Horen en zien WYBERT Brits schip ramde kraan in Amsterdamse haven CHINEZENWIJK BREIMACHINES MADOEF EN MIRZA Agenda voor Haarlem Eisenstein favoriet van de Brusselse confrontatie aankondigingen en nabeschouwingen NAAIMACHINES 15 radio televisie Het leven van Geesink Kwade kijkers Rókershoest De radio geeft zaterdag DE HOUTWERFN. V. FILMS ZIEN OP DE EXPO (II) Jubilerende vrouwelijke burgemeester kreeg eerste DAF-auto Erepromotie H. W. Tilanus Verzending van zeepost GEERVLIET heeft de ajdLLkjorrua hoorbril Raad voor de Scheepvaart Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf DOOR LIN YU TANG Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" Oud-patiënt bedreigde directrice van rijksasiel VRIJDAG 17 OKTOBER 1 958 gen charmant gebrek aan vlotheid en een volkomen natuurlijke nervositeit ken merkten het optreden van Joop Geesink, de bekende poppen- en tekenfilmmaker, (oen hij gisteravond in het Singermuseum te Laren voorwerp van algemene aan dacht werd via de VARA-rubriek „Anders dan anderen" (een gematigde en beheers- le versie van „Dit is uw leven"). De tele visiecamera heeft Joop Geesink geïn troduceerd en gemainteneerd door Bert Garthoff doen zien als een bescheiden en vrolijk geaarde burger, die tot zijn eigen verrassing en plezier even uit de donkere hoek van zijn werk achter de schermen werd gehaald en vóór het scherm zijn eigen bewogen en inhoudrijk leventje nog eens zag teruggedraaid. Het ging allemaal enigszins schokkerig en verward, wat een element van gezel ligheid temeer bracht in het interessante kijkspelletje, dat deze rubriek oplevert, joop Geesink en zijn „trawanten" uit on geveer veertig levensjaren hebben de kij kers een boeiende en vrolijke avond be zorgd. Zeer ox-igineel gevonden was de manier, waarop Geesink naar Laren werd gelokt": namelijk via een optreden in de ^Spiegel der Kunsten", van waaruit hij jjaar het volgende programma onderdeel werd overgeheveld. Die „Spiegel" had tevoren de zestigste verjaardag van Simon Vestdijk gevierd en aandacht besteed aan enkele kortelings uitgekomen boeken, onder meer „Als de dag van gisteren" van Meijer Sluizer. Beeldschermer In een donderdagmiddag aan de Neder landse Televisie Stichting gericht tele gram heeft de dit jaar opgerichte Algeme ne Nedei-landse Vex-eniging van Televisie kijkers (A.V.T.) haar vex-ontwaardiging uitgesproken over het besluit de door de Eurovisie uit te zenden voetbalwedstrijd Engeland-Rusland in ons land niet op het scherm te laten verschijnen. De tekst van het telegram luidt: „dring met klem aan op wijziging in uw besluit om de belang rijke voetbalwedstrijd Engeland-Rusland op woensdag 22 oktober aan de Nederland se t.v.-kijkers te onthouden". Tegenover ons merkte men van de zij- le van de A.V.T. op, dat de door de N.T.S. genomen beslissing getuigt van dictatoria le neigingen. Waarom, zo vraagt de A.V.T. zich af, kan men wel andex-e evenementen waarbij vertegenwoordigers van commu nistische landen zijn betrokken, uitzenden? Het argument, dat men geen reportage wil verzorgen van wedstrijden, waaraan landen van achter het ijzeren gordijn deel nemen, houdt dan ook geen steek, aldus vereniging van t.v.-kijkers. Advertentie wordt voorkomen en bestreden met HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.50 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. (9.35-9.40 Waterst.). 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de kinderen. 14.00 Voor de jeugd. 14.10 Amus.muz. 14.30 Kroniek v. letteren en kunsten. 14.55 Gemengd koor. 15.15 Metropole-orkest en soliste. 15.40 Boekbespr. 15.50 De schoonheid van het Gregoriaans. 16.20 Voor óe jeugd 17.00 Engelse les. 17.20 Lichte muz. 17.40 Amus.muz. 18.00 Journ. weekoverzicht. 18.10 De springplank. 18.30 Gram. 18.45 Vragenbeantwoord. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Lichtbaken, caus. 19:35 Omr.ork. en soliste. 20.30 Inleiding Missie- Zindag. 20.35 Gevar. progr. 21.55 De knipperbol, raus. 22.05 Nederlandse liedjes. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en liturg, kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto .'3.22—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00 - 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, caus. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.50 Anne- marieke, hoorspel. 11.20 Buitenl. weekoverz. 11.35 Vioolduo. 12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en luinb.meded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.40 Sportrubriek. 14.05 Voor de jeugd. 14.35 Gemengd koor. 14.50 Noord-Brabants progr. 15.15 Klankbeeld over A. van Collem. 15.35 Kamerork. en sol. 16.15 Boekbespr. 16.35 Jazzcon- cours. 17.00 Vers van de pers. 17.30 Radioweek- journ. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Machten en mensen, caus. 19.45 Deze week, caus. 19.50 Iets voorniets. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Thuis best? 20.13 Gevar. progr. 21.30 Socialistisch comm. 21.45 Twintig vragen. 22.10 Amus.muz. 22.30 Als zachte regens, hoorspel. 23.15 Nieuws. 23.3024.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Caus. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz.kaleidoscoop. 15.00 Gram. 15.15 Gram. 15.45 Idem. 16.15 Idem. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lil kal. 17.20 Liturg, gezangen. 17.30 Schlagers. 18.00 Wereldtentoonstelling. 18.30 Voor de soldaten. 1900 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Cabaret. 21,00 Omr.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.- muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.45 24.00 Zigeunerklanken. VOOR ZATERDAG AVRO: 17.00—17.30 Voor de kleuters. NTS: 20.00 Journaal en weerbericht. NCRV20.20 In 't Pot huis. 20.40 Hobby-rubriek. 20.55 Plus of min, quiz. 21.20 Een reis om de wereld voor 80 ouden van hagen. 21.55 Dagsluiting. Advertentie De PLASTICBEKLEDINGSPLAAT voor toonbanken, tafels, bars enz. enz. Kampersingel 20-24 - Tel. 0 2500 - 11932 WANNEER ZATERDAG de jury, die moet uitmaken welke nu de beste film is van de „beste film aller tijden", daar voor Eisensteins „Potemkin" uitkiest, dan zal mij dat niet verbazen. Trouwens: er was te Brussel een onmiskenbare verering merkbaar voor de Russische film, die goed vertegenwoordigd was met Eisen stein, Dovjenko en Poedovkin en die ook in de serie der „miskende meesterwer ken" nogal eens aan bod kwam. Wanneer ik voor de weinig benijdenswaardige taak zou staan om uit de twaalf door de histo rici gekozen werken het beste uit te kie zen officieel moet de jury de films op nieuw rangschikken volgens hun huidige betekenis dan, geloof ik, ging mijn voor keur ook naar „Potemkin" uit. De Ame rikaan Robert Aldrich, de Italiaan Michel angelo Antonini, de Fransman Alexandre Astruc, de Spanjaard Juan-Antonio Bar- dem, de Rus Grigori Tchoukhrai en de In diër Satyajit Ray vormen het kapittel, dat het beslissende woord moet spreken. Maar het verlossende woord..? Eerlijk gezegd, zit niemand daarop te wachten. Tijdens een discussiemiddag in het Auditorium over de vraag „Waarom verouderen films?" bleek het forum de vraag liever te willen stellen als „Waarom blijven er films altijd jong" en toen men eenmaal zover was ging het er alleen nog maar om daarvoor de motieven aan te voeren: integriteit, zo stelde men, en schoonheid van vorm zijn de normen. Maar men trok toch ook in twijfel of men nu al, terwijl de film nauwelijks zestig jaar telt en nog volop in haar ontwikkeling verkeert, kan spreken over de beste films aller tijden een wel wat rijk geornamenteerde betite ling. Straks zou men wel eens anders kun nen oordelen dan wij nu. Dat onderstreep te de opvatting, die ik gisteren weergaf, dat het niet gaat om de superioriteit, maar dat men uit goed, beter en best voorals nog maar goed moet kiezen.. OM OP DE RUSSISCHE FILM terug te komen: ik ben toch wel sterk onder de indruk van Potemkin gekomen. Nog altijd gaat van de film een ontzagwekkende kracht uit, alleen al, omdat Eisenstein zo'n prachtige montage toepast. Wanneer men al waardering heeft voor deze film dan zou men eigenlijk ook het filmpje „Eisenstein" moeten kunnen zien, dat woensdagmiddag als een posthume hulde aan de grote regisseur werd vertoond. Eisenstein stierf in 1948. Het filmpje geeft een beeld van zijn leven, zijn grote gaven, zijn belangstelling voor het karakteristie ke aan de mensen. Vele scènes van zijn films legde hij eerst in tekeningen vast. Hij tekende eigenlijk altijd en dat niet als metteur-en-scène of decorateur. Ook dat deed hij, maar het wezenlijke van de si tuaties, die hij in beeld wilde brengen, de houding, de positie, de dominerende plaats van de mensen daarin probeerde hij met enkele forse trekken te schetsen. Hij wilde het vasthouden en het beproe ven op zijn visuele waarde. Eisenstein, zo betoogt het filmpje, werkte uiterst con sciëntieus. Hij liet niets aan het toeval over, hij wilde voor ieder shot, iedere in stelling verantwoord zijn. Telkens grijpt deze documentaire over Eisenstein op zijn Potemkin" terug. Deze film, dié de re volte van de matrozen op de pantserkrui- zer „Potemkin" in beeld brengt, het be gin van de Russische troebelen van 1905, werd door Eisenstein in 1925 gemaakt. Voor de montage had hij twee maanden nodig. Een week deed hij over de scène op de trappen (de schietende pelotons, de vluchtende mensen, de kinderwagen, die steeds sneller naar beneden hobbelt). Hij gebruikte verschillende lensen om dé ca mera niet te hoeven verplaatsen. Op 1 ja nuari 1926 werd de première te Moskou gegeven. De film werd er niet eens zo warm onthaald, maar in Duitsland vooral was de bijval enorm; ook in Nederland, Frankrijk en Amerika. Toen ging men in Rusland pas haar waarde beseffen. Met Dovjenko en Poedovkin werd Eisenstein de favorie te filmregisseur. Dat bleef hij niet. Vooral zijn verfilming van het leven van „Iwan de Verschrikkelijke" ging met veel moei lijkheden gepaard, omdat de film geen ge nade kon vinden bij Stalin, wie deze his torische hulde aan een Russische tsaar niet welkom was. Te Brussel is tijdens de confrontatie het tweede deel van deze film zij het buiten mededinging in première ge gaan. Ook nu zag men een voorbeeld van tot in de finesses verzorgd camerawerk, dat evenwel ontspoorde in verkrampte en haast gestyleerde uiterlijke actie: mooie beelden, krachtig karakterspel, oogver blindende weelde, maar in feite een opera van grote effecten. Achter dit streven naar de schone vorm zat niet meer de emotionaliteit van de maker. Hij betoogde niet meer, hij stichtte geen onheil meer met zijn artistieke drift, hij joeg niet met geweld de beelden over het doek, hij speel de een spel van uiterlijke actie, die aan de innerlijke te weinig overliet. Men zou kunnen zeggen dat Eisenstein een perfec tionist was geworden. Misschien dat het onderwerp de Russen aangrijpt. In Brus sel imponeerde het als een schoon, maar langademig schouwspel. Tot zover Eisenstein. Over de andere films in een laatste artikel. F. W. Franse In een buitengewone raadszitting, waar bij een.groot aantal genodigden en vele in woners van de gemeente Middelbeers te genwoordig waren, is gisteren Nederlands enige vrouwelijke burgemeester ter gele genheid van haar twaalf-en-een-halfjarig ambtsjubileum gehuldigd. De waarnemend Commissaris der Ko ningin in de provincie Noord-Brabant, de heer G. P. Philipart, deelde mevrouw Smulders-Belien mede dat de Koningin haar had benoemd tot ridder in de orde van Ox-anje Nassau. Tijdens deze huldigingsbijeenkomst bood het jubileumcomité de eerste Nederland se D.A.F.-personenauto aan de jubilaresse aan, namens haar gemeentenaren, die hiervoor per gezin meer dan twaalf gul den bijeen hadden gebracht. 's Middags kwam een andere groep in woners, de Keiezen, haar burgemeester huldigen met inlandse dansen. Meer dan duizend personen kwamen daarna de ju bilaresse op de receptie geluk wensen. De kinderen hadden zich 's morgens al doen gelden met een zanghulde. 's Avonds bracht de harmonie „De Vriendschap" uit Middelbeers een serena de met taptoe en fakkeloptocht. Wegens zijn verdiensten op staatkun dig terrein en op het gebied van het chris telijk onderwijs in Nederland heeft de se naat der Vrije Universiteit te Amsterdam besloten het eredoctoraat in de rechtswe tenschappen te verlenen aan de heer H. W. Tilanus, voorzitter van de Christe lijk Historische Unie en secretaris van de Onderwijsraad. Deze plechtigheid zal gehouden worden tijdens een openbare vergadering van de academische senaat op maandag 20 okto ber in de Woestduinkerk te Amsterdam. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze. ENGEL, Gr. Houtstr. 181 - Tel. 14444 Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip vermeld. Argentinië ms „Gooiland" 23 okt. Australië: ss „Waroonga" 23 okt. en ss „Stratheden" 25 okt. Brazilië: ss „Uruguay Star" 21 okt. en ms „Lukuga" 24 okt. Canada: ss „Sommelsdijk" 22 okt. en ss „Rijndam" 25 okt. Chili: via New York 22 okt. Indonesië: ss „Glaucus" 20 okt. en ms „Roepat" 23 okt. Ned. Antillen: ms „Pi'ins der Nederlanden" 21 okt. Nieuw Zeeland via Engeland 25 okt. Suriname: ss „Ellerbek" 22 okt. Unie van Z. Afrika en Z.W. Afrika: ms „Pretoria Castle" 25 okt. Inlichtingen betreffende de verzendings data van postpakketten geven de postkan toren. Madoef had het goed getroffen en best naar zijn zin. Iedere dag kreeg hij lekker eten en hij had een aardig kamertje in het huis van Azamir. Het werk, dat hij te doen kreeg, was ook wel prettig. Nee, Madoef had geen klagenl Als hij 's avonds ging slapen, lag Mirza naast hem. Maar overdag kroop die steeds onder Madoefs tulband, waar hij in zijn oor kon praten. 444.5 ADVERTENTIE beter te horen die maakt.dat U zich weer vrij in gezelschap kunt bewegen. Siert zowel dames als heren. Geen klcdinggeruis en snoeren. N.V. Instr. handel v/h -Fa. P. GEERVLIET - Keizersgracht 411 - A'dam-C. - Tel.'37728 Haarlem - Koningstraat 11 - Telefoon 16171 Vraagt geheel vrijblijvend onze brochures Op 12 mei van dit jaar, des morgens even na half vier, ramde het 1547 brt. me tende Britse vrachtschip „Bittern" tij dens het meren een 50-meter hoge por taalkraan aan de Javakade te Amster dam. De kraan viel op een loods van de gemeentelijke havens en handelsinrichtin gen, waardoor voor honderdduizenden guldens schade werd aangericht. De Raad voor de Scheepvaart heeft thans een uitvoerig onderzoek ingesteld naar de oorzaak. De zeeloods J. van der Plas, die de „Bittern" naar binnen had gebracht, zei, dat naar zijn mening nonchalance van de twee sleepboten de oorzaak is geweest van deze ramp. „Ik ben niet de enige loods, die klaagt over de sleepboten." Naar mijn mening heeft de voorsleepboot het schip niet voldoende rond getrokken. Want ook al had het schip in het geheel niet achteruit geslagen, dan had het rond moeten kunnen komen als de sleepboten hun werk afdoende hadden verricht". Tij dens het rondzwaaien was commando ge geven om „vol achteruit" te slaan om de vaart geheel uit het schip te halen. Maar de loods had dat commando twee keer moeten herhalen voordat het uitgevoerd werd. Kapitein J. Boontje van de voorsleep boot zei echter, dat hij steeds volle kracht had getrokken. „Als de „Bittern" eerder achteruit geslagen zou hebben, zou er niets gebeurd zijn. Nu had hij, toen het schip een paar meter van de kade was, de tros laten slippen omdat hij verwachtte, dat de ankers gepresenteerd zouden wor den en hij dan uit de buurt moestzijn Kapitein J. Ramaker van de achter sleepboot zei, dat de „Bittern" pas achter uit was gaan slaan op het moment van de aanvaring. Uitvoerig werd ook gesproken over de wenselijkheid om de kranen op de kade na het werk te verplaatsen om x-uimte te maken voor merende schepen. De heer C. J. Coeveld, hoofd van het gemeentelijk kraanbedrijf waartoe de betrokken kraan behoort, zei, dat dit nooit door zijn dienst woi'dt gedaan. Een der leden van de Raad voor de Scheepvaart mex-kte op, dat bij de grote scheepvaartmaatschappijen in de Am sterdamse haven een schip pas mag me ren als de kx-anen weg zijn. De hoofdinspecteur voor de scheep vaart, de heer J. Metz. kwam tot de con clusie, dat in de machinekamer van de „Bittern" niet zo prompt is gereageerd als men had kunnen verwachten en dat het niet direct achteruit slaan de hoofdzaak van het ongeluk was. De raad zal in deze zaak schriftelijk uit spraak doen. Advertentie 66. Vooraan liep een muziekkorps, dat het Chinese Volkslied speelde. De vrouwen en meisjes stonden om de vlag heen en zetten zich in beweging. Een Chinese vrouw met een diepe altstem zong „Cheelai", een marslied met een sterk ritme. Mannen, vrouwen en kinderen vex-hieven hun stemmen en liepen op de maat van de krijgshaftige muziek. Er was nog nooit zo iets in de geschiedenis van de Chinezenwijk vooi'geko- men, dit marcheren en samen zingen op de maat van de oorlogsmuziek, dit ontwakende bewustzijn van een natie, dat uit de oorlog geboren was. De vrolijke leeu- wendaxxsers vormden de achterhoede. Toen zij op de plaats van de bijeenkomst waren, schaarden de leden van de optocht zich in het rond, sommigen op de grond, sommigen op de ti-appen van het podium. Een Amerikaanse zangeres zong het Chi nese volkslied en Elsie begeleidde haar op de piano. Haar hoofd en haren bewogen zich op de muziek. Een vrouwenkoor zong het lied van „Het eenzame Batal jon" ter ere van de achthondex-d, die in het eerste oorlogsjaar waren gesneuveld liever dan zich over te geven. Tot slot, volgde er enkele redevoeringen. Niemand voelde moehied. Pas de volgende dag merk ten de mannen en vrouwen hoe stijf hun benen waren. Op weg naar huis zei Tom: „Elsie, ik wist niet, dat je zo goed speelde!" „Dat lied kan iedex-een spelen. Ik heb maar twee jaar les gehad". „Waarom neem je hier geen pianoles?" „Omdat ik er geen geld voor heb. Mevrouw Yang zegt, dat zij thuis een piano heeft en als ik bij haar woon kan ik het geregeld bijhouden." „Ga je heus in de bovenstad wonen?" Elsie vertelde hem, dat het erg gelukkig voor haar was, en dat het gemakkelijk zou zijn daar zij zoveel met mevrouw Yang te bespx-eken had voor het comi té. „Wanneer verhuis je?" „O, al gauw". HOOFDSTUK 23 Freddie kwam tien dagen later van fcijn zakenreis terug. Sing Toy verwachtte hem omdat hij een in triomfantelijke bewoordingen gesteld telegram had gestuurd, maar zij kon hem niet van het station ko men halen om de baby. Zij was dankbaar voor zijn afwezigheid. Zij was nooit zo gelukkig geweest als in de afgelopen maand. „Lieveling", zei ze toen zij hem omarmde en kirde als een duif. Freddie ging er met genoegen op in en kuste haar. Ook hij had het naar zijn zin gehad. „Heb je het prettig gehad?" vroeg zij. „Px-ettig gehad? Nee, lieveling, wat denk je dat ik gedaan heb? Ik heb van de ene stad naar de andex-e gesjouwd. Je hebt mijn bx-iefkaarten toch gekregen? Maar ik heb bijna vijfentwintig honderd dollar aan commissie gemaakt op deze reis." „Schat", Zij kuste hem hartstochtelijk. „Was het niet reusachtig van Sandy je dat reisje te bezox-gen?" „O ja. Hoe is het met Sandy? Heeft hij je nog opge zocht?" „Hm, hm." zei zijn vrouw liefjes. „En heeft hij goed op je gepast?" „Hm. Zal ik hem opbelllen? Wij moesten eigenlijk je thuiskomst vieren." „Nee, laat mij het doen". Er werd dus die avond een allergezelligst feestje gevierd in de nachtclub waar Sing Toy vroeger ge- werkt had. Zij vonden er Vicky Lamore en vroegen haar bij hen te komen zitten en zij dansten tot twee uur en iedereen was vrolijk, Sandy wenste Freddie ge luk met de resultaten van zijn reis, waarmee hij een heleboel geld voor de maatschappij vex-diend had. Met Vicky en Sandy erbij was Sing Toy amusant en le vendig en heel anders dan de klagende vrouw thuis. Freddie had het hele laatste jaar zijn vx-ouw niet zo vrolijk gezien en vond weer iets terug van de gelukkige tijd toen hij haar het hof maakte. Ja, zo moest het zijn. Het succes stond voor de deur. „Ik houd van mijn vrouw", dacht Fx-eddie. „Dit ziet er uit als een goed begin een vrouw, een kind, een goede positie." Hij had een vaag gevoel, dat hij niet helemaal trouw was geweest, maar hij wilde de gedachte daaraan niet aan de oppex-vlakte laten ko men. „Ja, ik houd van mijn vrouw en mijn kind." Sandy ging met hen mee naar huis, bleef nog een poosje en liet hen toen alleen. Sing Toy liet zich op de divan vallen en riep uit: „Zo is het heerlijk". Freddie kwam naast haar zitten en zei: „Het is zo kwaad nog niet om mevrouw Frederick A. T. Fong te zijn hè? Als het een beetje meeloopt zal ik binnenkort achtduizend per jaar maken". „Ja", zei zij. „maar nu heb ik een hartewens. Kun je hem niet raden?" „Heb je nog niet genoeg? Een huis, een kind, een man, die zeven of achtduizend per jaar verdient. Je hebt een auto. Wil je een nieuwe auto hebben?" Sing Toy schudde van nee. „Je wilt zeker filmster worden." Zij schudde nog eens haar hoofd. Haar ogen keken strak in die van haar man, bewust van het kritieke ogenblik. „Freddie, nu wij in betere doen komen, wil je toch, dat je vrouw er behoorlijk uitziet hè?" „Vooruit! Kom er maar mee voor de dag. Wat wil je hebben?" „Freddie, wat geeft een vrouw chic, wex-kelijk chic? Wat maakt dat er voor haar gevlogen wordt in de beste hotels, de beste restaurants en schouwbux-gen?" „Een bom geld. En voor de schouwburgen heeft zij alleen maar een entreebiljet nodig". „Hè, wat ben je flauw. Zeg nu eens, wat stempelt een vrouw tot dame?" „Vooruit, spreek niet in x-aadselen. Waar heb je het over?" „Och, Freddie, je hebt geen fantasie. Een nerts mantel. Dat maakt je een dame. Ik heb een mantel op Madison Avenue gezien. Hij kost maar veertien hon derd." Op dat ogenblik had Freddie zijn hoofd, zonder dat hij het beseft had, op haar schouders gelegd, zodat hij de laatste zinnen zachtjes hoorde, dicht in zijn oren gefluisterd. „Maar veertien honderd, Freddie, kun je je een nertsmantel voor je vx-ouw permittex-en?" Toen haar handen zijn gezicht streelden, gaf hij zich duidelijk rekenschap van haar toeleg. „De duivelin, zij probeert me beet te nemen", dacht hij. Hij dacht een tijdje na. Het idee om met zijn vrouw in een nertsmantel uit te gaan, lachte hem wel toe. Daarmee zou de laatste herinnering aan 't feit, dat hij de zoon van een wasman was, zijn uitgewist. „Hoe vind je Vicky?" vroeg Sing. „Och, wel een aardige meid, al is zij niet jong meer. Waarom vraag je dat?" (Wordt vervolgd) Zeven jaar gevangenissti-af vorderde de procui-eur-genex-aal bij het gerechtshof te Arnhem tegen een 37-jarige huisschilder uit Amsterdam wegens het binnendx-ingen in de woning van dokter Fischer te Balk- bx-ug en bedx-eiging van diens echtgenote, mevrouw A. Fischer-Van Rossum, direc trice van de rijksasiels te Avereest, op 19 juni 1957. De rechtbank te Zwolle had de schilder veroordeeld tot 9 jaar gevangenisstraf. De verdachte, die zes keer is veroordeeld we gens diefstallen, waarvan één keer tot an derhalf jaar gevangenissti-af en terbeschik kingstelling van de regering, werd in 1952 verpleegd te Avereest, in het krankzinni gengesticht te Woensel en in het rijksasiel te Groningen, tegen het advies van me vrouw Fischer en de directeur te Woensel. De verdachte was fel gebeten op mevrouw Fischer, omdat hij zijn plaatsing te Gro ningen toeschreef aan haar x-apporten. Hij was later de woning binnengedrongen en had mevrouw Fischer bedx-eigd. Om van hem af te komen had zij hem een pak je bankbiljetten gegeven, totaal 450. Hij had 200 geëist. De procureui--genex-aal zei dat de ver dachte iemand had beroofd, die veel zorg aan hem heeft besteed. Hij zal zich altijd trachten te wreken op ieder van wie hij meent onrecht te hebben ondergaan. Een langdurige gevangenisstraf was volgens de procureur-generaal de enig mogelijke maati-egel. Het hof zal op 31 oktober ar rest wijzen. Advertentie K N I T T A X KUIPERS - KL. HOUTSTRAAT 112 Tel. 11142 - Haarlem VRIJDAG 17 OKTOBER Concertgebouw: Concex-t door het Noord hollands Philharmonisch Orkest, 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van werk van Peter Giltay, tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van tekeningen en schil derijen van Harry Völker en Jan Campfens tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", a l., 19.30 uur. Frans Halstheater: „Tamengo", 18 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater. „Over treding artikel 251 bis", 18 j., 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Fortunella", 14 j., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De liefdes roman van een koningin", a.l., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Het Don-Kozakken- lied", a.l.. 19 en 21.15 uux\ Roxy Theater: „De onschuldige verx-ader", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Maigret zet een val", 18 j., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT: Theater Monopole: „Moord op de voorpagina", 18 j., 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert, 2122 uur. Brinkmann: Voor de Ned. Vereniging van Huisvrouwen houdt mejuffrouw D. Kroes een lezing over „Doe meer met minder geld", 14.15 uur. ZATERDAG 18 OKTOBER Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met „De maanvogels", 20 uur. Concertgebouw: Mannenzangvereniging „Proza en Poëzie" geeft een concert, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „Ten Bruggen-Cate": Expo sitie van werk van O. C. R. L. van Benne- kom, Berna E. Braakman-Ten Bruggen- Cate en W. A. van der Colk, 11 tot 17 uur. Galerie Espace: Expositie van werk van onder meer: Chapon, Frankot en Yvonne Kx-acht, 11 tot 17 uur. „In 't Goede Uur": Expositie van werk van Peter Giltay, 10 tot 22 uur. „Het Huis Van Looy": Expositie van werk van Jacobus van Looy en Willem de Zwai-t, 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke ningen en schilderijen van Harx-y Völker en Jan Campfens, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur. „De Hoofdwacht": Expositie B.N.A., ge opend dagelijks van 10 tot 12 en van 13.30 tot 16 uur, tot 20 oktobex-. Vishal: Expositie van leden van „De Gx-oep", 10 tot 17 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", alle leeftijden, 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Tamengo", 18 jaax-, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Overtx-eding ar tikel 251 bis", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „Tussen 14 en 17", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor Theater: „Fortunella", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De lief desroman van een Koningin", alle leef tijden, 14.30. 19 en 21.15 uux\ Rembrandt Theater: „Het Don Kozakkenlied", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De onschuldige ven-ader", 14 jaax-, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Maigret zet een val", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Moord op de voor pagina", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur"; Klassiek grammo- foonplatenprogramma,- 21. tot 22 pur*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 15