CHINEZEN WIJK Voor U, die óók eens iets anders wilt... Agenda voor Haarlem Driemaal Alec Guinness NAAIMACHINES Amerikaan Benjamin Harkarvy benoemd tot balletmeester MADOEF EN MIRZA Brille van een veelzijdig acteur Nederlands Ballet 4 De radio geeft zondag T elevisieprogramma De radio geeft maandag T elevisieprogramma Theo Uden Masman ziek Wijziging in rolbezetting van „Don Carlos" Torn Poes naar Amerika Werkstukken „Prix de Rome" ingeleverd DAAR STAAT VÉÉL MEER IN! Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf DOOR LIN YU TANG Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" MODE BERICHT mantel- en japonstoffen ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1958 DE ENGELSE ACTEUR Alec Guinness heeft voor het grote publiek pas met zijn vertolking in de film „De brug over de Kwai" naam gemaakt. Daarmee doet men hem echter beslist tekort en de kleine staalkaart van zijn kunnen, die het Studio theater te Haarlem deze week presenteert, is dan ook een welkome gelegenheid het acteerfenomeen Guinness op zijn best, bezig te zien als ware er sprake van een amende honorable. Het volle pond van zijn creatief vermogen geeft Guinness aan elke figuur, die hij moet uitbeelden. Zijn veelzijdigheid is enorm. Het Jijkt hem zo bijzonder ge makkelijk af te gaan. Toch is van hem be kend dat hij een van de hardst werkende en meest serieuse acteurs is van het Engelse theater, ongeacht of hij nu voor de film of toneel speelt. Hij is een eenvoudig man, uiterlijk helemaal niet het type van de artist, geen kunstenaar, die aan de weg timmert en daarom pas laat door het grote publiek ontdekt. Maar de uitzonderlijkheid van zijn talent is tegelijk de beste compen satie voor het tekort aan algemene waar dering, dat hem eigenlijk is ten deel ge vallen. De reprise van drie films met Guinness in de hoofdrol bevestigt de klasse van deze acteur. Die films zijn niet van recente datum. Ze zijn wel bewijzen van de duurzaamheid van zijn spel. dat tot in de finesses is verzorgd en afgewogen, bestu deerd want Guinness repeteer! uren thuis met zijn rollen geïnspireerd, omdat de confrontatie met de muze het sublieme moment van de herschepping, zolang een figuur op is, in stand houdt. Voor een proeve van Guinness brille moet men bij „Kind hearts ands Coronets" terecht, het verhaal van een erfgenaam, die zijn zeven mede-kandidaten om hals brengt. Guinness speelt alle rollen. Het is een krachttoer, welke in de film dan toch we] wordt vergemakkelijkt door de af zonderlijke tijdstippen van de opnamen, maar waarover menig acteur zou struike- Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 HILVERSUM I 402 M. 6.00 VARA. 10.00 VPRO 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.10 Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk leven. caus. VPRO: 10.00 Voor de kinderen. IKOR: 10.30 Herv. kerk dienst. 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Mil. ka pel. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 12.55 Reporta ge. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld, causerie. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Even bijdraaien. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radio- philh.ork. en sol. 15.30 Theseus en Ariadne, hoor spel. 15.55 Dansmuziek. 16.30 Gram. 16.45 Sport- revue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars. 17.15 De menselijke dialoog en het conflict der ideologieën, caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. 18.25 Ca baret. 19.00 Discussie. 19.30 Zigeunerorkest. 19.55 Caus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.55 Causerieën over poezen. 21.25 Cabaret 21.55 Theaterork. en solist. 22.15 Act. 22.35 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Heden en verleden. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.43—24.00 KRO NCRV: 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Morgengebed. 9.00 Gevarieerd progr. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 10.05 Pianorecital. 10.25 Pontificale hoogmis. 12.15 Gram. 12.30 Instr. octet. 12.50 Gram. 12.55 Kath. nieuws. 13.00 Nieuws. 13.05 Democratisering van het hoger onderwijs, caus. 13.10 Voor de jeugd. 13.30 Instr. trio. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Gram. 14.50 Int. voetbalwedstr. België—Nederland. 16.50 Gram. Convent van Kerken17.00 Chr. Gereform. kerkd. NCRV: 18.30 Gewijde muz. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Knapenkoor en sol. 19.30 De mens en ik. Gedoopte Adam, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Act. 20.15 Cabaret. 20.45 Gram. 21.30 Lichte muz. 21.55 Het Katholiek hoger onderwijs, forum. 22.25 Lichte muz. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BLOEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst op 21 sept. om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstel lenden. gehouden op 21 sept. om 7.30 uur). 3.45 prof. dr. J. H. Bavinck van Amsterdam (recht streekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.00 Geestelijke liederen. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Operamuziek. 15.30 Gram. 15.45 Idem. 16.00 Sport. 16.45 Grain. 17.00 Sport uitsl. 17.15 Gram. 17.45 Sportuitsl 17.52 Gram. 18.00 Pianorecital. 13.30 Godsdienst-halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Hoorsp. 20.50 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. len wanneer hij niet beschikte over het vermogen acht verschillende gedaanten aan te nemen. Men kan niet verwachten meer te zien dan typeringen. Aan het karakter VOOR ZONDAG IKOR: 11.30 Oud-Katholiek, wat is dat?, ge sprek. 11.50—13.00 Oud-Katholieke hoogmis. NTS: Gezamenlijk progr. van AVRO, KRO, VARA en VPRO. 2.30 Relais van de Vlaamse TV: Salzbur- ger marionettentheater. 21.3022.45 Reportage uit Brussel v. h. Joegoslavisch balletgezelschap Kolo. HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 AVRO. AVRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Idem. 11.45 Voordracht. 12.00 Zang en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat teland. 12.43 Ballroom-ork. 12.55 Rep. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of Gram. 13.20 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Sopraan en piano. 14.30 Moderne levensproblemen, caus. 14.45 Gram. 16.15 Gram. 16.45 De functie van het maatschappelijk werk voor enkeling en samenleving caus. 17.00 Voor de kinderen. 17.15 Voor de padvinders. 17.25 Voor de jeugd. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitz.: Wat ls en hoe werkt het bureau van de rijksinspecteur voor roerende monumen ten. door D. F. Lunsingh Scheurleer. 18.50 Log boek München 1938. 19.10 Muz. caus 19.25 Piano trio. 20.00 Nieuws. 20.05 Radioscoop. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16 Act. 23.30 24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7,00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.40 Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl 8.25 Gewijde muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theo-, logische etherleergang. 11.00 Gram. 11.50 Viool en orgel. 12.25 Voor boer cn tuinder. 12.30 Land- en 'uinb.meded. 12.33 Fanfare-orkest. 12.48 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Instrum. trio. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Meisjeskoor. 14.55 Mctro- pole-orkesi. 15.25 Gram. 16.00 Bijbcloverdenking. 16.30 Strijkkwartet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. 17.30 Idem. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings uitz.: Rijksdelen Overzee: De veeteelt in Austra lisch en Nederlands Nieuw-Guinea. door prof. dv. F. Hoekstra. 18.00- Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Rep. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Nederlandse volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af. 20.00 Gram. 20.30 De steen aan het strand, hoorsp. 21.45 Gram 22.00 Parlementair commen ts ir commentaar. 22.15 Pianorecital. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Vocaal ensemble en solist. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Volksliederen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17,00 Nieuws. 17.10 Gram. 18.00 Frans les. 18.15 Boekbespr. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Vocaal kwartet. 20.15 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevar. muz. 22.35 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR MAANDAG KRO 20 00 Journaal en weeroverz 20.20 Sport- r<=heurtenissen 20.40 Theater- en filmnieuws. 2J 10 Parapsychologie in de praktik Daarna epiloog. Alec Guiness in „The card'' komt men bij zo'n spektakelstuk niet toe, het blijven sterk aangezette en fors uit gewerkte uitbeeldingen van één overheer sende karaktertrek, die wat de andere be treft. vermoedens wekt. Maar dan nog! We kunnen het er mee doen! De virtuositeit, voornamelijk aan het komisch effect be steed, doet. ons bijna vergeten, dat er een ras-komediant bezig is de schijn der wer kelijkheid op te houden. Dat in zich te hebben, moge een gave zijn, het te ver wezenlijken is meer dan alleen van een gave te profiteren: het vraagt zweet. Het vraagt de hele kunstenaar, zijn hele inzet, zijn sterke, niet aflatende concentratie. IN DE FILMS „The Card" en „The lady killers" wordt Guinness een karakter. De eerste film laat ons hem zien als een han dige jongen, die overal munt uit slaat in de meest letterlijke zin. Hij heeft het hart op de goede plaats en hij houdt het daar. Hij wordt geen opgeblazen ijdeltuit, ook al vaart hij wel. Men ziet zijn transformatie van een wat schutterige kantoorbediende die al in zijn jeugd blijk gaf wat te durven tot burgemeester van zijn ge boortestadje. Die transformatie tekent zich in zijn houding af, nog sterker dan in zijn mimiek. Men ziet aan het gezicht van de jonge kantoorbediende dat hij is, wat de titel zegt, een linke jongen. Aan zijn lopen, zijn gebaren herkent men de linksheid, die snel plaats maakt voor zelfverzekerdheid naar buiten tenzij met vrouwen, die hem toch altijd nog ëen tikkeltje verlegen ma ken. Maar hij riskeert graag wat. hij stapt over zijn verlegenheid heen. Men moet hem zien als hij op het bal van de gravin, waarop hij zichzelf heeft geïnviteerd, zijn gastvrouwe om een dans gaat vragen! Hoe hij haar dat. vraagt, hoe hij haar overrom pelt met zijn openhartigheid, hoe hij haar teruggeleidt naar haar stoel. Het is maar een fragment, maar alle bewegingen zijn verantwoord, de camera legt niets vast wat niet deugt. Onbarmhartig is de camera. Alec Guinness riskeert niets. Hij neemt, bezit van het karakter dat hij moet uit beelden en hij vereenzelvigt er zich mee. Zo deed hij het in zijn prachtig rol van „De kardinaal", zo doet hij het in „The ladykillers" als een griezel van een vent. geslepen, handig, o zo vriendelijk, maar o zo genadeloos, zo doet hij het in „De brug over de rivier de Kwai" met die superieure overgang van vernederde, maar niet over wonnen Brit naar een hautaine en onuit staanbaar, tot verblindens toe van zijn j eigen kracht en Engelse glorie overtuigde, officier. Hij heeft zichzelf zo in zijn macht, dat men ertoe komt hem als normaal, als bestaand en niet als bestaanbaar te accepteren. Doordat hij al te vaak in de komische Engelse film optrad werd hij Naar wij vernemen is de bekende band leider Theo Uden Masman door een vrij ernstige ongesteldheid niet in staat zijn eerstvolgende radio-uitzendingen persoon lijk te verzorgen. Voor zover het de aan kondiging van zijn programmanummers bij zijn orkest de Ramblers betreft, zou dit door een der omroepers gedaan moeten worden. De heer Uden Masman, die sedert enige tijd in Den Haag woont, is lijdende aan een vernauwing van bloedvaten, welke ook tot enige stijfheid aanleiding heeft gegeven. In elk geval zal hij tot. midden volgende week volkomen rust moeten houden en te bed moeten blijven. Pas daarna kan wor den bezien, wanneer en in hoeverre hij zijn normale werkzaamheden zal kunnen her vatten. De rol van de prinses van Eboli in de opera „Don Carlos", die zondagmiddag in de Stadsschouwburg te Amsterdam wordt gegeven, zal wegens ziekte van Anny De- lorie worden vertolkt door Mimi Aarden, die dit seizoen aan de Keulse Opera is verbonden. Marten Toonder Film n.v. is door een Amerikaanse onderneming benaderd met het verzoek tweeënvijftig vijf-minutenfilms gebaseerd op Tom Poes, te maken, ook voor televisiedoeleinden. De onderhandelingen hierover zijn thans gaande. Voor het Nederlands Ballet gaat van daag een lang gekoesterde wens in vervul ling: de komst van een balletmeester In vaste dienst, die volkomen thuis is in het traditionele repertoire en tevens de mo derne stijlen beheerst. Er waren voorheen wel vooraanstaande krachten beschikbaar doch zij vroegen over het algemeen een honorarium dat zo ongeveer een derde ge deelte van de totale subsidies zou hebben gevergd. Bovendien werd de keuze be perkt, doordat Sonia Gaskell van het Ne derlands Ballet geen „filiaal" van de Pa- rijse Opera of het Engelse Royal Ballet wilde maken. Thans is als balletmeester benoemd Benjamin Harkarvy, die als zo danig bij enkele grote Amerikaanse en Ca nadese groepen heeft gewerkt. Hij is als zodanig aanbevolen door de choreograaf Jerome Robbins. alsmede door Nora Kaye, Sonia Arova, Melissa Hayden en Herbert Ross, van welke solisten hij de leermees ter is geweest. Hij was leraar aan de Fo- kine-School in New York. Mevrouw Gaskell is in onderhandeling met de autoriteiten in Moskou om voor enige tijd de beschikking te krijgen over een Russische balletmeester om de wer ken van het romantische repertoire te her zien. waartoe de directeur van het Bolsjoi- Ballet. prof. Michael Tsjoelaki, zijn volle dige medewerking heeft toegezegd. De Russen zijn de enigen, die volgens Sonia Gaskell de daarvoor gewenste „melodi sche" stijl in praktijk brengen. Er zijn geen succesnummer. De Britse filmhumor is nu eenmaal geen gemeengoed van de massa. Maar men kan er zich van over tuigen dat hij voor „De brug over de Kwai" al een groot acteur was. Het trio, dat in Studio draait, lijkt daarvoor ingezet. Dan krijgt Guinness precies wat hij verdient: bewondering voor de inspanningen, welke er worden gevraagd aan de acteur, die zichz:elf niet telt als het eromgaat „de ander" te worden. En die dat dan is dank zij zijn volharding en verantwoordelijkheid! P. W. Franse verder besprekingen gaande over de komst (tegen het einde van dit jaar) van de Russische solisten Timovjeva, Kon- dratsjeva en Fadeitsjev voor het „voor beeldig" vertolken van de hoofdrollen in „Het Zwanenmeer" en „Giselle". Over het repertoire voor het zojuist be gonnen seizoen is nog weinig te zeggen. Het beleid zal er voornamelijk op gericht zijn de uitvoering van de lopende werken te perfectioneren. Veel is er verder van afhankelijk of de voorgenomen instude ring van „La Sylphide" door Harold Lan der naar Filippo Taglioni (het eerste bal let, waarin een danseres zich op de poin tes verhief, terwijl de anderen zich op de platte voet bewogen) in dit of in het vol gende jaar gerealiseerd zal worden. De daaraan verbonden kosten van montering zijn namelijk zo hoog, dat er weinig mid delen voor andere noviteiten zouden reste ren. Maandagavond wordt in de Koninklij ke Schouwburg de première gegeven van „Les Forains" (Kermisvolk) op muziek van Henri Sauguet, naar een idee van Bo ris Kochno, ingestudeerd door Christian Foye, welk werk men eerder in de zetting van Roland Petit door het Ballet des Champs Elysées heeft kunnen zien en waarin de jongere krachten van het gezel schap een kans krijgen. Dit ballet zou reeds nedenavond in Haarlem worden uit gevoerd. In plaats daarvan krijgt men het duet „De zwarte zwaan" te zien. Verdeling in rangen Ook de eigen choreografen krijgen weer voldoende kansen om proeven van schep pende bekwaamheid af te leggen. Moge lijk nog dit jaar kan men de eerste uit voering verwachten van een ballet, dat door Hanny Bouman wordt gemaakt in op dracht van de gemeente Amsterdam met muziek van Wolfgang Wijdeveld, waarvoor Peter van Zoest de aankleding ontwerpt. Het streven is erop gericht het aantal voorstellingen iets terug te brengen. Met honderdvijftig keer optreden per jaar, zo als tot dusver geschiedde, is de groep over belast. In de komende zomer zal het Ne derlands Ballet meewerken aan het festi- to (W Maar het arme muisje was erg geschrokken; toen Madoef het. diertje opnam, lag het slap in zijn handen. Hij had medelijden met het kleine beestje en aaide het troostend over z'n zachte huidje. „Arme rnuisben je zo geschrokken van die lelijke slang?" zei hij. Hij heeft je toch lekker niet te pakken gekregen!" 10ff Zaterdag hebben de vier jonge architec ten, die de eindkamp van de „Prix de Rome" 1958 hadden behaald, hun werk stuk voor de mededinging naar deze prijs te Amsterdam ingeleverd. De opdracht was het ontwerpen van een fictief centrum voor de Nederlandse architecten op het Museumplein in de hoofdstad. Het ontwerp moest onder meer omvatten: een congreszaal, tentoonstellings- en archief ruimten, een sociëteit, commissie- en be stuurskamers en logeeraccommodatie. De „Prix de Rome" is een prijs voor jonge beeldende kunstenaars, die eens in de vier jaar wordt uitgereikt aan een bouwkundi ge. De tot de eindkamp toegelaten vier ar chitecten die ongeveer twee maanden aan hun opdracht hebben gewerkt, zijn de he ren H. Morshuis, G. Prins en D. Quist uit Amsterdam en J. Hoogstad uit Roon. Wie van hen de prijs zal winnen wordt in de loop van oktober bekend gemaakt. val te München van welke gelegenheid men gebruik hoopt te maken voor een kor te tournee naar Wenen en enkele Italiaan se steden. Voor het eerst is het tableau de la troupe van het Nederlands Ballet thans in ran gen verdeeld. De solisten zijn: Willy de la B3re, Hanny Bouman, Janine van Thor, Jaap Flier, Aart Verstegen, Conrad van de Weetering en Rudi van Dantzig, met Joan Cadzow en Linda Manez (steeds voor een korte periode) als gasten. Tot demi solisten zijn Irène de Vos, Sonja van Beers Leonie Kramer, Andrea Jungen, Annema- rie Verhoeven, Milly Gramberg, Ronald Snijders. Peter Appel en Peter-Paul Zwart jes benoemd. Hannie van Leeuwen, José Schuurman, Ria Leeuwerink, Olga Dzia- liner, Gaby Abbink, Maryna Jolly, René Vincent, Thom de Jongh en Anton Witsel zijn de coryfeeën. Het corps de ballet telt zeventien leden. Verder zijn er veertien aspiranten, waartoe ook de Haarlemse Liesbeth Vassbinder (oud-leerling van Maud Kool en van de academie voor de danskunst) behoort. Advertentie het nieuwe weekblad voor de vrouw! Het weekblad dat anders, beter en boeiender is! 49. Enkele dagen later was de familie al bezig met de plannen voor viering van het feest van de voltooiing van de eerste maand, zoals de gewoonte was. Het was een drukke tijd voor Loy en zijn familie en Freddie en oom Chan deden wat zij konden om hem te helpen. Er mocht geen vooraanstaande figuur uit de Chinezenwijk over het hoofd worden gezien en geen enkele verre bloedverwant mocht worden vergeten. Elsie Tsai moest haar best doen, want de uitnodigingen moesten in het Chinees worden gesteld. De uitnodigingen gingen uit naar verre bloedver wanten in Boston, Detroit en San Francisco, want de Fongs waren ver over het land verspreid en zelfs naar hun dorp in China. Vrienden en oude kennissen, die Tom Fong Sr. al tien of vijftien jaar vergeten was, wer den weer in herinnering gebracht. Want de geboorte van een kleinzoon in deze gelukkige omstandigheden was het bekronende symbool van zijn succesvolle le ven, een teken aan al zijn vrienden, dat Tom Fong het ver gebracht had. De stijf ingebakerde kleine Marco had er niet het minste besef van wat zijn komst voor zijn ouders en grootouders betekende. „Flora", zei de vader, „vraag of je ouders komen, want het is jouw dag. Wij zullen hun een uitnodiging sturen, maar dring jij er op aan, dat zij komen". En zij vergaten ook brigadier O'Toole niet. Er werd besloten dat het diner zou worden gegeven in het Port Arthur Restaurant. Want Tom Fong had zijn vriend, de oude Tuck, overgehaald om ter ere van de gelegenheid te verschijnen; en het restaurant werd gekozen voor zijn gemak. Freddie bracht Sing Toy mee en een rechter uit de wijk. Freddie was nut tig want hij verleende de familie veel aanzien. De voor aanstaande leiders van de Chinezenwijk, die Fred die kende, werden uitgenodigd en wie gen jdigd was kwam, want niemand wilde, dat Tom Fong in aanzien te kort kwam. Moeder Fongs vriendinnen en ken nissen van het vrouwencomité werden gevraagd. Mevrouw Yang kreeg een speciale uitnodiging door El sie en zij kwam ook. De gasten zaten aan vier ronde tafels en Tom en Eva en de andere leden van het gezin waren over de verschillende tafels verdeeld om de honneurs waar te nemen. De eregast was Marco, zorgvuldig gewassen en gepoederd met een mutsje op en met een nieuw blauw lint omwonden en trots aan zijn moeders borst gekoesterd. Midden op iedere tafel stond een grote schaal met rode eieren als symbool van de genegenheid. De leiders van de Chinezenwijk zaten met Flora aan de eretafel, waaraan ook vader Fong, oom Chan en de oude Tuck gezeten waren. Moeder Fong vroeg Elsie naast haar te komen zitten aan een andere tafel met Tom en mevrouw Yang. Loy als vader fungeerde als voorzitter van de derde tafel, waaraan ook Eva zat met Sing Toy, terwijl Freddie als gastheer optrad aan de laatste tafel, met de Amerikaanse rechter. Sing Toy was verreweg het meest opvallend gekleed en zij oogst te veel bewondering. Gedurende de maaltijd sloeg Flora Sing Toy gade, Sing Toy bestudeerde moeder Fong, moeder Fong nam Elsie op en Elsie keek naar Flora. Tom kon zijn ogen niet van oud-oom Tuck afhouden. Maar moeder Fong verdiepte zich ook in de kosten van het diner en in de verdiensten van het restaurant op zo'n feestmaaltijd. Waarschijnlijk zou het restau rant hier evenveel aan verdienen als zij aan het we kelijks wassen en strijkgoed voor vijf gezinnen. Aan het begin van de maaltijd kregen de gasten ieder een kom kippensoep met wijn en een schaal varkenspootjes toebereid met pinda's. Dit waren de zelfde gerechten, die Flora gekregen had gedurende de eerste maand na de geboorte van de baby om de melk overvloedig te doen stromen en zij werden nu als symbool aan de gasten voorgezet. Hoewel het diner voor Chinese begrippen niets buitensporig had, was het weelderig en overvloedig in de ogen van de Ameri kaanse rechter. Het was netjes en zoals het hoorde in de ogen van de Chinese gasten. Het begon met de „Kip der feeën", voorafgegaan door een toast op de ouders en de grootouders. Het versmaadde de Hoo Goo Gai Pan maar werd gevolgd door gebakken kippenlever, met bamboe gekruide garnalenballen gebakken met paddestoelen, met eiwit bedekte gebraden plakken wit kippenvlees, bereikte in het midden een hoogtepunt met haaievinnen, die lijmerig en zacht voor de keel waren en werden toebereid met geconcentreerde kip penbouillon en pittig gemaakt met fijngehakte ham. Toen het verhemelte enigszins tot rust was gekomen, werd het opnieuw opgewekt door kleine kom metjes soep van zoet lotoszaad; geprikkeld door wortelkoekjes, die hun aroma verleenden aan zachte draden van kammosselen; verleid door moten knap pende vis; opgezweept door dunne harde staafjes gepe perd en gebraden vlees met peterselie en tenslotte ge kalmeerd door lange slierten gelukbrengende Yang- chow macaroni. Gedurende de maaltijd werden vele toasten uitge bracht. De oude moeder Maggio was gelukkig omdat zij zag hoe gelukkig Flora was. Vader Fong vroeg de oude Maggio om een paar woorden te spreken en hij stond op en zei, dat hij geen redevoeringen kon houden maar dat Loy een goede schoonzoon was en de Chine zen waren simpatico en hij was erg blij deze dag te mo gen meemaken. Tom hield zijn ogen op oud-oom Tuck gericht. De oude man was werkelijk heel oud maar als hij sprak was zijn geest volkomen helder al had hij een zachte stem. „Wie is dat?" fluisterde Elsie. „Oud-oom Tuck, de oudste man in de Chinezen wijk," zei Tom. De oude Tuck stond op. Er viel een stilte in het hele vertrek. Hij liet zijn glazen oog over de tafels met gasten wijden. Hij boezemde nog steeds ontzag in bij zijn gehoor maar hij was blijkbaar in een gelukkige stemming en glimlachte vreedzaam. „Tom Fong, gelukgewenst," zei hij. „Ik drink van daag op het succes van mijn vriend Tom Fong. Wij zijn goede en intieme vrienden geweest in de dagen van Klondike. Hij en ik en nog een ander waren daar de drie enige Chinezen. Als je een hele winter met iemand samen in Klondike zit nadat je je hebt inge graven, dan begin je hem een beetje te kennen. Tom Fong was in de twintig en hij was sterk en hij ver langde naar zijn vrouw. (Gelach). Wij maakten kaar sen van berenvet en wij aten berenpoten, die erg lek ker waren. Nu, toen we onze vierde jonge beer op had den. had Tom Fong er meer dan genoeg van. Hij wil de geen goud, hij wilde naar zijn vrouw. (Luid ge lach). In het voorjaar nam hij dus een boot. Een tijdje later kwam hij weer terug. Toen hebben wij zware tij den gehad. fWordt vervolgd) Advertentie Uit Parijs en Londen ontvingen wij de nieuwste in mooie herfst- en winter kleuren. Grote Houtstraat 130 Haarlem ZATERDAG 27 SEPTEMBER Stadsschouwburg: Uitvoering van He! Nederlands Ballet, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van por tretten van L. Koemans-Peletier, 19-22 u „In 't goede uur": Expositie van teke ningen van Lily van Cleeff, 10-22 uur. FILMS Cinema Palace: „Heimweh", a.l., 19 es 21.15 uur. Fra Halstheater: „Het spool! van de opera", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Pal Joey", a. 1., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De slavinnen var Carthago", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Minervi Theater: „Theehuis voor Tobiki", a.l., 15 cn 21.15 uur. Rembrandt Theater: ..De circusheid", a.l., 19 en 21.15 uur. Rox; Theater: „De vleugels van de vloot", 11 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Een linke jongen", a.l., 19 en 21.15 uur. ZAND- VOORT: Theater Monopole: „Sayonaia", 14 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't goede uur": Grammofoonplatencon eert, 21-22 uur. ZONDAG 28 SEPTEMBER Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met „Oscar", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van por tretten van L. Koemans-Peletier, 14-22 u. „In 't goede uur": Expositie van teke ningen van Lily van Cleeff, 10-22 uur. FILMS Cinema Palace: „Heimweh", a. 1., 14 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het spook van de opera", 14 jr., 14. 16.15 19 en 2'..15 uur. Lido Theater: „Pal Joey", a. 1., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. „Konine der melodieën", 11 uur. Luxor Theater: „De slavinne van Carthago", 18 jr., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Rin Tin Tin, de dappere wolfshond", a 1., 14 en 16.15 uur. „Theehuis voor To biki". a. 1., 19 en 21.15 uur. Rembrand! Theater: „De circusheid", a. 1., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. „Het grote avontuur". 11 uur. Roxy Theater: „De vleugels van de vloot", 14 jr., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Een linke jongen", a. L 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT: Theater Monopole: „Sayonaia", 14 jr., 20 uur. DIVERSEN „In 't goede uur": Grammofoonplaten- concert, 20-21 uur. MAANDAG 29 SEPTEMBER Grote Kerk: Beiaardbespeling door Arie Peters, 15.30—16.30 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van por tretten van L. KoemansPeletier, 9—14 en 19—22 uur. „In 't Goede Uur": Tentoon stelling van tekeningen en 'schetsen van Lily van Cleeff, 10—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Heimweh", a.l., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Het spook van de opera", 14 jaar, 14.30. 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Pal Joey", a.l„ 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De slavinnen van Carthago", 18 iaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „My man Godfrey", a.l., 20.15 uur. Rembrand! Theater: „De circusheid", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Dreiging". 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 u. Studio Theater: „The lady-killer", 14 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole- „Sayo- nara", 14 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Grammofoonplaten- concert, 21—22 uur. Gebouw Zang en Vriendschap: Stichting Geestelijk Centrum .De grotere weréld": Een genezingsdienst. 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 4