en zien UMPIE IN DE DROOMTUIN 7^ïda. RUSTIGE LANDING Als de kraanvogels overvliegen Agenda voor Haarlem Kort en bondig 4 AANKONDIGINGEN ÏN i ÉJfJ Cricket op t.v.-scherm De radio geeft zondag T el evisie programma De radio geeft maandag T el evisie programma Ifoor goede en duurzame vloeren EDELHÖUT vloeren Tollensprijs voor schrijfster Maria Dermout EEN FRAAIE RUSSISCHE FILM Scapinowed strijd sloeg aan Jeugd leverde driehonderd balletideeën Balletvoorstelling in Santpoort uitgesteld Burgemeester van Goes overleden Jubileumtentoonstelling in Rijksmuseum geopend Middeleeuwse kunst der noord elijk e Ned er lande n9 9 Aardige expositie in Provinciaal Ziekenhuis Woningwetflats van negen verdiepingen in Den Haag is vervolgverhaal ZATERDAG 28 JUNI 1958 De televisiedienst van de AVRO zal In samenwerking met de Haarlemse Cric ketclub Rood en Wit op 10 juli aanstaande in de rubriek „Sportpanorama" een uit zending over cricket waarvan de duur ongeveer 25 minuten bedraagt verzor gen. Er zal een vraaggesprek zijn van on geveer vijf minuten met een of meer be stuursleden van de Nederlandse Cricket bond, waarna een demonstratie zal volgen van het spel op het terrein van Rood en Wit. De uitzending zal om ongeveer half negen beginnen. HILVERSUM I 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45 KRO: 20.00—24.00 Nationaal programma. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Kamerorkest. IKOR: 10.00 Wetenswaardigheden voor vakantie gangers. 10.30 Remonstrantse kerkd. 11.30 Vragen- beantw. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. NCRV: 12.00 Vocaal ens. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Instrum. octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 Gram. 13,30 Instrum. trio. 13.45 Boekbespr. 14.00 Pianorecital. 1-..25 Muzikale caus. 14.55 Bereden stierenvechters en dappere stieren, caus. 15.10 Viool, altviool en cello. 15.40 Muzikale caus. 16.10 Gram. 16.30 Ves pers. Convent van Kerken: 17.00 Kerkdienst van de Unie van Baptistengemeenten. NCRV: 18.30 Koorzang. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gram. 19.30 De mens en ik, caus. KRO: 19.45 Gram. 19.50 Tour de France, nabeschouwing. Nationaal pro gramma t.g.v. de verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard: 20.00 Nieuws. 20.10 Nederlandse lichte muz. 20.45 Prins der Nederlanden, een titel - een taak, klankb. 22.00 Muziek uit het jaar 1911. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.50—24.00 Dagsluiting. HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 Nationaal programma. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Gees telijk leven, caus. 10.00 Strijkoctet. 10.30 Nieuws van de Vlaamse boekenmarkt. 10.40 Cabaret. 11.20 Gram. AVRO: 12.00 Orgelspel. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 Buitenl. overz. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Gram. 14.50 Wereldkamp. voetbal. 16.45 Gram. Tussen 16.45 en 18.00 Tour de France. VARA: 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Doopsgezinde kerkdienst. IKOR: 19.00 Kerkdienst voor de jeugd. 19.30 De Open Deur. 20.00—24.00 Nationaal progr.: Zie Hilversum I. BLOEMENDAAL 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst, gehouden op zondag 22 juni om 2 uur). 11.15 ds. Gabe van Duinen van Wassenaar- Zuid (uitz. van de dienst voor belangstellenden, gehouden op zondag 22 juni om 7.30 uur). 3.45 ds. G. Toornvliet (rechtstreekse uitzending). BRUSSEL 324 M. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Orphee aux Enfers, opera. 14.50 Sport. 16.45 Gram. 17.00 Sportuitsl. en nieuws. 17.15 Gram. 18.00 Zang en piano. 18.20 Gram. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Jazzmuziek. VOOR ZONDAG Nationaal progr.: 14.30—14.45 Prins Bernhard en Het Prins Bernhard Fonds. Gezamenl. progr. AVRO-KRO-VARA en VPRO: 14.45—17.00 Euro visie- Wereldkampioenschap voetbal. HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. i.aO Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voorde huis vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Voordr. 10.00 Grarm 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.la Spoorzoeken door Europa. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Ham mondorgel. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Sopraan, alt en piano. 15.40 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianoduo. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Rege- ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: A. Loor: Een oude nederzetting van boeren in Suriname. 18.00 Or gelspel. 18.30 Sport. 18.40 Clavecimbelrecital. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Gram. 19.15 Huismuz. 19.35 Parlementair commentaar. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Metropole-ork. 20.50 Een stil zwijgen rondom Jeannette, hoorspel. 21.50 Gram. 22.00 Boekbespr. 22.15 Muzikale caus. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws en SOS-ber. 23.15 Gram. 23.40—24.00 Evangelisatie-uitz. in de Duitse taal. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. VPRO. 10.00 Voor de oude dag. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Promenade-ork. en solist. 11.35 Mezzo-sopr. en piano. 12.00 Dans- muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Act. 13.20 Orgel en zang. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Strijkkwartet. 14.35 Cabaret. 15.05 Pianotrio. 15.30 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.30 Gram. 17.15 Vakantietips. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.40 Tour de France. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Pari. overz. 19.15 Lichte muziek. 19.45 Regeringsuitz.: Uitwisselings- progr. over Iran in samenwerking met Radio Ne derland Wereldomroep. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio- Philharm.-ork. 20.35 Voordr. 20.50 Radio-Philh.- ork. 21.20 Tour de France. 21.30 Gitaarduo. 21.45 Is de cultuur handelswaar? caus. 22.00 Toeristi sche indrukken. 22.40 Strijkkwartet. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Boc caccio, operette (fragm.). 15.00 Gram. 16.00 Koer sen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.35 Boekbespr. 17.45 Meisjeskoor. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Boekbespr. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 We reldtentoonstelling. 20.00 Kamerork. 21.30 Amus.- orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Chinese folklore. 22.45 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Meridiaan. 21.20—22.05 Perry Como Show. Advertentie UAADICM 'ZIJISTRAAT 96 MAAKLfcm riiff.: 20J40 De Tollensprijs, die om de vijf jaar toe gekend wordt aan een Nederlands schrij ver of dichter, is dit jaar verleend aan Maria Dermout, die de romans „Nog pas gisteren" en „De Tienduizend dingen" en een verhalenbundel „De juwelen haar kam" schreef. De jury bestond uit het bestuur van het Tollensfonds. De vorige malen werd de prijs toegekend aan de dichters Keuls en Bertus Aafjes. „ALS DE KRAANVOGELS OVER VLIEGEN" luidt de min of meer toeval lige titel van de film, waarmee de Russen op het laatste festival te Cannes de hoofd prijs hebben gewonnen. Een beetje scep tisch reageert men op zo'n mededeling. Wij willen die film eerst wel eens zien! Nu ik de film heb gezien, vind ik de commen taren uit Cannes eigenlijk nog te weinig bewonderend. Welke critische notities en bedenkingen men achteraf tégen deze film zou willen formuleren, ze mogen in der werkelijkheid juist zijn, evenzeer is het een onloochen baar feit, dat ze onze gevoelens van respect, onze emoties, onze schoonheidsontroering tijdens het zien van de film niet meer kunnen wegcijferen. Ze doen er hoogstens onrechtvaardig afbreuk aan, want die er varingen waren echt, reëel en blijvend doorwerkend. Ik zal „Als de kraanvogels overvliegen" niet licht vergeten. Voor een Russische film is ze zo ongecompliceerd, zo eerlijk gewoon menselijk zonder het pathos van propaganda of theatrale effecten van volksdemocratische zelfverheerlijking dat ze ineens het ijzeren gordijn klieft, dat de westerse mens van de Russische scheidt. Men beseft dat men door de tegenpropa- ganda al zo is geïnjecteerd, dat men al wat Russisch is niet meer los kan zien van de politieke huid. Alle Russen zijn bar baren, zo ongeveer is de voorstelling, die men zich onbewust eigen heeft gemaakt. Daar rekent „Als de kraanvogels overvlie gen" wel radicaal mee af. Al bood de film mogelijkheden te over voor het spel op het politieke vlak ze speelt tijdens de tweede wereldoorlog er wordt geen haat in gepreekt, geen ander thema in aange roerd dan dat van de liefde van een jonge vrouw voor een jongeman. Hij gaat de oorlog in. Het meisje trouwt eigenlijk gedwongen met de neef van de jongeman, maar haar ware liefde blijft zc meedra gen, ook al zal ze die nooit meer kunnen openbaren. Deze geschiedenis, overwegend tragisch zonder een al te sterke aanzet, levert de stof voor de film en tegelijk de gelegenheid aan regisseur Kalanov de ge liefden in hun eerste omgang te obser veren en het beeld van hun genegenheid te weven door alle beelden heen, die ons hun wedervaren verder vertellen. Dat doet Kalanov met waar meesterschap. Vóór ik echter mijn enthousiasme daarover met bewijzen staaf, moet ik wel het aandeel vermelden, dat Tatjana Samoïlova erin heeft. Men kan de Russen met zo'n film ster gelukkig prijzen. Zij heeft zulk een gevoelig gezicht, dat het uitdrukking geeft aan de fijnste en genuanceerdste gemoeds bewegingen. Ze speelt dat klaar door de gave van een uitzonderlijk talent. De op merking is gemaakt, dat ze wat dat be treft, lijkt op Audrey Hepburn. Inderdaad is er een opvallende overeenkomst in ex pressie. Het gezicht is voor de speelfilm het meest geëigende object voor het weer geven van emoties. Bij de gratie daarvan, zou men kunnen zeggen, is de close-up in de filmkunst zo'n belangrijke rol toever trouwd. Geen wonder dan ook dat een goed filmregisseur er greiig gebruik van maakt en geen wonder dus dat Kalanov de close-up in „Als de kraanvogels over vliegen" veelvuldig toepast. Dit is Peter Finch, een der hoofdrol spelers in de film „Operation Amster dam", waarvan een groot gedeelte in IJmuiden zal worden opgenomen. MAAR WAT TOCH HET STERKST treft in zijn film is de beweging. De be weging van de beelden onderling, maar ook die binnen de beelden. De sterfscène van de geliefde der jonge vrouw, waar in tussen de rondwervelende kruinen der bomen de droom wordt verwezenlijkt van zijn huwelijk is zo'n voorbeeld van het laatste. Men werdt er door ontroerd, om dat die laatste ogenblikken de volheid krijgen van een heel mensenleven, waar in het geluk ons streven is. De soldaat ziet stervend zichzelf de trappen oprennen naar zijn meisje, zoals hij het ook deed in het begin van de film. Maar nu draagt hij het soldatenuniform, hij is vuil en be zweet. Dan keert hij terug, zijn bruid met zich meevoerend. Haar sluier omhult de lachende gezichten van verwanten en vrienden. De wervelende beelden verdwij nen. De boomkruinen draaien weer voor zijn ogen. Dan zien wij hem vallen. Het hulpgeroep van zijn gewonde strijdmak ker klinkt als een afschuwelijk staccato. Prachtige effecten bereikt Kalanov met de scènes, waarin de jonge vrouw zoekt naar haar geliefde, die ze vergeefs in de mensenmenigte tracht te bereiken. Haar vlucht, later, voor zichzelf, naast de voort snellende trein. Haar loutering en tragi sche blijheid aan het slot van de film, dat van eenzelfde dramatische dubbelwerking is als het slot van „La notte di Cabiria". En dan mogen wij ook niet de haast Frans aandoende aanvang vergeten van „Als de kraanvogels overvliegen", wanneer men het jonge paar in de dageraad naar huis zien gaan, o zo verliefd. De „verduiste ringsscène" niet, met zijn gezonde erotiek zonder overladen gepassioneerdheid. Er schieten mij steeds nieuwe opmerkelijke situaties te binnen, waard om de lezers op te attenderen. Maar laat ik het hierbij laten. Natuur lijk. u kunt afdingen op mijn bewondering. Toch, geloof ik, zult u het mij toegeven dat het beter is alleen positieve feiten op te sommen van iets. dat men mooi heeft gèvonden. Ik vind deze film mooi. En ik ben blij u dat te kunnen zeggen. P. W Franse De wedstrijd voor kinderen tot en met veertien jaar. die de balletgroep Scapiono ter gelegenheid van de Scapino-loterij heeft uitgeschreven en waarin gevraagd werd, een verhaal in te zenden dat dit ballet kan opvoeren, heeft grote weerklank gevonden. De inzendingstermijn is nu ge sloten. Meer dan driehonderd kinderen uit het gehele land hebben deelgenomen. Er is een jury samengesteld om het beste verhaal uit te zoeken, dat door Sca- oino gezet, en in het repertoire opgenomen zal worden. Er zullen meer inzendingen voor prijzen in aanmerking komen. Een der bekroonde verhalen zal waarschijnlijk in november door de VPRO-televisie wor den uitgezonden. De jury bestaat uit mevrouw N. Baljet- Numan, de danser Indra Kamadjojo. de schilder en decorontwerper Hans van Nor den. de danseres Maria Rebèl, de regis seur Ad de Vries, de schrijfster Annie Winkler-Vonk en Hans Snoek als leidster van Scapino. De balletvoorstelling, die vrijdagavond door het Ballet der Lage Landen in het Openluchttheater van het Provinciaal Zie kenhuis te Santpoort zou worden verzorgd voor de patiënten en het verplegend per soneel, is wegens de slechte weersomstan- dieheden uitgesteld tot vrijdagavond 4 juli. In de leeftijd van 59 jaar is overleden mr. W. C. ten Kate, burgemeester van Goes. Na zijn universitaire studie in Leiden en in Utrecht was hij volontair op de ge meentesecretarie van Oldebroek. In 1926 werd hij burgemeester van de gemeente Ambt en Stad Vollenhove. In deze ge meente heeft hij sterk geijverd voor de oplossing der problemen, die samenhin gen met de economische structuurveran deringen als gevolg van de drooglegging van de Zuiderzee. Op 1 mei 1940 werd hij benoemd tot bur gemeester van Goes. Op 25 juni 1941 werd hij door de bezetter ontslagen. In de bezet tingsjaren gaf hij leiding aan verschillen de opgravingen, uitgaande van het Rijks museum voor Archeologie. Op 9 april 1946 trad hij weer op als burgemeester van Goes. Onder zijn leiding zijn in deze ge meente nieuwe woonwijken, scholen en kerken tot stand gekomen. Burgemeester Ten Kate was onder meer voorzitter van het Museum Zuid- en Noord-Beveland Umpie riep om hulp, maar het leek wel, of niemand hem hoorde en of hij daar moest blijven hangen aan de tak. Want zelf kon hij niet loskomen. Toen verscheen er opeens een hoofd om de hoek van de heuvel; een koddig mannetje keek nieuwsgierig, wie er om hulp riep. En toen het mannetje Umpie zag hangen, begreep hij, wat er gebeurd was. „Wacht maar even, jochie!" riep het mannetje. „Ik zal je wel even helpen!" Hij holde weg en kwam even later terug met een groot schepnet6869 Advertentie De wereldvermaarde deodorantstick voor de verzorgde vrouw luxe draaitcick f 3.** handige tat-itick ft.'5 regelt de transpiratie voorkomt de geur beschermt Uw garderobe. Koningin Juliana heeft vanochtend in het thans honderdvijftig jaar oude Rijks museum te Amsterdam de opening van de „Middeleeuwse kunst der Noordelijke Ne derlanden" geopend. Aan de opening ging een herdenkingsbijeenkomst vooraf. Deze expositie, die zondagmiddag voor het pu bliek geopend wordt en tot 29 september duurt, geeft een overzicht van de voor naamste kunstuitingen van het gehele Noordnederlandse gebied uit de late mid deleeuwen. De oudste stukken dateren van 1340, de jongste van 1533. Op de jubileumtentoonstelling zijn bijna alle kunstuitingen vertegenwoordigd. Het geëxposeerde omvat onder meer 130 schil derijen, 80 beeldhouwwerken, 50 tekenin gen en gravures, 30 miniatuurhandschrif ten, en 60 voorwerpen van kunstnijverheid (zilver, textiel, gebrandschilderd glas en zegels). De kunstvoorwerpen zijn afkom stig van niet minder dan 160 inzenders musea, instellingen en particuliere verza melingen uit 22 landen. Enkele hoogtepunten van de expositie zijn tien schilderijen van Jeroen Bosch, schilderijen van Geertgen tot St. Jans, werken van de anonieme meester van de „Virgo inter Virgines" en Lucas van Leyden. De afdeling beeldhouwwerk bevat o.m. enige laat vijftiende-eeuwse gebeeldhouw de houten altaren, gemaakt door een Utrechtse meester, uit dorpskerken aan de Noorse kust. Ter gelegenheid van het 150-jarig be staan van het Rijksmuseum te Amster dam heeft de Koningin de hoofddirecteur van het museum jhr. D. C. Röell, bij be vordering benoemd tot commandeur in de orde van Oranje-Nassau, en de directeur der afdeling beeldhouwkunst en kunstnij verheid, de heer Th. H. Lunsingh Scheur leer, en de algemeen secretaris van het Rijksmuseum, de heer Ton Koot, tot offi cieren in deze orde. Advertentie Onder de schilderijen, aquarellen, pastels en tekeningen van verpleegden van het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort, die daar tot 30 juni geëxposeerd worden, zijn maar weinig zaken die dat typische karakter van de zondagsschilderkunst vertonen. En waar dat daarop enigszins mocht lijken valt toch een kleurgebruik op dat meestal frisser is dan we gewoon lijk zien aan het werk van dilettanten. Onder de op deze tentoonstelling verte genwoordigden zitten maar een paar vak mensen, maar zij beïnvloeden de alge mene indruk van het geheel maar nauwe lijks. Misschen is dat wel het geval met het opvallend sterke geschilderde en ge tekende werk van de man, die mij als musicus werd voorgesteld. Zijn expres sieve portretten pakken de toeschouwer aan, zijn voor mij zo gezöndgeschilderde schilderijen kunnen voor een deel mee doen op exposities van schildersverenigin gen. Gezond van aanpak zijn vooral ook een aantal bloemstukken. Het meeste werk getuigt trouwens van een royale manier va»^ opzetten. Als de leaar, de heer H. de Vries, zijn pupillen niet beïnvloedt, zoals hij mij vertelde en dat aan de ver scheidenheid van het werk ook wel +e constateren valt, moet zoiets toch aan zijn leiding te danken zijn. Ik zag in ander soortige ziekenhuizen wel iets anders. En waar er uitvoerig gedetailleerd werd was toch hetgeheel in het oog gehouden. Dit viel me op aan een paar pentekeningen van een park, waarvan d: structuur van de vegetatie grotendeels nap gedaan ge noemd mag worden. Een prettige tentoonstelling en het was van harte gemeend toen ik de heer De Vries „tot volgend jaar" toewenste. Bob Buys Indien het plan verwezenlijkt kan wor den dit hangt af van de exploitatie mogelijkheden zal een bouwstrook in het Haagse uitbreidingsplan „Bouwlust" worden bebouwd met een drietal woning wetwoningengebouwen van negen ver diepingen hoog, een torenflat van elf ver diepingen hoog en een gebouw van vier verdiepingen, tezamen omvattend 326 wo ningen. Het ligt in de bedoeling de com plexen te doen uitvoeren in het Muwi- systeem, hetgeen dan de eerste keer zal worden, dat dit systeem in ons land voor woningwetbouw zal worden toegepast. 39. Patsy schudde het hoofd. Het idee was inderdaad wel in haar hoofd opgekomen, maar het vooruitzicht om met iemand te kunnen praten, die de moeilijkhe den en struikelblokken van haar werk scheen te be grijpen, was toch nog veel aantrekkelijker. „Goed dan!" Hij stak een vinger op. „Over één uur zie ik je hier beneden en zullen we een kop koffie ne men. Gerekend vanaf dit ogenblik!" Hij sloeg zijn hand omlaag, alsof hij een wedstrijd startte. Het gaf haar gekwetste trots een eigenaardige steun dat Prentice juist op dit ogenblik de hall binnenkwam (met een houding, alsof hij er de eigenaar van was na tuurlijk) en hoorde, welke afspraak Maynard met haar maakte. „Dat zal erg prettig zijn", zei ze opgewekt. „Morgen Maynard", hoorde zij Prentice zeggen en zij ving nog juist een doordringende blik in haar rich ting op, voor de glazen deur van de lift haar uit het ge zichtsveld deed verdwijen. Precies een uur later zei Bill Maynard: „En vertel me nu eens, wat World-Span met je gedaan heeft?" „Niet veel bijzonders", zei Patsy genietend van haar kop koffie en zich afvragend of zij ook de enorme oliebol er in zou dopen, net zoals zij al die Candezen om zich heen zag doen. „Behalve dan dat ze me heb ben laten vliegen", lachte zij. Bill glimlachte. „Mij ook", zei hij. „Ik had nu eigen lijk met verlof thuis moeten zijn." Hij zuchtte en lachte tegelijk. „Inplaats daarvan werd ik opgecom mandeerd een speciale vlucht te maken". En toen voegde hij er plotseling tot haar grote verbazing aan toe: „En dat amuseert me veel meer". Patsy kreeg een kleur. „Was het een goede vlucht?" vroeg zij. „Oh, ja, redelijk wel. Maar dit intermezzo is veel be ter". En toen, alsof hij er een beetje verlegen mee was, dat hij haar een zijdelings compliment had ge maakt, voegde hij er aan toen: „En vertel me nu eens, wat jou dwars gezeten heeft". „Er is niets", zei Patsy een beetje heftig, terwijl ze de met glas, marmer en chroom uitgeruste koffieka mer rondkeek. „Ik vind de vlucht erg plezierig!" Maynard stak een sigaret op en keek haar een ogen blik aan. „Een uur geiden voelde je je toch helemaal niet plezierig. Is het niet?" Patsy keek hem verrast aan. „Ik weet natuurlijk, dat je moe was, maar jij bent een veel te opgewekt persoontje om je daardoor zo sterk te laten beïnvloeden". Zijn bruine ogen tintelden even toen hij met een ondertoon van onderdrukte pret opmerke: „Ik vermoed, dat je het een of ander ver keerd hebt gedaan, misschien wel iets ergs", voegde hij er plagend aantoe. „En, het is waarschijnlijk dat Prentice, in tegenstelling met een andere gezagvoer der, die we nu niet noemen zullen, beslist niet blij was". Patsy slaakte een zucht. Het was, alsof alles weer op z'n pootjes terecht gekomen was. Zij zei „Ik reserveer de een kamer in het hotel van het vliegveld Prestwick, zodat een dame en haar zoontje naar bed konden gaan, nadat mijnheer Prentice besloten had een uur opont houd extra te nemen.." Maynard floot even. „Niet meer dan een uur?" „Maar ze waren zo erg moe. Het kind huilde en het zag er naar mijn mening niet naar uit dat het weer gauw zou opklaren. Maar dat deed het wel en Prentice wilde zoveel mogelijk op zijn tijdschema inlopen". „Stopte hij voor het slechte weer in Prestwick?" „Neen in Keflavik. Maar het leek me toe, dat het over een uitgestrekt gebied slecht weer was." „Dat zal dan wel moeten, gezien het feit, dat dit er ongeveer 800 mijlen vandaan ligt". Er kwam weer een bedrukte uitdrukking op Patsy's gezicht. „Dat weet ik, maar het ene oponthoud leidt dikwijls tot het andere en ik dacht.." Bill glimlachte. „Je bent lief, Patsy," zei hij. „Weet je, wat er gebeurd zou zijn, als ik gezagvoerder was ge weest?" „Dan zou je natuurlijk ook boos zijn geweest", zei Patsy voorzichtig. „Natuurlijk". Bill Maynard glimlachte nog altijd. „Discipline enz. Maar ik zou nu ook weer niet zó ont stemd zijn geweest als hij. Weet je waarom?" Patsy schudde het hoofd. Nu zij er nog eens over dacht, vroeg zij zich af of Prentice eigenlijk wel zo erg boos was geweest? Dat kon zij zich eigenlijk moei lijk herinneren. Alleen de gewaarwording, die hij haar altijd bezorgde, was nog levendig in haar geest aanwezig, nl. het ongelukkige gevoel, waarmee zijn on tevredenheid haar altijd scheen te vervullen. „Ik zou bij mezelf gezegd hebben: dat meisje heeft tenminste de bedoeling voor haar passagiers te zorgen. Zij is zorgzaam en vriendelijk voor hen. En dat is op de lange duur, waar het op aan komt". „Zou je me een ongunstig rapport hebben gege ven?" vroeg Patsy. „Natuurlijk niet". Patsy glimlachte. „Oh, dat is tenminste een opluch ting". „Ik ben Maynard", hield hij haar echter zachtjes herinneren. En je maakt deze reis met Prentice". Patsy staarde in haar koffiekopje. „Nu ja, enfin.." zei ze tenslotte „Misschien zal meneer Crosbie het be grijpen. Je zou het toch niet een geweldige fout noemen is het wel?" „Ik niet. Neen. Anderen hebben heel wat ergere din gen gedaan, terwijl ze nog in hun eertijd waren". Juist toen Patsy van onderwerp wilde veranderen om over plezieriger dingen praten, zei Maynard lang zaam: „De kwestie is dat Prentice een perfectionist is. Hij is zelf zo handig en efficiënt" (het klonk niet als een compliment en toch had het dat moeten doen, dacht Patsy), „dat hij niet kan begrijpen, waarom sommige mensen wel eens even onder zijn maatstaven blijven". Hij glimlachte. „Met andere woorden; als ze menselijk zijn." „Ik veronderstel, dat het een grote verantwoordelijk heid is", zei Patsy, die zich tegelijk verwonderd af vroeg, waarom zij Prentice ging verdedigen. .,Ik be doel, als je het toezicht hebt op ieders oefening. „Dat laat hij je dan ook merken. Ook wordt er geen tegenspraak getolereerd". Bill zweeg even. „De leer ling argumenteert niet met de meester". „Zelfs jij niet?" „Och, ik argumenteer nu toevallig wèl eens met hem", maar niet vaak hoor. Laten we zeggen, dat het soms een technisch verschil van mening is. Iets, wat jij niet zou begrijpen. En ik zeg je dit alleen maar om je een beetje op te wekken. Die veiligheids.cwestie is nu eenmaal een stokpaardje van hem. Hij laat je iede re noodtoestand doormaken, die zich waarschijnlijk zou kunnen voordoen en dan nog ook de „onwaarschijn lijke". Zijn laatste stokpaardje is het vliegen op twee motoren. (Wordt vervolgd) Staatsdiploma. In het staatsblad is gepubliceerd een Koninklijk Besluit tot regeling van een examen ter verkrijging van het staatsdiploma voor leraar in het machineschrijven. Zij, die in het bezit zijn van een door een particuliere stichting of veieniging vóór 1 januari 1958 uitgereikt diploma voor leraar machineschrijven, worden in de gelegenheid gesteld, op grond van een examen het staatsdiploma te ver krijgen. Nieuwe studierichting. Aan de Rijks universiteit te Groningen zullen drie nieuwe studierichtingen in de faculteit der wis- en natuurkunde worden inge steld, leidende tot doctoraal examens in de toegepaste wiskunde, de fysische techno logie en de chemische technologie. De om.- vang en de aard van de nieuwe opleidin gen zijn vergelijkbaar met de studie voor wiskundig-, natuurkundig- of scheikun dig ingenieur aan de technische hogescho len. Men acht het voor de industrialisatie van de noordelijke provincies van grote betekenis dat te Groningen de mogelijk heid is geschapen tot opleiding van tech nische onderlegde academici. Grenswijziging. De gemeenteraad van Bergen op Zoom heeft zich met alge mene stemmen uitgesproken voor het door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant ingediende plan tot wijziging van de grens tussen Bergen op Zoom en Halsteren, om de aanleg van een nieuwe haven voor Ber gen op Zoom mogelijk te maken en de stad expansiemogelijkheid te geven. De raad van Halsteren zal zich op 16 juli over het plan uitspreken. Openluchttheater: De Oxford Playhouse Company met „Een midzomernachtdroorn", 14.30 en 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van zeld zame krijtlitho's uit het bezit van Koning Leopold 1023 uur. FILMS Cinema Palace: „The tin star", 14 j., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Lichtzin nige meisjes", 18 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Stoottroepen in de aanval", 18 j„ 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Spook te koop", a.l., 19 en 21.15 uur. Minerva Thea ter: „April love", a.l., 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Loving you", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Osceola, opper hoofd der Seminoles", 14 j., 19 en 21.15 u. Studio Theater: „Nachten zonder liefde", 14 j„ 19 en 21.15 uur. ZONDAG 29 JUNI Openluchttheater: De Oxford Playhouse Company met „Een midzomernachtdroorn", 14.30 en 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN Gebouw „De Waag": Expositie van wer ken van Bram Pihl, 1417 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling van een collectie van moderne kunstwerken, 1012.30 en 13.3017 uur. Kunstzaal „Ten Bruggen Cate": Expositie van werken van Henk van Es, 14—17 uur. „In 't Goede Uur": Ten toonstelling van werken van Kees Verwey, 1019 uur. Galerie Espace: Een zomer- tentoonstelling met werken van Appel, Lucebert, Sanders en anderen, 1417 uur. FILMS Cinema Pa' ce: „The tin star", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: Lichtzinnige meisjes, 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Madame Butter fly", 11 uur; „Stoottroepen in de aanval". 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Spook te koop", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „April love", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Geen plaats voor wilde dieren", 11 uur; „Loving you", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Osceola, opperhoofd der Seminoles", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De we reldzee en „Rovers van het moeras", 11 uur; „Nachten zonder liefde", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. MAANDAG 30 JUNI Concertgebouw: Leerlingenuitvoering van de Maatschappij ter bevordering van de Toonkunst, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Gebouw „De Waag": Expositie van wer ken van Bram Pihl, 10—17 uur. Huis van Looy: Tentoonstelling van een collectie van moderne kunstwerken 1012.30 en 13.3017 uur. Kunstzaal „Ten Bruggen Cate": Expositie van werken van H-mk van Es, 11—17 uur. „In 't Goede Uur": Ten toonstelling van werken van Kees Verwey, 1019 uur. Galerie Espace: Een zomerten- toonstelling met werken van Appel, Luce bert, Sanders en anderen, 1117 uur. FILMS Cinema Palace: „The tin star", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: „Lichtzinnige meisjes", 18 jaar, 14.30. 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Stoottroepen in de aanval", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Spook te koop", a.l., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Bon jour Tristesse", 18 jaar, 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Loving you", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Michael Strogoff, de koerier van de Tsaar", a.l., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Nachten zonder liefde", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6