Horen en zien BEURS v/d VROUW N.V. DE HOUTWERF EEN WOELIGE TIJD UW NAAIMACHINE Televisite BUMBELENDEWENSHOORN Seêfctcifw Jfl SeiPctajie kleefband r Agenda voor Haarlem De negen Muzen Kort en bondig DINSDAG 4 MAART 1958 radio teiezdtfSÈÈ AANKONDIGINGEN II Teveel om mee te nemen Koopvaardij in de ether wat u allemaal kunt doen met plasticbekledingsplaten De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Actrice Hetty Beck in Arnhem gehuldigd Lijders aan brandend maagznnr voelen zich geen half mens. Schadevergoeding voor Levin ingetrokken Museum voor speeldozen en pierementen Beeld van Amersfoortse kunstenaar begraven Ook het geven van vliegles is vrij Bij Jack Dixon Prijsgeschil i ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG j 4 Het NCRV-programma van maandag avond was in de eerste plaats bedoeld om de kijkers iets mee te geven. Achtereenvol gens zagen wij namelijk eerst de ernstige Peter van Campen in zijn rubriek „Atten tie" uitvoerig de problemen samenhangend met de zelfbediening en het voor en tegen van het Landbouwschap behandelen. Na deze langdurige introductie kregen we een documentaire over de heilgymnastiek en massage voor zuigelingen en kleuters te 7.ien. Regisseur Valkenier kwam pas tegen het einde hiervan ietwat op dreef. Daar vóór kregen we een iets te medische uit eenzetting over het doel van deze lichaams oefeningen te aanschouwen. Ook „Brandgevaar op de boerderij" een film, vervaardigd in opdracht van het ministerie van Landbouw, visserij en Voedselvoorziening was kennelijk be doeld om ons iets te leren. De maker van deze film, Albert Brosens, maakte nog eens duidelijk dat wij vooral niet met benzine en lucifers in de buurt van een hooiberg moeten gaan spelen. Op het filmpje konden we zien welke nare dingen er dan gaan gebeuren. We wisten het al, maar toch was het zeker het kijken waard. Vooral door de opnamen van fel brandende boerde rijen. Willy Ruys, John Soer en Jeanne Ver- straete voerden vervolgens een klucht van de Ierse schrijver Sean O'Casey op. In dit verhaal „Het einde van het begin" ge heten verzorgen twee mannen samen de huishouding, terwijl de vrouw naar het land werd gestuurd om gras te maaien. Dit ideetje gaf O'Casey de gelegenheid om al zijn talenten te openbaren. Het werd een complete Laurel-en-Hardy-toestand, inclu sief brekend glaswerk en zwartgesmeerde gezichten. Men moest er bepaald wel voor in de stemming zijn. Daarbij kwam, dat Ruys en Soer dikwijls volkomen onver staanbaar waren. Enfin, ds. Joh. Langestraat uit Vorden sprak in de dagsluiting tenminste bijzon der duidelijk. Beeldschermér Met ingang van half maart zal de AVRO op de zondagmiddagen eenmaal per veer tien dagen tussen 13.10 en 14 uur een nieuw programma, gewijd aan de scheepvaart, uitzenden. Dit programma zal in de plaats komen van de huidige uitzendingen voor de strijdkrachten „Op de plaat rust!" Iede re uitzending van vijftig minuten, die zal worden samengesteld door de heer R. Bal ten, zal bestaan uit tien „topics". In de pro gramma's zullen afwisselend aan de orde komen de zeescheepvaart, de rijnvaart, de binnenvaart, de zeesleepvaart, de walvis vaart en de kustvaart. De. Nederlandse rederijen is via dé Koninklïjke Nederlandse Redersverenigingi in Den Haag. n verzocht aan de totstandköming' van dit niéuwe pro gramma medewerking te verlenen. ADVERTENTIE toont u KLINGDECOR - HERNICA FENNALUX - HOLOPLAST STAND No. 38 KAMPERSINGEL HAARLEM HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10. VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw. (9.359.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Gevarieerd progr. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.20 Hawaiianmuz. 13.50 Medische kroniek. 14.00 Kamermuz. 14.30 Voor de jeugd. 16.30 Koorzang. 17.25 Lichte muz. 17.50 Re- 'geringsuitz.: Rijksdelen Overzee. Jeugduitz. De brievenbus gaat open, correspondentieclub o.l.v. Regina Zwart. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.40 Act. 18.50 Gram. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 De Christen en zijn politieke keuze, toespr. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Comm. 20.15 Cabaret. 21.10 Los Gavilanes, zarzuela (gr.). 22.20 Tussen mens en nevelvlek, caus. 22.35 Lichte muz. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.30 Hammondorgelspel. 23.50—24.00 Soc. nieuws in Esperanto. HILVERSUM II 402 M. 7.00 -24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.30 Lichte muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Gram. 10.15 Cla- vecimbelrecital. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11 15 De zaak Vampier, hoorsp. 12.05 Gram. 12.15 Alt en clavecimbel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Metropole ork. 14.00 Mosè, opera (3e en 4e acte). 15.00 Conservato- rium-ork. 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Muz. caus. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Idem. 18.15 Spectrum van het Christelijk organisatie- en verenigingsleven 18.30 Mil. kapel. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Orgelconc. 19.30 Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lijdensoverdenking. 21.00 Kamerork. en so list 21.50 Gram. 22.15 Geestelijke liederen. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12 00 Gram. 12.30 Weerber. 12.40 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koer sen. 16.02 Vlaamse liederen. 16.10 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.20 Litteraire uitz. 17.45 Boekbespr. 18.00 Caus. 18.20 Operettemuz. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muz. 20.00 Hoorspel. 21.15 Gram. 21.30 Omr.orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Israëlische uitz. 22.40 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de soldaten. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Film van het bezoek van Prinses Beatrix aan de Ne derlandse Antillen en Suriname. KRO: 20.30 Va demecum. 21.00—22.30 De Appels van Eva, thriller. In het afgelopen weekeinde is de actrice Hetty Beck ter gelegenheid van haar ze ventigste verjaardag in restaurant „Royal" in Arnhem gehuldigd. Sedert enkele jaren is zij verbonden aan de toneelgroep „Thea ter". Namens de commissie van de Arn hemse Stadsschouwburg werd zij daarbij toegesproken door wethouder J. Bronk- horst, die haar bescheidenheid en vakken nis roemde, namens de schouwburgdirectie van Enschedé sprak wethouder D. Bout en namens het stichtingsbestuur „Theater" werd het woord gevoerd door de Arnhemse burgemeester, de heer Chr. G. Matser, die herinnerde aan zijn eerste kennismaking met de actrice toen de plannen tot oprich ting van de toneelgroep „Theater" werden besproken. „Wij wisten toen, dat u iets voor ons zou gaan betekenen", aldus de burgemeester, „Wij zijn trots op u, ook door uw houding in de oorlogsjaren toen u een binding en een voorbeeld voor velen bent geweest.. U bent één der grote steun punten geworden, die men nodig heeft". Burgemeester Matser overhandigde haar vervolgens het eerste deel van de reeks Onderdrukking en verzet", de volgende delen zullen haar ook ten deel vallen. De directeur van „Theater", Robert de Vries, sprak daarna namens de collega's, belichtte haar persoonlijkheid, herinnerde aan haar beste creaties bij de Arnhemse toneelgroep en schonk haar een radiotoestel. ADVERTENTIE Kannen geen eten zien in 't vooruitzicht van zo'n nieuwe aanvat Rennies herstellen prompt het evenwicht - neutraliseren alle overtollig maagzuur in een wip. Op 't moment dat ge Rennies neemt en deze smelten op de tong, zakt de pijn. om na enkele minuten geheel te verdwijnen. Neem toch Rennies. Gemakkelijk in te nemen - gewoon laten smelten op de tong. En hele maal niet naar om in te nemen. Integendeel: smakelijk èn onopvallend Dagboek van Anne Frank" Het Amerikaanse hooggerechtshof heeft de toekenning van een schadevergoeding van vijftigduizend dollar aan de Ameri kaanse auteur Meyer Levin in het proces betreffende het toneelstuk „Het dagboek van Anne Frank" ongedaan gemaakt. Het achtte de maatstaven, die bij het toeken nen der schadevergoeding gebezigd zijn on voldoende en heeft opdracht gegeven voor een nieuw proces. Meyer Levin had een aanklacht inge diend tegen Otto Frank, de vader van Anne, tegen de regisseur Kermit Bloomgarden en het echtpaar Frances Goodrich en Albert Hacket. Hij zei, dat hij, nadat hij een to neelbewerking had gemaakt van het dag boek. bij een wisseling van regisseurs van zijn rechten beroofd was, namelijk, toen de nieuwe regisseur Bloomgarden Good rich en Hacket opdracht had gegeven het stuk klaar te maken en deze daarbij pla giaat hadden gepleegd op zijn bewerking. De burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz, heeft zaterdag het natio naal museum „Van speeldoos tot piere ment", dat in een deel van het Catharijne- convent aan de Lange Nieuwstraat in Utrecht is ondergebracht, geopend. Het idee voor een dergelijk museum is voortge komen uit de belangstelling van de Utrechtse bevolking voor het draaiorgel tijdens een tentoonstelling „Van speeldoos tot pierement", die in tien dagen veertien duizend bezoekers trok. In het nieuwe mu seum, een initiatief van de gemeentelijke stichting „Stadsontspanning" en de „Kring van Draaiorgelvrienden", is een perma nente tentoonstelling ingericht, die de hele ontwikkeling van de mechanische muziek van speeldoos tot pierement weergeeft. De Amersfoortse beeldhouwer Maarten Mooij is verbolgen over het feit, dat een door hem vervaardigd, maar niet geheel afgewerkt beeld door de dienst gemeente werken van Amersfoort met behulp van een graafmachine onder de grond is ge stopt. Het beeld stond op de oude begraaf plaats, die aan de weg naar de nieuwe tunnel grenst. Om de autoriteiten, die za terdag de officiële opening van de tunnel bijwoonden, het slordige aanzicht van een onafgewerkt beeld te besparen, besloot men het maar te begraven. Volgens ir. J. S. van Nouhuys, de directeur van de dienst, is dit een tijdelijke maatregel. De opslag plaatsen van de dienst worden ook ver plaats om dezelfde reden. Het beeld ge graven was de meest goedkope oplossing. Het beeld was door Mooij in opdracht van de gemeente gemaakt naar een schets ontwerp, dat door een tot oordelen bevoeg de commissie was aanvaard. De uitwerking van de schets viel tegen, zodat het beeld nooit de plaats van zijn bestemming be reikte, te weten de begraafplaats Rusthof waar het op het voorplein van het kerkhof in de nabijheid van de graven van geal lieerde militairen uitdrukking had moeten geven aan het leed van de nabestaanden. Op vragen van het Tweede Kamerlid prof. Oud over het voorschrift van de rege ling toezicht luchtvaart inzake het geven van onderwijs voor opleiding tot bestuur der van vliegtuigen, heeft de minister van Verkeer en Waterstaat geantwoord, dat hij de zienswijze van de Hoge Raad deelt, dat artikel 208 der Grondwet geen onder scheid maakt tussen verschillende vor men van onderwijs en derhalve het geven van alle onderwijs vrij behoort te zijn. Een ontwerp voor een nieuwe regeling toezicht luchtvaart, gebaseerd op de on langs tot stand gekomen nieuwe Lucht vaartwet, is in voorbereiding. Deze nieu we regeling zal binnen enige maanden tot stand komen. Bij velen zal de regieleider van de V.P.R.O. de vierendertigjarige Jack Dixon bekend staan als de man die de Gijsbreght" in de huiskamer bracht. Dixon zelf stelt het minder neutraal: hij heeft voor alles geprobeerd zijn eigen lief de voor Vondels stuk beslist niet be koeld na vijf televisie-uitzendingen, waar voor wel honderd voorstellingen moes ten worden bijgewoond over te brengen op de kijkers. Het ging hem daarbij niet om een zelfstandige interpretatie dan wel om de reportage van een in Nederland schaarse toneeltraditie op een historische plaats. Maar al betekende dat, dat de T.V.- regisseur zich neerlegde bij de opvattin gen van Johan de Meester en zich zoveel mogelijk aansloot bij diens enscènering, ét bleef-'toch' nog - genoeg „eigen werk" over: de beeldwisselingen op het ritme van Vondels taal en de verweving der clo se-ups in het totaalbeeld. „Daarmee heb ik als oud-Haarlemmer gepoogd iets goed te maken van wat mijn vroegere stadgeno ten aan Gijsbreght en Amsterdam hebben misdreven", zegt hij er zelf schertsend over. Intussen is de kans groot dat de nu vijfjarige gewoonte om de „Gijsbrecht" op het beeldscherm te brengen niet kan worden voortgezet, omdat de schouwburg directie daarvan een vermindering van het bezoek vreest. En hoewel Jack Dixon dat vleiend vindt voor de veronderstelde uitwerking van zijn uitzending, meent hij toch veeleer een toenemend bezoek aan de schouwburg te kunnen voorspellen: de te levisie-uitzending ontsluit het toneel voor een onafzienbaar groot publiek, dat tevo ren daarvan nauwelijks weet had. Om die reden zou hij het betreuren wanneer de T. V.-uitzending van de „Gijsbreght" niet kan worden voortgezet, aan de andere kant is hij blij met de. laatste keer in elk geval een climax te hebben bereikt. En voor de toekomst hoopt hij nog eens op een recon structie van de allereerste opvoering in 1638 en zo mogelijk een versie in twintigste-eeuwse vorm speciaal voor de televisie gemaakt ter vergelijking. „Juist omdat ik in hart en nieren toneel man ben. ben ik met overtuiging naar de televisie gegaan. Niet alleen om iets te kunnen doen om het grote publiek wat meer gevoel voor toneel bij te brengen, maar vooral ook omdat de T.V. de gele genheid biedt veel dieper in te gaan op de persoonlijke creatie van de acteur. Dat heb ik zelf ondervonden toen ik voor het eerst in „Het is tijd, dr. Schweitzer" van Gilbert Cesbron voor de camera's speelde, Dixon voelt zich niet erg aangetrokken tot het hedendaagse suggestief-negatieve Amerikaanse drama en legt daarentegen een voorkeur aan de dag voor het experi mentele toneelstuk dat van een religieuze en sociale bewogenheid getuigt. Men den- ke slechts aan zijn vertolking van de Jo- hannesfiguur in „Het Woord" van Kaj Munk, welke hij bij het Nederlandse Volks toneel meer dar. honderdzestig keer speel de. Die religieuze instelling is hem van huis uit meegegeven tegelijkertijd met een vooral door zijn vader gestimuleerde kunst zin. De regieleider van de V.P.R.O. stu deerde in de oorlog aan de Toneelschool totdat do verplichting de loyaliteitsverkla ring jegens de bezetters te ondertekenen dit onmogelijk maakte, daarna trad hij uiteraard onder schuilnaam in het ca baret van Wim Sonneveld op totdat de Kultuurkamer dit verhinderde en zijn ille gale activiteit hem in gevangenschap bracht. Na de bevrijding maakte hij deel uit van de eerste vaste bespeler van de Haarlemse Stadsschouwburg, het onvol prezen Comedia. Een tournee naar Indone sië werd gevolgd door een verblijf in ver schillende Scandinavische landen, onder andere in Elseneur, waar hij aan het Ham- let-museum studeerde. „Hamlet" bracht hij op het beeldscherm evenals „Het onbe woonde eiland" van A. Defresne, waar voor hij een zwak heeft. Op het ogenblik bereidt Dixon een opvoering van „Mijn zoons" van Arthur Miller voor een bui tenkansje, dat hij de rechten kon verwer ven en voor september staat <-en werk van een Canadees auteur, dat het rassen probleem behandelt „For the defence" op het pi-ogramma. Daartoe komt een in Parijs wonende Amerikaanse neger-zan- ger-acteur, Gordon Heath, over. Deze werkt op het ogenblik in de Kongo met Audry Hepburn aan de verfilming van „The nun's story". Mevrouw Ferrer heeft daarbij 't initiatief genomen om in de stil te van het oerwoud, tussen de opnamen door-,. Heath, - die epp, polyglot is, - Neder lands te leren met behulp van een door Jack Dixon gesproken magnetofoonband met de door de Amerikaan te spelen rol. De kennismaking met Heath vloeide voort uit de liefhebberij van Dixon om ter afwis seling van de moeizame voorbereiding dei- serieuze stukken „eens lekker in de show wereld te woelen". Voor de twee zater dagavondprogramma's, welke hij jaarlijks voor z'n rekening neemt, is dat niet onpro fijtelijk gebleken. Tezamen met zijn vrouw Vertie Swane- veld vormt Jack Dixon een van de drie te levisie-echtparen. Mevrouw Dixon kon digt immers de V.P.R.O.-programma's bij de kijkers aan. En al is deze omroep niet zo vaak in de lucht, haar „fan-mail" vooral van jeugdige toeschouwers mag er zijn. Tijdens ons gesprek met haar echt genoot in hun stemmige Amsterdamse grachtenhuis had zij het tenminste druk met de beantwoording daarvan. J. H. Bartman C De muiters hielden zich zo goed achter de rotsen verborgen, dat de Moren ze niet ontdekten. Urenlang bleven ze achter de stenen plat op de grond gedrukt liggen, tot ze er zeker van waren, dat ze niet gezien waren. Toen pas durfden ze bij nacht weer verder te vluchten, de hete woestijn door. Over dag sliepen ze in holen en spleten. Maar water hadden ze niet, en zo waren ze weldra helemaal uitgeput... 109-110 ADVERTENTIE Voor al uw REPARATIES van MATRASSEN en BEDDEN Telefoon 1.1.4.8.5 BIDVULLEN en VERNIEUWEN HAARLEM S MATRASSENHUIS H. DE GR A AFF GROTE HOUTSTRAAT 103 Het toekennen van een auto als prijs voor de 250.000ste RAI-bezoeker heeft tot een geschil tussen twee gezinnen in Hen gelo geleid. De heren H. J. Hampsink en W. ter Steege kwamen vorige week zon dag met hun echtgenoten van Hengelo naar het RAI-gebouw in Amsterdam. Beide he ren kochten elk twee kaartjes. Voor de con trole gaf de heer Ter S. zijn kaartjes aan zijn echtgenote, die met haar buurvrouw naar binnenging, waarna de heer H. zijn beide kaartjes liet zien voor zich en zijn buurman. Eén van de kaartjes van de heer H. was het 250.000ste dat was afgegeven Hij won daarmee de auto. Nadat beide echtparen weer in Hengelo waren teruggekeerd, kwam de heer Ter S op de gedachte, dat hij toch eigenlijk ook recht had op een deel van de prijs .wel licht niet in juridische, dan toch in morele zin. De heer H. bleek uiteindelijk bereid om zijn buurman f 500.- te geven, maar deze is hiermede niet tevreden. Hij wil 1000.- of de oude auto van de heer H Expositie. In galerie Loujetzky „Kunst van onze tijd" aan het Prins Mauritsplein in Den Haag zal op 7 maart een tentoon stelling worden geopend van werken van Simon Buchbinder. De tentoonstelling duurt tot 28 maart. r-r <•;- Tentoonstelling:. Van 7 maart tot .13 april wordt in het Stedelijk Müseüm in Amsterdam een tentoonstelling gehouden van potterie van Meindert Zaalberg. Ter gelegenheid van de opening van de expo sitie, die getiteld is „Klei en vuur", zal prof. dr. K. Heeroma vrijdagmiddag een voordracht houden getiteld „De handen van de pottebakker". Daarbij wordt tevens gemusiceerd door Aya Snellen - fluit en Joop Stokmans - piano. In genoemde peri ode exposeert het Stedelijk Museum ook werk van drie leden der groep „Espace", te weten Charlotte Perriand, André Bloc en Claude Parent. De tentoonstelling is ge wijd aan de samenwerking tussen archi tect en beeldend kunstenaar. Filmprijs. De Hollywood Foi-eign Press Association heeft de „Golden Globe"- prijs voor dit jaar toegekend aan de film „Bekentenissen van de oplichter Felix Krull" naar het gelijknamige boek van Thomas Mann, vooral voor de regie van Kurt Hoffmann en het spel van Horst Buchholz. ADVERTENTIE V'J Voor 1001 plakwerlcjes kleefband bij uw kantoorboekhandelaar v. 89. Ze was zacht en volgzaam geworden en toonde zelfs begrip voor zijn problemen. Als hij 's avonds laat nog trachtte te schrijven of te lezen, ging ze achter hem staan en legde haar handen op zijn ogen. „Je moet ophouden, Henri, je weet, dat je je ogen niet mag inspannen!" vermaande ze hem op zachte toon. „We moeten leven en hebben geld nodig. Daarom moet ik wel lezen en schrijven...." antwoordde hij. Hij moest zijn tijd goed besteden. Zijn vermoeide ogen en machteloze linkerh nd herinnerden hem steeds weer aan zijn afnemende krachten. Allerlei plannen trachtte hij te verwezenlijken een Duitse krant in Parijs, een tijdschrift onder zijn leiding maar de invloed van de Pruisische regering werkte ook hier door en zijn plannen werden niet uitgevoerd.. Van Salomon Heine had hij geen antwoord gekregen op zijn in wanhoop geschreven brief. Hij piekerde ero ver en schreef aan zijn broer Maxmiliaan in Hamburg. Deze kon hem echter geen verklaring geven. Hij herinnerde zich Salomon's relatie met de Parij- se Rothschilds en op een middag bracht hij een be zoek aan Betty Rothschild, die hem allervriendelijkst ontving. Haar legde hij zijn probleem voor en zij be loofde hem er achter te zullen komen, waarom Salo mon Heine niets liet horen. Vier weken later ging hij opnieuw bij baronesse Rothschild op bezoek. Toen hij de ontvangst-salon binnentrad, bleef hij een ogenblik roerloos staan. Naast Betty Rothschild stond een beeldschoon jong meisje, het evenbeeld van Amalie Heine... zijn eens aanbeden nichtje! Met moeite bewaarde hij zijn kalmte. Vriendelijk trad de barones hem tegemoet. „U weet, monsieur Heine, dat ik uw gedichten zeer bewonder. Mijn jeugdige vriendin is een even grote bewonderaarster van uw werk en wilde u graag leren kennen". En met een blik op het jonge meisje, voegde ze eraan toe: „Cécile, dit is monsieur Heine". Heine maakte een diepe buiging. Een vreemd ge voel van ontroering kwam over hem. Hij hoorde de naam van het jonge meisje noemen: „Cécile Furtado." Furtado... een machtige bankiersnaam. Heine her innerde zich de relaties van zijn oom Salomon met dit bankiershuis. Niet alleen, dat Cécile hem aan Ama lie deed denken, maar ze kwam dus ook uit eenzelfde milieu. Hij was thans over de veertig en verbaasde zich over de emotie, die het jonge meisje in hem teweeg bracht. „Het zal mij een 'genoegen zijn u mijn gedichten ten geschenke te geven", zei hij. „Jaren geleden heb ik ze ook eens aan een jong meisje gegeven, dat even mooi was als u, maar zij had meer belangstelling voor cijfers en getallen dan voor gedichten. Misschien voelt u bij het lezen van mijn gedichten datgene, wat ik destijds wenste dat zij zou ondergaan". Hij wendde zich tot de barones. „Mag ik vragen of er al bericht van mijn oom is ontvangen?" Betty Rothschild knikte. Cécile Furtado wilde zich terugtrekken, maar Heine greep haar hand en zei: „Blijft u rustig bij ons, mademoiselle! Uw gezelschap stoort ons niet, integendeel!" De barones zei aarzelend: „M'n beste Heine, ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan niet beoordelen, of de motieven, welke uw oom tégen aanvoert, op waar heid berusten. Ten eerste zegt hij, dat u hem eens toegevoegd zou hebben, dat het enige goéde aan hem was, dat hij uw naam droeg... een een tweede grief is, dat u hem bij de dood van zijn vrouw niet hebt gecondoleerd. Heine verweerde zich heftig. „Misschien heb ik het eerste wel eens in een boze bui tegen hem gezegd, maar het tweede is niét waar: ik heb een condoleance brief aan Carl gericht, met het verzoek deze aan zijn vader door te geven". Hij herinnerde zich nog heel goed, hoe het bericht van tante Betty's overlijden hem had ontroerd en hoe hij haar met gevoelens van er kentelijkheid had herdacht. „Aan Carl?" vroeg Cécile Furtado, „u moet weten, dat ik met Carl Heine verloofd ben". Er werd niet veel meer gesproken, maar één ding kwam duidelijk aan het licht: Carl Heine had de brief van zijn neef niét aan zijn vader doorgegeven! Carl, die hij gedurende de cholera-epidemie in Parijs had verpleegd en misschien zelfs het leven had gered, vrees de het contact van zijn beroemde neef met zijn va der. Hij was beducht voor zijn eigen erfenis... En met deze Carl zou dit fijngevoelige, mooie meisje trouwen! Ze onderwierp zich gedwee aan de traditie: een rijke bankiersdochter trouwde met een rijke ban kierszoon In september vond het huwelijk plaats en Heinrich Heine werd voor de huwelijksplechtigheid uitgeno digd. Ook Salomon Heine kwam ervoor uit Hamburg over. Het was een groots gebeuren, waarvoor familie leden uit verschillende delen der wereld naar Parijs kwamen. Het werd een parade der rijkdom ter ere van een mooi 18-jarig meisje. Carl Heine zag bleek, toen hij zijn neef begroette. Terwijl ze zich even samen onderhielden, fluisterde Carl hem toe: „Dank zij jouw geklets, zou deze brui loft bijna niet zijn doorgegaan!" Heine antwoordde enkel: „Herinner je je de chole ra-epidemie? Als ik er niet geweest was, om je te verzorgen, zou je hier op dit ogenblik niet staan!" Salomon Heine lachte joviaal, toen hij zijn neef ge waar werd. Hij was oud geworden en liep enigszins voorover, maar zijn zelfbewustzijn was hetzelfde ge bleven. „Je ziet er niet florissant uit, mijn beste Harry", zei hij op spottende toon, en fluisterend voegde hij eraan toe: „men heeft mij afschuwelijke dingen over je verteld. Je zou met een volksmeisje samenleven... maar dat kan niet waar zijn, met die verlamde hand kun je immers geen vrouwen meer strelen!" „Nee", antwoordde Heine, „maar met mijn rech terhand kan ik nog wel de pen voeren". „Ja, ja", zei Salomon op sussende toon, „maar tus sen ons is alles in orde, nietwaar? Heb je al bericht ontvangen?" Heinrich Heine keek hem verwonderd aan. Salo mon glimlachte. „Prachtig, 't is ook beter dat ik 't je zélf vertel. Met ingang van het volgend jaar heb ik een toelage van 4000 francs op je vastgezet. Ik hoop, dat ik er profijt van zal trekken en in je Memoires op een vooraanstaande plaats zal voorkomen". Zijn neef lachte niet om dit grapje, maar zei op ernstige toon: „Ik kan het geld goéd gebruiken en ik ben u zeer dankbaar". (Wordt vervolgd) Cité Universitaire. Prof. R. Garrie, hoogleraar in de Franse taal en letterkunde aan de R.-K. Universiteit te Nijmegen, is benoemd tot directeur van de Cité Univer sitaire te Parijs. In verband met deze be noeming treedt hij af als hoogleraar te Nij megen. Prof. R. Garrie had in Nijmegen altijd grote belangstelling voor de Franse wetenschappelijke en letterkundige ge nootschappen. Half maart zal hij afscheid nemen. Toestand der wegen. De KNAC heeft in een brief aan de ministers van Justitie en van Verkeer en Waterstaat aandacht gevraagd voor het probleem van een snelle berichtgeving over de toestand van de wegen, indien deze door slechte weers omstandigheden onberijdbaar worden, zo als de afgelopen weken herhaaldelijk is voorgekomen. In de brief wordt gevraagd een centraal punt te vormen, waar infor maties over de toestand van de wegen wor den verzameld en vervolgens weer door gegeven naar centra, die deze gegevens onder de weggebruikers kunnen versprei den. Zes „Friendships" besteld. De Spaanse luchtvaartmaatschappij „Aviacion y Co- mercio" te Madrid heeft zes Fokker .„Friendship"-toestellen besteld, die in de loop van 1959 zullen worden afgeleverd. De Spaanse maatschappij heeft slechts één voorwaarde ten aanzien van deze defini tieve bestelling gesteld, namelijk dat de importvergunning zal worden toegewezen. Hieraan behoeft niet te worden getwijfeld, aangezien de regering aandelen bezit in de „Aviacion y Comercio". ROKA. De minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft te Rotterdam de tiende levensmiddelenbeurs „ROKA" geopend, die tot en met 7 maart in het gehele Ahoy-complex wordt ge houden. Etherpiraat. Opsporingsambtenaren va'h üe'P.T.T. hebben in saméhwerking mèt' d?„rijkspolitie te 't Harde (gém. Doornspijk) een clandestiene radiozender opgespoord en in beslag genomen. Proces verbaal is opgemaakt tegen een 19-jarige elektriciën, die de zender had gebouwd. 100.000. „Wat prachtig; het is veel te veel". Deze en soortgelijke uitroepen slaak ten de leden van de familie P. Spoelstra in het kleine dorpje Harich in Gaaster- land. Die uitroepen hadden betrekking op de geschenken, die de president-commis saris van het Intercommunale Waterlei- dingsgebied Leeuwarden, hun aanbood, omdat het 10 hectare grote boerenbedrijf van de heer Spoelstra als 100.000e perceel werd aangesloten op de Friese water leiding. Ex „Johan de Witt" naar Rotterdam, Het m.s. „Neptunia" (de vroegere Neder landse „Johan de Witt), groot 10.474 brt, dat in november 1957 bij Cork op de rotsen liep, is aangekocht door een Rotterdamse onderneming. De berging en het zeewaardig maken is onder leiding van de 72-jarige heer W. H. Mellema uit Amsterdam geschied. Het schip zal nu naar Rotterdam worden ge sleept. ADVERTENTIE staat bij KUIPERS in de Kleine Houtstraat 112 Haarlem - Tel. 11142 DINSDAG 4 MAART Concertgebouw: Orgelconcert door Albert de Klerk, 20 uur. FILMS Cinema Palace: „Chirurg", 14 j., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Achterdocht" 18 j., 20 uur. Lido Theater: „De hel van Marseille", 14 j., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De gele tomahawk", 14 j., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „The Monte Carlo Story", 14 j., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „1-Iaat. tegen haat", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Casablanca' 18 j., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Vleeshal: Op de boekenweekavond spreekt de schrijver Fons Jansen over eigen werk, 20 uur. WOENSDAG 5 MAART Stadsschouwburg: Onder auspiciën van het Haarlems Interscholair Comité: Voor dracht, dans en toneel, 19.30 uur. FILMS Cinema Palace: „Chirurg", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: ..Ach terdocht", 18 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De hel van Marseille", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De gele tomahawk", 14 j., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „The Monte Carlo Story" 14 j., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Vlucht naar Honkong". 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Casablanca", 18 j., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6