Nieuwe film van Mackendrick toch een teleurstelling Reisschetsen van architecten DE KEERKRING EXPOSEERT tyouve/} Drie kleine exposities in Haarlemse kunstzalen DRAYER Jacobus van Looy en Willem de Zwart HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COULANT 9 SWEET SMELL OF SUCCESS NAPOL1TAINS Gratis openstelling JUIST NU concertpianiste Marjo Tal zingt Franse chansons Film over campagne van O shorn in Begijnhofkapel Emigranten vertellen De Haagse Comedie huldigt Marie Meunier-Nagtegaal NEVEDA wol PHILIPS AUTO-RADIO Inbouw en reparatie» Opgeschroefd In „De Ark" Pieter Giltay VRIJDAG 10 OKTOBER 1958 _P NAAM Alexander Mackendrick zegt l jn de wereld van de film, waarin I»n „oVd regisseur gelukkig nog zijn kan- krijgt. De Hecht-Hill-Lancaster com- die als onafhankelijke producen- roep niet het eerste het beste scena- 7aanpakt om te verfilmen, heeft Mac- ndrick naar Amerika gehaald om hem ^gelegenheid te geven een keiharde „sto ry- te verfilmen, die zich afspeelt in de krantenwereld, zij het niet onder dat gen- li journalisten, dat men over het alge- j, n m Nederland kent. De „kolomschrij- ir'r(- Waarmee „Sweet smell of success" L in kennis brengt, spuien hun naar de -il riekende stukjes in schandaalbladen, uaarin zij mensen en reputaties maken en breken. Ze bedienen zich voor hun inlich ten van persagenten, die maar één wanschap aankweken: geen moraal te bezitten. Zij gaan. net als hun opdrachtge ver, over lijken. In ..Sweet smell of suc- - wordt men met zijn neus bovenop fr praktijken van deze lieden gedrukt. Zo- j-t; de film dat doet, is zij buitengemeen !nleressant. Maar niet zodra neemt ze -aar feitelijke gegeven bij de kop, of men begint zich te verbazen. Aan het slot ont- lekt men te zijn beetgenomen. Wat in zijn gemeenheid de indruk maakte bepaalde wantoestanden door 'n directe weerspiege ling duidelijk aan de kaak te stellen, blijkt, opgehangen aan de uitwerking van een in trige, van geen wezenlijk belang meer. £en bloedeloos verhaaltje dringt zich dan asn onze aandacht op. Men voelt zich bij d» neus genomen en wendt zich teleurge steld van de film af. ALWEER ZO'N GEVAL dus van een [ilm, die steekt in een knappe vorm, die intrigeert en boeit tot haar inhoud zicht baar wordt en die inhoud ik wil niet zeggen niets om het lijf heeft aan de opgewekte illusie van de vorm niet beant woordt. De affaire draait helemaal om een meedogenloze kolomschrijver, die zijn zus je adoreert. Het meisje is verliefd op de prist van een quintet, dat in een nacht- tlub speelt De kolomschrijver kan niet buiten de affectie en bewondering van Ejn zusje(!) en zint op middelen om aan de verhouding een eind te maken. Daar- dient een jonge persagent, die hij on- d»r druk zet De jongeman is een verach- lelijk strever en tegelijk een lafaard. Hij S*élt het klaar de gitarist op valse be zoldiging achter slot en grendel te krij- p. niet overigens zonder de medewer- cng van de kolomschrijver, die van zijn [vloed op de mensen, van wie hij „schan- baltjes" weet, gretig profijt trekt. Om de (en of andere onverklaarde en ook onver- laarbare reden keert de kolomschrijver ich dan plotseling van zijn persagent af. lu wordt de slechtaard zelf ingerekend: ij zou het zusje van de kolomschrijver hebben aangerand. Maar het zusje begrijpt allang hoe de vork in de steel zit. Ze moet van broerlief niets meer hebben. Ze laat hem alleen. Daarmee eindigt de geschie denis: ieder krijgt zijn deel, de kolom- schrijver zijn eenzaamheid zonder het ado rabele meisje, de persagent de ondank, die s werelds en dit keer ook 's hemels loon is, het zusje en de gitarist elkaar. En daar doen we het dan maar mee. ,i ,f'oa|s gezegd, zolang we met de eigen lijke inhoud van dit verhaaltje nog niets te maken hebben en ons alleen de sfeer wordt geschetst, waarin dit soort penne- chanteurs leeft, zolang is de film boeiend. Of Mackendrick er weg mee weet, be hoeft men zich niet meer af te vragen. Ook wanneer de dingen zich zo gaan ontwikke len als het scenario voorschrijft, blijft zijn werk met de camera en de acteurs werk van klasse. Men ziet bijvoorbeeld Burt Lancaster in een fraai volgehouden ty pering van een krantenrat, met wie de muis, die Tony Curtis is, knaagt en knaagt en wroet tot de rat de muis naar de keel springt. Het is allemaal verzorgd van spel en verzorgd van beeld, maar het bevredigt ons toch niet. Daarvoor staat het geval te zwak op poten en vraagt men zich te vaak af waarvoor het nu allemaal nodig is. P. W. Franse De „columnist" Burt Lancaster) ka pittelt de eerlijke gitarist. Geheel links de intrigerende persngent (Tony Curtis). Advertentie Melk of puur Zwaar gevulde doos: f 3.— Los; f L- per 100 gram. Ter gelegenheid van de viering van het vijfenzeventig-jarig bestaan van de ver eniging Rembrandt zullen verscheidene museums gedurende een aantal dagen gratis opengesteld worden om nog eens extra de aandacht van het publiek op het werk dezer vth-eniging te vestigen, hetgeen mede zal geschieden door het daaraan verbinden van tentoonstellingen van de met haar steun verworven kunstwerken. Het rijksmuseum Kröller-Müller te Ot- terlo zal gratis toegankelijk zijn van 11 tot 18 oktober. Het Rijksmuseum te Am sterdam en het Koninklijk kabinet van schilderijen het „Mauritshuis" te 's-Gra- venahge zullen van 12 tot 20 oktober gratis opengesteld zijn. Het Frans Halsmuseum neemt aan deze regeling niet deel, mede omdat de directeui een speciale expositie niet verantwoord acht. daar het Frans Halsmuseum niet over voldoende schilderijen van Rembrandt be schikt en het publiek vaak niet de ver wachte belangstelling toont. In „De Hoofdwacht" aan de Grote Markt Haarlem wordt tot 19 oktober eén ten- icnstelling van reisschetsen van architec- >n. leden van de jubilerende B.N.A., ge- ouden, benevens van karikaturen over het wuwen. Voor mijn bezoek hier moest ik ren denken aan een voorval in onze te- enschooltijd. In het Stedelijk Museum was en grote tentoonstelling ingericht, die ver- ag van het werk en het streven van de (roemde Amerikaanse architect Frank Joyd Wright deed. De suppoost wist niet we nu deze expositie ook gratis op onze iwlingenkaart mochten bezoeken en toen ichoot de architect Wijdeveld ons te hulp zei ons maar goed te kijken naar 'rights tekeningen, waarvan we wel iets konden leren. En daarmee voelden we ons wiedigd. Wij kwamen om plattegronden, ideeën betreffende architectuur, projecties te lezen en situatie- annen al dan niet te bewonderen. Mooie dremngen hadden we niet nodig. Het teke- ffl leerden we wel op school en van an- (rer grote voorbeelden. Ik geloof, dat we gelijk hadden ook. Want van de fraai 5«nanierde wijze waarop de architect zijn innen voordraagt valt doorgaans voor de (gmneling in de beeldende kunst mis trien net het verkeerde te leren. Als ik dan ook op deze tentoonstelling en ander mocht waarderen, dan heeft weinig met het architect-zijn van de "«u's te maken. Ze hebben, voorzover enig verbeelden sprake is, dan mis- ffiien wel dit voor, dat ze weten hoe een in elkaar zit. Het voordeel hiervan overigens niet opvallend. Het meren- «1 heeft argeloos plezier gehad aan he« ""«en van aardige landschappen of stads lichten. Plezierig zijn de berglandschap- fn van B. W. Westerhuis bijvoorbeeld. Ir. Lammers aquarelleert wel aardig. Meer baring met tekenkrijt en penseel toont N. Ch. Dekker, die zich meten kan le- vaklieden in deze. Mevrouw Fr. Lam- Krs-Koeleman legde een bijna ouderwetse andacht bij haar fijne met waterverf ge- rassen tekening van Rome's Engelen- •urcht aan de dag. Een kundig en ook zeer Zakelijk tekenaar is ir. T. W. C. Hekken, het trappenhuis van Blois beter aankan menig „echte' schilder. Handig toont Advertentie KOMT DE TIJD OM TE PLANTEN Herenweg 103 B Heemstede concertpianiste Marjo Tal zal maan- i* 13 oktober in de kleine zaal van het „.'^erdamse Concertgebouw een recital brh »'aarin 26 voor de pauze werken i an c Mozart en Beethoven speelt. Daar- 'ebo Ze V00r het 661-51 in het Concert- u.w Franse chansons zingen op teksten Ja«*6s Prévert, Raimond Queneau, is pi>na,'re' Maur>66 Fombeure en Fran- waarvoor ze zelf de muziek *j! geschreven. sen* '0 'S en'ge iar6n geleden begon- V met het componeren van chansons. "'hndene Franse artiesten hebben r - In s wer^ 'n ^un reportoire opge- 'm n' lg66n vo°r een buitenlandse L|PnU1Rte in frankrijk als een bijzon- rnwd wordt beschouwd. zich ir. J. Piets in zijn Zuidfranse impres sies. Echte verbeelding is er misschien het sterkst in Westerhuis' schetsen. En dan trok me in deze ook sterk een stevige schets naar een in aanbouw zijnd werk van Le Corbusier van J. Hermsen. Sommiger schtsen zijn wat saaie archi tectentekeningen, zoals die gemaakt wor den om een publiek enig idee te geven van het uiterlijk van een te bouwen geval. Te weinig wordt ook wel de schoonheid weer gegeven van fraaie oudere architecturen, een torentje te Menton bijvoorbeeld. Het schijnt toch zo te zijn, dat men daar echt een schilder van belang voor moet wezen. En daarom mogen we misschien ook weer niet te veel verlangen van deze tentoon stelling, die tenminste aardig te noemen is. Bij de karikaturen, merendeels „cartoons" te noemen, is wel een en ander grap pigs- Bob Buys FILM VAN MAX DE HAAS BEKROOND Tijdens de ..Achtste internationale week van de toeristische en folkloristische film", die ter gelegenheid van de wereldtentoon stelling te Brussel is gehouden, heeft de film „Amsterdam, stad van het water" (door dé cineast Max de Haas in opdracht van de gemeente Amsterdam vervaardigd) de hoogste onderscheiding de „prix du reportage", beschikbaar gesteld door de „Cercle du cinema", verworven. De internationale jury, die deze fiim uit een zestigtal inzendingen uit tientallen lan den koos, was van oordeel, dat deze docu mentaire uit een toeristisch oogpunt be zien, de meest geslaagde filmische repor tage gaf. Maandagavond wordt in de Begijnhof kapel te Haarlem een film van veertig minuten vertoond over de campagne van de Amerikaanse evangelist Tommy Le? Osboiri iff Nederland. De filmbijeenkomst wordt belegd door het Interkerkelijk Evangelisatie-comité. De film, die van commentaar voorzien is door de radiover slaggever Peter van Campen. wordt inge leid door de heer F. Stroethoff, directeur van „Tot heil des volks" te Amsterdam. „Zo leven zij nu" is een nieuwe rubriek in het programma van Radio Nederland Wereldomroep. Iedere maandag worden belevenissen en ervaringen van luisteraars in het buitenland voor de microfoon ge bracht. Er zijn al heel wat inzendingen binnengekomen en begin november, als het nieuwe zendschema ingaat, komt ,.Zo leven zij nu" voor het eerst in de ether. De Wereldomroep hoopt nog veel meer bijdragen te ontvangen. Aan alle luiste raars if> gevraagd in een eenvoudig en onopgesmukt verhaal van een ten hoogste vijfhonderd woorden iets te vertellen over hun leven in het nieuwe land. Ambassadeur. De heer L. Noë. direc teur Afrika en Midden-Oosten van het ministerie van Buitenlandse Zaken, is be noemd tot ambassadeur in de republiek Liberia en tevens tot consul-generaal te Monrovia. In het Stedelijk Museum te Amsterdam in het oude gebouw, is tot 20 oktober werk van leden van de schildersvereniging „De Keerkring" te zien. Deze reken ik nog altijd tot de meest aantrekkelijke expo sitie-organisaties. Toch lijkt het me voor verscheidene der vertegenwoordigden een beetje oppassen geblazen. Enkele hunner hebben een bepaalde manier van uit drukken gevonden en denken blijkbaar dat dit alleen voldoende is. Ik moet den ken aan een in zijn tijd wel bekend land schapschilder, Wenckebach, wiens werken wel voor schoolplaten gereproduceerd werden. Op diens beste werken, geschil derd in min of meer realistisch-impressio- nistische trant, was eigenlijk niets aan te merken. Ze deden me alleen maar niets, omdat ze geen verhouding tot het onder werp verraadden noch projecties waren van gevoelens die in de maker zonder meer bestonden. Het waren documenten betreffende meestal mooie plekken en ver moedelijk was er ook niet meer mee be doeld. De modernere vormgeving van een en ander hier lijkt zekere bedoelingen te hebben, maar wat er nu mee uit de bus kwam zegt me net zoveel en weinig als bedoelde school prenten. Nu heb ik niets tegen een fraaie wandversiering, maar ik dacht dat leden van „De Keerkring" meer pretendeerden. En dat meer is hier dan ook te ontmoe ten. In het werk van Arie Kater in de eerste plaats. Hij bedoelt niet alleen dui delijk wat, maar maakt dat ook waar. Bierman besprak ik nog niet zo lang ge leden. Zijn portret D.S. raakt wel iets in ons, al dacht ik dat het toch verder door gevoerd had kunnen worden. Het steunt me nog te zeer op een goede gooi. Duk- kers' portret van de mimespcler R. v. R. frappeert door gelijkenis. Mooi vond ik zijn strand. Zo n olieverfschets van Etre- tat is wel aardig, maar gezien onderwerp gevaarlijk, daar beroemde impressionisten hetzelfde al schilderden en zo wordt een vergelijken een beetje onthullend. Het woord armoede schiet me dan toch wel meteen te binnen. Maar dat is dan niet alleen Dukkers' tekort. Jutta Metzger blinkt uit met goede aquarellen. Rik van der Mey is me sympathiek om een steeds betrachten van iets dat boven de uitdruk kingsmiddelen ligt, zelfs al schiet hij te kort in voldoende bezit aan eigen uitdruk kingsmiddelen of beheersing daarvan. Jan Sierhuis, vroeger wel een wildebras, poogt misschien iets terug te vinden van die spontaneïteit, maar lijkt zich ook te laten meevoeren door anderer juist zo in deze tijd behaald succes. Iets bijzonders is hier het werk van Leo van Rijn-Rubbens weer. Echt zondagsschilderes mag men haar niet noemen. Haar technische tekorten weet zij bijna te verbloemen met haar goede smaak. Zij leerde dat zij tekort zou doen aan de zuiverheid harer intenties, als ze deze gebreken had willen wegwerken achter een kwasi-modern vormgeven. In Jacob Kuijpers „Interieur Klein Donker- vliet" werd een eenheid bereikt met din gen, die daarin toch hun individualiteit bewaarden. De Keerkring verkoopt op deze ten toonstelling een mapje met litho's van alle leden voor werkelijk een zeer laag bedrag. Gezien de kwaliteit van het ge heel en die van de prenten van Kater en Kuijper in het bijzonder is hier een aan beveling op zijn plaats. Bob Buys Advertentie SIGNAAL Technisch speelgoed '•AITEl JOtlSSTlAAT A HAARLEM Om ook nu weer van de jaarlijkse aan Jacobus Van Looy gewijde tentoonstelling in ,.Het Huis van Looy" te Haarlem iets interessants te maken werd thans het werk van Willem de Zwart erbij betrokken. Hoe gelukkig dat idee was, blijkt direct bij het binnenkomen. Te weinig zag men deze wanden gevuld met werk van dergelijke kwaliteit als van Van Looy's tijdgenoot, die zo dicht bij Breitner stond en toch zo'n heel eigen persoonlijkheid vertoont. De Zwart is iets voorzichtiger zonder ooit angstig te zijn. Hij is ook iets meer ver teller. zonder dat dahrbij zijn verhalen prevaleert boven het puur schilderkun stige. Zijn bezinning op de kleur is mis schien ook iets sterker dan bij Breitner maar het is een verschil van temperament, waarmee Breitner het dan zeker wint in bijvoorbeeld een stadsgezicht. En door die bezinning op kleur kon De Zwart het dan wel winnen met zijn groenen, die overi gens hij Breitner betrekkelijk zeldzaam zijn- Hoe mooi is in De Zwarts „Wegwer kers bij Loosduinen'' het groen, waar het rood deze kleur nog komt versterken. Wat hard zijn misschien de aquarellen naar landschappen. De pittiger olieverf lijkt, in ieder geval door deze tentoonstelling meer De Zwarts medium. Zoals ook het teken- krijt. Even uitzonderlijk is een portret in zwart krijt en pastel van Lucie d'Audretch, waarin men een lichte neiging naar de Fransen bespeurt, een neiging die bij Sluij- ters zo veel sterker was. en zo denkt men ook even aan deze meester bij dit portret We ontmoeten verder roodkrijttekeningen en etsen, die nog iets meer getuigen van De Zwarts zin tot vertellen. Wanneer, gelijk nu, een zaal met werk van Van Looy omringd is met toch driftiger uitingen als die van De Zwart, dan maakt in een tijd als de onze Van Looy gauw een wat matte indruk. Boven prijken echter Van Looy's zo levendige en knappe teke ningen. die deze indruk toch wel weer wat wegnemen. Men zou ze wel eens met die van Marius Bauer willen vergelijken. Van een wat matte indruk heeft men vermoe delijk bovendien geen last. wanneer de blik zich aan Van Looy's „Oost Indische kers" gehecht heeft, die lichte, rijke, echt Hollandse bloementuin, waarin zo'n char mant figuurtje. Van Looy's gade. aan het Dlukken is. Men zou dit wel een naturalis tisch schilderij kunnen noemen, gezien de picturale instelling van de maker. Maar wie van schilderen weet. ziet dat hier toch wel veel meer aan de gang was dan een copiëren van de natuur alleen. Hierbij moet aan hetgeen de natuur te zien gaf toch iets veranderd zijn en dat heel sterk np het gevoel. Moet men niet even aan de grote Fransman Bonnard denken? Natuur- 'ffk wly deze meer srhffder en ook Is het <^e overeenkomst in onderwerp, die het hem doet. maar toch dacht ik. ondergaat men tegenover dit schilderij staande een moment van geluk gelijk dat tegenover zoveel werken van Bonnard het geval kan zijn. En zo schilderde Van Looy wel enige doeken meer. Dat we die eens verenigd mochten zien! Daarbij zou dan natuurlijk het thans eveneens geëxposeerde „Kool tuin" moeten behoren, dat misschien, schil derkunstig. nog sterker is. Ik meende eerst genoemd schilderij nog niet ontmoet te hebben en daarom is alleen al een bezoek aan deze tentoonstelling aan te bevelen Want al zou ik me vergissen, dan toch «lanst dit doek misschien ook anderen toe als een nieuwe sensatie. Deze tentoonstel ling wordt op 2 november gesloten. Boh Buys Twee voorbeelden van het hier be sproken werk van Pieter Giltay- Op woensdag 29 oktober zal de actrice Marie Meunier-Nagtegaal van de Haagse Comedie ter gelegenheid van haar vijf tigjarige toneelloopbaan worden gehuldigd. Deze huldiging zal geschieden tijdens een receptie ln de foyer van de Koninklijke Schouwburg, die de Jubilaresse wordt aan geboden door de Haagse Comedie. Oor spronkelijk zou dit toneeljubileum het vo rig jaar worden gevierd, maar om ge zondheidsredenen van mevrouw Meunier kon dit toen niet doorgaan. Zij speelde al vroeg kinderrollen, onder meer „De kleine lord" bij de Bouwmeesters. Zij ging met veertien jaar naar de Toneelschool waar ze lessen kreeg van Jan C. de Vos, me vrouw Holtrop-Van Gelder en S. Bouberg- Wilson. Haar debuut maakte zij bij de Koninklij ke Vereniging Het Nederlands Toneel in een Frans blijspel. Tot 1912 bleef ze bij dit gezelschap. Daarna kwam ze bij Willem Royaards. Van 1915-1923 was Marie Meu nier bij het gezelschap van Herman Heijer- mans. Voordat Marie Meunier bij de Haagse Comedie geëngageerd werd speelde ze bij „Het Residentie Toneel" onder Dirk Ver beek. Haar bekendste rollen die zij tijdens haar contract bij de Haagse Comedie ver vulde waren: Mrs. Alexander in „The state of the union" van Howard Lindsay en R. Crouse, Mary Herries in „Een vrien delijke dame" van Edward Chorodov, Pon- cia in „Het huis van Bernarda Alba" van Garcia Lorca, Miss Holroyd in „Liefde en zwarte kunst" van John van Druten, Eugé- nie in „Ondine" van Giraudoux, Mère Ma deleine in „Port-Royal" van Henri de Montherlant en Mrs. Potter in „De tuin- schuur" van Graham Green. Advertentie 'n klasse apart! Advertentie KONINGINNEWEG 6 - TUINLAANTJE 18 TEL. 14024 Verscheidene lezers hebben zich terecht vrolijk gemaakt over een bericht in ons blad van maandag waarin melding werd gemaakt van de vreemde manoeuvres van het pas afgebouwde Spaanse schip „Noto- mar" bij Norfolk in de Verenigde Staten. Het voer namelijk met de telegraaf op „halve kracht vooruit" prompt achteruit tegen een torpedobootjager en bleef daar „als een ruziezoekende kwajongen" tegen- opdringen. Als oorzaak van dit euvel meldden wij, dat de schroef omgekeerd gemonteerd was. En dat nu is enige van onze lezers te ver gegaan. Zij vragen zich af hoe men een scheepsschroef, die op een naar het eind smaller toelopende as ge schoven pleegt te worden, omgekeerd kan monteren. En zo dat mogelijk zou zijn vragen zij zich vervolgens af hoe dit zou kunnen resulteren in een achteruit varen van het schiD. De stand van de bladen blijft namelijk wanneer men een schroef omkeert precies hetzelfde Enige lezers hebben zich ook verdiept in de vraag hoe het dan wél mag zijn ge komen, dat de „Notomar" met de telegraaf op vooruit achteruit ging varen. De eerste veronderstelling was, dat aan een enkel- assig schip een linkse schroef inplaats van de gebruikelijke rechtse is bevestigd, waardoor dezelfde omwenteling een tegen gesteld effect krijgt. De tweede luidde, dat de aansluitingen door de telegraafkolom tussen de brug en de machinekamer ge kruist zijn gemonteerd zodat het comman do daarbeneden in zijn tegendeel verkeer de. Een scheepsbouwkundige, wie wij deze meningen voorlegden, verklaarde, dat deze beide mogelijkheden inderdaad bestaan. Hoe het dan ook in werkelijkheid geweest moge zijn, onze verklaring is in elk geval geheel onhoudbaar gebleken. Opge schroefd. zouden wij bijna zeggen. Mr. G. Kuyk overleden. Te Utrecht, waar hij in een ziekenhuis was opgenomen, is op fi7-jarige leeftijd overleden mr. dr. G. J. H. Kuijk, notaris te Geldermalsen en voorzitter van het hoofdbestuur van de Broederschap van Notarissen in Nederland. Advertentie Per literfles f 6,9.5 ITALIAANSE VERMOUTH ENGELSE 5; GIN CooymiM-product TqJ, 19 oktober exposeert in de kunst zaal Ten Bruggen Cate het drietal W. A. van der Colk* O. ,C.^ R. L. van Bennekom en B. E. Braakman—ten Bruggen Cate. Tevoren was mij verteld dat de heer Van Bennekom een gerepatrieerde is, die heel zijn oeuvre verloren heeft. Dan kan een opnieuw beginnen moeilijk zijn en daarom werd mij danook toch wel te verstaan ge geven enige clementie te betrachten bij de beoordeling van Van Bennekoms werk. Nu is het naar mijn mening zo dat men werk, waar men niet ten volle achter staat, maar beter niet kan exposeren. Bovendien kan men van de recensent niet verlangen dat hij zijn lezers inlicht op andere wijze dan gewoonlijk. De heer Van Bennekom behoeft eenter nauwelijks verontschuldigd te worden, want hij blijkt een kundig aquarellist. En van een olieverfschilderijtje is niets slechts te zeggen, 't Is natuurlijk wel mogelijk dat het één met meer plezier gedaan is dan het ander. Dat alles wat Van Benne kom in Europa ontmoet hem te vreemd zou zijn om tot voor zijn doen goed werk te komen, geloof ik niet. Want hij gaat niet verder dan de schone buitenkant der din gen en is daarbij dus alleen afhankelijk van zijn kunde, goede smaak en dan ook nog wel zijn zin in het werk. Van Van der Colk zagen we wel meer. Ik prefereer de tekenaar in hem. In zijn geschilderde landschappen ontbreekt het nogal eens aan een zekere spanning. Voor zijn abstracte compositie in waterverf zie ik geen enkele noodzaak. Laat Van der Colk nu maar naar de natuur blijven teke- „NederlandVrU China". Door een comité van nationalistische Chinezen hier te lande en Nederlandse sympatisanten is ópgericht de vereniging „NederlandVrij China". De vereniging stelt zich voorna melijk ten doel morele steun te verlenen aan nationalistische Chinezen hier te lan de en begrip bij het Nederlandse volk aan te kweken voor „de betekenis, welke de strijd van nationalistisch China tegen het communisme voor de vrije wereld heeft." Voorzitter is majoor b.d. J. E. van Buuren, Den Haag. nen en proberen zijn kwaliteiten daarin nog wat op te voeren. Het werk van mevrouw Braakmanten Bruggen Cate zou veeleer de gewenste clementie nodig hebben. In het beste geval kan ik haar schilderijtjes zien als werk van een zondagsschilder. Maar ik schroom van zondagsschilderkunst te spreken. Tot 19 oktober exposeren bij „De Ark" in Haarlem Harry Völker en Jan Camp- fens. „2 Jongeren Proberen" staat op het affi che en veel meer is het niet. Voor Völker is het zelfs zo, dat ik zou willen zeggen: hij probeert maar wat! En dat allemaal op verschrikkelijke gewichtige begrippen. Een kop in olieverf geeft enige houvast bij de beoordeling van zijn kunnen en het resultaat is niet anders als geflodder te noemen. Voor een aardig onderwerp ais het interieur rond een biljart of leestafel, als ik me tenminste niet vergis, bezit hij niet het minste vermogen. Genoeg hier over. Campfens vertoont tenminste enige smaak. Toch zou ik hem raden abstracte kunst te zien als de uitkomst van een ont wikkeling. waarvan hij zeker een deel nog wel van mocht meemaken. Men experi menteert pas als men wat kan. wat weet In Campfens geval wreekt zich de over schatting van veel, dat ons als hedendaag se kunst door museums wordt voorgezet. Omdat hij wel smaak heeft vind ik dat jammer. „In 't Goede Uur" te Haarlem exposeert men deze maand tekeningen en etsen van Pieter Giltay. Al bij diens eerste optreden in Amsterdam bij de Kring van Tekenaars was ik enthousiast over hem. Dat enthou siasme is gebleven en is er ook nu. Het is er door Giltay's fraaie materiaalbehande ling, zijn grote gevoeligheid bij het zo evenwichtig componeren, zijn oproepen van een sfeer, zijn gebruik van zo weinig middelen, waarmee hij zoveel toch zegt, bij zijn echt Hollandse onderwerpen uit de kuststreek en zijn even ontroerende studies naar kinderen. Uit het feit, dat hij niet gaat vervelen door herhalingen, mag ik wel opmaken dat hij meestal geïnspi reerd werkt en ook is er, geloof ik wel, van een ontwikkeling sprake. Daar Giltay altijd optrad met een beperkte hoeveelheid werk en thans gebonden was aan het ver tonen van grotendeels kleine formaten, is het mij moeilijk veel aan te wijzen, dat van die ontwikkeling getuigt. In enkele zaken herinnert zijn manier van doen aan die van Van Gogh in diens tekeningen en ik dacht dat dit voor mij nieuw was. Ook meen ik. dat Giltay ietwat droger, maar dan op andere wijze dan Van Gogh, was gaan werken, uiterlijke charme versma dend voor een bewuster in vormen zetten van zijn ideeën. Het voornaamste is echter toch dat Giltay met betrekkelijk weinig variëren levend weet te blijven. Er schuilt in zijn werk ook iets van de waarden van Mondriaans composities. En bij gelijke kwaliteit daarvan, hetgeen overigens moeilijk te schatten is. zou hij ons dus iets meer geven. Mij voert hij in ieder geval onweerstaanbaar mee in zijn duinen, zijn vlakke land. naar Veere en andere plek ken niet ver van het water. Giltay's etsen waren nieuw voor mij. Een zeegezicht herinnerde me weer even aan de structuur van Van Goghs werk. Wat voller van lijnen zijn ook deze kleine bladen. Bob Buys

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 9