Horen en zien
(bumbel en de wenshoorn
rona
ma1chwood
Amsterdamse studenten speelden
„Phèdre" van Jean Racine
Agenda voor
Haarlem
NAAIMACHINES
Geen fusie tussen Carl
Rosa en Sadlers Wells
Onrijp werk in het
Lavigerie College
ZATERDAG 15 MAART 1958
4
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Langademig stuk
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Ether-nocturnes
Televisie te huur
Omroepzenders zwegen
tien minuten
Beeld zonder geluid bij t.v.
Beeckesteyn
Cafe's zondags open of dicht
in Oud-Beijerland?
voor de
algemene
huidverzorging
verzorgt, beschermt en geneest!
DE NEGEN MUZEN
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR IRIS BROMIGE
Bolsjoi-Ballet volgend jaar
naar Amerika
De vrijdagavond in een uitzending van
de N.T.S. door de Vlaamse Televisie gere-
layeerde opvoering van het televisiespel
„White Oaks" door Ronald Hambleton,
naar het gelijknamige, veelgelezen boek
van Mazo de la Roche heeft ons weinig
kunnen boeien, ze maakte geen ogenblik
een geïnspireerde indruk. Enigszins uit
gezonderd de actrice Germaine Loosveld in
de rol van een rijke oude dame op wier
vermogen door flink wat familieleden
met meer of minder gepast ongeduld
wordt gewacht, leek geen van de mede
werkenden voldoende overtuigd zijn rol te
spelen het moet hen overigens worden
nagegeven, dat de tekst daartoe ook be
trekkelijk weinig reden gaf. Er werd even
wel mat geacteerd. We kunnen ons moei
lijk voorstellen, dat veel kijkers zich ge
wonnen hebben gegeven bij de vele ber
gen emotie suggererende, maar in reto
riek krachteloze ontladingen van onechte
gevoelens. Behalve nu en dan dankzij een
wel geraffineerde belichting of een goed
gemeten close-up was er een volstrekt ge
brek aan sfeer.
Ook lag de Nederlandse (lees: Vlaam
se) vertaling van Lode Rose niet aldoor
even gemakkelijk in het gehoor. Wij
moesten geduld oefenen om dit langade
mig „vulstuk" tot en met de laatste punt
achter de laatste zin te kunnen uitzitten.
Dat geduld konden we net niet helemaal
opbrengen.
Beeldschermer
ADVERTENTIE
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181 Tel- 14444
HILVERSUM I 402 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO.
17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45
Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Geel het
door, caus. 10.05 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Ned.
Herv. kerkd. 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00
Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Weense muz.
12.55 Een opdracht aan het Nederlandse volk,
caus. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand
in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20
Gevar. progr. voor de strijdkrachten. 14.00 Boek-
bespr. 14.20 Omr.ork. en solist. 15.30 De Joodse
godsdienst door de eeuwen, caus. 15.50 Cabaret-
progr. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Kamerkoor
en orgel. 17.15 De buitenstaander en de boze jon
geren, causerie. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Sportjourn. 18.30 Instrum. sextet. 19.00 Spontane
reacties, discussie over muziek. 19.30 Annamarie-
ke, hoorsp. met muz. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Promenade Orkest en sol. met koor. 20.45 Lichte
muz. 21.05 Cabaret. 21.35 Lichte muz. 21.50 Gram.
22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15-24.00
Met de Franse slag.
HILVERSUM II 298 M. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR.
9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken.
18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelconc.
IKOR: 8.30 Vroegdienst. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45
Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.50 Viool en
piano. 12.20 Apologie, 12.40 Lichte muziek. 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10
De Wadders, hoorsp. 13.30 Gitaarspel. 13.45 Boek-
bespr. 14.00 Pianorecital. 14.35 Waar de brede
stroom der Maas, klankb. 15.05 Kamermuz. 15.45
Gram. 16.10 Sport. 16:30 Vespers. Convent der
Kerken: 17.00 Kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram.
18.37 Vocaal ens. en sol. 19.00 Kerkelijk nieuws.
19.05 Ork.conc. 19.25 Tot ziens in Jeruzalem, ge
sprek. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Bonjour Caroline,
blijspel met muz. 20.30 Act. 20.45 De gewone man.
20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook van de par
tij?, caus. 21.30 Als je nog vrij bent, hoorsp. 22.05
Lichte muz. 22.35 Uit het Boek der Boeken. 22.45
Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15—
24.00 Brabants orkest en soliste.
BLOEMENDAAL 245 M.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (band
opname van zondag 9 maart, 2 uur). 11.15 ds. G.
W. Lammens van Rotterdam-Oost (bandopname
van zondag 9 maart, 7.30 uur). 3.45 n.m. ds. G.
Toornvliet.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34
Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten.
14.00, 15.30 en 15.40 Gram. 16.00 Voetbalrep. (Om
16.30 Wielerreport). 16.45 Gram. 17.00 Nieuws en
sportuitsl. 17.15 Gram. 17.30 Idem. 17.45 Sportuitsl.
17.55 Pianorecital. 18.30 Godsdienst, halfuur. 19.00
Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Hoorsp. 21.20 Ork.conc.
22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00
Dansmuziek.
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.45 Idem. 9.10 De groente
man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Gram. 11.00 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte
muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het
platteland. 12.43 Dansmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. of gram. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber.
14.00 Voor de vrouw. 14.45 Pianorecital. 15.15 Wat
is een verstandige vacantie?, caus. 15.30 Gram.
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Voor de padvinders.
17.25 Sportmozaiek. 17.35 Voor de jeugd. 17.50
Mil. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitz.:
Serie: Een loopbaan bij het onderwijs. IV. Een
mooie taak in een industrialiserend land, door G.
N. Meurs, voorzitter van de bond van leerkrach
ten bij het Nijverheidsonderwijs. 18.25 Amus.muz.
13.50 Kamermuz. 19.25 Muzikale caus. 19.45 Gram.
20.00 Nieuws. 20.05 De Radioscoop. 23.00 Nieuws.
23.15 Beursber. v. New York. 23.16 Act. of gram.
23.30—24.00 Frontloge.
HILVERSUM II 298 M. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde
muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en
weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de
zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Raak de roos.
10.15 Grama 10.30 Rondom het woord, theologische
etherleergang. 11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr.
12.25 voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.-
mede. 12.33 Musette ork. en solist. 12.53 Gram. en
act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram.
14.05 Schoolradio. 14.35 Gram. 14.45 Voor de vrouw.
15.15 Gram. 15.30 Strijkkwart. 16.00 Bijbellezing.
16.30 Viool en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17.15
Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.: De B.B. van binnen en van bui
ten. De Stichting Bevordering Bescherming Be
volking vraagt de aandacht van de Nederlandse
noodwacht. 18.00 Orgelconc. 18.30 Sport. 18.40 En
gelse les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de
man af. 19.15 Schoolzang. 19.35 Volk en Staat,
caus. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte
muz. 20.45 De zaak Vampier, hoorsp. 21.40 Gram.
21.50 Vocaal ens. 22.05 Boekbespr. 22.15 Orgelconc.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00
Gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land
bouwers. 12.40 Gram. (Om. 12.55 Koersen). 13.00
Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram.
16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws.
17.10 Gram. 17.45 Kinderliederen. 18.00 Franse les.
18.15 Kinderlied. 18.20 Boekbespr. 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Klankbeeld. 20.00
Kamerork. en sol. (Om 20.45 Kunstkaleidoscoop).
21.30 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianorecital.
22.5523.00 Nieuws en Voor de zeelieden.
VOOR ZONDAG
NTS: Relais van de Duitse Televisie: 16.00
17.00 Rep. Intern, concours hippique in Dortmund.
IKOR: 17.00-18.15 Jeugddienst.
VOOR MAANDAG
KRO: 20.30 Gastenboek. 20.45 Open doekjes.
21.05 Mensen willen rijk sterven, voordracht. 21.35
Bezoek aan de Akademie v. beeldende kunsten
St. Joost te Breda. 21.55 Epiloog.
De Franse zenders hebben een nieuw
publiek ontdekt waarop zij hun program
ma's kunnen richten: dat van chauffeurs
en andere continu-arbeiders, die nachtelijk
werk moeten verrichten: bakkers, nacht
wakers, brandweerlieden, werkers in de
zware industrie, artiesten. Daarbij is er
een niet gering publiek, dat zonder bepaal
de aanleiding 's nachts opblijft, waar
schijnlijk uit slapeloosheid of gewoonte..
De Radiodiffusion-Télévision Frangaise
begon een paar jaar geleden met het pro
gramma „Route de nuit" van midder
nacht tot twee uur, dat voornamelijk uit
band en plaat bestond, waarbij de omroe
per slechts schaars tussenbeide kwam.
Sinds het eind van het vorige jaar blijft
Allouis (1829 meter) de gehele nacht in
de lucht. Na een uur dansmuziek tot één
uur komt dan het programma „Route de
nuit" aan bod, nu echter volgens een nieu
we formule, waarbij de muziek wordt af
gewisseld met de omroeper-conférencier
Eernard Margay, die zich inzonderheid
tot de automobilisten richt met raadge
vingen, berichten over de toestand van de
wegen, het weer, de wegversperringen en
zovoort. Men maakt daarbij gebruik van
de tips, die vele chauffeurs eigener bewe
ging aan de studio's van France I door
geven. Bovendien voldoet de omroeper tij
dens deze uitzending aan verzoeken om
bepaalde grammofoonplaten te draaien,
verzoeken welke hem niet alleen uit Frank
rijk telefonisch bereiken, maar ook uit
België, Zwitserland, Duitsland en Enge
land.
Deze activiteit van de R.T.F. heeft de
commerciële stations Europe 1 (1647 m.)
en Radio-Luxemburg (1293 m.) genoopt
eveneens langer door te gaan. Europe I
volgt tussen 23 en 1 uur het patroon van
Allouis en heeft met deze „Service de
nuit" ook veel succes, hetgeen niet alleen
te danken is aan het voortreffelijk omroe
pend personeel levendig en opgewekt,
met veel persoonlijkheid zonder vulgair
te worden maar ook aan de mogelijk
heid door haar bemiddeling persoonlijke
boodschappen aan automobilisten door te
geven. De boodschappen zelf worden niet
uitgezonden, maar de betrokken chauffeur
wordt verzocht zich bij het eerstvolgend
service-station Balzac 65-00 te bellen, het
speciale nummer van dit programma.
Het programma slaat zo goed aan, dat
een paar firma's belangstelling hebben ge
toond voor een commerciële mededeling
op dit overigens voor reclame ongunstige
zenduur. Die reclame draagt op haar
beurt tot de aantrekkelijkheid van het pro
gramma bij.
Radio-Luxembourg, dat nu met zijn
„Radio-minuit" ook tot 1 uur in de nacht
doorgaat, is zover nog niet. Men draait
een nonstop-programma zonder veel op
schik, ook al heeft de bekende omroeper
Robert Alain de dienst. Waarschijnlijk
zijn organisatorische en economische over
wegingen er debet aan, dat „Radio-mi
nuit" van de Villa Louvigny (het studio
complex in de stad Luxemburg) in plaats
van de studio's aan de rue Bayard in Pa
rijs wordt uitgezonden. Daardoor is er
echter heel wat minder contact mogelijk
met het luisterend publiek. Een van de
plezierigste ervaringen met deze ether
nocturnes is wel de heldere ontvangstkwa
liteit: geen interferenties, geen mechani
sche storingen van stofzuiger, draaiban
ken en scheerapparaten, ook veel minder
atmosferisch gekraak. Als iedereen daar
om van de nacht een dag gaat maken en
radiostations dat ontdekken, zal dat voor
deel spoedig genoeg verdwenen zijn. Dan
gaan we weer overdag luisteren.
Golfbreker
Voor al uw REPARATIES van
MATRASSEN en BEDDEN
Telefoon 1.1.4.8.5
BIJVULLEN en VERNIEUWEN
HAARLEM S MATRASSENHUIS
H. DE GRAAFF
GROTE HOUTSTRAAT 105
ADVERTENTIE
N.V. MIJ. „HOLSTER". OVERYEEN
Tel. K 2500 - 15597 en 19057
Centrale verwarming
Airconditioning
Aut. oliestook
Een firma in Preston, in het Engelse
graafschap Lancashire, is een proefne
ming begonnen met het verhuren ven tele
visietoestellen waaraan een meter is be
vestigd. die na het inwerpen van een shil
ling (vijftig cent) het toestel een uur lang
doet werken. De handelaren zien in een
dergelijk verhuursysteem een mogelijk
heid om verouderde toestellen, die niet
meer gekocht worden, te benutten, aldus
meldt de „Manchester Guardian".
Doordat in de stroomtoevoer van een
der zenders van de Wereldomroep kortslui
ting ontstond, viel gisteravond ook de
spanning van de beide radiozenders Hil
versum I en II en de geluidszender van de
televisie uit. In Lopik schakelde men di
rect de defekte zender uit en verving deze
door een reserve-zender. Daarna konden
alle zenders weer in werking worden ge
steld. De storing had van 20.32 uur tot 20.42
uur geduurd.
Bij de studio's in Hilversum kwamen
vele klachten van luisteraars binnen, voor
al bij de N.C.R.V., die juist om half negen
begonnen was met een nieuw deel van de
hoorspelserie „De jeugd op eigen wieken".
De programmaleiding van de N.C.R.V. be
sloot het hoorspel opnieuw uit te zenden
en het verdere avondprogramma enigs
zins te wijzigen door het laten vervallen
van een lezing.
De televisiekijkers moesten tijdens de
uitzending van een televisiespel, dat door
de N.T.S. werd gerelayeerd van de Vlaam
se t.v., tien minuten lang genoegen ne
men met het beeld zonder geluid. Men
maakte in de Bussumse studio een geschre
ven mededeling die kijkers via de beeld
zender, die normaal bleef functioneren
konden lezen.
Een voorgestelde fusie van de Britse
operagezelschappen Sadlers Wells en Carl
Rosa, waarover dezer dagen werd bericht,
is vrijdag door de directeuren en de com
missarissen van de Sadlers Wells van de
hand gewezen. Het Sadlers-gezelschap zal
zijn nauwe samenwerking met Carl Rosa
handhaven en zelfs nog versterken, maar
het gezelschap blijft zelfstandig, aldus een
desbetreffende verklaring. De gedachte
aan fusie kwam voort uit financiële moei
lijkheden bij beide gezelschappen.
ADVERTENTIE
Hoeveel vertrouwen een fabriek heeft in
eigen fabrikaat, komt tot uiting in de
verstrekte garantie.
Renault geeft 6 maanden garantie
zonder dat de cliënt arbeidsloon
behoeft te betalen.
Wellicht stemt u dit tot nadenken.
GARAGE DEN HOUT
Voor de Dordtse rechtbank hebben zich
te verantwoorden gehad twee caféhouders
uit Oud-Beijerland, die in strijd met de
plaatselijke politieverordening op zondag
hun café's geopend hadden gehad.
Beiden hadden voor de kantonrechter te
rechtgestaan, maar deze had hen ontsla
gen van rechtsvervolging. De officier van
Justitie bij het kantongerecht was hierte
gen in beroep gegaan.
De officier van Justitie bij de rechtbank
requireerde bevestiging van het vonnis
van de kantonrechter. De kantonrechter
was uitgegaan van de overweging, dat een
café een inrichting is, waarin men zich
kan ontspannen op de wijze, zoals bedoeld
wordt in artikel 7 van de Zondagswet. De
officier van Justitie kon zich hermee ver
enigen. Hij refereerde aan het standpunt
van enkele procureurs-generaal en dat van
enkele kantonrechters, die van mening
zijn, dat de gemeentelijke wetgeving geen
geoorloofde ontspanning is kan verbieden.
Fokko en de andere matrozen klommen tegen het schip op. Toen ze op het dek van
de Vrije Vogel waren, vielen alle mannen op hun knieën voor Bumbel.
„Genade! Help ons.... we hebben er spijt van!" smeekten ze.
Bumbel voelde opeens medelijden met. de mannen. Die zagen er vreselijk uithel
was ze goed aan te zien. wat ze geleden hadden 129130
ADVERTENTIE
FglyzèI
Vraagt gratis monster bij uw leverancier.
Het Heemsteedse Minerva-Theater viel
de eer te beurt gisteravond het Amster
damse Studentencorps met zijn genodig
den te gast te hebben ter bijwoning van
een opvoering van „Phèdre" van Jean
Racine door de Amsterdamse Studenten-
Toneelvereniging. Het tijdstip van aan
vang (20.30 uur) was blijkbaar wat vroeg
gesteld, want het' liep al tegen tien uur
toen de laatste hoofdstedelingen kwamen
binnenvallen de voorstelling was toen
pas een half uurtje aan de gang. De
wachttijd viel kort door een ware parade
van avondtoiletten, waarbij veel jeugd en
charme viel te genieten.
Met „Phèdre" in een goed klinkende
vertaling van Ferd. Sterneberg had
men in meer dan één opzicht een hoge
greep gedaan. Dat er aan rolkennis en
dictie grote eisen werden gesteld, is zonder
meer duidelijk. Overigens een eis waaraan
zeer redelijk vooral door de titelrol
speelster, Antoinette de Boer, werd vol
daan. Meer moeite had men om karakters
en spelsituatie aan ons voor te stellen. Wat
De radiokrant van de N.C.R.V. „Van
daag" heeft gisteravond enige aandacht
besteed aan het buiten „Beeckesteyn" te
Velsen, dat de laatste tijd opnieuw in de
belangstelling is gekomen door een uitge
breide reddingspoging op nationaal ni
veau. Herman Felderhof kwam daartoe in
de ochtend naar Velsen om samen met één
onzer redacteuren, die sinds de bevrij
ding de ontwikkelingen rond het buiten
van nabij heeft gevolgd, een opname ter
plaatse te maken.
Jur van Hesselingen vraagt aandacht
voor schilderijen, geëxposeerd tot 15 maart
in het Lavigerie College aan de Wüstelaan
te Santpoort.
Men blijkt in dat college geen vooroor
delen te koesteren ten aanzien van moderne
kunstuitingen en daarvoor alle lof. De
manier waarop bijvoorbeeld de Christus
figuur door Van Hesselingen behandeld is
zou toch gemakkelijk aanleiding geven tot
protest. Wat mij betreft is er echter in
ieder geval sprake van tegenzin, daar de
helemaal niet overtuigd wordt door de
verbeeldingen van een en ander, waarbij
bedoeld is heel veel te zeggen. In dit geval
wordt beslist te hoog gegrepen, gezien de
middelen die de schilder ter beschikking
staan en de weinige gerijptheid van de
mens. Het beste komt uit dit schilderen nog
te voorschijn, wanneer een natuur tot on
derwerp genomen wordt. Maar dan nog is
dit alles van te weinig geschoolde hand.
Mogelijk is dat anderer voorbeeld wel
even voor ogen stond, maar dan werd het
toch te weinig bekeken en verwerkt. Niet
iedereen behoeft een academie of andere
school te volgen. In dit geval echter lijkt
me er niet veel anders op te zitten.
Bob Buys
de karakters betreft lukte dat in eerste
aanleg het beste aan de jeugdige gelieven
Hippolyte en Aricie, door Guus de Boei
en Kiki Amsberg vertolkt. De spanning in
de situatie liet op zich wachten tot het
vierde bedrijf, toen de ware bezieling
bleek waarmee men zich op dit stuk van
felle, ontoelaatbare hartstocht had ge
worpen. In de eerste drie bedrijven schit
terden plastiek en mimiek vrijwel door
afwezigheid of door gebrek aan beheer
sing, het laatste vooral bij Phèdre, aan
het eerste leed Oenone van Minilou ter
Meulen.
Na de pauze bleek dat André van den
Heuvel als regisseur hier wel degelijk
aandacht aan had geschonken, maar dat
men jammer genoeg nu pas de
situatie onder de knie had. Toen volgden
dan ook de mooie scènes elkaar op: de
hopeloze strijd van Phèdre tegen de zinne
lijke liefde voor haar stiefzoon Hyppolyte,
de twijfel van Theseus, door Pieter van
Vliet met waardigheid en iets van rijp
heid en levenservaring vertolkt, het ver
slag van de dood van Hippolyte door The-
ramene, dat door Peter Lohr tot de aan
grijpendste scène werd gemaakt. Rpcine
heeft het de spelers en zeker niét die
van driehonderd jaar later niet gemak
kelijk gemaakt door het oorspronkelijke
stuk van Euripides te verfransen en te
moderniseren (a la 1677) maar met be
houd van alle Griekse mythologische mo
tieven, die na die vermenselijking van de
tragedie als ingewikkelde rompslomp aan
doen. De zeventiende-eeuwse enscenering
draagt daar nog het zijne toe bij.
Maar we waren het niet eens met de
opmerking van praeses Peter Lohr, toen
hij in zijn dankwoord op alle waarderende
en schertsende huldebetuigingen van
zusterorganisaties zei dat het maar goed
was dat Racine al een kleine driehonderd
jaar dood is. En dit slotwoord het
waarlijk laatste bedrijf was dan het
sein voor de start naar Treslong in Hille-
gom waar het jaarlijkse bal werd gehou
den, dat ongetwijfeld geanimeerd zal zijn
verlopen. A. B.-K.
Uitnodiging. De Haagse schilderes
Sedje Hemon is uitgenodigd deel te nemen
aan een internationale hedendaagse ten
toonstelling, die in het „Palais des Beaux
Arts De La Ville De Paris" in Parijs wordt
gehouden.
De ervaring had Celia echter geleerd, weinig ge
wicht aan geruchten te hechten en het was nooit
bij haar opgekomen, dat haar vader hierbij betrok
ken zou zijn.
„Vind u het erg vervelend, Paps?"
„Nu niet meer, nu ik enige tijd heb gehad om aan
het denkbeeld te wennen. Het was even een schok.
Het ergert mij, tot de conclusie te moeten komen,
dat de baan mij over het hoofd gegroeid is en dat ik
mij dat niet gerealiseerd heb. In de wetenschap heb
je jonge hersens nodig. De mijne beginnen te kraken
en dat had ik moeten begrijpen".
„Onzin, Paps".
„Het is toch inderdaad waar. De gebeurtenissen gaan
snel tegenwoordig en ik vrees, dat mijn opvattingen
conservatief zijn geworden; dat is in mijn werk fa
taal. Ook ben ik een beetje sceptisch geworden ten
opzichte van het nut 'an dit werk. En dat is al even
fataal. Dus", ging hij kalm voort, „zal ik mij gelukkig
achten terug te kunnen treden en een beetje in de tuin
te werken en misschien een boek te schrijven over be
paalde aspecten van mijn werk in het laboratorium".
„Paps, het spijt me. Dat het op deze manier moesl
komen, bedoel ik".
Haar gezichtje had een verontruste uitdrukking. Hel
leven van haar vader was zolang met het Onderzoek-
Laboratorium verbonden geweest, dat hij de breul
wel zeer sterk moest voelen en zichzelf moest gaan
beschouwen als terzijde geschoven en nutteloos. Hel
was moeilijk te peilen, hoe sterk, want het speciale
soort mild-ironische filosofie van haar vader verborg
veel. Zij wist, dat hij zich steeds voor z'n werk ge
ïnteresseerd had en zij meende, dat hij ondanks zijn
opmerkingen in zijn hart toch wel het idee had, dat
hij nog wel nuttige diensten zou kunnen bewijzen. Zij
voelde zich om zijnentwille in opstand komen, want
zij miste zijn bereidheid om het onvermijdelijke te
accepteren.
„Wat is die nieuwe man voor iemand", vroeg zij
na een kort zwijgen.
„Niet gemakkelijk te taxeren. Een prima stel her
sens natuurlijk en een sterke wil. Weet precies, wat
hij hebben wil en zal het, naar ik geloof, wel krijgen
ook. Er is iets hards in hem, dat hem tot een gevaar
lijke tegenstander zou maken. Maar ik heb nog geen
tijd gehad, om hem goed te leren kennen. Ik moet
je eerlijk zeggen, dat ik er met enig verlangen naar
uitzie, hij interesseert mij".
„Hij lijkt me, als ik u zo hoor, een lastig heer
schap".
„Ik geloof niet, dat de zaken in de toekomst op het
laboratorium op zo'n gemoedelijke manier zullen
gaan". Haar vader glimlachte een beetje zuur. „Ik
geloof, dat sommigen van onze jonge chemici wel wat
meer opgejaagd zullen worden. Je theepartijtjes in
de bibliotheek zullen wel wat verminderen".
„Dus daar weet u ook van, hè? Ik hoop, dat u
daarmee niet wilt suggereren, dat wij een troepje
lijntrekkers zijn, vader", ging zij verwijtend, maar
met een tinteling in haar ogen voort. „Tenslotte als
de chemici boeken komen halen en het theetijd ,s, is
het niet meer dan natuurlijk, dat zij thee krijgen".
„Natuurlijk. Laten we zeggen, dat de discipline een
beetje slap geworden is hè? Ik vrees, dat ik geen erg
geschikte figuur voor een strenge discipline ben".
„U bent een schat en iedereen houdt van u en res
pecteert u en doet zijn best voor u. Daar hoeft u niet
aan te twijfelen. Dit nieuws zal maandag, als het be
kend wordt, heel wat consternatie veroorzaken. Wij
zigingen aan de top betekenen altijd reorganisatie en
noeilijkheden".
Het verbaasde haar, dat haar vader daar nog om
'achen kon.
„Het zal me werkelijk amuseren, om over de Nieuwe
Bezem te horen. Oh, ja, de directie staat er op om mij
een afscheidsdiner aan te bieden, met een cadeau en
toespraken, enz. Dus zal ik de gelegenheid hebben, om
met vlag en wimpel te vertrekken. Zet niet zo'n be
zorgd gezicht, kind. Ik geef je de verzekering, dat ik
er zeer rustig onder ben. Een sterkere hand is daar
nu wel nodig en ik heb mijn tijd gehad. Tenslotte zal
ik toch nog met de gang van zaken in conta-t blijven
door jou en door verschillende vrienden. Ik zal genie
ten van de rol als toeschouwer. Is er nog thee in de pot?"
„Hoe oud is die nieuwe man?", vroeg Celia, de
theepot leegschenkend.
„Dr. Deverel?" Hij fronste even de wenkbrauwen
bij het horen van het antagonisme in de stem van
zijn dochter. „Ik denk achter in de dertig".
„Nou, als we daar een dictator krijgen, dan zal itiijn
verzoek om ontslag niet lang op zich laten wachten".
De gedachten vloog haar vader door het hoofd, hoe
sterk zij zo op haar moeder leek met haar vooruitge
stoken kin en haar gevoelige mond, in zo strakke
lijnen. De donkere grijze ogen had zij van hem, maar
't bruine haar, de scherp afgetekende jukbeenderen en
de vrij wijde neusgaten van haar moeder. Al de Gay-
thornes waren mensen met een krachtige geest; daar
was geen twijfel aan. Celia had ongelukkigerwijze die
heftige trots geërfd, welke voor degeen, die er mee
behept was, zoveel verdriet kon veroorzaken en zijn
huwelijk met haar moeder had doen mislukken. Zijn
dochter had datzelfde impulsieve hart, diezelfde op
rechtheid, maar misschien een beter gevoel voor ver
houdingen dan haar moeder. Het Gaythorne-tempera-
ment, dacht hij, leidde niet bepaald tot een rustige le
vensgang. Hij begon met enige ernst te spreken, daar
hij zijn woorden goed tot haar wilde laten doordrin
gen.
„Celia, ik zou niet graag willen, dat je enig vooroor
deel koesterde tegen dr. Deverel, alleen maar, omdat
hij mij gaat vervangen. Hij heeft een lastige baan en
al je medewerking nodig. Geef hem je steun en moe
dig geen vooroordelen tegen hem aan. Het is een ellen
dige opdracht, om een reeds lang gevestigd en betrek
kelijk gemoedelijk regime over te nemen met de in
structie van de directie om de teugels strakker te hou
den. Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk".
„Natuurlijk, Paps, als u dat zegt, maar ik ben zo'n
onbeduidende factor., mijn reacties komen er niet op
aan!"
„Het zijn de reacties van ieder lid van de staf tot de
jongste bediende toe, die bijdragen tot het vormen van
een goede of een slechte atmosfeer om in te werken,
kindje. Ik ben zeer gelukkig geweest met de mede
werking, die ik altijd gehad heb. En ik heb het gevoel,
dat het voor jou, mijn dochter, van speciaal belang is,
om die aan mijn opvolger te geven. Bovendien,"
ging hij op luchtiger toon voort, „denk er eens even
aan, op welke manier jij de jongelui beïnvloedt".
Uit de manier, waarop hij haar aankeek, wist zij,
dat hij haar geruststellende verzekering dienaangaan
de wilde hebben. Haar ogen tintelden.
(Wordt vervolgd)
Het ballet van het Moskouse Bolsjol-
Theater zal in april en mei 1959 een tour
nee door de Verenigde Staten maken. Het
zal onder andere voorstellingen geven in
New York, Washington en San Francisco.
De Amerikaanse impresario Sol Hurok
heeft woensdag het contract getekend.
Naar schatting honderdvijftig dansers en
ballerina's zullen aan de tournee deel
nemen.
Tevens zal binnenkort een Russische
afvaardiging onder leiding van de onder
minister van Culturele Zaken in de Sov
jet-Unie, Slawonof, naar de Verenigde
Staten gaan om daar besprekingen te
voeren over de aankoop van films en om
voorbereidingen te treffen voor de komst
van Amerikaanse orkesten naar de Sovjet-
Unie. Het bezoek van Slawonof aan de
Verenigde Staten valt onder het Ameri
kaans-Russische Culturele Akkoord. De
eerste film, die op grond van dit akkoord
in Moskou zal worden gedraaid, is „Oorlog
en Vrede". De Russen hopen nog dertig
Amerikaanse films te kopen op voor
waarde, dat in de Verenigde Staten der
tig Russische films worden verkocht.
ZATERDAG 15 MAART
Stadsschouwburg: De Nederlandse Co-
medie met „Wie is Janus?" 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van re-
produkties van Perzische miniaturen,
19.30 tot 22 uur.
Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen
toonstelling van de ontwikkeling van Ne
derlandse musea, 19 tot 21.30 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar,
19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Met
donderend geweld". 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „De vloek der De
monen", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. „Met bit
tere ervaring", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor
Theater: „Vuur over de Yang-Tse", 14
jaar. 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„Paris Palace Hotel", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin
en moeder", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De dood van een bandiet",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„Het Bolsjoi-ballet", alle leeftijden, 19 en
21.15 uur.
ZONDAG 16 MAART
TENTOONSTELLINGEN:
Huis Van Looy: Tentoonstelling van re-
produkties van Perzische miniaturen 19.30
tot 22 uur.
Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen
toonstelling van de ontwikkeling van Ne
derlandse musea, 10 tot 12.30, 13.30 tot 17
en 19 tot 21.30 uur.
Galerie Espace: Expositie van teke
ningen en gouaches van Lucebert, 11 tot
17 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Met donderend geweld", 14 jaar,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„De reis van Prinses Beatrix naar de
West", alle leeftijden, 10, 11 en 12 uur. De
vloek der Demonen", 18 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Luxor Theater: „Vuur over
de Yang-Tse", 14 jaar, 34, 16.15, 19 en 21.15
uur. Minerva Theater: „Paris Palace Ho
tel", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. „Berenland",
alle leeftijden. 14 en 16.15 uur. Rembrandt
Theater: „Sissi, keizerin en moeder", alle
leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „De dood van een ban
diet", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle
leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. „The
Glenn Miller Story", alle leeftijden, 11 uur.
MAANDAG 17 MAART
Stadsschouwburg: Het Rotterdams To
neel met ,De boomgaard", 20 uur.
Concertgebouw: Concert door het Haar
lems Bach Ensemble, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN:
Huis Van Looy: Tentoonstelling van re-
orodukties van Perzische miniaturen,
19.30 tot 22 uur.
Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen
toonstelling over de ontwikkeling van Ne
derlandse musea, 10 tot 12.30. 13.30 tot 17
en 19 tot 21.30 uur.
Galerie Espace: Expositie van gouaches
en tekeningen van Lucebert, 11 tot 17 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Met donderend geweld", 14 jaar,
14.30, 19 en 21.30 uur. Lido Theater: „De
reis van Prinses Beatrix naar de West",
10, 11 en 12 uur. „De vloek der Demonen".
18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „Vuur over de Yang-Tse", H
jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„Porte des lilas", 14 jaar. 20.15 uur. Rem
brandt Theater: „Sissi, keizerin en moe
der", alle leeftijden. 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Roxy Theater: „De luchtslag om Ja
pan", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur Studio
Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle leef
tijden, 14.15, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN:
Begijnhofkapel: Interkerkelijk Evangeli
satie Comité de heer J. van Gijs over „De
kracht van positief denken", 20 uur. Zang-
dienst 19.30 uur.