Horen en zien BUMBEL EN DE WENSHOORN RONA ZWAARDEMAKER MARCHWOOD Agenda voor Haarlem V Glazenwasser nam schuld van diefstal van konijn op zich NAAIMACHINES sevïlla orange marmelade 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Sympathie en thee De radio geeft zondag De radio geeft maandag T el evisie pro gramma Een mysteriespel van O tt or in o Respighi Badmeester vrijgesproken van mishandeling Kerkelijk Nieuws Film van Max de Haas in Eurovisie pro gramma Groot bedrag aan lonen „dook" enige uren „onder" Vreemde verdwijning bij Hoogovens voor de algemene huidverzorging' verzorgtbeschermt en geneest! Velsenaren voor de politierechter neemt J vaker ONS VERVOLGVERHAAL DOOR IRIS BROMIGE Jongen gepakt na diefstal van f 11.000 De ideale zonwering Fa. J. P. SENFT ZN. ZATERDAG 22 MAART 1958 De vluchtige kennismaking met land en volk van Engeland, die de N.T.S. de kij kers vrijdagavond als inleiding tot het Britse staatsbezoek voorzette, zal velen deugd gedaan hebben. „Sympathie en thee" heette dit filmische snoepreisje, dat ons in sneltreinvaart via de Schotse hoog landen. de steden Glasgow en Aberdeen, de Midlands en het Merendistrict naar het hart van het Britse Gemenebest: de me tropool Londen voerde, naar Hyde Park met zijn zeepkistfilosofen, de spitsuur- drukte in de City, het jachtige ritme van Fleet Street, de gezellige eethuisjes van Soho, de serene rust van Buckingham Pa lace en de onvermijdelijke lichtreclames van Piccadilly Circus bij avond. Natuurlijk werden de „pubs" en de spor tieve pijlers der Britse samenleving, de boatrace, de testmatches, de Derby en de cup final niet vergeten en kregen ook het theeceremonieel en de Londense „smog" de aandacht die hun toekomt. Afgezien van enkele knappe fotorijmen en beeld overgangen herinnerde het allemaal on weerstaanbaar aan de geijkte schilder achtige plaatjes uit de V.V.V.-propagan- dafolders, maar het slot van de reporta ge dat onder meer een serie opnamen van het Engelse koningspaar thuis, op vakan tie en spelend met hun kinderen omvatte, vergoedde veel van het manco aan origi naliteit, dat het begin van dit filmische uitstapje gekenmerkt had. Reisleider Dick van Bommel leverde er in zijn spitse com mentaren de onmisbare „echt Engelse" humor bij. Beeldschermer HILVERSUM I 402 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, causerie. 10.00 Strijkorkest en solist. 10.30 Boekbespr. 10.40 Muzikale caus. 11.20 Cabaret. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgel en zang. 12.55 Een opdracht aan het Nederlandse volk, causerie. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerork., koor en sol. 14.50 Toneelbeschouwing. 15.05 Pianorecital. 15.35 De Joodse godsdienst door de eeuwen, caus. 15.55 Gram. 16.00 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjoum. VPRO: 18.30 Korte kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur, vragenbeantwoording. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Koorzang en sol. met ork. 20.45 Comme ci. comme ga, stemmingsbeel den uit het Franse leven. 21.00 Lichte muz. 21.20 Hollands allerlei. 21.45 Voordr. 21.55 Lichte muz. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Verleden en heden. HILVERSUM II 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Con vent van Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. Con vent der Kerken: 10.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 11.30 Gewijde muz. 11.45 Gram. 11.55 Gewijde muz. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Apologie 12.40 Instr. octet. 12.55 Zonnewijzer. J3.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 De wadders, hoorsp.' 13.30 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Pianorecital. 14.25 Radio-Philh. ork. 15.15 Kamermuz. 15.45 Muz. caus. 16.10. Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst. 18.00 Kan de Hervormde Kerk anders dan Volkskerk zijn?, klankb. 18.40 Catechisatie voor varenden. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.25 Tot ziens in Jeruzalem, gesprek. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook van de nartij?. caus. 21.30 Als je nog vrij bent, hoorspel. 22.Oo Lichte muz. 22.35 Uit het Boek der Boeken. 22.45 Avondgebed en liturgische kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.30—24.00 Laatste rondje. BLOEMEND AAL 245 M. 10.00 ds. K. M. R. v. d. Beek van Arnhem (band opname van zondag 16 maart, 2 u.). 11.15 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (bandopname van zondag 16 maart, 7.30 u.). 3.45 n.m. ds. Okke Ja ger van Almelo. BRUSSEL 324 M. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz. (verv.) 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00, 15.30 en 15.40 Gram. 16.00 Voetbalrep. 16.45 Gram. 17.00 Sportuitslagen en nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Pianorecital. 18,30 Godsd. half uur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws, 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gvmn. 7.20 Gram. 3.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. (9.35— 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Kamer muz. 10.50 Gram. 11.00 Dansmuz. 11.30 Gram. 12.00 Pianoduo. 12.15 Politiekapel. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Po litiekapel (vervolg). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Fluit en clavecimbel. 14.25 Das Drei- maderlhaus. operette (gr.). 15.30 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.30 Gram. 17.00 Volkslied jes en-dansen. 17.15 Lichte muz. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muziek. 18.45 Clavecimbelrecital. 19.05 Parlementair óverz. 19.20 De muziek-kiosk. 19.45 Regeringsuitz.Studeren en student zijn. 1. Van schoollokaal naar college zaal. door R. v. d. Mast, adviseur voor studenten aangelegenheden te Delft. 20.00 Nieuws. 20.05 De Familie Doorsnee. 20.35 Het belang van de Sta tenverkiezingen voor het politieke leven in ons land, caus. 20.50 Dansmuziek. 21.25 Plantaardig en mineraal, competitie. 22.05 Radiofilharm. orkest. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.35—24.00 Rose Marie, operette (verkorte uitvoering, gr.). HILVERSUM II 298 M. 7.00 - 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Raak de roos. 10.15 Gram. 10.30 Theologische etherleergang. 11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Hobo kwart. 12.55 Vacantierubriek. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Alt en clavecimbel. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Musette-muz. 15.35 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Rege ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Kinderbescher ming in Suriname, door mr. M. de Groot, direc teur van Sociale Zaken te Paramaribo. 18.00 Or gelconcert. 18.30 Sport. 18.40 Engelse les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Schoolzang. 19.35 Volk en Staat, caus. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Staatsiebezoek van Ko ningin Elizabeth en Prins Philip: Radio-Filharm. ork. 21.00 De leeuw en de eenhoorn, klankb. met muz. 21.30 Gram. 21.40 De tijd waarin wij leven, caus. 21.55 Gram. 22.00 Boekbespr. 22.15 Orgel- conc. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land bouwers. 12.42 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00, 14.10 en 14.50 Idem. 15.00 Kamermuz. 15.40 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Kinderliederen. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Boekbespr. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.45 Ork.cor.c. 20.45 Kunst- kaleidoscoop. 21.00 Ork.concert. 21.30 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianorecital. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZONDAG NTS: Relais van de Duitse TV: 20.00—22.00 Rep. Finale van Die gliicklichen Vier. VOOR MAANDAG VARA: 20.30 Israel, filmdocumentaire. 21.00 Redding bij Latrabjarg, filmdocumentaire. 21.50 Filmprogramma. ADVERTENTIE Voor al uw Reparaties van MATRASSEN en BEDDEN Tel. 1.1.4.8.5 BIJVULLEN en VERNIEUWEN HAARLEMS MATRASSENHUIS H. DE GRAAFF - Gr. Houtstraat 103 Van de vele composities, die de Italiaan se componist Ottorino Respighi geschre ven heeft, is in ons land betrekkelijk wei nig bekend. Men bewaart hier wel aan de orkestwerken „Fontane di Roma" en „I pini di Roma" schone herinneringen. Verder werden een „Concerto gregoria- no" voor viool en orkest en „Danse ed Arie antiche" af en toe uitgevoerd en daarbij bleef het vrijwel. Als rechtgeaarde Ita liaan heeft Respighi ook opera's geschre ven, maar hiervan is nooit iets in een Ne derlands theater vertoond. Welbeschouwd zijn we vgor wat de composities van Res pighi betreft zeer onvolledig georiënteerd gebleven, zelfs nu nog, ruim twintig jaar na zijn dood. Het is overigens merkwaar dig, dat de componist in zijn vaderland maar weinig ontvankelijkheid voor zijn opera's ontmoette. In hoofdzaak was hij voor de eerste uitvoering daarvan aange wezen op buitenlandse schouwburgen. Zijn laatste dramatische werk, het mysterie spel „Maria Egiziaca" van 1931, kreeg een jaar later in de Carnegie Hall te New York zijn première. In ons land zijn er wel ernstige plannen gemaakt voor een opvoering, maar zij konden door allerlei omstandigheden niet uitgevoerd worden. „Maria Egiziaca" werd vrijdagavond door de B.B.C. in het „derde programma" voor de microfoon gebracht en ongetwij feld hebben tal van geïnteresseerde Ne derlandse luisteraars hun toestel op de En gelse zender afgestemd om kennis te ma ken met dit dramatische werk, dat een voortreffelijke indruk geeft van het mu zikale ideaal, waar Respighi in de tijd van het ontstaan naar streefde. Om dit ideaal te verwerkelijken liet hij zich inspireren door de gregoriaanse melodiën en haar karakteristieke declamatorische ritmiek. Voor het bewerken van een onverbreek bare eenheid tussen muziek, handeling en sfeer van „Maria Egiziaca" werd deze muzikale grondslag van bijzondere bete kenis, want het ging in dit mysteriespel om de dramatisering van de levensge schiedenis van de heilig verklaarde Maria, de Egyptische, in het jaar 345 te Alexan- drië geboren. Zij groeide in deze wereld havenstad op tot een onwaardig leven. Een onverklaarbare innerlijke drang deed haar een wild-avontuurlijke reis naar Je ruzalem ondernemen, waar zij op wonder baarlijke wijze tot inkeer en bekering kwam. Haar verdere leven bracht zij in devotie door in een woestijn, bijna vijftig jaar lang tot haar dood in 421, zich in boet vaardige ascese wijdend aan goede wer ken, als een heilige beschouwd door de wonderen die zij verrichtte. Respighi schreef voor dit spel van we reldse en geestelijke contrasten voortref felijke muziek, behoudend van aard. Met meesterlijke beheersing heeft de compo nist de muziek in overeenstemming ge bracht met de ontwikkelingsfazen van de ze bewogen levensgeschiedenis en met de openbaringen van 'ëeh 'rfi^s'tefièuze, boven aardse leidende macht, die een leven red de uit 'n poel van verderf. En ook bij deze uitzending kon men weer getroffen wor den door de buitengewone instrumentatie kunst van deze voorname kunstenaar, aan wie elk epigonisme ten opzichte van figu ren als Verdi vreemd was. De uitvoering was toevertrouwd aan uit stekende solisten, van wie de sopraan Syl via Fisher in haar rol van Maria Egiziaca uitblonk. Verder werkte het fraaie B.B.C.- koor mede en het „Alexandra"-orkest. De dirigent was Denys Darlow. Golfbreker Haarlemse politierechter De officier van Justitie, mr. dr. R. W. H. Pitlo, concludeerde vrijspraak in de rechtszaak, die vrijdagmorgen voor de Haarlemse politierechter, mr. J. P. Pe tersen, tegen een 28-jarige Alkmaarse bad meester, verdacht van mishandeling van een jongen, diende. De politierechter kon zich met de eis verenigen. De Alkmaarse badmeester, die zwem les geeft in het Velserbad te IJmuiden, zou 23 januari een leerling van de tech nische school hebben geschopt omdat hij zich onhebbelijk gedroeg. De jongen, die samen met zijn mede scholieren aan het zwemmen was, zou de badmeester aanhoudend hebben getrei terd door opzettelijk vlak naast hem in het water te springen en water over zijn schoenen te spuwen. „Toen heb ik hem uit het bad laten komen en hem een poosje tegen de muur neergezet," vertelde de badmeester. „Ook toen kon hij zich niet behoorlijk gedragen. In een onbehoorlijke houding hing hij tegen de verwarming aan en vertikte het om recht op te gaan staan." Als voorbeeld voor de hele klas heeft de badmeester de jongen toen twee schoppen tegen zijn zitvlak gegeven. „Ik deed het echter niet hard; bovendien had ik zachte badschoentjes aan. Het was trouwens helemaal mijn bedoeling niet om hem pijn te doen," verklaarde de bad meester. Een 25-jarige leraar m.o. lichamelijke opvoeding ondersteunde de verklaring van de verdachte. „Ik geef les aan de tech nische school en weet er alles van. Die jongen is uitgesproken vervelend en con stant tegen de draad in. Strafwerk geeft ook niets. Hij maakt het eenvoudig niet. Die schoppen kunnen niet pijn hebben ge daan. Bovendien is het een ongelooflijke dikzak." Volgens de getuige zou de vader van de jongen op een ouderavond hebben ver klaard: „Als hij vervelend is geef je hem maar een trap." De getuige vond niet dat de vader in dit geval consequent heeft ge handeld. ADVERTENTIE Ned. Herv. Kerk Beroepen te Meeden (toez.) dr. A. Wei land, voorheen predikant Prot. Kerken in Indonesië, woanachtig te Amersfoort. Aangenomen naar Mantgum (toez.) K. K. G. de Noord, kand. te Wehe (Gron.). ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 'i Van de nieuwe film „Amsterdam, stad van het water'* van Max de Haas, die nog niet in openbare roulatie is geweest, zal dinsdag een verkorte versie worden ver toond in het door de N.T.S. te verzorgen Eurovisieprogramma over het bezoek van het Britse koningspaar aan de Nederland se hoofdstad. De uitzending zal behalve in ons land te zien zijn in Engeland, België, Duitsland en Italië. Gistermiddag is de afdeling Transport wezen van de Hoogoven enige uren in rep en roer geweest wegens het verdwynen van een aanzienlijk bedrag aan lonen de gegevens over de omvang variëren van 12.000 tot 20.000 dat „zoek" raakte uit een geldkistje, maar enige tyd later in een schaftlokaal werd terug gevonden. In een optrekje nabij de afdeling Trans portwezen zat een „klokcontroleur", die het uit te betalen weekloon, dat in een geldkistje was overgebracht, bij zich had. De man moest even naar de bedrijfs leider en sloot het hokje achter zich. Toen hij terug kwam merkte hij tot zijn schrik, dat het geld verdwenen was; het lege kistje stond nog wel op zijn plaats. De terreinbewaking stelde onmiddellijk een onderzoek in en vond het geld in een der kantines terug, verborgen onder een stapel rommel. De volgende dag wandelde Bumbel wat rond over het dek. De Vrije Vogel zocht z'n iveg door de bruisende golven en nergens was een zeeroversschip te bekennen. Opeens bleef Bumbel staan en hij luisterdeOm een hoek van de kajuit hoorde hij de stemmen van twee mannen; één daarvan was de stem van Fokko. Zou die nu weer Maar toen was Bumbel weer gerust. Hij hoorde, dat Fokko tegen z'n makker zei dat ze nu nooit meer zo'n domme streek moesten uithalen141—142 ADVERTENTIE Fgiyze! Vraagt gratis monster bij uw leverancier. Een dertigjarige glazenwasser uit Vei sen stond vrijdagmorgen verdacht van diefstal van een konijn terecht voor de Haarlemse politierechter, mr. J. P. Pe tersen. Het konijn, dat de aanleiding tot deze rechtszaak vormde zou op 23 decem ber, vlak voor de kerstdagen dïis, in Be verwijk zijn gestolen. „U bent toch samen met een andere glazenwasser op die dag op pad geweest. Hoe zit dat nu eigenlijk precies met dat konijn," informeerde de politierechter. „U heeft dat konijn toch in de vooravond uit zijn hokje aan de Gro te Houtweg gehaald." „Het klopt niet. Ik heb jammer genoeg te laat een advocaat aangevraagd," zei de verdachte. De politierechter: „Wat is er dan pre cies gebeurd." Verdachte: „Het is een hele uitzoekerij. Ik heb de schuld op me genomen." Politierechter (streng): „U hebt de po litie dus op een dwaalspoor gebracht. Wie heeft het beest dan wèl gestolen." Verdachte (schouderophalend): „Zo is het dan maar. Ik begrijp er niets van." Omdat niemand er tenslotte nog iets van begreep werd de zaak teruggewezen naar de rechtercommissaris voor nader onder zoek. Zo maar gestolen Voor de zoveelste maal werd er voor de politierechter een diefstal berecht, die in een bekende zelfbedieningswinkel aan het Marktplein in IJmuiden werd gepleegd. De verdachte was een 24-jarige IJmuiden- se huisvrouw, die onder andere nootmus- caat, koffie, eieren en een zakje met snoep zou hebben gestolen. „Ik weet zelf niet waarom ik het deed," verklaarde de tvrouw. „Ja maar ik wel: om voor niets iets te krijgen," luidde prompt het com mentaar van de politierechter. „Jawel," was zacht het bescheid van de vrouw. Volgens de politierechter was de dief stal in het geheel niet uit nood gepleegd Mr. Petersen was namelijk van mening dat de vrouw ruimschoots in haar onder houd kon voorzien. „Het was eigenlijk niet nodig," zei hij dan ook. „Koopt u misschien te veel of gaat u te veel uit?", vroeg mr. Petersen. „Uit gaan we nooit en zo koperig ben ik ook niet. Het schoot me zo opeens te bin nen", zo verklaarde de vrouw het gebeur de. Conform de eis werd de IJmuidense huisvrouw veroordeeld tot zestig gulden boete of achttien dagen hechtenis. A-sociaal en werkschuw Bij verstek werd een dertigjarige Vel- sense opperman wegens verduistering van een portemonnaie met vijftien gulden veroordeeld tot veertig gulden boete en twee weken voorwaardelijke gevangenis straf met een proeftijd van twee jaar. De officier van Justitie, mr. dr. R. W. H. Pit lo, eiste een week onvoorwaardelijke ge vangenisstraf. Verdachte zou de porte monnaie voor een winkel in IJmuiden heb ben gevonden en zou aanvankelijk van plan zijn geweest het geld bij de politie te brengen. Hij dacht echter „Ik kan het wel gebruiken", verbrandde de portemon naie en gaf het geld uit. De officier van Ju stitie noemde de verdachte een a-sociaal individu. „Bovendien is deze man werk schuw en een last voor de gemeenschap zei hij. ADVERTENTIE 10. „Uw toespraak van deze avond was net precies goed. Ik vond, dat dr. Howard 'n goed afscheid ge nomen heeft". Zij kuste hem. „Welterusten, Paps". „Welterusten, kindje". Zij liet hem voor de haard staan, bezig met het opwinden van de klok op de schoorsteenmantel. Toen zij haar japon opnam en langzaam de trap opliep naar haar slaapkamer, vroeg Celia zich af, hoe vrijheid er wel uitzag voor iemand, die vijfendertig jaar trouwe dienst had gedaan. Het aanzien daarvan, dacht zij, kon wel eens zonder veel betekenis zijn. Toen zij de gordijnen van haar slaapkamer weer openschoof, werd Celia opnieuw getroffen door de schoonheid van de weide, die zich daar achter de tuin uitstrekte. Zij kon nooit goed zeggen, wat het was, dat haar in die oude weize zo aantrok. Er stond een oude eikeboom in het midden en er was een bos rand aan de verst verwijderde zijde, die het huis van grijze steen van kolonel Gray verborg, aan wie de wei de toebehoorde. Een berkenlaan, die naar links langs de grens liep, sloot het bouwland van Bruce af en naar echts liep de weide geleidelijk tegen de heuvel op naar de bosschages, die het onderzoek-laboratorium verborgen. Ingesloten door oude bomen had de weide voor haar een geest van rustige schoonheid, die haar steeds weer opnieuw trof. In alle jaargetijden... 's Zo mers, wanneer zij bedekt was met boterbloemen, in de herfst, als de omringende bomen de omgrenzingen met geel, brons en rood aftekenden, in de winter, wanneer het gras wit zag van de vorst en de eikeboom zich in al zijn knoestige kracht zwart aftekende... had zij voor haar een schoonheid, die zij als een zegen onderging. Naar en van haar werk liep zij tweemaal per dag er langs en keek zij er vanuit de ramen van hun huisje op neer. Als een gouden draad was dit schouwspel door haar gehele leven gegaan en zij had er van gehouden, zolang zij het zich kon herinneren. Deze avond lag de weide daar bleek en stil in het maanlicht en de schaduw van de eikeboom lag als zwart fluweel over het gras... Zij bleef er aan het raam naar staan kijken, tot de kilheid yan de nacht lucht haar naar bed dreef. De jaarlijkse danspartij van het Onderzoek-Labora- torium viel een paar weken later en het was bij deze gelegenheid, dat Ian Deverel kennis maakte met Bridget Raynton. Celia, die aan het einde van de avond een beetje moe was van het dansen met Bill, die niet bepaald licht op zijn voeten was, bleef gedurende een dans zit ten, terwijl Bill koffie ging halen. Zij zat met een gea museerd gezicht naar de dansers te kijken. Bridget danste voorbij met de jonge Deverel en glimlachte in het voorbijgaan tegen Celia met wie zij goed beviend was. Zij was een meisje, dat er nogal frappant uitzag met haar mooie zachte zwarte haar en blanke huid, terwijl haar gehele voorkomen een vee! wereldlijker idee gaf, dan dat van de meeste vrouwen, die daar bijeen waren. Kort voor zijn aftreden was Bridget dr. Howards secretaresse geworden en zij bekleedde nu bij zijn opvolger dezelfde functie. Celia's ogen rustten met welgevallen op de zwarte japon, die Bridget droeg en op de goede stijl van dan sen van haar partner. De jonge Deverel leek een aardige jongen. Hij had het grootste deel van de avond met Bridget gedanst en daar Bridget ook prima dan ste, hadden zij enig opzien gewekt. Het volgend ogenblik viel Celia's oog op dr. Deverel, die aan de andere kant van de hal met de personeel- chef stond te praten. Tot dusver was de verandering in het bedrijf nogal pijnloos verlopen. Op sommige plaatsen waren de teugels wat strakker aangehaald, maar dit was onopvallend gebeurd en ofschoon het nog te vroeg was om conclusies te trekken, had de nieuwe chef over het geheel wel een vrij goede indruk gemaakt. Terwijl hij daar stond te lachen, om iets, wat Tooley zei, kwam Celia tot de conclusie, dat hij niet onaantrek kelijk was. Zij had niet veel met hem te maken gehad, maar wist wel dat Bridgets opinie, na aanvankelijk niet ongunstig te zijn geweest, in de afgelopen week plotseling volkomen was omgeslagen, vermoedelijk overigens omdat Deverel een nieuwe manlijke assis tent aangewezen had om een deel van 't vrouwelijk werk over te nemen en hem bij afwezigheid te vervan gen. Die benoeming had op Bridget de indruk gemaakt van een directe miskenning van haar eigen bekwaam heid en dat stak haar. En zij had daarbij Celia's vol ledige sympathie. De danspartij eindigde om middernacht en terwijl Celia stond te wachten tot Bill de wat ouderwetse wa gen van de Ruspers gehaald had, kwam dr. Deverel op haar af. „Het spijt me, dat we uw vader hier vanavond niet gezien hebben, juffrouw Howard. Hoe is het met hem?" „Dank u, uitstekend. Maar dansavondjes vallen niet erg in zijn smaak, weet u. Hij geeft de voorkeur aan een boek en een pijp". Deverel glimlachte. „Dankbaar, dat de plicht hem niet langer nood zaakt te verschijenis dat het?" „Ik vrees van wel". Hij keerde zich om, toen Ian hem op de schouder tik te. „Ik breng juffrouw Raynton naar huis, Laurie. Wacht niet op mij. Ik loop wel naar huis". „Zou je haar niet liever met de wagen thuisbrengen?" „Neen, dank je. Het is niet ver en we willen liever lopen", antwoordde Ian grinnikend, waarna hij door de deur in de duisternis verdween, waar Bridget waar schijnlijk al op hem stond te wachten. Celia had de indruk, dat Deverel met deze gang van zaken niet bepaald ingenomen was. Maar zijn stem klonk vriendelijk genoeg, toen hij zich weer tot haar wendde. „Welterusten, juffrouw Howard. Doe uw vader mijn groeten, als u wilt en zeg hem, dat ik hem spoedig hoop te zien". Celia ging naast Bill in de inmiddels gearriveerde wagen zitten en bedacht zich, dat het een goed half uur lopen was naar het huis van Bridget, hetgeen een goed deel van Ian Deverels enthousiasme verklaarde. Toen zij de volgende maandagmorgen de weide over- tak, benijdde Celia haar vader bijna zijn dag in de tuin. Het leek een schandelijke verspilling van een mooie zomerdag, om binnenhuis te moeten werken. (Wordt vervolgd) De politie in Eindhoven hield gister avond een 18-jarige jongen uit Dordrecht aan, die kort tevoren in een kapperszaak had ingebroken en daarbij bijna 11.000, had buitgemaakt. De jongen had het geld in een aanbouw zijnd huis in de buurt verborgen en probeerde daarna een auto te stelen om er met het geld vandoor te gaan. Etherpiraat. De Groningse recherche heeft in samenwerking met de opsporings dienst van de P.T.T. de clandestiene zender „Veendam" in beslag genomen. Tegen een 39-jarige man, die de zender bediende, werd proces-verbaal opgemaakt. OtOtFONMIO HANOtUMftK (aluminium jaloezieën) Decoratief. Duurzaam en Praktisch Nassaulaan 76 - Tel. 10743 - Haarlem ZATERDAG 22 MAART Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck" met: „De jongens van mevrouw Gibbons", 20 uur. Concertgebouw: Recital voor viool en piano door Jan Hesmerg en Ans Bouter, 20 uur. FILMS: Cinema Palace: „Het lied van Berna- dette", a.l., 20 uur. Frans Halstheater: „Duistere driften", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Duel op de Atlantic", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Verraad in Korea", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Nina", 14 jr., 19 en 21.15 uur. „Schots en scheef", a.l., 14.30 uur. Rem brandt Theater: „Sissi, keizerin en moe der", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De verkenners der verloren bergen", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De knapste meisjes moeten sterven", 14 jr., 19 en 21.15 uur. ZONDAG 23 MAART Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck" met: „De jongens van mevrouw Gibbons", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 14-17 uur. Kunstzaal Ten Bruggen-Cate: Ten toonstelling van schilderijen, aquarellen en tekeningen van Henriëtte Marcus en Nel Bakema, 14-17 uur. Galerie Espace: Tentoonstelling van schilderijen en gou aches, 11-17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Het lied van Berna- dette", a.l., 13.30, 16.30 en 20 uur. Fans Halstheater: „Duistere driften", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De reis van Prinses Beatrix naar de West", 10, 11 en 12 uur. „Duel op de Atlantic", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Verraad in Korea", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Nina", 14 jr., 19 en 21.15 uur. „Schots en scheef", a.l., 14 en 16.15 uur. Rembrandt Theater: „In het jachtgebied der haaien", a.l., 11 uur. „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea ter: „De verkenners der verloren bergen", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „The Glenn Miller story", a.l., 11 uur. „De knapste meisjes moeten ster ven", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. MAANDAG 24 MAART Stadsschouwburg: Toneelver. Gysbert Japicx met „Ynskje", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van reprodukties van Perzische miniaturen, 912.30 en 13.3017 uur. Kunstzaal Ten BruggenCate: Tentoonstelling van schil derijen, aquarellen en tekeningen van Henriëtte Marcus en Nel Bakema, 11—17 uur. Galerie Espace: Tentoonstelling van schilderijen en gouaches, 1117 uur. FILMS Cinema Palace: „Het lied van Berna- dette", a.l., 14 en 20 u. Frans Halstheater: „Duistere driften", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De reis van Prinses Beatrix naar de West", 10, 11 en 12 uur; „Duel op de Atlantic", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Verraad in Korea", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Brief van een onbe kende vrouw", 18 jaar, 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Sissi, keizerin en moe dei-", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Vrouwen in .het Kremlin", 18 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De knapste meisjes moeten sterven", 14 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN. Gebouw Zang en Vriendschap: Geeste lijk centrum „De grotere Wereld", vragen- avond, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6