J CHINEZEN WIJK Zeven Belgen exposeren Miskende meesterwerken en erkend meesterschap MADOEF EN MIRZA N.Ph.O. op eerste V-concert met klassiek werk van deze eeuw Agenda voor Haarlem ZATERDAG 18 OKTOBER 1958 De radio geeft zondag T elevisieprogramma De radio geeft maandag T elevisieprogramma FILMS ZIEN OP DE EXPO (III) Half miljoen bezoekers in het Rijksmuseum Violiste Louise Wijngaarden in Amsterdam gehuldigd Nederlandse schilderijen in Warschau geëxposeerd Voor goede om duurzame vloeren EDELHOUT vloeren Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf DOOR LIN YU TANG Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" In de Kunstzaal Magdalene Sothmann te Amsterdam is tot. 25 oktober werk te zien van een zevental, merendeels nog betrekke lijk jonge Belgische kunstenaars. Ze tre den tezamen op, méér omdat ze met elkaar bevriend zijn dan dat ze zeer gemeen schappelijke opvattingen zouden koesteren. Alexis Keunen en André Beulens gaan van het surrealisme uit. Men denkt misschien wel aan de bekende Magritte, hun land genoot. Mocht deze opmerking wat weinig opwekkend zijn, dan zij gezegd dat het werk van Keunen en Beulens niet in de eerste plaats griezelig'' is. Ik tenminste on dervond daar aan zoiets niet. Mooi moet ik zelfs Keunens ..Texel" noemen. Pierre W. de Muylder staat dicht naast hem met werken, die jaren voor de oorlog nieuw- zakelijk genoemd zouden worden. Hij wil een beeldspraak blijkens zijn titels en ik meen dat die er wel uitkomt. Raymond Coumans charmeert direct met innemende tekeningen. Hij blijkt verder een aange name, maar wat oppervlakkige schilder. Meer kan ik voelen voor het overwogener vormen van Jan de Dobbeleer al is enig werk van hem me toch iets te simplis tisch. De schilderijen en etsen van Louis Col- let, die onder meer in IJmuiden werkte, troffen me het sterkst door mij sympa thieke intenties, gerealiseerd op een wijze, waarbij gevoel en bewust vormgeven in een gezonde verhouding blijven. Christian van Raemdonck is de beeldhouwer in dit gezelschap. Zin tot zuiverheid lijkt me voor alles uit zijn werk te spreken. Het is daar bij niet vrij van enige stijfheid. Bob Buys Advertentie N.V. MIJ. „HOLSTER". OVERVEEN Tel. K 2500 - 60002 en 19057 Centrale verwarming Airconditioning Aut. oliestook HILVERSUM T. 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram .8.25 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. IKOR: 10.00 Oud-Kath. Hoogmis. 11.20 De Kerk aan het werk. caus. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers. caus. NCRV: 12.00 Samenzang. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Negerkoor. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg. caus. 13.10 De Wadders, hoorspel. 13.30 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Concertgebouwork. Plm. 15.25 Viool en pia no. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. Convent van Ker ken: 17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram. 19.00 Kerkelijk nieuws. 19.05 Koor, fluit, hobo en orgel. 19.30 De mens en ik. Groei. caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Act. 20.15 Cabaret. 20.45 Gram. 21.30 Pekarihandschoenen maat. 8. hoorspel. 22.25 Lichte muz. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Utrechts sted. ork. en solist. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr 10.00 Gram. 10.35 Nieuws van de boekenmarkt 10.45 Cabaret. 11.15 Radio-filharm.orkest. AVRO 12.00 Gevar. muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gevar muz. (verv.). 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld caus. 13.17 Meded. o£ gram. 13.20 Voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbesprek. 14.20 Bel canto. 14.55 Theseus en Ariadne, hoorsp. 15.20 Omr.orkest en solist. 16.05 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Kamermuz. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sport.journ. VPRO: 18.30 Korte Doopsgezinde kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Wanhopige uren. hoorsp. 21.20 Opcrettemuz. 22.10 Act. 22.25 Bariton en piano. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BLOEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal tuitz. van de dienst voor belangstellenden gehouden op 25 mei om 7.30 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstellenden gehouden op 12 okt. om 7.30 uur). 2.30 Kinderdienst. 3.45 ds. G. Toornvliet (rechtstreekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.15 Orkestconcert. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.30 Romantische piano- muz. 15.45 Sportprogn. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muz. 17.30 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18.15 Idem. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Wereldtentoonstelling. 20.00 Orkestconcert. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Jazzmuziek. VOOR ZONDAG NTS 21.15 Relais v. d. Vlaamse TV: Filmoverz. 22.15—23.15 Eurovisie: Rep. Wereldtentoonstelling HILVERSUM I. 402 M. 7.00 - 24.00 NCRV. NCRV 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.40 Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Pianorecital 11.30 Gram. 11.55 Lichte muz. 12.25 Voor Boer er, tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en ac'. 13.00 Nieuws. 13.15 Lich te muz. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Promenade-orkest en Omr.koor. 15.30 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Sopr. en piano. 16.55 Gram. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijks delen Overzee: Nieuw-Guinea - pedagogiek in de praktijk door K. J. S. Knol. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Vocaal ens. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Volksliederen. 19.30 Radiokrant. 20.00 Gram. 20.30 Vanaf de toren wappert de geuzenvlag, hoorspel. 21.30 Gram. 21.40 Lichte muziek. 22.00 Volk en Staat, causerie. 22.15 Gram. 22.25 Cello concert. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. (9.00—9.10 Gymnastiek voor de vrouw). VPRO: 10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Dansmuz. 11.35 Bariton en piano. 12.00 Polit.ieka- pel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor hel platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Instr. octet. 13.45 De weg naar volwassenheid caus. 14.00 Kamermuz. 14.20 Het schoolopstel hoorspel. 15.25 Gram. 15.40 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.40 Voor dracht. 17.00 Lichte muz. 17.25 Roemeens orkest. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit, caus. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Muzikale caus. met il lustraties. 19.45 Regeringsuitz,: De B.B. van bin nen en van buiten, mr. L. Tielenius Kruythoff, directeur van de stichting bevordering bescher ming bevolking, vraagt de aandacht van de Ne derlandse noodwacht. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.30 Cabaret. 21.00 Etherforum. 21.40 Ge- illustreerde magazine. 22.10 Lichte muziek. 22.30 Strijkorkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.35—24.00 Hammondorgelspel. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land bouwers. 12.42 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Idem. 18.00 Franse les. 18.15 Gram. 13.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20 00 Ork.conc. en koor. (Om 20.45 Kunstkalei- doscoop). 21.45 Strijkkwartet. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.orkest. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO. 20.20 Maandelijks journaal. 21.10 Gevar progr 21.50 Foto's. DONDERDAGAVOND vertoonde men in het Auditorium van de Expo de film van Jean Renoir „La grande illusion". Reeds enige dagen tevoren was ze uitver kocht. Ik vertelde al, dat de enorme be langstelling de organisatoren totaal ver- rastte. Over één ding verheugden zij zich: dat er onder het publiek zoveel jongeren scholen. Zij maakten zelfs hun huiswerk voor een voorstelling aanving. Ik zag drie meisjes op de rij voor mij druk bezig met de vertaling van Cicero's „Pro Milone".. Moet men de belangstelling ook verklaren uit het verlangen van de jeugd om de oude, gerenommeerde films te zien, die niet meer in de bioscopen worden ver toond? Toch gaat deze week in Brussel „La grande illusion" in een der theaters in een normale voorstellingreeks. Het blijkt dus niet zo'n riskante onderneming. Trouwens: zou het bioscooppubliek ook niet „Potemkin" kunnen waarderen en hoe zou het reageren op Dreyers „Jeanne d'Arc"? De confrontatie met de twaalf beste films leerde ook, dat de film „Greed" van Erich von Stroheim nog bij zonder in de smaak viel. Ik zag haar voor de eerste keer en deelde de bewondering. De film is van een primitieve aandoenlijk heid. zo eerlijk, zou ik willen zeggen, als goud. Natuurlijk doet de karaktertekening thans overdreven aan. maar dan nog heeft de film een sterke epische kracht en een verrassend einde. Ik moet de inhoud wel als bekend veronderstellen want, in dit. kort bestek kan ik ze moeilijk navertellen. Maar „Greed" mag met ere genoemd wor- worden. Ik werd er meer door getroffen dan door Dovjenko's „Aarde", die wel gaaf en poëtisch is, maar dat dan toch al leen bij vlagen. Zo stelde ook „Der letzte Mann" teleur, een wijdlopige overdrama- tisering voor het modern gevoel. Persoon lijk zou ik ook Chaplins „Gold rush" niet verkozen hebben boven „The kid" al ver klaarde Alexander Mackendrick, die als jury-lid de voorstellingen bijwoonde, dat hij „Gold rush" verre stelde boven „The kid". Zo ziet men hoe smaken verschillen. Daar was de confrontatie dan ook wel het sprekendste voorbeeld van. Dat was ze ook in haar onderdeel: de miskende mees terwerken. Ieder land had zelf films mo gen inzenden, die het niet genoeg gewaar deerd achtte. Ook die werden gedraaid. Ik heb ze voor een deel kunnen zien. De vraag of zij ten onrechte miskend waren drong zich natuurlijk aan ons op. Soms zei men: ja, soms: nee. Een film als Le retour" van Bresson, die de terug keer van de Franse krijgsgevangenen uit de tweede wereldoorlog in beeld brengt, is bijvoorbeeld een prachtige reportage met een sterk documentaire inslag. Ze is geen speelfilm en valt dus eigenlijk bui ten het kader van de vertoonde meester werken, die alle speelfilms waren. Dat brengt ons natuurlijk tot de kwestie waar om bij de miskende films wel de docu mentaires verschenen en waarom bij de erkende niet. Trouwens: een ander mis kend werk, „Sodom", van Webber en Wat- In het Rijksmuseum in Amsterdam is vrijdag reeds de vijfhonderdduizendste be zoeker het tourniquet gepasseerd. Met uil zondering van het Rembrandtjaar 1956 is dit sinds 1885 niet gebeurd. Meestal bleef het jaargemiddelde iets onder het half mil joen. De vermeerdering van het bezoek iigt in de maanden juli, augustus en sep tember en is vooral te danken aan het toe genomen aantal buitenlanders. son, hoorde weer bij de categorie experi mentele films thuis. Aangenaam was de vertoning van een oude May West die de vrolijkheid in ere hield: „My little Chicka dee". Helemaal geen grote film naar de vorm. De snedige dialoog vormde er het beslissende bestanddeel van, maar men moest vaak en veel lachen en dat deed men eigenlijk te weinig bij deze confron tatie, waarin alleen Chaplin de humor met vlijt en succes beoefende. Dat brengt mij meteen op de totale afwezigheid van de Engelse film bij de „beste films van alle tijden". „Brief Encounter" staat genoemd als 18e met 35 stemmen. Dan duurt het weer een hele tijd voor men „Odd man out" ontmoet. En de Nederlandse film? Twee films staan vermeld, beide van Joris Ivens. „Zuiderzee" verwierf zes stem men, „Regen" kreeg er twee. Slechts één Nederlander, de criticus Charles Boost, behoorde tot de 118 historici, die het dertig tal films voordroeg, dat huns inziens tot de besten behoorde Ivens blijkt dus in de in ternationale filmerij nog persona grata te zijn. Er zijn namelijk heel wat bekende films, die het maar tot één stem brachten. Men vindt daarbij ook rare vogels „Pünkt- chen und Anton" bijvoorbeeld en „Seven brides for seven brothers". Maar ook „Robber Symphonie". WELKE CONCLUSIE valt nu uit de Brusselse confrontatie te trekken? Als men dat met alle geweld wil: de film kunst is er in de ogen van de filmhistorici na de intrede van de geluidsfilm niet erg op vooruit gegaan. Ik geloof echter dat men zich daarop niet moet blindstaren. Hoe betrekkelijk dat oordeel is, heb ik al aangetoond. En als men er waarde aan wil hechten, dan moet men dat doen in de vorm van deze overweging, dat de keuze der historici ons te denken kan ge ven. Nog te zeer zo kan men stellen, neemt in de huidige speelfilm de dialoog de taak over van het beeld. De filmkunst gaat in de massaproduktie vaak ten onder. Maar helemaal onder gaat ze niet. Wie dat denkt, heeft het bij het verkeerde eind. Er wordt nog genoeg ondernomen wat ons kan verheugen. En er is een groeien de belangstelling voor de goede film, te Brussel zelfs voor de beste...! P. W. Franse Jean Gabin in „La grande illusion" Mevrouw Louise Wijngaarden, die veer tig jaar als violiste aan het Concertgebouw Orkest is verbonden, is vrijdagavond na afloop van haar recital in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam hartelijk gehuldigd. Een groot aantal vrienden, leerlingen en bewonderaars luis terden naar het programma, dat onder meer werken van Bach, Gabrieli en Pijper vermeldde. Ook leerlingen en oudleerlin gen werkten aan de uitvoering mee. Prof. dr. Jos. Smits van Waesberghe, voorzitter van het huldigingscomité, sprak woorden van waardering voor de persoon lijkheid van de jubilerende violiste, die hij als een groot kunstenares en muziekpe dagoge schetste. Namens muziekvrienden bood spreker een aantal geschenken aan. Ook de heer W. Kweksilber, directeur van de culturele afdeling van sociale zaken van de gemeente Amsterdam en de heer Piet Vincent, directeur van de muziekschool in Haarlem, kwamen met gelukwensen. De Rotterdamse componist Jan Massens overhandigde de jubilaresse een door hem zelf gecomponeerde serenade. Die slimme muis scheen wel heel verstandig te zijn, want hij wist Madoef altijd op tijd. het juiste antwoord in te fluisteren, als Azamir iets vroeg. Zo zat de wijze man eens druk in zijn boeken te studeren, toen hij bij een bladzij kwam, die hij niet helemaal begreep. „Hier staat geschreven over: de beide zusters, die met de gouden lach en die met de zilveren lach!" mompelde h{j. „Wie kunnen daarmee bedoeld zijn, vraag ik me af!" 46-47 Het eerste vrijdagavondconcert van net Noordhollands Phil harmonisch Orkest bracht de Haarlemse muziekliefhebbers met een van de hoofdwerken van net hedendaagse orkestrepertoire.' de symfonie „Mathis der Maler" van Paul Hindemith in kennis. Het werk is op het Isenheimer altaarstuk van de laatmiddeleeuwse schil der Mathias Grunewald geïnspireerd. Hin demith heeft het. in een symfonisch drie luik getransponeerd, waarvan de drie delen Concert der engelen, Graflegging en de Verzoeking van de Heilige Antonius getiteld zijn. De partituur is een meester werk door de wijze waarop de componist met de eenvoudigste, klassieke orkestbe zetting en op basis van een groot contra- puntisch kunnen, tafrelen van extatische religieuze pracht weet te suggereren. In het eerste deel wordt een oude koraal melodie, gecombineerd met en uitgewis seld tegen speelsere gegevens, tot een ge heel van grandioze serene vreugde. Het veelgeprezen vakmanschap van Hindemith krijgt hier diepere zin door de binding aan een centrale gedachte, die het veelstem mige klankenspel doortrekt. De „grafleg- ing" is een kort intermezzo, waarin de droefgeestige toon prachtig tot berusting brengt. Het rijkste van de drie stukken, die overigens een sterke innerlijke samen hang hebben, is het laatste deel. Voor de felheid en de aanwezigheid van duivelse belagers heeft Hindemith muzikale sym bolen weten te vinden, die de luisteraar geboeid vasthouden, omdat de aangewende middelen geen moment de mogelijkheden van muziek overschrijden integendeel, met een zekere soberheid heeft de compo nist zijn invallen geregisseerd, met een zekere soberheid heeft de componist zijn invallen geregisseerd, met een minimum aan welbespraaktheid heeft hij het essen tiële weten uit te spreken. Juist omdat deze symfonie zo door en door muziek is gebleven en geen spektakelstuk geworden, kan men het eens zijn met de programma toelichting, waarin het werk „één van de klassieken van deze eeuw" genoemd wordt. De uitvoering (waaraan ongeveer twin tig repetities voorafgegaan waren, naar ik van een orkestlid vernam) was een ware krachtproef voor het ensemble. Het resul taat heeft ongetwijfeld velen nader ge bracht tot. deze fantasierijke muziek, waar in vorm en inhoud op inderdaad klassieke wijze in elkaar verweven zijn. Het is zeer te hopen dat dit werk, waaraan door het orkest reeds zoveel moeite gespendeerd is, op het repertoire gehandhaafd zal olijven opdat de musici èn het publiek er steeds méér mee vertrouwd raken. Wellicht zal dan het eerste deel op den duur aan rust winnen en meer de toon van een engelen- concert. benaderen door een zekere leven dige gelijkmoedigheid. Veel indruk maakte reeds nu de verstilling van het tweede deel. Het muzikale „pandemonium" van deel III werd zeer overtuigend verklankt. Het „hemelse" tussenspel van de strijkers vormde een treffend contrast. Verdere uit voeringen zullen hier vermoedelijk nog een heftiger dramatiek weten te ontkete nen. Het concert, dat geopend was met een over het algemeen verzorgde interpretatie van Haydn's symfonie no. 67 in F, werd na de pauze met het eerste pianoconcert (in d) van Brahms besloten. Het is een jeugdwerk en verraadt in vele opzichten de moeizame wijze waarop het tot stand kwam. (Brahms werkte het eerste deel tweekeer voor verschillende bezetting om en dc definitieve voltooiing vergde drie jaar). Men vindt er alle feiten in die vijan den van Brahms' muziek de componist plegen aan te rekenen: een ondoorzichtige instrumentatie, langdradige verwerkingen, een weinig gearticuleerde melodievorming. De respectabele vertolking van de aarts- moeilijke solopartij door George van Re- nesse kon evenmin als het zeer goede aan deel van het orkest doen vergeten dat vijftig minuten een lange tijdsduur is voor één stuk muziek en nóg langer kan lijken. Sas Butige WARSCHAU (PAP) De Poolse plaatsvervangende minister van kunst en cultuur heeft donderdag in het Nationale Museum te Warschau de tentoonstelling „Het Nederlandse landschap in de zeven tiende eeuw" geopend, die is georgani seerd onder guspiciën van het Nederland se Instituut voor Culturele Betrekkingen met het buitenland. Er zijn honderdzesen- Uvintig werken van Nederlandse meesters Bij de opening waren onder anderen aan wezig de eerste secretaris van het Neder landse Gezantschap te Warschau, mr. F van Raalte, vertegenwoordigers van ande re diplomatieke missies en talrijke ver tegenwoordigers van kunst en cultuur in Polen. De commissaris van de tentoon stelling is de heer J. N. van Wessem, di recteur van het Stedelijk Museum „De Lakenhal" te Leiden. Advertentie HAARLEM" SSï?? 203 4o Advertentie 67. „Vind je niet, dat Sandy een beetje al te lief tegen haar is? Heb je gezien hoe hij naar haar keek en met haar praatte?" „Wat kan het jou schelen of hij lief tegen haar is? Hij sprong met jou ook nogal familiaar om". Sing Toy ging snel rechtop zitten. „Wat wil je daar mee zeggen? Je bent toch niet jaloers?" „Nee, jaloers ben ;k niet. Ik vond alleen dat jullie erg dicht tegen elkaar dansten." „Freddie, je bent gewoon onuitstaanbaar. Je mag hem zelf toch ook graag? Ik ben een paar keer met hem uit geweest toen je weg was. Je hebt hem ge vraagd mij gezelschap te houden en ik geloof niet dat hij het naar heeft gevonden. Maar verder was er ab soluut niets tussen ons". „Goed, goed. Waarom wind je je zo op? Ik bedoelde niets bijzonders. Hij is erg geschikt voor ons geweest" „Dat zou ik ook zeggen. Je hebt dit buitenkansje he lemaal aan hem te danken gehad." Sing Toy verscheen op een dag met haar nertsman tel in „Marco's Cathay". Flora keek haar ogen uit. Zo zag een tijdlang het leven voor Freddie en ziji vrouw er anders uit. Sing Toy liet de mantel aan Vickj en haar vriendinnen zien en zij moesten 's avonds uit gaan om de mantel. Het oude leventje was teruggeko men en zij kibbelden weken lang niet. „Wanneer sturen zij je er weer op uit?" vroeg Sing Toy „Je kunt wel weer een paar duizendjes gebruiken". „Ik heb hier een massa werk op kantoor. Maar zo dra ik de kans krijg ga ik weer op reis." „Zal ik het Sandy vragen? Hij zal je met genoegen helpen", zei Sing Toy. In november werd Freddie op een reis naar Florida gestuurd en New Orleans werd er meteen maar bijgenomen. Elsies verhuizing had een verandering in haar ver houding tot Tom teweeg gebracht. Elsie had mevrouw Yangs aanbod aangenomen omdat zij wist, dat me vrouw Yang ongecompliceerd van aard was; zij zei precies wat zij bedoelde en zij kon niet iets zeggen, dat zij niet meende. Het was een hele verandering voor Elsie om in een Fifth Avenue flat in de' bovenstad te wonen, niet om dat het de bovenstad was maar om de mensen, die er woonden. Zij kreeg een eigen kamertje en werd als lid van het gezin behandeld. De grote attractie was de piano in de huiskamer. Mevrouw Yangs kinderen had den pianoles en speelden niet onaardig. Des avonds werd er soms muziek gemaakt en dan zongen de kinde ren. Elsie onderging de atmosfeer van een goed en veilig tehuis waarin niets mis kon gaan. Mevrouw Yang was flink, actief, krachtig en toch zeer vrouwelijk. Haar huishouden was haar levenstaak, hoewel zij veel werk deed voor het comité. Mijnheer Yang tel de niet mee omdat hij de beslissingen van zijn vrouw anvaardde en alles aan haar overliet. Elsie durfde niet te laat voor het eten thuis te ko men. Na afloop van haar lessen stond Tom meestal bij de school in de Chinezenwijk te wachten om een paar woorden met haar te wisselen. „Tom, ik kan niet blijven. Ik heb toch al zo'n schul dig gevoel. Mevrouw Yang gaat regelrecht naar de keuken als zij van net comité thuis komt". Tom ging weg zonder iets te zegggn. Hij had niel verwacht, dat het zo zou worden. Toen Elsie had ver- Leid, dat zij bij mevrouw Yang ging wonen had hij ge- egd,. „Ik ben blij voor je. Maar je komt hier iederr lag. Ik kan je nog zien". „Natuurlijk", had zij gezegd. Maar het werd moeilijk om haar te zien te krijgen. Op sommige dagen ging Elsie met mevrouw Yang naar het bureau in de bovenstad en zij was muziek lessen gaan nemen. Met haar lessen en pianostudie en het comitéwerk kon zij maar zelden vroeg in de Chinezenwijk komen en zij moest zich haasten om voor het avondeten weer thuis te zijn. Sinds Tom naar het Technologisch Instituut in Brooklyn ging was ook zijn tijd bezet. Hij begon belangstelling voor radio te krij gen en liep daarnaast college in natuurkunde. Als hij vrij was en opbelde was Elsie meestal bezet Zij had bureauwerk of zij moest naar haar cursussen toe. En de zaterdagen en zondagen moest hij meestal in het restaurant helpen. Hij was dikwijls treurig en voelde, dat Elsie hem ontglipte. „Ik ben misschien niet goed genoeg", dacht hij bij zichzelf. Maar op een middag zei hij: „Elsie, ik ben vrijdagsavonds vrij. Kan ik dan weer les bij je komen nemen?" Hij zei het zonder de gretigheid van de vuri ge minnaar en Elsie voelde het. „Zeker", zei Elsie. Hij begon dus vrijdagsavonds naar haar toe te gaan en miste nooit. Als hij bij Elsie was voelde hij zich ge lukkig, maar hij sprak haar niet meer over liefde en zij vroeg niet waarom hij los van haar scheen te ra ken. Zij speelde de rol van de lerares en verwachtte van hem, dat hij de traditionele mannenrol van de aanbidder zou spelen. Maar hij kwam alleen maar om te werken, in hoofdzaak om onder haar leiding de schoonschrijfkunst te beoefenen. De grote moeilijkheid voor Tom was, dat zijn ge schreven lettertekens uit elkaar vielen. De schoon- schrijfkunst is even belangrijk voor een beschaafde Chinees als een correcte Engelse uitspraak voor een beschaafde Amerikaan, of een knap gezichtje voor een meisje, want men wordt er naar beoordeeld. Vanaf het ogenblik, dat Elsie voor de grap had gezegd, dat zij zijn handschrift aan haar moeder zou laten zien, had Tom geweten wat schoonschrijven betekende. Elsie leerde hem alle afkortingen, de gebruikelijke manieren waarop goede schrijvers de problemen op lossen van het letters schrijven, die zonder bepaalde weglatingen te vol zouden worden of hun samenhang verliezen. De kunst is moeilijk en de beoefening is een werk van jaren. Maar Tom ging vooruit. Zijn let ters werden redelijk en op sommige plaatsen opmer kelijk goed. Maar Elsie zag een verandering in hem. Als zij naar hem keek, vermeed hij haar ogen te ontmoeten. Had hij het te druk met zijn studie of was hij moe? Werd hij alleen maar ouder en minder uitbundig? Had hij het jeugdig vuur van de verliefde jongeling verloren? Elsie begreep hem niet. Zij zag de verandering in hem maar zij zei niets. (Wordt vervolgd) „Elsie, waarom verloven jullie je niet?" zei me vrouw Yang op haar gewone bruuske manier op een vrijdag nadat Tom weg was gegaan. Mevrouw Yang was een geboren koppelaarster. Zij vertelde dikwijls, dat zij zeven of acht huwelijken tot stand had ge bracht en dat zij allemaal een succes v/aren geworden. (Wordt vervolgd) ZATERDAG 18 OKTOBER Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met „De maanvogels", 20 uur. Concertgebouw: Mannenzangvereniging „Proza en Poëzie" geeft een concert, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie van werk van Peter Giltay tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van teke ningen en schilderijen van Harry Völker en Jan Campfens tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", alk leeftijden, 19.30 uur. Frans Halstheater: „Tamengo", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Overtreding artikel 251 bis", 13 jaar, 19 en 21.15 uur; „Tussen 14 en 17", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor Theater: „Fortu- nella", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De liefdesroman van een Ko ningin", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Het Don Kozakken- lied", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De onschuldige verrader", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Maigret zet een val", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Moord op de voor pagina", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenprogramma, 21 tot 22 uur. ZONDAG 19 OKTOBER Stadsschouwburg: De Haagse Comedie •net ..De maanvogels", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „Ten Bruggcn-Cate": Expo sitie van werk van O. C. R. L. van Benne- kom, Berna E. Braakman-Ten Bruggen- Cate en W. A. van der Colk, 14 tot 17 uur. „In 't Goede Uur": Expositi van werk van P Ier Giltay, 10 tot 22 uur. „Het Huis Van Looy": Expositie van werk van Jacobus van Looy en Willem de Zwart, 14 tot 17 uur. Kunst zaal „De Ark": Expositie van teke ningen en schilderijen van Harry Völker en Jan Campfens, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur. „De Hoofdwacht": Expositie B.N.A., ge opend dagelijks van 10 tot 12 en van 13.30 tot 16 uur. Vishal: Expositie van leden van „De Groep", 10 tot 17 uur. FILMS Cinema Palate: ,.De tien geboden", alle leeftijden, 14 en 19.30 uur. Frans Halsthea ter: ..Tamengo", 18 jaar. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Overtreding ar tikel 251 bis". 18 jaar, 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Fortunella", 14 jaar. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: ..De liefdesroman van een Koningin", alle leeftijden. 14. 16.15. 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: ..Het grote avontuur", 11 uur. „Het Don Kozakkenlied", alle leef tijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De onschuldige verrader". 14 jaar, 14, 16.15. 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Aïda", alle leeftijden, 11 uur: ..Maigret. zet een val", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Moord op de voor- nagnia", li jaar. 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert, 21 tot 22 uur. MAANDAG 20 OKTOBER Grote Kerk: Beiaardbespeling door Arie Peters, 15.30 tot 16.30 uur. Frans Halsmuseum: Kees Hana houdt zijn voordracht over „De natuur van zee, strand en duin", 20 uur. (Volksuniversiteit). TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Expositie van werk van Tacobus van Loov on Willem de Zwart, '0 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van schilderijen van Anihonia Visser en Her bert Olthuis. 9 fot 14 en 19 tot 22 uur. ..In 't Goede Uur": Expositie van werk van Peter Giltay. 10 tot 22 uur. Vishal: Expositie van leden van „De Groep", 10 tot 17 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", alk leeftijden, 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Tamengo", 18 jaar. 14.30. 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Overtreding ar tikel 251 bis", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: ..Fortunella", 14 jaar. 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „La Strada", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Het Don Kozakkenlied", alk leeftijden, 14. 16.15. 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Titanenstriid", 14 jaar, 14.30. 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Maigret zet een val", 18 iaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Mam'zelle Strip tease", 18 jaar. 20 uur. DTVERSEN In 't Goede Uur": Klassiek grammO- foonplatenconcert, 21 tot 22 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 4