indruk van ruimte
en openheid. Ongeveer twintig moderne
kleuren zijn in het gebouw toegepast, zo
dat de lokalen kleurrijk en vrolijk aan
doen.
Weliswaar is het meubilair reeds ge
plaatst, zodat met de lessen kan worden
begonnen, doch de lokalen moeten nog
met gordijnen worden aangekleed. De
Haarlemse kunstenaar L. Tollenaar heeft
in de aula een schervenmozaïek aange
bracht. De kunstenaar Theo Mulder uit
Den Haag zal in de gevel een reliëf uitvoe
ren. Ongeveer 340 meisjes zullen hier on
derwijs krijgen.
Vermoedelijk eind januari of in de eer
ste week van februari zal het nieuwe
schoolgebouw in gebruik worden gesteld.
ADVERTENTIE
Het Vioolconcert van Mendelssohn, dat
op het vijfde D-concert van het Noordhol
lands Philharmonisch orkest door de jonge
Franse violiste Annie Jodry in de Haarlem
se Concertzaal ten gehore werd gebracht,
stond tamelijk vereenzaamd en als niet
thuishorende in het gezelschap tussen de
overige nummers van het programma, die
aan Slavische kunst gewijd waren. Na het
Hongaars Capriccio van Eugen Zador, dat
Marinus Adam (die deze avond dirigeer
de) als noviteit liet uitvoeren, kostte het
dan ook moeite om in de klare Olympische
sfeer te komen, waarin het aristocratisch
voorname, volmaakt evenwichtige, nergens
geforceerde meesterwerk van Mendelssohn
dient op te bloeien. Alleen van werkelijk
grote en imponerende interpreten kan men
in zo'n geval verwachten, dat in rustige
beheersing en met fraaie edele toonvor-
ming terstond het gewenste klimaat gewekt
wordt. Voor een jonge kracht als Annie
Jodry bleek het echter een gewaagde on
derneming. Noch de kwaliteit van haar
toon noch haar voordracht konden de
boeiende kracht opbrengen om de weer
standen te doorbreken. Wel kon men waar
dering hebben voor haar vlotte techniek,
zelfs voor haar zuivere intonatie, maar
overtuigend interpreteren, waar het een zo
delicaat meesterconccrt betreft, is nog iets
anders. Het is best mogelijk dat zij met
Tsjaikofsky of Glazoenov als „pièce de
milieu" in dit programma, furore gemaakt
zou hebben. Want dat het Annie Jodry be
halve aan technische vaardigheid ook aan
muzikaliteit niet ontbreekt, kon blijken uit
de wijze waarop zij geleidelijk spanning en
poëzie wist te brengen in haar vertolking
van het Andante.
De in het prospectus aangekondigde
.Acht Volkswijzen" van Liadov werden
vervangen door de pétillante ouverture tot
„De verkochte Bruid" van Smetana, waar
mee Adam het concert inleidde. Het „Hon
gaars Capriccio" van Eugen Zador, dat wij
voor het eerst hoorden klinken, bleek
knappe themaverwerkingen te bevatten,
zoveel echter, dat men door het bos de
bomen niet meer kon onderscheiden.
Hoofdzaak op deze concertavond werd de
Tweede Symfonie van Borodien, die door
Marinus Adam met entrain en zin voor
heldere klankkleuren prachtig verdedigd
werd. Het mag waar zijn, dat dit nagelaten
werk in de slotmaten aan spankracht ver
liest, doch overigens is het een boeiende
compositie, die met minder bravoure en
technische vormvastheid dan bij voorbeeld
de symfonieën van Tsjaikofsky heel wat
meer zuivere poëzie en smaak verraadt.
Het Andante, waarin de mystiek van het
oude Rusland klank geworden is, mag een
aangrijpend stuk heten. Trouwens: overal
waar het volkseigen karakter domineert en
niet geremd wordt, door noodzakelijke sym
fonische doorwerkingen, ervaart men de
echtheid van de aanleiding die deze com
positie deed ontstaan. Eigenlijk een werk
om op het repertoire te houden.
De briljante uitvoering was een groot
succes voor Adam en het orkest.
]os. de Klerk
Gastdirigent. Evert van Tricht, solo
hoboïst van het Brabants Orkest, die reeds
enige jaren het Brabants Kamer Orkest
dirigeert, zal de leiding krijgen over enige
concerten van het Brabants Orkest. Dit
geschiedt voor uitvoering van het plan
„Jonge Dirigenten" van het contactorgaan
van directeuren en administrateurs van de
Nederlandse Symfonieorkesten.
Expositie. Van 18 januari tot 17 fe
bruari zal in het „Catharina-Gasthuis" in
Gouda een tentoonstelling gehouden wor
den van werkten van Sierk Schroder,
heer K. E. Schuurman, hoofdconservator
moderne kunst van het Haags Gemeente
museum in Amsterdam (in „De Bijen
korf") de tentoonstelling. „Samenspel van
kunst en interieur" openen. De Nederland
se Kunststichting heeft deze expositie in
gericht om het publiek de mogelijkheden
van moderne kunst in het interieur te to
nen.
Aan het einde van de winterzitting heb
ben de Staten van Overijsel onder andere
aanvaard de voorstellen tot verlening van
een subsidie van 50.000 voor het Over-
ijsels Philharmonisch Orkest, in Enschede.
r 25.000 voor het operagezelschap „P'orum"
n Enschede en ƒ41.233 voor de toneelgroep
.Theater" in Arnhem.
(Verkort weergegeven)
Onoverlegd. Dezer dagen is de eerste
helft van de Tempeliersstraat klaarge
komen, tenminste dat zou men denken.
Woensdag werd weer een deel opgebroken
voor het maken van een vluchtheuvel bij
de Van Eedenstraat. Het gat was 's avonds
weer dicht. En donderdag kwam het G.E.B.
opnieuw twee diepe gaten maken. Eén in
het pas gelegde trottoir en één in het rij -
gedeelte, waarbij het gewalsde onderdek
werd doorbroken, dat nimmer afdoende
kan worden hersteld, wat de hardheid
aangaat. Het zal tijd worden dat er eens
wat. meer overleg gepleegd wordt. D.
Donderdag 16 januari wordt in de Haar
lemse Concertzaal een gecombineerd con
cert gegeven door het Doopsgezind Zang
koor onder leiding van Hans de Jong en
het Schotens Christelijk Gemengd Koor
onder leiding van Geert de Boer, aan wel
ke uitvoering medewerking wordt verleend
door de sopranen Fanny Wegerif-Van der
Garde en Ans Rieke, de alt Maartje Klif
fen, de 'tenor Reinhard van Randwijk, de
bas Henk Kroes, de organist Bernhard
Steinvoort en het Noordholland Philhar
monisch Orkest.
Er wordt een alleszins belangwekkend
programma uitgevoerd. Behoudens de Mis
in G van Schubert een jeugdwerk van
de vruchtbare componist, die zes concert
missen schreef alsmede het bekende
„Laudate Dominum" van Mozart, krijgen
twee noviteiten voor Haarlem een beurt;
een „Te Deum" van Henry Purcell en een
psalm „Laudate pueri" van Pergolesi. Het
is billijk op deze nieuwe stukken van het
koorrepertoire, die pas voor kort werden
uitgegeven door „Harmonia" te Hilver
sum, speciaal de aandacht te vestigen.
In de Engelse kerk bestaat de traditie
De heer J. van Leeuwen, docent in de
verenigingstechniek te Amsterdam, houdt
donderdagavond 23 januari in restaurant
Brinkmann in Haarlem een voordracht in
de vorm van een samenspraak over het nut
van de verenigingstechniek. Deze samen
spraak wordt gehouden door de commissie
ontwikkeling uit de Haarlemse Sportraad
voor de leden van die Raad. Het aanvangs-
uur is acht uur.
ADVERTENTIE
■ju n ouds bekend - TeL 14609
Officieel Philips-reparateur
KRUISSTRAAT 38 - HAARLEM
FHILIftS
BURGERLIJKE STAND VAN HAARLEM
BEVALLEN van een zoon: 8 jan.: M. E.
van Baak-De Mijttenaere; 9 jan.: E. Bak
ker-Van der Blom, B. Renzen-Kalt, P. G.
Pater-Winter, C. Dekker-Buijs; 10 jan.: J.
M. Wielders-Kamps, H. J. P.Wolf-Driessen.
BEVALLEN van een dochter: 7 jan.: H.
H. Bloem-De Jong, 9 jan.: J. de Lepper-
Zwaandwijk; 10 jan.: P. H. van der Wiel-
Kieft, J. M. Wielders-Kamps.
OVERLEDEN: 8 jan.: W. Castens, 68 j.,
Maerten van Heemskerkstraaf; C. Sant,
83 j., Westerhoutpark; M. A. Huikeshoven-
Moolenaar, 46 j., Kleine Houtstraat; 9 jan.:
H. A. Veldhuis, 66 j., Nieuwe Gracht; A.
Roddenhof, 57 j., Hyacintenlaan; A. Koole,
83 j., Leidseplein; S. Jalving-Steen, 77 j.,
Karei van Manderstraat.
IN DE KLEDING-INDUSTRIE is er één I
genre, dat steeds meer in de belangstelling
van de confectie-fabrikanten komt te staan
n.l. de kleding voor de aanstaande moeder.
Een zeer loffelijk streven als men bedenkt
dat er het afgelopen jaar in Nederland
250.000 baby's geboren werden.
De positiekleding moet aan speciale
eisen beantwoorden en naast praktisch
óók modieus en flatteus zijn. Het is zo be
langrijk, dat de vrouw zich in die maan
den prettig kan bewegen en het gevoel
heeft, dat ze er verzorgd en charmant uit
ziet. En dat dit mogelijk is heeft ons de
n.v. Modart te Amsterdam die zich op dit
gebied gespecialiseerd heeft een dezer da
gen op een uiterst verzorgde persshow
bewezen. Met veel fantasie en rekening
houdend met de hoge eisen, die aan de
positiekleding worden gesteld wat betreft
verwerking en materiaal was er een
smaakvolle collectie samengesteld, die in
alle opzichten beantwoordde aan de ver
langens, die door mevrouw Rosalie Wijn
berg (vrouwenarts) in haar openingswoord
naar voren werden gebracht. Het is niet
meer zoals vroeger, dat de vrouw zich niet
buitenshuis vertoont in de laatste maan
den voor de geboorte van haar baby. Ze
moet juist een actief leven kunnen leiden,
wat haar psychisch en fysiek ten goede
zal komen en kleding dragen die haar niet
belemmert in haar bewegingen. Ideaal in
het dragen, vlot en charmant zijn de twee
delige pakjes, die van de meest uiteen
lopende materialen zijn vervaardigd: ka
toenen cotelé in warme uni tinten, streep-
Sportief jakje van een katoenen catelé.
biedt ruime variatiemogelijkheden.
dessins van katoenen drill en prachtige
tinten gemengde linnen weefsels; ook de
draion (55% orlon en 45% wol) en fijne
tinneroy zijn door hun goede eigenschap
pen te prefereren boven de snel kreukende
en opvallende bedrukte katoentjes en uit
bundig jackard geweven stoffen.
EéN ENKEL GEKLEED TWEE-DELIG
PAKJE, één positie rok als basis en enkele
vlotte jaks, bieden een ruime variatie-
mogelijkheid om er in die tijd verzorgd en
voor alle gelegenheden goed gekleed uit te
zien. Er wordt een recht silhouet nage
streefd. dat nu de ongetailleerde kleding
favoriet is, zeer modieus is. De groei-mo-
gelijkheden worden op ingenieuze wijze
verwezenlijkt door vier verschillende rok-
modellen, waarbij de wikkelrok voorgoed
heeft afgedaan.
Het goedkoopste is het kangeroe-model
met een ronde uitsnijding op de buik; het
clochet model is van voren gesloten met
aan de zijkanten twee plooien, die de in
druk geven van steekzakken die in de
lengte en breedte kunnen verlengd wor
den door een gespsluiting. Voorts zagen
we een gesloten rok met aan weerszijden
een soepel ingezet elastisch stukje, dat voor
de vereiste wijdte zorgt. Voor de eerste
maanden is een rok met een klep, die met
twee knopen over een elastische inzet sluit,
zeer geschikt. Ook de pantalon blijkt steeds
meer gedragen te worden hoewel we de
rok als typisch vrouwelijk kledingstuk
toch prefereren. Met de ruime sortering
jaks, sportief, gekleed en mouwloos, is aan
de verlangens van de a.s. moeder ruim
schoots tegemoet gekomen en wordt ze in
staat gesteld er ook in die tijd perfect ge
kleed uit te zien.
Katy
om op St. Caecila-dag (22 november) een
plechtig „Te Deum" te zingen. Henry Pur
cell (16591695) schreef hiervoor in 1694
zijn „Te Deum" voor vier- tot vijfstemmig
gemengd koor, solostemmen en een orkest,
bestaande uit twee trompetten, strijkers en
orgel-continuo. Tot in 1743 werd dit werk
jaarlijks ten gehore gebracht in de St.
Pauls Kathedraal in Londen, na die tijd
werd het vervangen door het „Dettinger Te
Deum" van Handel. Maar in de praktijk
van de Engelse kerkkoren is het een zeer
geliefd werk gebleven. Een kerstnacht ir
Londen zonder Purcéll's „Te Deum" in de
een of andere kerk. is nauwelijks denk
baar. Hans P. Keunig heeft het werk van
Purcell voor praktisch gebruik klaar ge
maakt en de oorspronkelijke Engelse tekst
uit het Prayor Book vervangen door de
bekende Latijnse van Ambrosius of Nike-
tas (vierde of vijfde eeuw). Bovendien
paste hij een Nederlandse vertaling toe.
Het is een werk vol afwisseling van tempo
en sfeer met glansrijke koorpassages, waar
de hoge trompetpartijen karakteristiek bo
venuit schetteren, wat wel typisch En
gels is.
De psalm „Laudate pueri" van Pergo
lesi (17101736) werd door Frans van
Amelsfoort in partituur gebracht en voor
c.e praktijk pasklaar gemaakt naar hand
schriften uit de Oostenrijkse Nationale
Erbliotheek in Wenen en het „Conserva
tory di Musica G. B. Martini" in Bolog
na. Zoals algemeen bekend is, heeft Per
golesi zijn roem vooral te danken aan zijn
komisch intermezzo „La Serva Padrona",
dat het oervoorbeeld werd voor de Franse
„Opéra comique" en als zodanig en wel
om zijn natuurlijke eenvoud, laat ons zeg
gen zijn realiteitszin een hele omwente
ling teweeg bracht, die de Franse barok-
opera dodelijk trof. De muziekgeschiedeni.s
vermeldt het geval als de strijd tussen de
bouffonisten en de anti-bouffonisten. En
verder is Pergolesi's naam eervol blijven
klinken in verband met zijn zeer veel ge
zongen „Stabat Mater" voor vrouwenstem
men. In onze tijd is ook weer aandacht ge
schonken aan trio-sonates, die aan hem
worden toegeschreven. Het „Laudate
rueri", dat alleen in handschriften be
waard bleef in enkele bibliotheken, schijnt
in Pergolesi's laatste levensjaar te zijn
ontstaan, toen hij zich vooral aan de kerk
muziek wijdde. Maar die kerkmuziek on
derging sterk de invloed van de Napelse
operastijl. Dit maakt, dat deze psalm een
levendig barokkarakter toont, waarin het
bel-canto in zijn traditionele betekenis is
toegepast en op spontane wijze spannin
gen bereikt worden, die treffende hoogte
punten bereiken door wisselwerking van
de sopraan-solopartij en het koor. De mil
de romantische klank van Schubert's Mis
in G en de geniale bezieling van Mozart's
„Laudate" zullen deze interessante avond
besluiten.
]os. de Klerk
ADVERTENTIE
Het weten»chappeil|k verantwoord
preparaat voor deze tl|d.
VINOBASIS N.V. AMSTERDAM.
HAARLEM:
Artsen: Men raadplege, uitsluitend per
telefoon, firma Mathot, telefoon 11990.
Dierenartsen: Jacpba Hagedoorn, Heem-
steedse Dreef 11 te Heemstede, tel. 35521.
Tandartsen: J. M. van Doorn, Leidse-
vaart 2, tel. 10443. H. Mous, Lakenkoo-
persstraat 18, tel. 12434.
Apotheken: Apotheek J. Krijnen, Ekster
straat 100, tel. 51959; Apotheek Bege-
mann en Sneltjes, Kruisweg, tel. 10043;
Apotheek Van Rijn, Kleine Houtweg 15,
telefoon 10539.
LISSE:
Artsen, Dokter J. M. van Dijk, Achter
weg 6, tel. 3134.
HILLEGOM:
Artsen: Dokter Le Cocq d'Armandville,
telefoon 5613.
BENNEBROEK:
Artsen: Dokter G. Manschot, Rijksstraat
weg 34, tel. 430.
Wijkverpleging: zuster A. Haagsma,
Spiegelenburghlaan 31, telefoon 26994
(b.g.g. 27343).
ZANDVOORT:
Artsen: Dokter P. Vijlbrief, Hogeweg 43,
telefoon 3355.
Wijkverpleegsters: Zuster S. M. de Wil
de, Zeestraat 67, telefoon 2720.
Verloskundige: Zuster G. Bokma, Tol
weg 6, telefoon 2816.
Dierenarts: J. Hagedoorn, Heemsteedse-
dreef 11. Heemstede. Telefoon 35521.
Apotheken: Van zaterdag 11 t/m. vrijdag
17 januari na 7 uur 's avonds: avond
nacht en zondagsdienst De Zeestraat
apotheek, M. J. Kerkhoven-Nieuwen-
huis, Zeestraat 71, telefoon 3073.
BLOEMENDAAL:
Artsen: C. Eenhoorn, Bloemendaalseweg
17, Blqemendaal, telefoon 54003. Over-
veen: J. A. Hollander, Zijl weg 17, Over-
veen, telefoon 11431. Aerdenhout: C.
Kroon, Burg. Den Texlaan 12, Aerden
hout, telefoon 26073.
Wijkverpleging: Zr. J. Th. Odinot, Rus
ten bui-gherweg 16, Bloemendaal, telefoon
52129. Zuster' A. G. Haagsma, Spiegelen
burghlaan 31, Aerdenhout, telefoon
26994 b.g.g. 27343 (voor Aerdenhout en
Bennebroek).
Apotheken: Voor de avond- en nacht
diensten zijn tot zaterdagmorgen 18
januari voor spoedeisende gevallen ge
opend: de Elswout Apotheek. Bloemen
daalseweg 341. Overveen. telefoon 16760,
de Santpoortsc Apotheek. Bloemendaal-
se straatweg 145. Santpoort-Station, te
lefoon 025608294 en de Heemsteedse
Apotheek. Binnenweg 98. Heemstede,
telefoon 38197 (ook voor Aerdenhout).
HEEMSTEDE:
Artsen: P. M. van der Gugten, Heem-
steedse Dreef 37, telefoon 39903 en L.
Wijnberg, Beethovenlaan 36, telefoon
35734.
Wijkverpleging: Zuster G. E. van dei-
Hoek, Laan van Rozenburg 33, telefoon
36389 (en in de week van zaterdag 11 tot
en met vrijdag 17 januari, des avonds
van zes tot elf uur). Eventuele bood
schappen in de bus.
Apotheken: Heemsteedse Apotheek, Bin
nenweg 98. telefoon 38197 (en in de
week van zaterdag 11 tot en met vrijdag
17 januari, des avonds na zes uur).
HAARLEMMERMEER:
Hoofddorp: dokter Bult, telefoon 6320;
Nieuw-Vennep: dokter Nugteren, tel. 220;
Badhoevedorp: dokter Van Glabbeek;
Zwanenbrug: dokter Rijnders te Half
weg, tel. 593.
HALFWEG:
Artsen: dokter D. A. Rijnders, Amster
damsestraatweg 60, tel. 593.