Horen en zien
Gevangene ontsnapt
MADOEF EN MIRZA
Agenda voor
Haarlem
„Dit is Uw leven" werd dit keer
documentaire van een vluchtweg
aankondigingen en
nabeschouwingen
9
radio V televisie
Voetbal in Berlijn
Interessant en actueel
Afscheid van leidster van
katholieke schoolradio
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Opleiding van geestelijken
voor de televisie f
Nederlandse première van
oratorium van Albert Jenny
„Amerikaanse prijzen"
voor Picasso en Modigliani
Borstbeeld van Schweitzer
in het Vredespaleis
Jan Ligthart wordt
herdacht
Helderziende demonstreerde
in politiebureau
(UIT HET ENGELS VERTAALD)
DOOR
BELTON COB
Prins Bernhard op jacht
in Castricumse duinen
pONDERDAG 2 0 NOV EM
BER 1958
'5 Middags was er een Eurovisie-uit-
pnciing van de interlandvoetbalwedstrijd
L'itsland—Oostenrijk in het Olympisch
«tadion in Berlijn. Mede door het zeer hel-
Jjere weer werd het een uitstekende repor-
tiee met rustige en deskundige commen
taar van Aad van Leeuwen. Het geluid was
bjj tijd en wijle erbarmelijk slecht met
vele hinderlijke storingen, maar daar kon
men in Bussum aldus een mededeling
van de omroepster niets aan doen.
pe VARA heeft de televisiekijkers
„•oensdagavond een interessante avond-
bezorgd. Het begon met een rechtstreekse
reportage uit de Leidse Sterrenwacht,
waar ons een „zitplaats voor de maan"
u.erd aangeboden. Via de fotografische
kijker-van een der telescopen vergunde
mert ons een blik op de maan, op de zeeën,
bergen, kraters en lichtstrepen die er op
te onderscheiden zijn. De reportage was
daarom zo aantrekkelijk, omdat men ook
,-erd ingewijd in de bediening der teles
copen. De spanning was voelbaar: zou het
precisiewerk lukken of niet? Onze sterren
kundige medewerker Gerton van Wage-
ningen fungeerde als inleider en vragen
steller. Er kwam zelfs nog een telefoon
gesprek aan te pas, dat des middags met
Moskou was gevoerd over de Russische
ontdekking van een vulkanische uitbar
sting op de maan. Het was een zeer actu
ele en boeiende uitzending, waaraan het
weer alle medewerking verleende. In Lei
den was er geen mist!
Ook over het televisiespel, een televisie
bewerking van „Ik ben hier eerder ge
weest" van J. B. Priestley, onder de titel
„Terugkeer" door regisseur Willy van He
mert, kunnen wij met lof gewagen. De
stof is door de probleemstelling intrige
rend. Dramatisch moge ze dan al eens wat
geforceerd zijn uitgewerkt, ze werd door
Van Hemert zo knap voorgedragen, dat
men er zich toch wel in wilde verdiepen.
Hij werkte met alle hens aan dek: optische
effecten, functioneel geluid, maar vooral
een dramatiserend sterk gebruik van de
camera's. Qua spel bereikte de vertoning
niet zo'n indrukwekkend peil, tenminste
niet in de vertolkingen van Winnifred
Bosboom en Lous Hensen, maar ook Hans
Culeman imponeerde ons weinig. Daar
stond echter tegenover dat Johan Elsen-
sohn. Ben Groenier en vooral Jan Retel
bijzonder op dreef waren. Het decor van
Cor Hermeier droeg ook bij tot het schep
pen van de vereiste sfeer. Wat sfeer be
leeft: zoiets kan men aan Van Hemert
overlaten. Hij liet tenminste duidelijk op
dat punt zien dat hij het vak in de vin
gers heeft!
Beeldschermer
Lenie Verstegen hoofd van de school
radio van de K.R.O. vertrekt binnen
kort naar Portugal en heeft daarom haar
iunctie neergelegd. Met een receptie in de
K.R.O.-studio's heeft zij afscheid genomen.
Directeur drs. A. J. J. van der Made en de
programmaleider Toon Rammelt betuig-/
den hun spijt over het verlies, dat de
K.R.O. hierdoor lijdt. Talrijke collega's en
relaties uit kringen van omroep en onder
wijs namen afscheid van mej. Verstegen,
die gedurende twaalf jaar leiding heeft
gegeven aan de schoolradio en thans jour
nalistieke arbeid gaat verrichten.
Advertentie
Van Nelle bestellen
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 NCRV.
_NCRV: 7,00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.50
ten woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewij
de muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30
Morgendienst 11.00 Gram. 11.30 Progr. voor oude
re luisteraars. 12.00 Sopr. en piano. 12.30 Land- en
luinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en aci
13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05
Schoolradio. 14.25 Gram. 15.15 Litteraire kroniek.
15.35 Melropole-ork. 16.00 Het verzorgen van ka
merplanten in de winter, caus. 16.15 Gram. 16.30
Pianorecital. 17.00 Voordr. 17.20 Vocaal ens. 17.40
Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Accord.muziek. 18.20
Gevar. progr. 18.50 Regeringsuitz.Wetenschappe
lijk onderzoek van hel Sterrengebergte in Cen
traal Nieuw-Guinea. door dr. L. D. Brongersma,
a'g. wetensch. leider van de Nieuw-Guinca-ex-
peditie 1959. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Ka-
m.ermuz. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man at.
2COO La Sonnabula. opera (gr.). 21.20—21.45 Ter
ffitroduktie). 22.30 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
'3-00 Nieuws. 23.15 Langs wegen van kunst en
schoonheid. 23.35—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9:00 Gymn. voor de
vrouw. 9.10 Gram. 9.4Ö Schoolradio. VPRO: 10.00
Thuis, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Voorde vrouw. 11.00 Cello en piano. 11.20 Voor
de kleuters. 11.35 Lichte muziek. AVRO: 12.00 Ac-
cordeonmuz. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubriek
'Groningen de bakermat van de blaarkopfokkerij.
'3-30 Land- en tuinb.meeled. 12.33 Sport en prog
nose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meeled,
en gram. 13.25 Dansmuziek. 13.55 Beursber. 14.00
Gram. 14.25 Boekbespr. 14.45 Carillonspel. 15.00
Gevar. progr. VARA: 16.00 Weerklank, muziek-
revue. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd.
b.30 Roemeens ork. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15
Po', caus. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op
i. caus. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazz. VPRO:
1!)-30 Het platteland nu, gesprek. 19.45 De ploeg,
causerie. 19.50 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05
Tor.eelkvon. 20.15 Koorzang. 20.35 De cirkelgang
doorbroken, caus. 20.45 Het atoom. caus. VARA:
2UOO Villa Sidonia, hoorsp. 21.20 Strijkorkest en
soliste. 21.45 Licht en donker, klankb. 22.10 Mu-
setle-ork. en solist. 22.25 Buitenl. weekoverzicht.
VPRO: 22.40 Zorg om de mens, causerieën. VARA:
«00 Nieuws. 23.15—24.00 Vergelijkenderwijs.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Ork.conc 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om
•355 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00
Scnoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Gram.
1300 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00
?rk.conc. 18.10 Voordr. 18.20 Ork.conc. 18.30 Voor
soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.-
concert. (In de pauze: Kunstkaleidoscoop21.30
aoodse liederen. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz. 22.45
Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
MTS: 20.00—21.30 Relais van de Vlaamse TV:
°e brug van Estaban, TV-spel.
Advertentie
Van Nelle bestellen
(Van een bijzondere medewerker)
Woensdagavond zond de VARA haar
achtste ?„flevering van „Dit is uw leven"
uit. Voor de achtste keer confronteerde
Bert Garthoff een onder het een of andere
voorwendsel de studio ingelokte gast on
verwacht met zijn „verleden". Deze radio
uitzending was echter anders dan de vo-
rigen. Wij kregen niet alleen het verhaal
van het leven van de K.L.M.-gezagvoer
der H. W. Guyt geboren en getogen Ha
genaar, thans wonende in Amsterdam
en sijn moedig werk als oorlogsvlieger in
de tweede wereldoorlog, wij kregen nog een
tweede geschiedenis, namelijk die van een
vluchtweg, zoals die zich uitstrekte van
Nederland via België en Frankrijk naar
het onbezette gebied van Spanje, waar
langs tallozen boven bezet gebied neer
geschoten geallieerde vliegers, joden en
Engelandvaarders de vrijheid vonden.
Langs deze lijn ontsnapte ook Harry Guyt
in het begin van 1943 om zich in Enge
land als oorlogsvlieger te melden.
Het was de opzet van samenstellers
Joop Koopman en Bert Garthoff om uit
gaande van het leven van een van de vluch
telingen de geschiedenis van zo'n vlucht
weg voor de luisteraar te laten herleven.
Zij zijn daarin uitstekend geslaagd, niet
in het minst door de hulp van Harry
Guyt, welke zesenveertigjarige gezag
voerder op de internationale lijnen een
van de hoogst gedecoreerde oorlogsvlie
gers vrijwel achteloos voorbij ging aan
zijn eigen belevenissen tijdens de oorlog
Advertentie
Van Nelle bestellen
LONDEN" (UPI) Een maatschappij
voor commerciële televisieprogramma's
gaat een school beginnen voor „t.v.-gees
telijken" ten behoeve van de naar schatting
twintig miljoen Britten, die in hun huis
kamers naar godsdienstige uitzendingen
kijken, waar slechts vijf millioen kerkgan
gers tegenoverstaan.
Eric Fisher, parlementslid en directeur
van B.B.C.-televisie, zegt dat het project
gesteund wordt door de anglicaanse, de
rooms-katholieke, de methodistische en de
doopsgezinde kerk. Hij is van mening dat
de leiders van de kerk „het bekrompen
standpunt" beginnen los te laten dat men
om goed gelovig te zijn naar de kerk moet
gaan. De „afgestudeerden" zullen beschik
baar komen voor godsdienstige program
ma's zowel van de B.B.C. als van oe onaf
hankelijke maatschappijen. Volgens Fisher
zullen kandidaten van alle geloofsrichtin
gen cameraproeven ondergaan. In mei van
het volgend jaar zullen drie cursussen van
één week en met elk twaalf „leerlingen"
beginnen.
Advertentie
Van Nelle bestellen
Gezagvoerder Guyt ontmoette in het
V AR A-programma „Dit is uw leven"
enkele „ondergrondse" relaties uit de
oorlogstijd. Hier ziet men hem met
pater Kees van Doorn en mevrouw
Souloumiae, beiden thans in Parijs
woonachtig. Naast hem de gespreks
leider Bert Garthoff.
aldus ongewild maar doeltreffend mee
helpend de vluchtweg op de voorgrond te
plaatsen.
Natuurlijk maakte de luisteraar eerst
met enige jeugdvrienden van Guyt ken
nis. Men hoorde daarna van zijn vliegca-
priolen en zijn eerste mislukte poging
in het begin van de oorlog om naar
Engeland te vluchten, voor welke poging
hij in het „Oranjehotel" in Scheveningen
en een kamp in Duitsland moest boeten.
Terug in Nederland begon het plannen-
maken voor een ontsnapping opnieuw.
Guyt was tenslotte vlieger en wilde weel
de lucht in. Dit keer werd alles goed voor
bereid. Na een valse start werden op 25
januari 1943 Guyt en twee anderen, Goed
huis en Klijzing, door hun eerste „pas-
seur" Emiel op de trein gezet, richting
Vlissingen.
Het werd het verhaal van de „passeurs"
de jonge mannen en vrouwen, die da
gelijks hun leven waagden op het lange
traject van Den Haag naar Toulouse en
vandaar naar de Spaanse grens hoog in de
Pyreneeën om de vluchtelingen veilig
„over" te brengen. Met bewonderigens-
waardige speurderszin heeft de VARA ve
le van de contactfiguren uit die tijd, die
bij de vluchtelingen meestal alleen maar
met hun bijnaam bekend waren, opge
spoord. Twee jonge studenten, thans bei
den specialist in Leiden, een jong Hollands
meisje, thans getrouwd en in Frankrijk
wonend, een Nederlandse pater, die nog
steeds in Frankrijk werkt, de contactman
Moen uit Toulouse, tegenwoordig hout
handelaar Moenschein uit Rotterdam,
kwamen voq>\ de microfoon. En telkens-
weer vielcn..in de gesprekken de woorden
Zeer velen -'ah hen, die aan deze vlucht
weg werkten, hebben hun strijd voor de
vrijheid met de dood moeten bekopen.
Ook uit de Engelse tijd van Guyt, toen
hij van 1943 tot 1945 bombardements-
vluchten naar Duitsland maakte, werden
mensen voor de microfoon gebracht, on
der anderen zijn waarnemer de Engels
man Harry Erben, die samen met hem
zesenveertig vluchten maakte en tenslot
te samen met hem boven Duitsland werd
neergeschoten, vlak voor de oorlog een
einde nam. Maar vóór alles werd het de
geschiedenis van de velen, die tijdens de
oorlog hun leven waagden om anderen het
hunne te laten behouden of de kans te ge
ven belangrijker werk te gaan verrichten,
alle;; in dienst van de vrijheid van hun
land en dat van hun bondgenoten. Deze
documentaire was de moeite van het luis
teren en het overdenken ten volle waard.
Triptiek. Een nationale commissie in
België heeft opdracht gekregen na te gaan
op welke wijze het schilderstuk „De af
neming van het kruis" van Rubens, dat zich
in de kathedraal te Antwerpen bevindt,
gerestaureerd zou moeten worden. Het is
een triptiek op hout, waarvan het midden
stuk ruim vier bij drie meter groot is.
In 's HertnZenhnsch
Gisteravond hebben te 's-Hertogenbosch
het Brabants Kamerkoor cn het Brabants
Orkest in Nederlandse première het ora
torium „Dem unbekannten Gott" van de
Zwitserse componist Albert Jenny uitge
voerd. Het werk kreeg hiermee rjjn tweede
uitvoering ter wereld.
De uitvoering siond onder leiding van
de componist. Solisten waren Annette de la
Bije (sopraan), Aafje Heynis (alt.) en Leo
Ketelaars (bariton). De première werd on
der anderen bijgewoond door de Zwitserse
ambassadeur in Nederland en diens echt
genote; ook waren aanwezig dirigenten,
componisten en andere musici uit Neder
land, België en Duitsland.
Twee Newyorkse kunsthandelaars heb
ben woensdagavond op een veiling 152.000
dollar betaald voor een vroeg werk van
Picasso, getiteld „Moeder en kind". Men
neemt aan dat dit de hoogste prijs is,
die ooit op een veiling voor een werk van
Picasso is betaald. Het schilderij, dat in
1903 is gemaakt, was een van de negen
entwintig Franse meesterwerken uit de
impressionistische en de hieropvolgende
periode, die op de veiling te New York
werden aangeboden. De schilderijen wa
ren uit de collectie van Arnold Kirkeby
afkomstig. Een doek van Cézanne bracht
125.000 dollar op.
Een van de opmerkelijkste gebeurtenis
sen van de veiling was de verkoop van een
paar portretten van Modigliani. Onlangs
was in Amsterdam het „wereldrecord"
voor deze Italiaanse schilder op 57.000 dol
lar gebracht. Voor de Modigliani's van
Kirkeby werd 65.000 en 67.000 dollar be
taald door een Venezolaanse verzamelaar
en een Londense handelaar. Een schilde
rij met balletdanseressen van Degas werd
voor 66.000 verkocht aan een Newyorkse
verzamelaar. Een vaak tentoongesteld
stilleven van Matisse ging voor 65.000 dol-
laar naar een andere Newyorkse verza
melaar.
Veilingmeester Louis Marion zag er kans
toe de negenentwintig doeken in precies
een uur te verkopen.
In het Vredespaleis is woensdag een
door Pieter de Monchy vervaardigd bron
zen borstbeeld van dr. A. Schweitzer ont
huld, aangeboden door een comité van
vrienden en bewonderaars. De voorzitter
van het comité, prof. W. J. M. van Eysin-
ga, zei in een toespraak, die aan de over
dracht voorafging, dat een beeld van dr.
Schweitzer in het Vredespaleis thuishoort
en wel uit dezelfde overwegingen, die en
kele jaren geleden hebben geleid tot het
besluit hem de Nobelprijs voor de vrede te
verlenen.
Namens de Carnegie-stichting werd hel
borstbqqló aapvaard .door de president,
jbr. nir. dr. A. W. L. Tjarda van St'arken-
borgh Stachouwer.
Op 11 januari zal het honderd jaar gele
den zijn, dat de pedagoog Jan Ligthart
werd geboren. Op initiatief van de ouder
commissie van de Jan Lighartschool in
Schiedam is nu een comité gevormd, dat
een herdenking voorbereidt. Deze herden
king zal op 10 januari in de gemeentelijke
markthallen te Amersfoort worden ge
houden. Daar zullen de leerlingen van de
zesde klassen van de Jan Lighartscholen
uit verschillende steden in ons land bijeen
komen en leerlingen van de kweekschool
te Amersfoort zullen het door Ligthart ge
schreven toneelstuk „Toch timmerman"
opvoeren.
Op 10 januari zullen bij het graf van Jan
Lighart te Dieren en bij de beeldjes van Ot
en Sien in het Haagse Zuiderpark bloe
men worden gelegd.
De jongens waren allemaal weggestoven en hadden zich achter de vele pilaren
verstopt. Maar Mirza spoedde zich naar de kast, waar nog de fles met de rode
toverdrank stond.
„Daar staat de karaf, waaruit Shamin altijd zijn beker vult", fluisterde hij. „Daar
giet ik nu wat. van de rode drank in, begrijp je?"
Hij pakte de fles en goot een flinke scheut in de karaf. Toen 'zette hij beide flessen
weer netjes in de kast, want, de tovenaar mocht niets merken! 102103
Zoals men zich wellicht herinneren zal,
heeft een inspecteur der verkeerspolitie
in Arnhem, de heer J. W. Gosker, enige
weken geleden met een Apeldoornse ama
teur-goochelaar een televisie-uitzending
verzorgd, waarin hij heeft willen aanto
nen, dat vele mensen, die zich voor hel
derzienden uitgeven (en aan hun „gave"
dik geld verdienen) helemaal geen para
normale gaven hebben en dus als oplich
ters te beschouwen zijn.
Op deze uitzending (waarin de heer
Gosker overigens niet bestreed, dat er
ook werkelijke helderziendheid bestaat)
zijn destijds vele reacties gevolgd. Een
daarvan was afkomstig van de bekende
Nederlandse paragnost de heer G. Croi-
set uit Utrecht, die de heer Gosker aan
bood, ten overstaan van een door deze
laatste aan te wijzen aantal personen eni
ge proeven van zijn helderziende vernfio-
gens te geven.
In de kantine van het Arnhemse politie
bureau heeft de heer Croiset deze week
zijn aanbod gestand gedaan. Hij was ver
gezeld van prof. dr. W. H. C. Tenhaeff,
hoogleraar in de parapsychologie aan de
Utrechtse universiteit, die vele jaren met
deze paragnost geëxperimenteerd heeft.
Croiset deed ook ditmaal weer een zoge
naamde „stoelenproef".
Hij vertelde, dat hij enige dagen geleden
reeds „gezien" had, welke personen er de
ze avond onder zijn gehoor in de kantine
van het politiebureau zouden zijn en op
welke stoelen zij zouden zitten. Hij had
toen enkele bijzonderheden over die hem
onbekende personen verteld. Deze bijzon
derheden waren door prof. Tenhaeff op
een geluidsband vastgelegd.
In de kantine werd nu deze geluidsband
afgedraaid. De gegevens omtrent de eer
ste persoon bleken niet te kloppen. Wel wa
ren zij gedeeltelijk van toepassing op een
andere aanwezige. Voor een tweede proef
persoon klopte een aantal gegevens wel,
andere waren evenwel niet thuis te bren
gen. De heer Croiset deelde woorts bijzon
derheden mee uit het privéleven van en-
K'éle ati'nwëtfigèn. die hem daartoe êen' of
ander voorwerp, bijvoorbeeld een porte-
monnaie, een zakmes of iets dergelijks
„als indicator" ter hand gesteld hadden.
Prof. Tenhaeff merkte tenslotte op, dat
het bij proeven als deze niet gaat om
de vraag, of alles feilloos klopt. Sommige
proeven mislukken volkomen. Vaak is de
paragnost niet gedisponeerd, vaak ook
haalt hij helderziende indrukken door el
kaar of hij interpreteert ze verkeerd. Men
heeft hier trouwens ook te maken met
associatieve voorstellingen en ook de per
soonlijke ervaringen van de paragnost
spelen een rol bij het verwerken van zijn
helderziende indrukken.
Aan het slot van de proefnemingen her
haalde de heer Gosker nog eens uitdruk
kelijk, dat hij geen twijfel koestert aan
het bestaan van paranormale vermogens
bij sommige mensen. Hij had in zijn t.v.-
uitzending alleen maar willen wijzen op
het gevaar, dat lichtgelovige lieden be
dreigt van de zijde der vele beunhazen en
oplichters onder z.g. helderzienden.
Advertentie
Uw levenslust bewaren met Mops jonge klare l
20. Hij richtte zich opnieuw tot juffrouw Coulby. „Me
neer Pacock was dus feitelijk een vreemde voor u.
U wist niets van hem behalve dat hij schilderde? Ik
weet zelf niet veel méér van hem, maar er zijn ver
moedens, dat hij inderdaad niet écht was en dat
hij iets te maken heeft met een geval, dat ik onder
handen heb. Daarom moet ik inlichtingen over hem
inwinnen".
Meneer Lamartine, die voorovergeleund vol aan
dacht de ondervraging had gevolgd, merkte op: „Al-
lemensen, zijn we zonder het te weten, in contact ge
weest met een misdadiger?" Hij voegde er aan toe:
„Mijn naam is Lamartine, Roy Lamartine. Ik werk
bij een uitgeversfirma. Mijn firma is te hoogbesnaard
voor detectiveverhalen en ik weet niets van misdaad.
Maar mogen we misschien weten, in welke branche
Pacock was?"
„Ik heb niet gezegd, dat hij een misdadiger is", zei
Shanks. „Ik heb alleen meegedeeld, dat er verden
king tegen hem is gerezen. Op dit ogenblik wil ik al
leen maar weten, waarom hij die middagtrein uit Tor
quay niet genomen heeft".
„Dat was in zekere zin mijn schuld", zei juffrouw
Goulby. „Toen we onderweg waren en nog over de
heide reden, herinnerde ik me opeens, dat je tegen
woordig geen plaats in de Torquay-express kunt krij
gen, als je niet van tevoren hebt gereserveerd. En
meneer Pacock had die morgen pas per brief verno
men, dat hij onmiddellijk terug moest keren; van
zelfsprekend had hij dus geen plaats kunnen reserve
ren. Ik stelde hem op de hoogte en hij zei, dat hij dat
niet geweten had. Hij besloot dan maar een latere
trein te nemen. Hij was teleurgesteld, want zijn kunst
handelaar of wie het ook was scheen hem
dringend te moeten spreken. Maar enkele ogenblikken
later keerde zijn opgewektheid terug en stelde hij voor
om nu hij die trein toch niet behoefde te halen
nog wat op de heide te blijven rondhangen. Dat leek
hem beter dan de tijd te verdoen in Torquay, dat hij
een „vreselijke plaats" vond. Hij vroeg me om hem,
als ik geen bezwaar had, te rijden naar de plaats,
waar hij zijn laatste schilderij had' gemaakt, dat hij
straks uit zijn geheugen zou moeten afschilderen. Er
waren nog enkele détails, welke hij in zich op wilde
nemen".
„En aangezien u die dag niets beters te doen had..."
„Precies! Ik vond het best. Ik wist niet hoe we
moesten rijden, maar hij wees me de weg. Na een
poosje moesten we zelfs van de weg afslaan en langs
een bijna onbegaanbaar karrespoor door een weiland
rijden. Het was erg slecht voor de veren van mijn
wagentje. Wel... na een poosje kwamen we bij een
heuvel, waar hij mij verzocht te stoppen. Hij stapte uit
en liep de heuvel op, zeggende dat hij binnen vijf mi
nuten terug zou zijn. Het duurde wel wat langer, en
toen hij terugkwam, zei hij op verontschuldigende
toon, dat de belichting of wat het ook geweest mag
zijn, ik heb er geen verstand van die morgen pre
cies goed was en óf ik het erg zou vinden om hem
een paar uurtjes hier te geven. Hij vroeg het zó nede
rig, dat ik toestemde".
Ik koesterde niet zoals Cheviot een onzinnige
argwaan tegen juffrouw Goulby en ik begreep precies
hoe het gegaan was. Zij mocht Pacock dan een „be
spottelijke figuur" vinden, toch was ook zij bezweken
voor de vreemde charme van zijn slome stem, pre
cies zoals elke vrouw.Vanzelfsprekend was juffrouw
Goulby voor zijn charmes bezweken. Ik vroeg me zelfs
af, hoé ver het gegaan was...
Shanks, die mijn gedachten natuurlijk niet kon vol
gen en die Pacock bovendien nooit had ontmoet, zei op
nuchtere toon: „Dat was wel erg vriendelijk van u,
juffrouw Goulby!"
„Och, ik houd ook niet erg van Torquay. Ik vind
het hier buiten veel prettiger en ik bedacht me, dat
als ik een beetje in zijn buurt bleef, ik toch nog naar
bijzondere bloemen zou kunnen zoeken, 't Behoefde
dan géén verloren dag voor me te worden vanwege
die ontsnapte gevangene, begrijpt u?"
„Juist. Dus u reed een eind van de weg af?"
„We brachten al zijn schildersspullen naar de plek,
waar hij wilde werken. Toen begon hij te schilderen
en ik zwierf wat rond. Niet té ver weg, want dat leek
me niet veilig".
„Ik neem dus aan, dat u telkens omkeek om te
zien, of hij er nog wel was".
„Nee, dat deed ik niet. Ik wist dat hij er was, om
dat hij stond te schilderen, -iovendien vergeet ik eigen
lijk alles om me heen, als ik me eenmaal concen
treer op mijn bloemen en planten".
„Dus u zou het niet gemerkt hebben, als meneer
Pacock van zijn schildersezel was weggewandeld?"
„Nee, waarschijnlijk niet. Maar ik begrijp het niet
goed. Zelfs als hij net soort individu zou zijn, dat u
voor ogen zweeft, dan zou hij toch moeilijk midden
op de heide van Dartmoor erg veel kwaads hebben
kunnen uitrichten, nietwaar?"
Voordat Shanks kon antwoorden, riep juffrouw Hig-
gins opgewonden uit: „O, ik snap het, ik snap het...!"
Meneer Lamartine keek haar verwonderd aan en
vroeg: „Wat snap je?"
„Het heeft natuurlijk iets te maken met die ont
snapte gevangene", riep ze uit. „Ik denk, dat meneer
Pacock hem voedsel heeft gegeven, of geld of wat dan
ook, waardoor de man weg is kunnen komen".
Juffrouw Goulby griezelde. ..O, ik hoop van harte,
dat dat niet zo is. Wat een afschuwelijk idee!"
Inspecteur Shanks keek enigszins beteuterd. „Ik heb
dat helemaal niet beweerd", zei hij.
„Maar nu die dame het idee oppert... hoe is uw
naam?"
„Ik ben Daphne Higgins. ik heb de leiding van een
lunchroom in Londen, aan de Edgware Road. Denkt
u, dat ik het bij het rechte eind heb?"
Shanks deed of hij haar vraag niet hoorde en wend
de zich weer tot juffrouw Goulby. „Laten we eens ver
onderstellen, dat Pacock gedurende die paar uur daar
buiten contact had met iemand het behoeft niet di
rect die ontsnapte gevangene te zijn, zoals juffrouw
Higgins suggereerde mijn vraag is dan, zóu hij dat
hebben kunnen doen zonder dat u het merkte?"
„Ja..eh..ik vermoed van wel."
„Maar u wéét het niet, of er iets dergelijks voor
viel?"
Shanks keek op en fixeerde juffrouw Goulby.
„O nee natuurlijk niet Ik..eh..ik zei u toch al,
dat ik niet naar hem keek."
„Ja, dat zei u. Goed. Riep hij u, toen hij klaar was
met zijn werk?"
„Nee, ik ging naar hem terug. Hij liet me zien, wat
hij had gedaan. Ik zag niet véél verschil, maar er wa
ren inderdaad wat verfklodders bijgekomen, welke
naar ik aanneem wolken moester voorstellen."
„Sprak hij met u?"
(Wordt vervolgd)
Z.K.H. Prins Bernhard heeft in de Cas
tricumse duinen gejaagd. In gezelschap van
onder andere Jhr. Quarles van Ufford heeft
de Prins in het duingebied gejaagd op fa
zanten, hazen en snippen. Onder leiding van
de hoofdjachtopzichter de heer C. Schoen
heeft een groot aantal jachtopzichters het
hunne bijgedragen tot de vrij 'grote jacht
buit, die bestond uit 140 fazanten, een vijf
tal hazen en veel snippen. De jacht die
's morgens om ongeveer halftien begon
werd eerst te halfvijf beëindigd, waarna
het gezelschap bij de heer Schoen de thee
gebruikte. Daarna zijn de Prins en zijn
gasten weer huiswaarts gereden.
Advertentie
Van Nelle bestellen
Belastingfraude. De Alkmaarse recht
bank heeft een textielhandelaar uit Boven-
karspei wegens belastingontduiking ver
oordeeld tot een boete van 6000 gulden. Hij
had over de jaren 1954 tot en met 1956 ge
middeld 4000 gulden per jaar aan inkom
sten verzwegen.
DONDERDAG 20 NOVEMBER
Stadsschouwburg: Charlotte Kohier met
„Pension Rustig", 20 uur.
Concertgebouw: Concert koor Katholiek
Haarlem met medewerking van N. Ph. O.,
20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't^Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Expositfe van aquarellen van Bob Buys,
tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Razzia in de onder
wereld". 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans
Halslheatcr: „Wet is wet". 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Mijn beste
vijand", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Rosemarie" a.l. 19 en 21.15
uur. Minerva Theater: „Als de dauw hangt,
komt er regen", 18 j„ 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „Fanfare", alle leeftijden, 19 en
21.15 uur. Roxy Theater: „De klauw", 18
jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater:
„Vrouw met drie levens", 18 jaar, 19 en
21.15 uur.
ZANDVOORT: Theater Monopole: „Ham
let", 14 j„ 20 uur.
„In 't Goede' Uur": Grammofoonplaten-
concert van werk van Corelli, 21 tot 22 uur.
Brinkmann: Studievereniging voor Psy
chical Research: Lezing van dr. L. J. Elfe
rink over „Magische relaties tussen mens
en dier", 20 uur.
Brinkmann: Ned. Bond van Burger
Bouwvakpatroons: Filmvertoning over de
Velser funnels, 20 uur.
VRIJDAG 21 NOVEMBER
Concertgebouw: Concert Symfonie Or
kest „Haerlem", 20 uur.
Minerva Theater: Volksuniversiteit: Le
zing van schipper Mees Toxopeus over
„Het reddingswezen langs de Nederlandse
kust". 20 uur.
Grote Kerk: Beiaardconcert door Arie
Peters, 11.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
„In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1):
Expositie van aquarellen van Bob Buys.
10 tot 22 uur.
Huis Van Looy (Kamperlaan): Expositie
van aanwinsten .lit de collectie-Regnault,
alsmede tekeningen en aquarellen uit ge
meentelijk bezit, 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 uur.
Vleeshal: Ver. „De gekleurde zanger",
opening vogelshow. 20.30 uur.
Galerie Espace: Expositie van gouaches
van Hans Wiesman. opening 20.30 uur.
„De Waag" (Spaarne 29): Kunst Zij Ons
Doel: Expositie van schilderijen en schet
sen van Peter van den Braken, 11 tot
16 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Een tijd van leven en
van sterven". 18 jaar. 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Frans Halstheater: „Een tijd van leven
en van sterven", 18 jaar, 14.30. 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „Lemmy Caution incog
nito". 18 jaar. 14. 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Hercules", alle leeftijden,
14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: ..Quo
Vadis", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „Fanfare", alle leeftijden. 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater:
„Drango". 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.
Studio Theater: „Die goldene Brücke",
14 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur.
DIVERSEN
Frans Halsmuseum: Geloof en weten
schap: Voordracht van de heer E. de Kat
over „Moderne schilderkunst", 20 uur.
Aula Kennemer Lyceum: Alliance Fran-
qaise: Lezing André George. 20 uur.
Concertgebouw: Ver. tot bescherming
van dieren: Lezing dr. A. F. J. Portielje
over „De omgang met dieren, ook met de
zeer gevaarlijke". 20 uur.
„In 't Goede Uur": Grammofoonplaten-
concert van werk van Corelli. 21 tot 22 uur.
Hotel „De Leeuwerik": Door de Eeuwen
Trouw: Ambonavond. 20 uur.
Advertentie
Van Nelle bestellen 1