Horen en zien
RUSTIGE LANDING
Twee verenigingstentoonste Hingen
UMP1E IN DE DR00MTUIN J
Gupa: HOUTEN STOPSEL van Geta Bever
Arbeidsonderzoek in bollenbedrijf
is zeer noodzakelijk
Laat uw fijne goed vier maal
zo lang meegaan
Agenda voor
Haarlem
aankondigingen en
nabeschouwingen
In de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum
5
radio •televisie
Italiaanse films
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
Novelleprijsvraag voor
Boekenweek 1960
Geen Nederlandse soldaten
voor Duitse raketbases
Zware mishandeling van
een mede-arbeider
Tot verwerping van beroep
geconcludeerd
Kerkelijk Nieuws
Vernieuwing van werkmethoden zal
grondig worden bestudeerd
Voordelig Castella-aanbod
ns vervolgverhaal
HOOGTEZON
H. MAERTENS N.V.
WOENSDAG 21 MEI 1958
lil m
Het filmprogramma van dinsdagavond
was «eheel gewijd aan Italië. De kijkers
„Hen dat niet betreurd hebben, want niet
alleen de hoofdfilm, ook het voorprogram
ma was het aanzien waard. De „Anato
mische les", waarmee de avond werd ge-
onend mocht minstens zo instructief heten
als de opdrachtfilm, welke was gewijd
aan „De stuwdam in de Zambesi". Deze
laatste vormde de inzending voor de Prix
Italia. Ze was speciaal gemaakt voor de
Italiaanse televisie. Toch zal de meeste eer
de film van Luigi Zampa „Vivere in pace"
wel hebben ingelegd. Het is een film uit
de na-oorlogse jaren, waarin de Italiaan
se film school maakte en het neo-realisme
zijn intrede deed. Evenals Rossellini in
Rome, open stad" verhaalt Zampa van de
oorlog,' zij het milder en gematigder, doch
niet zonder een wrange en zelfs satirieke
glimlach. In een bergdorpje verbergen zich
twee Amerikaanse soldaten. Een hunner is
een neger. De enige Duitse soldaat, die bij
het dorpje is gelegerd, ontmoet de neger.
Ze bedrinken zich, worden de dikste vrien
den en brengen de dorpelingen in de waan,
dat de oorlog is geëindigd. Enthousiast
vieren de inwoners de vrede. Een Duitse
patrouille zorgt er dan voor dat die droom
in bittere oorlogswerkelijkheid verkeert.
Deze vlucht in de vrede, die zo wreed
wordt verstoord, brengt de zinloosheid van
de oorlog nog eens zo sterk tot uitdruk
king. Luigi Zampa verwierf zich met deze
film onmiddellijk een grote bekendheid.
Aan de orginele inhoud gaf hij een even
zinrijke vorm, vol menselijke en hartelijke
accente Beeldschermer
ADVERTENTIE
Van Nelle bestellen
HILVERSUM I 402 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed
en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. NCRV10.00
Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Chansons. 12.00 Middagklok - nood
klok. i2.03 Gram. 12.25 Wij van het land. 12.35
Land- en tuinb.meded. 12.38 Ballroom-ork. 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20
Pianorecital. 13.40 Amus.muz. NCRV: 14.00 Gram.
14 45 Voor de vrouw. 15.30 Pianorecital. 16.00 Bij
bellezing. 16.30 Strijkkwart. 17.00 Voor de jeugd.
17 30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Metropole-ork.
1815 Fries progr. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en
weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram. 19.20
Sociaal perspectief. 19.30 Lichte muz. 19.50 A.R.,
nol. caus. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gevar. progr.
2145 Gram. 22.00 Tijdschriftenkron. 22.10 Orgel-
conc 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00
Nieuws en SOS-ber. 23.15 Sportuitsl. 23.20 Zwit-
«erse muziek. 23.5024.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.05 VPRO.
8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram.
9.iH Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Eten over de grenzen, caus. 11.15
Orgel en saxofoon. 11.50 Voordr. 12.00 Lichte muz,
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Pianospel. 12.50
Uit het bedrijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded.
of gram. 13.20 Amus.muziek. 13.55 Beursber. 14.00
Bas en piano. 14.30 Voor de wouw. 15.00 Gram.
15 45 Voordr. 16.00 Gram. 16.30 Tiroler muz. 17.00
Voor de ?eugd. 17.45 Dansmuz. 18.00 Nieuws. 18.15
Lichte muz. 18.45 Sportproblemen. 13.55 Gespro
ken brief uit Londen. 19.00 Voor de kinderen.
J9.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Kamerork.
en soliste. 21.15 'n Hond jankt.., hoorspel. 22.40
Journ. 22.50 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen
van New York. 23.16 Act. of gram. 23.25—24.00
Nieuwe gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Amus.muz. 12.34 Operettemuz. 13.00 Nieuws
13.11 Houtblazerstrio. 14.00 Engelse les. 14.15 Gram.
14.30 Franse les. 15.00 Schoolradio. 15.30 Houtbla
zerstrio. 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Voor
dracht en zang. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15
Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.30 Voor de sold.
19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00
Pol. caus. 20.10 Moderne tijden. 20.40 Verz.progr.
21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Caus. 22.40
Harprecital. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. KRO: 20.20
Gastenboek. 20.40 Voor de jeugd. 21.10 Kook-
praatje. 21.20 Modeshow. 21.50 Epiloog.
ADVERTENTIE
Van Nelle bestellen 1
Ter gelegenheid van de vijfentwintigste
Nederlandse Boekenweek, die in 1960 zal
worden gehouden, zal wederom een novel
le als „geschenk" verschijnen. Deze no
velle wordt verkregen door een prijs
vraag, uitgeschreven door de Commissie
voor de collectieve propaganda van het
Nederlandse boek. Een aantal Nederland
se auteurs werd tot deelneminj aan deze
prijsvraag uitgenodigd. Inzendingen zul
len worden beoordeeld door een jury, be
staande uit Emmy van Lokhorst, Barend
de Goede, Alfred Kossmann en Jos. Pan-
huijsen, met als leden van de commissie
de heren Chr. Leeflang, P. G. M. Coebergh
en Jurrien ten Have. Er wordt een hoofd
prijs uitgereikt van tweeduizend gulden.
Indien daartoe aanleiding bestaat, kunnen
enkele inzendingen met een aanmoedi
gingsprijs worden beloond. Het boeken
weekgeschenk verschijnt zonder vermel
ding van de auteur. Het publiek zal we
derom worden uitgenodigd vast te stellen
wie de maker ervan is. Daarom kan al
leen aan de prijsvraag worden delgeno
men door auteurs van wie reeds eerder
Proza in boekvorm verscheen.
In antwoord op schriftelijke vragen van
het Communistische Tweede-Kamerlid
Gortzak heeft minister Staf meegedeeld,
dat geen personeel van de Nederlandse
luchtmacht beschikbaar wordt gesteld voor
het bemannen van bases met luchtdoel
raketten aan de oostgrens van de Duitse
Bondsrepubliek. Het ia wel de bedoeling
nabij de oostgrens van ons land een afde-
hng, uitgerust met geleide luchtdoelprojec-
helen, te plaatsen.
De minister deelt voorts mede, dat er
geen Nederlandse strijdkrachten ter be
schikking van de Duitse Bondrepubliek ge
steld worden. Buiten de grenzen van het
koninkrijk zijn helemaal geen Nederlandse
eenheden gestationeerd.
Het was te begrijpen, dat vóór de bouw
van de Nieuwe Vleugel aan het Amster
damse Stedelijk Museum sommige ver
enigingen daar maar moeilijk toegang ver
kregen. Hun gebruikelijke tentoonstel
lingen waren maar al te vaak niet be
paald museumwaardig te noemen. De aan
bouw werd dan ook gezien als expositie
gelegenheid in de eerste plaats voor leden
van de te Amsterdam gevestigde kunste
naarsverenigingen.
Onlangs las ik nu ergens, dat de ver
enigingen niet zoveel zin van bestaan meer
zouden hebben in een artistieke ontwik
keling en dat artiesten niet de eerstaan-
gewezenen zouden zijn om door keuze van
werk in bepaalde richtingen iets te stimu
leren. Vermoedelijk werd bedoeld, dat
museummensen en kunstcritici door het
beschikken over een beter overzicht over
het geheel meer gemachtigd zouden zijn
het oog te houden op een ontwikkeling en
daarbij in te grijpen door het bepalen van
voorkeuren en het oproepen van zekere
stimulansen. Slechts een enkele vereni
ging als de Hollandse Aquarellistenkring
zou dan nog wel die, overigens vaag om
schreven, zin hebben, al deed het merk
waardige feit zich voor dat volgens de
schrijver juist het bestuur van deze ver
eniging tekort schoot met eigen inzen
dingen op de tentoonstelling, die aanlei
ding was tot 's schrijvers mening.
Nu is het nog altijd zo dat figuren als
deze schrijver, betrokken ook bij samen
stelling van tentoonstellingen als de „Con-
tour"-exposities en in aanloopcommissies,
die verenigingen hard nodig hebben om
tenminste wetenschap op te doen van wal
er in Nederland gemaakt wordt, zeker
wanneer het werk betreft van hen, die aan
het begin van een loopbaan staan. Wan
neer bijvoorbeeld alle vertegenwoordigden
op „Contour" gekozen moesten worden uit
hen, die financieel of anderszins in staat
waren eigen exposities te maken, zou een
minimum aan objectiviteit toch moeilijk
kunnen worden behaald.
De verschillende richtingen in de beel
dende kunst, die in de laatste halve eeuw
opkwamen, zijn thans voldoende ingebur
gerd en het extreme ontmoet in tegenstel
ling tot vroeger weinig of geen officiële
tegenstand meer, wordt veeleer van die
zijde bevorderd. Dat maakt dat men zich
wel in andere zin thans verenigt. Men ver
bindt zich ter verdediging van waarden
die als verouderd gelden op plaatsen,
waar men meent recht te hebben op ver-
tonn van eigen vlag. Men verbindt zich
veelal om het doodeenvoudige feit, dat
men exposeren moet om aan de kost te
komen. En om de zo noodzakelijke be
langstelling van het publiek te trekken
weet men te moeten streven naar een zo
hoog mogelijke kwaliteit. Waar mensen
van een gelijk intellectueel plan naar el
kaar zullen toetrekken is het te begrijpen,
dat men dan ook verenigingen zal ontmoe
ten van verschillende kwaliteit.
Toen nog kort na de bevrijding het Ne
derlands Kunstenaarsgenootschap werd op
gericht, kon ik niet direct juichen over de
gemiddelde kwaliteit der exposities. Dat
de oprichters over een gezond stel hersens
beschikten mag dan blijken uit het feit
dat de exposities met het verloop der ja
ren steeds interessanter werden. Nu ex
poseert het Genootschap dan weer tot 2
juni in de Nieuwe Vleugel en het moet
gezegd worden, dat ook thans weer de zin
van deze vereniging blijkt. Ik vraag me
bijvoorbeeld af of zonder het bestaan van
verenigingen een voor ons belangrijk
schilder als C. J. Maks niet een ietwat
vergeten figuur zou zijn. Men kan moeilijk
verlangen van de museums, dat. telkens
weer zalen beschikbaar gesteld zouden
worden voor zogenaamde eigen exposities
van zijn ruimte eisende schilderijen, die
we nu dank zij de genootschappen ont
moeten in een geschikte omgeving. En dn
collegiale trouw van bestuurders van ver
schillende verenigingen aan deze figuur
steunt naar mijn smaak in de eerste plaats
op inzicht in Mak's kwaliteiten. Men be
denke verder eens dat door wat voor re
denen dan ook het niet iedere kunstenaar
gegeven is een grote produktie te hebben.
Wanneer ze dan bovendien nog de be
scheidenheid hebben van een Jo Mulder
of een Han van Dam. dan is men aange
wezen op exposeren met collega's, die on
de hoogte zijn, in een verenigingsverband
Bij voorkeur zal men exposeren in eigen
omgeving, wanneer daar voldoende be
langstelling bestaat. Het Nederlands Kun
stenaarsgenootschap is dan de vereniging
die het werk van de Hagenaar Kees An
drea, de Groninger Jan Attink en de Arn
hemmer Johan van Zweden wat dichter in
onze buurt bracht. En meer. Ik bepaalde
me tot het noemen van mijn voorkeuren
en wil er nog enkele noemen. Ik streepte
dan aan verder een intelligent geschil
derd stilleven van R. Both, tekeningen van
Henk Broer, werk van Jan van Heel, wat
betreft atmosfeer rake gouaches van
Swagemakers uit een nog winters Zuid-
Frankrijk, een mooi paardje van de beeld
houwer Weddepohl en fraai werk van zijn
collega Jan Wolkers. Bijzonder is wel de
inzending van Royaards, voor het groot
ste deel bestaande uit interieurs met fi
guren, als café'tjes, een keuken, een kap
perswinkel en een kosthuis, waarvan een
ander schilderij voor de oorlog wel in het
Stedelijk Museum prijkt en dat thans niet
meer teruggevonden kon worden(l).
Tegelijkertijd exposeert in de Nieuwe
Vleugel de Amsterdamse Katholieke Werk
gemeenschap. Duidelijk is dat verscheidene
leden hieraan mee doen om geen andere
reden dan hun werk alleen maar te laten
zien, zoals dat het geval is bij vereni
gingen van, laten we maar zeggen, alge
mene aard. Ook hier ontmoette ik een en
ander dat ik niet gemist zou willen heb
ben: de sterk kleurige schilderijen van de
Limburger Defesche, een paar levendige
tekeningen van het Y van Puetttman, te
keningetjes van Ad Dekkers en vooral
beelden, een sterke expressionistisch voor
gedragen kop van Marius van Beek, kleine
beeldjes van Auke Hettema, een portret van
Brinkgreve, een mooi maskertje van Ri°
E. Hoitz, een geestig gezien beeldje voor
een telefooncentrale van Stauthamer, de
„Twee Apostelen" en een „Prediker" van
de mij tot nu toe onbekende F. Verhaak
uit Breda, een met geest gezien „Begijntje
Geertruida van Oosten van Delft" van
A. Teeuwisse en en mij even aan Renoir
herinnerend „Moeder en kind" van de
mij tot nu toe eveneens vreemde Nico
Jonk.
Geestig is ook weer „Academiejeugd"
van Henri van Haaren, secretaris van de
genoemde vereniging, welke ik dan vooral
zo dankbaar ben mij de kennismaking be
zorgd te hebben met iets van de hiervoor
reeds genoemde Jonk.
Bob Buys
ADVERTENTIE
Van Nelle bestellen
(Van onze correspondent)
De procureur-generaal van de Hoge
Raad heeft in de zaak tegen de 19-jarige
Nijmeegse fabrieksarbeider J. W. J. F. tot
verwerping van het beroep in cassatie
geconcludeerd. De procureur-generaal had
alle acht door de raadsman uit Arnhem
aangevoerde cassatiemiddelen ongegrond
verklaard.
Door toedoen van de verdachte zou in
een fabriek te Nijmegen de linkerhand
van F's vijftienjarige collega A. B. in een
ponsmachine zijn afgekneid. Het hof te
Arnhem had de Nijmegenaar tot twee jaar
en drie maanden veroordeeld.
De Hoge Raad zal op 24 juni aanstaande
■>rrest wijzen.
Ned. Herv. Kerk
Aangenomen naar Deil en Enspijk G. C.
Vijzelaar, vicaris te Utrecht, die bedankte
voor Hansweert (toez.).
Geref. Kerken
Beroepen te Forest (Ontario, Canada) J.
Kuiper te Zevenhuizen (Gron.). Beroepen
te Strathroy (Ontario, Canada) (Chr. Ref.
Church) H. de Moor te Enschede; te Ul-
verstone en Penguin (Tasmanië) J. v. d.
Staal te Vroomshoop.
Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O.
Examens: Aan de Theologische Hoge
school te Kampen is geslaagd voor het
kandidaatsexamen de heer J. van der Hoe
ven te Rotterdam.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen te Meppel S. van Zwoll te
Kampen. Bedankt voor 's-Gravendeel J.
M. Visser te Dokkum. Beroepen te Nieuw-
poort F. Bakker te Huizen (N.H.).
Remonstr. Broederschap
Aangenomen naar Hoogeveen H. R.
Postma, jeugdpredikant te Rotterdam, die
bedankte voor Boskoop.
Baptisten Gemeenten
Aangenomen naar 2de Exloërmond J.
Bouritius. kand. te Zwolle.
Toen deed Umpie ook zijn andere oog open.
„Umpie", zei het vreemde mannetje. „Sta op, dan mag je met me mee en zal ik je iets
moois laten zien!"
„Wie ben je?" vroeg Umpie, nog wat slaperig.
„Ik ben Kriebelebiebel", zei het mannetje. „Als je zin hebt, gaan we door dat raam
daar weg en dan zal ik je de grote Droomtuin wijzen!"
„Maardat raam ligt op de derde verdieping!" zei Umpie. „Daar kunnen we toch
niet door, dan vallen we!" 45
ADVERTENTIE
VOOR DUIZEND
EN ÉÉN
DOELEINDEN
(Van onze medewerker voor
bloembollencultuur)
Het Centraal Bloembollen Comité
heeft vijftigduizend gulden ter beschik
king gesteld voor het verrichten van een
arbeidsonderzoek in het bloembollen-
bedrijf. Uit de Marshallgelden kan nog
eens zo'n bedrag worden geput, zodat
het Instituut voor Tuinbouwtechniek
(ITT) in samenwerking met Comité ont
wikkeling middelgrote en kleinere Be
drijven (Coméko) een plan de campagne
kan opstellen. We hebben al critiek ge
hoord, nog voordat bet onderzoek is be-
onnen. „Ze kunnen beter een buiten-
andse tentoonstelling organiseren, dat
levert meer op. Maar daarvoor is geen
geld."
Eenzelfde arbeidsonderzoek is ook reeds
in de fruitteelt verricht. De meningen
hierover zijn niet eensluidend. Er zijn men
sen, die de resultaten te gering vinden. An
deren menen, dat er toch zeer bruikbare
verbeteringen zijn aangebracht. Men zal
zo'n onderzoek echter nuchter moeten be
zien en wel zo, dat de onderzoekers ver
anderingen zullen adviseren, die in de
praktijk moeten worden getoetst. Het beste
zal men er uit behouden. En dat is al winst.
Het Centraal Bloembollen Comité heeft
meer voorbeelden gegeven van verbeterin
gen, die de praktici onnodig vonden, maar
die later toch juist bleken te zijn. De com
missie Wetenschappelijk Onderzoek weet
hiervan mee te spreken. Dit is zeer goed te
begrijpen. Want in deze commissies hebben
vooraanstaande vakmensen en leiders van
organisaties zitting, die verder kijken dan
de jaarcijfers in hun bedrijfsboeken.
ADVERTENTIE
Heeft u zich voor dit voorjaar een fleurig
nylon jurkje uitgezocht? Prachtig. Maar het
zal heel wat malen gewassen moeten wor
den. En wees daar echt niet bang voor.
Castella Wolwas gaat uiterst behoedzaam
om met uw fijne spulletjes. Na talloze malen
wassen zijn wol en nylon, uw jumpertjes,
uw fijne lingerie nog zo nieuw en fris als
op de dag, dat u ze kocht. Met Castella Wol-
was gaan alle tere weefsels wel vier maal
zo lang mee En u heeft nu de gelegenheid.
op een uiterst voordelige manier Castella
Wolwas in huis te halen. Zeer tijdelijk be
taalt u voor dit prachtige fijne-wasmiddel..
slechts een kwartje per pak Alle dames,
die twee pakken Castella Gezinswas of
Parels bij haar winkelier bestellen, hebben
recht op een pak Castella Wolwas tegen de
tijdelijk geldende prijs van 25 cent.
Voor deze actie is in iedere winkel een be
perkt aantal pakken Castella Wolwas be
schikbaar. Het is dus raadzaam, direct op dit
aanbod te reageren, vóór de normale prijs
weer van kracht is
Dit arbeidsonderzoek is beslist noodza
kelijk, want men kan de bloembollen
kwekers een zeker conservatisme niet
ontzeggen. De kwekerij is gebaseerd op er
varing. waarbij een zekere verstarring op
treedt. Slechts bepaalde omstandigheden
kunnen dringen tot een lichte koerswijzi
ging. De schaarste aan personeel bijvoor
beeld heeft het gebruik van machines ge
stimuleerd en niet drang tot verlaging van
de produktiekosten. Men meent nu een
maal, dat de bloembollenteelt niet kan
worden gemechaniseerd.
Verouderde methoden
Zonder overdrijving kan worden gezegd,
dat men in de bloembollenkwekerij metho
den toepast, die al veertig tot vijftig jaar
oud zijn. Dus van vader op zoon zijn over
gegaan. Hierin schuilt echter het gevaar,
dat men door de vaste gewoonten geen mo
gelijkheden tot verbetering meer ziet.
Daarbij komt dan nog, dat het afzetgebied
voor speciale machines te klein is om fa
brikanten te prikkelen met iets nieuws op
de markt te komen. En hoewel er veel
bloembollen in het buitenland worden ge
teeld, neemt de Nederlandse cultuur dooi
de uitstekende naam en de dikwijls ook
betere kwaliteit toch nog een monopolie
positie in. Er is niet veel rechtstreekse con
currentie, die op het gebied van de pro
duktie tot slagvaardige waakzaamheid
dwingt.
Natuurlijk is er veel verbeterd en veran
derd in de loop van de jaren. Vergelijkin
gen met voor de oorlog leren dit wel. Het
tempo is echter te traag. Men wandelt
voortdurend achter de ontwikkelingen aan.
Indien dus een arbeidsonderzoek wordt
ingesteld dan zullen 'e onderzoekers zeer
vele aanbevelingen op velerlei gebied doen.
Men zal niet worden geconfronteerd met
revolutionaire machines, maar eerder zul
len andere methoden in de kwekerü en de
export nodig blijken om tot een rendabeler
teelt en verzending te komen. Insiders zijn
nu eenmaal slecht in staat om de fouten in
het eigen bedrijf te zien.
Arbeidsreserve
Een heel ander en veel gevaarlijker punt
dan de voortdurende stijging van de kost
prijzen, is, dat de arbeidsreserve binnen
niet al te lange tijd te klein zal worden,
omdat de arbeiders naar andere bedrijfs
takken afvloeien en tijdens de export-
drukte niet meer beschikbaar zijn. Men
ADVERTENTIE
Van Nelle bestellen I
7. „Zo", zei ze bij zichzelf, „dat zit er op". Zij vroeg
zich af, wat ze tegen haar vader en moeder zou
moeten zeggen, als ze thuis kwam.
„Oh, ik was er helemaal niet zo fel op. Neen, ik ben
niet werkelijk teleurgesteld. Oh, ja, ik had willen
gaan vliegen. Maar er zijn nog andere interessante
baantjes".
En toen ze langzaam de stoep af over het macadam-
pleintje liep leek het gehele toneel haar nog killer en
kouder. Het leek er helemaal niet meer op, dat het
vliegveld blij was Patsy Aylmer te zien. Zij was
maar een stofje. Cynthia Waring was verdwenen en van
George Pollard was ook niets te zien. Er stond een
andere controleur aan het hek.
Maar nu behoefde zij niet meer te vragen, waar zij
heen moest. Zij stak de weg over en stond alleen bij
het bordje van de bushalte.
Aan het einde van een startbaan brulden de moto
ren van een vliegtuig. Met een fluitend geluid schoot
een straaljager door het luchtruim, uit de richting
van de passagierslokaliteiten hoorde men vaag een
stem, die via een omroepsysteeem sprak over Parijs
en Zurich, Rome en Cairo. Plotseling werd dit geluid
overstemd door een grommend geknars van vlak
bij. Bus 81 was terug gekomen, om haar op te halen.
Het was de tweeëntwintigste ochtend na haar sollici-
tatiebezoek en Patsy zat te ontbijten. Haar vader be
studeerde de landbouwprijzen in de plaatselijke krant,
moeder las en herlas een briefkaart. Patsy's broer Ti
mothy at alleen maar en zei niets.
Gedurende de afgelopen weken was in de besloten
heid van hun slaapkamer de opinie van meneer Ayl
mer, die hij terwille van zijn vrouw ten beste gaf, van:
„Oh, je zult zien, dat ze haar gauw genoeg zullen op
roepen!", veranderd in: „Geen tijding, goede tijding
denk daar maar aan!"
„Weet u, hij had gewoonweg geen tijd voor mij,"
zei Patsy een stuk toast in kleine stukjes brekend
en denkend aan de ondervraging door Prentice „Dat
heb ik u toch verteld, nietwaar?" Niemand had er ook
maar enige moeite mee het onderwerp van Patsy's ge-
dachtengang te bepalen.
„Het is altijd moeilijk een beslissing te nemen, lieve
kind," zei mevrouw Aylmer, nog wat heet water in de
theepot gietend. „Ik zou zou zeggen, dat een beslissing
onder de gegeven omstandigheden wel heel moeilijk te
nemen zal zijn." Patsy's moeder stond bekend om
haar vriendelijk en begrijpend karakter. Maar, dacht
Patsy, het was toch wel moeilijk te zien, hoe iemand
over kapitein Prentice vriendelijk zou kunnen oor
delen.
„En tot dat ogenblik had ik het er zo goed afge
bracht," zei zij, boter op haar toast smerend.
„Ik denk, dat dat de reden is, dat ze met hun vie
ren in dat Comité zitten," zei haar vader, een ogen
blik zijn krant neerleggend. „Om een algemeen oor
deel te krijgen." Hij keek eens over de tafel naar
zijn slanke blonde dochter en voegde er bijna aan
toe maar zover kwam hij toch niet dat hij wel
eens zou willen weten, waar die man bezwaren tegen
had. „En tenslotte," ging hij met een beetje manlijk
onhandige poging tot troost voort, „zou dat het soort
man zijn, waaronder je zou moeten werken, als je
inderdaad werd aangenomen."
Dat was een ontnuchterende gedachte. Want het
beeld van Prentice was niet uiJ Patsy's gedachten
vervaagd. Integendeel had het zich met diepere, zwar
tere en meer angstaanjagende lijnen dan ooit afge
tekend.
Mevrouw Aylmer legde de briefkaart weg en vouw
de haar bril op. „Ik ben er helemaal niet zeker van,
dat ik het prettig zou vinden als je met zo'n Tartaar
zou moeten vliegen," zei zij tenslotte en keek naar
de klok. „Lieve Hemel, wat gaat de tijd toch gauw
voorbij! Je zult nog te laat komen voor je bus, Patsy.
En jij ook Timothy!"
Patsy gaf haar moeder een kus en deed de deur
van de keuken open. „Oh, en als er soms met de twee
de post een brief mocht komen.."
„Dan zal ik je onmiddellijk op kantoor opbellen,"
zei mevrouw Aylmer.
Maar toen de brief een paar dagen later kwam,
was het inderdaad met de ochtendpost. Er zat die dag
iets bijzonders in de lucht Dat kon Patsy voelen, zo
dra zij de deur van de eetkamer open deed, waar de
familie zat te ontbijten. En als verklaring van die on
rustige, afwachtende stilte lag daar die lange gele en
veloppe met de opdruk „Het gaat per vliegtuig snel
ler" op tafel.
Patsy keek er gedurende een volle minuut met knip
perende ogen naar, tegen zichzelf zeggend, dat hoe
langer zij wachtte met het openmaken, des te langer
zij zich nog met enige hoop kon vleien.
Timothy dronk intussen zijn thee uit, greep zijn
pet en iets mompelend over „weinig tijd", verdween
hij door de achterdeur.
Patsy bleef als gehypnotiseerd naar die brief sta
ren. „Vooruit," zei haar vader zonder zijn krant te
laten zakken," wacht er nu maar niet langer mee."
En bijna tegelijk zei haar moeder: „Misschien zou
je hem liever mee naar boven nemen en rustig in
je eentje lezen."
Patsy keek haar moeder met dankbare blik aan.
In de deuropening keerde zij zich naar haar moeder
om toen die zei: „Oh, en Patsy.
„Ja, Mammie!"
„Denk er aan, dat je nog maar eenentwintig bent
En dat er nog heel wat andere kansen kunnen komen."
„Natuurlijk." Patsy slaagde er in een beetje beve
rig te glimlachen. „Ik beloof u, dat ik niet teleurge
steld zal zijn en dat ik wat anders zal proberen. Mis
schien in radar of telegraaf of zelfs op het vliegbu-
reau."
Zij liep de hall door en de diepe tuin in, die zich
tot het bosje bij de er achter stromende rivier uit
strekte. Toen ging zij op de stomp van een afgezaag
de boom zitten en permitteerde zich tien seconden van
schone dromen over het prachtige leven, dat naar zij ze
ker meende te weten, een stewardess beschoren was.
Daarna scheurde zij de enveloppe open.
Zij las de haar gezonden mededeling van het be
gin tot het einde door, herlas die nog driemaal en
ging toen als in een droom naar de keuken terug.
„Wel verdraaid," zei haar vader, zodra hij haar ge
zicht zag. Hij legde met een breed gebaar zijn cou
rant neer en kwam om de tafel heen om haar een
kus te geven.
„Oh, lieveling, wat ben ik blij voor je!" zei haar
moeder met bevende stem.
„Ik kan het gewoonweg zelf niet geloven," zei Pat
sy. „Leest u het zelf eens, Paps en u ook, Mammie.
(Wordt vervolgd)
ADVERTENTIE
VERKOOP en VERHUUR
Na-ssaustraat 5 - Haarlem - Tel. 15220
heeft namelijk de laatste twee jaren ont
dekt, dat het onkruid tussen de bloembol
len met Chloor IPC-produkten voor een
groot gedeelte kan worden bedwongen. Dit
betekent, dat het wieden, dat ieder jaar
aan vele mensen werk gaf, zal komen te
vervallen. De noodzakelijke reserve aan
arbeiders die voordien van november tot
april werkloos waren of zo lang in een an
dere branche een onderdak zochten, zal
dan tot juni of juli niet kunnen worden
ondergebracht. Het gevaar is dus groot, dat
er tijdens de exporttijd in de zomer en
herfst te weinig arbeidsreserve zal zijn.
Een verhoging van het arbeidstempo zal
dus noodzakelijk worden. Juist in een tijd,
dat al topprestaties moeten worden gele
vérd. Misschien brengt het arbeidsonder
zoek enige verlichting.
De resultaten van dit onderzoek kunnen
zeer belangrijk zjjn. Als de opzet van het
Centraal Bloembollen Comité slaagt, dan
zal het werk in de bloembollenbedrijven
sneller en minder vermoeiend kunnen wor
den gedaan. En vooral dit laatste is in een
seizoenbedrijf uitermate belangrijk. Nodig
is, dat men door de muur van conservatis
me heenbreekt. En nieuwe wegen durft in
slaan.
Om een voorbeeld te geven: een con-
stucteur van machines kwam voor het
eerst in een bollenschuur van een behoor
lijk kwekerij-exportbedrijf. Hij zag de bol-
lenpelsters op oude keukenstoelen en bank
jes zonder leuningen zitten. De houdingen
van de vrouwen waren allerongelukkigst.
Op een vraag, waarom men geen verstel
bare stoelen kocht, die op de juiste hoogte
kondéh worden ingesteld en steun aan de
rug konden geven, antwoordde de direc
teur, dat de pellende vrouwen toch altijd
voorover tegen de peltafels hangen. De
constructeur kon hem er niet van overtui
gen, dat dit slechts een gevolg van ver
moeidheid is. Dit is één voorbeeld uit vele,
die aantonen, dat op het gebied van ar-
beidsmethoden in het bloembollenbedrijf
nog veel valt te verbeteren.
ADVERTENTIE
Van Nelle bestellen
WOENSDAG 21 MEI
Stadsschouwburg: Ballet der Lage Lan
den o.l.v. Mascha ter Weeme, 20 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Continent in vlammen",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„In de lift naar het schavot", 18 jaar, 19
en 21.15 uur. Lido Theater: „Met de dood
voor ogen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „Getuige a charge", 14 jaar, 19
en 21.15 uur. Minerva Theater: „Vrouwen
om Richard Wagner", 14 jaar, 20.15 uur.
Rembrandt Theater: „Moulin Rouge", 18
jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De
laatste jacht", 18 jaar, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „De lord. de lady en de
butler", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN.
Hervormde kerk, Ramplaan: concert
door Overveens Christelijk Gemengd Koor
met medewerking van Overveens Kinder
koor, 20 uur.
DONDERDAG 22 MEI
Openluchttheater: Tentoonstelling van
werken van Bloemendaalse kunstenaars.
1017 uur. Concertgebouw: Leerlingen
uitvoering van Haarlems Muziekinstituut,
19.30 uur (tuinzaal). Frans Halsmuseum:
Orgelbespeling door Piet Kee, 1516 uur.
Kunstzaal „De Ark": tentoonstelling van
werken van Norbert André de la Porte,
1022 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Continent in vlammen",
14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans
Halstheater: „In de lift naar het schavot",
18 jaar, 14.30. 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„Met de dood voor ogen", 14 jaar, 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Getuige
charge", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur.
Minerva Theater: „Vrouwen om Richard
Wagner", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „Moulin Rouge". 14, 16.15, 19 en
21.15 u. Roxy Theater: „De laatste jacht",
18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De lord, de lady en de butler",
alle leeftijden, 14.15, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN.
Doopsgezinde Kerk (ingang Grote Hout
straat): Doopsgezind Zangkoor o.l.v. Hans
de Jong met medewerking van Doopsge-
znid Kinderkoor en Klein Dameskoor, 20
uur.
ADVERTENTIE
Van Nelle bestellen