ASPRO MARCHWOGB Feestelijk jubileumconcert van Jeugd en Muziek Hoofdpijn v. Agenda voor Haarlem Horen en zien Van Cliburn wint het Tsjaikofsky-concours De Kroon van Koning Pompodilio IV YAASJE"-VELPON -VAASJE Krebbers en Olof met Kunstmaand-Orkest NAAIMACHINES 4 AFKONDIGINGEN'» NABESCHOUWINGEN Muzeman-show werd een gebeurtenis Probleemloos engeltje De radio geeft dinsdag T elevisie programma Gesprek over atoomwapens Nederlands-Belgische componistencursus Expositie over de Indianen van Brazilië geopend Schilderij van Chapon aangekocht door het rijk Angelicum-orkest uit Milaan vertrokken Contour 1958 in Delft geopend Kerkelijk Nieuws en nog bergen werk.. ONS VERVOLGVERHAAL DOOR IRIS BROMIGE AAN DAG 14 APRIL 1958 lllgöi? televüie Al hebben wij ons zaterdagavond soms tranen gelachen om Toon Hermans, zo ne velig werd het beelscherm toch niet, dat het ons niet meer onthulde dan de ver makelijke aanblik van de „Muzeman" al leen. Dat was voor ons de verrassing van deze televisie-uitzending, dat wij Hermans eigenlijk pas goed ontdekten, omdat we meer in hem zagen dan hij liet zien. Het komt, geloven wij, doordat Toon Hermans optrad voor een zaal vol met publiek en niet voor de televisie alleen. De t.v. had zich daarnaar te schikken. De camera-in stellingen waren beperkt. Meestentijds zag mén Toon Hermans recht voor zich. Close-ups werden maar matig toegepast. Die omstandigheden werkten het in de hand, dat wij als het ware afstand van Hermans namen en hem objectiever kon den bekijken dan wanneer wij waren ver eenzelvigd met het publiek in de zaal. De camera keek voor ons. Hermans zelf speelde niet op de camera: voor hem was die maar een medium. Hij richtte zich tot het publiek, dat hij zag en welks reacties hij hoorde. Men kreeg in de huiskamer het gevoel, dat men Hermans vrijelijk kon bekijken, omdat hij toch niet op ons lette. Die vrij heid had tot gevolg dat we bewuster ke ken en (omdat we soms met onze neus bovenop Toon zaten) bewuster naar hoe hij het allemaal klaar speelde en wat het nu was dat hem bewoog. En al lachend en luisterend beseften wij dat in Toon Her mans een groot artiest schuilt, wiens be gaafdheid ligt in het komische en tragi sche tegelijk, al voert het eerste nog de boventoon. Hij is veel begaafder dan men vermoedt als men het allemaal maar over zich heen laat komen. In de aanzet van zijn liedjes, zijn voordracht, zijn confe rence. werd men plotseling getroffen door de rijkdom van zijn talent, dat zich gaan deweg zal openbaren naarmate hij het zelf beter leert kennen. De vergelijking met Buziau is ten aanzien van Hermans niet overdreven. Hij heeft de overgave, de wijs heid, de deemoed. Het stoelt allemaal op een onverwoestbare levensblijheid en levensmoed. Wij zien er van af zijn „One-man-show" op haar verdere kwaliteiten te beoordelen. Dat is eerder gebeurd. Voor ons was de tv-uitzending- al een gebeurtenis door de ervaring, hierboven vastgelegd. Beeldscherm-er Het gegeven, dat Bernard Verhoeven heeft gebruikt voor zijn satire „Engeltje vermist" bekroond met de eerste prijs van-de KRO in de luister spel wedstrijd 1957/58 en zondagavond ter gelegenheid van de patroonsdag der rooms-katholieke omroepmedewerkers uitgezonden ver raste niet overmatig door oorspronkelijk heid. De avonturen van een op aarde neer gedaalde engel waren evenwel smakelijk uitgebuit om wat goedmoedig de spot te kunnen drijven met de hebbelijkheden van onze hedendaagse samenleving. Zo werden onze documentatielust en statistisch per fectionisme, onze verslaafdheid aan auto mobielen, bioscopen en mooie meisjes in dialogen en chansons a faire genomen. Vooral liedjes als „Neem een Austin, HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en Ut. kat 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Watersl. 9.40 Gram. 9.45 Lichtba ken. caus. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.35 Poolse volksliederen. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Dansmuz. 14.00 Klein koor. 14.30 Voor de platte landsvrouwen. 14.40 Pleidooi voor een non, hoor spel. 15.35 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zie- kenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Rijksdelen Overzee: mr. G. A. A. M. Boot: Nieuw-Guinea-impressies. 18.00 Piano duo en sohste. 18.20 K.V.P., caus. 18.30 Lichte muz. 18.50 Van klanten en wanten weten, vragenbeant- woording. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. 19.15 Lichte muziek. 19.35 Gram. 20.20 Katechismus. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Viool en piano. 21.15 Wij Europeanen: Engeland, klankb. 21.35 Radio- philharmonisch ork. en soliste; 21.55 Gram. 22.40 Schaakrep. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Nouveauté's. HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Lichte muz. 11.30 Sopr. en piano. 11.50 Gram. 12.00 Idem. 12.20 Regeringsuitzending: Landb rubriek: Hoe zijn de bijen de winter door gekomen. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.48 Idem. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Gram. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Voor de jeugd. 15.00 Pianorecital. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 13.15 Journ. 18.30 Amateursprogr. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gram. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.15 Blaaskwintet. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen v. New York. 23.16 New York calling 23.21—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School radio. i5.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Pianorecital. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Voordr. 20.30 Gram. 21.00 Omr.ork. en solist. 22.00 Nieuws. 22.15 Belgische muziek. 22.40 Gram. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.30 Journaal en weeroverz. 20.45 We reldtentoonstelling 1958, filmdocumentaire. 21.10— 22.45 Europa '51, film. De stichting „Jeugd en Muziek" de Nederlandse afdeling van de „Fédération Internationale des Jeunesses Musicales" vierde haar tienjarig bestaan met een feest- concert in het Amsterdams Concertge bouw, waaraan meewerkte het Nationaal Jeugdorkest onder leiding van Nico Her mans en het Nationaal Jeugdkoor, dat ge dirigeerd werd door Dick van der Berg. In het één jaar oude jeugdorkest zijn honderd musicerende jongemensen verenigd uit alle delen van het land, die in de va kanties bij elkaar komen om gezamenlijk muziek te maken. Het resultaat van deze met talent en enthousiasme beoefende vrije tijdsbesteding was zaterdag in het Con certgebouw te horen: in een afwisselend programma, waarop de Nederlandse com positiekunst een belangrijke plaats innam, bleek dat hier een muzikale gemeenschap aan het werk was, waarbij het plezier in de muziek volgens de regels van het spel uitgevierd werd, zonder dat anderzijds de zorgvuldigheid en aandacht één moment leidden tot een onjeugdige (en trouwens ook onvolwassen) „cadaverdiscipline". Men had de goede gedachte gehad een jonge Nederlandse componist te vragen voor dit jubileum een openingsstuk te schrijven. Hieruit was de „Koraalfanfare voor koperblazers en slagwerk" van Jaap Geraedts geboren: een werk dat, ondanks de hier en daar niet eenvoudige eisen die aan intonatie en stemvoering gesteld werden, goed de zaal in geschetterd werd en zowel spelers als luisteraars op tempe ratuur bracht. Een onbekend werk van Mozart, indien het van hem is, de zoge noemde Tweede Parijse Symfonie K.V. 311 a, toonde dat het orkest de klassieke stijl reeds tot op goede hoogte aan kan: vooral het bewegelijke passagewerk van de violen duidde hier op, evenals de mate van afwerking en de werkelijke muzikale benadering van het geheel. Een groot suc ces behaalde de veertienjarige violist Dicky Bor met een wat voorzichtige maar zeer zuivere uitvoering van de tweede ro mance van Beethoven. Het koor, uit ongeveer tweehónderd kin deren gevormd, kwam toen in actie met een viertal bewerkingen van oud- Nederlandse volksmelodieën. Het was een goede gedachte hiervoor te putten uit de verzameling bewerkingen, die door ver scheidene Nederlandse componisten in 1952 op uitnodiging van de wereldomroep ge maakt zijn. De uitvoering bewees dat de ADVERTENTIE WASMACHINES Gunstige betalingsvoorwaarden HARTENDORP Gen. Cronjéstr. 43 - Haarlem - Tel 52760 neem een Vauxhall" en uitspraken als „De kerk heet hier bioscoop. Er staat een kerk- agent in uniform voor met het armenzakje. Aan de vrouwen te zien gaat de preek vaak over het paradijs" en de parodie op ver slaggevers van radio en televisie kunnen voor de geest van dit luisterspel(letje) ken schetsend worden genoemd. Men moest er overigens beslist niet te veel achter zoeken, al dééd het begin anders vermoeden. Tot een probleem groeit dit engelenbezoek aan onze planeet niet uit, want voor het- de kans kreeg dat te worden, riep chef-engel Bert Dijkstra met zijn fleemstem Angela naar de hemel terug. Het retourtje heeft dus noch voor ons, noch voor Angela in grijpende consequenties gekregen. Voor de luisteraars is het trouwens wel plezierig op de zondagavond niet met zwaarwichtig heden te worden lastig gevallen. De tien minuten van de heer J. M. Peters zijn voor velen al erg genoegDe muzikale illus traties, geluidseffecten en algehele regie van Willem Tollenaar waren, als gewoon lijk, tot in de puntjes verzorgd. Golfbreker De V.P.R.O. neemt in zijn televisie-uit zending -an hedenavond in het program- madeel „Rotonde" een discussie op tus sen de heren generaal M. R. H. Calmeyer en Fedde Schurer, leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal, over enkele problemen, verbonden aan het gebruik van atoomwapens. De discussie staat on der leiding van mr. J. Heldring, adjunct hoofdredacteur van de Nieuwe Rotter- damsche Courant. dirigent aan de stemvorming van zijn koor veel gedaan had: het geheel klonk ver zorgd, maar leed gelukkig niet aan die vocale overbeschaving, die juist bij werk als dit zo irriterend kan worden. Onder die viertal bewerkingen viel mij vooral „Naar Oostland" op, waaromheen Koos van de Griend zeer fraaie harmonieën geweven had. Een symfonische fantasie over een voor af door Harry van Oss voorgedragen sprookje van Andersen getiteld „Het is toch waar" bleek een nogal aan Dukas (l'Apprenti sorcier) verwant stuk program mamuziek te zijn, dat op een normaal concertprogramma wellicht misplaatst zou zijn, maar in dit verband een goede keus was, omdat de jonge muzikanten er on getwijfeld plezier in gehad zullen hebben om hun aandeel te leveren in de nogal sterk illustratief aangezette verklatiking van het verhaaltje. De uitvoering kwam tenminste zeer goed „uit de verf". Na de pauze werd het programma ver volgd met een jeugdwerk van Schubert (de tweede symfonie) en met de twee madri galen voor koor en strijkorkest van Hen drik Andriessen besloten. Dit concert werd met grote belangstel ling aangehoord door bijna tweeduizend toehoorders, vrijwel allen jongere mensen, die de grote zaal van het Concertgebouw tot de laatste plaats bezet hadden. Sas Bunge MOSKOU (UP) De 23-jarige Ameri kaan Van Cliburn heeft de eerste prijs ge wonnen van het internationale Tsjaikof- sky-pianistenconcours. De officiële uitslag zou pas maandag morgen om tien uur bekend worden ge maakt, maar toen de jury haar beraad slagingen had beëindigd, bleek het nieuws onmiddellijk te zijn uitgelekt. Cliburn, die door enthousiaste Russische toehoorders een tweede Rachmaninov is genoemd krijgt een prijs van vijfentwintig duizend roebels en een gouden medaille. De tweede en derde prijs werden gewon nen door de Chinees Lioe Sji-Aun en de Rus Lev Wlasenko. De vierde en vijfde plaatsen werden eveneens bezet door Rus sen, respectievelijk Naum Starkman en Edward Miansarov. De Bulgaar Milina Mollava werd zesde, de Fransman Nadia Gedda-Nova en de Japanner Toioaki Mat- soeoera werden zevende en achtste. De Nederlands-Belgische componisten- dagen, die ieder jaar als onderdeel van het Nederlands-Belgisch Cultureel Akkoord worden gehouden, zullen dit jaar organisch worden ingepast in de Benelux-muziek- week van de stichting Gaudeamus van 30 augustus tot 7 september in Bilthoven. De artistieke verantwoording wordt gedragen door een jury, bestaande uit de heren Kees van. Baaren, Leonce Gras, Roelof Krol/en Ton de Leeuw. Het voorlopige programma van deze ge combineerde Benelux-muziekmanifestatie vermeldt onder meer concerten door het Omroep-Kamerorkest en het Brabants. Orkest, een orgelconcert door Bernard Batelink, een koorconcert en een kamer muziekconcert. Lezingen zullen worden gehouden door professor H. Mersmann, André Jurres en Victor Legley. Dé ambassadeur van Brazilië in ons land, J. de Sousa Leao, heeft zaterdag middag in de zalen van het genootschap Kunstliefde in Utrecht de tentoonstelling „Indianen van Brazilië" geopend. De ex positie geeft een beeld van het leven, de gebruiken, de kunstnijverheid en de te- kenkunstige uitingen der primitieve volks stammen in het stroomgebied van de Amazone. Deze unieke expositie kwam tot stand door het toedoen van mevrouw Sonja de Clerq-Westerhout, die het oerwoud van Brazilië en de bevolking uit eigen aan schouwing en ervaring kent en er tekenin gen heeft gemaakt, waarvan er thans eni ge worden tentoongesteld. Dezer dagen heeft de rijksadviescommis sie voor schilderkunst van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen een olieverfschilderij „Kosmos" van de Haarlemse schilder Jules Chapon aan gekocht. Zo zat koning Pompodilio op zijn fraaie troonzetel en regeerde over het goeie land Jasmynië. Erg ingewikkeld was dat regeren niet, want akelige dingen als oorlog bijvoorbeeld, had men er in meer dan honderd jaren al niet gekend. De Jasmynianen waren een zeer vredelievend volk. Als de staatszaken dan waren afgehandeld, verliet de koning zijn troon en begaf zich aan tafel in de eetzaal, waar hij dan de spijzen alle eer aandeed4—s ADVERTENTIE Het Kunstmaand-Orkest concerteerde zondagavond, onder leiding van Anton Kersjes, in de grote zaal van het Concert gebouw in de hoofdstad. Herman Kreb bers en Theo Olof, de gereputeerde twee lingbroers onder de Nederlandse viool kunstenaars. werkten mee ter vertolking van het Concertone in C van Mozart en natuurlijk! van het Concert voor twee violen van Bach. Dit „lijfstuk" van het duo was de niet falende attractie van de avond: wie geen volslagen vreemdeling in het concertwezen is, heeft allicht eens gehoord van de su blieme interpretatie, die Krebbers en Olof van dit enige dubbelconcert van Bach in de loop van hun langjarige samenwerking bereikt hebben. Hun vertolking bleef ook ditkeer niet beneden de verwachting. De conversatie van deze twee op elkaar inge stelde, maar toch individueel andersge- aarde kunstenaars was, juist door het we derzijds persoonlijk getinte karakter de mildere Olof tegenover de meer bewuste Krebbers weer bijzonder boeiend. Het verrukkelijke middendeel verliep in een ideale sfeer en het strakgehouden slotdeel verwekte een frenetieke ovatie. De bezet ting van het Kunstmaand-Orkest is voor een werk als dit, zelfs voor de ruimte van de grote concertzaal, zeer voldoende. Kers jes beijverde zich kennelijk om het en semble bij de bezonken Bach-stijl van Olof en Krebbers te doen aanpassen. Maar zijn natuur lijkt mij toch meer in overeenstemming met de lyrische be wogenheid der muziek van Mozart. Dit maakte dan ook dat we van het Concertone K.V. 190 een levendige en vooral zeer expressieve verklanking hoor den, te meer omdat dit stuk (dat, eerlijk gezegd, niet tot- de meesterwerken van Mozart behoort) zeer op samenspel bere kend is en dat dus de Solopartijen wel eens afgewisseld of aangevuld worden met elementen uit het orkest. Als geheel maak te het een frisse indruk, mede dank zij de concerterende partijen, onder welke de hobo en de cello een belangrijk aandeel hadden. Met de Sinfonietta voor strijkorkest van Albert Roussel bereikte Kersjes een overtuigend resultaat. Het contrast tussen Onder leiding van maestro Aladar Janes is he uit dertig beroepsmusici bestaande „Angelicum"-orkest zaterdag per autobus uit Milaan vertrokken voor een tournee door Nederland, België en Frankrijk. Zijn eerste Nederlandse concert zal het Angelicum in het Amsterdamse Concert gebouw geven op maandag 14 april. Op 18 april laat het orkest zich in het concert gebouw in Haarlem horen. De oud-kunstcriticus W. Jos de Gruyter, thans directeur van het Gronings Museum voor stad en ommelanden, heeft zaterdag in „Het Prinsenhof" te Delft, de zevende tentoonstelling „Contour onzer beeldende kunst" geopend. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Nieuw-Lekkerland (wijk Kinderdijk): J. Klein Kranenburg te Hil versum. Geref. Kerken Beroepen te Loenen aan de Vecht: H. J. Bavinck, kand. te Amsterdam-Oost. Be dankt voor Diever: W. H. J. de Boer te Heerenveen. ADVERTENTIE Alle merken dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 het middendeel met zijn stoere climax en het lichtvoetig gracieuze en spirituele slot deel was bijzonder treffend. De avond werd besloten met de pétillante Symfonie van George Bizet. Alles bij elkaar een keurig en van smaak getuigend volksconcert. Jos. de Klerk ADVERTENTIE Zitten is er voor een huisvrouw niet bij. Het werk moet doorgaan. Daarom bij opkomende pijnen. 2 'ASPRO's en de pijn verdwijnt. Zorg dat U altijd 'ASPRO' bij de hand hebt. Ook zenuwpijn, lusteloosheid, moeheid of dat gevoel van rillerigheid verdwijnen snel en zeker door 'ASPRO' Want 'ASPRO'doet meer. 'ASPRO' maakt dat U zich prettiger voelt, fit! U kunt het werk weer aan.' 2 'aspro'5 UrfoiCmfi ft. luister naar ons programma „HERHALING OP VERZ0EK~ over radio Luxemburg (208 m.J iedere Zondagmorgen I0AS uur. 27. Haar vader roerde het 'onderwerp niet weer aan voor de laatste dag van hun vakantie. Zij hadden van Grasmere uit een steenachtig pad beklommen en zaten op een rotsblok bij een waterval uit te rusten. Celia haalde twee appels uit haar proviandtas en gaf er een aan haar vader. „Dit is een fijne vacantie geweest, vader. Ik wou al leen dat we morgen niet terug behoefden te gaan". We zouden nog wel wat kunnen blijven, als het niet was om de gemeenteraadsvergadering. Zou jij willen blijven, kindje? Het is niet nodig, dat jij al terugkomt en een paar weken extra zouden je goed doen". „Neen, ik wil bij de executie tegenwoordig zijn. Maak u niet bezorgd. Ik weet, dat we geen schijn van een kans hebben, maar ik zou liever met u terug gaan". „Ik heb over een en ander eens nagedacht, Celia. Als we er niet in slagen om het project te torpederen, zou je er dan iets voor voelen om Coryton Cottage te verlaten? Het zal niet gemakkelijk zijn om in March- wood een huis te vinden, maar we zouden het kunnen proberen. We zouden er waarschijnlijk gemakkelij ker een in Elton kunnen vinden. Wat vind je er van?" Celia at met een peinzend gezichtje haar appel op, voor zij antwoordde. „Ik zou Marchwood liever niet verlaten, vader en het zou voor u ook grote uitgaven betekenen, is 't niet?" „Nou, het huis zal niet zoveel opbrengen, daar het laboratorim er achter ligt en er is niet veel op de markt, waar men zijn keus uit zou kunnen maken. Maar desondanks wil ik wel verhuizen, als het gezicht van die uitbreiding op jou gaat werken, als blijvende kiespijn". „Als het niet om mij was, zou u dan willen ver huizen?" „Neen. Maar dat is de natuurlijke ongenegenheid van een zestigjarige om zich te gaan verplaatsen. Wanneer ik eenmaal ergens anders gevestigd was, zou ik me er waarschijnlijk wel weer thuis voelen. Ik wil niet, dat jouw leven vergiftigd wordt door wre vel, Celia. En tenzij je de weide als een verlies kunt afschrijven en de zaak vergeten, zou ik liever ergens anders opnieuw willen beginnen." „Geef me een jaar de tijd, vader. Als ik dan nog niet in staat ben geweest het te accepteren, zullen we er wel eens nader over praten. Het spijt me, dat ik het u de laatste tijd zo lastig gemaakt heb. Ik ac cepteer niet gemakkelijk een nederlaag." „Hoor eens even, dat doen maar weinigen van ons. Ik geef je toe dat ik me een beetje ongerust maakte. Maar je ziet er heel wat minder verstoord en bezorgd uit, dan toen we hierheen kwamen. Ik zou liever zien, dat je nog een beetje bleef en de kuur zou voortzet ten." Celia schudde het hoofd, terwijl zij het klokhuis van haar appel weggooide. „Neen, ik keer met u naar de plaats van het ge vecht terug. Bovendien ben ik er benieuwd naar, of Margaret en ik dat deelgenootschap voor elkaar kun nen krijgen. U vergeet, dat ik momenteel werkloos ben." Haar stem was wat scherper geworden. „Het zal je moeilijk vallen die slag te boven te ko men hè?" „Dat lijkt me toch niet onnatuurlijk". „Oh, neen. Trots is echter een zeer invretend iets, Celia. Laat die je niet vernietigen. Ik heb er een bij zondere reden voor om dat te zeggen, omdat het mijn huwelijk met je noeder vernietigde." Vol verbazing keerde Celia zich tot hem. Hij had nog nooit te voren over zijn huwelijksleven gespro ken. „Waren u en moeder dan niet gelukkig, vader?" „Neen, niet lang. Ik was nooit van plan om daar over met je te spreken, maar misschien is het maar beter, dat je het weet. Ik was niet in de positie om je moeder het leven te geven, waaraan zij gewend was, en dat miste zij. Zij was een beminnelijk mens en hield van pretmaken. Ik verwijt mezelf wel eens, dat ik mij niet realiseerde, hoe kalm en betrekkelijk saai ons leven was voor zo'n levendig meisje. Ik was te zeer verdiept in mijn werk en zij hield teveel van mij en wilde mij te graag terwille zijn, dan dat zij wilde klagen. De dood van haar beide broers binnen twee jaar tijd en de verkoop van Gaythorne veroorzaakten haar heel wat verdriet omstreeks de tijd, dat jij je kwam aanmelden. Toen daagde de jonge Bolton op. De Boltons waren altijd intieme vrienden van je moe ders familie geweest en hij was een vrolijke jonge vent, die juist van een wereldreis thuis gekomen was. Och, ik behoef er niet lang over uit te weiden. Jij was toen nog heel klein. Je moeder liep weg. Het was het gevolg van een ingeving. Twee weken later kwam zij terug. Niemand wist er van, behalve Dobbie, en niemand heeft er ook verder ooit iets van geweten. Het was een krankzinnige ingeving en na de eerste schok was ik bereid om te vergeven en te vergeten. Je moeder hield veel van ons beiden en we zouden samen nog gelukkig hebben kunnen zijn, als haar trots niet zo gekwetst was geweest, dat wij nooit weer tot een juiste verhouding konden komen. Zij voelde, dat zij zich zeer slecht gedragen had en dat mij groot verdriet had veroorzaakt, maar zij kon er niet toe komen om te zeggen: „Ik ben een dwaas ge weest en het spijt mij". Zij had haar eigen trots ge schaad en dat vrat in haar binnenste door. Zij voelde zich schuldig tegenover mij en dat deed haar mij met een zekere wrok beschouwen, evenals zij het zichzelf deed. Het was allemaal zo dwaas en zo onnodig. Ik was meer dan bereid, om het te vergeten, maar zij kon geen moment vergeten, dat zij nu ja, zich als een dwaas had aangesteld en haar eigen normen over treden had. Woorden zijn dikwijls onhandig en gevoelens zo sub tiel, maar ik weet alleen, dat alle vertrouwen en har monie tussen ons vernietigd was en de hemel weet, dat ik geen wraakzuchtige gevoelens koestien dat ik haar gevoelens spaarde, waar ik kon. Het gaf niets. Zij zweepte zichzelf meer op, dan zij verdragen kon en zag verwijten, waar ze niet waren. Ik zag toen, wat trots kon uitrichten". „Dat spijt me, Paps. En zo iemand dat niet ver diende, was u het wel". „Oh, het was ook gedeelteijk mijn eigen schuld. Maar het punt, waar het om draait is, dat het alle maal zo onnodig was, al dat verdriet. Niemand van ons kan hopen door het leven te gaan, zonder op een ogenblik beneden onze standaard te blijven; d.w.z. als we er die tenminste op na houden. Maar ik veronder stel, dat nederigheid een van de moeilijkste eigen schappen is om te hebben en de minst gewaardeerde. Gemeten naar de maatstaf van persoonlijk geluk, sla ik ze juist zeer hoog aan". (Wordt vervolgd) Spelen met vuur. Doordat een zesjarig zoontje met lucifers speeldes, is een stro- mijt op het erf van de landbouwer H. Meu- lenbeek in Klarenbeek, in brand geraakt en geheel verloren gegaan. Ongeveer 5000 kg roggestro, ging hierdoor verloren. Ook in Apeldoorn raakte een landbouwschuur in brand, doordat een vijfjarig jongetje met lucifers speelde. Hier bedroeg de schade ongeveer zesduizend gulden. ADVERTENTIE in het helder gele blikje MAANDAG 14 APRIL Concertgebouw: Jazz-avond van het In- terscholair Jeugdtoernooi, 19.15 uur. Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur en oude muziek, 20.30—21.30 uur. Vleeshal: Bovenzaal: Poppentheater van Jan Nelissen 20.30—21.30 uur. Mozartcafé. Zang door Hillegonde Brinkman en Jan Derksen, 21 uur. TENTOONSTELLINGEN Vishal: Benelux-Fotosalon 1317.30 en 19.3022 uur. FILMS Cinema Palace: „De grote bluf", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Davy Crockett en de piraten". 14 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Cavaleria Rusticana" 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Slachtoffers van het trottoir", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Reich mir die Hand mein Leben", a'.l., 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Peyton Place", 18 jr., 19.30 uur. Roxy Theater: „Dwars door de bloedvallei", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord, de lady en de butler", a.l., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Begijnhofkapel: Voor Interk. Evang. Comité spreekt de heer Jac. Klein Hane- veld over „Wat God zal doen. als zijn volk zich bekeert", 20 uur. Zangdienst 19Ï30 uur. DINSDAG 15 APRIL Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met „De cirkel", 20 uur. Concertgebouw: Noordhollands Philhar- monisch Orkest geeft eerste concert in de Beethovencyclus, 20.15 uur Frans Halsmuseum: Avondopenstelling met verlicht interieur en oude muziek. 20.30—21.30 uur. TENTOONSTELLINGEN Vleeshal: Benelux-Fotosalon 1317.30 en 19.3022 uur. FILMS Cinema Palace: „De grote bluf". 14 jr.. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstlie- ater: „Davy Crockett en de piraten", 14 jr.. 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Ca valeria Rusticana", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Slachtoffers van het trottoir", 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Voor wie de klok luidt" 18 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: ..Pey ton Place", 18 jr., 14 en 19.30 uur. Roxy Theater: „Dwars door de bloedvallei", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De lord. de lady en de butler", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6