w
r
Giyzi
IRONA
CHINEZEN WIJK
MADOEF EN MIRZA
Dr. Frieder Weissmann dirigeerde
het Kunstmaandorkest
Agenda voor
Haarlem
Eerste televisieprijs voor
regisseur Ton Lensink
Hoofdstad-Operette handhaaft
haar briljante reputatie
Lifar neemt ontslag
WITTE
KRUIS
HELPT
ECHT!
WITTE KRUIS
7
De radio geeft zondag
Televisieprogram ma
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Kerkelijk Nieuws
en van Jan Nelissen
krijgen eigen theater
Eerste KLM-retourvlucht
over de Noordpool
Koraalzeestart
hedenavond
DE NEGEN MUZEN
HUI DC RE ME
Ivoor het gehele gezin
geneestverzorgt
en geeft
natuurlijke bescherming
Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf
DOOR L1N Yü TANG
Oorspronkelijke titel
„Chinatown Family'*
ZATERDAG 4 OKTOBER 1958
(Van onze correspondent)
jn de Burgerzaal van het Raadhuis in
Hilversum is vrijdag voor de eerste keer
televisieprijs van het Prins Bernhard-
fonds uitgereikt. Ton Lensink kreeg die
uit handen van de voorzitter van het fonds,
prof. mr. G. J. Wiarda.
Algemeen had de jury erkend dat Len
sink als regisseur het beste blijk had ge
geven te weten hoe het nieuwe medium
televisie" in dienst van de cultuur kan
staan. Overigens werd hij geprezen om
rijn creatief talent, dat vooral bij de regie
van „Euridice" van Anouilh was opgeval
len. In e'en uitvoerig rapport zette de ju
ry uiteen waarom haar keuze gevallen
was op deze regisseur.
Na zorgvuldig schiften en selecteren
restten nog slechts „Al mijn zoons" van
Arthur Miller, door Jack Dixon voor de
V.P.R.O. geregisseerd en „Euridice" van
jean Anouilh, door Ton Lensink voor de
A.V.R.O. geregisseerd. Alhoewel beide
uitzendingen, zo zegt de jury, elkaar in
kwaliteit en niveau weinig toegaven, heeft
men tenslotte gemeend dat erepalm aan
.Euridice" te moeten uitreiken, dat in ve-
jè opzichten een lofwaardige kunstpresta
tie wordt genoemd. De jury onderstreep
te overigens nog, dat hierbij geen sprake
is van een toevallig samentreffen van en
kele succes-bevorderende factoren. Het
wordt geen geringe verdienste genoemd
dat onder Lensinks toegewijde leiding jon
ge toneeltalenten tot opmerkelijke presta
ties in staat bleken.
De winnaar van deze eerste televisie
prijs is op 22 oktober 1922 in Batavia ge
boren. Na enige tijd op een handelskan
toor werkzaam te zijn geweest, ging hij in
de oorlogsjaren naar de Toneelschool, die
hij in 1946 verliet. Vervolgens stoncj hij op
de planken in enkele toneelgezelschappen
zoals het Nederlands Volkstoneel en het
ensemble van Cor Ruys. Na een korte pe
riode werkzaam geweest te zijn in de
journalistiek, keerde hij terug naar het to
neel, onder meer bij het Rotterdams to
neel, vanwaar hij overging naar de toen
juist opgerichte televisiekern. Ton Len
sink maakte kennis met de televisie, toen
hij in de uitzending „Plan Europa" mee
speelde. Hij was onmiddellijk bezeten van
dit medium en heeft aanvankelijk als ac
teur voor de camera gestaan. Hij interes-
HILVERSUM I. 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. U.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige
hoogmis. NCRV. 9.30 Nieuws en weerbericht. 9.45
Koorzang. Convent van Kerken: 10.00 Gereform.
kerkdienst. Na afloop: Vragenbeant. NCRV: 11.30
Gram. 11.45 Alt en orgel. KRO: 12.15 Apologie.
12,35 Instr. octet. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05
De hand aan de ploeg, missie-caus. 13.10 Voor de
;eugd. 13.30 Gram. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de
hinderen. 14.30 Zang en piano. 14.55 Gram. 15.30
Muzikale caus. 16.00 Sport. 16.30 Vespefs. IKOR'
17.00 Ned. Herv. kerkdienst. 18,00 Het geladen
schip, causerieën. 18.30 De kerk aan hei werk,
caus. 18.40 Bijbelvertelling. NCRV: 19.00 Nieuws
uit de kerken. 19.05 Koorzang. 19.30 De mens en
ik. Adam aan tafel, causerie. KRO: 19.45 Nieuws.
20.00 Pax Christ.i-Beweging, inleiding. 20.05 Act.
20.15 Cabaret. 20.45 Promenade-orkest en soliste.
21.20 Gram. 21.30 Pekari handschoenen maat 8.
hoorsp. 22.15 Lichte muz. 22.35 Gram. 22.45 Avond
gebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Radio-
philharm .orkest.
HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland.
830 Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk leven,
caus. 10.00 Gram. 10.35 Boekbespr. 10.45 Cabaret.
11.15 Kamerork. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sport-
spiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en SOS-ber.
13.07 De toestand in de wereld caus. 13.17 Meded.
cf gram. 13.20 Verzoekprogr. voor de militairen.
1400 Boekbespr. 14.20 Kamerork. en soliste. 15.20
Theseus en Ariadne, hoorsp. 15.45 Operamuziek.
16.15 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Theaterork.. vocaal kwartet en sol. 17.50 Nieuws,
snor tui tsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Doopsgez.
kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De
Open Deur, caus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Ge
varieerde muz. 20.50 Wanhopige uren. hoorspel
21.30 Lichte muz. 21.45 Parijs spreekt tot u. 22.00
Strijkorkest22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws.
23.15—24.00 Gram.
BLOEMEND AAL. 245 M.
10.00 ds. G. Toornvliet, van Bloetnendaai (ultz.
van de dienst, gehouden op 28 sept. om 2 uur).
11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor
belangstellenden gehouden op 28 sept. om 7.30
uur. 2.30 Kinderdienst. 3.45 ds. G. Toornvliet
rechtstreekse uitzending).
BRUSSEL. 324 M.
11.45 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34
Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten.
14.00 Gram. 15.30 en 15.45 Gram. 16.00 Voetbalrep.
10.45 Gram. 17.00 Sportuitslagen en nieuws. 17.15
Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18.30 Godsd.
halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling.
20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15
Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
VOOR ZONDAG
Gezam. progr. AVRO, KRO, VARA en VPRO
•1516.45 Eurovisie: Wielerwedstr. 16.4517.30
•iiterL hockeyloernooi. 20.0021.40 Gevar. progr.
HLYERSUM I. 42 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.40
Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws
615 Sportuitsl. 8.25 Gewijde muz. 9.00 Voor de zie
den. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw.
10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.10
Idem. 11.55 Pianorecital. 12.25 Voor hoer en tuin
der. I2.ói) Land- en tuinb.meded. 12.33 Accordeon-
spel. 12.50 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Blaas-
wkest. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gram.
1150 Radio-philharm.ork. en solist. 16.00 Bijbel-
overdenking. 16.30 Viool en piano. 17.00 Voor de
kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Seursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Over-
ee: Jonge Papoea's bouwen aan hun toekomst,
door H. Heynes. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40
Sonnevanck in het goud, klankb. 19.00 Nieuws en
iveerber. 19.10 Nederlandse volksliederen. 19.30
Radiokrant. 19.55 Op de man af, caus. 20.00 Verz-
orogr. 20.30 Post Palm-Beach antwoordt niet..,
hoorspel, 21.40 Musette-orkest en solist. 22.00 Par
lementair comm. 22.15 Muzikale caus. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.40—24.00
Het Evangelie in Esperanto.
U1LVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Grain. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. (Om 9.00—9.10 Gymn. voor de
vrouw). VPRO: 10.00 Voor de oude dag, causerie.
10-50 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.30
BaIIroomork. 12.00 Hammond-orgelspel en zang.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat
teland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
middenstand. 13 20 Instr. trio. 13.45 De weg naar
volwassenheid, caus. 14.00 Hoornconc. 14.20 Het
jjerhaal van de kantoorbediende, hoorspel. 15.55
Zestig minuten voor boven de zestig. 16.55 Volks
liedjes en -dansen. 17.10 Pianoduo. 17.25 Dansmuz.
17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comment. 18.20
Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Pari.
overz. 19.15 Gram. 19.45 Regeringsuitz.: Uitwisse-
hngsprogr. met Noorwegen, in samenwerking met
Rsdio Nederland Wereldomroep. Spreker: H. D.
Bears, directeur van bet. Nederland-Noord Euro-
Pa Instituut.. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. muz. 20.30
Cabaret. 21.00 Etherforum. 21.40 Marimba. 22.10
uombone-ens. 22.30 Pianorecital. 23.00 Nieuws.
2315—24.00 Prix Italia 1958.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land
bouwers. 12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram.
1100 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02
Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45
Jougdork. en -koor. 18.00 Franse les. 18.15 Gram
8 20 Protestantse uitzend. 18.30 Voor de soldaten.
■700 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00
Noorzang. 20.30 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15
rtmus.ork. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Mensc-n, din-
f6" hu! 20.30 Met. helicopters in Perzië. 21.00
tension Hommeles.
PARIJS (UPI) Serge Lifar, de cho
reograaf van het ballet van de Parijse
Opera, heeft besloten na zesentwintig jaar
zijn functie neer te leggen naar aanleiding
van een geschil met de directie. Hij ver
klaarde donderdag, dat „er daar (bij de
Opera) teveel parasieten zijn" (zonder de
ze bij name te noemen). Hij gaf te kennen
dat naar zijn mening teveel mensen zon
der een bepaalde functie bij de Opera
rondhangen om zich te mengen in zaken
van andere mensen, voornamelijk van
Lifar: „De laatste jaren had ik zware
verantwoordelijkheden, maar ik ben
nooit geraadpleegd omtrent belangrijke
besluiten, ioals wijzigingen in het reper
toire, promotiekwesties of dergelijke,"
Het is onmogelijk op deze manier door te
blijven werken.
Advertentie
Vrijdag werd aan de regisseur Ton
Lensink de televisieprijs 1958 uitgereikt
in het raadhuis van Hilversum.
seerde zich echter meer voor het regis-
suerswerk en ongeveer anderhalf jaar ge
leden werd hij tot regisseur bij de A.V.R.O.
benoemd.
De jury voor de televisieprijs van het
Prins Bernhardfonds werd gevormd door:
mr. Jan Derks, R. de la Rive Box, Hella
Haasse, J. M. Lücker, J. C. Schiller, P.
M. Schidts, D. van der Stolp, mr. F. J.
F. M. van Thiel, V. van Vlerken, W. Vogt,
Johan Winkler en H. J. Jonker.
Wéér die pijn?... dat, maar
ook die andere plagende pij
nen vaagt u snel weg met
WITTE KRUIS.
tabletten, poeders
of cachets
Ned. Herv, Kerk
Beroepen te Sliedrecht P. de Jong te
Kootwijk.
Aangenomen het beroep van de Gene
rale Synode als predikant voor buitenge
wone werkzaamheden (legerpredikant) J.
J. Poort te Oudenbosch idem naar Op-
hemert (toez.) J. D. Wuister, vicaris te
Leiden idem de benoeming tot bijstand
in het pastoraat te Utrecht W. Krayen-
hoff, voorheen predikant Protestantse Ge
meenten te Piedra Plat en San Nicolas
(Aruba).
Bedankt voor Nieuw-Lekkerland (wijk
Dorp) L. Trouwborst te 's-Grevelduin-
Capelle.
Geref. kerken
Benoemd tot hulppred. te Daarle ds. P.
D. Kuiper, laatstelijk miss.pred. te Djakar
ta, die deze benoeming ook aannam en
voor die naar Linschoten bedankte.
Geref. gemeenten
Bedankt voor Dordrecht M. Blok te
Rijssen.
Bedankt voor Capelle a. d. IJsel W. C.
Lamain te Grand-Rapids (U.S.A.).
Doopsgez. Broederschap
Beroepen te Giethoorn mevrouw da. E.
HardorffDijkstra te Holwerd, die dit be
roep ook aannam.
Het. was een lange weg, die Madoef moest, afleggen. Hij wou naar de dichtstbijzijnde
stad, om te proberen, of hij daar werk kon krijgen.
Na enkele uren gelopen te hebben rustte hij wat. uit en uit z'n m.eegenomen bundeltje
al hij wat; hij vergat natuurlijk ook z'n muis Mirza niet.
En toen opeens, dacht Madoef te dromenDe muis zat rechtop en begon tegen
hem te praten!
„Maak je maar geen zorgen, Madoef!" zei Mirza met een zacht piepstemmetje. Alles
komt terecht, dat zul je zien!" 2223
De Hoofdstad-Operette, die met ere de
traditie van de onvergetelijke Fritz Hirsch
voortzet, treedt dit weekeinde (zaterdag,
zondagmiddag en zondagavond) in de
Haarlemse Stadsschouwburg met „Zwei
Herzen im Drieviertel takt" cp een
gezellige Weense lach-en-traangeschiede-
nis, gelardeerd met melodieën van Robert
Stolz en aldus handig en effectrijk tot een
operette gevormd. Het bekende „Adieu,
mein kleiner Gardeoffizier" en „Frühling
in Wien" spelen er een succesverzekeren-
de rol in. Bovendien is er naar oud-Weens
gebruik een „Quod libet" ingelast, een
soort potpourri, waarin op de allerzotste
manier enige bekende operafragmenten de
revue passeren, te beginnen met de tra
gische accenten van „Carmen" van Bizet
en met de frivole cancan uit „Orfeus in
de onderwereld" van Offenbach tot be
sluit. Daarbij verleent een trio, gefokt uit
het fameuze kwartet van „Rigoletto" van
Verdi, aan deze muzikale grap een bij
zonder .spiritueel effect.
J )•-- V /j|T I
MaaT van „Rigoletto" gesproken, er is
in deze operette ^en zekére verwantschap
waar te nemen niet de beroemde opera-
figuur. De hofnar is hier een aapjes
koetsier, wiens dochter in de handen valt
van een prins, die gewoon is op zijn
nachtelijke escapades gebruik te maken
van de diensten van de levenswijze voer
man. Het loopt hier alleen zonder onge
lukken af, als men ten minste de gebroken
harten aan het einde van het spel niet tot
de onoverkomelijke narigheden wil reke
nen. Nu eindigt het met een verinnigd
Adieu, mein kleiner Gardeoffizier" van
de ontgoochelde koetsiersdochter. Feitelijk
is in dit spel de man van de huurkoets de
hoofdfiguur en als zodanig ook een buiten
gewoon zware rol, die van het oerkomische
en clowneske overslaat naar het quasi
tragische. Meer dan ooit hebben wij dan
ook kunnen ervaren wat een groot artiest
Fritz Steiner is, de oude getrouwe van
het gezelschap, wiens reputatie berust op
de onuitputtelijkheid van grappige inven
ties in de meest komische situaties, doch
die ons nu daarnaast ook trof door psy
chologische reacties van een voornaam
dramatisch talent. Lizzi Schöffmann. die
als gast de koetsiersdochter vertolkte,
frappeerde door de argeloosheid die haar
interpretatie kenmerkte. Rosy Parrish was
haar temperamentrijkc en vocaal goed toe
geruste tegenspeelster, als de officiële ver
loofde van de prins. Haar „uitverkoren"
graaf Boby bleek een kolfje naar de hand
van Otto Aurich, die van deze rol een
model van dwaasheid maakt, die het pu
bliek van de ene lachstuip in de andere
doet vallen. En wanneer Steiner en
Aurich samen een scène maken en daarbij
beginnen te improviseren en door te slaan,
dan weet u het wel!
Het emplooi van „jeune premier" wordt
door Jan Handerson voortreffelijk ge
diend als de prins. En ook als zanger met
een fraaie tenorstem maakt hij een schit
terende beurt. Dan is er de doorgewinter
de Claire Clairy, die van een bijrol altijd
nog een markante figuur weet te maken
en van wie men, blijkens het applaus bij
haar optreden, dit ook verwacht. Van de
verdere figuren noemen wij alleen nog de
goed getypeerde „hofraad" van Herman
Valser *ep.,zijn ..„klerk". W.alter Eejn,,.\yiep.s,
figuur op één type van' Wilhelm Busch
geïnspireerd leëk. Het 'a'andêèl van dé
kleinere rollen en van het goedzingende
koor was in evenwicht met de prestaties
op het eerste plan. Bijzondere lof ver
dienen ook de fraaie decors, die in de
tweede akte een vergezicht te zien geven
uit Grinzing op de stad Wenen met haar
Stephansdom en Boromeuskerk.
Ook de zorg, die aan de kostumering is
besteed, bewijst dat er bij de Hoofdstad-
Operette als van ouds niet op een koopje
met deze aangelegenheid omgesprongen
wordt. Daarom vermelden we ook, tevens
als een aardige vondst, een kort etalage-
poppenballet in plastic. En als we daarna
nog met bijzonder genoegen wijzen op het
zeer verantwoord klinkend resultaat, dat
dirigent Willem Rettich met zijn orkestje
bereikt, waarbij ook loffelijk melding kan
worden gemaakt van opvallend aardige
aanpassingen en orkestraties, is naar onze
mening aangetoond, dat de Hoofdstad-
Operette m t deze cavalcade van melo
dieën van Robert Stolz en wat er dan ver
der nog bijkomt haar reputatie op bril
jante wijze weet te handhaven.
Jos. de Klerk
Het Kunstmaandorkest heeft vrijdag
avond een volksconcert onder leiding van
de gastdirigent dr. Frieder Weissmann ge
geven. Dat dit orkest zich in de loop der
jaren een grote aanhang verworven heeft,
bleek wel uit het feit dat de grote zaal
van het Concertgebouw in Amsterdam bij
na geheel uitverkocht was. Overigens bleek
óók dat een ensemble als het Kunstmaand-
orkst., dat kwalitatief geenszins tot de beste
orkesten behoort, tot zeer goede prestaties
kan geraken onder bezielende leiding. Dr.
Weissmann dirigeert met zeer rustige en
sobere gebaren, doch heeft vermoedelijk
door een efficiënte wijze van studeren het
orkest geleidelijk „opgevoed" in de zeer
precieze en toch levendige wijze van musi
ceren, die reeds direct in het openings-
werk van het programma, de Symfonie in
G (no. 88) van Haydn opviel. Met zoveel
aandacht voor het detail en souplesse van
het geheel krijgt Haydn's afgemeten humor
een klassieke allure.
De mezzo-sopraan Cora Canne Meyer
behaalde vervolgens veel succes met een
drietal geliefde nummers van het opera
repertoire, te weten de aria van Delila uit
„Samson et Delila" van Saint-Saëns, de
liefdesaria van Carmen („l'Amour est un
oiseau rebelle") en een virtuoze coloratuur
aria uit „Cenerentola" van Rossini, die in
het bijzonder de grote bewegelijkheid in
alle registers van haar fraai geëgaliseerde
stem deed uitkomen.
Na de pauze werd het programma voort
gezet met het symfonische gedicht „Het
betoverde meer" van Liadov, een Russische
componist uit de tweede helft van de
vorige eeuw. Het stemmige instrumentale
gewaad van dit stuk kon de verbleekte
inhoud niet voldoende verhullen. Een uit
voering van de balletmuziek bij „El amor
brujo" van Manuel de Falla. in de oor-
Zaterdag zal in de door Jan Nelissen als
poppentheater ingerichte boerderij aan de
Handweg in Amstelveen de eerste voor
stelling worden gegeven. Burgemeester D.
Rijnders zal „In de poppenstal" zoals het
theater is genoemd, officieel openen. Het
theater biedt plaats aan honderdzestig
kinderen. Het ligt in de bedoeling van Jan
Nelissen ook collega's uit te nodigen voor
stellingen te komen geven.
spronkelijke versie voor kamerorkest, be
sloot dit concert. Door een grote mate van
klankverfijning had het orkest hier een
fraaie doorzichtigheid bereikt en werd aan
de impressionistische zijde van deze parti
tuur alle recht gedaan. Anderzijds ontbrak
er helaas aan het ritme juist die gespan
nenheid, die ons in de subtropische atmos
feer van Andalusië had kunnen verplaatsen
tussen de duistere riten van het zigeuner
volk.
Sas Bunge
Vrijdagavond vertrok van Schiphol
de nieuwe DC-7C „Koraalzee" voor
de eerste retourvlucht van de K.L.M
over de Noordpool naar Tokio. Er is een
extra grote bemanning aan boord, tenein
de zoveel mogelijk leden van het vliegend
personeel vertrouwd te maken met de om
standigheden op deze route. Het comman
do berust bij gezagvoerder A. W. Raven-
hill, die bijgestaan wordt door de gezag
voerders O. P. Koch en G. J. Schipper,
beiden ervaren „specialisten" op de
Noordatlantische route. Twee boordwerk
tuigkundigen, twee navigators, een ver-
bindingen-specialist en vier man cabine
personeel completeren de bemanning.
Aan boord van de „Koraalzee" bevindt
zich een aantal vertegenwoordigers van
pers, film en televisie uit acht Westeuro-
pese landen. Voorts maken o.a. de reis
mee dr. K. R.. Postma. directeur van het
K.N.M.I.. enkele commerciële relaties van
de K.L.M. en enkele functionarissen van
deze maatschappij.'
De „Koraalzee" vliegt van Amsterdam
eerst naar Stavanger in Noorwegen, van
waar naar Anchorage in Alaska wordt ge
vlogen. Na een dag verblijf aldaar zet het
toestel zijn reis naar Tokio voort. Op de
terugreis, die 8 oktober aanvangt, wordt
ook Fairbanks in Alaska aangedaan. Het
toestel wordt op 10 oktober in Amsterdam
terugverwacht.
Weer geopend. De afdeling Vader
landse Historie in de oostelijke vleugel
van het Rijksmuseum te Amsterdam,
waaruit in de nacht van vrijdag op zater
dag 4 gouden zevenliende-eeuwse kunst
voorwerpen zijn gestolen, is sedert woens
dag weer voor het publiek te bezichtigen.
Advertentie
55. „Eenj beetje slapjes. Wacht maar tot zaterdag en zon
dag". Dan zette Tom er plotseling spoed achter en
deed de hele vaat in vijf minuten. „Eva, kom eens
hier", zei .hij door de keukendeur.
„Wat is,J er?"
„Kom maar kijken. Wie wast er zo vlug vaten als ik?"
„Och, jij! Je hebt een glas gebroken. Kijk maar.
het is gebarsten".
„Heus? Ik begrijp niet waarom er geen onbreek
bare glazen gemaakt worden".
„Dan zou er niet genoeg verkocht worden want dan
zouden de mensen nooit nieuwe nodig hebben".
Tom was weer in gedachten verzonken. Het resul
taat van zijn wijsgerige overpeinzingen was weldra
te zien. De volgende dag vond Eva hem aan het
werk met twee grote bakken van ijzerdraad en een
paar metalen banden.
„Wat doe je nu in vredesnaam?"
„Dit is een vatenwasmachine. Het is maar een
proef".
„Tom je zult de borden breken", zei de moeder
„Mag ik het alsublieft proberen? Ik zal er geen een
breken".
„Je bent nog een kind", zei zijn moeder vertederd
Dacht je, dat je verstand van zulke dingen had?"
„Moeder, ik heb die lange waterpijp voor u in orde
gemaakt. Die werkt toch goed, niet?"
Inderdaad had Tom een verlengstuk aan een pijp
gemaakt en het langs de muur naar de gootsteen ge
leid. Met een likje aluminiumverf had het er keurig
uitgezien. Hij was een trouw bezoeker van ijzerwin
kels en had een volledige uitrusting van schroefsleu-
tels, tangen, boren en ander gereedschap.
Nu was hij, zoals hij zei. bezig een namaak vaten
wasmachine in elkaar te zetten. Hij bevestigde de twee
draadbakken aan elkaar en nadat hij het met een paai
borden geprobeerd had, soldeerde hij ze vast. Hij zet
te er de douchekraan op en sproeide de borden af.
Toen zette hij de bak ondersteboven, heel voorzich
tig, want zijn moeder stond er bij te kijken en sproeide
nog eens.
„Ziet u, nu zijn ze allemaal schoon", riep hij uit.
„Ik vind het griezelig om je al die borden onderste
boven te zien draaien", zei de moeder.
„Je kunt op die manier niet veel tegelijk wassen",
zei Flora.
Tom fronste zijn voorhoofd. „Ik zal wel iets beters
verzinnen. Laten jullie mij mijn gang maar gaan".
Hij ontleedde het probleem. „Het voornaamste is
het opstapelen en het drogen. Er is heet water genoeg.
Als de borden maar goed neergezet zijn, drogen zij
vanzelf wel. Daar gaat het om", zei hij tegen Eva.
De volgende dagen zag zij Tom aan het werk met
een zware rol kippengaas en een schaar. Zijn vin
gers gingen er aan kapot, maar na twee weken had hij
iets gemaakt waarvoor de hele familie vol bewonde
ring was. Het was een cylinder van kippengaas in de
lengte doormidden geknipt, van wel een meter lang
en precies in de gootsteen passend. Er waren aparte
vakken in om borden, kopjes, kommen, leipels en eet
stokjes in te schikken. Er boven had hij een flinke slang
met een sproeier bevestigd, waarmee de vaten van
alle kanten bespoten konden worden. Daarna konden
zij vanzelf drogen. Hij hoefde nergens aan te komen
„Het is praktisch", zei Loy „Tom, je moest inge-
lieur worden".
„Dat zal ook wel gebeuren", zei Tom.
Natuurlijk waren er ook andere verbeteringen. Ton
spande twee lange snoeren over de grond van hel
restaurant langs de muur. Deze dienden voor Tom en
Eva om elkaar lichtseinen te geven. Er ging een rood
lichtje hoven de gootsteen branden als Tom of de moe
der buiten nodig waren. Een groen lichtje betekende,
dat er een royale klant binnen was gekomen.
„Wat een dwaasheid" zei de moeder, maar zij ver
bood het niet.
„Er moet eigenlijk nog een draad bij", zei hij.
„Ziet u, met drie lichtjes, rood, groen en blauw.
:an ik zeven verschillende seinen geven".
„Waar heb je zeven seinen voor nodig?"
„Ik zal het voor u opschrijven". Tom liet zijn moe-
Ier een stuk papier zien. waarop hij had geschreven:
A rood
B groen
C blauw
A. Loy komen.
B. Moeder komen.
C. Tom komen.
AB. Iets bijzonders op straat.
AC. Een goede klant.
BC. Een knap meisje
ABC. Iets heel bijzonders.
Zo gebeurde het, dat toen Elsie op straat langs
kwam. Eva voor in het restaurant seinde AB. Maar
toen Elsie het restaurant binnenkwam liet Eva alle
drie de lichtjes branden.
HOOFDSTUK 18.
Daar er boven maar twee slaapkamers waren,
waarvan de ene door Flora en haar man, de andere
door de moeder en Eva werd gebruikt, sliep Tom in
het restaurant. Het was meestal over elven voordat
de laatste klant vertrokken en de boel opgeruimd was
en dan kon hij zijn stapel beddegoed te voorschijn
halen en zijn kampeerbed opmaken.
Als de familie naar boven was gegaan en hij hele
maal alleen was, knipte hij zijn schemerlampje aan
en las Hij las van alles door elkaar en wat hij te
pakken kreeg, van een handleiding over elektriciteit
lot Chinese geschiedenis toe Hij kon zich nog steeds
geen duidelijke voorstelling maken van Confucius. De
keizers Yao en Shun hadden vierduizend jaar geleden
geleefd en Confucius tweeduizend. Zij schenen alle
maal erg ver van hem af te staan. Het Bronx Dieren
park stond hem oneindig veel nader. Hij las Engels
en Chinees, maar hij eindigde altijd, voordat hij in
slaap viel, met gedachten aan Elsie en wat zij die
middag tegen hem gezegd had.
Elsie woonde nu vlak bij hem, maar één straat ver
der en er was veel voor hem veranderd. Hij kon nu
niet meer met haar gaan wandelen behalve soms op
een door-de-weekse middag. Zaterdags en zondags was
hij altijd bezet evenals de andere dagen van vier uur
tot 's avonds laat. Tussen twee en vier was hij vrij.
maar Elsie soms niet.
„Ik ben blij. dat ik je zo dikwijls spreek", zei hij
eens, „maar ik mis onze zondagse tochten".
„Wat niel kan, dat kan niet", zei Elsie zonder de
minste spijt te tonen.
„Vind je het niet jammer?"
„Wat niet kan, dat kan niet. Wat geeft het om dat
jammer te vinden?"
(Wordt vervolgd)
ZATERDAG 4 OKTOBER
Stadsschouwburg: De Hoofdstad Operette
met „Zwei Herzen im Dreivierteltakt", 20 u.
TENTOONSTELLINGEN
Kunstzaal „De Ark": Expositie van por
tretten van L. Koeman-Peletier, 1922 uur.
„In 't Goede Uur": Expositie van werk van
Peter Giltay tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Wien hleibt Wien", a.l.,
19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De
ranch der vervloekten", 14 i., 19 en 21.15 u.
Lido Theater: „Als de kraanvogels over
vliegen", 14 j„ 19 en 21.15 uur: „Verdoolde
bus", 18 j., 23.30 uur. Luxor Theater: „Dorp
aan de rivier", 14 j., 19 en 21.15 uur. Miner
va Theater: „Die Liebe in Tirol", a.l., 19 en
21.15 uur. Rembrandt Theater: „De circus
heid", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„Kerels en kogels", 14 j., 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „The smallest show on
earth", a.l., 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT: Theater Monopole: „Das
Schloss in Tirol", a.l., 20 uur.
DIVERSEN
„Hotel Dreef/,icht": Een cabaret-revue
voor de reserve-politie. 20 uur. „In 't Goede
Uur": Klassiek grammofoonplatenprogram-
ma, 21 tot 22 uur.
ZONDAG 5 OKTOBER
Stadsschouwburg: De Hoofdstad Ope
rette met ..Zwei Herzen im Dreiviertel
takt", 20 u. Concertgebouw: Het jazz-orkest
van Chris Barber geeft een uitvoering, 20
uur.
TENTOONSTELLINGEN.
Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate": Expo
sitie van werk van ondermeer: O. C. R. L.
van Bennekom. Berna E. Braakman-Ten
Brugge-Cate, 14 tot 17 uur.
Galerie Espace: Expositie van werk van
ondermeer: Chapon. Frankot en Yvonne
Kracht, 11 tot 17 uur.
„In 't Goede Uur": Expositie van werk
van Peter Giltay. 10 tot 22 uur.
„Het Huis van Looy": Expositie van
werk van Jacobus van Loby en Willem de
Zwart, 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
„De Hoofdwacht": Tentoonstelling van
werk der leden van de B.N.A.
FILMS
Cinema Palace: „Wien bleibt Wien". a.l..
14, 16.15. 19 en 21.15 u. Frans Halstheater:
..De ranch der vervloekten", 14 jaar, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Ko
ning der melodieën", 11 uur; „Als de
kraanvogels overvliegen", 14 jaar, 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Dorp aan
de rivier", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 u.
Minerva Theater: ,,'n Mooi portret", a.l,
14 en 16.15 uur; „Die liebe in Tirol", a.l.,
19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Het
grote avontuur", 11 uur; ..De circusheid",
a.l.. 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„Kerels en kogels", 14 jaar. 14. 16.15, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „Van Algiers
tot Kaapstad", a.l., 11 uur; „The smallest
show on earth", a.l., 14, 16.15. 19 en 21.15
uur.
ZANDVOORT. Theater Monopole: „Das
Schloss in Tirol", a.l„ 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Grammofoonplaten-
concert. 2122 uur.
MAANDAG 6 OKTOBER
Stadsschouwburg: Toneelver. Thalia"
met „Mister X slaat toe", 20 uur. Frans
Halsmuseum: Kees Hana houdt een lezing
over „De natuur van zee. strand en duin",
20 uur (Volksuniversiteit). Grote Kerk:
Beiaardbespeling door Arie Peters, 15.30
16.30 uur.
TENTOONSTELLING
Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate": Expo
sitie van werk van ondermeer: O. C. R. L.
van Bennekom. Berna E. Braakman-Ten
Bruggen-Cate, 11 tot 17 uur.
Galerie Espace: Expositie van werk van
ondermeer: Chapon, Frankot en Yvonne
Kracht, 11 tot 17 uur.
„In 't Goede Uur: Expositie van werk
van Peter Giltay. 10 tot 22 uur.
„Het Huis van Looy": Expositie van
werk van Jacobus van Looy en Willpm de
Zwart. 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
„De Hoofdwacht": Tentoonstelling van
werk der leden van de R.N.A.
FILMS
Cinema Palace: „Wien bleibt Wien".
alle leeftijden, 14. 16.15, 19 en 21.15 uur.
Frans Halstheater: „De ranch der ver
vloekten", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: „Als de kraanvogels over
vliegen", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater": „Dorp aan de rivier", 14
jaar, 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Bonjour Tristesse". 18 jaar, 20.13
uur. Rembrandt Theater: „De circusheid",
alle leeftijden, 14, 16.15. 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „Kerels en kogels", 14 j.,
14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „The
smallest show on earth", alle leeftijden,
14.15, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenprogramma, 2122 uur.
Brinkmann. 20 uur: Voor de Soefibe
weging houdt mejuffrouw C. C. G. Voute
een lezing over „De mens én de schep
ping".