Een muzikale renaissance
in de gravenzaal van
Haarlems stadhuis
Schitterend komediespel door
het Wiener Burgtheater
(^Kort
en bondig)
Achtste symfonie van Badings
FOTO
Eerste uitvoering in Nederland
Klein Duimpje"
ZATERDAG 5 JULI 1958
HAARLEMS DAGBLAD
OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
9
„Het Concertvan Hermann Bahr
Toestemming voor bouw
van Tilburgse schouwburg
G.S. van Zuid-Holland
tegen plan-Wilsveen?
Voorkeur voor uitbreiding
van steden als Leiden
Delft en Gouda
ENGEL
Kleverparkweg 7, Haarlem
Bijslag op pensioen voor
bepaalde groepen
Haarlems Dagblad
Mikojan maakt grapjes in
Amerikaans Expo-paviljoen
ARen^Zn
OvERVEEN
Indonesische commissie
voor Nederlandse bedrijven
Wagen van Trintignant
ontplofte tijdens training
Kunstzuivering in
Hongarije
Zozeer geraakte het publiek vooral tij
dens het tweede bedrijf van „Das Konzert"
van Hermann Bahr door het Wiener Burg
theater dat van dit blijspel vrijdag
avond in de stampvolle Amsterdamse
Stadsschouwburg de eerste van een reeks
van negen voorstellingen in het Holland
Festival gaf in de ban van het tintelende
plezier, dat men niet alleen „open doekjes"
weggaf bij vrijwel iedere sortie, maar vaak
nog bovendien daartussendoor opgetogen
in de handen klapte bij een raakgeplaatste
opmerking. Dit roemruchte gezelschap uit
Wenen waarover men de laatste tijd her
haaldelijk van onrust en achteruitgang ge
tuigende berichten leest, heeft op een in
alle traditionele gemoedelijkheid voort
varende wijze weer eens dui
delijk gemaakt wat het voor
recht van een eigen stijl
waard is, want waarlijk on
verbeterlijk, met bedacht
zame ironie en toch in het
tempo van een met snelheid
vertrouwde tijd, kwam deze
charmante en spirituele ze-
denkomedie voor het voet
licht.
„Het concert" voor het
eerst vertoond in 1909, op
gedragen aan de componist Richard
Strauss is het bekendste, meestgespeel-
de stuk van de uit geestelijke onrust veel
zijdige auteur, die door de grotere beteke
nis van zijn vrienden Schnitzler, Zweig,
Von Hofmannsthal werd en nog wordt
overschaduwd. Hoezeer zijn maatschappe
lijke en geestelijke inzichten zich in de
loop der jaren rond de eeuwwisseling her
haaldelijk gewijzigd mogen hebben, het
hier behandelde thema vindt men in tal
van zijn romans en andere toneelstukken
terug: dat van de verhinderde echtbreuk.
Het lijkt nauwelijks nodig de inhoud hier
na te vertellen, te minder omdat daarbij
het essentiële, het aromatische niet tot
gelding kan komen. De hoofdpersoon is
een gevierde concertpianist, die voort
durend door jonge leerlingen en oudere
bewonderaarsters lastig wordt gevallen en
zich misschien mede als een soort vlot-
Attila Hörbiger en Jozef Meinrad in
Het cancert" van Hermann Bahr als
Gustav Heink en dr. Franz Jura.
tende levensverzekering tegen de ouder
dom menigmaal in amoureuze avon
turen laat meeslepen. Zijn vrouw doorziet
hem volkomen, ze begrijpt de zwakheden
van de sterke man en de leugens uit trots,
ze heeft hem eenvoudig lief en weet dat
hij haar nodig heeft in alles wat er voor
hem wezenlijk op aankomt. De betrekke
lijkheid beseffend van dat waarvoor zij
vecht, blijft zij strijden om zijn betere
gevoelens voor haar te behouden. De be
rusting maakt plaats voor ondernemings
lust als hij een escapade naar zijn idyl
lische berghut onderneemt met de vrouw
van dr. Franz Jura, welke laatste haar een
verdubbeling van de situatie voorstelt: zij
zullen de rollen van reeds intieme ver
liefden spelen om door een spiegelconfron
tatie de wederpartijen tot inzicht te bren
gen. Deze krijgslist lukt volledig: de pianist
erkent voor de zoveelste keer dat zijn,
vrouw tevens zijn beste en onmisbare
vriendin is. De verzwegen moraal is duide
lijk: het huwelijk vormt de onvervang
bare kweekplaats voor de geestelijke be
trekkingen tussen man en vrouw.
Deze instelling betekende intussen niet,
De minister van Volkshuisvesting en
Bouwnijverheid heeft het gemeentebestuur
van Tilburg doen weten, dat de huidige
situatie op de bouwmarkt het in beginsel
mogelijk maakt de bouw van een stads
schouwburg toe te staan. Dit echter onder
voorwaarde, dat vóór 1 oktober met de
bouw wordt aangevangen dit met het
op de onzekere vooruitzichten omtrent
de ontwikkeling van de bouwnijverheid
en voorts dat een definitieve financiering
is verzekerd en Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant toestemming verlenen.
Aanvankelijk had de gemeenteraad reeds
op 25 maart 1955 een krediet toegestaan
van 3.500.000, waarop reeds vijf dagen
iater de goedkeuring van Gedeputeerde
Staten werd verkregen. De overspanning
op de bouwmarkt en de latere geldschaar-
ste werden oorzaak, dat de rijksgoedkeu
ring uitbleef.
Nu, drie jaar later, is het evenwel nood
zakelijk het krediet te herzien. Loon- en
materiaalkostenstijgingen, alsmede enige
wijzigingen van technische aard brengen
thans de totaalkosten op 4.600.000. In een
spoedeisende vergadering zal de raad op
8 juli worden gevraagd dit hogere krediet
toe te staan.
Het geprojecteerde uiterlijk van de
schouwburg, volgens een ontwerp van ir.
B. Bijvoet uit Haarlem, zal geen wijziging
ondergaan. Aangenomen wordt, dat van de
totale kosten slechts rond een miljoen als
rendabel is te beschouwen. De overige drie
miljoen zullen gedekt worden uit de alge
mene reserve der gemeente, gevormd uit
fis batige saldo's van de gewone dienst der
voorgaande jaren. Teneinde de financie
ring mogelijk te maken, werd contact op
genomen met in Tilburg gevestigde onder
nemingen, instituten, fondsen en industrië
len, die intussen belangrijke bedragen aan
vaste leningen tegen de voorwaarden van
het geldend rentegamma hebben toegezegd.
De schouwburg, die onder meer een grote
toneelzaal, een congreszaal en een restau
rant zal bevatten, krijgt een inhoud van
47.500 kubieke meter.
dat Bahr de ogen sloot voor de realiteit.
In een voorbeschouwing citeerde onze
correspondent in Wenen een karakteristie
ke uitspraak van de auteur, die ik hier
gaarne doorgeef: „Ik heb er geen plezier
meer in God als een soort schoolmeester
op de vingers te tikken. Ik leg mij neer
bij de wereld zoals Hij die heeft gescha
pen. Het is nu eenmaal een genot voor
mij om de grote dierentuin van God, het
mensdom te bekijken en dan aan anderen
te vertellen wat ik gezien heb". En zo
eindigt dan ook dit stuk niet met een su
blieme verzoening in gedeelde eenzaam
heid, maar met de prelude tot een nieuwe
amourette van de man-die-het-niet-laten-
kan. Dat alles is zeer typerend voor de
schrijver, die met zijn levendige geest on
middellijk reageerde op alle nieuwe ver
schijnselen, maar steeds bleef streven
naar synthese, wat de kunst betreft in het
bijzonder van romantiek en naturalisme.
Hij trachtte en zijn langdurig verblijf
in Frankrijk waar hij nauwe omgang had
met vooraanstaande letterkundigen, zal
daar veel toe hebben bijgedragen het
recht op hyperindividualistische sentimen
ten en affecties te verenigen met een
verstandige binding aan de werkelijkheid.
De virtuoos de pianist Gustav Heink in
dit geval is een typisch romantische
figuur met zijn driftige overgevoelighe
den en zijn gespecialiseerde techniek om
alle grenzen van het gewone te buiten te
gaan, inspiratie zoekend in het avontuur,
beseffend echter dat hij zijn hoogste vlucht
kan nemen binnen de beslotenheid van
het kunstwerk, dat hij van zijn leven zou
willen maken..
Dit blijspel uit de oude Oostenrijks
monarchie met zijn beminnelijke deca
dentie werd in één woord verrukkelijk ge
speeld. Regisseur Ulrich Bettac heeft het
wonder bereikt tegelijk afstand en intimi
teit te suggereren, bijgestaan door een
over de hele linie uitmuntende bezetting.
Het verwonderlijke daarbij is, dat de
hoofdfiguren in het geheel niet beantwoor
den aan de uiterlijke voorschriften in de
tekst: Attila Hörbiger is veel ouder dan
de goede veertiger die Gustav Heink moet
zijn en bepaald niet opvallend slank, Jo
sef Meinrad als diens tegenpartij dr. Ju
ra beslist niet klein. Zo zou men kunnen
doorgaan. Maar waarom? Het enige be
zwaar is misschien, dat er zich een lich
te vertekening van de gedemonstreerde
behoefte aan overspel voordoet. Hörbiger
is een prachtige acteur, die de lichtgeprik-
kelde bon vivant overtuigend formaat
geeft, met een waarlijk ontroerende scène
in het laatste bedrijf als hoogtepunt, dat
mede tot stand gebracht wordt door het
toedoen van Alma Seidler als de in kalme
schoonheid met haar eenvoud koketteren
de en waar nodig zichzelf wegcijferende
echtgenote, een onvergetelijk zuivere te
genpool. Inge Konradi versterkt als de
mislukte minnares zeer grappig de komi
sche accenten. En dan mag natuurlijk de
veteraan Hermann Thimig niet vergeten
worden, gevierd als jeune premier door
een vorige generatie, thans onvermin
derd schitterend in de kluchtige emplooi
van de oude bediende.
De ster van deze voorstelling is Josef
Meinrad, die verleden jaar "als d'é:'bedien
de in „Der Unbestechliche" reeds aller
bewondering gaande ma&lctë:' Natuurlijk,
de rol van dr. Jura is de dankbaarste van
het stuk, een waarlijk origineel type, ge
lijkend zoals er in de toneelaanwijzin
gen staat „op de kaars in de hand van
een dronken man". Met zijn openhartige
tactloosheid werpt hij het licht van zijn
nuchtere, weldenkende levensbeschou
wing op alle waarheden tegelijk, superi
eur in zijn nonchalante onnozelheid, de
stralende overwinnaar van alle tijdelijke
moeilijkheden, voortdurend met zeldzaam
elan en waarachtige humor getrouw aan
de mentaliteit van Hermann Bahr, zich
uitlevend in het spitsvondig gekunstelde
en tegelijk en onvertaalbaar „lebensnah".
Een voorstelling die men tot geen prijs
mag missen. Davicl Koning
Naar wij vernemen zou het advies van
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland aan
het ministerie van Binnenlandse Zaken
met betrekking tot de uitbreiding van de
woongelegenheid ten behoeve van de
Haagse agglomeratie inhouden, dat het
geen aanbeveling verdient over te gaan
tot de verwezenlijking van het plan-Wils
veen, waarvoor de gemeente Den Haag
met vier andere gemeentebesturen sterk
is geporteerd, of tot de realisering van het
plan-Reijens, doch dat de voorkeur moet
worden gegeven aan een uitbreiding van
de bestaande middelgrote steden, een op
lossing van het probleem waarvoor het
gemeentebestuur van Gouda reeds in sep
tember 1957 de aandacht heeft gevraagd.
B. en W. van Gouda hebben er toen op
gewezen, dat de kleinere steden in het
westen van het land, zoals Leiden, Delft,
Gouda en Gorinchem, die op geringe af
stand van de grote steden zijn gelegen,
nog voldoende opvangcapaciteit hebben
en dat het, wat de Haagse agglomeratie
betreft, niet nodig is om in de weilanden
van Wilsveen of in het tuindersgebied van
Pijnacker een nieuwe stad te stichten,
aangezien op een afstand van 20 of 30 ki
lometer gelegen middelgrote steden alle
mogelijkheden hebben voor uitgroei en
met als recreatiegebied de Reeuwijkse
plassen.
Advertentie
voor
naar
Voor de grote vakantie begint, gaan
de klassen er nog een dagje op vit.
Deze foto werd gemaakt in Gelderland.
Een woelig beekje vormt een ware
attractie voor de opgetogen school
jeugd.
Ingediend is een wetsontwerp tot ver
lenen van een bijslag op pensioen aan be
paalde gepensioneerden wegens de huur
verhoging per 1 augustus 1957.
Voorgesteld wordt aan degenen, aan wie
pensioen is toegekend, krachtens of op de
voet van de Pensioenwet 1922, de pensioen
wet voor de spoorwegambtenaren 1925, de
militaire pensioenwetten, alsmede aan hen,
wie een pensioen is toegekend krachtens
de wetten van 1 augustus 1956 en van 31
'juli' 1957. indien voor hen geen' aanspraak
bestaat op een algemeen ouderdomspen
sioen, als 'h'uurc'ompensatie een- bijslag té
verlenen van 3 percent 's jaars van het
pensioen, inclusief de daarop verleende
toeslagen tot een maximum van 120 's
jaars voor de gepensioneerden, die voor de
toepassing van de algemene ouderdomswet
als gehuwd worden aangemerkt, en 90
's jaars voor de gepensioneerden, die voor
de toepassing van die wet niet als gehuwd
worden aangemerkt.
Aan de pensioenbetalende organen is
verzocht om in afwachting van de tot
standkoming van deze wet de bijslag bij
wijze van voorschot te doen uitbetalen.
De kosten van het voorstel worden ge
raamd op rond 5.120.000.
Klaas Bolt, de organist van de oude
Haarlemse Grote Kerk, die zoals men weet
volgende week in het Internationaal Orgel
concours voor de derde keer in het strijd
perk zal treden, ditkeer om al of niet de
wisselprijs definitief te verwerven, heeft
zich een éénklaviers clavecimbel laten bou
wen door Martin Skowroneck uit Bremen,
een instrumentmaker, die zich specialiseert
in het maken van muziekspeeltuigen naar
modellen uit de tijden van renaissance en
barok. Dit was voor Klaas Bolt een gerede
aanleiding om, ter gelegenheid van het
Orgelconcours, de Duitse instrumentmaker
uit te nodigen in Haarlem een kleine ten
toonstelling te houden van enige karakte
ristieke produkten uit zijn werkplaats en
deze expositie te doen voorafgaan door een
concert, waarop men de speeltuigen in
logisch verband zou kunnen te horen krij
gen. De oudheidkundige vereniging „Haer-
lem" werd bereid gevonden om de expositie
in de „Hoofdwacht" (Grote Markt, hoek
Smedestraat) te laten plaats hebben, waar
zij heden om vier uur zal worden ge
opend. Het gemeentebestuur stelde de
historische gravenzaal van het stadhuis ter
beschikking om er vrijdagavond de muzi
kale demonstratie te houden.
De wethouder van Kunstzaken, de heer
D. J. A. Geluk, opende de avond met een
kort woord van welkom aan executanten
en geïnviteerd publiek en dankte de heer
Bolt voor zijn toezegging zijn nieuw ver
worven clavecimbel bij voorkomende ge
legenheden ter beschikking te stellen. Be
halve het kleine clavecimbel, dat bij het
bespelen opviel door zijn zilverig heldere
toon, was er nog aanwezig een staartstuk
met twee manualen, dat Martin Skowro
neck kopieerde naar een exemplaar van
Andries Ruchers, een van de latere firman
ten uit het beroemde geslacht van clave-
cimbelmakers, die van het midden der zes
tiende eeuw in Antwerpen hun werkplaat
sen hadden. Er was ook een clavichord, dat
echter op het concert niet aan bod kwam.
Verder waren er blokfluiten, vervaardigd
naar modellen uit renaissance en barok,
waaronder een uit elpenbeen. Skowroneck
kopieerde ook een dwarsfluit van Louis
Hotteterre, hofmusicus van Lodewijk XIV.
Iedereen weet nu tegenwoordig hoe een
blokfluit klinkt. Men meent het althans te
weten. Maar het onderscheid tussen instru
menten van verschillend materiaal en bo
ring kan toch tot een verrassende ervaring
leiden, die zou kunnen doen toegeven dat
men er lang niet alles van wist. Zo kregen
wij deze avond in triovorm de volronde
klank van bekfluiten met brede mensuur
naar modellen uit de renaissance te horen,
instrumenten die wij reeds afgebeeld zien
in de verhandeling van Agricola (zestiende
eeuw). Eerlijk gezegd, deze sonoriteit bood
.een treffend effect, dat deed denken aan
labialen van een oud orgel. Het was een
speciale tractatie van Martin Skowroneck,
uitgevoerd met zijn echtgenote en de heer
Jürgen Ahrend.
Maar wat er met een in stijl gehouden
kwartet van barokfluiten (sopraan, alt,
tenor en bas) mogelijk is, hebben Joke
Fontijne-Koeyers, Klaas Bolt, Jan Boeke
en Harm Muller, met een opgewekte dans
suite van de Vlaamse componist-uitgever
Phalesius bewezen. Het milieu, waarin deze
oude, objectieve muziek ten gehore werd
gebracht, werkte niet weinig mee om de
indruk te wekken dat de tijd hier nage
noeg vier eeuwen had stilgestaan.
Op zeer voornaam plan stonden de be
spelingen van de beide clavecimbels door
Gustav Leonhardt, onder meer met een
Toccata van Frescobaldi en een virtuoos
werk van Thomas Tomkins, die een tijd
genoot van Sweelinck was. Zangnummers,
uitgevoerd door Tine van Raalte en Diet
Bijl, sopranen, Riek Boeke, alt en Jan
Boeke tenor, mengden zich in dezelfde stijl
met een wisselend instrumentarium, waar
bij zich ook Marie Leonhardt voegde als
bespeelster van de zacht klinkende barok-
viool.
Aan het slot van de avond werd de
renaissancesfeer doorbroken en hoorde
men een reeds expressieve barokkunst van
Telemann. van wie een Triosonate voor
blokfluit, viool en continuo gespeeld werd.
Opgemerkt mag worden dat de midden
toonstemming overheersend was, wat dan
mede de grens van de stijlen bepaalde.
De tentoonstelling in „De Hoofdwacht"
is voor belangstellenden, behalve op zon
dag, te bezichtigen tot en met vrijdag, van
vier uur tot half acht en desgewenst na
afloop van de manifestaties van het orgel
concours.
Jos. de Klerk
In opdracht van de Norddeutsche Rund
funk heeft de componist Henk Badings in
1956 een symfonie geschreven, waarvan
de allereerste uitvoering in 1957 te Han
nover werd gegeven. Zijn Nederlandse
première beleefde het werk vrijdagavond
in de Kurzaal te Scheveningen op een con
cert, dat opgenomen was in het Holland
Festival 1958.
Met het oog op de logische muzikale
eenheid leek het een gewaagde onderne
ming deze symfonie van Badings (het
was de achtste, die hij schreef) op het pro
gramma te plaatsen, want deze muziek
moest zich handhaven tegenover de ro
mantiek en de lyi'iek van de ouverture
voor „Euryanthe" van Weber, het piano
concert van Robert Schumann en Tsjai-
kofsky's vierde symfonie. Maar het con
trast tussen deze werken en de symfonie
'•van Badingsbleek niet zo groot als men
met reden zou hebben kunnen verwach
ten. Er' bleek zelfs' enige verwantschap,
met name in het Adagietto, met de mu
ziek van Tsjaikofsky te bestaan. Een vol
strekt eigen weg is Badings bij het com
poneren van zijn symfonie niet gegaan,
wat dan neerkwam op het bewaren van
een zekere mate van conservatisme. Van
belangrijke persoonlijke inventie getuigen
echter de talrijke instrumentale effecten,
die soms de indruk geven zeer verstande
lijk te zijn geconstrueerd, maar die ook
weer volkomen verantwoord en natuur
lijk kunnen klinken en die op dergelijke
momenten de symfonie op een hoog ni
veau plaatsen. Zo heeft de opzet van het
eerste deel, een lento, een geniale groot
heid. In vage gestalten doemt de thema
tiek voor ons op met een intensieve span
ning, met timbres, die met hun exotisch
karakter het mysterie, dat achter dit
klankenspel ligt nog sterker doen gevoe
len.
Het is echter merkwaardig te constate
ren, dat deze geheimzinnige klankenob-
jectiviteit plaats moet maken voor de
subjectiviteit van menselijke ontroerin
gen, dat zij moet wijken voor een roman
tische mentaliteit, die in het bijzonder het
Woensdagmiddag a.s.
in het
OPENLUCHTTHEATER
BLOEMENDAAL
BIJZONDERE VOORSTELLING
voor de kinderen van de
lezers van
OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
door ANNEKE ELRO
en haar gezelschap
Enige hoogtepunten uit de toneelbe
werking van dit befaamde sprookje
Klein Duimpje en zijn broertjes
verdwalen in het Donkere To-
verbos
Anneke Elro in de rol van de
oudste broer van Klein Duimpje
Ontmoeting met de Reus (die niet
zo kwaad blijkt te zijn als men
denkt)
Klein Duimpje en zijn broertjes op
weg naar huis
De Reus komt bij het huisje van
Vader en Moeder.
Kaarten ad 50 cent verkrijgbaar
aan onze kantoren:
Grote Houtstraat 93, 95 uur
Floresstraat 1, 912 en 25 uur
Kaarten eveneens verkrijgbaar aan
het Openluchttheater ad 75 cent
Telefonische bestelling of reserve
ring van kaarten is niet mogelijk
Adagietto typeert. Maar ook het ritmisch
markante Vivace wordt gekenmerkt door
deze twee afzonderlijke muzieksferen. De
instrumentatie van deze symfonie is ver
bluffend knap verricht. Het slagwerk heeft
daarbij een functie van betekenis gekre
gen. Tal van nieuwe effecten heeft Ba
dings in deze instrumentatie verwerkt
met een grote kennis van de fysische tril
lingsmogelijkheden. De uitvoering, die
vrijdagavond werd gegeven door het Ra
dio Filharmonisch Orkest onder leiding
van Bernard Haitink, sloeg bij de talrijke
toehoorders buitengewoon in. Het brengen
van deze muziek kwam niet neer op het
stellen van problemen, want in wezen
volgde de componist bij het schrijven van
die muziek vertrouwde wegen. Het voor
treffelijke orkest gaf onder de bezielende
directie een prachtige uitvoering van de
symfonie, waarvoor de componist, op het
podium geroepen, zijn grote erkentelijk
heid! toonde.,
Over de vertolking van de overige, zeer
bekende werken van dit concert kan ik
kort zijn. Voor de ouverture „Euryanthe"
(waarmede de avond begonnen werd) was
de dirigent blijkbaar op zoek naar een
gunstige klankwerking. Die werd echter
voor dit werk in de Kurzaal met zijn ex
tra dorre akoestiek, nog niet gevonden.
Veel gunstiger lag de verhouding voor het
accompagnement van Schumanns piano
concert. De beroemde pianist Hans Rich
ter Haaser- vertolkte de solopartij gaaf en
met zo goed mogelijke klank, eenvoudig
en oprecht van uitdrukking en met ver
mijding van een exclusieve technische
schittering. Met het pianospel vormde de
begeleiding van het orkest een voorbeel
dige eenheid. Bij de uitvoering van de
vierde Symfonie van Tsjaikofsky werden
alle wensen inzake klankschoonheid ver
vuld. Bernard Haitink maakte veel werk
van de details, die in fijne expressieve
klank werden opgebouwd, maar waar
voor ook een machtig volume ontwikkeld
kan worden, zonder dat deze expansie ont
aardde in een op uiterlijk effect bereken
de klankkracht. Haitink bracht met deze
symfonie inderdaad romantiek van voor
naam allure.
P. Zwaansivijk
BRUSSEL (Reuter) De Russische
eerste plaatsvervangende minister-presi
dent Mikojan heeft vrijdag tijdens een on
verwacht bezoek aan de Brusselse wereld
tentoonstelling ook een kijkje genomen aan
het Amerikaanse paviljoen. Daar bracht
hij zijn stem uit via een stemapparaat,
waarmee de Amerikanen hun volksverte
genwoordigers kiezen...
„Ik kan u niet zeggen op wie ik heb ge
stemd", zei Mikojan lachend. „Dit is een
geheime stemming. Als ik zeg op wie ik
heb gestemd, maak ik inbreuk op de de
mocratie". Hij kon kiezen uit historische
figuren en uit bekende personen uit de
film- en sportwereld.
Op een inderhaast op touw gezette pers
conferentie in het Amerikaanse paviljoen
gaf Mikojan ter gelegenheid van de Ame
rikaanse onafhankelijkheidsdag (4 juli)
uiting aan zijn „zeer grote eerbied voor
het Amerikaanse volk". Naast hem zat
mevrouw Jtkaterina Foertsewa, lid van
het presidium van het centrale comité van
de communistische partij van de Sovjet-
Unie.
Mikojan prees de architectuur van het
Amerikaanse paviljoen, die volgens hem
„getuigt van goede smaak en grote ver
beeldingskracht". Hij vond echter, dat de
Amerikanen in het gebouw wel meer had
den kunnen laten zien. „Het Amerikaanse
volk heeft genoeg te tonen", zei hij.
Toen men hem vroeg wat in het Ameri
kaanse paviljoen de meeste indruk op hem
had gemaakt, antwoordde hij: „de robot
machine, die antwoordt op geschiedkundi
ge vragen der laatste vierduizend jaren".
Mikojan had de machine gevraagd wat
er in 1917 is.gebeurd. Zij antwoordde da
delijk in het Russisch: „Overwinning van
de bolsjewistische revolutie in Rusland".
Hij voegde eraan toe: „Maar wij hebben
ook machines die dit soort dingen kunnen
doen". Eerder had Mikojan een bezoek aan
de paviljoens van de Sovjet-Unie, Tsje-
choslowakije en Hongarije gebracht.
Verdronken schilder. De rivierpolitie
heeft het stoffelijk overschot gevonden van
de 25-jarige schilder A. W. van der Velden
uit de Marnixstraat te Rotterdam. Hij was
een van de twee schilders, die met een
stelling in het water van de Nieuwe Maas
zijn gevallen. Zij waren bezig de tweede
boog van de Willemsbrug te schilderen.
Preanger landbouw. J. M. W. van
Dusseldorp en C. n.v. bericht dat een, naar
het oordeel van haar opdrachtgeefster,
voldoend aantal aandeelhouders der
Preanger Landbouw-maatschappij n.v.
zijn aandelen ter overneming heeft aan
geboden. Binnenkort zal derhalve een al
gemene vergadering van aandeelhouders
van deze maatschappij worden bijeenge
roepen teneinde de statuten zodanig te
wijzigen, dat de beperking van het door
een aandeelhouder uit te brengen aantal
stemmen komt te vervallen.
De Obam. Het bestuur der Onderlinge
Beleggings- en Administratie Maatschap
pij OBAM deelt mede, dat het reële ver
mogen van de maatschappij per 30 juni
j.l. ca. f 8.550.000 bedroeg, hetgeen over
eenkomst met een waarde van ca. 363 per
cent per aandeel b.
„Euro-stars" voor verpakkingen. De
bekroonde ontwerpen van de Nederlandse
wedstrijd voor verpakkingen zullen mede
dingen naar de „Euro-star". Deze onder
scheiding voor de beste Europese verpak
kingen werd ingesteld door de E.P.F., de
Europese Verpakkings Federatie. Deze Ne
derlandse wedstrijd, met als inzet de „gou
den noot-trofeeën" gaat uit van het Neder
lands Verpakkingscentrum van het Neder
lands Instituut voor Efficiency te 's-Gra-
venhage. Op de Europak 1959, de 5e inter
nationale verpakkingsbeurs, die in april
1959 in Amsterdam wordt gehouden, wordt
een show van de bekroonde verpakkingen
ingericht.
Legkippen waren slachtkippen. De of
ficier van Justitie bij de rechtbank te Dor
drecht heeft een maand gevangenisstraf
met drie jaar proeftijd en 200.boete,
subsidiair veertig dagen hechtenis geëist
tegen de 40-jarige pluimveefokker G. H. uit
Barneveld, omdat hij in een advertentie
kippen te koop had aangeboden van een
ras van uitstekende leggers, maar in plaats
van dit ras kippen had afgeleverd, die
slechts voor de slacht worden gefokt. Hem
werd bedrog ten laste gelegd. De officier
zeide, dat dergelijke handelspraktijken
streng gestraft dienen te worden.
Nieuw munttelefoontoestel. Te 's-Gra-
venhage is op het Hollandse Spoor een van
de nieuwe munttelefoontoestellen geïnstal
leerd, die geheel automatisch de verreke
ning van de gevoerde gesprekken aangeeft.
Dr. J. Hekman overleden. Te Beetster-
zwaag, waarheen hij woensdag met vakan
tie gegaan was, is plotseling in de ouder
dom van 80 jaar overleden dr. J. Hekman,
oud-geneesheer-directeur van het Gemeen
teziekenhuis aan de Bergweg te Rotterdam
en tot zijn dood praktiserend arts te Voor
burg.
Eerste appel geveild. Op de veiling in
Kapelle-Biezelinge is vrijdagmiddag de
eerste appel van het fruitseizoen 1958 ge
veild. Deze appel was afkomstig uit de
plastiekkassen van de heer N. Kroese te
Warmond en het was er een van het ras
„Scarlet Pimpernel". De heer Kroese oogst
te vorige week reeds drie appels van dit
ras, welke toen wei'den aangeboden aan
het Koningin Wilhelminafonds en dit ge
beurde op de fruitveiling in Kapelle-Bieze
linge. De opbrengst was 246.
Advertentie
MOBYLETTE
LOCOMOTIEF
SPARTA
VESTING
BROMFIETSEN
TEL. 53558
DJAKARTA (ANP) Het Indonesische ka
binet heeft zaterdag besloten tot de instel
ling van een commissie ad hoe, welke zal
zijn belast met het uitstippelen en formu
leren van de toekomstige regei'ingspolitiek
ten aanzien van de Nederlandse bedrijven,
welke in december als gevolg van de
anti-Nederlandse campagne onder rege-
ringstoezicht werden gesteld.
De voox-zitter dezer commissie is kolonel
Suprajogi, die de vorige week werd be
noemd tot minister voor economische sta
bilisatie.
De wagen van de Fransman Trintignant
kreeg tijdens de training voor de Grote
Prijs van Frankrijk die zondag wordt ge
houden, een defect aan de benzineleiding
en vloog in brand. Met een grote tegen
woordigheid van geest gespte hij zich los
en sprong uit de brandende wagen op de
baan. De „Bolide" raasde door, ploegde
zich in een akker en explodeerde.
Ondanks dit ongeluk wil Trintignant
zondag in een andere racewagen toch aan
de wedstrijd deelnemen.
BOEDAPEST (UPI) De Hongaarse
pex-s heeft een nieuwe toneel- en klein-
kunstzuivering aangekondigd. De arties
ten zullen deze maand voor een commis
sie moeten verschijnen om op hun „ca
paciteiten" beoordeeld te worden. Dege
nen die geen bijzonder talent tonen, zul
len geen vergunning krijgen om op te tre
den. Vele operettes van Léhar en Strauss,
spelend in de aristocratische milieus, zul
len, naar men verwacht, het veld moeten
ruimen voor nieuwe Russische en Hon
gaarse operettes.