L Pern en Doppie Uitgaan in Haarlem ©OOGOOOO Het huis der conflicten 4 De geest van Dickens en de kracht der beelden GEERVLIET HOORTOESTELLEN De radio geeft zondag Televisieprogramma De radio geeft maandag Televisieprogramma Kerstverrassing van de Dutise televisie Bij het vijfhonderdste televisiejournaal Kostelijke hoofdrollen in onthoofde komedie Zoontje van bakker in deegmachine gedood Voor 6000,- aan juwelen uit etalage geroofd Examens kantoormachines^ DOOR IRIS BROMIGE Agenda voor Haarlem ZATERDAG 27 DECEMBER 1958 Advertentie Het televisiespel, dat de NCRV aan de vooravond van Kerstmis de kijkers heeft voorgezet, droeg tot titel „De geest van Kerstmis". Onder deze dubbelzinnige aan duiding ging Charles Dickens' beroemde verhaal „A Christmas Carol" schuil. De titel van de televisiebewerking verricht door David Koning wijst er al op, dat bepaald niet heeft voorgezeten Dickens ge heel naar de letter te volgen. Het ging om de geest èn van Kerstmis èn van zijn ver haal (de geest van Marley, van Kerstmis toén, nu en straks). Wanneer wij oordelen moeten over de vraag of de televisiebewer king de beroemde kerstvertelling in kracht van uitdrukking, van beeldend vermogen, van verhaalkunst, met de middelen der t.v. heeft kunnen evenaren, dan luidt ons antwoord ontkennend. Tezeer viel het ac cent op het gebruik van de middelen, te veel overwoog het technisch vernuft, waarmee het verhaal op het beeldscherm „persklaar" verscheen. Zolang het verhaal zich nog in zijn ontwikkelingsfase bevond en er met puur dramatische effecten werd gewerkt, zat men geboeid te kijken. Zodra de geesten aan de orde kwamen, moest men zijn aandacht te zeer verdelen over de verschillende verschijningsvormen van de hoofdpersoon Scrooge, die technisch wel knap met elkaar werden geconfronteerd met vaak verrassende effecten, maar die een decentralisatie teweeg brachten èn in het beeld èn in de aandacht. Hinderlijk was daarbij het moraliserende karakter van de dialoog, die door wat men zag in feite overbodig was geworden. Men kreeg nu als het ware de moraal nog eens voor gekauwd in de gesprekken tussen Scrooge en de geesten. Die dialoog verliep niet al tijd vlot. Het ging allemaal te lang duren. De scène van de dood van Scrooge viel bij het voorafgaande opvallend uit de toon door het bijna „Dreigröschenopera"-achti- ge karakter. Op zichzelf natuurlijk spits vondig en geestig genoeg, maar in het to taal misplaatst. Zo bleef er van de geest van Kerstmis weinig meer van Dickens over, ofschoon het toch ook om hem was U hoort er weer bij door beter te horen zorgen onopvallend, dat geen woord U ontgaat Ruime keus uit de beste merken: Philips, Audium, Aditone, Multitone. N.V. Instr. handel :'v/h Fa. P. GEERVLIET - Keizersgracht 411 - A'dam-C. - Tel. 37728 Haarlem - Koningstraat 11 - Telefoon 16171 Vraagt geheel vrijblijvend onze brochures HILVERSUM I. 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Geestelijke liederen. Convent van Kerken: 10.00 Chr. Geref. kerkdienst. NCRV: 11.30 Kerkmuziek. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Instr. octet. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, caus. 13.10 De wadders, hoor spel. 13.30 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Pianorecital. 14.55 Fluit, fagot en harp. 15.30 Muz.caus. 16.00 Sport. 16 30 Vespers. IKOR: 17.00 Herv. kerkdienst. 18.00 Het geladen schip, causerieën. 18.30 De Kerk aan het werk, caus. 18.40 Bijbelvertellingen. NCRV: Kerkelijk nieuws. 19.05 Koorzang. 19.30 De mens en ik. caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Act. 20.10 Amus.muz. 20.30 Kempen, land van mijn hart, klankb. 21.15 Cabaret. 22.05 Promenade-ork-. en-soL-22.45 Avond gebed en liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15 —24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8 30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Gram. 10.35 Boekbesur. 10.45 Cabaret. 11.15 Omr.ork. AVRO: 12.00 Theater-orkest en soliste. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radio-phil- harm.orkest en solist. 7n de pauze (plm. 15.00— 15.25): Tertulia bij Aniia en Juanita (III). 16.10 Jazzmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, Sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Nieuwjaarstoespraak. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De Open Deur. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.50 Zijn zeven vrouwen hoorsp. 21.30 Lichte muziek. 21.45 Comme ci. come ga. stemmingsbeelden. 22.00 Dansmuziek. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl 23.20-24.00 Gram. BLOEMENDAAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst van 21 dec. om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst van 21 dec. 8.30 uur n.m.). 2.30 Kinderdienst. 3.45 ds. S. J. Popma van Amsterdam-Zuid (rechtstreekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- et: Belcantoconcert. 15.30 Sport. 16.45 Gram. 17.00 Alg. nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Sportuitslagen. 17.52 Gram. 18.00 Kerstprogr. 18.30 Godsd.halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.conc. 20.45 Gram. 21.00 Idem. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZONDAG KRO: 11.00 Hoogmis. HILVERSUM I, 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.40 Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nws. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gewijde muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Gevar. progr. 12.00 Koorzang. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nws. 13.15 Promenade ork. en solist. 13.45 Gram. 14.05 Meisjeskoor. 14.30 Gevar. progr. 15.30 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Zang en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Re- geringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Venezuela buurland van de Nederlandse Antillen, door Dr. A. J. C. Krafft. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Gram. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Volks liederen. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af. 20.00 Gram. 20.30 Die merkwaardige man, hoorsp. 21.05 Celloconc. 21.25 Metropole ork. 22.00 Volk en Staat, caus. 22.15 Vocaal ens. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II, 298 m. 7.00 VARA, 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 De matrijspoort. VPRO: 10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.55 Dansrnuz. 11.30 Pianorecital. 12.00 Or- gelen zang. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nws. 13.15 Voor de Middenstand. 12.30 Instr. trio. 13.45 De weg naar volwassenheid, caus. 14.00 Gram. 15.20 Lichte muz. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Nederlandse liedjes en volksdan sen. 17.00 Gram. 17.20 Dansrnuz. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunstbezit, caus. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Muzikale caus. 19.45 Reregeringsuitz. Emigratierubr. Emigratiepraatje door de heer H. A. van Luyk. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. muz. 20.30 Cabaret. 21.00 Etherforum. 21.40 Marimba. 22.10 Trombone-ensemble. 22.25 Strijkkwint. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL 321 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Operette- muz. 14.15 Mannenkoor. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nws. 17.10 Gram. 17.45 Idem. 18.00 Franse les. 18.15 Gram. 18.30 Voor de sol daten. 19.00 Nws. 19.30 Volksliederen. 20.00 Ork. conc. (In de pauze: Kunstkaleidoscoop). 21.30 Amus.ork 22.00 Nws. 22.15 Pianorecital. 22.45 Bij belse liederen. 22.55 Nws. 23.00 Voor de zee lieden. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA 20.20 Mensen dingen nu. 20.30 Pol. overz. v. 1958. 21.00 Anders dan anderen. begonnen. Herbert Joeks als Scrooge is ons wat tegengevallen. Hij leek ons hyper nerveus. Dat remde hem in zijn spel. Het meest is Bart van der Linden als Cratchitt ons bevallen. De stem van „Kerstmis nu" klonk bijna plat. Wij geloven, dat voor be werker en regisseur Peter Koen voerde de regie deze t.v. opvoering een meer leerzame dan direct voldoening gevende aangelegenheid moet zijn geworden. Zij hebben, naar onze mening, de kracht van de beeldwerking onderschat. Tegen de uitzending van de opvoering van Friedrich Smetana's opera „De ver kochte bruid" die op de eerste kerst avond door de Duitse televisie werd ver zorgd waren in operakringen tal van principiële bezwaren geopperd. Het ging hier namelijk om een opvoering volgens het zogenaamde „playback"-systeem, dat in wezen berust op het combineren van twee eerst gescheiden elementen, die type rend zijn voor de opvoering van een opera: de muziek en het toneelspel. Men kan zich terecht afvragen of hier geen sprake is van een spectaculaire demonstratie van technische verworvenheden. De uitzending van donderdagavond werd echter niet met dit doel ondernomen, want hiervoor werd het systeem alleen in dienst gesteld van een als ideaal gedachte opvoering. Men had de vocale en instrumentale muziek in een voortreffelijke uitvoering van uit nemende vocalisten, koren en een orkest op een geluidsband vastgelegd. Bij de uit zending werd deze muziek tot klanken gebracht bij de gesynchroniseerde actie van buitengewoon goede actrices, acteurs, een ballet en een circusgroep en tal van figuranten. Zij allen kwamen voor een ontzaglijk moeilijke taak te staan, maar door de knappe voorbereiding van de regisseur Kurt Wilhelm werd deze schitte rend volbracht. De kroon spande de jonge actrice Herta Maria Perschy, die uitmuntte door zuiver menselijk spel bij haar creatie van de hoofdrol. Jürgen Goslar als Hans deed weinig voor haar onder en eigenlijk kon men van alle andere actrices en acteurs zeggen dat zij met hun kostelijk, in alle graden van bewogenheid door leefd en door visuele expressie getypeerd spel de frappante eenheid en het onge woon hoge niveau van deze opvoering handhaafden. De regisseur heeft zich een meester in zijn vak getoond. De grote lijnen van de spelontwikkeling waarborg den een sterke samenhang, maar even doeltreffend waren de talloze prachtig ge vonden details in toneelcompositie en .in de decors, die voortdurend een verrukke lijke achtergrond vormden voor de rijke nationale klederdrachten uit het oude Bohemen. Hoe zou de indruk van deze opvoering geweest zijn. wanneer alleen operakrachten hun medewerking verleend hadden? Zonder mogelijkheid tot verge lijking is het gewaagd hier een antwoord op te geven. Als echter de verrassende, vreugdegevende en bewondering afdwin gende uitzending, waarvan de relayering door de Nederlandse televisie ook de kijkers in ons land deed genieten, alleen tot stand kon komen door het „playback"- systeem, dan moet alle critiek daarop wel verstommen. Maar dan heeft deze uit zending ons ook geleerd, dat de opleiding van opera-vocalisten ten aanzien van de toneelactie noodzakelijk tot een onder werp van diepgaande studie gemaakt moet worden. „De getemde feeks". Op 3 januari geeft het zuidelijk toneel „Ensemble" in de Phi lips Schouwburg in Eindhoven als eerste première in het nieuwe jaar: „De getemde feeks" van Shakespeare, onder regie van Michael Warre in de vertaling: mr. Onno van den Berg. Het samenstellen van een televisiejour naal is werkelijk journalistiek werk. De arbeid van de journaalredacteur is even onvervalste journalistiek als die bij pers en radio. Dit zei prof. mr. dr. M. Rooij, hoog leraar in de perswetenschappen aan de gemeentelijke Universiteit van Amsterdam, vrijdagavond in de vijfhonderdste uitzen ding van het N.T.S.-journaal. Vergelijken derwijze merkte prof. Rooij in zijn toe spraak op: „Het bioscoopjournaal gebruikt nieuws om er film van te maken, het televisiejournaal gebruikt film om er nieuws mee te brengen". Verder zei spreker onder meer: „Afstanden in de wereld wor den steeds kleiner, de volken komen in steeds nauwer contact met elkaar, ze die nen elkander beter te leren kennen. Daar toe is de communicatie door middel van pers, radio, film en als jongste middel televisie voortdurend onontbeerlijker. Naast de andere overbrengers van nieuws heeft het televisiejournaal zich een eigen, reeds onmisbare plaats verworven.Want dit jour naal maakt de indrukken, die volken van elkaar hebben, voller en vollediger door het bewegende beeld in de eigen, ver trouwde omgeving". Ter illustratie van zijn voordracht gaf prof. Rooij de toeschouwer wat hij noemde „een kijkje in de journaal keuken" met behulp van speciaal voor dit doel samengestelde filmmontages. Ko Arnoldi. Henk van Buuren-ejtr-Mary Dresselhuys in actie. De televisie-uitvoering van die heerlijke komedie „Je.kunt 't toch niet meenemen" van George Kaufman en Moss Hart, op het scherm gebracht door de AVRO op tweede kerstdag, is ons tegengevallen. Misschien kwam het omdat wij de film nog te vers in het geheugen hadden, misschien omdat regisseur Walter van der Kamp het stuk sterk bekort had, misschien omdat het op het scherm werd gebracht via een telere- cording waarbij telkens weer enkele spelers „onthoofd" werden en mischien omdat de rolbezetting niet zo gelukkig ge kozen was. We haasten ons aan dit laatste argument echter toe te voegen, dat vooral Mary Dresselhuys, Henk van Buuren, Ko Arnoldi en Sara Heyblom nauwelijks te overtreffen waren. Maar in de bijrollen liet de keuze van acteurs en actrices toch heel wat te wensen. Eovendien had men in Bussum opnieuw te kampen met het gebrek aan ruimte. Veertien figuren op een paar vierkante rneter is namelijk beslist te veel en daar aan konden de uitstekende en slim opge stelde decors van Fokke Duetz niets ver helpen. Beeldschermer Op kerstavond, 24 december, is het 5- jarige zoontje van de familie W. in Tiel tijdens het spelen in de bakkerij van zijn ouders in de bewegende deegmachine ge vallen. Het knaapje was onmiddellijk dood Bij een inbraak in de nacht van dinsdag op woensdag in een juwelierszaak aan de Utrechtsestraat te Amersfoort is voor 6000,- aan juwelen verdwenen. De dieven kwamen met een auto. Een van hen wierp een stuk beton door de eta lageruit en greep wat er aan sieraden voor het grijpen lag. Amsterdam. (Vrije Un..\ Geslaagd voor het doctoraalexamen rechten- H. H. Behrendt, Haar lem: J. G. Norbart en J. de Haan, Amsterdam. Amsterdam. Geslaagd voor het examen boek houden M.O. (pedagogisch-didacttsch gedeelte): G. Anema, Arnhem: L. P. Molleman, Amsterdam en J. J. A. Korstjens, Haarlem. De zon ging onder. Het gekwetter van de vogels werd minder; het werd stil in het bos. Alleen het avondwindje ruiste in de hoge takken van de bomen. Maar nog vóór het helemaal donker was lagen de twee al lekker en stevig te slapen onder hun linnen dak. Geen wonderze waren de hele dag in de buitenlucht geweest. Nu zwegen alle vogels. In het bos klonk alleen nu en dan nog het geluid van het een of andere dier, toen werd het stil2829 TONEEL Zaterdag 27 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie geeft een voorstelling van „Wie is Janus" van Carolyn Green onder regie van Henk Rigters met Mary Dresselhuys en Louis Borel in de hoofdrollen. Andere mede werkenden aan dit stuk zijn Joan Rem- melts, Mien Duymaer van Twist en Dick Schefferr Zondag 28 december, Stadsschouwburg, 20 uur: „Naakten kleden" van Luigi Piran dello wordt ten tonele gebracht door de Nederlandse Comedie onder regie van Han Bentz van den Berg, die tevens een van de rollen in dit stuk vervult. Andere medewerkenden zijn: Ellen Vogel, André van der Heuvel, Johan Schmitz en Al- lard van der Scheer. Het decor is van Metten Koornstra. Maandag 29 december, Minerva Theater. 20.15 uur: Het toneelgezelschap Johan Kaart geeft de première van „Nacht dienst", een klucht in drie bedrijven van Max Neal en Max Ferner. Behalve Jo han Kaart en Johan Boskamp werken aan deze klucht onder meer mee. Tilly Perrin-Bouwmeester. Wilma van Klave ren, Rudi West en Willem Faassen. Maandag 29 december, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een voorstelling van „Mercadet" van H. de Balsac. De regie is verzorgd door de gastregisseur Georges Vitaly. Bob de Lange vertolkt de titelrol. Andere mede werkenden aan dit stuk zijn o.a. Henny Orri, Ton van Duinhoven en Steye van Brandenberg. Dinsdag 30 december, Stadsschouwburg, 20 uur: „Mercadet" wordt nogmaals door Het Rotterdams Toneel ten tonele ge bracht onder regie van Georges Vitaly. Donderdag 1 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep „Ensemble" geeft een voorstelling van „De zomer aan zee", een komedie van Felicity Douglas, met Loudi Nijhoff. in de hoofdrol. Andere mede werkenden zijn onder anderen Sonja Brill..en Lies de Wind. Vrijdag 2 januari. Stadsschouwburg, 14 uur: Onder auspiciën van de Haarlemse Volksuniversiteit geeft de toneelgroep „Arena" een voorstelling van „Pierrot valt van de maan" van Ben Minoli. MUZIEK Zondag 28 december, Bakenesserkerk: Het Haarlems Bach-ensemble onder leiding van George Robert verleent medewer king aan een kerkdienst. Uitgevoerd wordt de cantate nr. 140 „Wachet auf, ruft uns die Stimme" van J. S. Bach. Dinsdag 30 december, Concertgebouw, 20.15 uur: Het Noordhollands Philharonisch Orkest geeft een extra concert onder leiding van de gastdirigent Reginald Ste wart. Solist in dit concert is de pianist Cor de Groot. Op het programma staan werken van Tsjaikovsky, Rachmaninov en Barber. Vrijdag 2 januari, Grote Kerk 11.3012.30 uur: Beiaardier Arie Peters geeft een concert. Het programma vermeldt onder meer werken van Beethoven, Boedijn en Grieg. FILMVOORSTELLINGEN Zondag 28 december, Studio Theater: Een voorstelling van de film „Wereld der dieren", 11 uur. Zondag 28 december, Rembrandt Theater: De film „Omaru" wordt vertoond, 11 uur. DIVERSEN Zaterdag 27 dece-.'nber, Concertgebouw, 20 uur: De P.v.d.A. houdt een oliebollen avond, waaraan onder meer medewer king wordt verleend door Harmonie orkest Haarlem, het cabaretgezelschap De Valreep en het Surinaamse orkest de Guyana's. Maandag 29 december, Dansschool Schro der, 19.30 uur: Bijeenkomst van de Haar lemse Jazz-club met als gasten Kees Kuijt (combo) en Frans Poptie (viool). VOLKSUNIVERSITEIT Vrijdag 2 januari, Stadsschouwburg, 14 uur: Toneelgroep „Arena" geeft een voorsteling van „Pierrot valt van de maan". GELOOF EN WETENSCHAP Vrijdag 2 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Een culturele filmavond, die wordl ingeleid door de heer B. J. Bertina. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling 'van "wèrKen uit de"Haarlemse' School van de zestiende eeuw tot heden Onder meer 1H'ë" rfiëesterwerkén van Frans Hals. Het museum is geopend op werkdagen van 10—15 uur en op zon- en feestdagen van 1417 uur Teylermuseum: Tekenirgen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fos sielen. mineralen, natuurkundige instru menten. '0 17 uur Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel- Advertentie RUYS jé Vestigingen door geheel Nederland 6. „Blijf jij even hier met juffrouw Avon praten. Mark, terwijl ik iets voor je klaar maak. Ik vraag me af, wat Lallie met die ham gedaan heeft. Ik weet zeker dat we nog wat over hadden. Ik vrees, dat wanner Lal lie ziek is, de hele boel in de war is, juffrouw Avon. Ik ga voor Mark nog wat koffie klaar maken. Wilt u ook een kop koffie hebben, of geeft u de voorkeur aan een glas melk?" „Als u toch koffie maakt, zal ik daaraan graag meedoen. Maar kan ik dat niet voor u doen? Ik kan goed koffie zetten. Mijn vader, die op dat punt moeilijk te voldoen was, heeft er tenminste nooit aanmerkingen op gemaakt." „Dat zullen we op een gegeven ogenblik graag eens proberen, maar vanavond niet. U heeft een ver- moeiendi dag gehad en heel wat in u moeten opnemen. Bovendien zou ik er niet over denken daar een vreem de te introduceren zonder Lallie's toestemming. Ik zélf word er ook alleen maar geduld". „Heeft u vanmorgen een goede reis gehad?" vroeg Mark, terwijl hij zich in een gemakkelijke stoel tegen over de hare liet zakken. „Zeer goed, dank u.. ..Neen, ik rook niet". „Ik hoop dat u het hier niet saai zult vinden na Lon den en Parijs." „Ik heb het leven nooit ergens saai gevonden", zei zij zacht. „En het minst van alles in de provincie". „Dan kunt u beter eens proberen om Judy tot uw op vatting over te halen. Indien u van het platteland houdt, dan zult u dit deel van de wereld heel prettig vinden. Prachtig terrein om te wandelen en te rijden". „Ik heb mij er al op gespitst het te exploreren". Weer werd zij zich bewust van een grondige inspec tie, hoewel het niet ostentatief gedaan werd. De an deren hadden haar vlot en met een achteloze vriend schappelijkheid geaccepteerd als de secretaresse, die mevrouw Cedar had uitgezocht, maar zij voelde, dat Mark haar taxeerde volgens zijn eigen opvattingen en dat dit oordeel niet lichtvaardig was ook. Hij had noch de klassieke trekken, noch de charme van zijn broer en zuster. Zijn scherpe ogen herinnerden haar aan zijn vader en er was in hem ook iets van de kracht van de oude man. Het was een sterk gezicht met een suggestie van hardheid rond de mond en de vierkante kin. Een man, die gewend was te bevelen, dacht zij en die niets voelde voor compromissen. Zijn prettigste karateristiek was zijn stem, die een diepe, en langzame intonatie had. De spaniel lag aan zijn voeten met de neus op zijn schoen en kwispelstaartte toen hij het dier aanhaal de. „U zult tot de conclusie komen, dat Dora het gemak kelijkste is om mee om te gaan in dit huis, juffrouw Avon. Geen teleurstellingen, geen kwade gedachten, maar alleen maar een onbeperkte liefde voor ieder een, inclusief vreemden en een idioot vertrouwen dat iedereen van haar houdt. Vreemd genoeg is dat ver trouwen nog nooit beschaamd, hoewel zij al twee jaar oud is". „Het is nu eenmaal een wet van Meden en Perzen, dat men van het leven terug krijgt, wat men er aan geeft," zei Paulina luchtig. „H'm. Als we hier ooit eens een inbreker zouden krijgen en Dora hem met een verrukt geblaf en een uitnodiging om te spelen zou verwelkomen, vrees ik, dat haar goede vertrouwen wel eens misplaatst zou kunnen blijken te zijn. Maar zij heeft wel de sterkste benadering van een christelijke ziel, die ik ooit tegen gekomen ben. Zij laat zelfs de kat haar eten stelen! En van eten gesproken, moeder: die schaal met brood jes ziet er goed uit. Ik heb honger." Toen zij die avond in bed lag, had Pauline moeite om in slaap te komen, hoewel zij moe genoeg was. Haar geest had te veel nieuwe indrukken te verwer ken gekregen. De familie Cedar bestond uit gevarieer de persoonlijkheden en het was niet gemakkelijk, om die uit haar gedachten te bannen. Mevrouw Cedar was de enige van hen, met wie het contact niet verontrus tend was. Maar de anderen, dacht Pauline, zijn po tentieel dynamiet. Zij dacht aan Mark's opmerking, dat zij het leven hier na Londen en Parijs wel saai zou vinden en glimlachte even bij zichzelf. Het cor recte, goed geregelde leven, dat zij met haar vader geleid had, was een stille vijver in vergelijking met de woelige zee, waarin zij hier te land was gekomen. Daar was zij zeker van, hoewel zij nog geen twaalf uur onder het dak van Avallon was geweest Het was niet eerder dan zaterdag, dat Pauline ge legenheid had, het omliggende land te bezoeken, dat haar uit ieder raam van het huis zo verleidelijk scheen uit te nodigen. De klok in de hall sloeg negen uur, toen zij aan de keukendeur verscheen om te zien of mevrouw Allington er om gedacht had wat broodjes voor haar klaar te maken. De huishoudster was be zig met het opstapelen van de ontbijtboel in de goot-." steen en keek even op, toen Pauline daar een beetje aarzelend bleef staan. Want evenals praktisch ieder ander lid van dit gezin, uitgezonderd misschien me neer Cedar, kreeg ook zij de indruk als van een leer ling die met de directrice van een meisjeskostschool stond te praten. De huishoudster was een lange, magere vrouw met scherpe gelaatstrekken, lichte ogen en ondefinieer baar gekleurd haar, dat zij in pen knoetje achter op haar hoofd droeg. Haar rug suggereerde een onbuig zaam karakter. Zij wees even met het hoofd in de richting van een pakje, dat op het aanrecht lag. „Dat is voor u, juffrouw Avon. Een heerlijke dag voor een wandeling. Het zal u goed doen." „Ja, dat is het zeker. Dank u wel, mevrouw Alling ton. Dit ziet er uit als een volledige lunch." „Die zult u wel nodig hebben. Verdwaal maar niet. Ah, juffrouw Ridge,voegde zij er aan toe, toen de dagelijkse hulp door de achterdeur naar binnen kwam schuiven. „Goedenmorgen. Ik begon me al af te vra gen Pauline vluchtte. Daar buiten in de laan bleef zij aarzelend staan. Zou zij naar beneden naar de vallei bij de rivier gaan, of naar boven naar de hei? Zij besloot naar de hei te gaan, want er zouden nog win terse dagen genoeg komen, dat het meer beschutte terrein in de vallei de voorkeur zou verdienen. Terwijl zij tussen de beukenhagen doorwandelde en Dora met de neus op de grond vol vreugde voor haar uit rende, werd Pauline zich bewust van een gevoel van voldoe ning over deze dag, die zij alleen kon doorbrengen. Het zou haar gelegenheid geven haar indrukken te sorteren en eens even op adem te komen. Het was duidelijk, dat meneer Cedar haar duchtig aan het werk zou houden. Hij wist, wat hij wilde, maakte dat volkomen duidelijk en liet het dan verder aan haar over. Hij was niet iemand, die met een dwaas veel geduld zou betonen en zijn houding was strikt zakelijk. (Wordt vervolgd) eeuwse beeldhouwwerken, 10—17 uur (zondagen 1316 uur). Cruquiusmuseum, historische machines, maquette van Nederland met waterstan den. 9—12.30, 13.30—16 uur. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Ex positie van gouaches van Wiesman, tot 28 december, geopend van 1117 uur. „In 't Goede Uur": Expositie van Henk Broer 1022 uur tot 1 januari. St. Gerardus Majellaschool: Expositie „Van Van Gogh tot Picasso". Dagelijks geopend tot 5 januari van 1012 en 14— 17 uur. Galerie Etroit: Expositie „Konkrete kunst", geopend dagelijks tot 15 januari van 1220 uur. Zaterdags gesloten. Huis Van Looy (Kamperlaan): Kerst expositie van leden van „Kunst zij ons Doel", tot 12 januari. Dagelijks geopend van 1012.30 en 13.3017 uur. Zondags van 1417 uur. ZATERDAG 27 DECEMBER Stadsschouwburg: De Nederlandse Co medie met „Wie is Janus?", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie Henk Broer 1022 uur. Galerie Etroit: Expositie „Konkrete kunst", 1220 uur. Huis Van Looy: Kerstexpositie van „Kunst zij ons doel" 1417 uur. Galerie Espace: Expositie Hans Wiesman 1117 uur. St. Gerardus Majellaschool: Expositie „Van Van Gogh tot Picasso" 1012 en 14—17 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp in Amerika" (tweede deel), a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „Sieben mal in der Woche", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Thea ter: „De vierkante recruut", a.l., 19 en 21.15 uur. „Meisjes zonder beroep", 18 jr., 23.30 uur. Luxor Theater: „De mooiste dag van mijn leven", a.l., 19 cn 21.15 uur. Mi nerva Theater: „De dictator", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Meisjes uit Wenen"-,- a.l., 19 en 2L15 uur. Roxy Theater: „De leeuwendoder", a.l., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Mon Oncle", a.l., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT: Theater Monopole: „Een nacht om nooit te vergeten", 14 jr., 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert van werk van Schubert, 2122 uur. Concertgebouw: Oliebollenavond van P. v. d. A„ 20 uur. ZONDAG 28 DECEMBER .Stadsschouwburg: De Ned. Comedie met „De naakten kleden", 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie Henk Broer, 1022 uur. „Galerie Etroit": Expositie „Konkrete kunst". 1022 uur. Huis Van Looy: Kerstexposities van „Kunst zij ons Doel", 1417 uur. St. Gerardus Majellaschool: Expositie van GoghPicasso, 1417 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp in Amerika" (2e deel), a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Sieben mal in der woche", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De vierkante recruut" alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De mooiste dag van mijn leven", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: Tekenfilms, onder andere Donald Duck, 14 en 16.15 uur. „De dictator", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Omaru", alle leeftijden, 11 uur. „Meisjes uit Wenen", alle leeftij den. 14. 16.15, 19 en 21.15 u Roxy Theater: „De leeuwendoders", alle leeftijden, 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Wereld der dieren", alle leeftijden, 11 u. „Mon Oncle", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT. Theater Monopole: „Een nacht om nooit t.e vergeten", 14 jaar, 20 u. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplateneoncert van werken van Schu bert. 2122 uur. MAANDAG 29 DECEMBER Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met „Mercadet", 20 uur. Minerva Theater: Gezelschap Johan Kaart met „De nachtdienst", 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur": Expositie Henk Broer 1022 uur. „Galerie Etroit": Expositie „Konkrete kunst", 1220 uur. Huis Van Looy: Kerstexpositie van „Kunst zij ons Doel", 1012.30 en 13.30 17 uur. St. Gerardus Majellaschool: Expositie „Van Van Gogh tot Picasso", 1012 en 1417 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp ln Amerika", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Sieben mal in der woche", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 u. Lido Theater: „De vierkante recruut", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De mooiste dag van mijn leven", alle leeftijden, 14, 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Meisjes uit Wenen, alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De leeuwendoders", alle leef tijden, 14.30, 19 en 21.15 u. Studio Theater: „Mon Oncle", alle leeftijden, 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Een nacht om nooit te vergeten", 14 jaar, 20 u. DIVERSEN „In 't Goede Uur": Klassiek grammo- foonplatenprogramma van werk van Schu bert, 2122 uur. Dansschool Schroder: Haarlemse Jazz club houdt bijeenkomst, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 4