discaucs Onder vreemde namen gaan vaak de heerlijkste gerechten schuil ooKDde £cis?h?S2 Voor de Instelling van een A.N.W.B.-prijs ZATERDAG 7 JUNI 1958 PAGINA TWEE SIERLIJKE FICUS LYRATA G. Kromdijh Mevrouw Louis Grant won de Praatmarathon Expositie van werken van vrouwelijke schilders Kleine klucht: Jetje Erbij Want de Belgen weten wat góéd eten is. Dat de Belgische keuken in Nederland niet zo'n grote bekendheid heeft, is eigenlijk des te merkwaardiger als men bedenkt dat de traditie ervan is gebouwd op de kwali teit van de Hollandse keuken en de fantasie van de in Nederland steeds meer in zwang komende Franse. Deze combinatie, die vaak resulteerde in verrukkelijke, specifiek Bel gische gerechten, komt nog veel tot uiting in de vooral voor Nederlandse oren vaak zeer vermakelijke Frans-Vlaamse namen. Een typisch Belgische gerecht is b.v. de „Waterzooi", een soort dikke soep, die men met sneden brood erbij meestal als hoofd schotel eet. Oorspronkelijk was de Water- Na een korte onderbreking, waarvoor onze verontschuldiging met nogmaals de verzeke ring dat wij de achterstand zullen inhalen, volgt in onze wekelijkse grammofoonrubriek thans de bespreking van „II cimento dell' armonia e dell' invenzione" en van de con certen voor cello en strijkers en „Alla rustica" van Antonio Vivaldi, gespeeld door „I Musici" op Philips A 00443 L en Philips 400049 AE. DE MUZIKALE APPRECIATIE is een barometer, die aangeeft welke on zichtbare verschuivingen zich in de levenssfeer voordoen. Men spreekt dan ook over het klimaat van de tijd en men mag wel veronderstellen dat de produ centen van muziek-in-plastic een fijn ge voel hebben voor wat „in the air" is. Nu is het niet mijn bedoeling aan de hand van de platencatalogus een soort sociale meteorologie te gaan beoefenen. Maar het feit, dat muzieken die twintig jaar geleden nog tot de hobby's van specia listen behoorden thans een hoge graad van waardering bereikt hebben, is te opvallend om aan voorbij te gaan. De belangstelling voor de instrumen tale muziek der Italianen is hiervan een voorbeeld, zoals blijkt uit de regelmaat waarmee hun namen (en vooral die van Vivaldi) in de maandelijkse bulletins van de grammofoonplatenindustrie te rugkeren. Philips heeft zelfs een reeks „Monumentae Italicae Musical" opgezet, die beoogt een documentair overzicht te geven van de muziek van het Apennijn- se schiereiland. Hierbij zal het concerto grosso natuurlijk een belangrijke plaats innemen. Het zal niet moeilijk zijn uit voeringen van hoge kwaliteit vast te leggen, daar er tegenwoordig immers veel ensembles zijn in Italië en daar buiten, die zich op de herschepping van deze oude muziek toeleggen en daarbij eerbied voor de oorspronkelijke tekst paren aan een vitale wijze van musiceren tot een dikwijls bewonderenswaardig geheel. Zo spelen „I Musici" het com plete werk „II Cimento dell'Armonia en dell' Invenzione" op drie platen. De eerste plaat bevat de bekende „Quattro Stagioni". (De vier jaargetij den) die ook in vele andere opnamen verkrijgbaar zijn. De concerti 9-12 van de reeks vallen niet op door bijzondere eigenschappen en betekenen naar mijn mening niet veel méér dan een goed gemiddelde in de produktie van iemand die over de vierhonderd van dergelijke werken gemaakt heeft (nog afgezien van ruim vijftig sonates, ongeveer even veel gewijde werken, veertig opera's en zovoorts). Een 45-toerenplaatje met een celloconcert in c (solist: Enzo Altobelli) en de „Concerto Alla Rustica" afge sloten door een hups en veerkrachtig slotdeel sla ik hoger aan. In het cello concert is bijzonder mooi gerealiseerd de wijze waarop de cello de sonore ruimte van het strijkorkest als het ware in een solo verlaat en weer betreedt in een tutti-passage. En tussen deze klanken die in hun licht en schaduw, woord en wederwoord zich door de componist volgens zijn in- vensie lieten bewegen als schaakstukken binnen de begrenzing van een symme trisch veld en volgens de orde van strenge regels, neemt men een nuance van melancholie waar, die eer de indruk wekt uit het werk-zèlf gegroeid te zijn dan door de maker „erin" gelegd. Waar aan ontsprong toch die raadselachtige echo binnen deze majestueuze zuilen van klank? Hier staan wij op het snijpunt van deze muziek en onze tijd. Want ook wij bewegen ons in onze voorstellingen binnen een architectuur, waarvoor de natuur het materiaal vormt en waarvan in experiment en onderzoek het bestek berekend werd, een wereldbeeld uit wetenschappelijke zekerheden. Maar opnieuw blijkt de structuur slechts de begrenzing te zijn waaraan de menselijke geest behoefte heeft,een voor waarde tot concentratie, een systeem dat misschien méér beantwoordt aan een ons ingeschapen verlangen dan dat het een antwoord geeft op de vragen, die mensen zich stellen over de wereld waarin zij leven. Wat binnen deze ge dachteschepping, dit „proefstuk van harmonie en inventie" voelbaar wordt, is het mysterie van een eindeloze ruim te die in mensen het bewustzijn van hun mogelijkheden wakker roept, maar ook een besef van onbehagen om de tijd die eindig is. Een structuur van kracht en eenvoud, die ons in het moment verbijstering herkennen. Want in de opperste helderheid wordt de mateloos heid van het raadsel waar wij voor bepaalt op het ondoorgrondelijke: dat speelt zich ook af in deze oude muziek waarin blijkbaar zo velen hun eigen staan, pas goed kenbaar. Sas Bunge J. L. T. Roelkens: „Lekker eten, mon péché mignon...." straatjes, die de veelbelovende naam dra gen van de Boterstraat en de Kleine Boter- straat, de Haringstraat, de Vlees en Brood straat Witloof, geliefde groente Witloof (ja, ja, ons Brussels lof) en asper ges zijn zeer geliefde groenten in België, die men op allerlei manieren vindt klaar gemaakt. Vooral de asperges, waarvoor nu weer de tijd gaat aanbreken, verorbert men er in grote hoeveelheden. Meestal dient men asperges daar op als gewone groenten. Bekend en geliefd is de Asperges de Malines (Mechelen) fondues, gekookt, in kleine stukjes gesneden, met een uitje in wat boter en water. Veel meer dan in Nederland eet men in België mosselen en garnalen. Natuurlijk zijn de garnalen, die je volgens de echte fijnproever alleen kersvers kunt eten, het lekkerst en het goedkoopst in de kustplaat sen. Mosselen echter lijken welhaast een Brusselse specialiteit. 25 variëteiten mosselen Op ontelbare wijzen worden zij daar op gediend en er zijn in de Belgische hoofd stad eethuisjes, die ze op 20 tot 25 ver schillende manieren weten klaar te maken! Als oesters, rauw met wat citroen mou- les parquées, in wat gekruid nat gekookt en wat peterselie er over heen gehakt simpelweg moules, in een fijne witte saus moules poulette, opgediend met een kerrysaus bij droge rijst moules du navi- gateur, eindeloos zijn de variaties. Deze „fruits du mer" zullen overigens slechts bestemd zijn voor hen, die de Expo bezoe ken in augustus, september of oktober, daar mosselen in juni en juli niet behoren te worden gegeten, althans zo willen de ken ners het. Natuurlyk kunnen wjj nog kolommen en kolommen vullen met al die heerlijke Belgische specialiteiten, maar wij hopen uw fantasie genoeg te hebben geprikkeld om u straks in België eens aan het experimen teren te zetten. Ga niet uit Brussel weg zonder het verder te hebben gebracht dan die Belgische frites, hoe lekker die ook zijn! Belgisch menu En voor al diegenen, die al naar Brussel geweest zijn als herinnering, voor hen, die nog moeten gaan ter opwekking en voor hen, die niet gaan als troost, geven wij nu nog enige grappige recepten, waarmee u een niet al te gewaagd maar toch typisch Belgisch menu kunt opbouwen. Wat soepen betreft, is de Belgische keu ken zeer duidelijk verwant aan de Franse, men vindt bijna overal de aardappel als Potage van Artevelde Was en snijd heel fijn: het blanke deel van twee mooie preien, een grote wortel, 't hart van een selderij, een grote ui, twee peterselie-worteltjes en een vuistje veldsla, of het hart van een kropsla. Boven een heel zacht vuurtje in 50 gr. boter laten smelten (ongeveer 20 minuten), niet la ten bruinen. Hierop giet u nu lVs liter bouillon, echte of van blokjes en 100 gr. in stukjes gebroken macaroni; gaar laten worden. Roer in de soepterrien goed dooreen 2 ei-gelen, een deciliter (koffie-)room en een stukje boter en giet hierop vlak voor het opdienen, voorzichtig roerend de kokende soep. Stoverjj a la Flamande sla, aardappelpuree. Snijd in blokjes 200 gr. mager rundvlees, 200 gr. kalfsvlees, 200 gr. -runderniertjes, zout en pepêr het, en braad die mooi bruin in een flinke lepel reuzel. Voeg hierbij 100 gr. fijngesneden ui en als dat kleur heeft, giet er dan 2 deciliter water op, wat thijm en 2 blaadjes laurier. Deksel erop en zacht jes laten stoven, 2 uur lang. Zo nu en dan De 22-jarige Ila Har-el, stewardess van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al, is in Miami Beach uit een groep van 25 mededingsters gekozen tot de volmaakt ste stewardess ter wereld. Zij won de eerste prijs in de aldaar ge organiseerde verkiezing van „Miss inter national stewardess", waarbij de deel neemsters in uniform in een vliegtuigca- bine moesten paraderen en beoordeeld werden op houding, charme, gratie en per soonlijkheid. Ila, een meisje van Poolse afkomst, wier vader in de oorlog omkwam, emigreerde van Polen naar Israel in 1951. Zij kan vloeiend Hebreeuws, Engels, Pools en Duits spreken. Ficus lyrata zou men een grote uitgave van de Ficus elastica kun nen noemen, meer al gemeen bekend als rubberplant, hoewel ten onrechte. Ficus lyrata vormt veel grotere bladeren en is in andere opzichten ook veel sierlijker. De vrij grote bladeren nemen nogal ruimte in beslag, Deze ficus moet 's winters be slist in een normaal verwarmde kamer ge kweekt worden en verlangt ook een vochtige atmosfeer. Veel sproeien met lauw water is dus we) gewenst. Gieten mag men ook in deze tijd niet met koud lei dingwater doen; doe er eerst een scheut warm water doorheen, zodat het in ieder geval lauw aanvoelt Laat ook onder de pot geen water staan; de plant kan er beslist niet tegen. Deze ficus heeft nogal veel voedsel nodig. Het is noodzakelijk haar wekelijks een weinig te bemesten; de be kende kamerplantenkunstmest kan men voor dit doel uitstekend gebruiken. Indien verpotten nodig is, kan men dit in 't vroege voorjaar doen. Gebruik er de bekende bloemistengrond voor en zorg dat onder in de pot wat scherven komen; het afvoer- gaatje mag althans onder geen enkele voorwaarde verstopt raken. minimi huw■iiiiiiiimii miiii Ze lachte naar de bomen en toenen toen.en toen, bekeek ze al hun mantels van blinkend zomergroen. Dag, riep ze naar de vogels, hoog op hun nieuwe nest. Dag, floten alle vogels terug. 'tKlonk als een echt orkest. Dag, riep ze naar het boerenland, dat stroomde plotseling vol met biggen, koeien, veulentjes en lammetjes van wol. Wat zeg je? Had je 't willen zien? Ze komt ook jouw straat door. Doe maar één stapje uit je deur Mies Botihuys Op onze Pagina voor de Vrouw van 24 mei j.l. hebben wij u verteld, dat u er niet tegen hoeft op te zien uw kroost mee te nemen naar de Expo in Brussel. Naast de Atomiumpoort bevindt zich een prachtig ingerichte kinderbewaarplaats waar u hen met een gerust hart aan de zorgen van de leidsters kunt toevertrouwen. Beter dan onze woorden geven waarschijnlijk de foto's de daar heersende sfeer van gezelligheid weer. Amerikaantjes, Belgen, Mexicaantjes en meer grut uit alle delen van de wereld amuseren zich met boetseerklei (foto boven). Het overdekte terras in de kinderbewaarplaats geeft de kinderen gelegenheid tot spelen of om een dutje te doen op de rustbanken (foto onder). FAYETVILLE, North Carolina (UPI) Mevrouw Louis Grant heeft de „Tal kathon" (Praatmarathon) gewonnen door 27 uur en 33 minuten zonder tussen pauzen te praten. Daarmee sloeg Zjj het record van 26 en een half uur en won zij duizend dollar aan prijzen. Haar echt genoot stond sprakeloos toe te horen en was nóg sprakeloos toen zij uitgepraat was. Aan het begin had hij gezegd dat zijn vrouw weinig spraakzaam is en alleen spreekt als het nodig is, „maar als zij een maal begint, dat gaat het aan een stuk door", voegde hij eraan toe. Het Gemeentemuseum in 's Gravenha- ge werkt mede aan een expositie van wer- ken van vrouwelijke schilders, die deze zo mer in Zürich wordt gehouden. Deze ex positie, die georganiseerd wordt door de directeur van het Kunsthaus in Zürich in verband met een grote expositie over de plaats van de vrouw in de Zwitserse sa menleving (Saffa 1958) toont het werk van de vermaardste schilderessen over de ge hele wereld. Het Gemeentemuseum in 's Gravenhage stuurt onder andere stuk ken van Charley Toorop en Jacoba van Heemskerk. Het Koninklijk kabinet van schilderijen (Mauritshuis) zal onder an dere schilderijen sturen van Judith Leys- ter, R. Ruysch en M. van Oosterwijk. Ter gelegenheid van zijn 75-jarig be staan heeft de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond A.N.W.B. besloten tot de instelling van een jaarlijkse A.N.W.B.- prijs met het doel, daarmee zijn waarde ring te uiten voor opvallend goede publi cistische prestaties van Nederlandse hand op toeristisch gebied. Deze prestaties zul len zowel de letteren en de journalistiek als de film, radio en televisie omvatten. De te bekronen werken dienen een bij zondere stimulans te vormen voor Neder lands toerisme in binnen-en buitenland en uit te munten of door hun cultureel niveau of doordat zij buiten de platgetreden paden gaan of doordat zij op andere wijze de kwa lificatie „opvallend goed" verdienen. De prijs zal bestaan uit een penning en een geldbedrag. Bij voorkeur zal ieder jaar tenministe een prijs worden bestemd voor journalistiek werk. Voor de toeken ning is een adviescommissie ingesteld, on der voorzitterschap van dr. H. J. Prakke. De toekenning zal voor de eerste maal ge schieden in 1958 over werk van de laatste vijf jaren en de uitslag wordt bekend ge maakt op de algemene vergadering van de bond, op zaterdag 14 juni, in het Kur- haus in Scheveningen. Ik zag haar binnenkomen, een vogel op haar hand. Ze droeg een hoed vol bloemen, zó danste ze door 't land. Het is wonderlijk hoe weinig bekendheid de Belgische keuken in ons land, vooral boven de grote rivieren, geniet. Vele bui tenlandse recepten passeerden in het afge lopen seizoen de revue in onze serie „De weg naar het hart van de man nimmer was er echter een Belgisch bij en wat de gemiddelde Nederlander van het Belgische eten weet, gaat over het algemeen niet verder dan de frites en het Belgische bier. Het leek ons dan ook wel goed om deze keer eens wat bijzondere aandacht te wyden aan de keuken van onze zuider buren, die veel meer omvat dan frites al leen. Zo zult u dan straks bij een bezoek aan dit gastvrije land niet uit louter on wetendheid de kans om met vele van de typisch Belgische gerechten kennis te ma ken, voorbij hoeven laten te gaan. En wie zou ons hierbij beter behulpzaam kunnen zijn dan de heer J. L. T. Roelkens, de directeur van het Belgisch Verkeers bureau te Amsterdam, een fervent aanhan ger en kenner van de goede keuken in het algemeen en de Belgische in het bijzonder? Dus zochten wij hem eens op in zijn bureau, dat op het ogenblik vol ligt met duizend en één zaken die ons allemaal Wereldtentoonstelling-associaties geven. Stapels folders, gidsen en affiches, spe ciale luciferdoosjes, plakzegels en kaarten, alles voorzien van het zo bekende Expo- embleem. „Er is een enorme belangstelling voor heel België, hier in Nederland," ver telt de heer Roelkens, „en wij moeten da gelijks topprestaties leveren om aan alle aanvragen om inlichtingen te voldoen. Op het ogenblik ontvangen wij zo gemiddeld een 175 brieven per dag! Tqd om over de Belgische keuken te pra ten heeft de heer Roelkens echter altijd. „Lekker eten, c'est mon péché mignon mijn lievelingszonde", verklaart hij goed moedig lachend en legt een prachtig folk loristisch kookboek voor ons op tafel. ..Maar daarvoor ben ik dan ook een echte Belg." Vermakelijke namen Brussel 1958 is de stad, waar de wereld zichzelf ontmoet. België, het land, dat deze zomer gastheer zal zijn voor de ontelbaren, die van heinde en ver zullen komen om geconfronteerd te worden met de prestaties van hun medemensen, zoals die worden belichaamd in de prachtige paviljoens van al die landen op de Heizelvlakte bij Brussel. Ook duizenden Nederlanders zullen, zo zij dit nog niet deden, naar Brussel trekken om daar de Wereldtentoonstelling te bezichtigen. Niet zelden zullen zij dan hun bezoek uitstrekken tot een verdere verkenning van ons zuidelijk buurland en daarbij dan tevens kennismaken met de Belgische keuken. zooi niets anders dan een visgerecht, een soort Belgische bouillabaisse. Men kent in België nu echter ook de Waterzooi van kip en zelfs van konijn! De Brusselaar die een grote kip-eter is niet voor niets draagt hij de Vlaamse bijnaam Kiekenfretter is vooral dol op zijn Waterzooi de volaille, die men kent in een groot aantal variaties. Verlaat u Brus sel niet voordat u een flinke porties Water zooi de volaille hebt verorberd, hetgeen u niet al te duur kunt doen in een van de vele kleine eethuisjes, waarmee de straat jes om de Grote Markt ziin bevolkt. De basis, zo ook in twee van de meest gegeten Belgische soepen: le potage au cresson (waterkerssoep) en de potage au pourpier (posteleinsoep). Hiermee kan men echter de Nederlanders over het algemeen niet erg plezieren, zo kozen wij dan voor u uit een heldere soep uit Vlaanderen, de potage Van Artevelde, zo genoemd naar de beken de Vlaamse volksleider uit de 14de eeuw. Vervolgens geven wij u het recept van een beetje een boerse maar zeer smakelijke Vlaamse stew, die de kostelijke naam draagt van Stoverij la Flamande en die u het best kunt eten met sla en aardappel puree. Ja en dan het nagerechtAls de heer Roelkens begint te spreken over de vele soorten vlaaien, taarten en koeken uit zijn vaderland, weet hij van geen ophouden. Iedere streek in België heeft zijn eigen flan, tarte of gateau, die allemaal hun weg vonden naar de hoofdstad. De keus was moeilijk, maar viel tenslotte op de rijsttaart, de meest verspreide en typisch Belgische taart, en wel op een recept uit Luik. La Dorée of wel de Doreye heet dit gebak, duidend op zijn goudgele uiterlijk. wat water toevoegen als de jus dreigt te verdampen. Als het vlees mooi zacht is, roert u eén paplepeltje aardappelmeel aan met twee soeplepels azijn (liefst kruiden-) maak hier de ragoüt mee af, laat nog even doorkoken. Doreye of la Dorét Maak een goed doorweekt deeg van 500 gr. bloem, 25 gr. bakkersgist, een kwart liter lauwe melk, 2 eieren, 125 gr. boter, 50 gr. suiker en een theelepeltje zout. Laat het tot de dubbele hoeveelheid rijzen en werk het dan nogmaals goed door voor het te gebruiken. Voor de vulling maakt u een rijstebrij, die vooral geen pap mag zijn.Denkt u er om dat de korrels niet stuk mogen gaan maar mooi groot en glanzend moeten zijn. 150 gr. goed gewassen rijst laten zwellen en gaar worden in een liter melk met een snuifje zout. Pas als de rijst gaar is er 150 gr. suiker doorheen roeren. Drie ei-gelen uitwrijven met wat koude melk en een af gestreken - eetlepel custardpoeder en dit voorzichtig roerend gebruiken om de war me rijst te binden. In een ronde, platte beboterde (spring-) vorm het deeg uitdrukken tot een kleine halve centimeter dikte, de oven goed voor verwarmen. Nu roert u door uw rijst drie vergruizel- de kokosmacaronen en lepelt er op het laatste nippertje drie tot sneeuw geslagen eiwitten voorzichtig door. Vul hiermee uw deegbak, en strijk hierover een korst uit van nog een vergruizelde kokosmacaron, die u hebt vermengd met ongeveer een half met wat suiker losgeroerd ei. Bak de taart gaar en goudgeel in uw goed warme oven in ongeveer een half uur. Het was zondagmorgen: de heerlijke ge legenheid om eens onbezorgd uit te slapen. Het echtpaar Van Duren draaide zich dan ook nog eens extra om, toen het met een blik op de klok, met blijdschap constateer de, dat het pas acht uur was. Niet echter hun veelbelovend dochtertje Jetje en het zoontje Freek, 't Was al rumoerig in hun slaapkamer; een onderdrukt schateren, gegooi met kussens en, ineens, een flinke plof, waardoor men wel kon begrijpen, dat één van beide kinderen uit bed getui meld was. De heer Van Duren klopte nij dig op de muur. „Wat stiller daar,als je blieft! 't Is nog in 't holst van de nacht, je moeder en ik willen nog slapen!" De kin deren schenen werkelijk te gehoorzamen! Het bleef tenminste stil en de ouders dom melden weer in. Maar na een poosje wer den ze weer wakker door gestommel in de kinderkamer. Scherp luisterden de Van Durens, trachtend iets op te vangen. Na een poosje begrepen ze: Jetje en Freek speelden „vader en moedertje". Zo na tuurgetrouw mogelijk. Jetje: „Mors je niet al je as op mijn kleed!" Freek: „Neem dan ook niet altijd de asbak weg!" Jetje: „Ik heb je overhemd op de stoel ge legd, het is schoon!" Freek (schijnbaar na een grondig onder zoek) „Er zit geen knoop an!" De ouders in bed, zagen zichzelf als w een spiegel. Toen Freek weer: „En hier is het huis houdgeld" waarop driftig-stampend Jetje half huilend reageerde: „Bah! Je speel' niks echt! dat moet je toch niet zó maar geven, dan moet je eerst ruzie maken!" Mies van Oss

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 16