YLCOTjE-VELPON VLOOTJE
LiJtiliN ÜZ/JiAJAI W IJ K
MADOEF EN MIEZA
Agenda voor
Haarlem
TTUT T1YT IET* T17 TM \~&7 T T W
Kort en bondig
Meer verontwaardiging
tegen Pasternak
4
Niet goed, niet slecht
GARAGE DEN HOUT
Televisie zendt trekking
„Actie Bijstand" niet uit
A andacht voor provincies
en emigranten
De radio geeft dinsdag
T elevisie pro gramma
IQ een fopspeen
voor intellectuelen
Nationaal concours van
lichte muziek
in Amsterdam geopend
Staatssecretaris Van Veen
beëdigd
Nieuw Tweede-Kamerlid
Schepen voor Indonesië
DE KUNST VAN IMRE NAGY
Grammofoonnaald maakte
straatarme weduwe tot
miljonaire
DOOR LIN YU TANG
Geautoriseerde bewerking uit het Amerikaans door E. Veegens-Latorf
Oorspronkelijke titel
„Chinatown Family'*
Rapport van C.HAJ.
MAANDAG 27 OKTOBER 1958
Omdat prof. Van der Holk verhinderd
was zijn „gesprek aan de schrijftafel" te
houden en Eli Asser in zijn eigen huis
kamer hem verving, kon men het verschil
in schrijftafel constateren. Die van Eli
Asser laat blijkbaar geen spreken toe: het
was een ontstellend gezwets dat door de
regisseur haastig werd uitgedraaid. En
kele liedjes uit „Waterproef" van Benny
Vreden wei-den door hem en zijn ensemble
uitgevoerd. Daarna volgde een éénaktertje
van Berend Boudewijn. door hemzelf met
Nellie Wiegel gespeeld. Beide programma
onderdelen waren niet vervelend en niet
leuk. Het eerste bleek mat en een beetje
flauw, het tweede te juveniel en gezocht.
„De oude draaidoos" is altijd geslaagd. De
avond, die precies op tijd eindigde, werd
besloten met een gevarieerd programma,
waarin de zangeres Doreen Hume haar
niet meer al te beste stem liet horen, de
acrobaten „The Domenech" uit Cuba ge
spierde krachtpatserij lieten zien, de mime
Rob van Reyn een zeer geestige parodie
op de pianist Paderewsky leverde, Bengt
Halberg wat intiem pianospel speelde en
Frans Poptie met de zijnen alles aaneen
musiceerde. Het was weer een typische
VPRO-avond: niet goed genoeg om blij
over te zijn en niet slecht genoeg om
wrevel te wekken.
Beeldschermer
Advertentie
ENKELE KARAKTERISTIEKEN
van de RENAULT DAUPHINS
Prachtige wegl'gging. Minimum wegenbelas
ting. 6 a 7 L. op 100 K.M. Trekt en is
geruisloos als een 6-cylinder 6 maanden
fabrieksgarantie incl. arb.loon. Goedkoop in
aanschaf: f 5745.Elegant.
Telefoon 12138 en 15056.
De trekking van de „Actie Biistand"-
verloting zal niet door de televisie worden
uitgezonden ondanks het feit, dat op de
loten staat vermeld dat dit wel het geval
zal zijn.
De Nederlandse Televisiestichting deelt
mede, dat de organisator van de „Actie
Bijstand" inderdaad een verzoek heeft in
gediend om aan de bekendmaking der
prijzen een televisie-uitzending te wijden.
Men zou dit verzoek in overweging hebben
genomen, als niet het IKOR al op een eer
der tijdstip verzocht had op dezelfde dag
een t.v.-uitzending te mogen verzorgen in
verband met de Hervormingsdag. Op de
avond van 31 oktober, waarop in het Kur-
haus te Scheveningen de uitslag der loterij
bekend zal worden gemaakt, zal namelijk
een herdenkingsdienst uit de Kruiskerk te
Amstelveen door de televisie worden uit
gezonden. Dit verzoek van het IKOR was
veel eerder dan dat van de „Actie Bij
stand" gedaan.
Friesland opent de rij van provincies,
waaraan Radio Nederland Wereldomroep
in het komende seizoen aandacht zal be
steden in een nieuwe serie programma's
„Provincies presenteren zich". Friesland
gaat aan de kop, omdat deze provincie naar
verhouding de meeste emigranten aan het
buitenland heeft afgestaan. Daaruit blijkt
meteen, dat de nieuwe serie vooral is ge
richt op de emigranten uit de betrokken
provincie, al zullen zij ook voor andere
luisteraars interessant zijn.
De serie wordt uitgezonden op iedere
eerste maandag van de maand er Fries
land begint op maandag 3 november.
In aansluiting hierop komt elke- eerste
dinsdag van de maand, voor het eerst dus
op 4 november, een groetenprogramma
voor emigranten, naar analogie van de
sinds jaren bestaande groetenprogramma's
voor zeevarenden. Die groeten zullen be
stemd zijn voor emigranten over de gehele
wereld, die dan de stemmen kunnen horen
van hun familie in ons land. Het is natuur
lijk niet mogelijk alle emigranten stemmen
van thuis te laten horen: voor elk emigra-
tiegebied zullen per programma ongeveer
twintig personen aan het woord kunnen
komen. De groeten worden opgenomen in
de betrokken provincie en worden zoveel
mogelijk omlijst met muziek uit dezelfde
streek.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram. 11.00 Voor
de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert,
caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act.
13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen-
nieuws. 13.30 Amus.muz. 14.00 Gram. 14.05 School
radio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Ge
varieerd progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zie-
kenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitzend.: Rijksdelen Overzee Het Suri
naamse bos - van natuur tot cultuur, door drs. J.
P Schulz. 18.00 Lichte muziek. 18.20 K.V.P.. pol.
caus. 18.30 Metropole-ork. en soliste. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.20 Sportpraatje. 19.30 Gram. 20.30 Ja,
met mij. schets. 20.35 Pianokwartet. 21.05 Aan de
poorten van een nieuwe tijd, caus. 21.35 Concert
gebouworkest. 22.05 Dubbel-kwartet. 22.20 Gram.
22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15
—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 3.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 v. d. vrouw. 9.15
Gram. 9.25 Omr. koor. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Gram. 10.50 v. d, kleuters. 11.00 Pianorecital.
11.15 v. d. zieken. 12.00 Amus. muz. 12.20 Rege-
ringsuitz.: Landb. rubriek: Landschap en ruil
verkaveling. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Dansmuz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20
Metropole ork. 13.55 Beursber. 14.00 Viool, alt
viool en cello. 14.40 Schoolradio. 15.00 v. d.
vrouw. 15.30 Gram. 16.00 Samen en toch alleen,
caus. 16.15 Gram. 16.30 v. d. jeugd. 17.30 Jazzmuz.
18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Fabrieks Fan
fare. 13.55 Paris vous parle. 19.00 v. d. kleuters.
19.05. Gevar. progr. 20.00 Nws. 20.05 Cabaret.
20.55 Gram. 2l".45 Act. 22.00 Toneelbeschouwing.
22.15 Pianorecital. 23.00 Nws. 23.15 Koersen v.
New York. 23.16 New York calling. 23.21 Gram.
23.30—24.00 Bedgeheimen.
Eurovisie: 11.15—12.30 Londen: Opening v. Par
lement.
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Het zwarte
woud. 20.45 Documentair progr. 21.00 —22.30 Film.
De AVRO heeft nu ook zijn derde pro
gramma, beter gezegd zijn derde pro
grammaatje, want. het overschrijdt de
dertig minuten niet en figureert slechts op
ongeregelde tijden in de omroepgidsen.
Samensteller Jan van Herpen noemde het
IQ 125 en had bij voorbaat van zijn luis
teraars zo'n hoge pet op, dat hij het niet
nodig vond deze hiëroglifische aandui
ding nader te verklaren. Inderdaad is dit
programma aan de bezitters van een
meer dan middelmatige intelligentiequo
tiënt voorbehouden. Wij hebben deson
danks afgestemd op het eerste specimen
van deze poging om tegemoet te komen
aan de wensen dergenen, die het radiopro
gramma van een vervlakkende inhoud
vinden. De eerste aflevering van IQ 125
bleek te behelzen: een bespreking van een
essay van Virginia Woolf door een hoog
leraar, een bespreking van een bundel
Italiaanse gedichten met bijbehorende
vertalingen door een andere hoogleraar,
de bespreking van een wijsgerig werk van
een Franse auteur door een Belgische let
terkundige, een gedicht van een Ameri
kaanse dichteres en een in B.B.C.-Engels
voorgedragen cursiefje. Daar een en an
der de verbindende muziek niet kon ont
beren, IQ 125 of niet, bedroeg de aan elk
onderdeel bestede tijd nauwelijks 6 minu
ten.. Wij moeten toegeven dat de „ver
vlakking van het omroepprogramma" zo
bijzonder economisch bestreden wordt.
Wanneer men niet over IQ 125 beschikt,
zal men niet kunnen begrijpen dat een
bonte dinsdagavond van twee uur geneu
traliseerd wordt door een causerietje van
zes minuten, op voorwaarde slechts dat
dat in net Engels wordt gehouden.
We vrezen intussen ernstig, dat de pro
grammaleiding van de AVRO weer eens
de schone schijn met het wezen van de
„ontvlakking" heeft verward. De vervlak
king van het radioprogramma bestrijdt
men namelijk niet door het houden van le
zingen in vestzakformaat door raffelende
professoren over onderwerpen, waarvoor
alleen die kleine minderheid belangstel
ling heeft die toch al de in dergelijke za
ken gespecialiseerde tijdschriften leest.
Vervlakking kan men niet alleen bestrij
den, maar zelfs voorkomen door critisch
te staan tegenover teksten en partituren
welke voor amusementsprogramma's be
stemd zijn en door in begrijpelijke taal te
spreken over allerhande kunstuitingen, zo
dat deze voor een groter publiek toeganke
lijk worden dan thans het geval is. De
„Artistieke staalkaart" van de VARA, de
diverse instructieve muziekuitzendingen
van Rutger Gchoute en dergelijke zijn
voorbeelden van programma's welke de
vervlakking heel wat effectiever bestrij
den dan IQ 125. Het is natuurlijk moge
lijk, dat. er mensen zijn die het juist een
teken van vervlakking vinden wanneer de
grote massa zich interesseert voor toneel,
ballet, muziek of beeldende kunst. Op een
hoogvlakte valt een berg minder op dan
in de polder, denken zij, vergetende dat
men op een hoogvlakte aanzienlijk meer
kans maakt een berg tegen te komen dan
drie meter onder de zeespiegel. En wie
eer wil bewijzen aan de bergen van kunst,
wetenschap er wijsheid kan zich daarvan
niet afmaken met een praatje van zes mi
nuten, dat, wanneer het maar wat minder
vreemde woorden bevatte, in de reeds ge
noemde populaire opvoedende program
ma's zeer goed zou passen.
Het buitenland biedt volc'oende voor
beelden om te weten dat het ook anders
kan. De Westduitse zenders behandelen in
hun „Nachtstudio" een afgerond onder
werp gedurende ten minste een half uur,
maar soms zelfs gedurende anderhalf uur.
Van het Derde Programma van de Engel
se omroep is de diepgang algemeen be
kend. Datzelfde geldt voor de Franse om
roep met zijn dagelijks „Uur (en het is
ook werkelijk een uur) van de Franse cul
tuur" en wekelijkse uitzendingen als „Ge
dachten en mensen" van Jean Amrouche
en „Thema's en controversen". In laatst
genoemde uitzending worden tal van
vraagstukken van wijsgerige, wetenschap
pelijke en kunstzinnige aard in discussie
vorm aan de orde gesteld. Die uitzendin
gen zijn zeker niet voor een breed publiek
bedoeld, al wordt dat niet door de bena
ming bij voorbaat uitgesloten, maar de
groep waarvoor ze wel bestemd zijn komt
in ëlk geval aan haar trekken en wordt
niet bedot met een fopspeen.
Go Lf breker
In de concertzaal te Naaldwijk zal op
donderdag 30 oktober een nationaal con
cours voor lichte muziek gehouden wor
den. Hieraan zullen slechts die orkesten
deelnemen die bij voorgaande concoursen
in ons land ereplaatsen hebben bezet. Als
intermezzo zal de „Nederlandse Elvis Pres
ley" Henri Dilon uit Delft optreden.
De voorzitter van de Zweedse Akademie.
die de Nobelprijzen toekent, dr. H. S. Ny-
borg, heeft aan United Press International
meegedeeld, dat. de Russische auteur Boris
Pasternak tien jaar geleden ook reeds kan
didaat was voor de hem thans toegekende
onderscheiding, dus voordat hij „Dr. Sji-
vago" schreef. Deze roman heeft echter
bij de toekenning van dit jaar niet de door
slag gegeven, aldus dr. Nyborg.
De Zweedse Akademie ontving zater
dag van de auteur een in het Engels ge
steld telegram, waarin hij verklaart de
prijs te aanvaarden. Een aanduiding van
de datum, waarop hij naar Stockholm
denkt te komen ontbrak echter in het
telegram van Pasternak, waarvan de tekst
luidde: ..Immensely grateful, touched
proud, astonished, abashed - Pasternak"
(Geweldig dankbaar, getroffen, trots, ver
baasd, verlegen).
De oudste kroniekschrijver van de
Pravda, David Zaslavski, die de „venij
nigste pen" van Sovjet-Rusland hanteert
heeft Pasternak verzocht, de Nobelprijs
voor litteratuur te weigeren. Hij liet daar
direct op volgen, dat zo'n weigering van
de zijde van Pasternak erg onwaarschijn
lijk is, omdat deze volgens hem „zelfs geen
vonkje Sovjet-waardigheid bezit en geen
snioper patriottisme in zijn ziel heeft".
In zijn aanval, die zondag in de Pravda
werd genubliceerd, brandmerkte hij Pas
ternak als een „onkruid" tussen de Ruc-
sische schrijvers en als een „talentloze in
dividualist. die zichzelf weloverwogen tot
een werktuig van de reactionaire propa
ganda van de bourgeoisie heeft gemaakt"
Het orgaan van d» communistische par
tij karakteriseerde het comité, dat de No-
belpriis toekent, als „aartsreactionairen
van de litteratuur, wroetende duister-
lingen. vijanden van de democratie en
voorstanders van de oorlog". Verder wordi
gezegd, adt de titeleheld van „Dr Sivagn"
een ..morele monstruositeit" ia en het boek
zelf een ..oolitiek schotschrift". Het ge
volg van deze camDagne legen Pasternak
is vermoedelijk, dat hu de meest geïso
leerde schrijver in de Soviet-Unie is.
Er is noo altijd geen aanwijzing of hii
naar Stockholm zal gaan om de Nobel -
nriis in ontvangat te nemen. De vereniging
van schrijvers, het marhtigate letterkun
dige l'chqam van de Soviet-Unie. waar
van paatornak lid is. heeft haar stand
mint officieel nog niet bekendgemaakt
Mqpr hei wórdt, waarschijnlijk geacht, da-
zij dezelfde liin zal vólden als de Pravda
«n de „Litteraire Gazet".
Do \*oto rip DOt'lntf"
In het prentenkabinet van het Stedelijk
Museum te Amsterdam is vrijdagmiddag
de expositie ..De gesel van de oorlog" ge
opend. Deze bestaat uit een collectie etsen
en tekeningen van vijf kunstenaars, die
is samengesteld door de gemeentelijke
tentoonstellingscommissie van Kampen in
samenwerking met de Nederlandse kunst
stichting te Amsterdam. De tot 1 decem
ber durende expositie omvat honderdvijf
tien tekeningen en etsen van Jacques Cal-
lot (1592—1635), Francisco Goya y Lucien-
tes (17461828), Ottö Dix, Picasso en Hen
ri Moore. De collectie is reeds in Kampen
en Schiedam geëxposeerd.
De nieuwbenoemde staatssecretaris van
Oorlog, de heer M. van Veen, is zaterdag
ten paleize Soestdijk door de Koningin
beëdigd.
De voorzitter van het Centraal Stem
bureau heeft in de vacaturè van wijlen de
heer H. van Sleen (P.v.d.A.) benoemd ver
klaard de heer H. B. Engelsman te Schie
dam. De heer Engelsman heeft de benoe
ming aanvaard.
TOKIO (UPI) Japan zal binnenkort
negen vrachtschepen met passagiersacco-
modatie overdragen aan Indonesië, krach
tens de Indonesisch-Japanse herstelbeta
lingsovereenkomst De negen kleine sche
pen zijn thans in aanbouw of worden ver
nieuwd in Osaka. Vier dezer schepen zullen
begin december worden overgedragen. De
andere volgen eind januari.
Even later gingen Azamir en Madoef op weg naar het paleis. Bij de gouden poort
van het prachtige gebouw werden ze door een wachter ontvangen, die het tweetal
onmiddellijk naar de troonzaal geleidde.
Met kloppend hart liep Madoef naast zijn meester voort. Toen ze de troonzaal binnen
gingen en voor de Khalief stonden, bogen ze allebei eerbiedig en diep.
De Khalief, met een grote diamant op zijn tulband, knikte. 60—61
4i1nprtentie
Galerie Espace aan het Klein Heiligland
te Haarlem exposeert tot 15 november
gouaches en tekeningen van de schilder
Imre Nagy, na de Hongaarse opstand naar
Nederland gekomen. Oppervlakkig beke
ken zou zijn kunst abstract genoemd kun
nen worden en overal gemaakt kunnen
zijn. Zeker is voor mij dat ik zijn werk op
het. eerste gezicht mooi vond. Bij het raad
plegen van de catalogus om zo nodig onze
lezers te attenderen op bepaalde werken
bleek me vervolgens, dat de gouaches van
Nagy dan toch eigenlijk niet abstract be
doeld zijn. De namen, waarvan hij zijn
werken heeft voorzien, maakten iets bij
me open. Want zij zijn die van steden, van
streken en van stadsdelen, waarvoor ik een
grote liefde ben gaan koesteren. Ik moet
eerlijk bekennen, dat ik toen allereerst op
herkenning uit was. Schoorvoetend moest
ik toegeven die te vinden. Schoorvoetend,
want men praat toch niet anderen een
schilderij aan met de motivering dat het
betrokken werkstuk „lijkt". Het ligt omge
keerd. De overtuiging moet komen uit de
schilderkunstige kwaliteiten. We hebben
dit kunnen ondervinden aan voorbeelden
van figuratieve kunst. De kunstenaar heeft
daarbij zijn visie op iets, dat ook wel voor
ons zichtbaar is, aan ons opgelegd. Bij een
verder beschouwen van 'zijn werk ben ik
ervan overtuigd, dat Nagy zo'n schilder is.
Een waarachtig kunstenaar dus!
Door gelijke ervaringen als hij mag ik
dus in dit geval zeggen, dat het werk niet
abstract genoemd kan worden. Hoeveel
abstracter waren eigenlijk bepaalde slechts
figuratief te noemen schilderijen van
Marseille. Aries en andere plekken in de
Provence, die i'. wel ontmoette. De ten
toonstelling van Imre Nagy bewijst dan
ook weer hoezeer het oppassen is met het
gebruik van bepaalde benamingen, die
mogelijk èen deel van het publiek aan ze
kere tentoonstellingen doet voorbijgaan.
Advertentie
DAAROM is Mascotte 3 x beter
Het noemen van de namen van de plaat
sen, waar dus ook Nagy was, moet men
dan vooral zien als het vermelden van een
mogelijk attractieve bijkomstigheid voor
hen, die zo gelukkig waren daar te genie
ten. Dat laatste deed Nagy zeker. En mij
verplaatste hij aan de zonovergoten oude
haven van Marseille, in de menigte in deze
stad, waarover de schemering begint te
vallen en op de hoogte, waar de Notre
Dame de la Garde waakt over de scheep
vaart. Nagy gaf zelf een aanwijzing tot
begrip voor zijn kunst. Aan die oude haven
kan hij het heerlijk vinden. Voor het on
dergaan van ervaringen is hij niet aan
nauwkeurig bepaalde plekken gebonden.
Waarom dus niet getracht dat te schilde
ren, wat hij daar al flanerend onderging.
Zoals wij dan een schilderij van deze haven
van een Marquet of een Duf.v kunnen ge
nieten, zonder ooit op de plek zelve ge
weest te zijn, is ook een gouache van Nagy
te waarderen. Men verlange van mij geen
vergelijking van de schilderkunstige kwa
liteit van Nagy met die van genoemde
Fransen, die op hun beurt toch ook niet zo
gemakkelijk vergelijkbaar zijn met bij
voorbeeld oude Hollandse landschapschil
ders. Zeker is voor mij dat Nagy iets heeft
bij te dragen in de ontwikkeling van de
moderne kunst en dat zijn werk een klaar
te heeft, welke enig begrip voor moderne
uitingswijzen kan bevorderen.
Bob Buys
LONDEN (UPI) - Een 39-jarige Engel
se weduwe, mevrouw.Maria Killick is toe
getreden tot de rangen der miljonairs
dankzij een grammofoonnaald en de Brit
se justitie. Nog geen jaar geleden moest
zij haar laatste juwelen verpanden om
haar vier kinderen te etqn te kunnen ge
ven. Thans is zij hard op weg een multi-
miljonaire te worden.
Een nieuw soort grammofoonnaald was
voor haar de sleutel voor de weg van ar
moede naar rijkdom. Wat de door haar
ontworpen naald, een soort safier, onder
scheidt van andere, is haar geheim, dat
door fabrikanten van haar „geleend"
werd. Zij moest de rechter te hulp roepen
om royalties te krijgen voor de naald, die
thans door grammofoonmaatschappijen
overal ter wereld vervaardigd wordt. Na
een juridische actie, die bijna tien jaar
duurde, beslist - het hooggerechtshof ten
slotte te harer gunste. Toen kon zij haar
claim oij de grammofoonmaatschappijen
indienen.
Sindsdien hebben haar accountants druk
werk gehad met het ontwarren van de af
faire Zij hebben hun opdrachtgeefster
verteld dat het eerste miljoen ponden
sterling (tien miljoen gulden) tegen Kerst
mis binnen zal zijn. Daarna zullen nog
meer miljoenen volgen Het geld is belas
tingvrij: daar let betaald wordt als scha
devergoeding kan de Britse belastingdienst
er niet aan omen. Mevrouw Killick heeft
haar bezoeken '-an de bank van lening ge
staakt. Thans rijdt zij in een door een
eigen chauffeur gereden Rolls Royce. Zij
zegt dat zij van plan is, niet ver van Lon
den een landhuis van 25.000 pond te kopen.
74. „U wordt maar eens eenenzestig", antwoordde Eva.
Volgens de traditie was de eenenzestigstè, die een
nieuw tiental inluidde, een „grote verjaardag", slechts
overtroffen door de eenzeventigste en de eenentach-
tigste die zeldzaam zijn.
„Ik betaal alles", zei Freddie.
„Nee, wij doen het allemaal samen", zei Loy.
Die avond zei Flora tegen haar man: „Freddie is
toch eigenlijk een royale kerel. Maar wij moeten alle
maal ons aandeel in de uitgaven dragen. Ik had ge
dacht honderdvijftig dollar voor het feest opzij te leg
gen. Dat kunnen wij best betalen. Maar ik ben blij,
Loy, dat je hem niet vertelde hoeveel wij verdiend
hebben, toen hij ernaar vroeg".
„Dat zou ons duur te staan komen", antwoordde
Loy. „Als hij wist hoeveel wij gespaard hebben
hoeveel is het ook weer?"
„Wij hebben bijna vijfduizend dollar". Trots en
triomf klonken in Flora's stem.
„Je moet een nieuwe jurk voor het feest kopen en
Eva ook. En Flora, dan is er nog die ring waar je
al die jaren naar verlangd hebt".
„O, Loy!" riep Flora. „Meen je dat heus? Moet
ik het niet eerst aan moeder vragen?"
„Nee. Het is ons geld. Koop hem eerst en vertel
het moeder daarna. Zij weet, dat je het verdient".
Flora gaf haar man een vurige omhelzing.
De volgende morgen ging zij met Eva uit en kocht
zich een nieuwe kunstzijden jurk in zwart met roze.
terwijl Eva een blauwe koos. Toen gingen zij naar een
juwelierszaak en Flora kocht een briljanten ring van
vijfhonderd dollar. Toen zij de winkel uitging met het
kleine doosje in haar tas, loosde zij een diepe zucht
van geluk.
Zodra zij in het restaurant terug waren, riep Eva uit:
„Moeder, wij hebben een ring voor Flora gekocht!
Het is een beeld!"
Flora opende aarzelend "-et doosje en liet moeder
Fong de ring zien. „Ik heb er zo lang op gewacht,
moeder", zei zij.
„Ik hoop dat u het goed vindt".
„Hoeveel heeft hij gekost?"
„Vijfhonderd dollar. Het is meer dan een karaat",
zei Flora de moeder angstig aankijkend. „Het was
ons spaargeld".
„Doe hem aan, doe hem aan", zei moeder Fong.
Toen Flora de ring aan haar vinger deed, sprak
er uit haar glimlach een grenzenloze voldoening.
„Hij staat je goed", zei moeder Fong, terwijl zij
haar schoondochter vriendelijk aankeek. „Je hebt hem
verdiend, meisjelief"
De uitnodigingen werden verstuurd en een paar da
gen voor de verjaardag begon het geschenken te
stromen. Freddie had de leiders van de Chinezenwijk
uitgenodigd, wat de familie veel aanzien gaf.
De dag brak aan en moeder Fong voelde zich ziels
gelukkig met al haar kinderen om zich heen. Het dinei
werd in het Pacific Restaurant gegeven omdat hun
eigen restaurant te klein was. Alle familieleden ver
schenen in hun beste kleren. Het restaurant was ver
sierd met rode en gouden lingers. Bij zulk een gele
genheid waren de harten blij en iedereen droeg een
glimlach. Er werd van de zoons en dochter verwacht,
dat zij dol van vreugde zouden zijn omdat hun moedei
deze achtenswaardige leeftijd had bereikt. Marco, een
klein ventje van twee, als een Chinese pop gekleed,
liep rond met een „tijgerhoed", die zij in een winkel
in de buurt had gevonden. Het zou nog mooier zijn ge
weest als er een half of een heel dozijn kleinkinderen
waren geweest. Maar moeder Fong was tevreden. Zij
had drie zoons en een'dochter en het ging allen goed.
Het feest bewees, dat zij haar gezin met succes had
grootgebracht en meer kon een mens niet verlangen
in een wereld vol voetangels en klemmen en treurige
mislukkingen. De ene toast na de andere werd op haar
uitgebracht en daar het onhoffelijk zou zijn geweest
een van de leiders van de Chinezenwijk over te slaan,
klonken er meer dan een dozijn lofzangen op haar
moederdeugden.
De belangrijkste speech was zoals gewoonlijk van
de Oude Tuck. Na een elegante inleiding, zei hij: „Mijn
vrienden, het is ons aller wens lang op deze aarde te
vertoeven. Ik heb in de afgelopen twaalf jaar over van
alles nagedacht en .k wil jullie het een en ander ver
tellen over de conclusies waartoe ik gekomen ben. Maar
eerst wil ik jullie een verhaaltje vertellen.
Vijfentwintighonderd jaar geleden leefde er een zeer
oude man. Hij was een tijdgenoot van Confucius en
Laotse. Hij was meer dan negentig jaar toen Laotse,
die op dat ogenblik nog een jongeman was, hem kwam
bezoeken. De oude man had wit haar en blozende wan
gen en Laotse was diep onder de indruk. Laotse vroeg
hem wat het geheim van zijn hoge ouderdom was en
hij deed zijn mond wijd open en zei Laotse erin te
kijken. Zijn mijn tanden weg?" vroeg hij.
Laotse keek en zei: „Zij zijn bijna allemaal weg".
„En mijn tong?"
„Die is nog volmaakt", antwoordde Laotse.
„Onthou dit", zei de oude man. „Wat hard en broos
is breekt, maar wat zacht is blijft staan. Dat is het
geheim van mijn lange leven". Het leven is een won
derbaar geschenk en geen van ons doet er gaarne af
stand van. Wij hopen allen lang te leven en sommigen
van ons hopen altijd te blijven leven. Er is de onster
felijkheid van de ziel, er is de onsterfelijkheid van het
werk en er is de onsterfelijkheid van het ras. Chuangtse
noemt de dood „de grote thuisreis"; dat is de onster
felijkheid van de ziel. Laotse zegt: „Een mens leeft
lang als hij sterft en toch bij ons blijft"; dat is de
onsterfelijkheid van het werk. Confucius zegt: „Zorg
dat het altaarvuur der voorouders blijft branden";
dat is de onsterfelijkheid -'an het ras.
(Slot volgt)
50.000. Met een toespraak van ir. E.
W. Ott, directeur van het telefoondistrict
Zwolle, is .de 50.000-ste telefoonaansluiting
in dat district in dienst gesteld bij een in
woner van Eefde bij Zutphen.
Opium. De Hamburgse douane heeft
twee Chinese matrozen gearresteerd, die
getracht hebben aan boord van een uit
Indonesië komend Nederlands schip negen
pond opium naar Duitsland te smokkelen.
De Christelijk Historische Unie heeft een
landbouwrapport uitgegeven, waarin richt
lijnen worden gegeven voor het prijs- en
structuurbeleid in de landbouw. Aandacht
wordt hierin besteed aan de internationale
ontwikkeling met betrekking tot de pro-
duktie en afzet van landbouwprodukten.
Gemeend wordt dat een oplossing voor de
moeilijkheden in de landbouw kan worden
bereikt door het verwezenlijken van de
Europese economische eenwording.
Directe maatregelen ter beperking van
de melkproduktie worden afgewezen. Op
grond van budgetaire overwegingen wordt
beperking van de garantie tot een bepaalde
hoeveelheid melk aanvaardbaar geacht.
Opvoering van het vetgehalte in de ge
standaardiseerde melk tot drie percent,
acht de agrarische commissie van de C.H.U.
gewenst.
Erkend wordt dat de te kleine omvang
van vele bedrijven belemmerend kan wer
ken op de welvaart in de landbouw. Dwin
gend optreden van de overheid, bijvoor-
beeeld door het invoeren van vestigings
eisen ten aanzien van de bedrijfsgrootte,
wordt niet aanvaardbaar geacht. Even
tueel moeten ,wel. eisen kunnen worden
gesteld ten aanzien van de theoretische en
praktische scholing van landbouwers.
MAANDAG 27 OKTOBER
Stadsschouwburg: De Ned. Crmediê met
„De naakten kleden", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie van teke
ningen van Peter Giltay. 10 tot 22 uur.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk
van Anthonia Visser en Norbert Olthuis
tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De tien geboden", alle
leeftijden, 1°.30 uur. Frans Halstheater:
„Penny, de katoenplukster", 18 jaar, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „De ondergang
van de Titanic", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Vrouwenarts, dr. Ber
tram", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Het gebeurde gisteren", alle leef
tijden, 20.15 uur. Rembrandt Theater:
„Fanfare", alle leeftijden. 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „Vallei der verschrikking",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„De slag om Arnhem", alle leeftijden, 14.15,
19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Theater Monopole: De operette „Paga-
nini" wordt opgevoerd door Zandvoorts
Operettevereniging, 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenconcert van werk van Ravel,
21 tot 22 uur.
DINSDAG 28 OKTOBER
Concertgebouw: Concert door het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, 20.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur": Expositie van teke
ningen van Peter Giltay, 10 tot 22 uur.
Kunstzaal „De Ark": Expositie van werk
van Anthonia Visser en Norbert Olthuis,
9 tot 14 en 19 tot 22 uur.
Het Huis Van Looy: Expositie van werk
van Willem Zwart en Jacrbus van Looy.
10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
Vishal: Expositie van „De Groep", 10 tot
17 uur.
Vleeshol: Expositie van Delftse cera
miek, 14 tot 17 uur.
Galerie Espace: Expositie van werk van
Imre Nagy, 11 tot 17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „De tien geboden", alle
leeftijden, 14 en 19.30 uur. Frans Hals
theater: „Penny, de katoenplukster", 18
jaar, 14, 16.15 en 20 uur. Lido Theater: „De
ondergang van de Titanic". 14 jaar, 14.
16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater:
„Vrouwenarts, dr. Bertram", 18 iaar, 14.
16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater:
„Het gebeurde gisteren", alle leeftijden.
20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare",
alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Roxy Theater: „Vallei der verschrikking"
14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De slag om Arnhem", 14 jaar,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT
Theater Monopole: „Het Bolsjoi Ballet",
alle leeftijden, 20 uur.
DIVERSEN
„In 't Goede Uur": Klassiek grammo-
foonplatenconcert van werk van Ravel,
21 tot 22 uur.