Horen en zien De laatste verlofganger r kV K. sell. sell. o. C.B.B.B, Gevangene ontsnapt Agenda voor Haarlem MADOEF EN MIRZA BELTON CO en MAANDAG 17 NOVEMBER 1958 AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN I Leuk Sneeuwwitje De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma 99 99 GEEN GAAF MAAR WEL EEN BOEIEND SPEELSTUK VAN JAN STAA L Modern naturalisme 'n TIP VAN BOOTZ Huldiging Willem Hespe Bijzondere „Tosca" Expositie van werken van Paula Modersohn-Becker Examens (UIT HET ENGELS VERTAALD) DOOR .4 Het idee het belangrijkste deel van het zaterdagavondprogramma van de NCRV te verwerken in een aan bekende gegevens ontleend verhaal, zoals deze keer het bekende sprookje van Sneewwitje, bood de samensteller Dick van Bommel de mo gelijkheid zijn medewerkers goed voor de dag te laten komen. Het valt echter niet mee het verhaaltje goed tot zijn recht te brengen. Herbert Joeks had de moeilijke taak de gegevens uit te dragen en dit werd op den duur wat saai. In Eefje de Vries, die in vroegere amusementsprogramma's van de NCÈV op het tweede plan stond had men echter een lieftallige titelheldin gevonden. Vlot waren de gedeelten, waar in men de indruk kreeg dat musici in een trein en in een auto reisden. In het inter nationale gezelschap sloegen de Neder landers, onder wie Bueno de Mesquita en de goochelende Niberco Borthers een goed figuur. Voor de tweede keer werd een bezoek „In 't Pothuis" gebracht, waar Jan Hahn op gezag van zekere Arie April moest er varen op v/elke wijze stratenmakers in een grote stad de boel in de war kunnen stu ren. Van de scènes was veel werk gemaakt, hoewel ze niet bepaald boeiend of amusant waren. Sophie Stein vervulde op goede wijze een rol als „kwebbelende" tante, die niet gestoord wil worden in haar telefoon gesprek. Alfred Pleiter en Han Rensenbrink tra den als gastheren op van Nederlanders met een hobby (waarbij onder andere het op treden van een chimpansee was te zien en een dame toonde hoe vlot zij is in het ma ken van poppen). Wegens ziekte van Johan Bodegraven ging de quiz „Plus of min" niet door en in plaats van deze rubriek trad in de Singerzaal het Zuidamerikaanse ge zelschap „Los Indios" op met Spaanse liedjes. De NTS zorgde voor een verlengstuk van het zaterdagavondprogramma door in Eurovisieverband een deel van de volley balwedstrijd Frankrijk—Nederland uit Pa rijs te laten zien. Hoe de ontmoeting afliep moest men later via de radio vernemen, want om kwart over elf werd de uitzen ding afgesloten. De kijkers hadden al ge noeg meegemaakt volgens de organisa- Beeldschermèr Een Duits requiem Voor buitenlanders zijn die Duitse pro gramma's welke de jongste geschiedenis behandelen het belangwekkendst, omdat daaruit enigszins kan blijken hoe de vroe gere bezetters tegenover hun verleden staan. Zo hebben wij zondagavond geluis terd naar het klankbeeld „De ondergang van Dresden" van dr. Hermann Uhl, dat door de Westduitse omroep ter gelegen heid van de zogenaamde Dodenzondag werd uitgezonden. Het Engels-Amerikaan se bombardement van Dresden op 14 fe bruari 1945, waarbij tachtig percent van de stad in de as werd gelegd en naar schat ting tachtig duizend inwoners levend ver brandden, is door de Russen om bij de bevolking van hun bezettingszone in het gevlei te komen na de oorlog steeds als „overbodig" gebrandmerkt. Elk jaar worden in Dresden dan ook herdenkings bijeenkomsten georganiseerd, waarbij uiteraard mooit wordt nagelaten op de on menselijkheid van dit bombardement te wijzen. In dat opzicht bevatte het klank beeld een interessante passage: er werd namelijk op Amerikaans gezag in vastge steld, dat deze luchtval op Russisch ver zoek geschiedde om de Duitsers te verhin deren verse troepen tegen maarschalk Ko- niev door Dresden te laten trekken en dat voor elke Engels-Amerikaanse luchtaan val aan het Russische front vierentwintig uur tevoren de toestemming van het Rus sische opperbevel werd gevraagd. Dat was op 13 februari ook gebeurd. Tegenover het feit dat de vroegere verbondenen elkaar nu de verantwoordelijkheid voor dit bom bardement betwisten, stelde de auteur van het klankbeeld Hitiers retorische vraag: „Wilt ge de totale oorlog?" Daarmee duidde hij de werkelijke verantwoordelij ken voor deze gebeurtenis aan en dat was zeker niet de geringste verdienste van dit sobere en zakelijke document, dat alleen HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Gram. 7.40 Idem. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Licht baken, caus. 10.30 Cello en piano. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. 13.30 Dansmuziek. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de vrouwen van het land. 14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzend. Rijksdelen Overzee: Bestrijding van volksziekten in Nederlands Nieuw-Guinea. door dr. Kranen donk. 18.00 Lichte muziek. 18.25 In het brandpunt, caus. 18.30 Negro-spirituals. 18.05 Voor de jeugd. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Sportpraatje. 19.30 Gram. 20.15 Radio-philh.orkest en soliste. (In de pauze: plm. 21.00—21.30 Aan de poorten van een nieuwe tijd, caus.). Plm. 22.35 Gram. 22.45 Avond gebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Clave- cimbelrecital. 23.40—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 G.vmn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven. caus. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Hammondorgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Dansmuz. 12.20 Rege- ringsuitz.: Landbouwrubr.: De boer van Nooitge- dacht. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Alt en piano. 16.00 Voor de jeugd. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevarieerd progr. voor de soldaten. 19.45 Lichte muz. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Act. 22.00 Filmpraatje. 22.15 Koorzang. 23.00 Nieuws. 23.15 Koersen in New York. 23.16 New York calling. 23.2124.00 Met de Franse slag. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.34 Weerbericht. 12.38 PianosDel (verv. I. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.45 Idem. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Ork- conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Koorzang. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Gram. 21.12 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Altviool en piano. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20: 20.30 en 21.00—22.30 Filmprogramma. In een zojuist verschenen bundel opstel len over alles wat er met een toneelmani festatie samenhangt onder de titel „Pre mière'' schrijft de regisseur Han Bentz van den Berg ergens: „Het is nu een kioestie geworden van uur en tijd. Er mag niets meer haperen. Ook moet er worden gere peteerd voor het bedanken, het buigen, want dat vormt nadrukkelijk een onder deel van de voorstelling". Dat is inderdaad juist. Maar soms is de menselijke natuur gelukkig sterker dan de leer. Dat mocht ik zaterdagavond weer eens beleven in de Arnhemse Schouwburg, waar de groep „Theater" een talrijk publiek met „De laatste verlofganger" van Jan Staal had laten kennismakenHet geestdriftig inge zette applaus zwol aan tot een ovatie, die kennelijk voor een goed deel voor Hetty Beck, de vertolkster van de hoofdrol, be stemd was. Zij was er even beduusd, toen- zichtbaar ontroerd door. Doch nauwelijks had zij haar zelfbeheersing hervonden, of zij gaf de stralende schrijver van het stuk een zo ferme duw naar voren, naar de ere plaats, dat hij bijna in de armen van de hem bejubelende toeschouwers viel.... Jan Staal men herinnert zich hem misschien uit het cabaret van Wim Son- neveld, men kan hem thans als acteur aan het werk zien bij de toneelgroep „Arena" heeft voor zijn eersteling „De laatste verlofganger" de Van der Viesprijs gekre gen. In de laatste jaren is de toekenning daarvan zelden zo terecht geschied. Want na de voorbeeldige realisatie kon men twee dingen met voldoening vaststellen: hij heeft een onmiskenbare greep op het publiek en hij weet wat schrijven voor het toneel wil zeggen. Daar staan een paar elementaire tekortkomingen tegenover, zodat men ten hoogste van een geslaagd proefstuk mag spreken. Maar het is stellig meer, veel meer dan een belofte. Wie het heeft gezien en over enige ervaring be schikt, zal direct de talrijke invloeden op merken, die de auteur heeft ondergaan en nog onvoldoende persoonlijk met zijn stof verweefde. Men denkt daarbij in de eerste plaats (nee, niet direct aan Couperus) aan Herman Heijermans en dat is waar lijk geen slecht teken. Vooral in het derde bedrijf wordt men aan de schepper van „Schakels" herinnerd. Verder zal het nie mand moeilijk vallen verwantschappen met Tennessee Williams aan te wijzen en het pleit voor Jan Staal dat zulks in dit geval niet eens bedenkelijk is. Zo zouden er nog andere namen te vermelden zijn. Doch waarom? De oorspronkelijkheid zit dieper en men heeft de toch helaas nog altijd zeldzame gewaarwording door be kende mensen te worden toegesproken in een vertrouwde taal. Dit is wel de plaats om nogmaals te getuigen van grote dank baarheid jegens de directie van het spelen de gezelschap voor de ernstige bevorde ring op deugdelijke gronden (want men doet het echt niet alleen maar om een ver plichting aan subsidiegevers na te komen) van het levendige contact tussen toneel en publiek door middel van stukken, waar in problemen die ons bezighouden hun weerspiegeling en hun weerklank vinden. Nu wil ik allerminst overdreven waarde hechten aan de begrippen „van eigen bo dem" en „van deze tijd" als normen van waardering, zeker niet in artistieke aange legenheden. Het bewijs van Nederlander schap wordt niet exclusief geleverd door bij voorbeeld Den Haag ais plaats van handelirig.te kiezen en een onderwerp aan de actualiteit te ontlenen althans niet voor wat betreft het dramatisch aanzien. De kapitale verdienste van Jan Staal is dat hij er, dicht bij huis blijvend, tot op niet geringe hoogte in slaagde een tradi tioneel conflict: de verstoring van een uit stemmen en zonder banale geluidsef fecten was opgebouwd. Ook wond hij er geen doekjes om dat het aantal slachtof fers in verhouding tot andere getroffen Duitse steden zo groot was, omdat de luchtbescherming in Dresden, dat pas na ruim vijf jaar oorlog werd gebombardeerd door de nationaal-socialisten was ver waarloosd. Goebbels liet na de ramp nacht affiches aanplakken welke de bevol king toeriepen: „Capituleert niet, wij zul len u wreken. De roemrijkste dag van de Duitse geschiedenis is nabij". Voor de meeste Duitsers zal dat een wrange herin nering zijn geweest. Daarom moet men de schrijver de zinsnede „Het enige werke lijk militaire doel, de brug over de Elbe, werd niet geraakt" maar vergeven. Hij las op dat ogenblik blijkbaar nog een Wehr machtsbericht". Golfbreker evenwichtstoestand, zo sterk aan de orde te stellen, dat de lotgevallen van de daar bij betrokken personen ook onder andere omstandigheden tot de verbeelding zouden hebben gesproken. Maar wij komen te ge makkelijker, te directer tot medegevoel, omdat wij de in het geding gebrachte fac toren uit onze omgeving kennen. De her kenning is voorwaarde tot wezenlijke in teresse in zaken van kunst. Wat nu aan gaat het oproepen van de achtergrond, de suggestie van het land van herkomst, heeft Jan Staal beslist onvoldoende aan de eisen voldaan. Maar niettemin en daar gaat het om, trouwens er zijn wel meer onuit gewerkte motieven is in zijn knappe, ge durfde compositie het centrale thema met vindingrijke kracht ontwikkeld. Welke be zwaren men ook voelt opkomen, het hache lijke slot is zo niet ontroerend dan toch geloofwaardig. Het vermogen tot evocatie is niet de bes- Hetty Beck en Elise Hoomans in „De laatste verlofganger" van Jan Staal. te zijde van Jan Staals talent. Voor zijn uiteenzetting heeft hij teveel tijd nodig. 1-Iij komt niet snel terzake en is bepaald geen tweede Tsjechov, die ons dit zou kun nen doen vergeten. Maar als het er op aankomt, weet hij van doorzetten met een verrassende beheersing. In het middel punt van de belangstelling staat de oude dame Berta van Wijck, die in een groot Haags herenhuis temidden van haar sa rongs en wajangpoppen teert op haar ver leden in het vooroorlogse Indië, waar zij als een vorstin regeerde over haar kleine rijk, een welvarende theeplantage. Al haar bezittingen worden stuk voor stuk naar de lommerd gebracht door Agaath Block, de halfbloed die vroeger geen toegang tot de voorname kringen had, maar zij wejgei;t de veranderde omstandigheden te erken nen., Haar dochters, de verleidelijke Bella en de zachtaardige Betty, helpen haar zo goed mogelijk haar kunstmatige bestaans- sfeer in stand te houden. Maar alles loopt mis, als een achterneef, Stefan Lamarin- de, na jaren van verschrikking terugkomt in de woning, waaraan hij zijn beste her inneringen bewaarde. Tijdens een ver geefs feest „net als vroeger" wordt de waarheid ruw onthuld: de onderneming, waarin zij haar geld heeft belegd en waar van zij grote winsten verwachtte, is ver woest. Misschien omdat zij dit wel heeft vermoed zonder het te willen erkennen, is de slag onherstelbaar. Bella probeert haar moeder terug te brengen tot de realiteit, maar Berta van Wijck is onbereikbaar ge worden voor haar naasten, gevlucht in de waanzinnige droom van haar tropisch pa radijs met de vele bedienden. Hetty Beck is niet wat men noemt een „grote actrice". Maar haar spel heeft die onvervangbare kwaliteit van echtheid, waardoor alles waar het op aankomt in deze rol volledig en tenslotte aandoenlijk tot gelding komt. Een ander zou wellicht meer grandezza in deze verslonsde fi guur hebben gelegd, doch dat is tenslotte een kwestie van accent en het hare was in een modern-naturalistische trant zo authentiek, dat men erdoor geraakt en be wogen werd. Met alle verschoten franje van vergane glorie, mistroostige lampions en het gera tel van rijtuigen op weg naar het kerkhof tegenover haar raam kwamen wij beden kelijk in de sfeer van „Tramlijn Begeer te" (zoals wij ook het frustratieklimaat van O'Neill gewaarworden). Het is voor een niet gering gedeelte aan Hetty Beck te danken, dat het Hollandse gevoel de bo ventoon bleef houden. Ook voor de naklan ken uit het voormalig Nederlands-Indië werd echter gezorgd, uitdrukkelijk door Elly van Stekelenburg met een markante komische typering van de kletsgrage non- na, subliem door Elise Hoomans als de in sloveri.i vereenzaamde Betty, die in haar zenuwachtige uitschieters de lichte tong val van haar geboorteland liet horen. Jan Staal heeft toch wel heel .veel aan zijn vertolkers te danken. Neem nu zo'n rol als de laatstgenoemde. Van opzet is deze heel goed. Betty van Wijck en Stefan Lamarinde hielden lang geleden van el kaar. Hij zag in het zuivere, lieve meisje de ideale toekomstige moeder van zijn kin deren. Door een samenloop van omstan digheden kwam hij in de armen van Bel la terecht. De schrijver laat Betty nu na het weerzien „net als toen" met haar te genstrijdige gedachten op de trap zitten. Dat is zozeer bedacht, dat men moeite heeft de zin daarvan als behorende tot een natuurlijk gedragspa troon te aanvaarden. Elise Hoomans dwingt ons desondanks door haar zeldzaam genuanceerde concen tratie tot iets dat dicht aan medelijden grenst. Door haar toedoen (ook plastisch!) het is een bijzonder mooie creatie is er ook in het overigens te lange eerste bedrijf een eerlijke sensatie. Anny de Lan ge is een minder veelzijdige actrice. Veel van wat men nu van haar als de onsa menhangend getekende Bella te zien krijgt, kent men al en doet daardoor enigs zins stereotiep aan. In de scènes a faire (de knap gedoseerde bekendmaking aan Stefan van diens vaderschap, haar verach ting voor eigen demimondaine avonturen en de felle uitbarsting tegen haar moeder bleek zij ruimschoots voor haar niet ge makkelijke taak berekend. Dat deze Bel la getrouwd is met een impotente anti quair, die zichzelf tot levenslang zwijgen op een ziekbed in een onzichtbaar zijver trek heeft veroordeeld, dient te worden ge weten aan moedwil uit onbeholpenheid van de auteur, die overigens in zijn be dwongen dialogen genoeg ruimte voor ware emotie laat. Aan de wat onecht aandoende jeugdliefde dankt de toeschouwer een aar dig meisje van een jaar of twaalf en Mar- tine Crefcoeur een erg leuk rolletje. Met zijn niet geringe vermogens - pro-, be'erdé Bernhard Droog de wat schetsma tige Stefan Lamarinde tot een man -van vlees en bloed te maken, waarbij het hem in ieder geval gelukte sympathie te wek ken en begrip voor zowel zijn doorstane ellende als zijn behoefte aan een nieuwe toekomst. Annie Langenaken, Henk Schaer en Huib de Vries droegen kleinere aandelen bij in het succes, Ingeborg Elze vier kon haar jeugd niet goed met de haar toegedachte functie van wufte „femme fa tale" verenigen. Johan Walhain heeft als regisseur voor een prima sluitend ensem ble gezorgd. Het is voor een buitenstaan der niet na te gaan welke invloed hij heeft uitgeoefend om de bedoelingen van de schrijver over het voetlicht te brengen. Het resultaat bewijst dat hij als dienende samensteller zijn taak zorgvuldig en met inzicht heeft vervuld. Het decor van Jo han Greter bevatte voldoende sfeerbepa lende speelruimten: twee kamers, een trap, gangen en een paar meter straat. David Koning Madoef en Mirza haalden de muizen uit. de flessen en zetten ze rondom de schaal met gele drank. Onmiddellijk begonnen de muizen daarvan te drinken. En even later stonden er verschillende jongens opgewonden te springen en te dansen, zo blij waren ze, dat ze niet langer betoverd waren! Madoef was al even verheugd en opgewonden als de anderen. Hij kon nauwelijks zijn ogen geloven, zo wonderlijk was dit alles.96—97 Advertentie Eva bleek reeds de mannen te kennen; Haar verleiden begon met verwennen. Benut, Eva's van thans, Met TIP eens uw kans. TIP laat mannen door 't vuur voor u rennen Inz. Hr. A.K., A'dam ontv. 1 fl. TIP 1 Lfl. Bootz' Oude Genever. Nwe Limericks inz. aan H. Bootz - A'dam De bijna 83-iarige Amsterdamse koordi rigent Willem Hespe, die zestig jaar gele den medeoprichter van het gemengde koor „Zanglust" was, daarvan dirigent werd en dit nog steeds is, mocht zondagmiddag ter ere van dit zeldzame jubileum een har telijke hulde tijdens een receptie in het Minerva-paviljoen in ontvangst nemen. Ook zijn dochter, de pianiste mevrouw Rie Boender-Hespe, werd in de huldiging be trokken. Amsterdams wethouder van kunstzaken, mr. A. de Roos, zei onder meer: „Ik geloof niet dat er iemand is, die zoveel verdiensten heeft voor het brengen van de zang onder de jongeren als Willem Hespe". De Nederlandsche Opera zal op zondag middag 23 november in Amsterdam een bijzondere voorstelling geven van „Tos ca" van Puccini onder leiding van Arrigo Guarnieri, door Wolf Dieter Ludwig ge regisseerd. Gré van Swol-Brouwenstijn vervult de titelrol in de beide andere hoofdrollen treden op Giuseppe Zampieri en Randolph Symonette. De. commissaris-der Koningin in de pro vincie Groningen, mr. W. A. Offerhaus, heeft zaterdag in het Groninger Museum de tentoonstelling van schilderijen en te keningen van Paula Modersohn-Becker of ficieel geopend, in ons land. De directeur van het museum, de heer W. Jos de Gruyter, noemde in een inlei ding Paula Modersohn een van de belang rijkste schilderessen uit de laatste eeuw en een van de oorspronkelijkste kunste naressen. Haar werk heeft verwant schap met het expressionisme, zonder iets van het betogende van deze richting, al dus de inleider. De expositie is te bezich tigen tot eind december. Leldfn. Doctoraalexamen rechten: M. Smulders Schiedam. Kandidaatsexamen psychologie: J. J A. Pluut, Haarlem. Semi-artsexamenmej. J. C de Wolff, Voorschoten: J. H. Scheeper, Zeist Artsexamen: W. I. M. van Dam, Nijmegen: G. H M Landman, Voorburg: R. A. P. Lisapaly, Lei den: O. N. G. Skripnikow, Den Haag. Advertentie (Kate schuur schreeuw! om Ceta-Bever Buitenbiits) 17. „Precies! Het stond voor hem als een paal boven wa ter, dat het meisje een natuurlijke dood wa^ gestor ven. Het idee van vergif is niét bij hem opgekomen. Bovendien was Jenny pas kort in haar nieuwe betrek king, in een volkomen onbekende omgeving, dus wié zou op het idee komen, dat iemand haar uit de weg zou willen ruimen?" „Maar hoe kwam jij dan op het idee, dat juffrouw Goulby haar vergiftigd zou hebben?" vroeg ik. „Want daar wil je heen nietwaar?" „Helemaal niet. Ik zie het zo! Juffrouw Goulby de poneerde vergif in dat kleine kamertje, omdat ze dacht, dat ik daar nog sliep". Even was ik volkomen uit het veld geslagen. Een-ge voel van afschuw vervulde mij. Maar dan riep ik uit: „Heus, lieveling, die fantasie van iou gaat tè ver. Je moet naar een psychiater!" Hij was enigszins beledigd. „Dat zeg je alleen omdat je niet wenst aan te ne men, dat juffrouw Goulby mis is. Waarom je dat niet wilt aannemen, terwijl ik je zeg, dat het zo is en jij er helemaal niets van weet, is me een raadsel. Het lijkt me eerder dat jij een psychiater moet raadplegen, Kathleen! Je moet een kuur ondergaan tegen onbere deneerd scepticisme. Hoe dan ook, als die juffrouw Goul by hier iets in haar schild voert, dan beteken ik een obstakel voor haar. En als hetgeen ze op het oog heeft, van grote omvang, dan zal ze ook in staat zijn tot een krasse maatregel". „Ja, ik begrijp je redenering in dit opzicht, Bur- mann, maar hoe zit het met dat station in Torquai?" zei Shanks. „O, daar was ik ernaast, dat moet ik eerlijk toe geven. Mijn theorie was dus. de juffrouw Goulby ge tracht had mij uit de weg te ruimen, maar in plaats daarvan Jenny doodde, terwijl ik nog in levende lijve rond liep met alles wat ik over haar wist en alles wat ik eventueel daarenboven nog zou vermoedenDat zou voor haar een onaangename situatie betekenen. Ze zou geen tweede poging kunnen doen om mij te do den, want dat zou te opvallend worden, en het zou voor haar dus het beste zijn er vandoor te gaan. Aangezien ze echter haar kamer nog voor een week had bespro ken, kon ze niet openlijk gaan pakken en vertrekken. Vooral niet, omdat ik haar gadesloeg en misschien met de plaatselijke politie zou gaan bellen. Ze greep dus de gelegenheid, welke meneer Pacock haar bood om naar een station te komen, met beide handen aan. Hoewel ze hem niet uit kon staan, bood ze toch aan hem naar Torquay te brengen. Zoals ik de dingen toen zag, zou ze meneer Pacock bij het station afzetten en zelf in haar wagentje verder rijden Misschien had ik als echtgenote van een scherpzin nige detective onder de indruk moeten zijn van de manier, waarop hij zijn theorie had opgebouwd. Maar ik was dat allerminst. Zijn theorie was bovendien al lang weerlegd, want juffrouw Goulby was heel rustig naar het pension teruggekeerd. Het was allemaal veel te vér gezocht en ik zei hem dit openlijk en op sarcasti sche toon. Shanks scheen opeens Cheviot te willen helpen tegen mijn sarcasme. Enigszins kortaf zei hij: „Waar we nu dus in de eerste plaats achter moeten zien te komen is of die artiest Pacock Bill Brown was. Ik vermoed dat dit zal kloppen. Als hij inderdaad met die middag trein was vertrokken uit Torquay, had hij natuurlijk zoals mevrouw Burmann zegt niét Bill Brown kun nen zijn. Maar hij is niet vertrokken en dit wijst erop, dat zijn vertrek slechts een voorwendsel was en dat hij in werkelijkheid op de heide bleef rondhangen om Bil Brown te worden.." Cheviot knikte instemmend. „Maar vervolgde Shanks deze metamorfose was nauwelijks mogelijk zonder de medewerking van juffrouw Goulby, die hem wegbracht Waarom zou ze echter niet meegewerkt hebben? Gezien het feit, dat ze al meer op haar kerfstok heeft...." Cheviot zei: „Laten we het geheel nog eens onder de loep nemen". Ik voelde dat hij er weer volkomen „in" was. Wat een dwaas was ik geweest om met een detective te trouwen „We hebben dus Joe Moss, die in de gevangenis zit" resumeerde Cheviot, „en buiten de gevangenis een komplot van zijn vriend om hem eruit te krijgen. Twee van die vrienden gaan logeren in Tor's Pension. Ze heten Pacock en juffrouw Goulby. Het pension ligt niet ver van de gevangenis verwijderd. Ze doen alsof ze el kaar niet kennen, ze houden zich afzijdig van elkaar en juffrouw Goulby iaat zelfs openlijk blijken, dat ze meneer Pacock een „bespottelijke figuur" vindt. Pa cock draagt een valse baard en doet zo druk met zijn schildersattributen, dat het stempel „artiest" er dik op ligt. Hij onderhoudt contact met Moss langs de gebrui kelijke weg van binnengesmokkelde boodschappen via een omgekochte gevangenis-beambte. Er behoeft geen datum vastgesteld te zijn voor de ontsnapping, mits deze maar plaats vindt binnen de veertien dagen dat Pacock en juffrouw Goulby in het pension vertoeven. Moss kan de beste gelegenheid afwachten, wetende, dat zijn medeplichtigen de gevangenissirene zullen ho ren en op dit signaal hun rol in het spel zullen gaan spe len". Shanks merkte op: „Die sirene begint ook te loeien, als er een ander zou ontsnappen". „Dat was de reden, waarom Moss zich naar het pension moest begeven", zei Cheviot. „Een eenzame plek was veiliger geweest, althans voor hem, maar niet voor Pacock en juffrouw Goulby, die een reden voor een nachtelijke expeditie hadden moeten verzin nen. De tuin konden ze echter heel gemakkelijk in het oog houden. Als het een andere man was, die uit de ge vangenis was ontsnapt, dan zou hij niet naar het pen sion komen. Maar als het Moss was, zou hij komen en het spel zou kunnen beginnen. Ben je het tot zover met me eens?" Shanks knikte. „Goed, de grootste moeilijkheid in het schema, zo als ik het zie, vormde ikzelf! Ze hadden mijn aanwe zigheid niet kunnen voorzien en ik vormde een be dreiging voor hun plannen. Misschien zou ik des nachts doorslapen en nergens iets van merken, maar nader hand zou ik verdenkingen gaan koesteren tegen juf frouw Goulby, precies zoals dat inderdaad het geval is. Ik moest dus onschadelijk gemaakt worden en wel op een manier, die door zou kunnen gaan voor een na tuurlijke dood.Juffrouw Goulby was er kennelijk niet van op de hoogte, dat ik niet meer in het kleine ka mertje sliep..." „Hoe weet je dat?" onderbrak Shanks hem, „Ik wéét het natuurlijk niet, maar..." (Wordt vervolgd) Eerste wiskundige Ingenieur. Aan de technische hogeschool te Delft is in de afdeling der algemene wetenschappen cura laude geslaagd voor het examen voor wis kundig ingenieur de heer J. J. Kalker uit Den Haag. Hij is de eerste wiskundige in genieur, die aan de technische hogeschool is afgestudeerd, en daarmee ook de eerste wiskundige ingenieur in ons land. Ruim zes jaar geleden werd aan de afdeling der algemene wetenschappen de opleiding tot wiskundig ingenieur ingesteld. Helihavenpleidooi. De Amsterdamse Kamer van Koophandel gaat zich tot. B. en W. wenden met een dringend verzoek zo spoedig mogelijk een aanvang te maken met de aanleg van een helikopterhaven op het daartoe bestemde terrein aan de .Tan van Galenstraat. Nu de instelling van een geregelde helikopterdienst tussen Zestien hoven en Schiphol ernstig wordt overwo gen is het volgens de Kamer van groot belang, deze dienst door te trekken naar een helihaven in de stad. MAANDAG 17 NOVEMBER Concertgebouw: Concert door Hendrica Hoekstra, cello en Miep van Luin, piano, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Expositie van aquarellen van Bob Buys, tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Razzia in de onder wereld", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Wet is wet", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Mijn beste vijand", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Huwelijksreis op wielen", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Minervs Theater: „De rode schoentjes", alle leef tijden, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De klauw", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Vrouw met drie levens". 18 jaar, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Een kus voor je sterft", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Grammofoonplaten- concert van werk van Corelli, 21 tot 22 uur. Frans Halsmuseum: Volksuniversiteit: Voordracht door de heer J. H. Moolenijzer over „Het orkest en zijn instrumenten", 20 uur. Remonstrantse Kerk: Kamermuziek avond „Die Haerlemsche Musyckcamer", 20 uur. Wykgebouw Ged. Oude Gracht 104: Ned. Chr. Vrouwenbond: Causerie door ds. G. van Duinen ovej- „Levensdurf in onze tijd". 20 uur. Brinkman (Houtplein): Ned. Genealo gische Vereniging: Causerie van mej. mr. W. M. Peletier over „Het ontstaan en de geschiedenis van het notariaat", 20 uur. Zang en Vriendschap: Geestelijk Cen trum De Grotere Wereld: Elfde toespraak over „De Openbaring van Johannes". 20 uur. DINSDAG 18 NOVEMBER Stadsschouwburg: Het Nederlands Bal let. 20 uur. e, Concertgebouw: Volksuniversiteit: In leiding tot het concert van het Radio Philh. Orkest door Paul. Chr. van Wetering. 19.30 uur; Concert Radio Philh. Orkest. 20.15 uur TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Expositie van aquarellen van Bob Buys. 10 tot 22 uur. Huis Van Looy (Kamperlaan): Expositie van aanwinsten uit de collectie-Regnault, alsmede tekeningen en aquarellen uit ge meentelijk bezit, 10 .tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. „De Waag" (Spaarne 29): Kunst zij Ons Doel: Expositie van schilderijen en schet sen van Peter van den Braken, 11 tot 16 uur. FILMS Cinema Palace: „Razzia in de onder wereld". 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Wet is wet". 14 jaar, 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „Mijn beste vijand", alle leeftijden. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Huwelijksreis op wielen", alle leeftijden. 14. 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De rode schoen tjes". alle leeftijden. 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Fanfare", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De klauw", 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Stu dio Theater: „Vrouw met drie levens". 18 jaar, 14.15. 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT Theater Monopole: „Een kus voor je sterft'18 jaar. 20 uur. DIVERSEN Frans Halsmuseum: Volksuniversiteit: Filmavond „Tempi Nostri", 20 uur. Brinkmann: Vrije Gemeente: Lezing van dr. H. Jansen over „Levende religie", 20 uur. Brinkmann: Kon. Ned. Natuurhist. Ver.: Causerie van de heer M. Scharringa over „Weer en klimaat", 20 uur. Aula Lourens Oosterlyceum: Discoclub Haarlem: Disco-avond, 19.45 uur. „In 't Goede Uur": Grammofoonplaten- concert van werk van Corelli, 21 tot 22 uur. Wykgebouw Leidsestraat: Bazaar, ope ning om 19 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 4