n en zien
(^UMPIE IN DE DROOMTUIN)
KARELI
RUSTIGE LANDING
Agenda voor
Haarlem
Groepententoonstelling bij Arti
aankondigingen en
nabeschouwingen
Besluit Holland Festival
met orkestconcert
radio televisie
Echte televisiefilm
Minister Cals voor de
K.R.O.-televisie
De radio geeft donderdag
T elevisiepr ogramma
Nederlandse „bankrovers"
in Hollywood vrijgelaten
Uitwisseling van
luchtvaartcadetten
Reserveregeling voor
bloembollen aanvaard
Willem van Otterloo niet
naar Zuid-Amerika
KOELKASTEN
„Zonnehoeve" te Blaricum
geen N.J.H.C.-jeugdherberg
„Sibajak" met vijfhonderd
repatriërenden onderweg
Reisbureau voor schilders
Ons vervolgverhaal
door Betty Beaty
Duitsland weer bereid om
te praten over vergoeding
van oorlogsleed
Speurtocht naar pater
Ruding op Midden-Java
Holland
Festival
WOENSDAG 16 JULI 1958
De première voor Nederland van de
Duitse televisiefilm „De rechter en zijn
beul'-' naar de gelijknamige detectivero
man van Friedrich Dürrenmatt, heeft de
kijkers een zeer spannende avond be
zorgd. die eindigde met een apotheose van
speelfilmkunst van de bovenste plank. De
kwaliteit van deze, speciaal voor televisie
vertoning, door Franz Peter Wirth ver
vaardigde rolprent was voornamelijk te
danken aan een zeer sterke rolbezetting,
aangezien de boeiende elementen door de
camera voornamelijk werden gezocht in
een „uitputtende" analyse van de ac
teurs. Zij althans de voornaamste van
hen droegen het verhaal en beheersten
het scherm. Dit wil niet zeggen dat de
ze film televisietoneel nabij kwam in
tegendeel, de dramatische kracht van
het acteren werd op virtuoze wijze in
filmbeelden omgezet. Het bleef zuiver
film tot en met de laatste meter.
Deze wijze van filmen is niet specifiek
„televisionistisch" (al wordt zij door deze
première als zodanig aangeduid) want
zij zou voor de bioscoop eveneens uitste
kend voldoen doch zij is wel bij uitstek
voor het televisiescherm geschikt en zij
heeft niet de grote nadelen, die een wille
keurig gekozen filmvertoning voor de te
levisie soms aankleven. Die nadelen wer
den duidelijk in een voorfilm over „Het
Eeuwige Rome" gedemonstreerd, een af
levering uit de reeks Amerikaanse infor
matieve films op katholieke grondslag
„The Catholic Hour". Deze kennelijk door
'andersdenkenden vervaardigde film werd
namelijk ongenietbaar door de fotografi
sche vertekeningen, die het televisie
scherm veroorzaakte bij de vele perspec
tivische en ruimtelijke opnamen.
Beeldschermer
De minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, mr. J. M. L. Th. Cals, zal
donderdag 17 juli in een televisie-uitzen
ding worden geïnterviewd over enkele
actuele vraagstukken op onderwijsgebied.
Dit interview wordt afgenomen door de
heer L. Frequin, in de uitzending „Gasten
boek" van de K.R.O.
Advertentie
HILVERSÜM I 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00- 24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Water
standen. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Kookpraat.ie. 11.15 Piano
recital. 11.45 Moderne kunsten zielsziekten, caus.
12.00 Gevar. progr. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Gevar. progr. (vervolg). 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. of gram. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber.
14.00 Hobo en piano. 14.30 Zang en piano. 15.00
De jacht op de dader, hoorsp. 15.35 Gram. (Tus
sen 15.35 en 17.30 Report. Tour de France). 16.30
Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Orgelspel. 18.00
Nieuws. 18.15 Rep. Tour de France. 18.30 Amus.j
muz. 18.55 Gesproken brief uit Londen. 19.00 .,35
jaar AVRO'', muz.journ. 20.00 Nieuws. 20.05 Ka-
merork. en sol. 21.00 Voordr. 21.20 Licbte muziek.
21.55 Act. 22.20 Bariton en piano. 22.50 Sportact.
23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16
Act. of gram. 23.2524.00 Dansmuziek.
HILVERSUM 11 298 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed
en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de
huisvrouw. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgen
dienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.
12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Wij
van liet land. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38
Dansmuz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath.
nieuws. 13.20 Sopr. en piano. 13.40 Lichte muziek.
NCRV: 14.00 Kamerorkest. 14.45 Voor de vrouw.
15.15 Gram. 15.40 Vocaal ens. en sol. 16.00 Bijbel
lezing. 16.30 Clavecimbelrecital. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Amus.-
niuz. 18.15 Fries progr. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws
en weerber. 19.10 Gram. 19.20 Gram. 19.30 Lichte
muz. 19.50 A.R., pol. caus. 20.00 Radiokrant. 20.20
Spoorzoeken door Europa. 21.30 Holland Festival:
Filharm.orkest en solist. 22.15 Periodiekenparade.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en SOS-ber.
23.15 Gram. 23.3024.00 Concertgebouw-orkest.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55
Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Eng. les.
14.15 Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Fluit, altviool
en cello. 15.00 Gram. 15.45 Duitse les. 16.00 Koer
sen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15
Voor de kinderen. 18.15 Vlaamse liederen. 18.30
Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldten
toonstelling. 20.00 Verz.progr. 20.10 Moderne tij
den. 20.40 Verz.progr. 21.30 Israëlitische uitz. 22.00
Nieuws. 22.15 Gram. 2.55—23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. KRO: 20.20
Gastenboek. 20.40 Pacific 231. film. 20.50 Voor de
jeugd. 21.30 Kookpraatje. 21.35 Jardin Public, film.
21.05 Epiloog.
HOLLYWOOD (UPI) Twee jonge Ne
derlandse emigranten, Pieter S. en Jozef
die vrijdag in Hollywood gearresteerd
werden, verdacht van een poging tot afper
sing, zullen waarschijnlijk vandaag worden
vrijgelaten. Bij het onderzoek zou de re
cherche namelijk gebleken zijn dat het
tweetal de dupe geworden is van een on
bekende derde.
S. en D. hebben vrijdag op een bank in
Hollywood een brief met een leeg pak
overhandigd, waarin gedreigd werd, dat
het gebouw opgeblazen zou worden, als de
directeur niet dadelijk al het kasgeld over
handigde. Toen zij hierop gearresteerd
Werden, verklaarden zij de brief en het
Pok van een onbekende gekregen te heb
ben, die hun twee dollar beloofd had, als
zij de brief zouden overbrengen.
TOT 11 AUGUSTUS is bij „Arti et
Amicitiae" in de hoofdstad een groepen
tentoonstelling te zien. Dat betekent vaak
een nadere kennismaking met bepaalde
persoonlijkheden door een ruimere ver
tegenwoordiging van hun werk.
W. Kouwer Boomkens trad tot nu toe op
met slechts enkele zaken op verscheidene
verenigingsexposities. Het ziet er naar uit
dat hij nu tot een uitdrukkingswijze is ge
komen die hem, gezien zijn driftige, ner
veuze natuur, met meest eigen is. Dat be
tekent dat hij het liefst direct raak moet
schilderen. De kleur, zo neergezet op het
maagdelijke linnen, behoudt dan die hel
derheid, welke we bijvoorbeeld in Rik
Wouters' werk zo genieten. Oppervlakkig
heden vallen bij deze werkwijze direct op.
Het blijkt dan dat Kouwer helder conci-
pieert en zich, gezien de hier vertoonde
resultaten, snel werken kan permitteren.
Een stilleven op een rond tafeltje doet
vermoeden dat een langduriger geïnspi
reerd werken voor hem niet is uitgesloten
en dat hiermee wat betreft kleuren en
materie mogelijk nog belangwekkender
resultaten te bereiken zijn.
De schilder Kurt Löb heeft jaren her al
eens een eigen expositie gehad. Hij bleef
de verteller. Zijn onderwerp bevat meestal
verscheidene figuren in bepaalde situaties.
Door de jaren heen werd zijn wijze van
aanpak breder. Ik dacht dat hij voor het
kleinste werk het meeste concentratie op
bracht. Men kan echter niet zeggen, dat
hij zijn grote formaten te vlug losliet.
Ger Langeweg zal onder de hier ver
tegenwoordigden wel degene zijn, die de
meeste tijd nodig heeft om tot resultaten
te komen. Zijn techniek eist ook een hel-
Het Holland Festival werd dinsdagavond
met een orkestconcert door het Residentie-
Orkest in de Kurzaal te Scheveningen be
sloten. De hoofdschotel van het program
ma werd door een uitvoering van de derde
Symfonie (in d) van Bruckner gevormd.
Het zelden gespeelde werk bevat vrij sterk
de zwakke zijden van Bruckner's muziek:
enerzijds ontwapenend door een rustieke
argeloosheid, gaan de welbespraakte uit
weidingen hier en daar wel zéér in de
breedte. Ook kan men niet zeggen dat het
de componist in dit werk gelukt is om
zijn op de vrije natuur geïnspireerde ge
dachten met een blijkbaar obligate sym
fonische heroïek werkelijk zodanig tot
overeenstemming te brengen,
dat van een geslaagde com
positie gesproken kan wor
den. Ik vraag mij af of men
veel méér van dit werk
heeft overgehouden dan de
sfeer van enkele milde, ly
rische fragmenten en een
aantal orkestrale „uitbran
ders" die méér noodzakelijk
lijken om de opdracht van
het stuk aan Richard Wag
ner te motiveren ,dan als
symptoom van muzikale hoogspanning.
Hoe het zij, de uitvoering was door Wil
lem van Otterloo bijzonder goed voorbe
reid en voor zover men van het omvang
rijke stuk (ruim een uur) kon geniéten,
was dit te danken aan de gespannen inter
pretatie die het orkest er van gaf.
De avond was geopend met een exacte
en veerkrachtige uitvoering van Beetho-
vens tweede „Leonore"-ouverture. Soliste
op deze avond was de jonge Italiaanse
sopraanzangeres Eugenia Ratti, die in
aria's van Donizetti, Rossini en Bellini be
wondering wekte voor de wijze waarop zij
zelfs in de meest riskante coloraturen zich
een meesteres van haar vocale instru
ment toonde. Daarbij onderscheidde zij
zich door levendige voordracht en inne
mend optreden.
Het concert werd gevolgd door een ont
vangst door het bestuur van de stichting
Holand Festival in het Kurhaus, die druk
werd bezocht. Onder de aanwezigen be
vonden zich leden van het corps diploma
tique, de minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen, mr. J. M. L. Th. Cals,
de staatssecretarissen mr. R. G. A. Höppe-
ner en E. van der Beugel, de Haagse wet
houders en talrijke kunstenaars.
Sas Bunge
Baby gestikt. Toen mevrouw P. Mol
te Buuren haar zeven maanden oude baby,
die in een wiegje te slapen lag, wilde gaan
voeden, bleek de kleine onder de dekens
gekomen te zijn en gestikt.
der concipiëren, daar in vele van zijn met
de pen vervaardigde werken veranderin
gen niet goed mogelijk zijn. Wonderlijke
verbeeldingen, die van Langeweg, door
kleur en vorm innemend niettemin en
overtuigend ook, al zullen zij vaak be
vreemding verwekken.
Jacoba Surie is één van de Amsterdamse
Joffers, die maar heel weinig met zo'n
reeks schilderijen tegelijk voor de dag
mocht komen. Op verenigingsexposities
wist haar werk altijd op te vallen door de
fraaie grijszilverige toon van haar naar
het realisme neigende stillevens. Voor ons
waren portretten bij haar zeldzaam. Zij
exposeert er thans drie naast verscheidene
stillevens. Het geheel mist thans iets van
die door mij bewonderde zilvergrijze
atmosfeer, die in een enkel stilleven hier
terug te vinden is.
De inzending van W. P. van de Plas
doet helaas afbreuk aan de gehele ten
toonstelling door de ongevoelige spectrum-
kleuren, waarvoor deze figuur een voor
keur schijnt te hebben. De graficus Theo
Beerendonk zond monotypes in. Dat zijn
afdrukken van met verf of inkt op glazen
of metalen platen geschilderde composi
ties. Het toeval speelt bij deze techniek
een rol, waaraan de regie toch iets kan
doen. Beerendonk weet er in ieder geval
van te profiteren.
Belangrijk is de inzending van de beeld
houwer Hubert van Lith, de door mij al
meermalen besproken schepper van het
Philipsmonument, waarvan hij ook weer
een schets vertoont. Wat betreft onder
werp en houding daartegenover toont Van
Lith zich een alzijdig gerichte figuur, die
dan toch stijleenheid weet te bewaren.
Alles is doorwrocht en intens bekeken en
gevoeld. Hij beschikt over een fijne humor,
die bij het portret van de schilder Willems
zelfs verleidt tot meer dan een glimlach.
Ontroerend en daarbij sterk van vorm zijn
koppen van kinderen en jonge meisjes. Hij
kan in enkele dingen naar expressionisme
neigen zonder daarbij tot eigenlijk karika
turale realistische zaken te komen. Als hij
een karikatuur wenst behoedt zijn ernst
hem voor grapjes. Hij weet in reliëf te
werken en toont naast vrijstaande beeld
jes dan ook plaquettes en medaillons.
Bob Buys
Dertien luchtvaartcadetten van de Ko
ninklijke Nederlandse Vereniging voor
luchtvaart, jongelui tussen de 17 en 20
jaar, zullen gedurende een viertal weken
worden uitgezonden naar Turkije, Enge
land, Noorwegen, de Verenigde Staten en
Canada. Naar Turkije zijn gisteren ver
trokken Pieter Kool uit Aerdenhout en
Bas van Schelt te Den Haag; naar Enge
land gaan Jan van den Berg uit Hengelo
en Willem de Wolf uit Sneek; naar Noor
wegen gaan op 19 juli Ad. van der Eend
uit Aerdenhout en Henk Zoeteman uit Den
Haag. Luitenant-kolonel-waarnemer b.d.
G. J. Reerink uit Den Haag en mr. J. C.
Lankhof uit Amsterdam zullen als gelei
ders optreden voor de vijf jongelui, die 19
juli met een vliegtuig van de Amerikaanse
luchtmacht naar de Verenigde Staten ver
trekken. Het zijn Theo Croon uit Middel-
harnis, Fred. Fokkelman uit Amstelveen.
A. Josephus Jitta uit Heiloo, Rob Mousset
uit Amsterdam en Johannes Slooff uit
Aerdenhout. Naar Canada gaan Ralph
Jacobs uit Rijswijk en Dirk van Wolferen
uit. Den Haag. Naar Nederland komen twee
Turkse, twee Engelse, twee Noorse, vijf
Amerikaanse en twee Canadese lucht
vaartcadetten, die hier eveneens vier
weken zullen blijven.
Dinsdagmiddag heeft het Produktschap
voor Siergewassen eindelijk vastgesteld hoe
de bij de surpluskorting ontstane en nog te
vormen reserves van bloembollen zullen
worden gebruikt. De voorzitter van het
Produktschap voor Siergewassen, dr. A. J.
Verhage, memoreerde de moeilijkheden en
de resultaten van de besprekingen met
enkele organisaties. Hij verwees het be
stuur naar de adviezen van de organisaties
die alle min of meer van harte instemden
met de huidige vorm. Alleen het Konink
lijk Nederlands Landbouw Comité noemde
een reservering tot 20 percent van de op
basis van de binnenlandse minimumprijs
berekende exportwaarde te hoog. De K.N.
L.C. verklaarde zich tegen. De bestuurs
leden schaarden zich achter de adviezen
van hun organisaties.
Er was tijdens deze vergadering verder
bijzonder weinig te bespreken. De nieuwe
Landbouwwet maakt een controle op de
in- en doorvoer van begoniaknollen niet
best mogelijk. Het bestuur van het P.V.S.
zou de importeurs door middel van een
verordening willen dwingen hun doen en
laten bekend te maken. De Plantenziekten-
kundige Dienst bleek ook al dergelijke
plannen te beramen en dus stelde dr. Ver
hage voor, eerst overleg met deze dienst te
plegen en daarna te beslissen. Er was niets
tegen in te brengen.
Het begrip „telen van bloembollen" is
naar aanleiding van een rechterlijke uit
spraak nog eens nauwkeuriger omschreven.
De Algemene Inspectiedienst zou het in
verband met een goede controle aange
naam vinden als iedere erkende bloem
bollenkweker op zou geven of hij bloem
bollen teelt of niet. Er staat dus al weer
een artikel (nr. 16) van de Verordening
BVS Teelt Hoofdsoorten Bloembollen 1955
op de nominatie om te worden gewijzigd.
De bestuursleden vonden de redactie goed.
Dr. Verhage zette nog eens uiteen, dat
hij persoonlijk het nut er niet van inzag
om eerst een voorlopig teeltpercentage vast
te stellen. Volgens hem kon het verloop
van de handel na 1 augustus niet zo veel
invloed op de te beplanten oppervlakte in
het volgend jaar hebben. Op verzoek van
de organisaties stelt men echter jaarlijks
een voorlopig percentage vast en wel op
90 percent. De organisaties kunnen zich
dan reeds over de definitieve oppervlakte
beraden. De lieer W. van Dam vroeg of er
al bekend was hoeveel „inkrimp" (een
woord waar geen bloembollenman bij
bloost!) er ontstaat door de nieuwe wijze
van meten van het areaal. Er zijn dikke
rapporten over binnengekomen, volgens dr.
Verhage. De advies-commissie Braam zal
deze doornemen en een gemiddeld percen
tage trachten vast te stellen. De heer
Braam aanvaardde deze opdracht zeer
schoorvoetend.
De heer Van Dam vroeg ook of de be
sprekingen in de organisaties over het
teeltrecht en de minimumprijzen niet kon
den worden gecombineerd. „Dat staat de
organisaties vrij, wij kunnen hen niet
dwingen" zei dr. Verhage.
De dirigent van het Residentie Orkest
Willem van Otterloo heeft het tournee
van twee maanden naar Zuid-Amerika,
waar hij als gastdirigent in verscheidene
steden, onder meer Buenos Aires, Monte
video en Santiago zou optreden, afgezegd.
De dirigent acht het juister deze ver
moeiende reis niet te laten doorgaan en
eind september, als de repetities weer be
ginnen en hij zelf van een vakantie heeft
genoten, weer fris de leiding van het Resi
dentie Orkest op zich te nemen.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk
van Eduard Heijmans 1022 uur.
FILMS
Advertentie
„Bent. u een echte cowboy?" vroeg Umpie.
Nou en óf!" zei dep. „Ik kan schieten, rijden en lassowerpen als de beste; daar
ben ik een weester in!"
Umpie keek hem, bewonderend aan.
„Ik had nooit gedacht, dat ik nogeens een echte cowboy zou zien", zei hij.
„Nou, dan zie je er nu één.... Jippie-ie-ie-ie-ie-ie.'U!"
Jep zwaaide zijn geweldige hoed en trok één van de gevaarlijk-uitziende revolvers
uit de holster.
„Ik zal je eens laten zien, hoe ik schieten kan!" zei hij. „Kijk, zie je die fles daar
ginds, op die paal? Nou, die zal ik 'es netjes raken!" 9899
Advertentie
HARTENDORP voor
v.a. 2.50 p. w.
Gen. Cronjéstraat 43 - Haarlem - Tel. 52760
Wegens een organisatorisch verschil
van mening heeft het bestuur van de Ne
derlandse Jeugdherbergcentrale de jeugd
herberg „Zonnehoeve" te Blaricum als
officiële jeugdherberg van de centrale ge
royeerd.
De „Zonnehoeve" is een van de negen
jeugdherbergen, die door de N.J.H.C. of
ficieel erkend worden, hoewel ze door een
stichting worden beheerd. In dit geval is
dat de stichting „Zonnehoeve" te Blari
cum. Het geschil spruit voort uit de wei
gering van het stichtingsbestuur nieuwe
jeugdherbergouders alleen in overleg met
de N.J.H.C. aan te stellen. In de „Zonne
hoeve" zijn thans nieuwe ouders aange
steld, zonder dat de centrale hierin is ge
kend. Volgens de N.J.H.C. is dit tegen de
reglementen. Met het uitspreken van het
royement zo deelt het bestuur van de
centrale mede wordt zeker niet bedoeld
kritiek in welke vorm ook uit te oefenen
op de aangestelde ouders, die de centrale
namelijk niet kent.
De centrale heeft het stichtingsbestuur
..Zonnehoeve" in overweging gegeven van
het royement beroep aan te tekenen bij
de Raad van Toezicht en Advies der
N.J.H.C., die het besluit kan sanctioneren
of vernietigen. Het stichtingsbestuur heeft
hiervan echter geen gebruik willen maken
en legt zich bij het royement neer.
De „Zonnehoeve" mist op deze wijze
een jubileum. De jeugdherberg is bijna
25 jaar bij' de N.J.H.C. aangesloten ge
weest. Wanneer trekkers, die lid van de
N.J.H.C. zijn ondanks het royement in de
..Zonnehoeve" willen gaan logeren, dan
heeft de centrale daar geen overwegend
bezwaar tegen. Zij doen dit dan echter
buiten verantwoordelijkheid van de
N.J.H.C.
In Djakarta hebben zich dinsdag ruim
500 Nederlandse onderdanen ingescheept
op de „Sibajak" voor de repatriëring naar
Nederland. Onder hen bevonden zich tal
van zieken, die met door de Indonesische
autoriteiten beschikbaar gestelde zieken
auto's naar het schip werden vervoerd.
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen heeft aan «ie
kunstschilders D. Braam in 's-Graven-
hage, H. Brouwer in Nuenen, J. Buning in
Amsterdam, T. G. van Eysden in 's-Gra-
venhage, Marianne van der Heyden in
Maastricht, F. ten Holt in Amsterdam en
H. Stork in Amsterdam een reisbeurs ver
leend.
54. „Dat zou ik dolgraag willen doen", zei Patsy. „Maar
dat gaat niet. Ziet u, ik heb ten eerste maar drie da
gen de tijd in Montreal en bovendien kan ik niet skiën en
zelfs dan zou ik nog geen ski's hebben, of een ski-pak.
Ik heb alleen maar slacks".
„Dat doet er allemaal niets toe", zei mevrouw Hit-
chin. „U behoeft geen pak te hebben en u kunt ski's
huren. Dus u komt?"
Pcitsy lachte en knikte.
„We zullen u morgen komen afhalen", zei Hitchin.
„Een paar dagen in de bergen is net wat u nodig heeft!"
„Dat zal waar zijn", zei mevrouw Hitchin.
Beiden bekeken hun eerste gast met klaarblijke
lijke voldoening. „We zijn daar telefonisch aangeslo
ten", zei Hitchin. „Dus als ze u nodig hebben, kunnen
ze u bereiken. En dat", besloot de Canadees, „is nu
net, wat ieder excuus te niet doet. Behalve dan als u
er niets voor zou voelen".
„Ik zal het maar al te graag doen", zei Patsy.
„En wel bedankt". Ze stond op. „Ik zal nu even een
deken van achter halen. Dan kunt u misschien nog
een uurtje slapen, voor we in Gander komen".
Patsy ging zelf op de achterste bank zitten en met
haar kin op de hand gesteund, keek zij naar buiten
in de door de sterren verlichte duisternis.
Zij zag de lange rustige gestalte niet, die het gang
pad af kwam tussen de slapende passagiers door
Maar zij hoorde de stem van Prentice, toen hij zei:
„Bewondert u het landschap weer eens, juffrouw
Aylmer?"
Zijn stem was zacht en zij vroeg zich af, of zij zich
toch vergist had, toen zij meende, dat dit strakke ge
zicht sarcastisch en onvriendelijk leek. Hij leunde even
naar voren, met de hand op de leuning van haar stoel.
„Dat is Altair", zei hij en wees naar een klein
glinsterend punt onder die duizenden. „De navigator
gebruikt dat soms voor zijn plaatsbepaling met de
sextant. Weet u wel?" Hij glimlachte een beetje
plagend. „En dat is Vega".
Zijn hand was zo dicht bij haar schouder, dat als
zij beetje achterover geleund had, zij die had
kur aanraken. En zij kon Vega niet zien, of welke
anc' - stAr dan ook. Zij zag alleen dat profiel, dat nu
zo u. i bij het hare was. Zij \yenste geen lezingen
over sterren of plaatsbepalingen of navigatie. Zij wil
de alleen maar hier blijven, midden boven de Atlan
tische Oceaan, de enige twee mensen, die wakker wa
ren in die kabine met slapende mensen en zijn gezicht
zien en zijn stem horen.
Voor een ogenblik was het dan ook net zo. Zijn hand
rustte nog op de leuning van haar zitplaats. De twee
profielen waren scherp afgetekend tegen de door de
sterren verlichte patrijspoort. Behalve dat was er al
leen maar de stilte. Een eigenaardige kameraadschap
pelijke stilte, die geen verlegenheid, of onrust, of
waakzaamheid opriep. Het soort stilte, dat als het
niet aan boord van een vliegtuig was geweest en be
trekking had op twee mensen in uniform en in dienst
tijd, op een gezagvoerder en zijn stewardess, boven
dien, de ene hand de andere zou hebben doen zoeken,
waarna de kameraadschappelijkheid volmaakt zou
zijn geweest. Plotseling richtte hij zich op. „Brengt
u met de thee wat broodjes, juffrouw Aylmer?", vroeg
hij vriendelijk en de vredigheid en de droom werden
tegelijk stuk geslagen.
Hij dacht meende zij blijkbaar alleen aan
sandwiches.
„Ham of kaas, meneer?", vroeg zij, maar hij liep
al weer weg. Ze waren weer een miljoen mijlen van
elkaar verwijderd Ja, dacht zij, terwijl zij voor een
laatste blik haar neus tegen de patrijspoort drukte,
verder dan Altair of Vega, of hoe ze verder ook heetten.
Ze stond op, rekte zich even uit en liep een beetje
moe naar de keuken. Mechanisch en maar half met
het hoofd erbij begon zij het dienblad klaar te maken.
Nadat zij op het vliegveld Dorval geland waren en
zij veertien uur slaap had gehad, begon het leven er
toch wel weer een beetje anders uit te zien. Er zat
een heerlijke scherpte in de lucht, de straten baadden
in het bleke winterzonlicht en de hemel daarboven was
ongelooflijk blauw. Uit haar hotelraam kijkend, begon
Patsy met animo uit te zien naar die twee dagen in
de bergen en hoopte zij, dat meneer en mevrouw Hit
chin haar werkelijk zouden komen halen.
Dat gebeurde ook inderdaad. Om half elf, toen Patsy
ontbeten had en haar mantelpak en blauwe trui had
aangetrokken, ging de telefoon.
Eén ogenblik hoopte zij, dat de stem over de lijn
diep en krachtig en volkomen Engels zou zijn. „Goe-
denmorgen", zei echter mevrouw Hitchin. „We staan
met de wagen voor de deur.' Kom maar gauw na
beneden! Of bent u nog niet klaar?"
Patsy zei, dat zij gereed was.
En toen zij in de lift stapte met haar kleine han
koffertje, de grote, bijna witte jas elegant over i
schouders geworpen en met een sportieve nieuwe b
ret op de krullen, werd zij zich ineens bewust van ei
donker hoofd en een paar massieve schouders, die b
ven de andere zeven of acht dicht op elkaar staam
passagiers van de lift uitstaken. De scherpe ogen n.
men daar was zij zeker van ieder detail vi
haar snel op, voor zij nog de tijd had gehad te zegge
„Goedenmorgen, mijnheer Prentice, is het geen..."
„Gaat u uit?" klonk de stem van Prentice in ha;
oor, het begin van haar opmerking over een moo
ochtend negerend.
Patsy knikte.
„Waarheen?" Hij vroeg dit zo scherp, dat de oi
middellijk naast hen staande mensen hun ogen in hi
richting lieten gaan.
„Naar de bergen", mompelde Patsy, wensend, d.
zij zijn gezicht kon zien.
„Eerste etage", zei de liftjongen, maar nieman
bewoog zich.
Er volgde nog een pauze.
„Parterre", zei de liftjongen en gooide de hekke
open.
„In dat geval...", begon Prentice, terwijl ze same
door de foyer liepen. Hij keek met een slechts va§
belangstelling naar meneer en mevrouw Hitchin e
knikte in antwoord op hun glimlach... „moet u
wel om denken, uw adres op het bureau achter l
laten".
„Is dat niet de gezagvoerder?" vroeg mevrou-
Hitchin, naar voren komend en Patsy's hand drukkem
Patsy knikte.
„Misschien zou hij er ook wat voor voelen 'om 1
komen. Er is ruimte genoeg en we vinden het pretti
veel jongelui om ons heen te hebben".
Patsy schudde het hoofd. „Neen", zei ze beslist. „H
zou niet komen als u het hem vroeg". Ze keken nas
de lange gestalte, die zijn weg door de foyer nam. „E
is een meisje in Engeland", mompelde Patsy. „H
gaat nooit uit met de bemanning".
(Wordt vervolge
De Westduitse regering zal binnenkort
door het zenden van nota's beginnen met
onderhandelingen met elf Europese staten
over de aanspraken die staatsburgers van
deze landen maken op schadevergoeding
voor door hen ondervonden leed tijdens
de Duitse bezetting. Het betreft Neder
land, België, Luxemburg, Noorwegen, De
nemarken, Frankrijk, Engeland, Grieken
land, Zwitserland, Italië en Oostenrijk.
Naar de „Frankfurter Allgemeine Zeitung"
meedeelt, dient alleen al aan Nederland
een bedrag van D.M. 75 miljoen betaald
te worden. Men voorziet grote moeilijk
heden bij al dit overleg.
Het vorige jaar werd aan acht van deze
landen, waaronder Nederland, meegedeeld
dat de Bondsrepubliek geen totale schade
vergoeding wilde betalen, maar voorge
steld werd de kwestie te laten lopen via
een charitatieve organisatie, die de nazi
slachtoffers iets zou moeten vergoeden. De
diverse staten wezen dit voorstel van de
hand. De moeilijkheid voor de Duitsers
werd nog groter toen ons land de eis stel
de, dat het geheel der Duits-Nederlandse
kwestie slechts tot een oplossing zou kun
nen worden gebracht als ook een overeen
komst zou worden gesloten over de scha
devergoedingskwestie aan de nazi-slacht
offers. De bondsregering erkent enerzijds
dat moreel gezien de nazi-slachtoffers
recht op schadevergoeding hebben, maar
zij wijst ook op de juridische kant van het
geval volgens welke het volkerenrecht
haars inziens niet inhoudt dat schadever
goeding dient te worden gegeven in ge
vallen die ondergrondse strijd tegen de
Duitsers inhouden. Ten aanzien van Ne
derland is opnieuw gezegd dat een een
zijdige bevrediging van de Nederlandse
verlangens niet mogelijk is in verband met
de Londense schuldenovereenkomst, die
een multilaterale regeling van de schade
vergoedingsaanspraken betreft. Men vreest
te Bonn dat wanneer Nederland zijn zin
zal krijgen de Oosteuropese staten in het
bijzonder met zeer grote eisen zullen
komen aandragen.
DJAKARTA (UPI) Tweeduizend sol
daten, politiemannen en burgers zijn inge
schakeld voor een zoektocht op de berg
Soembing in Midden-Java. Sinds 6 juli
wordt in deze omgeving pater Hermanus
Ruding s.j., leider van het Majoes-semi-
narie te Djokjakarta, vermist.
Pater Ruding was met een groep semi
naristen voor een bergtocht vertrokken.
Bij een klein bergdorp liet hij de semina
risten achter om de 3700 meter hoge Soem
bing verder alleen te beklimmen. Tot nog
toe heeft men geen ander spoor van hem
gevonden dan wat citroenschillen.
WOENSDAG 16 JULI
met de wagen voor de deur.' Kom maar gauw naar
beneden! Of bent u nog niet klaar?"
Patsy zei, dat zij gereed was.
En toen zij in de lift stapte met haar kleine hand
koffertje, de grote, bijna witte jas elegant over de
schouders geworpen en met een sportieve nieuwe ba
ret op de krullen, werd zij zich ineens bewust van een
donker hoofd en een paar massieve schouders, die bo
ven de andere zeven of acht dicht op elkaar staande
passagiers van de lift uitstaken. De scherpe ogen na
men daar was zij zeker van ieder detail van
haar snel op, voor zij nog de tijd had gehad te zeggen:
„Goedenmorgen, mijnheer Prentice, is het geen..."
„Gaat u uit?" klonk de stem van Prentice in haar
oor, het begin van haar opmerking over een mooie
ochtend negerend.
Patsy knikte.
„Waarheen?" Hij vroeg dit zo scherp, dat de on
middellijk naast hen staande mensen hun ogen in hun
richting lieten gaan.
„Naar de bergen", mompelde Patsy, wensend, dat
zij zijn gezicht kon zien.
„Eerste etage", zei de liftjongen, maar niemand
bewoog zich.
Er volgde nog een pauze.
„Parterre", zei de liftjongen en gooide de hekken
open.
„In dat geval...", begon Prentice, terwijl ze samen
door de foyer liepen. Hij keek met een slechts vage
belangstelling naar meneer en mevrouw Hitchin en
knikte in antwoord op hun glimlach... „moet u er
wel om denken, uw adres op het bureau achter te
laten".
„Is dat niet de gezagvoerder?" vroeg mevrouw
Hitchin, naar voren komend en Patsy's hand drukkend.
Patsy knikte.
„Misschien zou hij er ook wat voor voelen om te
komen. Er is ruimte genoeg en we vinden het prettig
veel jongelui om ons heen te hebben".
Patsy schudde het hoofd. „Neen", zei ze beslist. „Hij
zou niet komen als u het hem vroeg". Ze keken naar
de lange gestalte, die zijn weg door de foyer nam. „Er
is een meisje in Engeland", mompelde Patsy. „Hij
gaat nooit uit met de bemanning".
(Wordt vervolgd)
Cinema Palace: „Das Schloss in Tirol"
a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„Kindermeisje voor papa gezocht", a.l., 19
en 21.15 uur. Lido Theater: „School voor
misdaad", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor
Theater: „Bij de kannibalen" a.l., 19 en
21.15 uur. Minerva Theater: „Marguerite
Gautier", 18 jr., 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „De lange hete zomer", 18 jr., 19
en 21.15 uur. Roxy Theater: „De weg der
vergelding", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De inspecteur-generaal" a.l., 19
en 21.15 uur.
DONDERDAG 17 JULI
Grote Kerk: Orgelbespeling door prof.
Anton Heilier 1516 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van een
collectie van moderne kunstwerken, 10
12.30 en 13.3017 uur. „In 't Goede uur":
Expositie van werk van Wim Steyn van
1019 uur. Kunsthandel J. R. Bier: Expo
sitie van werk van Jan Sluyters. Dagelijks
geopend van 1017 uur. Kunstzaal „De
Ark": Expositie van werk van Eduard
Heijmans, 1022 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De rode ballon", 10.30
uur. „Das Schloss in Tirol", a.l., 14.30, 19
en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Kinder
meisje voor papa gezocht", a.l., 14.30, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „School voor mis
daad", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Trouwe kameraden", a.l.,
10.30 uur. „Bij de kannibalen", a.l., 14, 19
en 21.30 uur. Rembrandt Theater: „Mon-
tagne's jeugdvariété", 10.30 uur. „De lange
hete zomer", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Roxy Theater: „De weg der vergel
ding" 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: Films van Walt Disney, Stan
Laurel en Charlie Chaplin. „De inspecteur-
generaal", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.