Hartekreet
uit 1933
van de voorzitter
nu nog actueel
UMPIE IN DE DROOMTUIN
FILTRA Son filtre est si pur
RUSTIGE LANDING
Staalkaart van Spanje in
het Openluchttheater
Agenda voor
Haarlem
ns vervolgverhaal
ZATERDAG 14 JUNI 1958
4
DE A.N.W.B. 75 JAAR
De radio geeft zondag
T elevisieprogramma
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Dr. J. A. Bierens de Haan
in Sienna overleden
Toekenning van drie
A.N.W.B.-prijzen
CORPS Y DANZAS
Verbazingwekkend goed!
DROSTE PASTILLES Altijd welkom
In tegenstelling tot zijn oraties op jaarvergaderingen in voorbije jaren waarbij
maar al te vaak gewezen werd op zwakke plekken in ons verkeer en waarbij met
scherpe woorden en heilige verontwaardiging de vinger werd gelegd op gebreken van
verkeerswetgeving, verkeersregeling en wegaanleg besprak de A.N.W.B.-voorzitter,
de heer P. F. Zimmerman, vandaag op de jaarvergadering in Scheveningen een
feestelijk getinte rede uit, waarin hij mijmerde over A.N.W.B.'s verleden en een blik
sloeg in de toeristische toekomst. De reden voor deze ommezwaai van aanklager tot
feestredenaar was het 75-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandsche Toeristen
bond A.N.W.B. en een voldoende aanleiding om nu eens te memoreren hoe de
A.N.W.B. in driekwart eeuw uitgegroeid is van een klein clubje enthousiaste jonge
mensen op een velocipede tot een machtige, rond 400.000 leden tellende algemene
verkeersbond. Voorzitter Zimmerman wijdde uiteraard vele woorden aan wijlen
Edo Bergsma van zijn 22ste tot zijn 75ste jaar voorzitter en aan diens opvolger,
wijlen de heer Bloemers.
Wat de toekomst betreft dacht de ANWB
voorzitter aan de voortdurende bedreiging
van de natuurgebieden en recreatiemoge
lijkheden van ons kleine land. „De ont
wikkeling van de laatste jaren heeft wel
geleerd, dat wij in het belang van de re
creatie en de volksgezondheid moeten blij
ven vragen om maatregelen, niet alleen om
de echte natuurmonumenten te behouden,
hoe verdienstelijk en onmisbaar ook op
zichzelf, maar ook om alles wat in ons
dichtbevolkte land nog natuurgebied ge
noemd mag worden, te bewaren", aldus
de heer Zimmerman. „Om onze elf mil
joen inwoners enige frisse lucht en enige
eenvoudige recreatiemogelijkheid te bie
den, zal men verder moeten werken aan
de schepping van nieuwe recreatiegebie
den, van eenvoudige picnicplaatsen langs
de grote wegen tot bossen in onze nieuwe
polders, watersportcentra langs onze
waterwegen en kampeergelegenheden
overal in het land.
HILVERSUM I 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. Con
vent van Kerken: 10.00 Gerei, kerkdienst. NCRV:
11.30 Gram 1.45 Tenor en orgel. KRO: 12.15 Gram.
12.20 Apologie. 12.40 Instr. octet. 12.55 Zonnewij
zer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 Gram.
13.25 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Brabants
orkest en soliste. 15.00 De Vliegende Hollander,
caus. 15.10 Tenor en piano. 15.30 Muz. caus. 16.00
Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Zangdienst.
17.45 De Kerk aan het werk. 18.00 Het geladen
schip. 18.30 De Kerk aan het werk. 18.40 Pastorale
rubriek. NCRV: 19.00 Kerkelijk nieuws. 19.05
Gram. 19.30 De mens en ik. De Joodse mens,
caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Act
20.45 De gewone man. 20.50 Lichte muziek. 21.15
Gram. 21.20 U bent toch ook van de partij?, caus.
21.30 De grote vis, hoorsp. 22.20 Lichte muz. 22.35
Uit het Boek der Boeken. 22.45 Avondgebed en
liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Nat. dans-
kampioenschap 1958.
HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk leven,
caus. 10.00 Strijkoctet. 10.30 Nieuws van de boe
kenmarkt. 10.40 Cabaret. 11.20 Gram. AVRO: 12.00
Theaterorkest en solist. 12.30 Sportspiegel. 12.3d
Amus.muz. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 Bui
ten! ovèrz. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Voor de
strijdkrachten, .14.00 Boekbespr. 14.20 Sopraan en
piano. 14.50 De Goddelijke Vrouwe, caus. 15.0o
Kamerork. en solist. 16.00 Lichte muz. 16.30 Sport-
revue. VARA: 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nieuws, sportuits! en sportjournaal. VPRO:
18.30 Korte Ned. Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00
Kerkdienst voor de jeugd. 19.30 De Open Deur.
AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-ork. 20.45
Comme ci, comme ca, stemmingsbeeld. 21.00 Chan
sons. 21.45 Lichte muz. 22.00 Westindisch orkest.
22.15 Journ. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00
Dansmuziek.
BLOEMENDAAL 245 M.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uit
zending van de dienst gehouden op zondag 8 juni
om 2 uur). 11.15 ds. Gabe van Duinen van Was
senaar-Zuid (uitzending van de dienst voor be
langstellenden, gehouden op zondag 8 juni om
8.30 uur). 3.45 ds. G. Toornvliet (rechtstreekse
uitzending).
BRUSSEL 324 M.
12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera-
en Belcanto-conc. 15.45 Gram. 16.30 Idem. 17.00
Sportuits! 17.15 Gram. 17.50 Idem. 18.30 Godsd.
halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling.
20.00 lm weiszen Röss! operette. 21.30 Gram. 21.30
Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws.
23.05—24.00 Gram.
VOOR ZONDAG
NTS: 18.45—20.50 Wereldkamp. voetbal: Noord-
IerlandDuitsland.
HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuits!
8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de
vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Voordracht. 10.00 Gram.
10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.15
Gevar. progr. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.53
Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Marinierskape!
14.05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw.
15.15 Pianoduo. 15.45 Gram. 16.00 Bijbellezing.
16.30 Kamermuz.ens. 17.00 Voor de kleuters. 17.Id
Voor de ieugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.: De B.B. van binnen en van bui
ten: mr. L. Tielenius Kruythof, directeur van de
stichting bevordering bescherming burgerbevol
king, vraagt de aandacht van de Nederlandse
noodwacht. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Sport. 18.40
Engelse les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Gram.
19.15 Kamermuz. 19.35 Volk en Staat, caus. 19.50
Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Vraaggesprek. 20.45
Kinderkoor.. 21.20 De zonovergoten kust, report.
21.40 Musette-muz. 22.00 Boekbespr. 22.15 Muz.
portret. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en
SOS-ber. 23.15 Gram. 23.40-24.00 Evangelisatie
uitzending in de Duitse taal.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. VPRO:
10.00 Voor de oude dag. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Promenade-ork.
en solist. 11.40 Sopr. en piano. 12.00 Dansmuziek.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat
teland. 12.38 Hammondorgelspe! 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de middenstand. 13.20 Pianotrio. 13.45
Voor de vrouw. 14.00 Blaaskwintet. 14.25 De min
naars van Sara Proost, hoorsp. 15.10 Gram. 15.30
Zestig minuten voor boven de zestig. 16.30 Gram.
17.15 Vakantietips. 17.50 Mi! comm. 18.00 Nieuws
en comm. 18.20 Amus.muz. 18.50 Ouenbaar Kunst
bezit. 19.00 Pa riem. overz. 19.15 Lichte muz. 19.45
Regeringsuitzend.: Kampvuren in Nederland, een
klankb. over het werk van de Neder! kampeer-
raad, door B. M. van Griethuysen. 20.00 Nieuws.
20.05 Filharm. ork. en soliste. 20.30 Voordr. 20.50
Sopr. en piano. 21.45 Hoe zit een politieke partij
in elkaar?, caus. 21.30 Pianotrio. 22.00 Toeristische
indrukken. 22.40 Strijkork. 23.00 Nieuws. 23.15—
24.00 Radio-philharmonisch orkest.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Ja
panse muz. 14.30 Bazuinkwart. 14.40 Pianorecital.
15.00 Gram. 15.35 en 15.50 Idem. 16.00 Koersen.
16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram.
17.45 Meisjeskoor. 18.00 Franse les. 18.15 Kinder
lied. 18.20 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00
Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Franse
les. 21.00 Gram. 21.30 Amus.muziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Orgelconc. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zee
lleden.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Mensen, dingen,
nu.20.30 Interview. 20.55 Patti Pageshow (film).
21.10 Wat is Yoga?, gesprek. 21.30 Politieke pop
penkast. 21.45 Lichte muziek.
Edo Bergsma's uit 1933 stemmende har
tekreet, door de heer Zimmerman geci
teerd, was evenzeer een waarschuwing,
want ook nu nog klinkt zij actueel:
„Krachtig is er gearbeid ter wille van
het verkeer. Veilige wegen, mooie, aan
het landschap aangepaste wegen hebben
wij gevraagd, verbetering werd bevorderd
en er werd heel veel bereikt. Het nog altijd
schrikbarend hoog getal verkeersongeval
len schreeuwt ons als het ware toe: helpt
toch: prikkelt toch tot werken voor de
veiligheid van wie ons lief zijn, overlegt
steeds met gelijkgezinden om te komen
tot beperking van de onveiligheid, zet voort
uw heilzaam werk op de scholen en bij
de jeugd daarbuiten, opdat de kinderen
leren, zichzelf te hoeden. De wettelijke
regelen van het verkeer op de weg behoe
ven nog altijd op breder grondslag ge
bracht te worden en het toezicht op wat
geregeld is, moet nodig scherp en meer
deskundig worden gemaakt".
Historie
Uit de rijke historie van de eenvoudige
„fiestclub", die zich tot een indrukwek
kend grote algemene verkeersbond ont
wikkelde, putte voorzitter Zimmerman tal
van interessante zaken: dat wegwijzer nr.
1 nog steeds staat op de 's-Gravenweg in
Kralingen, dat het 25-jarig bestaan werd
gevierd met 28.000 leden, dat bij de mijlpaal
van het halve eeuwfeest de bond 100.000
leden telde en thans bijna 400.000, terwijl
er meer dan 5.000 wegwijzers en duizen
den andere bondsrichtingwijzers zijn ge
plaatst.
„Het heeft waarlijk niet aan Edo Bergs
ma gelegen, aldus de heer Zimmerman,
dat de „Veiligheidsdienst", waarom hij in
1923 vroeg, pas ruim twintig jaar later ge
realiseerd werd in de vorm van de wegen
wacht".
Aan het slot van zijn jubileumrede zei de
heer Zimmerman:
,Laat ons rustig, vastberaden en vol
vertrouwen op onszelf verder gaan. Onze
voorgangers hebben terdege de kunst ver
staan. de ontwikkeling niet alleen op de
voet te volgen, maar de feiten ook vóór
te blijven. Dat is ook onze taak. Laten wij,
die in verschillende functies de bond mee
besturen, vertrouwen putten uit het ver
leden, uit het besef van eigen kracht en
uit de doelstellingen, welke de basis van
ons werk vormen".
Onderscheiding
Voorafgaande aan de jaarvergadering
heeft de jubilerende ANWB gisteravond
in hotel „Witte Brug" een diner gegeven.
Tot de gasten behoorden de ministers Wit
te en Algera, staatssecretaris Höppener
en burgemeester Kolfschoten van Den
Haag.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
mr. Algera, deelde mede dat de koningin
de heer A. G. M. Boost, directeur van de
afdeling Wegen en Verkeer van de ANWB,
had benoemd tot officier in de orde van
Oranje Nassau, wegens zijn grote verdien
sten voor het Nederlandse verkeer.
Het diner werd voorafgegaan door een
ontvangst in de Witte Sociëteit. Daar werd
de jubilerende ANWB gehuldigd door tal
van vertegenwoordigers van het bedrijfs
leven, door afgevaardigden van andere
verkeers- en vervoersbonden in ons land
en van organisaties op het gebied van na
tuurbescherming en recreatie. Het oudste
in leven zijnde lid van de ANWB, mr.
C. Thiebout uit Bussum, die reeds 73 jaar
lid is, was bij de receptie aanwezig.
In Sienna (Italië), waar hü met vakantie
verbleef, is onverwacht op de leeftijd van
vijfenzeventig jaar overleden dr. J. A.
Bierens de Haan, secretaris van de te
Haarlem gevestigde Hollandsche Maat
schappij der Wetenschappen, gewoond heb
bend te Amsterdam.
Nadat hij in 1938 lid was geworden van
deze maatschappij, is hij een jaar later tot
secretaris benoemd. Regelmatig kwam hij
naar het gebouw aan het Spaarne om de
werkzaamheden te verrichten. Zijn arbeid
kwam onder meer op de jaarvergaderingen
tot uiting bij het uitbrengen van de versla
gen. Hoe zijn werk gewaardeerd werd,
bleek onder meer in 1953 tijdens een hul
diging bij het bereiken van de zeventigste
verjaardag. Hem werd een geschilderd
portret aangeboden, dat hangt in de be
stuurskamer der maatschappij.
De heer Bierens de Haan is op 17 maart
1883 te Haarlem geboren, bezocht het gym
nasium aldaar en liet zich inschrijven als
student aan de Universiteit te Utrecht,
waar hij eerst sterrenkunde en later biolo
gie studeerde. Op 14 januari 1913 promo
veerde de thans overledene op een proef
schrift getiteld „Over homogene en hetero
gene versmeltingen bij Echiniden-kiemen".
Dit was het eerste Nederlandse werk over
experimentele embryologie. Tijdens zijn
studie en daarna was hij werkzaam aan
het Zoölogisch station te Napels en aan de
Biologische Versuchsanstant te Wenen. Bij
het uitbreken van de oorlog in 1914 keerde
dr. Bierens de Haan naar ons land terug
om zijn militaire plichten te vervullen. Hij
was eerste luitenant en later kapitein bij
de landweer; eerst, was hij ingedeeld bij
het veldleger en vervolgens bij de generale
staf.
Zijn belangstelling ging hoofdzakelijk uit
naar het zuivere, niet toegepaste, weten
schappelijk onderzoek. Daar hij belangstel
ling had opgevat voor de dierpsychologie,
die toen onder invloed van prof. dr F. J. J.
Buytendijk in Nederland meer aandacht
kreeg, ging hij in 1921 naar Genève, waar
hij twee jaar werkte in het Psychologisch
Instituut van prof. Claparède. Als privaat
docent aan de Amsterdamse universiteit
van 1924 tot 1939 kreeg hij de gelegenheid
in Artis een laboratorium voor dierpsycho
logie te vestigen. Van deze unieke gelegen
heid om te werken met andere dieren dan
de soorten die gewoonlijk voor laborato-
rimus-onderzoekingen worden gebruikt,
heeft hij een ruim gebruik gemaakt. Dat
blijkt uit zijn vele publicaties. Deze hande
len onder meer over het zien van kleuren
door dieren, het gebruik van werktuigen
door dieren, het tellen door dieren en der
gelijke. In 1926 werd hij redacteur van het
„Vakblad voor biologen", welke functie hij
tot 1940 bekleedde. Voorts was hij actief
lid van de Nederlandse Dierkundige Ver
eniging en andere wetenschappelijke ver
enigingen en organisaties. De Zoological
Society te Londen benoemde hem tot cor
responding member.
Voorts was dr. Bierens de Haan bestuurs
lid van de Bond Heemschut en vervulde
hij een aantal jaren het voorzitterschap.
Bij het veertigjarig bestaan van deze bond
werd hij benoemd tot officier in de orde
van Oranje-Nassau.
Dat zijn belangstelling ook uitging naar
zijn geboortestad is onder meer gebleken
uit zijn publicatie voor de Vereniging
„Haerlem" over „De geschiedenis van een
verdwenen Haarlems museum van Natuur
lijke historie" en in een artikel in hét jaar
boek 1948 van deze vereniging over „Het
huis Spaarne 17", de zetel van de Holland
sche maatschappij der Vetenschappen.
Ter gelegenheid van zijn vijfenzeventig
jarig bestaan heeft de A.N.W.B. besloten
tot instelling van een jaarlijkse A.N.W.B.-
prijs over te gaan, met het doel zijn waar
dering te uiten voor opvallend goede pu
blicistische prestaties op het gebied van
letteren, dagblad- nieuwsblad- en tijd
schriftpers, film, radio en televisie van
Nederlandse origine op toeristisch gebied.
De te bekronen prestaties dienen een bij
zondere stimulans te vormen voor Neder
lands toerisme in binnen- en buitenland.
De prijs ieder jaar kunnen er maxi
maal drie verleend worden bestaat uit
een speciale penning en een bedrag van
zevenhonderdvijftig gulden. Dr. A. J.
Prakke maakte dit nieuwe initiatief van
de A.N.W.B. op de algemene vergadering
bekend.
Dit jaar zullen deze prijzen uitgereikt
worden aan Aar van de Werfhorst voor de
voortreffelijke tekst bij het fotoboek
„Overijsel", aan Jan Engelman voor zijn
boek „Tweemaal Apollo" en aan Bert
Haanstra voor zijn film „En de zee was
niet meer."
Umpie had echt wel trek in een gekookt eitje. Hij pakte het eierdopje aan en wou
juist het ei gaan pellen, toen opeenszzzzjiet!een steentje door de lucht
suisde en het ei trof. En dat vloog in duizend stukken en klieders uit elkaar!
Umpie liet van schrik het dopje vallen en keek verbaasd om. Daar stond het bolhoed'
mannetje, met zijn katapult in de hand, te springen en te schaterlachen van plezier.
„Hihihihahahamooi geraakt, hè?" gierde hij.
44-45
Advertentie
Het is alweer ettelijke jaren geleden
zes, als ik mij niet vergis dat het Ne
derlandse publiek voor het eerst kennis
maakte met het grote, folkloristische ge
zelschap uit alle delen van Spanje, dat on
der het motto „Coros y Danzas" (letter
lijk: liederen en dansen, hetgeen vanouds
op hetzelfde neerkomt) een verrukkelijke
revue van authentieke volkskunst vol
vaart en verscheidenheid vertoonde. De
deelnemers hieraan worden jaarlijks ge
kozen op een te Madrid van overheidswe
ge georganiseerd concours. Intussen is de
ze steeds vernieuwde groep, voorname
lijk uit studenten bestaande, vrijwel de
gehele wereld rond geweest, overal geest
driftige successen oogstend en niet ten
onrechte. Na een serie voorstellingen in
Brussel ter gelegenheid van de Expo is
deze ruim honderdtwintig leden tellende
federatie opnieuw in ons land. Donderdag
trad men op in een stadspark te Utrecht,
waar vijfduizend toeschouwers op de tri
bunes hadden plaatsgenomen. Vrijdag de
dertiende werd het programma herhaald
in Bloemendaals Openluchttheater voor.
vijfhonderd toeschouwers. Gelukkig blijft
het daar niet bij, want het onderhouden
de feest wordt voortgezet: hedenmiddag
voor middelbare scholieren, des avonds
voor iedereen en dan zondag nog twee
keer. Een feest is het inderdaad, zeker in
deze weelderig met natuurschoon gestof
feerde ruimte, waar dit romantische eve
nement de confrontatie met een levend
verleden van vreemde herkomst een
bijkans ideale entourage vindt.
.Uiteraard moet men hier niet de. geraf
fineerde stilering en de spectaculaire vir
tuositeit verwachten, die men te zien
krijgt van de kleine beroepsensembles,
doorgaans gespecialiseerd in slechts en
kele regionen. Overigens zal het wel me
de een gevolg van bekendheid daarmee
zijn, dat de zwierig meeslepende dansen
uit het zuiden, de Sevillanas met name,
ook nu met de meeste bijval werden be
loond. Dat is eigenlijk niet helemaal recht
vaardig jegens de andere groepen, die bij
voorbeeld met een Catalaanse polka, de
golvende ritmiek van de Canarische eilan
den, de elegantie van de Galicische licht
voetigheid en met diverse jotas ten min
ste gelijkwaardige bijdragen leverden
Zoals de volken der wereld één grote en
wijdvertakte familie vormen, zo bevatten
ook hun duidelijk te onderscheiden dan
sen bij alle specifieke kenmerken soms
merkwaardige verwantschappen, hetgeen
te danken is aan oorlogen, ontdekkings
reizen, migraties en kruistochten. Zo zal
het voor velen wellicht verrassend zijn ge
weest allerlei voetkruisingen te aanschou
wen, die men kent van de Keltische cul
turen, naast wiegende bewegingen van
de overigens meestal vrij passief blijven
de bovenlichamen, die uit Turkse invloe
den voorkomen. Ook de bewijzen van wis
selwerking van het klassieke ballet, voor
al in de bolero en in de Baskische bijdra
gen, zijn bijzonder interessant.
Door dergelijke dingen wordt het bij
volksdansen altijd dreigende gevaar van
eentonigheid bezworen. Er is bij alle een
voud afwisseling genoeg, waarbij nog ge
zegd moet worden dat het een wonder mag
heten hoe men ondanks de vrijwel dage
lijkse herhaling van betrekkelijk simpele
motieven zo'n frisse geest weet te bewa
ren. Voor het gebrek aan mannen heeft
men ovèr het algemeen aantrekkelijke op
lossingen bedacht, zoals het ook mogelijk
bleek een zwaarddans met kleurige doe
ken uit te voeren en toch de essentiële fi-
Advertentie
Ja, de verrukkelijke Droste flikken genieten de
voorkeur van de fijnproever. In vier delicieuze
smakendessert, melk, mokka, bitter-zoet.
27.
Voor Patsy leken die laatste vier en een half uur er
echter wel veertig. Zij bevond, dat zij als het ware
werktuiglijk in de keuken hielp, de ontbijtbladen
rondbracht en met de passagiers babbelde.
De lang verbeide aankomst op het vliegveld New
York was overigens weinig imponerend: schoorste
nen en gashouders en regen, die neerkletterde op
een verzameling van kris en kras lopende startbanen,
die net een geweldige pleister leek op die zanderige,
door de wind bestreken, kust.
Joanna bracht haar langs de immigratie-autoritei
ten en de douane en nam haar mee naar de lessenaar
van de accountant, waar zij de gele enveloppe ging
ophalen die de dollars bevatte, waarmee zij in de
eerstvolgende drie dagen hun maaltijden zouden moe
ten betalen. Maar inplaats van Patsy te wijzen op de
grote wolkenkrabbers, stopte Joanna haar in de perso-
neelwagen en liet haar rustig achterin zitten.
De meisjes hadden naast elkaar liggende kamers
op de 25ste verdieping van een hotel op Lexington
Avenue, waar de bemanningen altijd logeerden. Ter
wijl Patsy met de sleutel van kamer 2561 stond le
morrelen, zei Joanna: „De eerste keer is altijd de
ergste, maar je zult er wel aan wennen. Ga nu maar
lekker slapen en dan gaan we morgen winkelen".
Toen gaf het slot een welkome tik en Patsy liep een
vrolijk gemeubileerde kamer binnen.
In de hoek stond, als of het een prijs was, waarvoor
zij de gehele Atlantische Oceaan was overgestoken,
om die te komen halen, een keurig divanbed.
,En nu", zei Joanna de volgende dag, toen de meis
jes op een radiator van de centrale verwarming in
Patsy's kamer zaten, neerkijkend op het gewoel van
Lexington Avenue tweehonderdvijftig voet beneden
haar, „hoeveel dollars heb je nog over?"
Uit haar tas kwam de enveloppe, die Patsy de vorige
dag op het vliegveld had gekregen en zij zei: „Ik heb
tot na acht uur geslapen. Toen kreeg ik trek en ben
naar een restaurant gegaan om wat te eten".
„Welk restaurant?"
„Hier vlak bij op de hoek".
Joanna zuchtte. „En wat heb je daar genomen?"
„De kelner zei, dat de biefstuk heel goed was".
„En de rekening!" zei juffrouw Trent een beetje
kortaf, alsof zij de spanning niet langer verdragen
kon. „Hoeveel?"
„Drie dollar veertig".
Joanna trok een ontsteld gezicht. „Zeg vie#r dollar,
alles inbegrepen. Dus je avondeten kostte 'je bijna
dertig shilling! Enfin, dat lost meteen de vraag op,
waar we vandaag moeten gaan ontbijten. Als je ten
minste nog enige boodschappen wilt doen, dan gaan
we voor ons ontbijt naar de automatiek. Haal je jas".
Terwijl Patsy naar de hangkast liep, werd Joanna's
aandacht getrokken door het gewirwar van hel ge
kleurde auto's daar beneden, de taxi's die oranje of
in wit en zwart geblokt waren en voortdurend voorbij
schoten. Ze zei: „Alles is hier zo vol leven, hè? Je
zult zien, dat wij het zelf ook te pakken krijgen. De
bemanning komt hier werkelijk tot leven. Ik sprak
Bill Maynard gisteren en hij stelde voor vanavond
een partijtje voor de bemanning in zijn kamer voor.
Klaar?"
Zij nam Patsy, die een keurige swagger droeg, koel
tjes op. „Je ziet er goed uit". Zij verdween in haar
eigen kamer en kwam te vorschijn in een lange rode
jas van militaire snit.
De meisjes liepen naast elkaar door de lange met
lopers belegde gangen. Patsy vond het overal een
beetje te warm, maar buiten blies er een scherpe
wind, die de witte wolken om de toppen van de wolken
krabbers deed jagen. Nieuwe gebouwen schenen over
al om hen heen te worden opgetrokken.
Ze veranderen hier net zo gemakkelijk van gebouw
als van automerk", zei Joanna, die Patsy naar een
hoge meccano-achtige structuur zag kijken, waar een
groep bouwvakarbeiders, wier hoofden beschermd wa
ren met bruine helmen, opgewekt aan het werk was.
„De volgende hoek om! En ga niet de straat over voor
de lichten groen zijn, of je wordt neergemaaid".
„Prachtige winkels", zei Patsy, half staan blijvend
voor een uitstalling van strandtenten en schone baad
sters naast een groot bord, waarop stond: For Nassau.
„Later, als je dan tenminste nog dollars hebt".
Joanna nam haar stevig bij de arm en haaste zich
voort. „Zo, hier zijn we er! Nog niet zo slecht, hè?"
Zij bracht Patsy naar een grote cafetaria, waar zij
ieder een dienblad namen. Alle vier wanden waren
bezet met automaten, die afgesloten waren door klei
ne vierkante ruitjes.
„Bacon", zei Joanna. „Vijfentwintig. Een ei kost
maar vijftien. Dus een ei".
Zij lieten de munten in de gleuf vallen. Koffie, toast,
ei en havervlokken het kwam allemaal uit de klei
ne glazen doosjes.
„Ziezo", zei Joanna, haar blad op een van de tafel
tjes neerzettend. „Vijfenveertig cents en een hele
maaltijd". Ze begon de buit voor zich uit te stallen.
„Wanneer je nu nog een paar cadeautjes wilt kopen,
dan zullen we hier moeten lunchen ook. En als je je
haar wilt laten kappen, dan komen we voor ons diner
ook hier terecht." Zij dronk even van de koffie. „Pri
ma!", zei ze en ging toen voort. „Er is een kapsalon
in het hotel, weet je en niet te duur. En het is altijd
prettig om vóór een partijtje even je haar te laten
doen".
„Dat partijtje, waar je het straks over had?"
„Precies. En jij komt ook".
„Maar niemand heeft me gevraagd." Patsy lachte
een beetje verlegen. „Ik kan zo maar niet gaan. En
bovendien zou ik liever
„Niks te lieveren... je komt. Natuurlijk heeft nie
mand je gevraagd. Het is een partijtje voor de be
manning. En ben je een lid van de bemanning, ja
of neen?"
Patsy gaf trots toe, dat dit inderdaad het geval was.
„Bovendien wordt dit van je verwacht. En het zou
zeer verkeerd lijken en zeer a-sociaal, als je niet
ging. Ze zouden denken, dat jij iemand bent, die zich
op een afstand houdt. Geen kameraadschap. Geen
saamhorigheid. Geen..."
„Schei maar uit", lachte Patsy. „Ik kom al".
„Natuurlijk", zei Joanna. „Bovendien is dat de ma
nier om mensen te leren kennen. En met wie zouden
de mannen moeten dansen, als wij niet gingen?"
Een half uur later ging zij vrolijk langs de roltrap
pen van de New Yorkse magazijnen. Joanna was een
onuitputtelijke bron van informatie, waar men de
goedkope nylons kon krijgen of dat kleine aardige in
strumentje voor de keuken, dat haar moeder zoveel
tijdsbesparing zou bezorgen en de chique sokken (zij
twijfelde er aan, of hij ze ooit zou dragen) voor haar
vader.
(Wordt vervolgd)
guren te ontwikkelen. Men moet vooral
niet verzuimen met deze attractieve staal
kaart van zeden en gewoonten op het Ibe
risch schiereiland kennis te maken: het zal
ongetwijfeld de plezierigste les in aard
rijkskunde zijn, die men ooit heeft bijge
woond. Het is alleen jammer, dat er geen
gedrukte programma's zijn, afgezien dan
van de dure souvenirboeken, die geen
handleiding bieden om de nummers op de
voet te volgen. Er zou al veel gewonnen
zijn als de aankondigingen verstaanbaar
werden gedaan.
Zoals de vorige keer worden ook nu alle
groepen begeleid door eigen muzikale en
sembles in typische klederdrachten en
met originele instrumenten, zodat men
niet alleen gitaren en castagnetten hoort,
maar ook een soort doedelzak, trommen
en tamboerijnen, benevens de blazers uit
het oosten. Het jubileumseizoen in Bloe
mendaal is met gunstig weer in het
vooruitzicht goed begonnen.
D.K.
Advertentie
ZATERDAG 14 JUNI
Openluchttheater: Optreden van het
Spaanse dansensemble „Coros y Danzas",
20 uur.
TENTOONSTELLINGEN:
't Goede Uur: Expositie van werk van
Kees Verwey 1019 uur. Kunstzaal „De
Ark": Tentoonstelling van werken van
Merac 1022 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „De drie Rinaldo's", 18
jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„Hotel Onder Verdenking", 18 jr., 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „The bridge on
the river Kwai", 14 jr., 21 uur. Luxor Thea
ter: „Jakhalzen der onderwereld" 18 jr., 19
en 21.15 uur. Minerva Theater: „Interpol",
18 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater:
„Zeven broers zoeken zeven meisjes", a.l.,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „The man
from del Rio", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De lord, de lady en de butler",
a.l., 19 en 21.15 uur.
ZONDAG 15 JUNI
Openluchttheater: Het Spaanse dans
ensemble „Coros y Danzas", geeft uitvoe
ring om 14.30 en 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN:
Huis van Looy: Tentoonstelling van een
collectie van moderne kunstwerken, 14—17
uur. 't Goede Uur: Tentoonstelling van
werken van Kees Verwey 1019 uur.
Kunstzaal „Ten Bruggen Cate": Expositie
van werken van Henk van Es 14—17 uur.
Gebouw „De Waag": Expositie van wer
ken van Bram Phil 10—17 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „De drie Rinaldo's'', 18
jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals-
theater: „Hotel onder verdenking", 18 jr.,
14.16.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Het
rijk van de zon", 14 jr., 11 uur. „The bridge
on the river Kwai", 14 jr., 13.30, 16.30 en
20 uur.Luxor Theater: „Jakhalzen der On
derwereld", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Minerva Theater: Leerlingen van Nel Roos
geven uitvoering; 14.30 uur. Rembrandt
Theater: „Geen plaats voor wilde dieren",
a.l., 11 uur. „Zeven broers zoeken zeven
meisjes", a.l., 14, 16..15, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „The man from del Rio",
14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De wereldzee" en „Rovers van
het moeras", a.l., 11 uur. „De lord, de lady
en de butler", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
MAANDAG 16 JUNI
TENTOONSTELLINGEN:
Huis Van Looy: Tentoonstelling van een
collectie van moderne kunstwerken, 10—
12.30 en 13.3017 uur. 't Goede Uur: Ten
toonstelling van werken van Kees Verwey
1019 uur. Kunstzaal „De Ark": Exposi
tie van zeldzame krijtlitho's uit bezit van
Koning Leopold I, 10—13 uur. Gebouw „Dc
Waag": Expositie van werken van Bram
Phil, 1017 uur. Kunstzaal „Ten Bruggen
Cate": Expositie van werken van Henk van
Es 1117 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „De drie Rinaldo's", 18
jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Hotel onder verdenking", 18 jr.,
14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Tne
bridge on the river Kwai", 14 jr.,.14 en 20
uur. Luxor Theater: „Jakhalzen van de on
derwereld", 18 jr., 14, 19.15 en 21.15 uur.
Minerva Theater: „Bonjour Tristesse", 18
jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Zeven
broers zoeken zeven meisjes", a.l., 14, 16.15,
19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „Het uur der wraak", 14 jr„
14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De
lord, de lady en de butler", a.l., 14.15, 19 en
21.15 uur.