VOOR DE PRET Snijden: levensgevaar WAARSCHUWING Neon „Door Zang Vriendschap" bracht „De Messias" ten gehore ZEVEN DAGEN IN EN OM HAARLEM KERSTCONCERT VUURWERK DUIVEN Kerstconcert P.T.T. in Remonstrantse kerk DONDERDAG 18 DECEMBER 1958 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 5 kerststukjes Qfl v. imp elen Napolitaanse kerstgroep in Bisschoppelijk museum Betaling abonnementsgeld per giro Zamenhof-her denking Elektriciteits-vrouwen vierden kerstfeest Bijzondere Kerstaanbieding III „Bloemeiujael" heet de moderne jeugd voortaan*, „Youth" (2) ra; IgROUUEl) Reclamefilmpjes voor televisie In de volledig bezette Haarlemse Con certzaal bad woensdagavond de tot een traditie wordende uitvoering van Handels méestgeliefde oratorium „The Messiah" door de Haarlemse christelijke oratorium vereniging „Door Zang Vriendschap" plaats. Het is een gelukkige gedachte geweest dit jn de meest gunstige zin populaire orato rium tot een jaarlijks terugkerende mani festatie, ter inleiding van het kerstfeest, te kiezen. Het is als geheel wel geen kerstoratorium, maar het eerste van de drie delen heeft toch nagenoeg alleen tot onderwerp de belofte en de komst van de Heiland, alles op bijbelteksten, door de componist zelf bijeengebracht. En bij het beluisteren van dé herdersmuziek, met haar naklanken van een napolitaanse kerstmelodie, ondergaat men volkomen de vertrouwde sfeer van het hoogfeest der geboorte. En dan is er het hele werk door de machtige werking van een direct aansprekende muziek, die door haar brede adem en haar bezielde melodieën kan doen vergeten dat de com positie vrij losjes in elkaar zit. Maar wie maalt er om, wanneer in een verbrokkelde architectuur steeds weer prachtige monu mentale onderdelen te voorschijn treden, die de meesterhand verraden en waarin Handel met. al de gulheid van zijn expan sieve natuur de pompeuze juichtoon laat aanheffen, die als het ware tot spontane reactie dwingt, zoals bij het fameuze „Hal leluja" en sterker nog bij „And with his stripes we are healed" en bij het geweldige fugatische slotkoor! Iets van zijn hart heeft Handel gelegd in een zo eenvoudige melo die als alleen maar zeer grote meesters kunnen bedenken, met het gebaar van een profeet heeft hij herhaaldelijk zijn musi sche kracht getoond. Directeur Simon C. Jansen slaagde erin zijn koor trefzeker te laten reageren. Hoe zeer het ensemble in vaardigheid groeit door de herhaalde uitvoeringen van het zelfde werk was opmerkelijk in de lang niet eenvoudige coloratuurpassages, onder welke die van „And He shall purify the sons of Levi" bijzonder uitmuntte. Zo werd het een executie die in menig op zicht voortreffelijk mocht heten, al blijft er nog te schaven aan fijne ritmische details en aan de totaalklank. die soms nog een delicate kleur ontbeert. Het opdrijven van het tempo speelt wat dit betreft wel eens een rol. Dit gold bijvoorbeeld bij „O thou that tellest good tidings to Zion" en het gold zelfs voor de voorafgaande aria voor alt, die te voortvarend van tempo was om de stem van Aafje Heynis de gelegen heid te geven zich op zijn gunstigst, te laten klinken. De zangeres kon zich later vooral in de aria „He was despised" gelukkig heel gunstig laten horen. Hier kreeg haar stem de ruimte om rustig uit te klinken. De briljante coloratuur en het fraaie sopraangeluid van Elly Ameling voerden mede tot hoogtepunten in de uit voering. Wiebe Drayers muzikaliteit was te loven in zijn interpretatie van de tenor solopartij en wat de bas Hans Wilbrink presteerde in de grote bas-aria van I, in „Why do the nations" en vooral in de opstandingsaria, was meesterlijk te noe men. De door mevrouw Nelly Boeree schit terend uitgevoerde trompetpartij verdiende in laatstgenoemde aria een méér dan ge wone vermelding, want, ook dat was ma gistraal. Een zeer treffende indruk kregen wij van de afwisseling van kwartet en koor in „Since by man came death". En zo was er meer in dit omvangrijke bijbelse epos, dat met goed geluk gerealiseerd werd. Hiertoe kan ook gerekend worden het aandeel van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, van de cembaliste W. Weertman en van de organist Piet Kiel. die het uiteraard niet kon helpen, dat het orgel aan het. slot van het Hallelujakoor een hanger had en dus bleef doortoeten toen het spel al uit was. Het slotkoor met het machtige „Amen" bevestigde overtuigend de waarde en be tekenis van de kersttraditie van „Door Zang Vriendschap" en van de muzikale leiding van Simon C. Jansen. os. de Klerk Advertentie Onze KERSTETALAGE is gereed Zeer aparte Komt u bijtijds bestellen? Bloemenmagazijn Binnenweg 18 - Heemstede Telefoon 3.80.80 In het bisschoppelijk museum zal van 21 december tot 1 februari een Napoli taanse kerstgroep geëxposeerd worden, daterend uit de achttiende eeuw. De groep bestaat uit ongeveer zeventig figuren en voorwerpen. Buiten de hoofdfiguren Maria met het Kind en St. Jozef zijn de herders, de koningen en- talrijke markt- gangers, muzikanten en bedelaars tot uit drukking gebracht. Tesamen illustreren zij het Napolitaanse volksleven in de acht tiende eeuw. De figuren zijn deels uit hout gesneden en deels in terra cotta geboet seerd en gebakken of in tin gegoten. Alle figuren zijn gekleed in gewaden van zijde, wol, leer enz. naar de mode van die tijd. Het kleurrijke geheel is een uitstekend voorbeeld van de uitvoerige en volkse ma nier waarop in de stad Napels in de acht tiende eeuw het kerstgebeuren aanschou welijk werd gemaakt. Deze in ons land unieke collectie werd door de directie van het aartsbisschoppelijk museum in bruik leen afgestaan aan het bisschoppelijk mu seum in Haarlem. Advertentie A X U kunt het uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het i volgende kwartaal te voldoen op 8 onze postgirorekening no. 273107 ten name van Haarlems Dagblad. U 5 bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is f 7,65, post- 5 abonnés f 8,15. U kunt het ons gemakkelijk maken l door uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand, voor- jj zien van uw juiste naam en adres. Wij behoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Indien u voor een anu.er gireert, wilt u dan het bezorg- adres van de krant vermelden? Voor automatische girobetalingen 5 (het allergemakkelijkste) zijn formu- <5 lieren op aanvraag gaarne ter be rt schikking. In dat geval dient men wel voor voldoende saldo op de giro-rekening zorg fe dragen. DE ADMINISTRATIE. De Haarlemse esperantisten hebben Maandagavond het feit herdacht, dat 99 iaar geleden (op 15 december) dr. L. L. Za- Menhof, de samensteller van het esperanto, lverd geboren. Mejuffrouw M. H. Vermaas, directrice het kantoor in Rotterdam van de van esperantisten sprak over ie verklaring van de rechten van de mens, i'è juist dezer dagen tien jaar geleden in ie vergadering van de UNO werd aange- 1omen. Spreekster wees er op, dat de ge- iachte, die aan deze verklaring ten grond ig ligt, reeds door dr. Zamenhof is uit in zijn regels van het homonaris- Me. De aanwezigen besloten betuigingen 'an adhesie te zenden aan de UNO 'en de JNESCO. Het esperanto-muziekgezelschap „La steloj" uit Amsterdam luisterde de op. In de muziekzaal van restaurant Brink- mann in Haarlem werd woensdagmiddag door de Nederlandse Vrouwen Elektrici teitsvereniging, afdeling Haarlem en om streken een kerstmiddag gehouden. Het bestuur van deze vereniging had voor de nodige kerstsfeer gezorgd. De tafels wa ren met een takje groen versierd. De zaal was grotendeels verlicht door kaarsen. Er werden grammofoonplaten met bekende kerstliederen gedraaid. Ook de voorzitster, mevrouw R. v. d. Noord-Magré, had haar openingswoord aangepast bij de kerstsfeer. Volgens me vrouw V. d. Noord-Magré is Kerstmis één van de heerlijkste feesten, omdat men dan de komst van Gods zoon op aarde her denkt. Daarom vond de voorzitster het ook zo prettig, dat de opkomst op deze kerstmid dag zo groot was. De leden bewezen daar mee, dat Kerstmis ook voor hen veel be tekent. Tot slot van haar openingswoord citeerde mevrouw Van der Noord het kerstgedicht „Aanbidding van smart". Daarna nam de voordrachtkunstenares mevrouw Lenie Dudock-Van Lerven het woord. Zij had voor deze middag een passend programma gekozen. De gedichten „Ma ria bidt tot God den vader" en „Weer was het Kerstmis" van A. van Duinkerken en de verhalen „De heilige stal" en „De Her der" droeg ze sober voor. Mevrouw Du- dock-van Lerven had het grote voordeel, dat ze elk woord duidelijk articuleerde, zonder dat de tekst daardoor te nadruk kelijk gezegd werd. Het beste verhaal en tevens het origineelste was het Engelse „Jimsy's kerstfeest". Het gaat over een klein jongetje, Jimsy, dat aanvankelijk géén en later door een grappige vergis sing en tot grote opluchting van de Electriciteitsvrouwen twee kerstbomen krijgt. De voordracht van dit verhaal deed me vrouw Dudock uitstekend, omdat zij de verschillende personen uit „Jimsy's kerst feest" duidelijk voor haar publiek wist uit te beelden, door een stem of gebaar, dat typerend was. Door de goede voordrachten, het ope ningswoord van de voorzitster, de stem mige versiering en de prachtige grammo foonplaten hebben vele leden van de Ne derlandse Vrouwen Elektricilcits Vereni ging woensdag in restaurant Brinkmann een prettig kerstfeest gevierd. Advertentie KAMGAREN COSTUUM, o.a. nachtblauw 129.00 NO IRON OVERHEMDEN in wit, grijs en beige 9.95 HARRIS TWEED COLBERTS,/ 59.00 Gen. Cronjéstraat la - lb - Tel. 53334 Het concert, dat het Overveens Christe lijk Gemengd Koor en het kinderkoor daaraan woensdagavond in de Nederlands Hervormde Kerk aan de Ramplaan hebben gegeven, was op het kerstgebeuren afge stemd. Werken als „Maria's Wiegelied" van Max Reger, de Kerstcantate voor kinder koor van Jan Zwart en het Kerstoratorium van Heinrich Fidelis Mtiller en nog enkele andere composities, konden de gedachten van talrijke toehoorders op het kerstwon- der richten en vaak nog de voldoening schenken, die goede muziek kan brengen. Tot mijn spijt heb ik slechts indrukken kunnen krijgen van de uitvoering van Müllers oratorium, omdat ik op deze avond nog bij een ander concert aanwezig moest zijn. Getroffen heb ik het daarbij niet, want Müllers oratorium bleek wel zo verbleekt en aftands te zijn, dat de keuze van dit werk voor dit kerstconcert voor mij een volslagen raadsel is. Waarom niet een selectie gedaan uit onze vele prachtige oud- Nederlandse kerstliederen, of uit de Franse, Engelse of Duitse schat van schone vocale kerstmuziek, die besloten ligt in talloze volksliederen en cantates? Er waren er een paar in het oratorium opgenomen en zij waren, althans melodisch, als een oase in de woestijn van muzikale armoede. Het was overigens bewonderenswaardig hoe het grote koor en het kinderkoor hun krachten onder leiding van de ciirigente Willy van Eldik aan de uitvoering van het oratorium hebben gegeven, zodat het be roemde „Stille Nacht" uitblonk door een volle, fraaie koorklank en ook het kinder koor met zijn aandeel in het werk aardig voor de dag kon komen. De sopraan Nelly Birma, die vrij plotseling moest invallen voor Nely de Bock en die met een eigen liederenprogramma was gekomen, heeft de beste kwaliteiten van haar zangkunst met de voordracht van de voor haar bestemde gedeelten van het oratorium doeltreffend kunnen laten gelden, ondanks de voor zang ongunstige compositietrans daarvan. De tenor Simon van der Geest trad met fan tasie op als een soort „evangelist". Voor de lyrische ontboezemingen van enkele frag menten bezat zijn heldere stem de nodige lichtheid en buigzaamheid. Een goede in druk heeft ook de bariton Luc Brouwer kunnen maken. Vermelding verdient het voorts, dat Truus Mondriaan-Ligthart met toewijding de piano-begeleiding verzorgde. P. Zwaanswijk Na Haarlem, Heemstede en Zandvoort heeft nu ook Bloemendaal een ..moder nistensociëteit" gekregen. Zij heet „Mo dern Youth Society Bloemendael" en is gisteravond geopend in café-restaurant Petit aan het Kerkplein in aanwezigheid van diverse gemeentelijke autoriteiten en van bijna honderd jongelui, welke laatsten zich staandebeens als lid opgaven het geen trouwens de enige manier was om binnen te komen. In een neo-romantische interieur sprak Hans Officier, de twintigjarige initiatief nemer en voorlopige voorzitter van de soos. een openingswoord. „Wij willen culturele en artistieke ontwikkeling en ontspanning van de jeugd", zei hij, „maar herrieschoppers en nozems zullen geweerd worden". En dat het daarmee ernst was, bleek even later toen een groepje Haar lemse braniemakers resoluut de toegang ontzegd werd. Na deze „beginselverklaring" was het woord aan het: Zaans Ritme Kwartet (piano, trompet, tenorsax, bas en slag werk), een ensemble dat met zijn pittige arrangementen en improvisaties in East Coast-stijl zowel qua ensemble als met diverse soli een uitstekende indruk achterliet. Later kregen wij van het bestuur een lij vig dossier met plannen en corresponden tie te zien, waaruit bleek dat de voorlo pige bestuurders eerst het gemeentebe stuur om steun en goedkeuring verzocht hebben, die het op zekere voorwaar den van harte gegeven heeft. Een van die condities luidde, dat er een adviserend bestuur van volwassenen moest komen. In de adviescommissie zijn nu diverse Bloe- mendaalse notabelen bijeengekomen, zo als de heren Casse, chef der afdeling on derwijs ter secretarie en Jaap Buys jr., hoofd van de Hartenlustschool, onder wier toezicht er stellig geen ontsporingen te duchten zijn. Daarna is de burgerij be werkt om financiële ruggesteun en ook dat schijnt wonderwel gelukt te zijn. En ten slotte hebben de jongelui met een maar een programma voor de komen de twee maanden op poten gezet, waarop onder meer de volgende evenementen prijken: een optreden van Rita Reys, een grote jam session, een avond met het Haarlemse jazzkwartet The Diamonds (dat maandag zijn radiodebuut zal ma ken), lezingen over moderne jazz en idem schilderkunst en een reeks van grammo- foonplatenconcerten van moderne klassie ke muziek van Debussy tot Honneger. Het bestuur heeft contact gezocht met de Haarlemse zustervereniging „Soos 1958" in de Kleine Houtstraat en onderhandelt voorts met zes andere jeugdsociëteiten (o.a. de V.J.S. en Xeno in Haarlem en Entre Nous te Heemstede) in de hoop, al le activiteiten op dit gebied te kunnen sa menbundelen. Binnenkort wil men een or gaan uitgeven dat „Youth" zal heten. Waarom niet „Jeugd", vraagt men zich wellicht af en waarom heeft ook de Bloemendaalse soos zo'n onhollandse naam gekregen. Was dat nu beslist nodig? „Natuurlijk niet," zegt Hans Officier, de voorlopige voorzitter. „Maar een En gelse naam trekt nu eenmaal altijd veel sterker. Als we 'm „Moderne jeugdsocië- teit" genoemd hadden, zou iedereen al bij voorbaat gezegd hebben: Bah, wat saai! en was er geen kip gekomen!" In januari staan ze samen 12l/z jaar op de Bühne: Hen drik Roeland en Ferdinand Zandstra, beter bekend als „Gerry en Ferry, de zingende dwazen". Tijdens de bevrij dingsfeesten leerden ze el kaar kennen. In Haarlem, waar ze beiden geboren zijn Gerry en sinds die tijd zijn ze bij elkaar gebleven. Op het to neel dan, want Gerry (Hen drik Roeland dus) woont nu in Amsterdam en (Ferry (Fer dinand Zandstra) kan men soms maar dan heel soms aantreffen in zijn woning aan de Gasthuissingel 38 rood in Haarlem. Meestal is hij op weg met zijn niet zo verschrikkelijk nieuwe automobiel, naar Sneek of naar Vlaardingen, naar Schagen of naar Ven- raay. Niet altijd gebeurt dat met de auto, waarmee het duo zo'n dikke vijftigduizend kilometer per jaar aflegt. Naar Zandvoort trokken ze bijvoorbeeld per tandem. Er gens halverwege vloog de ketting eraf. Ze legden die er weer om, even later ging hij er weer af en het gevolg was, dat zij laat en met on beschrijflijk vieze handen in de badplaats aankwamen. Gevaren hebben Gerry en Ferry ook. Niet zo ver welis waar, want de afstand tus sen Friesland en Terschel ling is niet zo verschrikke lijk groot. Toch gaf het nog wat -moeite.' Door een foutje van de organisatoren was de boot die hen zou overbren gen al vertrokken. Gerry en Ferry riepen echter de hulp in van de rijkspolitie te wa ter, die zo vriendelijk was de beide artiesten over te zet ten. Nauwelijks echter was de boot bij Terschelling ge arriveerd of er kwam een dikke mist opzetten. De po litiemannen kregen opdracht in geen geval meer uit te varen en ze waren gedwon gen de nacht op het eiland door te brengen. Ze hadden er geen spijt van, want het programma, dat daar gege ven werd was bepaald on derhoudend. En niet in het minst door de deelneming van Gerry en Ferry, die hun optreden meestal aankondig den als „kolder-cocktail", hetgeen betekent, dat beiden een aantal liedjes ten gehore brengen met tekst van Gerry en muziek (op de gitaar) van Ferry. Zeer actuele liedjes overi gens want onlangs bezong het duo de ruimtevaart, het geen door het publiek ge tuige de reacties bijzonder op prijs gesteld werd. Zo doen zij dat nu al bijna I2V2 jaar. Ze denken nau welijks meer aan de tijd die aan hun samengaan vooraf ging, toen Ferry gitarist was in diverse orkesten en or kestjes en toen Gerry als conferencier stad en land af reisde. Hun werk neemt hen volkomen in beslag en als ze niet op tournee zijn, dan stu deren ze aan een nieuw nummer waaraan een band recorder en een uitneeem- bare piano te pas komen. En dat vergt tijd. Echter niet zóveel tijd of er blijven zo door de week nog wel een paar uurtjes over voor het beoefenen van de hengel sport. Want niet alleen op de planken begrijpen Gerry en Ferry elkaar best, maar ook aan het water. Des zomers zitten ze meestal zwijgzaam langs een of ander kanaal in de polder en zo tegen het najaar trekken ze dikwijls naar de pier van IJmuiden om er op gul of schar te vissen. Dan denken ze niet meer aan radio-uitzendingen voor militairen en voor zieken, dan denken ze ook niet meer aan een autotocht over de spoorbrug bij Culemborg toen de pont niet meer voer omdat er ijsgang was in de Lek en ze denken niet meer aan al die probleempjes, die ze als rondtrekkende arties ten hebben op te lossen. Dan hebben ze alleen aan dacht voor hun dobber of voor hun molentje en ze zit ten uren naast elkaar te zwijgen. Ze trekken geen gekke gezichten en ze hup- MG0ED: Wijf in een twijfel, gevol achter Uw voorligger NEEM GEEN RISICO t Na het inhalen mag de weggebruiker pas dan weer naar rechts gaan indien dit uit een oog punt van gevaar of be lemmering van het in gehaalde verkeer verant woord is. Zó zegt de wet het. Nog maar al te dikwijls wordt er echter tegen deze regel gezon digd en wordt het in gehaalde voertuig „ge sneden". De bestuurder of berijder van dit voer tuig wordt dan ge dwongen tot schielijk afremmen of tot naar rechts uitwijken. Eigen lijk kan tegen deze vorm van weg-piratisme niet straf genoeg op getreden worden, zo meent de ANWB. Be langrijk is echter ook de vraag: Waarom wordt er gesneden? Dikwijls is het „snijden" eenvoudig het gevolg van een verkeerde „waardering" van de verkeerssituatie; de in haler bemerkt dan tot zijn grote schrik dat de tegenligger sneller nadert dan het hem toescheen bij het begin van zijn inhaalmanoeuvre. Een dergelijke misrekening kan tot de meest ernstige gevolgen leidenNeemt u zich daarom liever voor alleen in te halen wanneer hierin geen enkel risico schuilt. Blijf in twijfelgevallen achter de voorligger, ook al kost dit iets van uw ongetwijfeld kostbare tijd. pelen niet vreemd heen en weer. En dat is voor dit kol der-duo een grote bijzonder heid. Gerry en Ferry op de pier. Burgemeester en wethou ders te Haarlem hebben be sloten op 31 december 1958 van 20 uur af tot 1 januari 1959 te 2 uur in de morgen ontheffing te verlenen van het verbod tot het afsteken van vuurwerk. Verder heb ben B. en W. in overleg met de hoofdcommissaris van politie een lijst aangelegd van vuurwerken waarvan de verkoop, het voorhanden hebben en de aflevering is toegestaan. Op deze lijst staan: kaar sen zonder ontstekingskop (bijvoorbeeld wonderkaar- sen), pyrotechnische lucifers, kamervuurwerk (bijvoor beeld boscocylinders, con- fettibomen en cotillonvruch- ten), fop- of schertsvuur- werk (bijvoorbeeld knalpen netjes, knallucifers, knal stenen, flitswatten, knalerw ten, voetklappers), klapper- tjes (amorces) en klappertjes op banden (amorcesstroken), knalkurken en derbyplaat jes. De directeur van de ge meente-reiniging in Haar lem, de heer R. Eikendal, wijst ons (en dus de lezers) er op, dat het de laatste weken herhaaldelijk is voor gekomen, dat hete of gloei ende sintels en as brand in de inhoud van de vuilnis auto's hebben veroorzaakt. Een razendsnelle rit naar de brandweerkazerne kon tot nu toe een totaal verlies van de vuilnisauto voorkomen, terwijl voorts het personeel van de wagens zelf herhaal delijk een „binnenbrandje" moest blussen. Verder is het gebeurd, dat de inhoud van de vuilnisauto's brand veroorzaakte in de schepen, die het vuil afvoeren. En ook hierdoor werd ernstige schade geleden. Dit alles kan aldus de directeur van de reiniging voorkomen worden als er slechts koude as en sintels in de vuilnis emmers worden gedeponeerd. De heer Eikendal doet daar om. nu het kachelstooksei- zoen weer is aangebroken, een beroep op de Haarlemse burgerij om hieraan mee te werken. Wanneer een ieder aan dit verzoek gevolg geeft dan zal het niet nodig zijn om heet of warm aanvoelen de emmers ongeledigd te laten staan. De postduivenvereniging H.A.K. houdt haar jaarlijkse tentoonstelling op 20 en 21 december in de „Heinikens Bar" in de Lange Boogaard straat 1 te Haarlem. De expositie is geopend op zaterdag 20 december van 17 tot 22 uur en zondag 21 december van 10 tot 17 uur. Keurmeester is de heer Goedhart uit Rotterdam. In de Remonstrantse kerk aan de Wil- helminastraat werd een Kerstconcert ge geven door de Haarlemse Postfanfare en het Haarlems P.T.T.-mannenkoor. De fan fare, onder leiding van dirigent Jan Grool. heeft de avond met een parafrase over het koraal „Harre meine Seele'' van E. Ruh. geopend. Men moest hierin nog wel even op stemming komen, maar een goede beurt werd vervolgens gemaakt met de „Partita Piccola" van Boedijn, welke componist als een vernieuwer kan gelden van het reper toire van onze blaasorkesten. Ook in deze vierdelige suite bieden de beurtelings koraalachtige en dansante bewegingen de spelers alle gelegenheid tot fraaie klank vermengingen en typische effecten. Een ritmische geestige finale met het karak ter van een contradans besloot de uitvoe ring van Boedijn's suite op briljante wijze. Vervolgens hoorde men een klankschone uitvoering van „Stille Nacht" in een be werking voor dubbel koperkwartet van A. Lemarc. Het aandeel van het orkest bestond latei- op de avond nog uit een door de dirigent Groot vervaardigde bewerking van het Largo van Handel, waarbij de bewerker een variatie met contrapuntische neven- stemmen had toegevoegd, niet eenvoudig, die goed uit de verf kwam. Na nog een tweetal zettingen van Lemarc respec tievelijk van „Ere zij God" en „Komt allen tezamen" besloot de Haarlemse Post fanfare het aandeel met wederom een pa rafrase van E. Ruh, namelijk over „Naher mein Gott, zu dir". Het mannenkoor had na het eerste op- Advertentie Koninginneweg 6 Tel. 14024 treden van de fanfare een motet van Pale- strina gezongen: „I-Iodie Christus natus es". Dirigent E. J. Fotgieser had met dit moeilijke polyfone stuk zijn koor wel een zware opgave gesteld, waaraan speciaal de eerste tenoren naar mijn mening nog niet konden voldoen. Fraaie homogene klank daarentegen hoorde men in „Zum Sanctus" van Schubert, alsmede in een bewerking van een koraal uit het Kerst oratorium van Bach door Nico Hooger- werf. van wiens hand het koor ook nog een drietal kerstliedbewerkingen uitvoerde te weten: „Nu zijt welllecome" (waarin een aardige canonische inzet de aandacht trok) en „Nog juicht ons toe" wederom een werk in de homofone zetting, dié het koor vooralsnog het beste gelukt, alsmede „Les Anges de nos Campagnes" waarin de uit spraak nog voor verbetering vatbaar is. Het Kerstlied der Kerstliederen: „Stille Nacht" hoorde men ook nog eens in een koorzetting, nadat de fanfare het al eerder op de avond ten gehore had gebracht. De heer Potgieser liet zich na het eerste optreden van het koor, op het orgel horen in een Triosonate van Bach. Aan de uit gang vond een collecte plaats bestemd voor het in. stand houden van het instru ment. Sas Bun ge Dertig Nederlandse bedrijven hebben in afwachting van de invoering van de commerciële televisie in ons land aan Joop Geesink's filmproduktie „Dolly- wood" n. v. opdracht gegeven om recla mefilmpjes te vervaardigen, zoals deze thans reeds aan Engelse, Duitse en Ame rikaanse fabrikanten worden geleverd. Voor elk van deze dertig bedrijven zul len zes van deze zogenaamde „t.v. spots" worden vervaardigd, zodat deze bedrijven in achtereenvolgende televisieuitzendin gen met verschillende „spots" de aan dacht op hun artikelen kunnen vestigen. Men volgt deze produktiemethode ter wille van de continuïteit in de reclame, een onderwerp dat vanochtend op een de monstratiebijeenkomst in het Amster- damsè Citytheater aan de hand van recla mefilmpjes werd geïllustreerd. Men gaat er vanuit dat de aandacht van het publiek slechts blijvend op een bepaald artikel kan worden gevestigd als dit artikel bij voort during wordt aangeprezen. Daarvoor moe ten de filmproducenten voortdurend naar nieuwe elementen zoeken. „Dollywood" verwacht voor volgend jaar een produktie van 300 tot 400 „t.v. spots" voor rekening van Nederlandse be drijven. Vergadering P.v.d.A. Met het oog op de kabinetscrisis houdt de afdeling Heem stede van de Partij van de Arbeid morgen, vrijdag 19 december des avonds om acht uur een buitengewone vergadering in „Het hof van Heemstede" aan de Valkenburger laan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 5