Horen en zien EEN WOELIGE TIJD Jeanne Bieruma Oosting zestig jaar N. Ph. O.-CONCERT VOOR P.E.N. BUMBELENDEWENSHOORN Agenda voor Haarlem Kort en bondig ZATERDAG 8 FEBRUARI 1958 4 :radjÊïÈiÊÈtel<&isim ^^ONblGiN^vip NABESCHOUWINGEN Commissie Televisie en Onderwijs De radio geeft zondag T elevisieprogramma De radio geeft maandag T elevisieprogramma Onder het Melkwoud - onvergetelijk Britse geschiedschrijving Fransen wilden in 1945 deel van Italië inlijven" WAT WE HOORDEN ZEGGEN Inleider Wouter Paap, solist: Gérard Jarry Bouw spoorwegpostkantoor Amsterdam begint 1 juli In 1957 kwamen 88.397 woningen gereed air-o-matic ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG Teneinde de werkzaamheden op het ge bied van de visuele hulpmiddelen voor het onderwijs zoveel mogelijk te bundelen is een uit twaalf leden bestaande commis sie „Televisie en Onderwijs" gevormd, waarin de drie samenwerkende pedago gische centra elk drie leden hebben be noemd, evenals de stichting „Nederland se Onderwijs film". De pedagogische centra het Christe lijk Pedagogisch Studiecentrum, het Ka tholiek Pedagogisch Centrum en het Peda gogisch Centrum van de Nederlandse On derwijzersvereniging hebben indertijd het zogenaamde rapport-Bouman over de mogelijkheden van televisie bij het onder wijs ter aanvulling van het lerarentekort van de hand gewezen, maar de centra hebben de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen aangeboden de mogelijkheden in meer algemene zin te onderzoeken. De oplossing van het lera rentekort zou hierbij dan niet als uitgangs punt mogen dienen. De minister heeft dit aanbod geaccepteerd en tevens de stich ting „Nederlandse Onderwijsfilm" ver zocht samen met de pedagogische centra dit onderzoek ter hand te nemen. Het on derzoek zal betrekking hebben zowel op het lager, als op alle gebieden van het voortgezet onderwijs, met inbegrip van het technisch onderwijs. Het voorzitter schap van de commissie wordt bekleed door drs. E. Pelosi S.J., directeur van het Katholiek Pedagogisch Bureau V.H.M.O. Secretaris is de heer H. J. L. Jongbloed, directeur van de stichting „Nederlandse Onderwijsfilm". HILVERSUM I 402 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IK.OR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk leven, caus. 10.00 Instr. octet. 10.30 Boekbespr. 10.40 Muz. caus. 11.20 Cabaret. AVRO: 12.00 Amus.muz. 12.30 Soortspiegel. 12.35 Orgelspel. 13.00 Nieuws en SÖS-ber. 13.07 Buitenl. overz. 13.20 Voor de strijd krachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Strijkkwart 14.45 Toneelbeschouwing. 15.05 Kamerorkest en solist. 15.50 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en uitsL Hierna: Sportjourn. VPRO: 18.30 Korte kerkdienst. IKOR: 19.00 Jeugddienst. 19.30 De Open Deur. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Amus. muz. 20.35 Paul Vlaanderen en het Spencer My sterie, hoorsp. 21.15 Lichte muziek. 21.30 Cabaret. 22.15 Journ. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gevar. muziek. HILVERSUM n 298 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 Con vent v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. IKOR: Oud-Katholieke Hoogmis. 11.20 Gesprek over de Federatiedag 1958. 11.30 Vragenbeantw. 11.40 De Indonesische kerken, vraaggespr. 11.50 De kerk in de spiegel van de pers, causerie. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Instr. octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 De Wadders, hoorsp. m. muz. 13.30 Instrum. trio. 13.45 Boekbespr. 14.00 Radio- philharm. ork. en solist. 15.00 De vliegende Hol lander. caus. 15.10 Alt, clavecimbel, fluit en blok fluit. 15.40 Muz. caus. 16.10 Sportrep. 16.30 Ves- pers. Convent van Kerken: 17.00 Gereformeerde kerkd. NCRV: 18.30 Gram. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.25 Tot ziens in Jeru zalem, gesprek. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Bonjour Caroline, blijspel met muz. 20.30 Act. 20.45 De ge wone man. 20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.30 Sprong in het Heelal, hoorsp. 22.10 Lichte muz. 2.35 Uit het Boek der Boeken. 22.45 Avondgebed en litur.. kalend. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.30—24.00 Idem. RADIO BLOEMENDAAL 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (band opname van de dienst van 2 februari, 2.00 n.m.). 11.15 ds. Gabe van Duinen van Wassenaar-Zuid (bandopname van de dienst voor belangstellen den d.d. 2 febr., des avonds 7.30 uur). 3.45 n.m. ds. G. Toornvliet. BRUSSEL, 324 M. 11.45 Ork.conc. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sol daten 14.00 Operamuz. 15.30 en 15.40 Gram. 16.00 Voetbalrep. 16.45 Gram. 17.15 Sportuitslagen en nieuws. 17.30 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18.00 Volkszang. 18.20 Gram. 18.30 Godsd halfuur. 19 00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.0 Nieuws 23.05—24.00 Gram. VOOR ZONDAG NTS: 13.25-14.15 Eurovisie: Wereldkampioen schappen skilopen te Bad Gastein. 14.1517.00 Int. Badmintonkampioenschappen te Haarlem. HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gyrrm. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. (9.35— 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Voor de oude dag. caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Vierhan dig pianospel. 10.45 De Kattebel. 11.40 Gram. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Dansmuz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Cello en piano. 14.15 Mijn vader en ik, hoorspel. 15.35 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.35 Gram. 17.00 Volksliedjes en dansen. 17.15 Gram. 17.30 Pianoduo. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Amus.muz. 18.45 Hamerklavier, viool en cello. 19.05 Parlem. overzicht. 19.20 Lichte muz. 19.45 Regeringsuitz.: Landb.rubr. Landarbeiders in de zand- en rivier kleigebieden II. 20.00 Nieuws. 20.05 De familie Doorsnee. 20.35 Dansmuziek. 21.10 Plantaardig en mineraal. 21.50 Hoe zit een politieke partij in el kaar?, caus. 22.05 Omr.ork. en solist. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Waar voor uw geld. 9.35 Quizprogr 10.15 Gram. 10.30 Theologische etherleergang. 11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lich te muz. 13.35 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. 15.30 Bas-bari ton en piano. 16.00 Biibeloverdenking. 16.30 Strijk- kwart. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen overzee. Prof. dr. J. Veldkamp: Suri name en het geofysisch jaar. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Engelse les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, causerie. 19.15 Honderd jaar schoolzang. 19.35 Parlementair comm. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.40 Er wa ren twee vorstenkinderen.., historisch hoorspel. 21.50 Gram. 22.00 Boekbespr. 22.10 Orgelconcert. 22.45 Avondoverd. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land bouwers. 12.42 Gram. (Om. 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 13.30 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Vlaamse muziek. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Kinderliederen. 18.00 Franse les. 18.15 Kin derlied. 18.20 Protestantse uitz. 18.30 Voor de sol daten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Kamermuz. 21.00 Kunstkaleidoscoop. 21.15 Grgm. 21.30 Amus. muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksmuz. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG AVRO: 20.30 Meridiaan, maandelijks journaal. 21.15 Muzikaal intermezzo. 21.25 Ziet u er iets in? 21.35—2.00 Modeshow. NTS: 22.15—22.45 Euro visie Filmoverz. wereldkampioenschappen skiën. De schilderes Jeanne Bieruma Oosting, die tot 13 februari te Amsterdam in San- tee Landweers tuinhuis exposeert, is dezer dagen zestig jaar geworden. Vermoedelijk zal dit menigeen verrassen, gezien het jeugdig elan waarmee zij pleegt te werken. Zij bezit blijkbaar eenzelfde vitaliteit als haar oudere zusters in de kunst, de Am sterdamse Joffers. Dat voor haar doen haar tentoonstelling een bezonkener karakter heeft dan vorige exposities, waar toch ook wel ernstige za ken getoond werden, zou met het aantal jaren, dat zij nu telt te maken kunnen hebben. Toch toonde zij al meer schilde rijen van eenzelfde uitgewogenheid als we Vrijdagavond hebben we een van die zeldzame radio-uitzendingen beleefd waar bij men bijna ademloos aan het toestel gekluisterd blijft zonder dat men nog enig besef van zijn tijd en omgeving heeft. Voor ons zagen wij anderhalf uur lang slechts het dorpje Llareggyb in Wales met zijn bewoners, de blinde kapitein Kat, de stalmeid Polly Garter, de brave zich gif moordenaar wanende onderwijzer mijn heer Pugh, het „juweel van een meisje" en het kibbelende echtpaar Beynon, de schim van de havenmeid Rosy Porter en de ijdele dichter-dominee Eli Jenkins en wie er al niet meer leven onder de be scherming, de schaduw, de dreiging en de doem van het Melkwoud. De in 1953 overleden Britse schrijver Dylan Thomas noemde zijn evocatie van een provincieplaatsje wie denkt er on willekeurig niet aan „Onze stad," van Thornton Wilder, welk stuk hetzelfde ge geven met heel wat conventioneler stijl middelen behandelt een spel voor stem men. „Onder het melkwoud" werd dan ook als luisterspel voor microfoongebruik geschreven; de belangstellenden in Neder land hebben dus in omgekeerde volgorde van het werk kunnen kennis nemen, na melijk eerst de toneelbewerking welke door de Nederlandse Comedie wordt opge voerd en toen pas als luisterspel. Wij ge loven, dat de microfoonopvoering door de troep van de Nederlandse Comedie daar om zo waardevol bleek, omdat zij ons de kracht van het (goed) gesproken woord op onmiskenbare wijze liet ervaren. Het dagelijkse routinegebruik van de radio ver vaagt het besef, dat dit medium de moge lijkheid biedt de luisteraar thuis recht streeks in het hart te treffen door hem zijn eigen menselijke eenzaamheid te doen gevoelen en tezelfdertijd op te heffen dooi de troostende nabijheid van al die ande re menselijke wezens, wier vreugde en smgrt, wier goedheid en wier falen wij gemeen hebben. Wanneer dat zo overtui gend geschiedt als vrijdagavond het geval was in een zo beurtelings schone, geesti ge, nimmer banale, maar toch altijd be grijpelijke taal en wanneer die taal zo feil loos wordt vertolkt als door de spelers van de Nederlandse Comedie, dan past de be oordelaar slechts een diepe dankbaarheid jegens de auteur in de eerste plaats en de virtuoze en gevoelige vertaler Hugo Claus, die liet horen hoe prachtig Nederlands wel kan klinken, daarnevens. Dankbaarheid en erkentelijkheid ook jegens de regisseur Han Bentz van den Berg en de microfoon regisseuse Coos Mulder voor haar subtie le geluidsregie en alle acteurs en actrices die, omdat we ze zoveel minder dooi de radio horen dan de leden van de luis terspelkern, een voor dit spel noodzakelij ke frisheid voor het oor hadden behouden. Hulde aan de V.P.R.O. tenslotte, die het aandorst dit bijzondere evenement, dat ons onvergetelijk zal blijven, in zijn schaarse zendtijd op te nemen. Golfbreker hier aantreffen. Ik meen met enige zeker heid te mogen aannemen, dat Jeanne Oos ting de laatste jaren beter weet te kiezen uit haar zo grote produktie. En toch ver giste zij zich naar mijn smaak weer met twee landschappen met korenschoven, die naar kleur overigens niet detoneren in het geheel, waarin fijne grijzen een ruime plaats innemen. Het zullen wel weer haar niet te remmen werklust en beweeglijk heid zijn geweest, die haar aan de wat mindere kwaliteiten van deze doeken heb ben doen voorbijzien. En hoezeer wensen we haar de tijd toe zich hiervoor te revan cheren, zoals ze dat al zo vaak wist te doen! Mocht ik dan een klein schilderijtje met kersen misschien het allermooiste vinden, een doekje van gelijke grootte met vruch ten en bladeren bewijst door eenvoud en stelligheid nog meer een waarlijk gerijpt kunstenaarschap. Bijzonder aantrekkelijk is een interieurtje met gesloten jaloezieën, dat terecht „Siësta" werd genoemd. Een hierop gelijkend en even groter van nog eenvoudiger samenstelling is mogelijk nog sterker te noemen. Fraai zijn enige boe ketten in interieurs. Met een rustiger fond had het stilleven „Druiven" dezelfde kwa liteit gehad als genoemd „Kersen". Bij het grafische werk blijkt Jeanne Oosting weer een nieuwe techniek be proefd te hebben en dit met gunstige re sultaten. Ik bewonderde een enkel een voudig stilleven, tuinen en parken en een enkele zeer sterke verbeelding van dieren. Deze vrouw verdient het dat men eens een keuzetentoonstelling maakt uit heel haar oeuvre. Bob Buys IJ LONDEN (AFP) In een te Londen, in het kader van de officiële geschied schrijving van de Tweede Wereldoorlog verschenen boek van de schrijver C. Har- ris, waarin een beschrijving wordt gege ven van voorvallen uit de periode 1943-1945 wordt onder het hoofdstuk „het geallieer de militaire bestuur in Italië" verklaard, dat de troepen der „vrije Fransen", die onder leiding stonden van de zich toen te Londen bevi; dende generaal De Gaulle, er in 1945 naar hebben gestreefd het ge bied van het dal van Aosta, dat deel uit maakt van de provincie Turijn in Noord- West-Italië bij Frankrijk in te lijven. Harris schrijft, dat de „vrije Fransen" na de ineenstorting van het Duitse leger in Noord-Italië, veel verder waren opge rukt dan was voorzien en dat zij poogden de plaatselijke Italiaanse bevoiking te winnen voor inlijving bij Frankrijk. De geallieerde opperbevelhebber in Ita lië, de Britse veldmaarschalk Alexander, verzocht toen toestemming aan zijn chefs om de Franse troepen desnoods met ge weld uit Noord-West-Italië te verwijderen doch zover kwam het niet. President Tru man deed stappen bij generaal De Gaulle en verklaarde dat hij zonodig de gehele bevoorrading der betrokken Franse troe pen, met uitzondering van de verstrekking van levensmiddelen, zou doen stop zetten. Dit had de gewenste uitwerking. ADVERTENTIE .Telkens zeven dagen moeten wachten is wel afschuwelijk lang l' (Zó boeiend is nu PANORAMA Vrijdagavond heeft het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Henri Arends in de Haarlemse Concert zaal een uitvoering voor directie, personeel en genodigden van het P.E.N. gegeven. Evenals verleden jaar, toen er een derge lijk concert georganiseerd werd, was Wouter Paap de hoofdredacteur van „Mens en Melodie" uitgenodigd om het programma bij het publiek in te leiden. Als solist werkte mede de Franse violist Gérard Jarry, een der laatste leerlingen van wijlen Jacques Thibaud en reeds op vijftienjarige leeftijd winnaar van de „Prix d'Honneur" van het conservatorium te Parijs. Begonnen werd met de ouverture tot de opera „Oberon" van Weber, waarvan de karakteristiek romantische thema's vooraf besproken en aangeduid werden, alvorens het stuk in zijn geheel in een vlotte uit voering te laten horen. De solist Gérard Jarry vertolkte het Vioolconcert in D. van Tsjaikofsky, een werk dat hem, als vir tuoos blijkbaar na aan het hart ligt. En dat hij een virtuoos beheerser van zijn instru ment is, was al gauw te merken. Boven dien hielp ook zijn toonkwaliteit beduidend mee om deze muziek in haar karakteris tiek Russische episoden te vullen en te kleuren. In de grote cadens kon Jarry de volle maat geven en het spontane applaus, dat reeds na het eerste deel losbrak, be wees hoe zijn bravoureus spel bij het pu bliek insloeg. Ook de lyriek van de Canzo netta maakte, door de warme expressie, veel indruk en in de finale werd het een triomf van voordrachtkunst en hoog op gevoerde virtuositeit. Na de pauze stond op het programma de Tweede Symfonie van Dvorsjak, doch om technische redenen (betreffende het orkest materiaal) werd dit werk door de Vierde Symfonie van Tsjaikofsky vervangen. Dit briljante en voor de componist zeer karak teristieke werk bood aan Wouter Paap een dankbare stof ter inleiding. Na Tsjaikofsky getypeerd te hebben naar zijn nationale eigenschappen, met uitersten van zwaar moedigheid en uitbundigheid, alsmede naar zijn gemoedsdrang om zijn innerlijke bele venissen in pakkende melodieën en kleu rige muzikale beelden uit te drukken, on vermijdelijk zijn eeuwige tweestrijd reflec terend, wees de inleider op enkele kern achtige motieven die het werk beheersen, vooral op het dreigende hoofdmotief van het koper, dat als de stem van het nood lot herhaaldelijk in de loop van het stuk terugkeert. Wouter Paap vestigde de aan dacht op de prachtige volksliedachtige me lodie van deel II, op het balalaïka-effect van het pizzicato gespeelde derde deel en op de uitgelaten volksvreugde die uit deel IV spreekt en die werkt als een roes, waarin de componist zijn angstpsychose en zijn melancholie trachtte te vergeten. Maar het noodlotsmotief volgt hem ook daar! Na deze boeiende inleiding werd de symfonie onder Arends' bezielende directie tot een briljante manifestatie van kleurig orkest- spel gemaakt. De zeldzaam mooie hobosolo in II en de eclatante koperpassages waren haast onovertrefbare hoogtepunten. los. de Klerk Het schip, dat snel op de golven naderde en recht op De Vrije Vogel aanstuurde, bleek, tot grote schrik van de bemanning, een Moorse zeeroversgalei te zijn. Het was een snelvarende boot, met 'n driehoekig zeil en daarbij roeiden de mannen nog uit volle kracht mee De bruine kapitein stond, met 'n dreigend zwaard in de gordel, recht overeind en vuurde zijn roeiers aan. Daarginds was buit te behalen! En Fokko en zijn muiters keken met schrik naar het naderend gevaar, de gevreesde Moren! 69-70 „Het staatsbedrijf der P.T.T. met zijn ruim 55.000 werknemers en een miljard gulden geinvesteerd kapitaal, is een be drijf waarmee iedere Nederlander in aanraking komt. Deze gedachte ligt ten grondslag aan de P.T.T.-Kamers, die beo gen een schakel te vormen tussen dit grote bedrijf en het publiek",, zei de voorzitter van de P.T.T.-raad en oud-minister van Binnenlandse Zaken, mr. dr. P. J Witte- man, gistermiddag tijdens de eerste open bare bijeenkomst van de P.T.T.-kamer voor de gemeente Amsterdam. De voor zitter van deze P.T.T.-kamer, mr. J. C. S. Warendorf, deelde mee dat het in de bedoeling ligt op 1 juli met de bouw van het nieuwe spoorwegpostkantoor bij het Centraal Station te Amsterdam te begin nen. De hoofddirecteur voor financiële- en economische zaken der P.T.T., de heer H. Reinoud, deelde mee, dat het telefoonver keer in ons land thans voor 95 pet. geauto matiseerd is. Binnen vijf jaar zal het mo gelijk zijn ook automatische gesprekken met omringende landen te voeren. Met het gehele automatiseringsprogram ma van de P.T.T. zal een bedrag van 2 2V2 miljard gulden gemoeid zijn. Volgens opgave van het centraal bureau voor de statistiek is het definitieve aantal woningen, dat in het afgelopen jaar in Nederland is gereedgekomen 88.397, dat is bijna 200 meer dan het voorlopige cijfer, dat in de tweede helft van januari werd bekend gemaakt. Het aantal in december 1957 opgeleverde woningen bedroeg 9.535, waarbij 710 systeemwoningen. Over geheel 1957 werden 6.194 systeemwoningen opge leverd. Gerekend tot en met 1957 werden sedert de bevrijding 596.558 woningen gebouwd, waarbij 60.459 systeemwoningen Op 1 januari 1958 waren 90.113 woningen in aanbouw. ADVERTENTIE luchtfilter^ In de blauvle spuitbus WERKT ÏNEl EN «TOOEND6 GEEFT EEN HEERLUKE FRISSE GEIIP IN UW MUI» IS ZUINIQ LEKT WIET OU OMVSLLEN «64KT GEEN VLEKKEN NU REEDS VOOR Fl.2.95 EEN GROTE SPUITBUS C^lliPS-OOXAHB MtDCRlAWD a 69. De verkoper reikte hem de uitgave aan, niet de in genaaide, maar de keurig gebonden uitgave. „Wat een mooie band", mompelde Heine en begon in het boek te bladeren. De verkoper kende zijn vak goed. Hij liep naar een andere kast en kwam met Heine's gedichtenbundel aandragen. „Dit is van dezelfde schrijver," merkte hij op, „Ik heb het zelf met veel plezier gelezen, ik kan de gedichten meer aanbevelen dan de tragedies". Heine schudde zijn hoofd en fronste. „Nee, die ge dichten, dat is niets!" De verkoper keek hem verwon derd aan. „Wat, u vindt die gedichten niet goed? Dat begrijp ik niet. Ik zelf heb ervan genoten!" Er kwam een glimlach om Heine's mond. „Het spijt me, maar ik weet beter dan wie ook, wat ze waard zijn, ik ben namelijk de schrijver!" Hij barstte thans in een schaterlach uit. De ander keek hem onthutst aan. „Wat, bent u dr. Heinrich Heine? Welk een verrassing! Ik ben de eige naar van deze boekhandel en u zult mijn naam ook wel als uitgever kennen: Julius Campe! Als u nog eens zo iets moois schrijft en u zou bij toeval geen be tere uitgever hebben, komt u dan bij mij! Mij zal het een eer zijn uw werk uit te geven!" „Maakt u geen grapjes. Denk erom, dat ik u aan uw woord zou kunnen houden!". Ze spraken over allerlei andere dingen, maar ten slotte kwam Heine heel voorzichtig op het thema-uit gever terug. Ze spraken over litteratuur en de heden daagse tijd. Deze Campe maakte op hem een moedi ger indruk dan Gubitz en Dümmler. Hij scheen met zijn uitgaven wel wat aan te durven en zich niet hele maal door de censuur te laten verdrukken. Heine be gon hem steeds sympathieker te vinden, en de volgen de dag verscheen hij opnieuw in de boekhandel van Julius Campe. Deze begroette hem hartelijk en Heine begon: „Gis teren was u zo vriendelijk om aan te bieden eventueel iets van mij uit te geven. Toevallig heb ik inderdaad een werkje persklaar liggen... Het zijn reisindrukken van een reis door de Harz". Campe aarzelde geen moment. „Goed, geeft u mij uw werk maar. Ik zal het onder uw eigen naam uit geven. Ik houd niet van anoniem. Hoeveel honorarium wenst u?" „Dertig Louis d'or!" Campe bemerkte hoe Heine even had geaarzeld. Hij antwoordde: „Goed, is het u aangenaam, wanneer ik u het bedrag meteen uitbetaal?" Ze gingen Campe's privé-kantoor binnen en drukten elkaar enigszins plechtig de hand. Heine had in deze man de uitgever gevonden die hem zijn hele leven lang trouw zou blijven. Met een warm gevoel in zijn hart borg hij de 30 Louis d'or in zijn zak. Teon hij weer buiten door de straten wandelde, leek 't alsof alles opeens meer glans had gekregen. Hij voelde nog eens in zijn binnenzak... O, als de mensen eens wisten, welk een verschil het maakte of men geld op zak had of niet! Hamburg was thans in zijn ogen weer een vriendelijke boeiende stad... Dr. Heinrich Heine vertrok uit het huis van zijn zus ter. Het afscheid was koel. Hij vond elders een kamel en werkte hard. Er was veel corrigeerwerk en boven dien was hij bezig aan een tweede bundel reisindruk ken. Men moest het ijzer smeden, terwijl het heet was! Hij schreef voorts het „Buch Le Grand", herin neringen aan zijn jeugd, welke vol humor en fijnzin nige ironie waren. Zó kon hij slechts schrijven in de vreugdevolle stemming, waarin hij in die tijd verkeerde. Laat in het voorjaar verscheen zijn eerste bundel reisindrukken. Het publiek keek ervan op. Dit was een nieuw geluid! In de literaire salons sprak men erover, maar ook de serieuze critici hielden zich ermee bezig. In de ietwat dorre sfeer der Duitse literatuur scheen plotseling weer een stralend blauwe hemel mogelijk te zijn, bloeiden bomen en beminden mensen elkaar... En bovendien: welk een humor, welk een spot... Toen Heine bij zijn uitgever kwam, begroette deze hem vol enthousiasme. Een dergelijke reactie had zelfs Campe niet verwacht. De naam Heinrich Heine stond opeens binnen en kele weken, aan de top van de Duitse literatuur. En Heine voelde zich vrolijk en vol overmoed, ondanks het feit dat er ook critici waren, die hem afkamden. Voor het eerst kreeg Heine een gevoel van ware on afhankelijkheid. Campe, bedwelmd door de roes van het succes, trof een nieuwe financiële regeling met hem, waardoor Heine voor het eerst in zijn leven niemand om geld behoefde te vragen. Zelfs met Salo mon Heine scheen hij thans op vriendschappelijke voet te kunnen verkeren. Op een dag kwam Campe met een bedi-ukt gezicht bij Heine. „Uw boek is verboden", kondigde hij op neerslach tige toon aan. Heine keek hem verschrikt aan. „Waar?" „In Göttingen, door de politie daar ter plaatse." „Werkelijk waar?" Campe knikte. Een ogenblik later barstten beiden in schaterlachen uit. Dit was immers een prachtige reclame! Heine verkeerde in die dagen in een ware schep pingsroes. Hij maakte plannen voor een volgende bun del met impressies. Ook wilde hij een grote gedich tenbundel samenstellen, welke Campe zou uitgeven. Er waren nog andere, meer vage plannen. Hij voelde zich op een hoogtepunt van zijn leven... Hoewel Heine in die tijd een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid kreeg, besefte hij maar al te goed, dat in zijn vaderland allerminst vrijheid heerste. Hier en daar was zijn eerste boek in beslag genomen, het voorbeeld van Göttingen was in diverse plaatsen ge volgd. Wat moest hij echter beginnen, wanneer de politie niet alleen zijn boeken verbood, maar ook de schrijver achter slot en grendel zou willen zetten? Hij voelde de gevaren. Zijn tweede boek was feller dan het eerste en het zou goed zijn, als hij niet in het land was, wanneer het verscheen... Hij was niet alleen in zijn moeilijkheden. Immermann stond trouw aan zijn zijde. Hoewel ze soms in maandenlang niets van elkaar hoorden, bleef de hechte vriendschap be staan. De uitgever Campe wreef zich intussen in de han den. „Dit tweede boek is feller dan het eerste. Het zal nog meer opzien baren! Over de omzet behoef ik me geen zorgen te maken. Van het eerste boek zullen we binnenkort een tweede druk moeten laten verschijnen. De mensen blijven ernaar vragen Heine aankijkend, voegde hij eraan toe: „Hebt u soms geen angst voor al die deining, die u veroorzaakt?" (Wordt vervolgd) Mr. E. Star Busmann. Mr. E. Star Busmann, laatstelijk buitengewoon en ge volmachtigd ambassadeur te Wenen, is naar Nederland teruggekeerd. Hij is voor bestemd voor de functie van buitengewoon en gevolmachtigd ambassadeur te Caïro. Voorzitter. De subcommissie van de F.A.O. voor de afzet van landbouwover schotten te Washington, heeft de land- bouwattaché bij de Nederlandse ambas sade aldaar, dr. ir. A. S. Tuinman, voor het lopende zittingsjaar tot voorzitter ge kozen. J. van Andel overleden. Te 's-Graven- hage is in de ouderdom van 73 jaar over leden de heer J. van Andel, oud-directeur van de voormalige eerste christelijke hbs (thans lyceum) te 's-Gravenhage en oud inspecteur der lycea. Hij is curator van hel Haags Montessori-lyceum en van de Quakerschool te Ommen gOAveest, voorzit ter van de Vereniging van Leraren bij het Christelijk Middelbaar Onderwijs, be stuurslid van de Schoolraad voor de Scho len met de Bijbel en van de unie „Een school met de Bijbel", en lid van de staats commissie voor de dramatische kunst. Ook door zijn geschriften verkreeg de heer Van Andel bekendheid. Woonwagen verbrand. In een woon wagenkamp bij Ruinen is de woonwagen van F. Wolters geheel afgebrand. De ze ven kinderen van het echtpaar konden met moeite door de raampjes in veiligheid wor den gebracht. Van de woonwagen kon niets behouden worden. ZATERDAG 8 FEBRUARI Stadsschouwburg: Hoofdstad Operette met „Ein Walzertraum", 20 uur. FILMS Cinema Palace: Notre Dame de Paris, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: Be geerte en zonde, 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: Nina, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Haven der begeerte, 18 jr., 23.30 u. Luxor Theater: The king and four queens, a.l., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: Vader tegen wil en dank, 14 j„ 19 en 21.15 u. Rem brandt Theater: De Spaanse vlieg, 18 jr« 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: De terug keer van Lemmy Caution, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: Het loon van de angst, 18 jr., 18.45 en 21.15 uur. DIVERSEN Het Wapen van Heemstede: De Heem- steedse toneelvereniging „Nut en Genoe gen" met „De rebel", 20 uur. ZONDAG 9 FEBRUARI Stadsschouwburg: Hoofdstad Operette met „Ein Walzertraum", 20 uur. Concertgebouw: Voor „Geloof en Weten schap" geeft Het Hekster kwartet een uitvoering, 14.30 uur. DIVERSEN Zuiderkapel: Feestelijke bijeenkomst t. g- v. 55 j. jubileum van de evangelist J. Se- vensma. FILMS Cinema Palace: Notre Dame de Paris, 14 jr., 14, 16,15. 19 en 21,15 uur. Frans Hals theater: Begeerte en zonde, 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: Mysterieus Azië, a. 1., 11 uur. Nina. 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: The king and the four queens, a. 14, 16,15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: Knock on Wood, a. 1., 14 en 16.15 uur. Vader tegen wil en dank, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: In het jachtgebied der haaien, a 1., 11 uur. De Spaanse vlieg, 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea ter: De terugkeer van Lemmy Caution, 14 jr., 14, 16.15. 19 en 21.15 uur. Studio Thea ter: Het loon van de angst, 18 jr., 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur. MAANDAG 10 FEBRUARI Brinkmann: Voor bond van Ned. archi tecten houdt de heer H. A. Maaskant een lezing over: „De naoorlogse ontwikkeling van Rotterdam", 20 uur. Minerva Theater: Lourdes-avond 20.15 u. FILMS Cinema Palace: Notre Dame de Paris, 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: Begeerte en zonde, 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: Nina, 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: The king and the four queens, a. 1., 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: De Spaanse vlieg, 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: Vera Cruz, 14 jr., 14.30 uur. De terugkeer van Lemmy Caution, 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: Les Diaboliques, 18 jr., 14, 18.45 en 21.15 uur. DIVERSEN Brinkmann: Voor de ver. Haerlem houdt de heer R. Woudstra een lezing over: „De resultaten van het oudheidkundig bodem onderzoek in 1956 in en rond het Stadhuis, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6