UMPIE IN DE DROOMTUIN
J
Uitgaan in Haarlem
/tïda.
RUSTIGE LANDING
DE LANGE HETE ZOMER"
Agenda voor
Haarlem
Duizenden koopjes
Horlogerie „Suisse"
Z A ÏHRDAG 12 JULI 1958
EERLIJKHEID IN DE FILM
De radio geeft zondag
T elevisie pro gr anima
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Prof. R. de Josselin
de Jong overleden
Decoratie „mensenredder"
Huisdieren tijdens vakantie
Amerikaans vlootbezoek
aan Nederland
DE NEGEN MUZEN
ns vervolgverhaal
Lezen en laten lezen
i
I
95
Advertentie
DE STERKSTE INDRUK, die de film
„De lange hete zomer", naar William
Faulkners roman, achterlaat is er een van
eerlijkheid. Men kan de film aanbevelen
door te zeggen, dat ze in de broeihitte
van de zomer de vlammen doet oplaaien
ende hartstochten. Dat is een recom
mandatie, die riekt naar een bedenkelijk
soort erotische sensatie. Voor zover er
hartstochten in „De lange hete zomer"
voorkomen zijn ze wel zo natuurlijk en ge
zond, dat men er niemand met de vinger
om na wijst, die het Haarlemse Rem-
brandttheater waar de film is ingezet
binnengaat. Trouwens: de hartstochten la
gen in deze film voorhanden. De gezonde
natuurlijke levensstijl ook. Daarvoor ko
men we nu eenmaal terecht in een klein
Amerikaans plattelandsplaatsje in het zui
den, waar de zon de aarde schroeit en de
gemoederen fel bewogen kunnen zijn. Er
loopt een soort barbaar rond, een jonge
man, die het ongeluk heeft de naam Quick
te dragen, hetgeen in dit geval betekent:
wees op uw hoede, hij is een brandstich
ter. Dat was zijn vader, maar de goege
meente oordeelt dat de appel niet ver van
de boom valt. De goegemeente heeft het
wat deze jongeman betreft niet bij het
rechte eind. Hij doet zeker niet veel om
zich van de verdenkingen te vrijwaren.
Hij is inderdaad een barbaar, een primi
tief natuurmens, een stuk lichaamscultus
zonder beschaving. Maar hij is gelukkig
geen decadent mannetje en geen degene-
ratieverschijnsel. Zijn hardleersheid blijkt
te verhelpen. De uitkomst is natuurlijk een
vrouw. Zijn oog valt op de dochter van de
rijke grootgrondbezitter, wiens pachter hij
is geworden. Die grootgrondbezitter is al
net zo'n stier als hij. Een enorm heerschap,
dat zich wel bewust is van eigen kracht en
daarmee te koop loopt, een haast protse
rige tyrannieke geldwolf, van wie we ove-
HILVERSUM I 402 M.
8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA.
18.30 VPRO. 19.00 IKOR, 20.00—24.00
AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor
het platteland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45
Geestelijk leven, caus. 10.00 Instr. Octet. 10.30
Nieuws v. d. Boekenmarkt. 10.40 Cabaret. 11.20
Gram. AVRO: 12.00 Theaterork. en soliste. 12.30
Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en S.O.S.
ber. 13.07 Buitenl. overz. 13.17 Meded. of gram.
13.20 Progr. v. d. strijdkr. 14.00 Boekbespr. 14.20
Omr.ork., groot koor en soliste. 15.20 De Godde
lijke vrouwe, caus. 15.35 Dansmuz. (Tussen 15.35
en 17.00 Rep. Tour de France). 16.30 Sportrevue.
VARA: 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws., sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30
Ned. Herv. Kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de
jeugd. 19.30 De Open Deur. AVRO: 20.00 Nieuws.
20.05 Voordr. en lichte muz. 20.40 De jacht op de
dader, hoorsp. 21.15 Franse muz. 22.05 Act. 22.30
Gram. 23.00 Nieuws. 23.30—24.00 Metropole ork.
I
HILVERSUM II 298 M.
8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent
van kerken. 10.30 NCRV. 12.15 KRO.
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00
KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.10 Vocaal dub-
belkwartet. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstan
den. 9.45 Gram. Convent van Kerken: 10.00
Geref. kerkdienst. NCRV: 11.30 Gram. 11.45
Tenor en orgel. KRO: 12.15 Pontificale Hoogmis.
13.55 Nieuws. 14.00 Strijkkwartet. 14.30 De Vlie
gende Hollander, caus. 14.40 Brabants ork. en
solist. 15.10 Zang en piano. 15.40 Gram. 15.55
Pianospel. 16.10 Gram. 16.30 Vespers. IKOR:
17.00 Meeting van de I.J.E. 18.00 De kerk aan
het. werk. 18.10 Waar blijft het „Wilde Ganzen"-
geld? 18.15 Boekbespr. 18.30 De kerk aan het
-wèfk. 18.40 Pastorale rubr. NCRV: 19.00 Nieuws
uit de kerken. 19.05 Gram. 19.30 De mens en
ik. Adam-Apokriefen III, caus. KRO: 19.45
Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Act. 20.50 Lichte muz.
21.10 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.30
M.S. Twee Gebroeders, hoorsp. 22.20 Lichte muz.
22.35 Uit het Boek der Boeken. 22.45 Avondgebed
en lit. kal. 23.00 Nieuws. 21.15 Pianorecital.
23.45—24.00 Gram.
BLOEMENDAAL 245 M.
10.00 Ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (band
opname van de dienst gehouden op zondag 6
juli 1958 om 2 uur n.m.). 11.15 Ds. G. Toornvliet
van Bloemendaal (bandopname van de dienst
gehouden op zondag 6 juli 1958 om 19.30 uur).
15.45 Ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (recht
streekse uitzending).
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Amus. ork. (12.30—12.34 Weer-
ber.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00
La Figlia del Regimento, opera. 16.00 Gram.
17.00 Sportuitsl. en nieuws. 17.15 Gram. 17.55
Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws.
19.30 Wereldtentoonst. 20.00 Omr. ork. en sol.
22.00 Omr.ork. en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram.
23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
VOOR ZONDAG
Gez. progr. AVRO. KRO, VARA en VPRO: 15.30-
16.30 Eurovisie: Tour de France.
Televlsiprogramma
HILVERSUM I 402 M.
7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00
VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voordr. 9.05 Gym. v. d.
vrouw. 9.15 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO:
10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.55 Prome
nade ork. en solist. 11.35 Blaaskwint. 12.00 Dans
muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het
platteland. 12.28 Planotrio. 13.00 Nieuws. 13.15
Act. 13.20 Hammondorgel en zang. 13.45 Voor
de vrouw. 14.00 Pianorecital. 14.40 De Klucht van
de trom, hoorsp. 15.20 Gram. 15.35 Zestig minu
ten voor boven de zestig. (Tussen 15.00 en 17.00
Rep. Tour de France). 16.35 Gram.. 17.20 Vakan-
tietips. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Amus. muz.
Rep. Tour de France. 18.55 Act. 19.00 Pari. overz.
19.15 Lichte muz.'19.45 Regerlngsuitz.: De school
jeugd trekt er op uit, klankb. waarin o.a. het
werk van de stichting vakantieverblijven lager-
schooljeugd wordt belicht. 20.00 Nieuws. 20.05
Holland Festival: Residentie-ork. en solist. 21.00
Rep. Tour de France. 21.10 Voordr. 21.30 Gitaar
duo. 21.40 Vijftig jaar Barchem-beweging, caus.
21.55 Toeristische indrukken. 23.35 Strijkork. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M.
7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl.
8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40
Voordr. 10.00 Gram. 10.15 Theologische ether
leergang. 11.00 Gram. 11.15 Spoorzoeken door
Europa. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land
en tuinbouwmeded. 12.33 Musettemuz. 12.53
Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Mil. ork. 13.35
Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gram. 14.45 Voor
de vrouw. 15.15 Gram. 15.40 Hoornkwartet. 16.00
Bijbellezing. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleu
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Over
zee. Wat betekent culturele antropologie voor
Nieuw-Guinea? door M. C. Capelle. 18.00 Or
gelspel. 18.30 Sport. 18.40 Cello en piano. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Gram. 19.15 Muziek
in huiselijke kring. 19.35 Volk en Staat, caus.
19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Vraaggesprek
over lichte muz. 20.45 Jacht naar roem en for
tuin. hoorspel. 21.45 Amus. muz. 22.05 Boek
bespr. 22.15 Portret van Arthur Rubinstein.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS-
ber. 23.15—24.00 Promenade-orkest.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11
Gram. 15.00 Pianomuz. 15.25 Strijkkwartet. 16.00
Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram.
17.45 Meisjeskoor. 18.00 Franse les. 18.15 Kinder
lied. 19.20 Prot. uitz. 18.30 Voor de sold. 19.00
Nieuws. 19.30 Wereldtentoonst. 20.00 Gram.. 21.30
Amus. ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Zang. piano en
fluit. 22.40 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de
zeelieden.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VPRO: 20.00
Gesprek aan de schrijftafel. 20.28 Rotonde. 21.20-
22.00 Filmprogr.
rigens niet mogen zeggen dat hij een niets
nut is. Deze twee dynamische persoonlijk
heden ontmoetten elkaar en gokken op de
toekomst. Ze hebben allebei het hart op
de goede plaats. De toekomst ziet er aan
het slot van de film dan ook veelbelovend
voor hen uit. Cultuur zal aan hen wel ver
speeld zijn. Hun eerlijke natuurlijkheid
staat echter borg voor begrip en waar
dering: het leven met hen is beslist niet
vervelend, niet alledaags. Onder de hemel,
waar zij naar opkijken, in het land, dat zij
bewerken, passen zij harmonieus. Mij
dunkt, er zijn slechtere voorwaarden denk
baar voor het menselijk levensgeluk.
HET I? DE VERDIENSTE van deze
film, dat ze dat voelbaar maakt. Ik heb
al eens eerder gewezen op dit genre Ame
rikaanse films, waarin het leven in de
provincie wordt gekarakteriseerd. Het ge
beurt met weinig opvallende middelen:
men ontdekt er nooit een groot filmwerk
in. En toch en dat is juist het merk
waardigeis dat volkomen ontbreken
van enige ambitie om de dingen opvallend
te vertellen juist de charme van deze
films om niet te zeggen: de kracht. Want
men proeft er de eerlijkheid uit: ze schil
deren de dingen en de mensen niet mooier
en beter af dan ze zijn, ze leggen altijd een
direct verband tussen de omstandigheden
en de mens, ze verfraaien niets, ze over
drijven niet in bijkomstigheden, ze gaan
Scène uit de lange hete zomer met
Orson Welles (rechts) en Paul Newman.
vindt u in de ENORME OPRUI
MING bij
Barteljorisstr- 1 - Haarlem - Tel. 13131
KORTINGEN tot 50*/.
uitgezonderd
De verkoop begint dinsdag om 9 uur.
recht op hun doel af. Het is, geloof ik, de
keus uit het materiaal, die hier de waarde
van de film bepaalt, een factor, die van
overheersend belang is, omdat van die
keuze afhangt of het mogelijk is tot uit
drukking te brengen wat essentieel geacht
moet worden voor de verhoudingen zowel
van de mensen in de film onderling als
van de bioscoopbezoeker tot de schimmen
op het doek. Voor een stof als in „De
lange hete zomer" behandeld, geldt dat het
er niet om gaat een mooie film te maken,
maar een ware film. Voldoet ze aan de
laatste norm. dan sluit ze de eerste in.
Naar mijn mening is dat hier het geval.
Daarmee is regisseur Martin Ritt evenzeer
gecomplimenteerd als zijn acteurs, onder
wie men Orson Welles in de rol van de
krachtfiguur-grootgrondbezitter aantreft
tezamen met de Marlon Brando-achtige
Paul Newman, van wie men gelukkig niet
zal zeggen dat hij een epigoon is. Ik mag
deze film wel. Ze vervangt de glamour
door mensen!
P. W. Franse
In de ouderdom van 89 jaar is in Den
Haag overleden prof. dr. R. de Josselin de
Jong, oud-hoogleraar in de pathologische
anatomie aan de rijksuniversiteit té'
Utrecht.
Na in Leiden, Berlijn en Parijs gestu
deerd te hebben vestigde hij zich in 1896
als arts te 's Gravenhage. In 1902 werd hij
benoemd tot hofarts van Koningin Wilhel-
mina. Van 1920 tot 1935 was hij hoogleraar
te Utrecht.
Op 29 mei heeft zich bij het koeltech-
nisch bureau „Gebeko" aan het Heiman
Dullaertpl^in te Rotterdam - een ontplQf-
fing voorgedaan. Het leven van een der
arbeiders, wiens been daarbij was afge
rukt, zou gered zijn, doordat een voorbij
ganger zijn liesslagader tijdig zou hebben
afgebonden. Men nam aan, dat deze voor
bijganger de heer D. K. uit de Schoon-
derloostraat, noodwachter bij de B.B. was
en daarom werd hem de zilveren B.B.-
penning uitgereikt, met de inscriptie,
„noodwachter-mensenredder". Inmiddels
heeft zich evenwel een straatgenoot van
de heer K., de heer J. F. D. gemeld, die
meedeelde het slachtoffer gered te heb
ben. Men heeft nu de politie verzocht de
zaak uit te zoeken, niet omdat er van een
strafbaar feit sprake is, maar ter wille
van de objectiviteit.
De vereniging tot bescherming van die
ren schrijft ons:
Dagelijks wordt ons verzocht honden of
katten en pension te nemen. Helaas moe
ten wij de aanvragers teleurstellen, daar
alle beschikbare ruimte nodig is voor dak
loze dieren. Wij hopen echter het volgend
jaar in het bezit te zijn van een eigen die-
renpensfón. Wij beschiken weliswaar over
logeeradressen, doch deze zijn voor de
vakantie reeds alle bezet.
Hierom doen wij een dringend beroep
op alle dierenvrienden in Haarlem en om
streken, of zij r.det én of twee weken hun
huis willen openstellen voor één of meer
honden of katten, tegen matige vergoe
ding. Natuurlijk liefst met huiselijk ver
keer! U helpt daarmee zowel de mensen
als de dieren en als u op uw beurt met
vakantie gaat, kunnen uw eigen huisdieren
op hun beurt wellicht ondergebracht wor
den in een goed tijdelijk tehuis.
Vliegdekschip, 2 zware kruisers,
4 jagers en 2 onderzeeboten
Van zaterdag 19 tot donderdag 24 zullen
eenheden van de Amerikaanse marine een
niet-officieel bezoek brengen aan Amster
dam en Rotterdam. Amsterdam zal bezoek
ontvangen van de met geleide projectielen
bewapende zware kruiser „Canberra"
(17.000 ton) en de onderzeeboten „Enteme-
dor" en „Bang". Naar Rotterdam komen
het vliegdekschip „Intrepid" (40.000 ton),
de zware, eveneens met geleide projectie
len uitgeruste kruiser „Macon" (17.000 ton)
en de jagers „Davis", „Compton", „Harlan
R. Dickson" en „Gainard". Het bezoek
vormt een onderdeel van de jaarlijkse
„bootjesreis" der adelborsten van de „Uni
ted States Naval Academy" te Annapolis
in de Amerikaanse staat Maryland. De
schepen hebben totaal 420 officieren, 790
adelborsten en 5910 onderofficieren, kor
poraals en manschappen aan boord, bij
elkaar dus 7.120 man.
Umpie was de tuin uit. Toen hij omkeek zag hij, dat Fokko zijn huisje uitkwam.
„Oeinou zul je wat beleven!" mompelde hij.
En ja, er gebeurde ook wat. Fokko had ontdekt, dat zijn muizen naar buiten waren
gekomen; hij pakte zijn bezem en probeerde de muizenstroom naar binnen te werken,
maar dat lukte niet erg.
„Sufferd!" riep hij boos. „Kijk nou eens wat je hebt gedaan!"
Umpie vond het jammer, waar wat kon hij er nog aan doen?
„Hij met zijn muizen ook!" mompelde hij, en wandelde weg02—91
MUZIEK
Zondag 13 juli, Openluchttheater Bloemen
daal, 14.30 uur: De pianiste Emmy van
Eden geeft een zondagmiddagconcert. Op
het programma staan werken van Mo
zart, Schubert, Chopin, Tsjaikofsky,
Rachmaninov en Debussy.
Maandag 14 juli, Grote Kerk 15.3016.30 u.:
Beiaardbespeling door Arie Peters. Hij
zal werk van onder anderen Hamilton
Harty, Selterman, Van Hoof en Baustet-
ter ten gehore brengen.
Dinsdag 15 juli, Grote Kerk 20—21 uur: Cor
Kee speelt gedurende een uur op het
orgel werken van Sweelinck, Wagenaar,
Badings en Kee.
Donderdag 17 juli, Grote Kerk 1516 uur:
De Weense organist Anton Heiller geeft
een concert. Het programma vermeldt
composities van Bach en Joh. Nepomuk
David.
Donderdag 17 juli, Grote Kerk 1920 uur:
De stadsbeiaardier Arie Peters bespeelt
het carrillon. Werken van Brahms,
Daquin, Rameau, Perc-Price, Peters en
enige volksliederen uit Finland, Dene
marken, Frankrijk en Noorwegen brengt
hij ten gehore.
DIVERSEN
Zaterdag 12 juli, Openluchttheater Bloe
mendaal 20 uur: De Dutch Swing College
Band geeft een uitvoering.
Zaterdag 12 juli, terrein Sportpark (Heems
stede) 14 en 20 uur. Voorstelling van
Circus Strassburger, onder leiding van
Elly en Adolphe Strassburger.
Zondag 13 juli, terrein Sportpark (Heem
stede) 14 en 20 uur: Twee voorstellingen
van het circus Strassburger.
FILMVOORSTELLINGEN
Zondag 13 juli Cinema Palace, 10.30 uur:
In een speciaal samengesteld vakantie
programma wordt tot vrijdag 18 juli de
film „De rode ballon" vertoond.
Zondag 13 juli Lido-theater, 11 uur: Voor
stelling van de film „De Wereldzee", die
evenals de vorige keren voorafgegaan
wordt door „Rovers van het moeras" van
Walt Disney.
Advertentie
Oe wereldvermaarde deodorantstick
voor de rertorgde vrouw
lux* draalttick f 3.
fl.»
handig* cas-atick
regelt de
transpiratie
voorkomt de
geur
beschermt U*
garderobe.
Zondag 13 juli Studio-theater 10.30 uur: In
een vakantieprógramma worden films
van Walt Disney, Stan Laurel en Charlie
Chaplin vertoond.
Zondag 13 juli Rembrandt-theater 11 uur:
Vertoning van films van Walt Disney;
vanaf maandag Montagne's jeugdvariété,
10.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
iedere dag van 10—12.30 uur en van
13.30—17 uur en zondag van 1417 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
School van de zestiende eeuw tot heden.
Onder meer de meesterwerken van
Frans Hals. Het museum is geopend op
werkdagen van 10—17 en on zon- en
feestdagen van 13—17 uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
uit de Hollandse, Italiaanse en Franse
school van de zestiende tot de twintigste
eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkun
dige instrumenten. Geopend iedere werk
dag behalve maandag, van 1117 uur.
De eerste zondag van elke maand van
13—15 uur.
„In 't Goede Uur: Expositie van werk van
Wim Steyn, 1019 uur, tot 30 juli.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78:
Middeleeuwse en latere schilderijen,
sculpturen, paramenten, kantwerk, hand
schriften en munten. Geopend op werk
dagen behalve maandag van 1017 uur,
des zondags van 1316 uur.
Huis Van Looy: Een keuze collectie van
moderne kunstwerken wordt tentoonge
steld. Geopend op werkdagen van 10—
12.30 en 13.30—17 uur. Des zondags van
1417 uur: geopend tot 21 juli.
Kunstzaal „De Ark":'Expositie van schil
derijen en tekeningen van J. Pool. Da
gelijks geopend van 10-23 uur, tot 13 juli.
Kunstzaal „De Ark": van 13 tot 26 juli ex
positie van werken van Eduard Heij-
mans, geopend van 1022 uur, op zater
dag- en woensdagmiddag van 1416.30
uur.
Kunsthandel J. R. Bier (Groot Heiligland
66): Expositie van werk van Jan Sluy-
ters. Dagelijks geopend van 1017 uur,
tot 7 september.
Galerie Espace: Tot eind augustus expo
sitie van werk van Appel, Chapon, Lu-
cebert en Sanders. Geopend van 1117,
des zondags 1417 uur.
Werkweek. Van 19 tot 27 juli wordt
in het luthers jeugdhuis in Bennekom de
achtste werkweek voor kerkmuziek ge
houden. Deelnemers uit binnen- en bui
tenland beoefenen gedurende deze week
oude en nieuwe kerkmuziek. Elke dag
wordt geopend met metten en gesloten
met vespers. De leiding berust bij Willem
Mudde, die zojuist uit Amerika is terug
gekeerd.
51. Nu zei de tweede piloot vermoedelijk: „Nog niets te
zien, meneer," terwijl hij door de afscherming tuur
de. De ogen van Prentice zouden nooit zijn instrumen
ten loslaten. Iedere aanwijzing, iedere verandering
op dat moment kon een veilige landing of een ramp
betekenen. Misschien berekende hij zelfs nu nog de
mogelijkheden van succes zonder gevaar voor zijn pas-"
sagiers.
Patsy zag, dat de man naast haar weer de hand
van de oude vrouw gegrepen had. Zij voelde nauwe
lijks, dat hij met zijn andere hand de hare vast hield.
De motoren maakten iets minder geraas en de oude
vrouw slaakte onwillekeurig een lichte kreet, als om
het geluid terug te roepen. Er volgde een enkel mo
ment van hevige spanning. Ging hij weg, of schakel
de hij terug, om te kunnen landen?
Een vaag rood licht glom even boven het einde van
de startbaan en daarna een groen loodrecht er boven.
Een ogenblik schenen de lichten te zweven boven de
verblindende sneeuw. Toen kwam daar rustig en ma
jestueus tussen de gouden lichten van de startbaan,
terwijl de navigatielichten op de vleugels voortdurend
helderder werden en zich begonnen te vermengen met
de lichten van de cabine, de „Able King" nadei-bij..
Het geraas van de in de vrijloop draaiende motoren
overstemde de zucht van verlichting van de mensen
op het veld. Een ogenblik boog de man het hoofd tot
zijn kin op zijn leren jas rustte. Toen zei Patsy met
een stem, die zij tevergeefs vast trachtte te doen
klinken: „We kunnen nu beter naar de ziekenkamer
gaan."
Maar al haar efficiënte manier van doen als ste
wardess was zij kwijt. De woorden kwamen er tril
lend en met halve snikken uit. Zij stak haar armen
door die van de man en de oude vrouw, terwijl zij
hen begeleidde.
Ook de verpleegster had echter op de uitkijk ge
staan. „Zij is gereed, om te gaan," zei zij zodra Pat
sy de deur openduwde.
In antwoord op Patsy's vragend opgetrokken wenk
brauwen, knikte zij geruststellend. En zij vervolgde:
„Uw vrouw is weer ingedut Maak u niet al te be
zorgd. Het komt wel goed."
Met een dapper gezicht stapte de oude vrouw in de
ambulance, na de man goedendag te hebben gezegd.
„Het is niet ver," zei Patsy, die tegenover haar
ging zitten. „Maar een paar honderd meter langs de
rand van het platform. En ze zullen goed voor u zor
gen. De stewardess is een vriendin van mij. Zij is erg
vriendelijk. Kijk," zei zij door het raam naar voren
wijzend, „daar staat zij boven aan de trap."
De ambulance kwam vlak naast de machine tot
staan. „Ben jij dat Patsy?" riep Janet omlaag. „Hoe
is het met haar?"
„Gaat wel," gaf Patsy ten antwoord. En toen Ja-
net de trap afliep en naast haar stond, voegde zij er
aan toe: „Dat denk en hoop ik tenminste."
Uit de schaduw kwam een lange gestalte te voor
schijn. Prentice knikte even tegen Patsy. Zijn gezicht
stond strak en had een afwezige uitdrukking. Een
ogenblik stond hij te kijken, toen de mannen de bran
card zachtjes uit de rails lieten lopen. Zodra hij er
van overtuigd was, dat zij hun werk behoorlijk deden,
liep hij op de oude vrouw af. Het licht van het hoofd
gebouw viel recht op zijn gezicht, dat, zoals Patsy
zag, een heel zachte uitdrukking had.
„Ik vrees, dat u een zeer angstige tijd hebt door
gemaakt," zei hij rustig tegen de oude vrouw. Hij
legde een hand op haar schouder (wat moest dat niet
een geruststellend gevoel zijn) en zei: „Maar dat is
nu voorbij. Het komt nu wel goed."
Een ogenblik zag Patsy hen met een verlangende
blik na. Het zag er zo warm en veilig en prettig uit
in die kabine. Toen, alsof hij haar ogen op zich ge
richt voelde, keerde Prentice zich plotseling om. „Goe
denavond, juffrouw Aylmer," zei hij. „Bedankt."
Het was, alsof hij op dat ogenblik iets in haar ge
zichtje opmerkte, van de angst, het verlangen en de
ellende van deze laatste uren. Een moment leek het,
of hij nog iets van diezelfde zachtheid en vriendelijk
heid, die hij aan de oude vrouw had betoond, voor
Patsy over had.
Toen scheen hij zich iets te herinneren en zijn ge
zicht werd hard.
„U ziet er vermoeid uit," zei hij bijna beschuldi
gend. „Neem wat rust. Denk er om, dat er ook nog
andere mensen zijn., die evengoed recht op uw tijd
hebben." Maar hoewel hij het tegen haar zei, leek het
wel. alsof hij het zichzelf hielp herinneren.
„Ja, meneer," zei zij, hem aankijkend.
Voor één keer haastte zij zich echter niet om hem
te gehoorzamen. En terwijl de deur gesloten werd, de
gezichten van de passagiers naar buiten staarden in
die barre verlatenheid en de vier motoren aan het
einde van de startbaan weer op toeren kwamen bleef
Patsy Aylmer staan wachten en kijken., totdat het
toestel weer vertrokken was.
Het begon reeds donker te worden, toen twaalf uur
later de „Easy Mike" haar zustermachine volgde
langs de luchtweg, die naar het Idlewild-vliegveld
leidden. Uit de achterste patrijspoort starènd, zag
Patsy de vage omtrekken van de heuvels van New
England. En terwijl zij over het ingewikkelde net. van
startbanen rolden, keek ze haar passagiers eens langs,
die allen hun oorspronkelijk goede stemming terug
hadden.
Het was geheel donker, toen zij landden en nu de
lange dienstperiode voorbij was, voelde Patsy zich
doodvermoeid. In de wagen van de bemanning zittend
liet zij zich met gesloten ogen en half slapend door
New York rijden en zij werd pas goed wakker, toen
de wagen met een ruk voor het hotel tot staan kwam.
De leden van de bemanning begonnen te grabbelen
naar aktentassen en petten en het volgend ogenblik liep
zij als een slaapwandelaarster achter hen aan het
hotel binnen.
Alleen de gedachte, dat zij Janet nog even moest
spreken, voor zij naar bed ging, hield Patsy iets meer
dan half wakker.
„Juffrouw Morley?" zei de chef de réception onge
duldig in antwoord op Patsy's desbetreffende vraag.
„Kamer 1750. Vlak naast die van u."
Zeventien verdiepingen boven de drukte van New
York keek Patsy omlaag naar Lexington Avenue. De
straat en de winkels waren reeds meer dan gewoon
lijk gevuld met een voor Kerstmis boodschappen doen
de menigte. Nadat zij jas en muts had afgelegd en
nachtgoed en kamerjas gereed had gelegd, liep zij
naar de kamer van Janet en klopte zacht aan.
„Kom binnen, als jij het bent, Patsy" riep Janet.
Toen Patsy de deur opende zag ze, dat Janet al in
bed was. „Ja, maar kom toch maar binnen," zei de
ze. „Ik heb geslapen, maar ben nu klaar wakker."
(Wordt vervolgd)
Lijst van door Stadsbibliotheek aangeschaft)
boeken:
Romans: B.larnhof, Vroege schemering; Bar-
bier, Julia Vernet; Nogly, Anastasia; Pelsso-
Het zout van de zee; Edschmid, Der Liebei*
engel; Bates, The sleepless moon: Cecil, Sobi-
as a judge. Hardy, Amère victoire.
Ontwikkelingsboeken: Westerhuis, Prisma o
tatenboek Latijn; Daane, Ervaringen met hi;
„Teen-agers"werk in de Verenigde Staten; V;:
Oven, Overzicht van Romeins privaatrecht; He
student; Kühn, Het ontwaken der menshei»
Bloemsma. Gedenkschrift; indrukken van ;i
jaren tuberculosebestrijding in de proving
Noordholjand; Schilp, Kookboek voor iederoer'
Pugh, Commandant Crabb duikt onder; Bart-
rach, Naar het hem leek; Bloem, Doorschene-
wolkenranden; Vermeulen. Muziek dat wonder
Monnikendam, Brieven van beroemde compo^
nisten; Del Florentino. Immortal bohemiar
Puccini; Brusse, Comme gi. comme ga; De Lat:
Archeologie en haar problemen: Minney. Carvt
her name with pride; Nederlands theater Jaar
boek, 1956'57.
ZATERDAG 12 JULI
Openluchttheater: Concert door de
Dutch Swing College band, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van te
keningen en schilderijen van J. Pool, 10
tot 23 uur.
FILMS
Cinema Palace „Das Schloss in Tirol",
a. 1., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„Kindermeisje voor papa gezocht", a. L,
19 en 21.15 uur. Lido Theater: „School
voor misdaad", 14 jaar, 19 en 21.15 uur,
Luxor Theater: „Bij de kannibalen", a. 1,
19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Silk
stockings", a. 1., 19 en 21.15 uur. Rem
brandt Theater: „De lange hete zomer",
1-8 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„Mannen zonder wet", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Studio Theater: „De inspecteur-ge
neraal", a. 1., 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Terrein Sportpark (Heemstede): Voor
stelling van circus Strassburger, 20 uur,
ZONDAG 13 JULI
Openluchttheater: Zondagmiddagcon
cert door Emmy van Eden, 14.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van een
collectie van moderne kunstwerken, 14-
17 uur.
Galerie Espace: Een zomertentoonstel
ling met werken van Appel, Lucebert,
Sanders en anderen, 11 tot 17 uur.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van te
keningen en schilderijen van J. Pool, 10
tot 23 uur.
„In 't Goede Uur": Expositie van werk
van Wim Steyn, van 10 tot 19 uur.
Kunsthandel J. R. Bier: Expositie van
werk van Jan Sluyters. Dagelijks geopend
van 10 tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De rode ballon", 10.30
uur. „Das Schloss in Tirol", a. 1., 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Kin
dermeisje voor papa gezocht", a. 1, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De
wex-eldzee" en „Rovers van het moeras",
11 uur. „School voor misdaad", 14 jaar,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater;
„Bij de kannibalen", a. 1., 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. Minerva Theater: „Geef 'm de
ruimte", a. 1., 14 en 16.15 uur. „Silk
stockings", a. 1., 19 en 21.15 uur. Rem
brandt Theater: Een Walt Disney pro
gramma, 11 uur. „De lange hete zomer"
18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy
Theater: „Mannen zonder wet", 14 jr., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
Films van Walt Disney, Stan Laurel en
Charlie Chaplin, 10.30 uur. „De inspec
teur-generaal", a. 1., 14. 16.15, 19 en 21.15
uur.
DIVERSEN
Terrein Sportpark (Heemstede): Voor
stelling van circus Strassburger, 14 en
20 uur.
MAANDAG 14 JULI
Grote Kerk: Beiaardbespeling door Arie
Peters, 15.3016.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van een
collectie van moderne kunstwerken, 10-
12.30 en 13.3017 uur. Galerie Espace: Een
zomertentoonstelling met werken van Ap;
pel, Lucebert, Sanders en anderen, 11—1'
uur. „In 't Goede uur": Expositie van
werk van Wim Steyn van 1019 uur.
Kunsthandel J. R. Bier: Expositie van
werk van Jan Sluyters. Dagelijks geopend
van 1017 uur. Kunstzaal „De Ark": Ex
positie van werk van Eduard Heijmans.
10—22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De rode ballon", 10.30
uur. „Das Schloss in Tirol", a.l., 14.30, 19
en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Kinder
meisje voor papa gezocht", a.l., 14.30, 19
en 21.15 uur. Lido Theater: „School voor
misdaad", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 u
Luxor Theater: „Trouwe kameraden"
10.30 uur. „Bij de kannibalen", a.l., 14, 19
en 21.15 uur. Minerva Theater: „Bonjour
Tristesse", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „Montagne's jeugdvariété", 10.30
uur. „De lange hete zomer", 18 jaar, R
16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Dé
weg der vergelding", 14 jaar, 14.30, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „Films van
Walt Disney, Stan Laurel en Charlie Cha
plin", 10.30 uur. „De inspecteur-generaal"*
a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.