Horen en zien Buitenlandse invitaties voor Henri Arends MADOEF EN MIRZA AMSTLEVEN levensv CHINEZENWIJK J en bondig^ Agenda voor Haarlem N.Ph.O. werkt met nieuw elan 7 AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Veel gesprekstof T elevisie-onderwijs Geen commerciële t.v. De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Nog steeds te klein Aandacht voor Bartök U itwisseling Ter kennismaking: acht nieuwe orkestleden Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf DOOR LIN YU TANG Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" DINSDAG 23 SEPTEMBER 1958 De AVRO had gisteravond voor de kij kers een verrassing: het echtpaar Armand en Michaela Dennis uit de serie „Luipaard op schoot" gewoonlijk in de binnen landen van Afrika met de camera op jacht naar exotische dieren maakt een vakantiereisje naar Japan, China en Thai land via Bussum en Siebe van der Zee liet. deze kans op een gezellig babbeltje niet ongebruikt. In „Meridiaan" toonde de auteur Jan de Hartog voor wie het nog niet wist acteertalenten in het: komische genre te bezitten, toen hij smakelijk over zijn ont moetingen met Nederlanders in Amerika vertelde. Minder smakelijk was het aan loopje voor een reportage over de jubi lerende Amsterdamse Keuringsdienst voor Waren. Via een pak met bedorven bok king werden wij steeds maar weer ge confronteerd met de directeur van deze dienst, die op weinig indrukwekkende wijze zoveel bijzonderheden van een pa piertje voorlas, dat wij er geen woord van hebben onthouden. Veel interessanter was wat Dick de Vilder de violisten Theo Olof en Herman Krebbers liet vertellen over hun twintigjarige samenwerking er wat deze toonkunstenaars lieten horen als voorproefje van het Haagse jubileum concert op 14 oktober. Meester De Vilder schoolmeesterde daarna wat met jaartal len ter inleiding van een geschiedenislesje over Karei de Vijfde, wiens dood. vierhon derd jaar geleden, vervolgens voor prof. dr. H. Brugmans aanleiding was voor een beschouwing over het streven naar de eenwording van Europa, dat deze keizer bezielde, maar dat strandde op de her vorming en het staatsnationalisme. Nog een duik in de historie was nodig om ons het verschil te laten zien tussen de micro - scoop, waarmee Anthonie van Leeuwen hoek het wondere leven in een druppel water ontdekte en de modernste elektro nenmicroscoop. die een miljoen keer ver groot. en virussen en bacillen zichtbaar maakt. Na dit alles was het intermezzo van Spaanse en Latijns-Amerikaanse liedjes door het trio San José niet onwelkom. Dankzij deze muzikale verfrissing was het mogelijk, de vele biologische, commerciële en technische bijzonderheden over walvis sen en derzelver vangst te verwerken, die Anthony van Kampen als vaardig ge- sprekleider aan prof. dr. E. J. Slijper, dr. A. B. van Deinse. ir. A. de Waal van de Maatschappij voor de Walvisvaart en chef-telegrafist Simon de Wit van de „Wil lem Barendsz" ontlokte. Dat was een leer zame discussie, ook door wat men alle maal te zien kreeg aan walvisonderdelen. Beeldschermer Het ministerie van Onderwijs van de staat New York heeft met een New Yorks televisiestation een overeenkomst gesloten waarbij per week meer dan achtentwintig uur onderwijs per televisie zal worden ge geven. De uitzendingen kunnen met elk televisietoestel binnen een afstand van honderdzestig kilometer van de zender op de Empire State Building opgevangen wor den. De raad van Andorra heeft het plan om van radio Andorra een commerciële zen der te maken, afgewezen. Radio Andorra is vorige week zijn uitzendingen pas be gonnen en zendt slechts vijf uur per dag uit. Belanghebbenden wilden er een com merciële omroep naar het model van Luxemburg en Monte Carlo van maken, doch de raad van de vallei heeft dit af gekeurd. Advertentie Van Nelle bestellen HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Dansmuz. 13.20 Piano trio. 13.45 De vermetele ontdekkingsreizen naar het Noordpool- en het Zuidpoolgebied, causerie. 14.00 Gram. 14.30 Voor de jeugd. 16.30 Voor de zieken. 17.15 Amus.muz. 17.50 Regeringsuitzend.: Emigratierubriek: Het emigratiepraatje van H. A. van Luvk. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Politie- kapel. 18.50 Act. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Pari. overz. 19.25 VARA-varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Tussen de regels door. causerie. 20.15 Lichte muz. 20.30 Het einde van de klucht, hoorsp. 21.30 Amus.muziek. 22.00 Promenade-ork.. Omr.koor en sol. 22.50 Me dische kron. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.30 Ham mondorgelspel. 23.50—24.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 3.16 Gram. 8.30 Ork.conc. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Vernuft en techniek, caus. 9.40 Gram. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Kamerorkest en solist. 11.45 Gram. 12.05 Hobo en piano. 12.30 Land- en tuinb.mcded. 12.33 Kamer- ork.. Omr.koor en solist. 12.37 Middagpauzedienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. caus. 13.20 Lichte muz. 13.40 School for wives, opera (gr.) 15.00 Metropole-ork. 15.30 Pianorecital. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Musette-ens. en solist. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Gram. 18.00 Idem. 18.15 Spectrum van het Chr. organisatie- en verenigingsleven, caus. 18.30 Dameskoor, 18.50 Gram. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Gram. 1.9.15 Lichte muz. 19.30 BuitenI. overzicht. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Radio-philh.orkest en solist. 21.40 Muz. luis terwedstrijd. 22.10 Achter het rookgordijn, caus. 2.25 Meisjeskoor. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12,00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koer sen, 16.02 Gram. 16.15 Ork.cencert. 17.00 Nieuws. 17.10 Orgelconc. 17.50 Boekbespr. 18.00 Zang en Piano. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Hoorspel. 21.15 Omr - ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Paedagogische caus. 22,25 Klassieke muziek. 22.5523.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NCRV 17.00—17.40 Voor de kinderen NTS: 00 Journaal. VARA: 20.30 Beroemde variété- at mers. film. 21.00 De sleutel, TV-spel. Advertentie Van Nelle bestellen Het. was in het begin vooral een kwestie van armslag, zegt Henri Arends als wij hem vragen naar zijn ervaringen geduren de zijn thans een jaar op gang zijnde sa menwerking met het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest, waarover hij als op volger van de onlangs overleden Toon Verhey de scepter zwaait. Men moet dat lellerlijk en figuurlijk nemen. Voor zijn benoeming in Haarlem was Henri Arends tweede dirigent, van het Concertgebouw- Orkest, waar hem een veel omvangrij ker apparaat ter beschikking stond. De aanpassing moest uiteraard van twee kan ten komen en gelukkig begon de toenade ring vrij spoedig. De orkestleden hebben zich volledig ingesteld op de inzichten om trent discipline van de nieuwe leider, die met veel voldoening vaststelt dat er op de repetities in een sfeer van rustige toewij ding wordt gewerkt met. „enorme intensi teit". Men studeert met brio, met elan, het geen hem de hartverkwikkende wetenschap bezorgt dat zijn artistieke aspiraties weer klank vinden. Kort samengevat: de sa menwerking is voorbeeldig. Lovende uit spraken van solisten (Robert Casadesus was zeer enthousiast over de begeleiding van Ravels concert voor de linkerhand cn Jo Juda zei: „Wat is dit orkest veranderd!") endosseert Henri Arends dan ook gaar ne aan het ensemble. Natuurlijk komt in zo'n gesprek direct de helaas onvermijdelijke kwestie van de te kleine bezetting aan de orde. Volgens het rapport-Witteman zou het N.Ph.O. uit 72 musici dienen te bestaan, tengevolge van de bestedingsbeperking zijn er nog steeds slechts 56 in vaste dienst. Een der gelijk „Beethovenorkest" is een anachro nisme, dat geweldige moeilijkheden ver oorzaakt omdat over het algemeen bij na 1900 geschreven werken een drievoudige bezetting van hout en blazers vereist wordt. Men trekt dus versterking aan, soms tien man, hetgeen niet alleen een extra belas ting van de exploitatierekening betekent, maar ook praktische problemen schept: bij herhalingen „in de provincie" zijn vaak niet dezelfde instrumentalisten beschik baar en moeten de vervangers zonder re petitie hun partijen spelen. Daar houdt het echter niet mee op. Want als men aan de ene kant uitbreidt, komt men in verhou ding aan de andere zijde tekort: eigenlijk zou het aantal strijkers moeten worden verdubbeld. De dirigent is aldus tot het zoeken naar een in wezen onaantrekkelijk compromis gedwongen: de strijkers moe ten boven hun macht worden aangezet, de klanken der blazers afgedekt en dat alles zonder de muziek haar glans te laten ver liezen en de oorspronkelijke bedoelingen van de componist te vertekenen. Men be schikt over een fonds om de gewenste ver sterkingen bij tijd en wijle aan te trekken. Maar het behoeft geen nader betoog, dat de omvang van het oi'kest beperkingen op legt bij de keuze van het repertoire. Een ander bezwaar is de onmogelijkheid om tot een rouleersysteem te komen, zoals dat al wel door het Brabants Orkest wordt toegepast, wanneer men bij kleinere po diums (waar men juist van de veelge vraagde stukken een niet of nauwelijks ar tistiek verantwoorde uitvoering kan ge ven) het volledige apparaat niet kan ge bruiken. Ondanks deze belemmerende factoren is de nieuwe opbouw van het orkest in volle gang. In twee jaar tijds is een zevende gedeelte daarvan vervangen. Het aantal begeleidingen werd van zestig in 1953 ge leidelijk tot de helft teruggebracht, het aantal concerten van zestig tot vijfenne gentig uitgebreid, zodat er per seizoen, de generale ï-epetities bij koorwerken inbe grepen. honderdvijftig podiumbeurten vervuld moeten worden, hetgeen eindelijk het bereiken van een normale toestand be tekent. Voor ieder nieuw programma zijn thans ten minste vier dagen van voorbe reiding mogelijk. Deze zomer had men ge legenheid vierentwintig avondrepetities te houden voor het komende muzikale jaar. Eind september speelt het N.Ph.O. in „Marcanti" te Amsterdam, waar Piet Odé zich als solist in het Fluitconcert van Mozart zal laten horen. Dat is een „beslo ten" concert voor een roomskatholieke or ganisatie. Men hoopt in de naaste toekomst tezamen met het Residentie-Orkest en het Rotterdams Filharmonisch Orkest in de cyclus van de hoofdstedelijke kunstkring „Voor Allen" te worden opgenomen. Zijn er nog geen uitwisselingsconcerten in Haarlem met andere orkesten mogelijk? Henri Arends wil met de uitvoering van daartoe inderdaad bestaande en elders reeds in praktijk gebrachte plannen nog enige tijd wachten, zowel om artistieke als om zakelijke redenen. In vele Noord- hollands.e plaatsen zijn de laatste tijd co- mité's voor de organisatie der concerten gevormd, waardoor een stijgende belang stelling wordt verzekerd. In grote lijnen heeft men enkele weken geleden in deze kolommen reeds een over zicht van de programma's der komende abonnementsconcerten gekregen. Een paar bijzonderheden kunnen ter aanvul ling dienen. Stond in het vorige seizoen Mozart in het centrum der belangstelling, thans vraagt Henri Arends in het bijzon der de aandacht voor Béla Bartök, van wiens oeuvre wij ondanks zijn betrekkelijk recente overlijden toch wel voldoende af stand hebben om het te kunnen overzien. Door de sterk verschillende karakters der achtereenvolgende perioden van zijn scheppende activiteit zijn toonbeelden daaruit uitmuntend geschikt om in één programma te worden samengebracht en zo zal men op 9 december behalve het in Haarlem reeds eerder vertolkte Concert voor orkest ook „Deux images" (opus 10) en het Vioolconcert (met André Gertler als solist) kunnen horen. Op 23 januari en 6 maart volgen dan respectievelijk de Eerste rapsodie (met de violiste Betty Jean Hagen) en de Roemeense volksdan sen. Een door de dirigent ingestelde tra ditie: elk jaar een symfonie van Arthur Honegger, zal worden voortgezet met de derde, genaamd de liturgische. Voor de uitvoering van de genoemde rapsodie van Bartök en voor de suite „Hary Janos" van Kodaly hoopt men de medewerking te verkrijgen van een echte, in ons land woonachtige zigeunercimbalist. Wederom wordt op ruime schaal de be langstelling ingeroepen voor muziek van oude en hedendaagse Nederlandse compo nisten. Op 19 december geeft Luctor Pon- se met het N.Ph.O. de première van zijn in 1952 gemaakte pianoconcert. Nieuw voor Haarlem is Van Gilse's vierde symfonie (13 februari) en datzelfde geldt voor het gelijknamige werk van Lex van Delden (14 april) en Guillaume Landré's Sinfonia sacra. Andere Nederlandse toondichters, wier namen in het programma voorkomen: Hellendaal, Wagenaar en Hendrik An- driessen, van welke laatste op 17 maart het Capriccio wordt vertolkt. Van Frank Martin, een in ons land gevestigde Zwit ser, speelt Hans-Heinz Schneeberger als noviteit het vioolconcert, door hem enke le jaren geleden ten doop gehouden. Op 24 april introduceert Henri Arends in Haarlem de Sinfonietta voor dubbel strijkorkest van de zeer op de voorgrond tredende Poolse componist Serocky, dat hij even ondubbelzinnig een meesterwerk noemt als het Tweede pianoconcert van Meyer Tormin, dat men op 6 maart kan beluisteren. Een merkwaardige bijzonder heid: Meyer Tormin is barpianist in Aken, waar hij voldoende verdient om zich ver der rustig te wijden aan de serieuze toon kunst, waartoe hij aan de „Hochschule für Musik" is opgeleid. Een der program ma's, waarnaar de voorkeur van de diri gent uitgaat, is dat van 24 februari, dat behalve „Shéhérazade" van Ravel, het „Poème de la mer et de l'amour" van Chausson en „De driekante steek" van De Falla, de eerste uitvoering in Haarlem van de „Zes antieke zinspreuken" van Debus sy bevat en waaraan de mezzosopraan Nan Merriman meewerkt. Het bleek niet mogelijk de jubilarissen Theo Olof en Her- Advertentie Van Nelle bestellen BENOEMING Onze medewerker Bob Buys is benoemd door dë stichting R.-K. Leergangen te Til burg tot leraar aan de Akademie voor beel dende kunsten aldaar. Hij zal er twee dagen per week lesgeven. man Krebbers gelijkertijd te engageren, zodat men de beide concertmeesters van het Residentie-Orkest nu afzonderlijk zal horen, respectievelijk op 28 november en 14 april. Overigens doet het N.Ph.O. niet mee aan de herdenkingsmode dus het volgend seizoen geen speciale aan Handel, Purcell en Von Gluck gewijde concerten, wier werken toch wel op de lessenaars zul len belanden voor de begeleidingen van koren. Henri Arends toont zich ten zeerste ver heugd over de hartelijk tegemoetkomen de wijze, waarop het publiek heeft gerea geerd op de stukken van hedendaagse componisten, waarmee het geleidelijk in aanraking wordt gebracht. De ontvanke lijkheid hiervoor moet worden gekweekt en de dirigent gaat daarbij met zorgvuldi ge dosering te werk. Hij zegt: „Het orkest en ik weten wat we aan elkaar hebben. Zo'n goede verstandhouding moet er ook tussen de dirigent en de muziekminnaars bestaan". De feiten wijzen erop, dat die er al is: het aantal abonnementen, elders vrijwel overal achteruitlopend, heeft nu reeds het peil van verleden jaar bereikt. Ook in kleinere provincieplaatsen groeien de kringen van toehoorders gestadig. Het eigenlijke nieuws hebben wij voor het laatst bewaard. Op 17 november diri geert Henri Arends het orkest van de ope ra van Lille in Frankrijk, op 10 maart leidt hij een concert in Malmö en een week later in Helsinki, waarbij hij steeds ook een Nederlands werk (de Vierde symfonie van Landré of de Symfonische muziek van Marius Flothuis) ten gehore laat brengen. Verder heeft hij invitaties gekre- Madoef was het zoontje van een boer. Hij woonde in een warm, oosters land, waar de grond lang niet zo sappig en vruchtbaar is als bii ons, omdat het midden in de woestijn lag. En daarom was het zwaar werk op dat bouwland; een boer zou daar heus niet rijk worden. En Madoef, d.i.e nog op school had gegaan als hij in ons land geboren was, moest hard meehelpen op het land,. 23 Advertentie Van Nelle bestellen gen uit Engeland, Griekenland, Joegosla vië en Polen, waaraan gedurende dit of het volgende seizoen gevolg zal worden ge geven. Twee buitenlandse dirigenten bren gen een tegenbezoek aan Haarlem: de Fransman Victor Clowez op 17 maart, de Fin Nils-Eric Fougstedt op 3 april. De laatste zal de rapsodie „Kalevala" van zijn landgenoot Uuno Klami vertolken. Voor het extra concert op 30 december heeft men de medewerking ingeroepen en verkregen van de thans in Amerika werk zame Engelse dirigent Reginald Stewart. Op deze foto ziet men de nieuive leden van hel Noordhollands Philharmonisch Orkest, die in de loop van 1957 en 1958 de plaatsen van gepensioneerde of naar elders vertrokken musici hebben ingenomen, met op de voorgrond de dirigent Henri Arends, wiens houding duidelijk laat uitkomen dat zij niet bijeen zijn voor een repetitie, maar alleen o-m zich aan het belangstellende publiek te laten voorstellen. Terwille van de identificatie bespelen zij hun instrumenten. Er zijn drie violisten: F. Beekman uit Zandvoort, een leerling van Jos. de Clerck, de uit het Fries Orkest overgestapte H. Goslinga en de vroegere solo-altist van het Concert.gebouiv-Orkest C. Peterse, die enige jaren in Zuid-Afrika heeft door gebracht. Van laatstgenoemde heeft niemand minder aan de vermaarde dirigent Otto Klemperer eens gezegd: „Ik ken geen betere altist''. De Haarlemse mevrouw Hoekstra heeft als losse kracht bij het Kamerorkest van de Nederlandse Radio Unie gewerkt en mocht bij haar proefspel de bijzondere waardering van dr. John Daniskas, rijksinspecteur voor het muziekwezen, oogsten. De tweede klarinettist A. Smit komt uit het Rotterdams Kamerorkest van Piet Ketting en de tweede eerste hoornist Soeteman heeft voordien deel van het Amsterdams Kunstmaand- orkest uitgemaakt. Tweede fagottist W. Stok heeft met prima cijfers eindexamen aan het Rotterdams Conservatorium gedaan en Piet Odé, solofluitist, is de begaafde zoon van de pianist Jan Odé, directeur van het conservatorium in de hoofdstad. En zo kunt u nu zien van wie de nieuwe geluiden komen, die u straks zult horen. Advertentie 45. „Hij woont aan de andere kant van Canal Street." „Nu, Flora, je hebt een mooie naam. En vergeet niet," weer vertrok hij zijn gezicht tot een grijns, „als je een Chinese zoon krijgt, noem hem dan Mar co Polo en stuur hem naar China terug om nog eens een dik boek over China voor ons te schrijven. Wij weten maar weinig van dat oude land af." HOOFDSTUK 14 In zekere zin was Elsie Tsai tevreden en in zekere zin was zij teleurgesteld over haar werk aan de Chi nese school. Zij was aangesteld op voorwaarde, dat zij Mandarijns zou doceren en „begrip van de Vier boeken en de Vijf Klassieken." Zo drukten de ouderen het uit en zij bedoelden daarmee eigenlijk alleen, dat zij goed in klassiek Chinees moest zijn. Maar zoals zij het formuleerden was het een zeer zware eis, waaraan zelfs moderne academisch gevormde Chi nezen maar zelden kunnen voldoen. Elsie was geko men met het idee, dat zij de klassieken moest behan delen. Het Chinese peil van de kinderen bleek echter zo laag te liggen, dat zij hun niets meer kon bijbren gen dan wat lagere schoolkennis. Zij kon zelfs het eenvoudigste boek niet met hen lezen, dat „Drie Hon derd Tang Gedichten" heette. De jongens waren van zeer uiteenlopende leeftijd en als zij op de cursus kwamen hadden zij al de hele dag op school gezeten en waren lusteloos of moe en toonden geen belangstel ling. Na een poosje gaf zij de gedachte aan een uit gebreider leerplan op en legde zich neer bij een mak kelijke sleur. Voorbereidend werk hiervoor viel eigen lijk niet te verrichten. Zij bewoonde een ruime, lichte kamer boven in het schoolgebouw. Zij had geen familie en kende bij na niemand in de Chinezenwijk. De mensen om haar heen spraken niets anders dan Kantonees. Zij had vier maanden nodig gehad om New York te verken nen en Engels en Kantonees te leren. Evenals de meeste Chinese jongelui, die naar dit land kwamen om te studeren, had zij de eerste maanden hevig heimwee naar China. Als zij 's avonds op haar ka mer zat voelde zij zich eenzaam en ongelukkig en huilde zich dikwijls in slaap terwijl zij aan haar ou ders en zuster in het verre China dacht. Evenwel bracht de oorlog een verandering en nieuwe inhoud in haar bestaan. Door de oorlog kwamen de mensen dichter tot elkaar, althans zij, die gelijk gestemd wa ren en er dezelfde idealen op na hielden. Daardoor vergat Elsie haar moeilijkheden Toen zij Tom leerde kennen dacht zij niet aan trou wen. Zij was jong, zij legde geld opzij om verder te kunnen studeren. Maar zij had veel vrije tijd. Tom had een aardig gezicht en zag er uit als iedere an dere gezonde jonge Chinees. Het enige, dat hem van anderen onderscheidde was de intelligente, maar schuchter nadenkende blik in zijn ogen. Zij herinner de zich hoe hij zich met de woorden „ik ben een was- man" aan haar had voorgesteld. De dag van het klei ne ongelukje was Tom plotseling zeer veel nader tot haar gekomen. Zij had een bijzondere blik in zijn ogen gezien toen hij vroeg: „Hebt u zich bezeerd?" Eva's gegichel en de glimlachende gezichten van de andere vrouwen toen Tom zo dicht bij haar stond om de pleister op haar slaap te plakken hadden haar het besef gegeven, dat er een bijzondere verhouding tus sen hen bestond. Het was alsof iedereen behalve zij zelf verwachtte, dat zij op elkaar veliefd zouden wor den. Tijdens de drukke week voor het feest had zij Tom voortdurend meegemaakt. Zij leerde zijn hele familie kennen en zij merkte op, dat hij allerminst verlegen of terughoudend was binnen de familiekring. Wat had Flora bedoeld toen zij tijdens de optocht vroeg of zij Tom de klassieken wilde leren in ruil voor Engelse lessen? Spanden de vrouwen achter haar rug samen om hen tot elkaar te brengen? Zij dacht aan mevrouw Yang, die zei, dat zij haar pleegdochter mocht zijn. Was dat een grap geweest? Zij begon het leven in New York interessant te vinden. Tom kon 's middags komen, maar dan had zij school. Wilde zij, dat hij tijdens de lessen kwam? Nee. Kon hij 's avonds komen als zij vrij was? Dat zou te intiem, te opzettelijk zijn. vond zij. Wat wist zij tenslotte van hem af? Nee. ze zou niet in een romantische val lopen. Tom kon zaterdags komen. Was er iets niet goed aan de zaterdag? Op die zater dag viel niets te zeggen. „Wat is er niet goed aan de zondag, juffrouw Tsai?" vroeg Tom. „Op zondag moet je niet werken," antwoorde Elsie. „Juffrouw Tsai, leert u mij zaterdags Mandarijns en dan zal ik u zondags Engels leren. Dan gaan we samen uit. U kent New York en Amerika nog niet en ik wel. Ik zal u Engels leren tot uw oren ervan tuiten. Wij zullen de hele dag kletsen, kletsen, kletsen. U zult eens zien hoe leuk het zal zijn. „Ja, dat is een goed idee," antwoordde Elsie dade lijk, terwijl de voorstelling van een jonge man waar zij zondags mee uit zou gaan aan haar horizon op doemde. „Wat bedoel je met kletsen, kletsen, klet sen?" „Ziet u, ik begin u al iets te leren. Kletsen, kletsen, kletsen. Ik zal u de meest sprekende Engelse woorden leren. Maar u zegt het helemaal niet goed. Kletsen heeft een vlugge klank. U moet niet zeggen kletsen, kletsen, kletsen alsof u een porseleinen schaal vol water vast houdt en bang bent er iets uit te morsen." Elsie lachte. „Mag ik je Elsie noemen?" „Ik zou niet weten waarom niet. Je hele familie noemt mij trouwens al Elsie." „Dat is waar. Wij spreken thuis over je als Elsie en ik vind het moeilijk om je dan juffrouw Tsai te noe men als ik je zie." .Wordt er door jullie thuis over mij gesproken?" „Ja, zo dikwijls. Vooral door Eva." „Waarom?" „Je weet wel waarom." Weer had Tom die veelzeggende blik. Elsie bloosde licht. Toen zij de volgende zondag wakker werd, had Elsie ondanks zichzelf een blij gevoel. Het was voor het eerst dat zij op zondag met een jongen uit zou gaan. Haar eerste les in de klassieken met Tom de vorige dag was een ontdekking geweest. Tom wilde werkelijk leren. Hij schaamde zich diep over zijn on wetendheid. Hij luisterde met de grootste aandacht als zij ov.er de Chinese geschiedenis sprak. Om tien uur kwam Tom haar halen. „Waar gaan we heen?" „Laten we de Manhattanbrug over gaan." „Kan dat?" „Natuurlijk." (Wordt vervolgd) „De weg tot elkaar". De ambas sadeur van India in ons land heeft in het gemeentemuseum te Alkmaar de Unesco-expositie „De weg tot elkaar" geopend. Deze tentoonstelling brengt de doelstelling van de Unesco in beeld met foto's enverklarende teksten. Verduistering In Ede is een 45- jarige accountantsassistent aangehouden, die ervan verdacht wordt de afgelopen vijf jaar ten nadele van de HIBA, een ver eniging van handelaren in bouwmaterialen te Arnhem, ongeveer 18.000,verduis terd te hebben. Voor vele handelaren was het een gewoonte geworden de aan de HIBA verschuldigde contributie aan de assistent mee te geven. Deze droeg echter slechts een deel van de ontvangen gelden af. Amerikaanse hoogleraar. Bij konink lijk besluit is benoemd tot buitengewoon hoogleraar in de faculteit der wis- en na tuurkunde aan de Leidse universiteit prof. dr. John G. Kirkwood, hoogleraar aan de Yale University te New Haven, V.S. Prof. Kirkwood is de vijfde uit de reeks van vooraanstaande theoretische fysici die de „Lorentz-leerstoel" gaat bezetten. Burgemeester. Benoemd 'is tot bur gemeester van Budel de heer H. J. J. Derckx, met toekenning van gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester van Hei- nekenszand. Biggen. Een zeug van de heer P. Ruigrok in Dj Lier heeft 21 biggen ge worpen. Alle diertjes zijn in leven. De hulp van een andere zeug moest worden ingeroepen om alle biggetjes te kunnen zogen. Burgemeester. Aan de heer W. A. Strok is op zijn verzoek eervol ontslag verleend als burgemeester der gemeente Dwingelo. J. Oberman overleden. Te Bussum is op 71-jarige leeftijd overleden de heer J. Oberman, oud-resident van Borneo en oud-consul-generaal van IJsland. Advertentie Van Nelle bestellen DINSDAG 23 SEPTEMBER Stadsschouwburg: Toneelgroep Theater met ,,'n Moordverhaal". Grote Kerk: Or gelconcert door Albert de Klerk. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van teke ningen en schetsen van Lily van Cleeff, tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Tentoon stelling van portretten van L. Koemans Peletier, 19 tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Place Pigalle, pltin der zonde", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Fraus Halstheater: „Klopjacht", 18 jaar, 20 uur. Lido Theater: „Onteerd moederschap", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „El Hakim", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „The man with the golden arm", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „De circusheid", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De stroper", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Heerser over leven en dood", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Bri gitte, het meisje van Place Pigalle", 14 j., 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert, 21 uur. H.B.S. a, Raaks: Haarlemse Discoclub draait opera „Me- dea", 19.30 uur. Brinkman, Houtplein: Ge- ncotschap NederlandEngeland; Bernard Newman over „Inside Russia today", 20 u. Krelagehuis: Tuinbouw en Plantkunde: dr. A. J. Schrage over tropische planten, 20 u. WOENSDAG 24 SEPTEMBER TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van teke ningen en schetsen van Lily van Cleeff, 10 tot 22 uur. Kunstzaal .,De Ark": Ten toonstelling van portretten van L. Koe mansPeletier, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Place Pigalle, plein der zonde", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halsthater: „Klopjacht", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Ont eerd moederschap", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „El Hakim", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 u. Minerva Theater: „Hoffmann's vertellingen", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „De circusheid", a.l., 14. 16.15, 19 en 21.15 u. Roxy Theater: De stroper", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 u. Studio Theater: „Heerser over leven en dood", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Bri gitte, het meisje van Place Pigalle", 14 j.. 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert, 21 uur. Hotel Boeken rode: Mevrouw mr. L. Eversdijk—Smul ders over „Twee cultures in het Heilige Land" (B.A.B.), 20 uur. Gebouw St. Bavo: Ontspanningsavond Algemene Bond van Ouden van Dagen, 19.30 uur. Advertentie Van Nelle bestellen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 7