Horen en zien Groen Co UMPIE IN DE DR00MTU1N RUSTIGE LANDING Agenda voor Haarlem Berlinale verheugt zich in grote belangstelling Het pianoconcert van Grieg met Janine van Mever Vergeet niet voor het weekend 's werelds beste en in goede films RENAULT!! 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Attractieinstructief Amerikaanse ambassadeur voor Russische t.v. De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Centrale Verwarming Pow-R-Matic Oliebranders Balletdansers beschuldigen de Operadirectie van contractbreuk GARAGE DEN HOUT ZOMERCONCERT N.PH.O. iris vervolöve Prins Bernhard bezoekt Britse atoominstellingen De enorme lappen van Jackson Pollock VRIJDAG 4 JULI 1958 Na het N.T.S.-journaal, waaruit vakantie gangers de schrale troost konden putten dat het in Engeland nog veel harder en langduriger regent dan bij ons, gaf de N.C.R.V. gisteravond een attractief en vooral instructief t.v.-programma, attrac tief door de medewerking van het Amster damse studentencabaret „La Pie qui chan- te" en instructief door hel overzicht van drie zomertentoonstellingen op het gebied van schilderkunst, beeldhouwkunst en ar chitectuur, beenvens door enige films van Walt Disney over het voor de mens on doorgrondelijke instinctleven van bepaalde diersoorten. Van het werk van Jan Wiegers, geëxpo seerd in museum Boymans in Rotterdam kreeg men door een goede selectie en een gedegen commentaar een voortreffelijk overzicht, waaraan slechts de kleur ont brak. Een speels gehanteerde camera dwaalde daarna door Sonsbeek in Arnhem en bekeek met een critische lens vooral de abstracte uitingen van de beeldbouwkunst om zich veiwolgens heel ondeugend te richten op de echte hertjes en vogeltjes in het park. Architect Chr. Nielsen vertelde onder houdend over de door hem ingerichte B.N.A.-jubileumtentoonstelling te Amster dam, vooral over de model-galerijvorming. Na de bijzonder interessante films over de merkwaardige gedragingen van zadel dekrupsen, bladsnijdermieren, leeuwen en pelsrobben, leidde omroepster Tanja Koen met een geestig commentaar bij vermake lijke foto's uit het verleden van het Am sterdams Studentencabaret dit gezelschap bij de kijkers in. „La Pie qui chante" bleek ook voor de camera een vrolijk gebekt vogeltje, waar men met genoegen naar keek en luisterde. Beeldschermer MOSKOU (Reuter) De Amerikaanse ambassadeur in de Sovjet-Unie, Thompson heeft donderdag in een uitzending van de Russische televisie aangedrongen op een vrije uitwisseling van inlichtingen, uitga ven en nieuwsberichten tussen de V.S en de Sovjet-Unie. Ook pleitte Thompson voor opheffing van de gesloten zones en van de reisbeper kingen. HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. (9.35 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha keld. causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Lichte muziek. 11.15 Bui tenlands overz. 11.30 Filharm. sextet. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12:33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Dansmuz. 13.20 Dansmuz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Amateur- harmonie-ork. 14.25 Gronings progr. 14.50 Lichte muziek. 15.15 Boekenwijsheid. 15.35 Omr.ork. 16.10 Van de wieg tot het graf. 16.25 Nieuwe gram. 16.55 Vakantietips. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Hammond-trio. 18.35 Surinaams progr. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Gesproken portret. 19.55 Deze week, causerie. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-ork. en soliste. 20.35 Vlieg er eens uit. 21.15 Dossier Interpol, documentaire. 21.50 Soc. comm. 22.05 Trombone-ens. 22.30 Waar blijft de ti.id? 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO. 7.00 Nieuws en Vroeg bij de Pinken. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Europees honkbal kampioenschap. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Mil. ork. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Gram. 14.40 Kron. v. letteren en kun sten. 15.15 Gregoriaanse zang. (Tussen 15.45 en 17.30 Rep. Tour de France). 15.45 Voor de jeugd. 16.35 Amateursprogr. 17.10 Boekbespr. 17.20 Ball- room-orkest. 17.45 Gram. 17.55 Europees honkbal kampioenschap. 18.00 Journalistiek weekoverzicht. 18.10 Gram. 18.15 Parlementair overz. 18.25 Gram. 18.30 Tour de France. 18.45 Regeringsuitz.: At lantisch allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Nieuws. 19.10 Report. 45-jarig bestaan Kon. Luchtmacht. 19.20 Brabants orkest. 20.15 Lichtbaken, causerie. 20.30 Act. 20.45 Gram. 21.10 Tour de France. 21.20 Gram. 22.00 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zon dag in. Daarna: Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio- Almanak. 14.30 Gram. 15.00 Accordeonmuz. 15.15 Dansmuz. 15.45 Accordeonmuz. 16.00 Symf.-ork., koren en sol. 16.15 Gram. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Litur gische gezangen. 17.30 Voor de soldaten. 18.00 Metropole-orkest. 19.20 Nieuws. 19.40 Wereldten toonstelling. 20.15 Gram. 21.15 Amus.orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekprogr. 23.00 Nieuws. 23.05— 24.00 Lichte muziek. VOOR ZATERDAG NTS: 14.00 Eurovisie: Internat, tenniskamp. te Wimbledon. KRO: 17.0017.45 Voor de kinderen. NTS: 17.30—18.30 Eurovisie: Internat, tenniskamp. te Wimbledon. AVRO: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Gevar. progr. 21.15 Filmprogr. 21.45 Quiz. NTS: 22.30—23.10 Eurovisie: Staatsoperaballet v. Wenen in Nervi. Advertentie BLOEMENDAAL TELEFOON 54855 BERLIJN Het had de hele dag gere gend, soms met stromen, soms wat minder erg. Niettemin zaten er 's avonds zo'n 20.000 mensen in de Berlijnse Waldhühne, het grootste openluchttheater ter wereld. Dat was bij een voorstelling, die een on derdeel vormde van het internationaal filmfestival te Berlijn, de Berlinale. Die enthousiastelingen lieten zich zelfs niet verjagen toen tijdens de filmvertoning de regen opnieuw in stromen ging vallen; ze staken rustig hun parapl-.'s op en bleven kijken! Er nemen 36 fïlmproducerende landen, benevens de Verenigde Naties, aan het fes tival deel. Zeer laat had men ook de Sov jetunie uitgenodigd, maar die heeft daar op niet gereageerd, vermoedelijk omdat ze gebelgd ivas over de trage gang van zaken met die invitatie. Nu is er geen enkele van de staten van het oostelijk blok en dat maakt het aantal van 36 deelnemende lan den te meer indrukwekkend! Er worden 26 speelfilms vertoond, vier lange docu mentaires en enige tientallen korte docu mentaire films. De Westberlijners vullen in al die reeksen festivalvoorstellingen de theaters en ook de Oostberlijners tonen belangstelling: voor hen zijn er telkens festivalvoorstellingen in een bioscoop vlak bij de sectorgrens, waar ze - evenals in de Waldbühne - met hun eigen oostmarken kunnen betalen. DE BESTE FILMS, die we tot nu toe zagen, kwamen uit Scandinavië en ook de Verenigde Staten kwamen sterk voor de dag. „Gouden Bergen" was de titel van de Deense speelfilmbijdrage tot het festival. Die film stortte een gouden regen van hu mor over de toeschouwers. Naar een sce nario van Johannes Allen vertelt deze, door Gabriel Axel geregisseerde, kleuren film een komisch verhaal van een vete tus sen de bewoners van twee kleine Deense eilanden en van de liefde tussen drie jonge mannen op het ene eiland en drie char mante meisjes op het andere, welke die vete overwint. Dat gebeurt met hulp van een groep Amerikanen, die op het eiland naar olie komen boren. De film is uitste kend gemaakt en wordt voortreffelijk ge speeld door een groep pracht-acteurs, on der wie verscheidene karakterspelers. De grapjes zijn legio in getal en telkens ver- rassend-geestig. Er is dankbaar gebruik gemaakt van het komisch effect, dat men kon vinden in de komst dier Amerikanen met hun ijskasten en juke-boxes in de pri mitieve eiland-gemeenschap en vooral van de verschillen in mentaliteit tussen Ame rikanen, die aan luxe gewend zijn en dol lars laten rollen, en Denen, die steeds in eenvoud en afzondering hebben geleefd. Twee prachtige typen uit de Deense film „Gouden bergen". De Britse regisseur Alexander Macken- drick (van Whisky Galore) heeft eigenlijk peet gestaan bij deze Gouden Bergen het werk is gemaakt in dezelfde hartver- overende stijl. De Denen hadden zich slech tere voorbeelden kunnen kiezen! Van de Zeedse regisseur Ingmar Berg man, die zijn publiek telkens met proble men confronteert, zagen we hier „Het Eind van de Dag", waarin Victor Sjöström groots de rol vertolkt van een bejaarde ge leerde, die plotseling tot het besef komt, dat hij steeds als een egoïst heeft geleefd en die dan zijn houding tegenover zijn medemensen wijzigt. Een belangrijke bij rol in deze voortreffelijke film wordt ge speeld door Bibi Andersson, hier in persoon aanwezig. Zij bracht een persoonlijke boodschap over van Victor Sjöström en werd enthousiast toegejuicht. De Amerikanen kwamen sterk voor de dag met een charmante film van Walt Dis ney in diens serie natuurfilms: De avon turen van Perri. Walt Disney is persona grata te Berlijn, waar zijn films herhaal delijk bekroond werden en ook met dit nieuwe werk had hij veel succes. Met zijn echtgenote is ook hij te Berlijn aanwezig. EEN UITSTEKENDE FILM bleek ook „The defiant ones" van regisseur-producer Stanley Kramer. Kramers werken zijn al tijd boven de middelmaat; hij kent zijn vak door en door en durft problemen aan te snijden. In „The defiant ones" kreeg hij gelegenheid rassen-vooroordelen te lijf te gaan: het verhaal handelt over twee aan elkaar geketende gevangenen, een blanke en een neger, die ontsnappen. Ze haten elkaar en die haat wordt aanvankelijk sterker, maar door de gemeenschappelijk doorgestane gevaren neemt wederzijdse waardering tenslotte de plaats in van de haat, zodat ze ook samen blijven als ze zich van hun ketting hebben kunnen be vrijden. Het slot is dat de blanke, die niet verder kan, de politie in handen moet val len en dat de neger dan vrijwillig zijn lot deelt. Een uitstekende film voor Little Rock! Toni Curtiss speelt de blanke; Sidney Poitier de neger. Het verhaal is zeer in dringend verteld, direct, op de man af, met een knap-gehanteerde camera, die menig maal in close-up werkte. We blijven verder vol verwachtingen, want het kan niet anders of onder zulk een toevloed van films moeten nog meer blijde verrassingen schuilen! Voor de betreffende filmproducent en voor regisseur Robert Siodmak leverde het begin van het festival reeds een blijde verrassing van bijzondere aard op: bij de toekenning van de Duitse Filmprijzen, ter gelegenheid van de Berlinale door de mi- Volgens een aantal leden van het Ballet van de Nederlandse Opera is deze instel ling bezig contractbreuk te plegen- Op 14 juni is een voorlopig contract getekend door de heer Piet Tiggers als directeur van de Nederlandse Opera en de heer Johan Verdoner, die blijkens artikel 2 van dit contract met ingang van 1 september 1958 en tot 1 december 1959 is aangesteld tot directeur van het ballet. Dit is meegedeeld door genoemde heer Verdoner. die daar aan toevoegde dat deze overeenkomst vóór 21 juni zou worden omgezet in een defini tief contract (hetgeen in datzelfde artikel was opgenomen). Daarin zouden ook de materiële voorwaarden worden vastgelegd. Vele leden van het ballet waren, volgens de heer Verdoner opgetogen over deze nieuwe basis, die volgens hen de zo lang gewenste waarborgen beloofde voor een artistiek verantwoord voortbestaan en een einde zou maken aan de voortdurend optredende moeilijkheden, die tenslotte waren uitgelopen op het ontslag van alle leden per 1 september. Van de ondertekening der beloofde de finitieve overeenkomst is intussen nog niets gekomen. Wel hebben alle leden van het ballet dezer dagen een brief van de opera directie ontvangen met het verzoek een daarbij gevoegde verklaring te tekenen. Met die ondertekening verklaart men: „in aanmerking te willen komen voor een en gagement als lid respectievelijk medewer kende van het Ballet der Nederlandse Ope ra voor het seizoen 1958-1959 tegen de zelfde gage die hij tot 31 augustus geniet". Een deel van de benaderde balletkunste naars, aldus de heer Verdoner, heeft over wegend bezwaar tegen de inhoud dezer verklaring, voornamelijk omdat daarin met geen woord over het meergenoemde contract wordt gesproken. Zij menen in het klaarblijkelijk negeren van de aan vaarde voorlopige overeenkomst contract breuk te moeten constateren. Zij zenden die „verklaring" daarom terug na daarin de bovengeciteerde clausule te hebben door gestreept en aan het slot te hebben inge voegd: „met inachtneming van het con tract tussen de stichting en de heer Johan Verdoner van 14 juni". De heer Verdoner heeft contact opgeno men met een juridisch adviseur van een der erkende vakcentralen, waarbij de be doelde leden van het ballet zich inmiddels hebben aangesloten na „op grond van wan trouwen jegens het bestuur" uit de „ver eniging van geëngageerden bij de Neder landse Opera" zijn getreden. Van de zijde van het bestuur en de direc tie der Nederlandse Opera onthoudt men zich van commentaar. INGRID BERGMAN GAAT HERTROUWEN De Zweedse filmactrice Ingrid Bergman heeft bevestigd, dat zij voornemens is te hertrouwen met de Zweed Lars Schmidt. Advertentie U BENT VOLSLAGEN LEEK U BENT ERVAREN AUTOMOBILIST In beide gevallen zult u door uw gezonde verstand en ervaring, bij aankoop van een auto de volgende eisen stellen: 1. Goedkoop in aanschaf 2. Goedkoop in gebruik 3. Langdurige fabrieksgarantie. nister van Binnenlandse Zaken uitgereikt voor de beste Duitse films van het afge lopen jaar, verwierf hun film „Nachts wenn der Teufel kam" ('s Nachts toen de duivel kwam) maar liefst tien van de twaalf voor speelfilms beschikbare prij zen! Jan Koomen Toen ZJmpie in het huisje van Fokko stond, keek hij verbaasd en wat beduusd rond In de kamer krioelde het van de muizen. Die zaten en liepen overal op de grond, op de tafel, op de stoelenHet moesten er zeker wel honderden zijn! Hij durfde bijna geen voet te verzetten, want ze waren niet schuw en liepen rustig vlak voor hem rond. „Leuk hè?" klonk Fokko's stem achter hem. „Ja", zei Umpie aarzelend. „Maarrewel een beetje veel, hè?" „Och ja", lachte Fokko. „Dat is juist gezellig!" 7879 Toen Edward Grieg zijn beroemde Pianoconcert voor het eerst te Parijs als violist vertolkte (namelijk bij de Concerts Colonne) en een lid van het orkest zich bewonderend uitliet over het poëtische gehalte van de compositie waarin de sfeer van de Noorse folklore zo manifest is, doch tevens verklaarde verrast te zijn ge weest door het levendige elan en de uit bundige vrolijkheid die er stuwing en kracht aan geven, moet de componist al lachend gezegd hebben: „Dacht u dan dat wij daar in het noorden allemaal van ijs zijn?" De Rotterdamse pianiste Janine van Mever, die als soliste op het derde zomer- concert van het Noordhollands Philhar- monisch Orkest, het werk van Grieg don derdagavond in de Haarlemse Concert zaal ten gehore bracht, gaf blijk deze uitersten van karakteristiek intensief te kunnen belichten en daarbij een logische eenheid in de opbouw van het werk te bereiken die, met onmiskenbare romanti sche geladenheid, niet naliet een monu mentale indruk te maken. Zij verstond het de lyrische charme van het werk tot innige fluistering te laten verebben zon der iets van de psychische spanning te verspelen en anderzijds met een vlot en lenig spel temperamentrijk de opgewekte en markante eigenschappen van het werk weer, die aantonen dat Grieg heus geen kouwelijke of bevroren natuur had. Wat ons bovendien opviel in de interpretatie van Janine van Mever was de beheer- sching, waarmee zij economisch haar ge zonde muzikaliteit demonstreerde. En ter wijl, met Marinus Adam aan de lessenaar, door het orkest een levendig tegenspel gegeven werd, kon het niet uitblijven, dat het Concert van Grieg, dat reeds zo vaak door cultuurpessimisten ten dode is op geschreven, weer eens zijn onverwoestbare levenskracht toonde, die bij het publiek een geestdriftige reactie ontketende. De Variaties van Brahms op het „An- thoni"-thema uit Haydn's Divertimento voor blazerskwintet hadden als opening van het goed bezochte zomerconcert een zeer verzorgde uitvoering genoten. De avond werd besloten met de meest beken de van de negen symfonieën van Dvorsjak, namelijk de zogenaamde Vijfde, (die eigen lijk de negende is) en die onder de titel „Uit de Nieuwe Wereld" een zeldzame populariteit verworven heeft. Het sfeer- wekkende langzame deel, vaak als „de maannacht in de plantage" aangeduid, is aan deze voorliefde waarschijnlijk niet vreemd. Marinus Adam had blijkbaar aan het werk van de Boheemse meester een kolfje naar zijn hand om zich zwierig, Advertentie SI SI 44. Prins Bernhard heeft een uitnodiging aanvaard om een bezoek te brengen aan Britse atoomfabrieken, aldus is donderdag in Londen bekendgemaakt. De uitnodi ging is afkomstig van de voorzitter van het Britse Gezagsorgaan voor Atoom energie, sir Edwin Plowden. De Prins zal het Instituut voor Kern onderzoek te Harwell (Berkshire) bezoe ken op 16 juli en de dag daarop de atoom centrale te Calderhall bezichtigen. Op 18 juli zal de Prins dan een bezoek brengen aan de snelle kweekreactor te Doureay in het graafschap Caithness (Schotland). „Ik zal wel op haar letten." Patsy en Geof keken haar na. „Joanna is een ech te grappenmaakster," zei Patsy zwakjes. „Een formidabele kletskous", gromde Geoff. En zoals alle kletskousen heeft zij het gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet bij het rechte eind," zei hij, Pat sy naar zich toe draaiend. „Is het niet, Patsy?" „Ja, Geoff. Ik denk van wel." „De eerste keer, dat ik je zag, Patsy, wist ik, dat jij iemand zou zijn, die het begrijpen zou." Geoff keek omlaag naar zijn schoenen. „Jij ook," zei Patsy en meende dit ook werkelijk, terwijl zij zich tezelfder tijd afvroeg, hoe lang dit ge sprek zou moeten duren en waar het uiteindelijk op uit zou draaien. „En dus, wel., je zult me er niet om uitlachen, is het wel? Neen. natuurlijk niet. Daar ben je veel te vriendelijk voor. Maar „Maar?" „Ik denk, dat je het wel geraden zult hebben, Patsy." En toen na een lange pauze, waarin hij zijn schoenen het pad en de verspreide stukjes gras er omheen be keek, keek hij plotseling op en zei: „Ik ben verliefd". Het was een van die momenten, waarin elke gedach te en elke mogelijkheid van een redelijk gezegde opge schort schijnen te zijn. Patsy merkte alleen kleinighe den op, zoals de eigenaardige bijna verlegen glimlach, die om Geoff's mondhoeken hing, de flikkerende groe ne en rode navigatielichten van een overgaand vlieg tuig, de klank van lachende stemmen, die van heel ver scheen te komen en de stralende koplichten van een passerende vrachtwagen, die hun figuren ineens duide lijk tegen de achtergrond aftekende. Maar hoezeer zij ook voor deze man vriendschap voelde en hem bewon derde, was dit haar toch niet welkom. Zij trachtte met een droge keel enige vriendelijke woorden uit te bren gen. Zij waardeerde hem. Hij was de aardigste per soonlijkheid van heel de maatschappij. En als men hem vergeleek met mensen als., als Prentice., maar toen werd zij zich plotseling bewust van een soort pijn, die zich omzette in een beeld van rood fluweel en grote bruine ogen en gitzwart haar; een beeld, dat haar op eens de tranen in de ogen deed springen. „Ik meende, dat jij er wel enig idee van had, hoe ik over Janet dacht", mompelde Geoff. Patsy knipperde met wijd open gesperde ongelovi ge ogen. „Janet", herhaalde zij. Geoff stond blijkbaar na te denken over de mooie klank van die naam en knikte alleen maar even. Hij lachte plotseling op een jongensachtige manier. „Nie mand behalve jij zou het geraden hebben", zei hij naar haar hand grijpend en die stevig drukkend, terwijl Patsy met overtuiging mompelde, dat zij er heel zeker van was, dat ze dat zeker niet gedaan zou hebben. „Behalve Janet dan altijd", zei Geoff. „Zij zal het natuurlijk wel weten". „Natuurlijk". Patsy deed haar best, haar grote twij fel niet in haar stem tot uitdrukking te doen komen. „Ga je het haar vertellen?" „Natuurlijk ga ik dat", zei Geoff plotseling vastbe sloten. „Dat is de reden, dat ik even met je praten wilde. Ik heb haar geschreven. Hij stak zijn handen in de zakken, alsof hij geen geduld meer had met deze avond, de liefde en met zichzelf. „Ik kan het niet goed op papier zetten en de Hemel weet, wanneer ik haar weer zien zal. Dat is nu eenmaal zo bij de luchtvaart!" Hij stak zijn kin agressief vooruit. „Geen wonder, dat die bezaaid is met mislukte romantiek. Het veroor zaakt elleen maar misverstanden. Zij zit nu op die Bermuda-lijn en tegen de tijd, dat zij terugkomt, ben ik weg. Maar jij bent dan nog hier, Patsy. En als ze die brief leest.nu, ja, ik zou graag willen, dat jij dan bij de hand was om haar te zeggen, dat ik toch nog zo'n kwaaie kerel niet ben, als ze me wat beter zou leren kennen". Hij lachte een beetje ongelukkig. „Je bent een beste, Geoff", zei Patsy heftig. „En ik ben er zeker van, dat zij dat ook wel weet". En daar het haar toen plotseling te binnen schoot, dat dit tenslotte een fuifje voor Geoff was en dat het laat begon te worden, zei zij: „Vind je niet, dat we eens te rug moeten gaan? Het zijn tenslotte jouw gasten." Zij glimlachte in het donker tegen hem. „En ze zullen op je zitten wachten". „Om afscheid van mij te nemen? Ja, dat zal wel." Hij nam haar bij de arm. Maar net voor zij de laatste twee treden van de stoep naar de verlichte deuropening opliepen, keerde hij zich tot haar. dankt voor alles, Patsy", zei hij en zijn handen op ..aar schouders leggend, kuste hij haar op een broederlijke manier ten afscheid. Zelfs die twee vredige seconden moesten echter ver nield worden.„Ah, ben je daar, Pollard!" Een paar vierkante schouders blokkeerden de streep geel licht, waarin zij hadden gestaan. Prentice keek even naar Patsy en zei koeltjes: „Goedenavond, juffrouw Ayl- mer", en toen zich weer snel naar Geoff wendend, stak hij hem de hand toe. „Ik wilde je alleen maar even vaarwel zeggen en je alle succes toewensen op je nieu we post". Zijn stem klonk, wanneer hij niet in de cock pit zat, of een klas stewardessen toesprak, vriendelijk en zelfs bijna zacht. „Plet spijt ons, dat je weggaat". Patsy keek even naar Geoff's gezicht. Het verbaasde haar daarop een zo duidelijke uitdrukking van genoe gen en bewondering te zien. „Ik denk, dat je het daar best bevallen zal", ging Prentice voort. „Geïsoleerd en zo. Maar tenslotte ben je niet getrouwd". „Neen". Geoff stak de handen in de zakken en ram melde nadenkend met wat klein geld. Maar toen voeg de hij er plotseling met een jongensachtige en ontwa pende openhartigheid aan toe: „Maar dat zou ik toch wel graag willen zijn. Te zijner tijd bedoel ik". Het gezicht van Prentice onderging een bijna on merkbare verandering. Hem aankijkend, kon Patsy on mogelijk zeggen in welk opzicht. Verrassing was er te zien en toch ook weer geen verrassing. „Wanneer die heuglijke gebeurtenis plaats zal vin den zul je zelfs in IJsland nog wel een geschikt onder komen kunnen krijgen" zei hij. Maar zijn stem had een harde klank, die het woord „heuglijk" bijkans tot een bespotting maakte. Ostentatief keek hij daarna op zijn horloge, zag Geoff een ogenblik aan, zei: „Goeden avond dan" en voegde er: „Veel succes", aan toe, als of deze dat ditmaal werkelijk nodig had. Tot Patsy zei hij niets anders dan: „Goedenavond", op de manier die iedere gezagvoerder tegen iedere stewardess zou hebben kunnen gebruiken. Maar zelfs haar ontmoeting met Prentice en haar af scheid van Geoff, nadat hij haar thuis had gebracht, waren niet de aangelegenheden, die deze avond wer kelijk in Patsy's gedachten bleven hangen. Lang na dat zij een kop cacao voor zichzelf had klaar gemaakt en in bed was gestapt, bleef deze gedachte in haar hoofd rondspoken. (Wordt vervolgd) temperamentrijk en gevoelig uit te leven. Hij slaagde er ook in het orkest naar zijn inzichten los en bewogen te laten musiceren en aldus tot uitdrukking te brengen wat achter de noten van deze partituur verborgen zit: het sentiment van een warmbloedig kunstenaar. De uitvoe ring werd door het publiek geestdriftig gewaardeerd. Jos. de Klerk Tot 6 juli wordt in het Stedelijk Museum te Amsterdam een tentoonstelling van werk van de in 1956 overleden Ameri kaanse schilder JackSon Pollock gehouden. Pollocks naam heeft wereldvermaardheid. Hij geldt voor sommigen als één der mees ters van het „tachisme" de abstracte vlekjesschilderkunst, om het maar eens lelijk te zeggen. Pollock kon zijn penselen diep in het blik dopen om dan de verf van dat penseel te laten lopen op zijn op de grond liggend doek. Hij lijkt ook wel gespat en de verf direct uit het blik ge goten te hebben. Volgens zijn toegewijde waardeerders heeft hij daarmee weer nieuwe wegen, waarop het vrijer bewegen is, geopend voor de beelding vanja, van wat nu eigenlijk? Gevoelens natuur lijk, die niet anders dan met verf alleen zijn uit te drukken. Het middel tot ver wezenlijking van die gevoelens is mij dan te weinig gebruikelijk om maar enig con tact met het werk van Pollock te voelen. Toch moet Pollock al invloed gehad heb ben en Amerikaanse confraters enthou siast gemaakt hebben voor zijn actieve vervaardiging van gekleurde stukken linnen. De rijke Peggy Guggenheim moet hem financieel'aardig hebben bijgestaan. Dure Amerikaanse kunsttijdschriften deden in foto's en tekst verslag van zijn werkwijze. Nu blijkt Pollock niet altijd zo gewerkt te hebben. Aantrekkelijk kon ik echter dat andere werk dan ook niet vinden, zeker niet wanneer een doorgang in het museum me het gezicht op de heerlijke schilderijen van Van Gogh ontsloot. Gezien de enorme lappen, die Pollocks min of meer geor dende morserij en gespat ondergingen, mag men wel aannemen dat hij aan dit gedoe de grootste waarde hechtte. Die grote doeken domineren nu de rondgang rond de trap in het museum en alles werkte mij alleen maar op de zenuwen. Enige kleine zaken herinneren aan som mig „abstract" werk, dat we wel bij Espace in Haarlem ontmoetten, maar ver mochten me in tegenstelling daarmee niet te overtuigen dat er toch iets aanwezig was van kleurgevoel, interessante schrif tuur, spanning, boeiend ritme. Jammer van het eigenbezit van het museum dat hiervoor weer moest wijken. Bob Buys VRIJDAG 4 JULI TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk van J. Pool 1023 uur. FILMS Cinema Palace: „Storm over Perzië", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Blanke lading uit Parijs", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Die Frühreifen", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het veld van eer", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Miner va Theater: „Symfonie in goud", a.l., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Even afrekenen heren", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Het schot in de rug", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „In de schaduw van de misdaad", 14 jr., 19 en 21.15 uur. ZATERDAG 5 JULI Grote Kerk: Uitvoering van het Ameri kaanse meisjeskoor: „The Centenary Sin gers", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Gebouw „De Waag": Expositie van wer ken van Bram Pihl, 10—17 uur. Huis Van Looy: Tentoonstelling van een collectie van moderne kunstwerken, 1012.30 en 13.3017 uur. Kunstzaal „Ten Bruggen Cate": Expositie van werken van Henk van Es, 1117 uur. Galerie Espace: Een zomertentoonstelling met werken van Ap pel, Lucebert, Sanders en andere, 1117 uur en Kunstzaal „De Ark": Expositie van tekeningen en schilderijen van J. Pool, 1023 uur. FILMS Cinema Palace: „Storm over Perzië", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „Blanke lading uit Parijs", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Die Frühreifen", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. „Een vrouw zonder geweten", 18 jr., 23.30 uur. Luxor Theater: „Het veld van eer", 18 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Symfonie in goud", a.l., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Even afrekenen heren", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Het schot in de rug", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „In de schaduw van de misdaad", 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 4