Horen en zien Pas op tfSM Groen &Co k EEN WOELIGE TIJD r Televisite Agenda voor Haarlem voor verkoudheid NAAIMACHINES BUMBELENDEWENSHOORN Kort en bondig 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN* NABESCHOUWINGEN Alles en iedereen Ontdekkingen De radio geeft zaterdag T elevisie pro gramma Toscanini herdacht Chauffeurs ontslagen die minister uitscholden Dagschool voor het beroepsgoederenvervoer Blijdorp kreeg een strandwolf Prins Bernhard brengt vijfdaags bezoek aan Liberia Centrale Verwarming Pow-R-Matic Oliebranders Actie voor meer vrouwen bij Bescherming Bevolking Bij Erik de Vries ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG J Examens VRIJDAG 17 JANUARI 1958 Het televisieprogramma van gister avond begon met een gevarieerd journaal waarin onder andere een uitverkoopstunt „alles voor een halve cent" en de inrich ting van het kamp Budel voor repatriëren- den, benevens het bezoek van Soekarno aan Egypte voorkwamen. De uitverkoop was bijzonder raak gefilmd. In de kunst rubriek „Studio B" werd met goed came rawerk en een treffende tekst aandacht voor de Dieric Boutstentoonstelling in Delft afgedwongen. Het samenspel der ca mera's was intelligent en vloeiend, met enkele spitse „superimposings" (onder andere van een geschilderd fragment over de getekende voorstudie ervan). „Naar welke school zal ik mijn kind stu ren" was een hutspot van pratende Hol landse gezichten, en goede bedoelingen met als slotsom: Kies voor uw kind een op leiding, die zijn totaliteit het voordeligst ontplooit, want niet iedereen is ge schikt voor alles. Een slotsom die dus in tegenstelling tot alles geschikt is voor iedereen. Mr. H. Millaard, secretaris van de ver eniging Hendrick de Keyzer, sprak over 't behoud van oude huizen, een zo interes sant onderwerp, dat de heer Felderhof met zijn stroeve vragen nauwelijks hinder de.In het gesprek met de violist Nap de Klijn over een tournee van het Hollands Strijkkwartet was de interviewer wèl hin derlijk en te onvoorbereid. Peter van Cam- pen toonde drie filmfragmenten, 'n humo ristisch, een bruut en een lieflijk, waar over hij niettemin onbewogen, en onbewe- gend en monotoon sprak. Het cabaret Artisjok was van Jelle de Vries, wat liedjes en wat conference met een verlegen lachje, een spits grapje, een vleugje poëzie, een tikkeltje ondeugd, wat woordspelingen. Het zijn allemaal aardi ge trekjes, die echter toch geen gezicht worden. Jelle de Vries trèkt een gezicht hij is een verschijnsel, geen verschijning. Hij staat er niet, hij treedt steeds te voel baar op. Het leukste liedje had hij voor het laatst bewaard. Beeldschermer Gistermiddag ontdekten we in het lunchuur via de radio welk een grote vor deringen de Nederlandse lichte muziek reeds heeft gemaakt sinds de dagen van „Wij gaan naar Home" en „Hebt u een sigarenbandje?". Nadat we op Hilversum II een dame hadden doorstaan, die met liederen van Grieg (in het Duits) en Moes- sorgski (eveneens in het Duits) en Brahms (natuurlijk in het Duits) onze spijsverte ring had pogen te animeren, verscheen er een orkestje met zang voor de micro foon. Daar er op Hilversum I tezelfder tijd ook een orkestje met zang in actie was lieten we het maar zo. We hebben daar geen spijt van gehad, want anders hadden we nooit kennis kunnen maken met ..Evelien win de puzzelpot misschien" en met het ritmisch zo geestige „Rikke tik," dat de harteklop der verliefden met één vleugelslag uittilde boven de materi ele winzucht van het eerstgenoemde num mer. Deze muzikanten bleken echter ook het sociaal-folkloristische element in hun repertoire niet te versmaden, hetgeen treffend in „Visser van de Zuiderzee," tot uiting kwam, met die zo schrijnende vraag in het refrein: „Waar ben je toch gebleven, zeg, waar ben je heengegaan?" En daarop dat bittere antwoord als een aanklacht: „Je moet werken aan de wal, omdat men de zee van jullie stal." Ge lukkig liet Hilversum II ons niet lang in de hierdoor opgeroepen noodlotssfeer en hernam de Liehhhfde haar rechten met „Als 't lente wordt" met het schalkse ,,'t Was de dag, dat je met 't eerste kusje gaf" en dat juichende slot: „In mei, in mei, kwam de Liefde voor ons bei." Met het laatste nummer werd bewezen, dat onze hedendaagse dichters van het mid daguur zich ontworsteld hebben aan de greep van het rijm. „Kleine Sofia, ik groet je, adio" luidde de titel van dit opus- je. dat de zo schilderachtige regels „Op de oceaan gaan de lichtjes aan" en „Bij de kademuur slaat 't afscheidsuur, Nu niet meer dromen, 't afscheid is gekomen" behelsde. Op grond van het Zendtijdenbe- ADVERTENTIE Neem li/dig KEELTABLETTEN Sterk desinfecterend 60 tabletten f 0.98 PHTLIPS-ROXANE NEDERLAND N.V. HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. (9.35— 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha keld. causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muziek. 10.45 Buitenl. weekoverz. 11.00 De Familie Doorsnee. 11.30 Verkiezingscongres Partij van de Arbeid, rep. 12.15 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Hammondorgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Instr. kwartet. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Vers van de pers. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20 Koorzang. 15.40 Van de wieg tot het graf, caus. 15.55 Kamer orkest en soliste. 16.20 Verkiezingscongres Partij v. de Arbeid, rep. 16.40 Instr. kwintet. 17.00 Is de maat vol?, caus. 17.10 Amateursprogr. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artis tieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Godsdienst voorheen en thans, caus. 19.55 Deze week. caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan wij heen.., caus. 20.13 Gevar. progr. 21.45 Soc. comm. 22.00 Lichte muz. 22.25 Labyrinth in Lan-Fang, hoorsp. 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 De laatste beetjes. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Promenade ork. en solist. (12.3012.33 Land- en tuinb.meded. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dansmuz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55 Amateurs progr. 15.15 Kroniek v. letteren en kunsten. 15.50 Amateursprogr. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 De schoonheid v. h. Gregoriaans. 17.20 Sportpraatje. 17.30 Ballroomork. 17.45 Lichte muz. 18.00 Journa listiek weekoverz. 18.15 Pari. overz. 18.25 Lichte muziek. 18.45 Regeringsuitz.Atlantisch Allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Lichtbaken, caus. 19.30 Gevar. progr. 20.45 Act. 21.00 S.U.S.-actie. 22.10 Amus.- muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws 13.11 Radio- journ. 15.00 Gram. 16.00 Ork.conc. 16.45 Engelse les. 17.00 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Gram. 18.00 Moderne muziek. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Idem. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz. progr. 23.00 Nieuws. 23.55 Jazzmuziek. Nieuws in Esperanto. 23.2224.00 Gram. VOOR ZATERDAG KRO: 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weerber. AVRO: 20.15 Quizprogr. 21.00 Filmiragm. 21.2522.00 Weekendshow. sluit 1930 moest er ook een einde komen aan deze manifestatie. Een andere omroep kondigde een ander programma aan. Maar 't bleef natuurlijk orkest met zang. Op 16 januari 1957 overleed te New York de dirigent Arturo Toscanini. Met dit heen gaan leed de wereld een onherstelbaar verlies. Toscanini was als dirigent niet te vervangen. Ver rijst zijn unieke persoon lijkheid uit boven die van andere befaam de dirigenten. Nooit zag men bij een kun stenaar een vereniging van geniale be gaafdheid en een wil tot dienstbaarheid aan een muzikaal kunstwerk als bij Tos canini. Die dienstbaarheid bracht hem er toe zich zelf en ook anderen niet te ont zien, wanneer het ging om de handhaving van de wetten der muziek, van.de schoon heidsorde en het tot uitdrukking brengen van de muzikale geladenheid naar de in tenties van de componist. Eerbied voor het kunstwerk was zijn vertolkingsbe ginsel. Daarvan week hij niet af, daar voor nam hij de scherpste consequenties en aanvaardde hij telkens weer de grote conflicten met instanties, die ingeslopen tot traditie geworden misstanden niet wil den opheffen. In 1937 en 1938 was Toscanini in ons land. Toen leidde hij het Residentie-Or kest bij uitvoeringen, welke voor hen, die hierbij tegenwoordig waren, onvergetelij ke indrukken gaven. Maar ook deze getui gen zullen er met de tallozen in andere lan den eenmaal niet meer zijn. Dan zal de figuur van Toscanini tot een legende ge worden zijn, een figuur die zich alleen nog kan manifesteren door de grammo foonplaten, die van zijn interpretaties ge maakt zijn. In de muziek, die uit deze platen op zal klinken, blijft Toscanini's be ginsel van eerbied en dienstbaarheid als een bereikbaar ideaal voor het nagelsacht bewaard. Voor de herdenking van Toscanini's sterfdag had de AVRO daarom moeilijk een betere vorm kunnen vinden dan die van de uitzending van enkele uitvoeringen, die onder leiding van Toscanini werden gegeven en die op een grammofoonplaat werden vastgelegd. Het orkest, dat hier bij zijn medewerking verleende, was het N.B.C.-orkest, dat onder de dwingende di rectie van de meester tot verheven pres taties kwam. De keuze was gevallen op het voorspel en de slotscène uit „Tristan en Isolde" van Richard Wagner, het „Te Deum" van Guiseppe Verdi, de Symfonie in D opus 25 (de „klassieke") van Serge Prokovjev en de Enigma-variaties van Sir Edward William Elgar, werken van een uiteenlopende karakteristiek. Maar wie heeft in deze reeks vertolkingen een spoor van nivellering door persoonlijke directie beïnvloeding kunnen bespeuren? Elke uitvoering behield haar eigen sfeer, haar eigen muzikale geladenheid, haar eigen instrumentale kleur en bovenal haar eigen muzikale ongereptheid. Met frappante contrasten kwamen zo het smachtende verlangen in Wagners voorspel, de dra matische bewogenheid van Verdi, de klaarheid van Prokovjevs speelse symfo nie en de harmonische kleurenrijkdom van Elgars veertien variaties naast elkaar te staan als een schoon herdenkingsmonu ment voor de grootste, meest universele dirigent, die de mensheid ooit in haar midden gehad heeft. Golfbreker Een chemische fabriek te Wormerveer heeft twee chauffeurs op staande voet ont slagen, nadat de directie van minister Suur- hoff een brief had ontvangen waarin deze zich beklaagde over het optreden van de twee mannen. Het tweetal was onlangs bezig met het lossen van zeep voor het gebouw van het departement van Sociale Zaken in Den Haag. Toen de chauffeur van de auto waarmee de minister aan zijn departement arriveerde, hun verzocht, hun vrachtauto even te verzetten, omdat de auto van de minister anders niet kon par keren en minister Suurhoff zich daarbij aan de mannen bekend maakte, riepen deze de bewindsman allerlei scheldwoorden toe. De directie heeft aan minister Suurhoff haar excuses aangeboden en hem mede gedeeld dat de beide mannen op staande voet ontslagen waren. De minister heeft daarop de directie verzocht, genade voor recht te laten gelden, maar de directie heeft het ontslag gehandhaafd. De beide chauffeurs hebben bij het gewestelijk ar beidsbureau hun beklag gedaan over hun ontslag. De minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. Algera, heeft in het groothandels gebouw te Rotterdam de eerste Europe se dagschool voor het beroepsgoederenver voer geopend. Nadat de heer J. A. Ree- sink, directeur van het opleidingsinstituut Neerlandia uit Utrecht, dat in samenwer king met de Nederlandse Bond van Pro testants-christelijke Beroepsgoederenver voerders en de Katholieke bond „Sint Fran- siscus" de school exploiteert, het doel van de school had uiteengezet, sprak minister Algera over het nut van de nieuwe oplei dingsmogelijkheid. Van de dierentuin te Bazel heeft de dier gaarde Blijdorp te Rotterdam een strand wolf ten geschenke gekregen, een uiterst zeldzame diersoort, die tot nu toe in Euro pa alleen in de dierentuin van Bazel ver tegenwoordigd was. Strandwolven zijn eigenlijk hyena's. Men treft deze dieren alleen nog aan in de Ka- lahariwoestijn en in het westelijk deel van Zuid-Afrika. De naam strandwolf hebben zij te danken aan het feit dat zij op de stranden azen op aangespoelde vis. Prins Bernhard zal van 22 tot 27 januari een officieel bezoek brengen aan de pre sident van Liberia en mevrouw Tubman, President Tubman en zijn echtgenote heb ben van 15 tot 18 oktober 1956 een officieel bezoek aan ons land gebracht. De Prins zal zondag om 12 uur met een speciaal vliegtuig van Soesterberg vertrek ken. Op woensdag 22 januari zal hij op het vliegveld van James Spriggs Payne in Monrovia arriveren. Hij brengt dan eerst een bezoek aan het Tubman Monument, waar hij zal worden verwelkomd door de commissaris van het „commonwealth district" en waar hem de gouden sleutgl van de stad zal worden overhandigd. Daar na gaat de Prins naar de residentie van de president, waar hij tijdens zijn bezoek aan Liberia zal verblijven. Donderdag 23 januari zal de Prins een bezoek brengen aan het parlement van Liberia, waar hij de beide Kamers zal toespreken. Hierna zal hij een school bezoeken, waar onderwijskrachten na af loop van het schooljaar een cursus volgen. Des middags zal hij de hoofden der stam men ontmoeten. Vrijdag 24 januari wordt een tocht ge maakt naar de Bomi Hills, waar de ijzer- ertsmijnen zijn gelegen van de Liberia Mining Company. Zaterdag 25 januari brengt Prins Bern- hart een bezoek aan de „Firestone Planta tions Company". Een aantal belangrijke werken op de uitgestrekte terreinen van deze rubberplantages zal worden bezocht. Na terugkeer in Monrovia zal er des avonds een diner worden aangeboden door Prins Bernhard aan boord van een der schepen van de Holland-West-Afrika Lijn, de „Ghana Coast". Maandag 27 januari wordt de terugreis aanvaard. Prins Bernhard zal worden vergezeld door zijn particulier secretaris, dr. F. A. de Graaff, de adjudanten luitenant-kolonel C. C. Geertsema en luitenant ter zee 1ste klasse W. van Rossum, de chef van de directie Afrika van het ministerie van Buitenlandse Zaken, de heer L. Noë en door het hoofd van de Veiligheidsdienst van het Koninklijk Huis, de heer C. Sesink, hoofdcommissaris van rijkspolitie. ADVERTENTIE Rf 'l^MFNDAA! TELEFOON VJ855 Het wonderlijke Wensmannetje was verdwenen; maar de kist met al dat geld stond daar. Het vras dus werkelijk waardie wenshoorn werkte. Tjongejonge nu was Bumbel dus rijk! Wat zou hij nu al niet allemaal kunnen doen met dat vele geld! Hij borg de kist in 'n hokje onder zijn bed. Toen kleedde hij zich uit, want het was bedtijd. Maar je snapt zeker wel, dat er die nacht van slapen niet veel kwam. 32-33 ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuz« ENGEL. Gr. Houtstr. 181 Tel. 14444 De stichting Bevoi-dering Bescherming Bevolking zal in februari en maart een spe ciale actie gaan voeren onder het motto: „Meer vrouwen bij de B.B." Volgens de oorspronkelijke opzet waren voor de B.B. 200.000 personen nodig. Hier van zijn er thans 167.000 aanwezig, waar van er 116.000 volledig zijn opgeleid. Het behoeftecijfer is inmiddels gestegen tot. 242.000 en er moeten in de naaste toekomst bovendien nog 7.000 plaatsen worden bezet in de nieuwe atoomverkennings- en ont- smettingsdienst. Reeds nu vervullen 34,500 vrouwen in de B.B. een functie. Hiervan zijn er 7500 bij de medische dienst en de sociale verzor ging. Van de 27000 overigen maken 20.000 deel uit van de ruim 9000 blokploegen in steden en dorpen. Bij de commandoposten, waarvan er meestal ondergronds 150 in werking zijn, zijn ruim 2000 geoefende vrouwen in dienst. Een reeks gesprekken met persoonlijk heden van de Nederlandse televisie kan slechts beginnen bij Erik Klaas de Vries. Hij heeft tot de ontwikkeling van TV hier te lande niet een steentje bijgedragen, zo als dat altijd zo mooi heet, maar hij heeft stenen gesjouwd in de tijd, dat niemand er eigenlijk wat in zag. Dat was al in de dertiger jaren toen hi.' in het natuurkun dig laboratorium van Philips mee-expe- rimenteerde met allerlei soorten zenders op de meter- en zelfs de centimetergol- ven. „Maar het liefste stelde ik de pro gramma's samen," herinnert hij zich. Dat deed hij niet alleen voor die bijzon dere zendertjes met hun beperkt specia- listenpubliek, maar ook voor de toenma lige wereldzender PCJ, waar hij een deel van de „Happy Stationprogramma's" voor zijn rekening nam. Uit een paar be kroningen blijkt voorts, dat De Vries nog gelegenheid vond zich tot een vaardig smalfilmer te ontwikkelen. In 1938 was men bij Philips zo ver met de televisie gevorderd, dat men ermee ging demon streren. Eerst diclV bij huis, daarna tot in de Balkan. Daar werd de équipe door de oorlog ingehaald, waarna De Vries als fotojournalist verder zwierf.tot het toen malige Batavia toe. Daar deed hij beur telings werk voor radio en film tot de Japanners hem krijgsgevangen maakten. Hij overleefde ook die periode, zodat men hem na de oorlo weer in Eindhoven kon ontrr :ten, waar hij enige honderden te levisie-uitzendingen regisseerde. Geen wonder dat zijn rijzige figuur in Bussum het middelpunt werd van de opleiding der door de componenten van de Nederland se Televisiestichting aangewezen regis seurs. Maar nu moet men niet denken, dat De Vries slechts profeet in eigen land was: enige jaren geleden trad hij bijvoor beeld op als instructeur van de Beierse omroep en verleden jaar zond de UNESCO hem als adviseur voor de toekomstige beeldomroep van fosta Rica uit. In Ne derland hebben zowel het IKOR als de VPRO hem als raadgever aangetrokken. De commerciële beeldomroep, die op de E55 een der werkelijk grote attracties van de tentoonstelling vormde, stond on der zijn directie. Hij heeft er wel een zwak voor de reclametelevisie van over gehouden: „Een mededeling omtrent een nieuwe wasmachine kan even interessant zijn als die over een nieuwe brug." Maar hij wijst de gedachte om een dergelijke c, mmerciële omroep door de overheid te laten exploiteren onvoorwaardelijk af, ook al zijn de gevaren daarvan in West-Euro pa minder groot dan hij ze in Midden- en Zuid-Amerika heeft onderkend. Natuurlijk hebben we gesproken over het enorme belang van de verantwoorde TV-programmering. De televisie is te ver gelijken met een brede universiteit met vele faculteiten, waarbij de nadruk be slist niet in de eerste plaats op dat „TV" valt. „Wanneer men aan de universiteit van Montevideo een hoogleraar in de eco nomie nodig heeft, wordt de beste man gezocht om dat vak te doceren, om het even of men hem in Amerika, Engeland of Zweden vindt. Die man zal, als hij geen Spaans spreekt in het begin wel moeilijkheden hebben met de taal, maar dat wordt op den duur wel beter. De 'taal is slechts een middel* de economie is doel. Zo is het ook met de televisie. Men overschat de „verta ling". Het komt in de eerste plaats op de stof aan. Daarom heeft de beeldomroep in de eerste plaats behoefte aan mensen met toegespitse kennis en eruditie, die de beste stof weten te vinden. Daarna moet ook de regisseur zijn enorme verantwoor delijkheid jegens een miljoenenpubliek beseffen: „bij die gedachte lopen soms de rillingen over mijn rug, ook als ik ons blijde Pension Hommeles regisseer". Erik de Vries vindt zichzelf eigenlijk een slecht voorbeeld, omdat hij, als voorlo per, wel gedwongen was grote aandacht te schenken aan het specifiek televisuele van alle programmamogelijkheden. Een volwassen TV zal echter een beroep moe ten doen op de beste specialisten voor elk gebied; de goede televisievertaling komt dan heus wel. Zeker: televisie stelt geheel eigen eisen. Het „ogenblikkelijke" der uitzending leidt bijvoorbeeld vaak als vanzelf tot een een heid van tijd, plaats en handeling. „Maar je moet je nooit op dergelijke stellingen vastleggen, want de volgende dag brengt een nieuw aspect, dat alles weer fijn an ders maakt", zegt Erik de Vries, die zelf een uitstekend voorbeeld is van een man, die van alles heeft gedaan, maar zijn vrij heid behield. Beeldschermer 50. Op de hoek van de Charlottenstrasse stapte Harry uit en betaalde de koetsier. Voor het restaurant stond de waard die een uitnodigend gebaar maakte en zich voorstelde als Beyermann. Het deed Harry aangenaam aan, deze wellevende opmerkzaamheid. Met een ge voel van genot bestudeerde hij de uitgebreide spijs kaart. Hij deed zijn bestelling en vroeg Beyermann, die naast zijn tafeltje was blijven staan: „Vertelt u mij eens, wie zijn uw gasten? Ik ben nog onbekend in Berlijn. Wie is bijvoorbeeld die heer daar...?" Discreet knikte hij in een bepaalde richting. De waard glimlachte en lichtte hem in. „Dat is de rechter Hoffman, die „Kater Murr" heeft geschre ven, en de man, die tegenover hem zit, is Baron von Lüttwitz, die in de „Vossische Zeitung" een klassieke recensie geschreven heeft over „Kater Murr". Die ernstige heer daar verderop is Baron von Maltitz, en die grote zware man daarnaast, in zwarte jas, dat is Cosmeli; verder ziet u daar die man met dat hoge voorhoofd en dat voorname gezicht? Dat is Wolf, die in het Duits hexameters schrijft, naar Ho merus' voorbeeld, en daar in de buurt zit prof. Friedrich Wilhelm Gubitz, die de „Gesellschafter" uitgeeft." Harry Heine prentte zich vooral het gezicht van de laatstgenoemde goed in het geheugen. De „Gesell schafter" was in heel Duitsland bekend als een zeer vooraanstaand literair tijdschrift. Terwijl de waard hem al deze namen noemde, kreeg Harry al een vertrouwd gevoel. Hij voelde zich als één der hunnen... Hij liet zich terugrijden naar zijn hotel en een warm gevoel van vreugde en overmoed kwam over hem. Het duizelde hem die eerste dagen in Berlijn. Maar in de overdaad van eerste, vaak verwarrende indruk ken, onthield Harry één naam: Gubitz en de „Gesell schafter". Na veel wikken en wegen haalde hij zijn gedichten, waar hij, sinds ze van de uitgever Brockhaus terug gekomen waren, niet meer naar om had gekeken, te voorschijn. Spottend keek hij naar het titelblad: „Traum und Lied" had hij hier neergeschreven. Stel je voor, zo'n titel in Berlijn! Hij scheurde het blad af en maakte een ander titelblad, waarop alleen kwam te staan: „Gedichten". Met zijn manuscript begaf hij zich op weg. De laat ste weken in Oldesloe, het afscheid van Göttingen, de ziekte van zijn vader en het verdriet van zijn moe der, hadden een stempel op hem gedrukt. Hoewel al tijd slank van gestalte, was hij thans bijna ziekelijk mager, terwijl zijn gezicht bleker dan ooit was. Zijn kleren slobberden om zijn ledematen. Met een bondzend hart klopte hij op de deur van prof. Gubitz. Prof. Gubitz was een goede vijftiger, met grijzend haar en een breed, ernstig gezicht. Hij had stellig niet de verfijning van Schlegel, maar was een geze ten, zelfbewuste rustige man. Wat wenste meneer Heine van hem? Heine antwoordde op drieste toon, hoewel zijn hart hem in de keel klopte: „Ik ben u volkomen onbekend, maar ik wil graag dóór u bekendheid krijgen." Gubitz lachte geamuseerd. Welk een merkwaardige manier om zichzelf te introduceren! Hij voelde zich echter gevleid en nodigde Heine uit om plaats te ne men. „Vele mensen wensen bekendheid te krijgen, meneer Heine", merkte hij op. „Waarmee denkt u dat te doen? Och... met gedichten? Dat zal niet gemak kelijk zijn, er zijn zovéél begaafde jonge mensen... U komt niet uit Berlijn? Dat dacht ik al. De manier, waarop u zich echter bij mij voorstelde, zou een Ber- lijner waardig zijn." Hij bladerde in de gedichten, die Heine hem had overhandigd. Deze sloeg hem vol spanning gade. Gubitz bemerkt het en zei: „Ik kan u niets toe zeggen. Ik behoud deze gedichten hier én... wel, zul len we zeggen over een week? Komt u dan nog eens langs!" Harry Heine nam enigszins teleurgesteld afscheid. Het was hem echter duidelijk, dat deze nuchtere man niet zo, zonder meer, te overtuigen zou zijn. Er zat dus niets anders op dan te wachten. Hij flaneerde opnieuw door de straten en ging uit eindelijk ook naar de universiteit om zich te laten in schrijven. Het leven in Berlijn fascineerde hem. Hij bespeurde echter ook iets van een koortsachtig vuur: Berlijn was Pruisen, en Pruisen speelde met Oosten rijk mee; ook hier waren de spionnen aan het werk. Alleen zouden ze het hier bij de Berlijners met hun felle levensdrift minder gemakkelijk hebben dan bij de bekrompen droogstoppels in Göttingen! Maar des te argwanender werd er oezicht gehouden. De kran ten mochten slechts gecensureerde berichten brengen: deze waren kort, nietszeggend en natuurlijk pa triottisch. De resterende ruimte werd hierdoor gevuld met lange, enthousiaste beschouwingen over theater, litteratuur, muziek en schilderijententoonstellingen. Aangezien men niet over politieke verhandelingen mocht berichten, bracht men nieuwtjes over persoon lijke intrigues en verhoudingen. De roddel speelde hierbij een grote rol. De censuur spaarde echter ook het theater niet. „Wilhelm Teil?" Een verrader! Schiller werd verbo den. „Egmont?" Een gevaarlijke anarchist! Goethe waanzinnige oproerkraaier! Kleist werd verboden. Welk een bespotting! Tezelfder tijd werden in de li teraire salons Kleist, Schiller en Goethe gevierd! Vooral Goethe was zéér in de mode! Goethe zat in Weimar, waar hij minister was. Zijn toneelstuk mocht echter in Berlijn niet opgevoerd worden. Ook dat was een facet van het Berlijnse leven... Een week later stond Harry Heine opnieuw voor de deur van Prof. Gubitz. Deze kwam hem vol beminne lijkheid tegemoet: „M'n jonge vriend, dat doet me ge noegen!" Hij was niet meer zo droog en terughoudend als de eerste keer en liet thee op zijn kamer brengen. Er was een levendige en vriendelijke uitdrukking in zijn ogen. Hij nam de vellen papier, waarop Harry zijn gedichten had geschreven, op en begon: „M'n beste, jonge vriend, dat is goed werk! Prof. Schlegel heeft zich niet vergist. Ik wens u geluk!" Gubitz lachte voldaan en vervolgde: „Voelt u zich opgelucht? Ik wil u echter iets zeggen: jonge dichters hebben het niet gemakkelijk in Berlijn. Men heeft scherpe tongen; men wil geniaal zijn, maar vaak ont breekt de ernstige, gedegen arbeid." Hij wees op Har ry's gedichten en merkte op: „Hier, uit uw gedichten, spreekt ernstig nadenken, ernstig werken. Gaat u zo door, m'n beste Heine, toets uw werk aan dat van grote voorgangers, en ga voort op de ingeslagen weg! (Wordt vervolgd) Juwelendief berecht. In de nacht van 25 op 26 september is een 28-jarige Am sterdammer via een huis in een zijstraat en de daken een juwelierszaak in de Leid- sestraat binnengedrongen. Een ijzeren rol luik voor de deur en de etalage bescherm de hem tegen toekijkers Hij zocht voor f 58.000 aan sieraden uit en ging langs de zelfde weg terug. De rechtbank heeft hem thans veroordeeld tot 2'/2 jaar gevangenis straf. Het grootste deel van de buit is nog zoek. Duitse bommen. Bij graafwerkzaam heden aan de oude rijksweg bij Muiden is een 350 kg. zware Duitse bom gevonden. Bij het afzoeken van de oude weg, die niet meer in gebruik is, heeft men nog vier Duitse bommen van ongeveer dezelfde grootte gevonden. Zij zijn onschadelijk ge maakt. Herinneringstegel. De minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer J. G. Suurhoff, heeft aan ambtenaren van zijn departement een herinneringstegel uit gereikt als blijk van waardering voor hun werk bij het ontvangen en huisvesten van de Hongaarse vluchtelingen. Deze tegel zal aan 225 ambtenaren van de departementen van Sociale Zaken en Volksgezondheid en van maatschappelijk werk worden uitge reikt. Voor het grijpen. Bij een inbraak in een kantoor aan het Zuiderpark te Gronin gen is f 2500 gestolen. Het was de inbreker gemakkelijk gemaakt, want de achterdeur van het kantoor was niet op slot, even min als de brandkast. De dief heeft een geldkistje opengebroken, het geld in zijn zak gestoken en het kistje weer netjes in de brandkast teruggezet. Auto in hotel. Een militaire vracht auto is in Loenen op de Veluwe hotel De Eikenboom binnengereden. De gevel werd zwaar beschadigd en het interieur gedeel telijk vernield. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. Dr. H. P. Wijnen overleden. In de Ieefr. tijd van 63 jaar is overleden dr. H. P. Wij nen, chirurg van het diaconessenhuis Bro- novo te 's-Gravenhage. Hij is 32 jaar aan Bronovo verbonden geweest. Domper. Minister Cals heeft in Nijme gen de Dr. Poels-nijverheidsschool ge opend. Hij zei de activiteit in Nijmegen op onderwijsgebied zeer te waarderen, maar zich toch genoodzaakt te zien het enthousiasme een beetje te dempen. Het bestuur van de school heeft namelijk eigen machtig de tweejarige cursus uitgebreid tot een driejarige, zonder toestemming van het departement. De inspectie van het mi nisterie komt daarover nog met het school bestuur praten, zei de minister. Leiden. Gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde op proefschrift: „Wederzijdse beïn vloeding van groepen in steroiden" de heer J. Compagne te Pijnacker. Gepromoveerd tot doctor in de geneeskunde op proefschrift „De patiënt en zijn geneesheer" de heer J. v. Meininger te Rot terdam. Gepromoveerd tot doctor in de genees kunde (cum laude) op proefschrift „De embryo nale ontwikkeling van de venae pulmonales en de sinus coronarius bij de mens" de heer J. A. Los te 's Gravenhage. VRIJDAG 17 JANUARI Stadsschouwburg: Bijeenkomst van „Ge loof en Wetenschap", 20 uur. Concertge bouw: Jeugdconcert Noordhollands Phil- harmonisch orkest, 19.30 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp", a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „The girl he left behind", 14 jaar, 19 en 21.15 u. Lido Theater: „April love", a.l., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De glorie der moe derschap". 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Miner va Theater: „Schuld en Boete", 20.15 uur. Rembrandt Theater: „De nachten van Cabiria", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Bandieten van de autobaan" 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Wenn der weisze Flieder wieder blüht", a.l., 19 en 21.15 uur. ZATERDAG 18 JANUARI Stadsschouwburg: Cabaret Wim Sonne- veld: „a la carte", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Galerie Espace: Tekeningen en gouaches van Alechinsky, 1117 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: „The girl he left behind", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 u. Lido Theater: „April love", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „De glorie van het moederschap", 14 ;aar, 14, 16.15. 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: ,The lady and the lamp", a.l., 14.30 uur; Schuld en Boete". 18 jaar. 19 er. 21.15 u. Rembrandt Theater: „De nachten van Ca biria". 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21 15 uur. Roxy Theater: „Bandieten van de auto baan". 18 jaar, 14.30. 19 en 21.15 uur. Studio Theater:: „Wenn der weisze Fliedei wieder blüht", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Concertgebouw: Stichting „Door de eeuwen t.rouw", Ambon-avond, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6