Uitgaan in Haarlem
geen verf.... waag RIPOLIN
Spaarradams Gemengd Koor besloot
jubileum met eigen concert
Kamermuziek in Renaissancezaal
Cilli Wang vertoonde
twee nieuwe en
vele oude nummers
Eerste pauzeconcert
„Het wonderpaardje"
voor scholieren
CEIVi A-patent
11
Pastoraal centrum in
Overveen gesloten
AMA TE UR TONEEL
„Een vrouw op zicht"
Xockheed „Electra" komt
proefvliegen in ons land
6 maanden
garantie
Kennismaking met een briljant talent
Met de NRV naar Italië
HEKLA VEILIGHEIDSHELM
VRIJDAG 10 OKTOBER 1958
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
Deze maand vertrekt Cilli Wang de
wereldberoemde mimische kunstenares,
zoals op het affiche stond te lezen voor
een tournee naar Amerika en Australië,
die ongeveer een half jaar zal duren. Tot
de steden waar zij afscheidsvoorstellingen
geeft, behoorde ook Haarlem, waar zij don
derdagavond een vrij talrijk publiek in de
Stadsschouwburg tegenover zich vond, dat
na afloop dankbaar klapte voor het fanta
sierijke amusement en evenzeer voor
het niet te verwaarlozen aandeel in het
succes van pianist Wim de Vries.
In het programma schrijft Cilli Wang,
dat zij altijd „dansparodiste" wordt ge
noemd, maar dat zij het met die kenschet
sing van haar kunstzinnige wezen niet
gens is. Zij heeft, vertelt zij, in een ency
clopedie opgezocht wat „parodie" eigen
lijk betekent en daar de volgende uitleg
gevonden: „het bespotten van een se
rieus bedoelde vorm van kunst door er een
komieke of triviale interpretatie van te ge
ven". Nu vind ik, dat deze definitie inder
daad op een deel van haar programma
van toepassing is, zeker op een van de
nieuwe aanwinsten van haar ï-epertoire,
de „pas de deux". Zij danst daarin een
duet als partner van een pop, waarmee zij
op lachwekkende wijze het besef versterkt,
dat in de zogeheten klassieke balletten uit
de decadente periode de vrouw inderdaad
niet veel meer behoeft te zijn dan een me
chanisch stuk speelgoed, een aantrekke
lijke draaitol zonder ziel. Èn voor het ove
rige maakt zij, met verbluffende overdrij
ving, gebruik van bestaande kunstvormen
om allerlei menselijke zwakheden zacht
zinnig te bespotten, ook als zij daarbij in
de huid van een dier kruipt een van
ouds beproefd „fabelachtig" systeem, dat
al in de vroegste der ons bekende vormen
van humor werd toegepast. Noemt men
haar dansen en pantomimes dus meta
morfosen. zoals zij voorstelt, dan veran
dert er niets aan de zaak.
Bij vorige gelegenheden heb ik herhaal
delijk betoogd, dat de clowneske kunst
van Cilli Wang, die ook heel even poëtisch
kan zijn en bij alle vermommingen het
menselijke nooit verspeelt, veel beter tot
haar recht komt, ook door de schokwer-
king van het verrassende als intermezzo
in een cabaret. Want laten wij bij alle
waardering wèl wezen: in feite werkt zij
in de sfeer van het variété. Wat zij te bie
den heeft is een plezierig tijdverdrijf, ge
heel in de trant van de ouderwetse roman
tiek. Zij aarzelt niet (gelukkig niet) van
allerlei trucs gebruik te maken om een
illusie tevoorschijn te roepen. Zij wekt
verbazing door vertoning van het onbe
staanbare. Welke uitleg" men ook aan het
veelzijdige begrip romantiek wil geven, al
tijd is er sprake van een verlenging van
de realiteit. Cilli Wang meet zich allerlei
extra armen en benen en hoofden aan om
het onmogelijke zichtbaar gestalte te ge
ven. De pantomime (een danseres is zij
niet oï nauwelijks) kwam tot bloei temid
den van koorddansers en acrobaten in de
zelfde tijd als de sprookjestonelen, de cir-
cusdressuur en de virtuoos opgang maak
ten. Haar onderwerpen komen vrijwel zon
der uitzondering uit dergelijke catego
rieën. Daarom kan zij overtuigen met
haar parodistische vermakelijkheden,
want zij leeft in hetzelfde klimaat. Haar
spot is die'van de verliefde. Zij huldigt als
alle romantici de dubbelzinnigheid: zij
oogst in de eerste plaats waardering om
haar knapheid, de gekundheid van haar
ingenieus berekende effecten, zonder ech
ter de spanningverlenende risico's van de
topprestatie te nemen. Ten overvloede,
maar wel heel leuk, bleek dat uit de an
dere noviteit: „Alles in handstand".
Enfin, laten wij hier maar niet te lang
over theoretiseren. Want tenslotte ziet
men Cilli Wang altijd met genoegen, hoe
zij haar optreden ook genoemd wil zien.
En daarom: goede reis, veel succes en tot
ziens.
Daoid Koning
Op het eerste pauzeconcert dat de or
ganist Albert de Klerk donderdag van
half een tot ongeveer kwart over een in de
gemeentelijke Concertzaal gegeven heeft,
was slechts een klein aantal toehoorders
aanwezig. Dit was wel te verwachten. De
pauzeconcerten leven nog te weinig als een
begrip in de gedachten van de Haarlem
mers, die nog te weinig weten, 'dat het
fraaie orgel in de concertzaal bespeeld
door een meesterhand, in het middaguur
een rijkdom van schoonheid kan open
baren, die de monotonie van een dagelijkse
arbeidssleur kan doorbreken en die tot een
heilzame therapie van een vermoeide geest
kan worden.
Maar het besef hiervan zal ongetwijfeld
groeien en zeker door de aanmoedigingen
van de belangstelllenden, die donderdag
aanwezig waren en die genoten hebben van
de prachtige probleemloze orgelmuziek, die
Albert de Klerk ten gehore bracht. Daarbij
was het Orgelconcert in F van Georg
Friedrich Handel, een werk, uitmuntend
van melodie, harmonie en bouw. dat in een
klankengewaad van heldere timbres gaaf
on transparant tot uitvoering kwam. Een
ontroerende religieuze subjectiviteit sprak
hierna uit het bemoedigende koraalvoor-
spel „Werde munter mein Gemüthe" van
Johann Sebastiaan Bach, een cantate-
fragment. dat in de bewerking van Myra
Hess voor piano „Jesu joy af mens desi
ring" wereldvermaardheid kreeg. Een ju
weel van intieme orgelkunst bracht de ver
tolking van het Andante in F (K.V. 616)
van Mozart, geschreven voor een klein
mechanisch gedreven orgel, een muziek-
rnachine dus, die echter op het wezen van
dit pure, expressieve, verrukkelijke An
dante geen vat had.
Het slot van dit pauzeconcert kwam met
de virtuose uitvoering van de stuwende
Toccata van Léon Boëlmann. die door
Albert de Klerk bekroond werd met een
imposante climax.
P. Zwaanswijk
Het bestuur van het pastoraal centrum
Lindenheuvel" in Overveen heeft zich
Senoodzaakt, gezien dit huis, waar velen in
de afgelopen zeven jaar tot rust en bezin
ning konden komen, per 1 oktober te slui
ten. Dit is noodzakelijk, doordat de eige
naren van het buitengoed, de heer R. Bur-
det en mevrouw E. Burdet, beiden woon
achtig in Genève, bezig zijn met de ver
koop ervan. Het bestuur'van „Lindenheu-
vel" overweegt de pastorale arbeid elders
voort te zetten.
De herdenking van het gouden jubileum
van Spaarndams Gemengd Koor, in de
voorbije zomermaanden met zoveel luister
rijk succes begonnen met zanguitvoeringen
en instrumentale concerten door andere
ensembles, werd donderdagavond besloten
met een jubileumconcert, dat verzorgd
werd door het koor zelve. Het concert,
dat gegeven werd in de Nederlands Her
vormde Kerk te Spaarndam, werd onder
leiding van de dirigent Ernst van 't Kaar
met de „Liebesliederwalzer" van Johannes
Brahms geopend. Deze walsen, die uit
drukking geven aan een gevoelige roman
tiek, zijn niet eenvoudig om te zingen. En
evenmin moet de vierhandige pianopartij
onderschat worden. Voor wat de uitvoe
ring van dit onderdeel van het werk be
trof, behoefde Ernst van 't Kaar geen zorg
te hebben, want de bekwame en muzikale
pianisten Ans Bouter en Miep van Luin
hadden deze op zich genomen. Maar ook
het koor kwam goed voor de dag met
deze vrij veeleisende muziek en kon zelfs
voldoende aandacht schenken aan de pas
sende sfeer. Alleen waren de inzetten van
de sopranen niet altijd even gaaf en zui
ver. De zangers van het koor konden zich
onderscheiden door het handhaven van
een bescheiden, beschaafde en ongefor
ceerde stemklank.
De tweede helft van de avond was voor
de uitvoering van een oude bekende com
positie „Das Lied von der Glocke" van
Andreas Romberg bestemd. Hierbij vielen
wel een paar zwakke plekken te ontdek
ken, zoals het „brand"-koor en een enkel
ander fragment, voornamelijk door onjuist
intoneren. Maar over het algemeen was het
een uitvoering, het vijftigjarige koor
waardig.
Met de solisten had men het uitstekend
getroffen: May Oranje-den Uyl was de
stralende sopraan in dit gezelschap. Goed
werk werd ook door de mezzo Amy Rogge-
veen-Suyk en de tenor Ger Mouton ver
richt. De alt Ans Wiersema was in de en
sembles een kracht waarop men kon bou
wen. De bas-bariton Henk Snoek zong de
voor hem bestemde aria's met sonoor ge-
Advertentie.
Als een der oorzaken van het dikwijls
enorme kwaliteitsverschil tussen een to
neelvoorstelling door beroepsacteurs en
dilettanten moet in vele gevallen het slor
dige taalgebruik worden aangewezen, dat
de laatstgenoemde' categorie zich soms
meent te mogen veroorloven. Dergelijke
voorbeelden van nonchalante taalbehan
deling konden ook donderdagavond in ho
tel „De Leeuwerik" te Haarlem worden
beluisterd tijdens de opvoering, welke de
toneelvereniging „Vondel" van Han van
Teylingens klucht „Een vrouw op zicht"
heeft gegeven. Het feit, dat de spelers
zich hebben verenigd onder de naam van
onze grote vaderlandse dichter, bleek
voor sommigen geen beletsel om met gro
te onverstoorbaarheid te spreken van „me
nichio, ik gaan, ze heb trouwplanne, ech-
genote" enzovoorts.
Overigens he.bben de spelers deze klucht
niet onverdienstelijk voor het voetlicht ge
bracht. Het is een typisch stuk voor ama
teurs, dit eenvoudige spelletje, waarbij
van een overwogen karaktertekening
evenmin sprake is als van'een spirituele
dialoog. De hele pret is gebaseerd op de
grap, die een zekere Jaap Boneman zich
veroorlooft ten koste van zijn vriend Hen
drik van Dalen, de traditionele „rentenie
rende vrijgezel". Hij stuurt hem namelijk
een aantal trouwlustige oude en jonge da
mes op zijn dak, wier opdringerige liefde
de arme Hendrik dan spoedig in de situa
ties brengt, waarmee de auteur het publiek
tot lachen wil overhalen. Dit paardemid-
del is er dan ton slotte de oorzaak van,
dat Hendrik de ogen worden geopend voor
het feit, dat hij al die jaren reeds een ju
weel van een huishoudster in zijn onmid
dellijke omgeving heeft gehad.
Onder regie van de heer D. H. van Ton
geren hebben de spelers met dit vrolijke
spelletje ongetwijfeld bij het publiek het
beoogde lachsucces behaald. Vooral door
het grappige onderlinge contrast, dat werd
opgeleverd door de dames Abbink, Lan-
gerak en Van der Spek. als de drie onver
saagde mannenjaagsters. G. Kaldenbagh
demonstreerde duidelijk in welke moei
lijkheden de hoofdpersoon voortdurend
verkeerde. Mevrouw Duindam was de
sympathieke huishoudster. Mejuffrouw E.
van der Spek beschikte over de juiste com
binatie van levendigheid en charme om
een vlotte Loes te kunnen spelen en de he
ren Abbink en Koster ten slotte lieten zich
als Frits en Jaap evenmin onbetuigd. Uit
de aanhef van deze recensie moge het re
gisseur Van Tongeren echter duidelijk zijn
dat hij bij de voorbereidingen tot de vol
gende opvoeringen van „Vondel" grotere
aandacht aan de uitspraak dient te be
steden.
luid en bijzondere uitdrukking. En ten
slotte- moet de voortreffelijke bas Gerard
Droog genoemd worden, een zanger met
een fraaie stem, die in de rol van „der
Meister" veel indruk maakte.
Miep van Luin verdient een woord van
bijzondere waardering voor de uitnemende
steun, die zij aan het koor verleende. Er
kwam op deze jubileumavond nog een
prachtig intermezzo met de vertolking van
het Thema met variaties in C van Franz
Schubert door de pianisten Miep van Luin
en Ans Bouter, een tamelijk veeleisend
werk, waartegen deze instrumentalisten
volledig opgewassen bleken. Het werd een
vertolking vol sfeer, gekenmerkt door een
grote eenheid van samenspel en mooie
toonvorming, voor zover dit op de piano
mogelijk was.
Na afloop van het concert kregen alle
medewerkende solisten en de dirigent
bloemen en een bos van het beroemde
Spaarndamse produkt: de gerookte paling,
benevens een hartelijke toespraak door de
heer G. Klomp, voorzitfër van de ver
eniging.
P. Zwaanswijk
Onder auspiciën van de Commissie ter
bevordering van de esthetische vorming
van de lagere schooljeugd heeft het „Am
sterdams Jeugdtoneel" donderdag de laat
ste van een serie schoolvoorstellingen ge
geven van „Het wonderpaardje van Mar
jolein" van Rolf Petersen, onder regie van
Willy Zuidema.
Het is een grappig stuk. Marjolein is een
arm meisje. Op oen dag gaat ze met. haar
enige stuk speelgoed, een paard Stoetje,
naar de poppendokter, want het beest is
zijn staart kwijt. Bij die oude, vriendelij
ke poppendokter ontmoet Marjolein alle
maal poppen: een koningin, twee minis
ters, een lakei en een prinses. Marjolein
is verrukt en krijgt van de poppendokter
toestemming een sprookje met ze te spe
len, waarin zijzelf en haar paard Stoetje
de hoofdrollen vervullen. Stoetje veran
dert zelfs in een wonderpaard. Iedereen,
die op haar rug zit en gelogen heeft, be
kent onmiddellijk. Zo wordt de slechte mi
nister, die allemaal plannen heeft bedacht
om de koningin van de troon te stoten om
zelf koning te worden, belachelijk ge
maakt. Want zodra hij op de rug van
Stoetje zit, zegt hij hardop, dat hij een
grote leugenaar is, dat hij de koningin van
de troon wil jagen en dat hij de hele hof
houding bedriegt. Niet alleen de koninklij
ke staf is blij, dat deze huichelaar einde
lijk betrapt wordt, maar ook de kinderen
in de zaal vonden het prachtig, dat de
minister er zo invloog. Misschien wai-en
er zelfs kinderen maar wat blij, dat zij
thuis niet zo'n wonderpaardje hebben...
Het „Amsterdams Jeugdtoneel" bracht
een goed verzorgde voorstelling. Gerry
Mantel als Marjolein was verrassend door
haar grote spontaneïteit. Eddy Bollman,
Ed Bauer. Ben Westerduin, Bertus Bot-
terman en Willy Zuidema, als de minis
ters, de koningin, de lakei en de prinses,
waren zulke „echte" poppen, dat de kin
deren in de zaal soms niet geloofden, dat
het mensen waren.
Toen de schouwburg uitging liepen voor,
achter en opzij van ons alleniaal jongens
en meisjes met stijve armen en benen. Ze
probeerden poppen te zijn. Zij hielden het
echter niet zolang vol. Eenmaal buiten ren
den ze naar de gereedstaande bus. Maar
onderweg naar huis zullen ze beslist nog
hebben gepraat over „Het wonderpaardje
van Marjolein".
Een van de prototypen van de Lockheed
Electra, het eerste Amerikaanse verkeers
vliegtuig met. schroefturbines. is zondag
uit Burbank in California voor een demon-
stratietoernee van zes weken door Europa
en Az.ië vertrokken.
De eerste luchthaven op het Europese
vasteland, die tijdens deze reis zal wor
den hezocht, is Schiphol. De Electra wordt
vandaag op Schiphol verwacht, waar de
machine aan een inspectie zal worden on
derworpen. Maandag en dinsdag aanstaan
de zal een aantal demonstratievluchten
worden gemaakt voor genodigden. Volgen
de week dinsdagmiddag vertrekt het 'oe-
stel. dat onder commando staat van Her
man „Fish" Salmon, chef-invlieger van de
Lockheed vliegtuigfabrieken, naar Brussel.
De K.L.M. heeft twaalf Electra's besteld,
waarvan de eerste eind volgend jaar zal
worden afgeleverd.
Advertentie
TONEEL
Zaterdag 11 oktober, Stadsschouwburg 20
uur: Toneelgroep „Theater" geeft een
voorstelling van „Orpheus daalt af" van
Tennessee Williams, onder regie van
Richard Flink. De hoofdrol wordt ver
tolkt door Carovan Eyck. De overige
rollen worden gespeeld door Maxim Ha
mel, Mia Goossen en Elly van Stekelen
burg.
Zondag 12 oktober. Stadsschouwburg 20
uur: Nogmaals geeft Toneelgroep „Thea
ter" onder regie van Richard Flink een
voorstelling van „Orpheus daalt af" van
Tennessee Williams in de vertaling van
Alfred Pleiter en decor van Wim Ves-
seur.
BALLET
Woensdag 15 oktober, Stadsschouwburg
20 uur: Het Ballet der Lage Landen
geeft een uitvoering. Het programma
omvat „De notenkraker" op muziek van
Tsjaikofsky in de versie van Walter
Gore en de tweede akte van „Het Zwa-
nenmeer" in de versie van Jack Carter.
MUZIEK
Maandag 13 oktober, Concertgebouw 20
uur: De Engelse sopraan Jeanne Austin
geeft een liederenavond. Zij wordt be
geleid door de pianist David Money. Het
programma bevat werken van Purcell.
Chausson, Debussy en Williams.
Maandag 13 oktober, Grote Kerk 15.30
16.30 uur: Beiaardbespeling door Arie
Peters. Het programma wordt op de dag
van uitvoering bekendgemaakt.
Advertentie
op de zolen
GRATIS
atlas van de Benelux
bij ieder paar
Cema-patentschoenen
jiy'T'gij ft
Jongens-en meisjesschoenen
Het, Haarlems Comité voor Kamermuziek
opende donderdag het nieuwe seizoen met
een gemengd recital van solozang en piano
spel in de Renaissancezaal van het Frans
Halsmuseum. In de eerste helft van de
avond hoorden wij de mezzo-sopraan Rose
mary le Gras-Pierson, met klavierbegelei
ding van Hanneke Compaan-Houbolt.
De zangeres gaf blijk veel aanleg te heb
ben inzake de voordracht. Haar tempera
ment en haar intelligentie zijn daarbij fac
toren van primaire betekenis. Wanneer zij
zich volledig weet in te leven, zoals wij dat
vooral constateerden in een viertal Spaanse
liederen van Joaquin Nin en in een paar
nummers van Schumann, brengt zij haar
vrij grote stem op een spanning, waarvan
het klinkende resultaat een overtuigende
indruk maakt. Wanneer zij echter een meer
objectieve toon aanslaat, dus met minder
.nnerlijke spanning zingt, klinkt het geluid
echter vrij vlak en bovendien niet erg
zuiver, wat vooral in een der „Italiaantjes"
opvallend was, die naar traditioneel ge
bruik het programma inluidden. Ook in „A
cradle song" van Britten liet de bezielende
stuwing verstek gaan. Het bleek daarbij,
dat het keelinstrument op zichzelf weinig
charmerende of boeiende kracht heeft. El
ders echter, bijvoorbeeld in aanvang en
slotpassage van „Requiem" van Schumann
was er kleur en innige bezieling in het
sotto-voce. Mevrouw le Gras-Pierson bezit
dus werkelijk wel de middelen om met
haar stem uitdrukking te geven aan haar
gemoedsbewegingen. Zij mag echter geen
ogenblik vergeten, dat een pianissimo een
ingehouden fortissimo is of hoort te zijn
en verder, dat een quasi objectief voca
liseren zijn waarde ontleent aan de schoon
heid van de klank. De vertolkingen van
„The nurse's song" van Britten en van de
liederen van Nin lieten echter overvloedig
blijken, dat de zangeres tot boeiende inter
pretaties in staat is. Haar begeleidster,
mevrouw Compaan-Houbolt, speelde met
veel begrip en technische vaardigheid de
belangwekkende klavierpartijen. De sa
menwerking mocht voorbeeldig heten.
Na de pauze maakten wij met het spel
van de pianiste Marjolijn Snijder, een leer
linge van Jaap Spaanderman, kennis. Met
de Fantasia in c van Mozart, de suite
„Pour le piano" van Debussy en Prélude,
Choral et Fugue" van César Franck liet zij
zich gelden als een opmerkelijk talent, toe
gerust met een technische vaardigheid,
waarmee zij haar krachtige innerlijke span.
ningen volkomen kan uitleven. Synthetisch
kan men haar prestaties van deze avond
samenvatten met de woorden: kracht,
lenigheid, ritmische correctheid en bloeien
de muzikaliteit. Wie de aanzienlijke eisen
technische en muzikale van Franck's
nobele compositie zo briljant het hoofd
weet te bieden als wij het van haar hoor
den, behoort tot de uitverkorenen. Het is
dan ook te voorzien dat Marjolein Snijder,
die de jonge echtgenote is van Bernard
Haitink, parallel met haar man een prach
tige carrière voor de boeg heeft.
Jos. de Klerk
Advertentie
Maandag 13 oktober, Stadsschouwburg 20
uur: Het „Nieuw Operette Gezelschap"
geeft een voorstelling van „De zigeuner
baron" van Johan Strauss, onder regie
van Jos Dröse. Solisten in dit program
ma zijn Theo Jansma, Lenie Cramer,
Bart van Oerle, Corry Lammers en Tini
Kok.
Dinsdag 14 oktober, Stadsschouwburg 20
uur: Nogmaals geeft het „Nieuw Ope
rette Gezelschap" onder muzikale lei
ding van Johan 't Vlie een voorstelling
van „De zigeunerbaron van Johan
Strauss.
Dinsdag 14 oktober, Concertgebouw 20
uur: In een serie van drie concerten, die
als „Meesterserie" gegeven worden, ver
zorgt de pianist Jan Smeterlin het eer
ste. Het zal geheel aan werk van Cho
pin gewijd zijn.
Woensdag 15 oktober, Concertgebouw 20
uur: Het Haarlemse Operakoor onder
leiding van Bep Ogterop geeft een con
cert. Als solisten in dit programma tre
den op de sopraan Maria van Dongen,
de tenor Chris Scheffer, de coloratuur
sopraan Evelyn Leythe en de bas-bari
ton Gerard Drove. Zij zullen onder meer
fragmenten uitvoeren uit Carmen, Faust,
Aïda en De Toverfluit.
Vrijdag 17 oktober, Concertgebouw 20 uur:
Het Noordhollands Philharmonisch Or
kest geeft onder leiding van Henri
Arends het eerste concert in de serie V.
Het programma bevat werken van
Haydn en Hindemith. Na de pauze
brengt de solist, de pianist George van
Renesse, het Eerste pianoconcert van
Brahms ten gehore.
AMATEURTONEEL
Zaterdag 11 oktober, wijkgebouw „De
Princebof" 20 uur: De Heemsteedse to
neelvereniging „Nut en Genoegen" geeft
een voorstelling van „Je kunt het niet
kopen" van Maarten van Vught. Op za
terdag 18 oktober wordt deze voorstel
ling herhaald in „Het wapen van Heem
stede" aan het Wilhelminaplein.
Donderdag 16 oktober, Stadsschouwburg
20 uur: De toneelvereniging „Door In
spanning Uitspanning" geeft een uitvoe
ring van „Het oude ijzer".
VOLKSUNIVERSITEIT
Dinsdag 14 oktober. Gebouw van de Vrij
zinnig Hervormden 20 uur: M. Th. Re-
gout houdt bij de kleurenfilm „Tot de
uiterste grenzen der aarde" een lezing
over een tocht van Alaska naar Vuur
land. (.Jacobstraat 6)
Donderdag 16 oktober. Frans Halsmuseum
20 uur: Een filmprogramma. Als hoofd
schotel „Het gebeurde gisteren" van
Wim Povel. In het voorprogramma „Nice
time" over het leven rond Piccadilly
Circus en de experimentele film „Lueur".
Vrijdag 17 oktober, Concertgebouw (bo
venzaal) 19.30 uur: De toonkunstenaar
Paul Chr. Westering geeft een inleiding
tot het concert van het Noordhollands
..Philharmonisch Orkest.
CURSUSSEN:
Maandag 13 oktober, Frans Halsmuseum
20 uur: Kees Hana houdt zijn tweede
voordracht over „De natuur van zee,
strand en duin" met lichtbe lden.
V'ncnsdag 15 oktober, Frans Halsmuseum
20 uur: Over „Het Nabije Oosten vanaf
de prehistorie tot het heden" spreekt de
heer C. Th. de Bieshuizen. Het is de
tweede lezing in een serie van drie.
Donderdag 16 oktober, Coornhert-lyceum
20 uur: De kunstschilder L. H. H. Schut
te geeft de tweede les uit een serie van
zes, die onder de titel „Tekenen naar
levend model" wordt gegeven.
GELOOF EN WETENSCHAP
Vrijdag 17 oktober, Stadsschouwburg 20
uur: Jan Glissenaar en Peter Pennarts
houden een causerie met projectie van
kleurendia's over „Mensen tussen Tunis
en Aswan".
CURSUSSEN:
Maandag 13 oktober, Brinkmann 20 uur:
Drs. Lambert Tegenbosch zal in zijn
tweede litteratuurles spreken over „De
contemporaine katholieke poëzie in Ne
derland".
Maandag 13 oktober. Brinkmann 21 uur:
Dr. A. L. Constandse vervolgt zijn cur
sus „De actuele wereldpolitiek".
DIVERSEN
Woensdag 15 oktober, gebouw Vrijz. Her
vormden 20 uur: Voor de vereniging van
Vrijzinnig Hervormden spreekt prof. dr.
J. H. van den Berg over „Het menselijk
gezicht sinds 1840".
Donderdag 16 oktober, gebouw „Nieuw
Berkenrode" (Herenweg) 20 uur: Voor
de Heemsteedse afdelingen van de Ka
tholieke Arbeiders Beweging en de
rooms-katholieke middenstandsvereni
ging houdt pater Henri de Greeve een
voordi-acht over „Een opzienbare recht
spraak".
Donderdag 16 oktober „Wilhelminakerk"
20 uur: Voor de Bijbelkioskvereniging
zingen de koren Haarlem, Laudate Do-
minum, Asaf en Maranatha onder lei
ding van Kees Deenik liederèn.
Vry'dag 17 oktober, Brinkmann 14.15 uur:
Dr. L. van Egeraat, die reeds diverse
malen gesproken heeft over Italië, hield
donderdagavond voor de leden, van de
afdeling Haarlem van de Nederlandse
Reisvereniging in de grote zaal van het
Concertgebouw een voordracht over dit
onderwerp. Het was de eerste keer dat de
leden in het winterseizoen bijeen kwamen
en de afdelingsvoorzitter, de heer G. Ver
kerk, heette de vele bezoekers welkom.
De opzet van dr. Van Egeraat was niet
de leden der N.R.V. een indruk te geven
van de vele bekende toeristische centra
uit Italië, maar hen te wijzen op welke
wijze zij het land moeten bereizen en aan
welke punten zij in het bijzonder de aan
dacht moeten wijden. Men dient niet in
korte tijd aan vele plekjes een bezoek te
brengen, omdat dit te vermoeiend is, maar
rustig te reizen, waardoor men veel meer
van de schoonheid in zich opneemt. Uit de
wijze waarop dr. Van Egeraat zijn reis
ervaringen vertelde bleek dat hij een bij
zondere studie heeft gemaakt van de
historie, de cultuur en het natuurschoon
in diverse delen van het land. Bezoeken
werden gebracht aan verscheidene kunst
steden en hierover deelde de spreker inte
ressante bijzonderheden mee.
Advertentie
ia
(■f
ki ■■■min
BromfietserJ ^ïSïïïH;
■■■i
■■i
Scooterrijder!
Bescherm uw leven
met de
(in België en andere landen zijn veilig-
heidshelmen reeds verplicht)
en terecht» velen danken
hun leven aan hun veiligheids
helm! De statistiek
bewijst het
(■•■■■I
■■■I
■■■■«I
,0
■■■■■■■■■■I
Voor de Nederlandse Vereniging van
Huisvrouwen houdt mejuffrouw D.
Kroes een lezing over „Doe meer met
minder geld".
Zaterdag 18 oktober, „Het Huis van Looy"
20 uur: Dr. J. Meyer houdt onder de
titel „Zeventiger contra tachtiger", een
voordracht over Jacobus van Looy en
Willem Paap.
Zaterdag 18 oktober, Concertgebouw 20
uur: De mannenzangvereniging „Proza en
Poëzie" geeft in samenwerking met de
zangvereniging „Apollo" een concert on
der leiding van Ernst van het Kaar. Het
programma omvat onder meer het „Te
Deum Laudamus" van Hubert Cuypers.
FILMVOORSTELLINGEN
Zondag 12 oktober, Rembrandt-theater 11
uur: Een reprise van de film „Het grote
avontuur".
Zondag 12 oktober, Lido-theater 11 uur:
Vertoning van de film „Koning der
melodieën" over het leven van Verdi.
TENTOONSTELLINGEN
Woonhuis Jacobus van Looy (Kleine Hout
weg 103): Geopend iedere donderdag van
10—12.30 en 13.30—17 uur; zondag van
1417 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
School van de zestiende eeuw tot heden.
Onder meer de meesterwerken van
Frans Hals. Het museum is geopend op
werkdagen van 10—17 uur en op zon- en
feestdagen van 1417 uur.
Teylermuseum: Tekeningen uit de Hol
landse, Italiaanse en Franse school van
de zestiende to' de twintigste eeuw. Fos
sielen, mineralen, natuurkundige instru
menten, 1017 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78:
Middeleeuwse en latere schilderijen,
sculrturen, paramenten, kantwerk,
handschriften en munten. Geopend op
werkdagen behalve maandag van 10 tot
17 uur. des zondags van 13 tot 16 uur.
Kunstzaal „De Ark", Nieuw Heiligland 1-3:
Tot 19 oktober een expositie van tekenin
gen en schildersstudies van Harry
Völker en Jan Campgens. Dagelijks ge
opend van 9—14 uur en van 19—22 uur.
Zondags van 1622 uur.
In 't Goede Uur, Korte Houtstraat 1: Ex
positie van werk van Pieter Giltay. Da
gelijks geopend van 10—22 uur tot 1 no
vember.
Galerie Espace. Klein Heiligland: Expositie
van werk van onder anderen Sanders,
Chapon, Fronkot en Yvonne Kracht, tot
18 oktober geopend van 1117 uur.
Het Huis Van Looy (Ingang Kamperlaan).
Expositie van werk van Jacobus van
Looy en Willem Zwart, tot 2 november.
Dagelijks geopend van 10—12.30 en van
13.30—17 uur. Zondags van 1417 uur.
„De Hoofdwacht": Onder auspiciën van de
Bond van Nederlandse architecten houdt
de kring „Haarlem" een expositie van
werk van de leden, dagelijks geopend
van 10—12 en 13.30—16 uur, tot 20 ok
tober.
Vishal. De leden van „De Groep" houden
een expositie, die dagelijks geopend is
vanaf 11 oktober van 1017 uur. Zon
dags van 1417 uur.