TUiTJE - VELPON - TUITJE CHINEZENWIJK MADOEF EN MIRZA Fa. B. ENGELENBERG Agenda voor Haarlem Dr. J. Meijer maakt brief over Jacobus van Looy openbaar ,J#V en bondig Afscheidsrecital van Charles Panzéra „De Maanvogels" 7 Meer plus dan min Lyrische flitsen De radio geeft dinsdag T elevisie pro gramma ZEVENTIGER CONTRA TACHTIGER" Prof. Oud: „De jeugd gaat het socialisme verlaten7' Zes films gekozen als „de beste" te Brussel Voorstelling van de Haagse Comedie OFFICJëlf'ilÉRKBOP SIKKENS LAKKEN Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf DOOR LIN YU TANG Oorspronkelijke titel „Chinatown Family" MAANDAG 20 OKTOBER 1958 Johan Bodegraven zal in de komende winter als leider van de televisie-quiz van de N.C.R.V. optreden en hiermee is jjij zaterdagavond op vlotte wijze gestart. De quiz van Goos Kamphuis, waarbij een -ro'ot aantal medewerkers te pas kwam, jS sterk vereenvoudigd. Een klein groepje assisteerde Bodegraven bij het stellen van zjjn vragen in het spel „Plus of min". De drie deelnemers kregen dezelfde vragen gesteld en hadden gelijke kansen. Gerard Bekers had de regie, evenals bij de nieu- we rubriek, waarmee het programma be- '0n, getiteld „In het pothuis". De schoen maker Jan Alledag, vertolkt door Jan Hahn, kreeg Jan Blok, Allard van dei- Scheer en Kitty Jansen op bezoek. De schoenmaker had aardige woordspelingen in zijn gesprekken. Met belangstelling fcunnen de volgende afleveringen worden tegemoet gezien. Peter Zwart maakte een -oed interieur. Alfred Pleiter en Han Rensenbrink zet ten hun rubriek „Mijn hobby" voort, waar na in een uur „een reis om de wereld" yerd gemaakt voor tachtig ouden van óagen. Steye van Brandenburg en Her bert Joeks onmoetten. onderweg prima ar tiesten, die het programma op een hoog peil brachten. Het kwartet Van Wood, Bueno de Mesquita, Ans en Jaap Daniëls, jet Spaanse danskwartet Los Juncales, Frans Rafall, Piet Sybrancly en hel ge mengd koor uit het poppentheater Mikro- colis waren de voornaamste medewer kers. Als men in zo'n korte tijd alleen al tij wijze van spreken ropd moet, dan kan ;iet niet anders of er moet vaart inzitten. Dat was dank zij samensteller en regis seur Dick van Bommel het geval. Het programma was niet zo zoetelijk als het vorig jaar. Gelukkig heeft men het thans niet gezocht in de kwantiteit, maar in de kwaliteit. Het aantal amateurs was nu be perkt tot de ouden van dagen, die met spanning de belevenissen van de reizi gers volgden. Zondag konden de kijkers twee maal hun toestel aanzetten, in de morgenuren #Bl de requiemmis voor Paus Pius XII in de Pieterskerk te Rome mee te maken. In jet begin was er evenals za terdag- avond, toen Johan Bodegraven de sym pathieke prijs van de quiz meedeelde sen geluidsstoring. Zaterdag kwam de quizleider na afloop van het programma terug om de kijkers niet in het ongewisse te laten, gisteren werd het advies gegeven de Belgische radio aan te zetten. De uit- sending kwam behoorlijk over en het beeld was goed. Wie niet naar de Expo is geweest, kon tondagavond zien wat hij allemaal ge nist heeft in een uitvoerig filmoverzicht, dat de Vlaamse televisie had samenge steld. Het begon met de opening op 16 april door koning Boudewijn en gaf ver volgens van alle hoogtepunten wat korte flitsen, die een zeer lyrische commentator in sappig Vlaams van commentaar voor zag. Uiteraard kreeg men ook alle vorste lijke en andere prominente bezoekers te zien, alsmede kijkjes in de belangrijkste paviljoens. Het was een interessant film overzicht, degelijk voorbereid en voortref felijk toegelicht, hetgeen niet gezegd kan worden van de rechtstreekse reportage van de sluitingsavond: een reeks trieste, trage en soms erg wazige beelden van verlaten paviljoens en een handjevol mensen in de regen, die naar een vuur werk keken, dat blijkbaar niet de moeite waard was voor de cameraman om er veel aandacht aan te besteden. De uitste kende indruk, die de Belgen met hun filmoverzicht in het begin van de uitzen ding hadden gewekt, werd door deze vrij stuntelige reportage grotendeels te niet gedaan. Commentator Piet te Nuyl Jr. wist er kennelijk ook geen raad mee. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 M. 7.00 - 24.00 KRO. KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de ïeugd. '40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Licht baken causerie. 10.30 Gram. 11.00 Voor de vrouw, 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Art. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. 13.30 Dans- müz. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de wouwen van het platteland. 14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz. Rijksdelen Overzee: Kunst en vermaak in Suri name, door Ph. A. Samson. 18.00 Lichte muziek. 1825 In het brandpunt, caus. 18.30 Lichte muziek. 10.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Sportpraatje. 19.30 Gram. 20.30 Ja. met mij. 20.35 Cello en piano. 21.05 Aan de poorten van de nieuwe tijd, caus. 21.35 Sjmf.örkest. 22.10 Orgelconc. 22.40 Sportpraatje. 22.45 Avondgebed en liturg, kalend. 23.00 Nieuws. 2315—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een teek voor het geestelijk leven. caus. 10.00 Gram. 1G50 Voor de kleuters. 11.00 Kinderkoor. 11.15 Voerde zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regerings uitz.: Landbouwrubr.: 1. De hengsten keuring in Utrecht. 2. De zuiveldag in Appingedam. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Dansorkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade- órk. en soliste. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Hobo en P'ano. 16.00 Uw sieraad en uw zilver, caus. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dierenwereld *1 wij, caus. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 18.55 Paris vous Parle. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Voor de mili tairen. 19.45 Gram. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. Progr. 21,15 Gram. 21.45 Act. 22.00 Filmpraatje. 2215 Oude muz. 23.00 NieuwS. 23.15 Koersen te New York. 23.16 New York calling. 23.21—24.00 Met de Franse slag. "HUSSEL. 324 M. 1200 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerbericht. ■2.34 Pianospel (vervolg). 12 55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Tenor, luit en gitaar. 14.00 Schooi en 15.45 Orgelconc. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. "30 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 1710 Klarinet en P'sno. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 2,0or de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Caus. voor de middenstand. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Gram. 21.15 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22-15 Pianorecital. 22.44 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Fllmprogr. 2"35 Idem. 21.00 —22.30 Speelfilm. Een voor kunstminnend Haarlem ge reserveerde primeur het openbaar maken van een nog niet gepubliceerde brief, die de litterator Willem Paap in februari 1884 aan Vosmaer schreef over de Haarlemse dichter-schilder Jacobus van Looy vormde zaterdagavond het hoogtepunt van de belangwekkende cau- noogtepunt van de b serie, die dr. J. Meijer in het „Huis Van Loov" in Haarlem voor leden van de gelijknamige stichting en van de Volks universiteit heeft gehouden. Alvorens dr. Meijer zijn lezing begon, die hij hield onder de titel „Zeventiger contra tachtiger" en waarin hij de figuren van Willem Paap en Jacobus van Looy naast, maar méér nog: tegenover elkaar stelde, werden de aanwezigen welkom geheten De grote liederenzanger Charles Auguste Louis Panzéra gaat afscheid nemen van het concertpodium. In het besef, dat de tijd hem eens een onverbiddelijk halt zal toeroepen op de levensweg, die hij als zanger zovele jaren mocht gaan, is de kun stenaar begonnen met een afscheidstour- née in ons land. Het eerste recital daar van werd zondagavond voor de AVRO- microfoon gegeven en ongetwijfeld hebben talrijke bewonderaars en vrienden van de nobele zanger geluisterd naar zijn voor drachten en daarin weer de meester van het lied herkend. Maar ook zullen zij zich afgevraagd hebben, waarom het afscheid nu al moest komen. Want uit de technisch volmaakt beheerste zang, met de sublieme eenvoud van expressie in de zegging van het woord, bleek toch zeker niet de nood zaak van een artistiek vaarwel. Charles Panzéra zong, begeleid door Magdeleine Baillot-Panzéra aria's en lie deren, waarmede hij zijn naam groot heeft gemaakt. Twee aria's uit opera's van Lul- ly vormden de inzet van deze gave zang voordracht. Stille weemoed en verlangen naar een ver geluk klonken uit de aan grijpende vertolkingen van drie liederen van Franz Schubert, met „Chanson espag- nole" van Maurice Ravel en „Le faune" van Claude Debussy bracht hij de spranke ling van de moderne Franse kunst en ten slotte deed de zanger zijn luisteraars mee- dromen bij de innige romantiek van de Nocturne van Gabriel Fauré en met Sou venir van Lalo. Talloze vrienden heeft Panzéra in de ruim dertig jaren, dat hij contact met ons land heeft gehad verworven. Voor hen was het ongetwijfeld een grote verrassing door de zanger in het Nederlands te wor den toegesproken. In verscheidene steden van Nederland hoopte hij hen nog te ont moeten, wanneer hij daar een afscheids concert komt geven. En daarna zal ook de zang van Charles Pauzéra tot een her innering geworden zijn. die bij hei komen, van nieuwe generaties zal verflauwen en tenslotte verdwijnen. Charles Panzéra heeft als elk groot kun stenaar zijn zending vervuld: hij heeft ons schoonheid gebracht en ons leven kunnen verrijken en verdiepen met een onver gankelijk geluk en daarvoor blijven wij hem dankbaar. Golfbreker door drs. B. Rijdes, waarnemend voorzitter van de stichting, die dit, deed in plaats van de kortelings benoemde, doch nog niet ge- installeerde voorzitter, de heer S. Koster. Dr. Meijer deelde allereerst mede, dat hij zijn voordracht wilde opdragen aan iemand, die „kosmisch in Haarlem leefde en in feite ook niet weg te denken is uit al die plaatsen, waar Haarlem zo sterk leeft": dr. C. Spoelder. Als uitgangspunt van zijn lezing had spreker het boek van G. H. 's Gravezande over de geschiedenis van „De Nieuwe Gids" gekozen. Dr. Meijer achtte dit boek, dat men moet zien als een aanval op de per soonlijkheid van Willem Kloos, van litte ratuur-historisch standpunt bezien verwer pelijk om zijn hopeloze kleinburgerlijkheid. Het schept echter beelden, die afwijken van het gebruikelijke en het brengt boven dien een aantal gegevens naar voren over de personen, die de beweging der Tach tigers vormden. Bijna analoog aan de „neurasthenische" figuren in het boek van Swart Abrahamsz, dat geldt als aanval op Multatuli, spreekt 's Gravezande van „neurotici". „Het creatieve dichterschap" aldus stelde dr. Meijer „is echter in diepste wezen alleen maar een begrip, dat binnen de neurose valt". 's Gravezande heeft ieder inzicht in de gespletenheid van Kloos gemist, wanneer men de Tachtigers wil benaderen, dan mag men dit alleen doen met inachtneming van hun eigen tijd. Hun persoonlijkheid en extravaganties mag men niet losmaken van de decadente sfeer, waarin deze artisten leefden. Zonder Kloos zou de Beweging van Tachtig ondenkbaar zijn geweest. Hij gaf inhoud aan het leven van figuren als Jacobus van Looy". Deze Haarlemmer en de Winschoter Wil lem Paap ontmoetten elkaar waarschijnlijk voor het eerst in 1883. Met zijn gespleten heid en onvrede met de wereld was Paap een andere figuur dan Van Looy, die veel harmonischer in het leven stond en nooit die geweldige botsingen met vrienden had. die in het leven van Paap voorkwamen. In één opzicht raakten zij elkaar, aldus spre ker, die op dit punt, van zijn lezing ge komen, de reeds genoemde brief van Paap aan Vosmaer over Van Looy openbaar maakte. De klassetegenstellingen tussen de Tach tigers hebben een rol van betekenis ge speeld, aldus spreker. Op het punt van hun milieu hadden Van Looy en Paap zeker contact, Paap was het kind van een prole tarische plattelands-Groninger en Van Looy begon zijn loopbaan als letterzetter en was daarna rijtuighersteller. Paap tipt dit aan in zijn brief aan Vos maer, waarin hij deze op een komende tentoonstelling in Den Haag van Van Looy's schilderij ..Eva bij het lijk van Abel" wijst. Paap schrijft verder dat Van Looy. toen hij reeds aan de Academie schilderde, tot laat in de nacht Frans, Engels en Duits leerde en dat hij, in de eerste taal, verzen maakte. Tot, 1886 moeten Paap en Van Looy goede vrienden zijn geweest, hoewel er ook conflicten waren. In dat grote, eerste jaar van ..De Nieuwe Gids" trad Paap gedepri meerd terug. De Nieuwe Gidsers voelden, dat hij eigenlijk geen Tachtiger was, maar een Zeventiger, in diepste tyezen een-anar chist. Zij konden zijn geluid niet, accep teren. Het moet bij Paap kwaad bloed hebben gezet, dat zijn aartsvijand Lodewijk van Deyssel, in 1890 en 1896, Jacobus van Looy op buitengewone wijze huldigde. Paap heeft Van Looy in zijn sleutelroman ..Vincent Haman" een plaats gegeven. Hier_ in komt Van Looy drie maal voor. Vooral de wijze, waarop hij daar geplaatst is, moet Prof. mr. P. J. Oud. voorzitter van de VVD-fractie in de Tweede Kamer, heeft voor de leden van de afdeling Rotterdam van zijn partij, een overzicht gegeven van de verschillende kabinetten, die in de jaren na de bevrijding hebben geregeerd. Volgens hem bevinden de socialisten zich in een onaangename positie, omdat hun tijd voorbij is en de jeugd bezig is het socialisme te verlaten. „Partijen, die uit sluitend in het verleden leven" en daar toe rekende prof. Oud zowel de socialisten als de anti-revolutionairen „hebben de jeugd niets te bieden, want. de jeugd leeft voor de toekomst". Prof. Oud zag derhalve achteruitgang in stemmental voor deze beide partijen in het verschiet. De overheid heft hoge belastingen, maar het is haar vrijwel onmogelijk, reserves te maken. Daarom kan prof. Oud niet ge loven in socialistische maatregelen die uitvoering van grote overheidswerken in een dalende conjunctuur beogen. De grote taak van de overheid is, aldus prof. Oud. ons te beschermen tegen machtsgroepen. Ti 4-8 „Meester", zei Madoef, „zou het kunnen zijn: de zon en de maan?" „Jaje hebt gelijk!" riep Azamir verheugd uit. „Wat knap van je, daar was ik niet op gekomen!" Natuurlijk was Madoef niet zelf op dat antwoord gekomen; Mirza had het hem in gefluisterd. Maar Azamir wist niet beter, of zijn bediende had de oplossing gevonden. En zo had Madoef telkens weer aan de slimheid van zijn kleine muis Mirza te danken, dat zijn meester heel tevreden over hem was. 4849 Advertentie Op de zaterdagavond gehouden slotzitting van 't filmfestival op de Brusselse wereld tentoonstelling, zijn de volgende zes film werken gekozen uit de twaalf die als „De beste films van alle tijden" aangewezen waren. Ze zijn in willekeurige volgorde: Potemkin van de Rus Eisenstein (1925); La grande illusion van Jean Renoir (1937); De moeder van Poedovkin (1926); Het lijden van Jeanne d'Arc van de Deen Dreyer (1928): The gold rush van Chaplin (1925) en Ladri di biciclette (Fietsendieven) van De Sica (1948). De internationale beoordelingscommissie vond het ondoenlijk een der twaalf als de „beste van alle tijden" aan te wijzen, ge zien de grote verschillen. Onze filmredacteur tekent hierbij aan: Men kan de beslissing van de jury prij zen als een daad van verstandige mannen. De jury oordeelde terecht dat de keuze, door de historici gemaakt, een onzuiver beeld gaf van de werkelijke „krachtsver houdingen" in de filmproduktie na zestig jaar filmgeschiedenis. Niet alleen dat de keuze de films uit de stomme periode verre bevoordeelde boven die uit de tijd daarna, ook het totaal ontbreken van de documen taire film pleit tegen de keuze der twaalf beste. Men is dus tot een compromis ge komen en heeft zes films als uitzonderlijk willen onderscheiden. De grootste waar dering is uitgegaan naar Dreyers „Jeanne d'Arc", maar de jury heeft de film ten slotte toch niet boven de vijf andere willen stellen. Wie onze beschouwingen over de Confrontatie te Brussel heeft gelezen, zal begrijpen dat wij ons met dit standpunt zeer wel kunnen verenigen. zeer zinrijk worden genoemd, aldus dr. Meijer, die op interessante wijze betoogde, dat de figuur Ruygrok uit de roman van Willem Paap identiek kan zijn met Jacobus van Looy. Drs. Rijdes dankte de inleider voor zijn van diepe kennis en groot inzicht getuigen de voordracht en in het bijzonder voor de primeur van een nog niet gepubliceerd fragment uit de letterkundige geschiedenis. De Franse auteur Marcel Aymé is een vindingrijk heer. Zijn blijspel „De maan vogels" dat zaterdag- en zondagavond door de Haagse Comedie in de Haarlemse stads schouwburg werd opgevoerd, legt van die eigenschap onverbloemd getuigenis af: het is een mengeling van trivialiteit, spitse humor en grappenmakerij, een opvlucht in de irrealiteit bij de gratie van onze binding aan moeder aarde. Op een Frans lyceum ontdekt de surveillant, mijnheer Valentin, dat hij het vermogen bezit mensen in vogels te veranderen. Hij begint met. de leraar Bobignot, die wat al te veel aandacht be steedt aan de secretaresse van de directeur. De leraar wordt een vogeltje. Valentin is verliefd op de secretaresse. De jongeman nen. die het wulpse wezentje met hun adoratie komen lastig vallen, zijn daarom gedoemd ook vleugels en veren te krijgen. Zelfs de vrouw van de directeur ontsnapt niet aan dit lot. Om dat laatste te kunnen begrijpen, dient men te weten dat Valentin de schoonzoon is van de directeur en schoonmama noga] van hem is gechar meerd. Enfin, het hek is dan van de dam en als we aan het vierde bedrijf toe zijn. heeft de tovenaar Valentin een ware slach ting aangericht. Wie hem ook maar even niet bevalt, wordt een vogel. Dan verschijnt de nieuwe maan. De toverkracht verdwijnt. De vogels veranderen weer in mensen. Maar zie: het zijn vrolijke en opgewekte mensen, die blijkbaar de beste herinnerin gen behouden aan de tijd die zij al piepend, wiekend en wurmpjes etend, doorbrachten. Natuurlijk komt er wat filosofie aan Valentins toverdaden te pas: hij gelooft dat jes.als vogel-gelukkiger bent. Naar dat ge loof handelt hij en hebben wij maar te aanvaarden. Wat we aanvaarden is een heieboel onzin in een luchtige uitmonste ring, een soort onbloedige Arsenicum en oude kant-affaire, niet zelden grof, niet zelden geestig, echt een stuk, waar je niet zwaar tegen aan moet zitten kijken. Men neemt er niets van mee naar huis, zelfs niet de herinnering aan toneel. Dat er toch toneel voor gespeeld moest worden is een soort paradoxaal compliment, dat wij de Haagse Comedie maken, al zij direct ge zegd. dat het geen moeilijke opgave was en een zekere nonchalance dat verraadde. De directeur van Frans van der Linger is een gewiekste typering, met veel routine ge pleegd. net zo listig in elkaar gestokken als de Valentin van Luc Lutz, die al even moeiteloos geschiedt. Op hetzelfde plan bewegen zich Do van Stek. .Toekie Broedelet en Annet Nieuwenhuyzen. De frivole secre taresse bleek aan Maria de Booy wel be steed. Van de vele verdere medespelenden trad dan nog Jules Croiset op de voor grond. De regie van Paul Steenbergen was vooral in tempo en toon te merken Alleen de verstaanbaarheid liet te wensen over Zoals deze vogeltjes gebekt waren kon men ze soms nauwelijks verstaan. P. W. Franse Jehova's getuigen. De halfjaarlijkse conferentie van Jehova's getuigen, waar meer dan 1000 personen worden verwacht uit Noord- en Zuid-Holland, wordt van 1416 november in de veilinghallen aan de Bestevaerstraat te Alkmaar gehouden. Het doel is „de aanwezige christelijke wer kers een vast fundament te geven door bijbels onderricht en hen behulpzaam te zijn de kwaliteit van hun prediking te verbeteren en te vergroten". Feest op Loevestein. Zaterdagavond werd op slot Loevestein het zilveren hu welijksfeest gevierd van mr. L. J. R. J. ridder van Rappard en mevrouw E. van Rappardbaronesse van Hardenbroek. Mr. Van Rappard is burgemeester van Gorin- chem en slotvoogd van Loevestein. Onder de gasten bevonden zich Koningin Juliana, Prins Bernhard en de prinsessen Beatrix en Irene. Het oude slot was luisterrijk ver sierd en prachtig verlicht. Crematorium te Groningen. In de jaarvergadering van de Vereniging voor Facultatieve Crematie is besloten 30.000 uit te trekken voor de voorbereiding van de bouw van een crematorium te Gronin gen. Dit crematorium zal worden gebouwd door een nieuwe vereniging met als leden de Vereniging voor Facultatieve Crematie en de Arbeidersvereniging voor Lijkver branding. De kosten van het nieuwe cre matorium worden geraamd op f 1.270.000. Advertentie Doelstraat 39 - Haarlem Tel. 15232 - STOFBRILLEN MASKERS 68. Elsie bloosde. Zij legde uit, dat Tom nog studeerde en zij wist niet zeker hoe lang het zou duren voordat hij naar China terug kon gaan en of hij eigenlijk wel naar China terug wilde en dat zij alleen met een man wilde trouwen, die bereid was naar China te gaan en met haar moeder samen te wonen. „Ik heb de laatste tijd wel gemerkt, dat Tom gedeprimeerd is en zich meer terugtrekt. Ik geloof wel, dat hij nog van mij houdt, maar het is niet meer zoals vroeger". „Heb je hem ontmoedigd?" „Ik heb niet ja en niet nee gezegd. Hij zei, dat hij zou wachten en nu heeft hij een paar maal gezegd, dat hij niet goed genoeg voor mij is. Mevrouw Yang, mijn moeder is ver weg en ik heb niemand met wie ik hierover kan praten". „Elsie, laat mij je helpen. Heeft hij je de laatste tijd nog gevraagd?" „Nee, de laatste tijd niet rr»eer. Het is net of hij alles in zichzelf opsluit. Wat denkt u ervan?" „Dat hangt er van af wat hij in zichzelf opsluit". „Hoe moet ik dat weten? Hij lijkt zo gespannen". „Waarover?" „Misschien over zijn studie. Soms word ik verte derd als ik zijn gezicht zie. Vindt u hem niet een beetje vreemd?" „Wat is er vreemd of niet goed aan als hij inge spannen met zijn studie bezig is? Misschien is hij nerveus doordat hij voortdurend probeert je waardig te zijn. Elsie, je bent een jong meisje. Je begrijpt het hart van de jongeman nog niet. Misschien is dat een goed teken. Een jongeman wordt meestal een beetje bang voor het meisje, dat hij werkelijk lief heeft en jij bent geen gewoon meisje. Ik ben er zeker van, dat hij je in stilte aanbidt. Ik kan mij heel goed voorstellen wat hij probeert te doen. Elsie, je bent eenentwintig. Maak niet de vergissing van zoveel jon ge meisjes, die geen besluit kunnen nemen. Ik weet zeker, dat hij erg intelligent is". „Ja, dat is zo". „Hij is intelligent en ernstig en anders dan de mees ten en hij is verliefd op je. Wat wil je nog meer?" Zij keek op. Mevrouw Yang leek zo vol vertrouwen te zijn. Zij was blij, dat iemand voor haar wilde be sluiten. „Waarom gaat hij niet met je uit?" vroeg mevrouw Yang. „Misschien heeft hij het te druk en zijn week-ends zijn bezet. Wij maakten vroeger heerlijke zondags wandelingen samen". „Waarom vraag je het hem niet?" „Dat doe ik niet. Een meisje hoort niet te vragen. Hij moet mij vragen". Als op ditzelfde ogenblik Tom haai zou vragen met hem in de regen uit te gaan zoals vroeger, of een van die onbezorgd gezellige tochtjes te maken, zou zij alles laten schieten en met hem meegaan. Maar Tom had het haar niet gevraagd. „Kan het je schelen, dat hij uit een wasmannenge- zin komt?" vroeg mevrouw Yang. „Nee". „En je moeder?" „Ook niet. Mevrouw Yang, mijn moeder lijkt een beetje op u". „Als ik je moeder was, zou ik je aanraden hem te accepteren". „Ik zal haar nog eens schrijven en haar vertellen wat u zegt. Mag ik u mijn moeders brieven laten lezen?" Elsie liet mevrouw Yang brieven zien, die Tom niet had gezien. De moeder en de dochter schreven elkaar als twee vriendinnen, behalve de aanhef. „Mijn kind, op het kiekje, dat je mij gestuurd hebt, zie ik, dat die jongeman goede oren en een goede kin heeft. Ik maak mij werkelijk zorgen over die kwestie. Ik weet niet of het dwaas van je is hem lief te hebben of dwaas hem te weigeren het is misschien wel het laatste. Het is goed om dwaas te zijn. Ik geloof, dat ieder jong meisje zo nu en dan dwaze ideeën moet hebben. Ik ben ook dwaas ge weest toen ik een jong meisje was en je vader ont moette. Ik ben met hem getrouwd en ik heb er nooit spijt van gehad. Als je je erg gelukkig voelt als je dwaas bent, zeg hem dan, dat je met hem zult trouwen. Denk niet aan mij. Ik kan toch niet je hele leven met je samen blijven?" Mevrouw Yang glimlachte en Elsie zei: „Nu ziet u het. Zo is mijn moeder. Vindt u haar niet lief om zulke dingen te zeggen?" Elsie vertelde haar met een lachje, dat toen haar ouders aan de boot waren gekomen om afscheid van haar te nemen, moeder en dochter sa men wel een half uur hadden gehuild. Zij waren zo dol op elkaar. In een andere brief schreef haar moeder: „Mijn kind, verlies je hoofd niet. Je zei dat hij „zo'n engel" was dat maakt mij een beetje wan trouwend. Drink de wijn met kleine teugen en als hij geen kwade gevolgen voor je heeft, maar je ai- leen maar warm en prettig maakt, ga dan voort. Dat is het stempel van een goede wijn en het teken van een mooie liefde, die duurzaam zal zijn. En laat je niet beïnvloeden door de film en slechte romans waarin de held en de heldin dolverliefd op elkaar worden. Ik hoop, dat je jongeman niet tot dat soort minnaars behoort. Ik vond het sympathiek toen ik hoorde, dat hij je op klaarlichte dag in het water gevraagd heeft en niet bij maneschijn. Dat bewijst, dat zijn hoofd helder was toen hij je vroeg en dat je er zelfs in de zon lief uitzag". Elsie vouwde de brieven zorgvuldig dicht nadat zij ze had laten lezen en toen zij ze mee naar haar kamer nam zag mevrouw Yang een zachte uitdrukking op haar gezicht, die zij nog niet eerder gezien had. Zij begreep heel goed waarom Elsie bij zulk een moeder wilde blijven. Op een avond had mevrouw Yang Tom opzettelijk le eten gevraagd en kon hij voor een keertje het res taurant in de steek laten. „Kom, Elsie, zing wat voor ons," zei mevrouw Yang na het avondeten. In mevrouw Yangs huis werd geen jazz gespeeld. Elsie zelf begreep er niets van en zij wist, dat Tom er niet van hield. Zij kende een paar oude volksliedjes uit een andere tijd, liedjes, die geschreven waren toen de zielen der mensen niet hunkerden naar het woeste ritme van onze tijd, toen de oren gevoelig wa ren voor fijnere klanken en melodieën. Elsie had nooit zangles gehad, maar in deze beslo ten ruimte klonk haar zachte stem allerliefst Zij zong graag oude liedjes, muziek die lieflijk en weemoe dig en sentimenteel en zacht was, „Carry me back tot old Virginny" en „Whispering Hope" en „Solvejg's Lied", dat zij uitstekend weergaf. Zij was op haar best als zij voor zich heen neuriede en haar omge ving vergat. (Wordt vervolgd) MAANDAG 20 OKTOBER Frans Halsmuseum: Kees Hana houdt zijn voordracht over „De natuur van zee, strand en duin", 20 uur. (Volksuniversiteit). TENTOONSTELLINGEN Kunstzaal „De Ark": Expositie van schilderijen van Anthonia Visser en Hor- bert Olthuis, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur. „In 't Goede Uur": Expositie van werk van Peter Giltay, 10 tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", alle leeftijden, 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Tamengo", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Overtreding ar tikel 251 bis", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Fortunella", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „La Strada", 18 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Het Don Kozakkenlied", alle leeftijden, 14, 16.15. 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Titanenstrijd", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Maigret zet een val", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Mam'zelle Strip tease", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert, 21 tot 22 uur. DINSDAG 21 OKTOBER Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met „Heeft iemand nog iets", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Exnositie van teke ningen van Peter Giltay, 10 tot 22 uur. Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk van Anthonia Visser en Norbert Olthuis, 9 tot 14 en 19 tot 22 uur. Vishal: Expositie van leden van „De Groep" tot 10 november. Huis Van Looy: Expositie van Jacobus van Looy en Willem Zwart, 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. FILMS Cinema Palace: „De tien geboden", alle leeftijden. 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Tamengo", 18 jaar, 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „Overtreding artikel 251 bis", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Fortunella", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: Tweede lezing in de wereldreizigersserie over „De eerste Andes-expeditie", 20.15 uur. Rem brandt Theater: „Het Don Kozakkenlied", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Titanenstrijd", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Maigret zet een val", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: Voor het r.-k. Blin deninstituut wordt het toneelstuk „St. Odilia" opgevoerd, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenconcert, 21 tot 22 uur. Frans Halsmuseum: In de serie „Leven de schrijvers" leidt drs. B. Rijdes de auteur H. Lampo in, die iets over zijn werk zal vertellen, 20 uur. (Volksuniversiteit).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 7