Horen en zien De getemde feeks Q Puoi en Doppie Het huis der conflicten Congres over toneelspreiding in Nederland VERRASSEND GEREGISSEERD Duitse autodieven aangehouden 4 AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Toon en Mies Stereofonie De radio geeft dinsdag 7 elevisieprogramma Kerkelijk Nieuws Spel in eev sfyel Spel om het spel Ir. Maris naar Nigeria DOOR IRIS BROMIGE Friese romanprijsvraag leverde drie prijzen op Agenda voor Haarlem MAANDAG 5 JANUARI 1959 Natuurlijk vormde de telerecording uitgezonden door de AVRO van een ge deelte uit de One-man-show van Toon Hermans zaterdagavond het grote gebeu ren van het televisieprogramma. Wij zijn er ook weer eens voor gaan zitten en op nieuw genoten wij van een stralende, le vensblije Toon, wiens manipulaties wij ons nog zo goed herinnerden, dat wij tel kens, wanneer hij tot een nieuw nummer overging, zeiden: „O ja!" Daar was hij weer als televisiedominee, als goochelaar, als bewonderaar van de stoel van zijn zus ter. En wij hoorden zijn liedjes weer en merkten op, dat wij de televisieregie van Ger Lugtenburg bijzonder konden waar deren in het liedje met de ballonnetjes, waarin hij de beelden fraai ineenvlocht. Indertijd hebben wij zo ^uid de loftrom pet gestoken over deze uitzending dat de echo ons nu, bijna een jaar later, nog in de oren klinkt. Laten we het daarom voor wat Toon Hermans betreft, hierbij laten. De quiz van Mies Bouwmann, die eraan voorafging, was wel van een zeer contrast rijk gehalte. De deelnemers kregen de simpelste opgaven te verwerken. Wij waan den ons soms in de kleuterklas. Mies zelf leek ons ook niet op haar best. Nee, als dat het nationale vermaak van de zater- c/i-ravond moet zijn.. Beeldschermer Met ingang van 1 januari is de Franse omroep begonnen met geregelde stereofo- nische programma's, welke drie keer per week zullen worden uitgezonden. Twee uitzendingen kunnen ook in Nederland ge volgd worden omdat gebruik wordt ge maakt van krachtige zenders op de lange en middengolven. In de eerste plaats wordt het zondag- avondsymfonieconcert, dat bij toerbeurt door een van de grote Parijse symfonieor kesten wordt verzorgd (Lamoureux, Co lonne, Pasdeloup) stereofonisch uitge zonden. Het linker toestel dient afgestemd te worden op Frankrijk I (1829 meter) en het rechter op Frankrijk III (280 en 235 meter). Deze concerten beginnen om kwart voor zes en duren tot kwart over ze ven. De tweede uitzending in stereofonie heeft elke donderdagavond plaats tijdens het door het Orchestre National van de Franse omroep gegeven concert, dat van 20.00 tot 21.40 duurt. De zendercombinatie is dezelfde als van de zondagavondconcer ten. Voor de volledigheid vermelden wij nog, dat elke zaterdagmorgen van tien tot elf uur een stereofonische uitzending wordt gegeven via de Parijse geluidszen der van de Franse televisie (links) en de Parijse FM-zender (rechts). Uiteraard zijn deze proefnemingen in Nederland door de geringe reikwijdte der gebezigde golflengten (kanalen) niet te ontvangen. Het is echter van belang van deze activi teit gewag te maken omdat reeds duidelijk gebleken is dat de stereofonie pas tot haar recht komt bij gebruikmaking van deze voor T.V. en F.M.-uitzendingen noodzake lijke zeer hoge frequenties. De eerste uit zendingen over T.V.- en F. M.-zenders werden in Frankrijk dan ook, blijkens de bij de Franse omroep ontvangen reacties, als een ware sensatie ondergaan. Golfbreker HILVERSUM I. 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 3.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor tie vrouw. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R V.U.: Naar het land van de kersebloesem, door mej. Tine Tusveld. eerste lezing. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regeringsuitz. Landb.rubriek: NederL landbouwkundigen ver- lellen van hun ervaringen op Amerikaanse boe renbedrijven (I). 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Metropole-ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. ol gram. 13.20 Mil. kapel. 13.55 Beursber. 14.00 Alt. bariton en piano. 14.40 Voor de kinderen. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Gram. 16.00 Boekbespr. 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Onze feest dagen. hun oorsprong en hun geschiedenis, door prof dr. M. A. Beek, eerste lezing. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Orgelspel. 19.25 Dansmuziek. 19.55 Alles op één kaart, caus. 20.00 Nieuws. 20.05 Vocalistenfestival. 20.55 Gram. 21.45 Act. 22.00 Lawijt in deze tijd. causerie. 22.15 Muz.caus. met. gram. 22.40 Orgelconc. 23,00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.15 New York calling. 23.21—24.00 Orgel, zang en trompet. HILVERSUM II. 298 M. 7,00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Pontificale hoogmis. 11.15 Voor de vrouw. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonne wijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muz. 14.00 Omr.ork. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zieken- lof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Re geringsuitz.: Uitwisselingsprogr. over Japan, in samenwerking met Radio Nederland Wereldom roep. Spr.: W. Z. Mulder. 18.00 Instr. trio en so list.' 18.20 Pol. caus. 18.30 Gram. 18.40 Lichte muz. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Sportpraatje. 19.35 Gram. 20.30 Ja, met mij, schets. 20.35 Limburgs symfonie-ork. 21.25 Aan de poorten van een nieu we tijd, klankbeeld. 21.55 Instr. septet. 22.30 Drij Koninghen, rijk ende groot van macht, klankb. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15— 24.00 Nouveauté's. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Piano en stringbas. 12.30 Weer- ber. 12.35 Tuinb.kroniek. 12.40 Piano en stringbas (verv.). (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Ork.concert. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Ork.conc. (verv.). 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Koorzang. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.30 Reisbeschrijving. 19.40 Gram. 19.50 Syndikale kron. 20.00 De zandloper. 21.00 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Intern, agrarisch nieuws. 20.00 Jour naal en weeroverzicht. 20.20 Documentaire film. 20.50—22.20 Speelfilm. Ned. Herv. kerk Beroepen te Oude Tonge A. Jonker te Schalkwijk te Dubbeldam J. v. d. Vel den te Rotterdam-Feijenoord te Eist (U.) (toez.) J. C. Schuurman te Bleskens- graaf te Vroomshoop J. Venema te Ee (Fr.) Aangenomen naar Kockengen H. Zethof, kand. te Putten naar Renkum (toez.) J. C. v. Hunnik te Kortenhoef. Bedankt voor Goedereede J. v. Vliet te Zetten-Andelst. Het zuidelijk toneel „Ensemble" heeft zaterdagavond in de Philips-Schouwburg in Eindhoven zijn eerste ..grote" première gegeven, waarvoor zeer veel belangstelling bestond. Opgevoerd werd „De getemde feeks" van William Shakespeare, met ge bruikmaking van de onversneden vertaling die mr. Onno van den Berg in 1941 voor het gezelschap „Studio" van Albert van Dalsum en Paul Storm vervaardigde. Levendig herinner ik mij de eerste voor stelling daarvan, waarbij Fien de la Mar met haar geoefend temperament de titel rol vervulde. Deze taak was thans aan Mies Hagens toebedeeld, ter vervanging van de oorspronkelijk hiervoor aangewezen actrice Andrea Domburg, die enige tijd rust moet houden. Als men bedenkt, dat zij jarenlang buiten het Nederlandse theater leven heeft gestaan en vooral in de demon straties van heftigheid een natuurlijke handicap moet overwinnen, kan men niet anders dan bewondering voor haar letter lijk springlevende prestatie tot uitdruk king brengen. Zij is bepaald niet het ideale type. Als zij in het laatste bedrijf haar ly rische lessen in echtelijke plichtsbetrach ting uitdeelt, kan men zich moeilijk aan de indruk onttrekken, dat haar voordien ten beste gegeven uitbarstingen van het kwaadwillige tegendeel maar „spel" zijn geweêst; De intrige is daardoor -In een enigszins ander vlak geplaatst, dan waar schijnlijk in de opzet van de auteur heeft gelegen. Anders gezegd: men gaat zich wpliicht heaven in psychologische over wegingen, die buiten het bestek vallen. Met een beetje goede wil kan inderdaad zelfs uit een klucht als deze ..Getemde feeks" de titel is een complete samen vatting van de hoofdzaak der inhoud diepere motieven onduiken, zinriike ver klaringen -'oor wat niet of nauwelijks meer dan een spitsvondig arrangement van traditionele gebeurtenissen in de trant van de oude Italiaanse komedie. Het, lijkt mii niet juist, daar nadrukkelijk naar te gaan speuren. Want hii een beheerste opvoering komt spelenderwijze uiteraard voldoende naar boven van de mentaliteit, waaruit Shakesneare heeft geschreven. Hii was wat men noemt een kind van ziin tijd. sterk staande in het besef der verworvenheden van de late renaissance. F,n zo is ..De ge temde feeks" vanzeifsnrekend een samen stel van bewüzen voor de noodzaak van een welgemanierd leven, van maathouden, ook en vooral in de aanvl^genheden des Mies Hagens en Jan Retèl in de hoofdrollen van „De getemde feeks" tezamen met Johnny Kraaijkamp, harten, van het herleiden van de wanorde lijkheden van het gevoel tot orde op zaken. Naar de verwezenlijking van dat stil zwijgend veronderstelde ideaal moet men de vertoning mijns inziens beoordelen. Gaat men hiervan uit, dan herkent men ook direct de kwaliteiten en de evenzeer aanwezige tekortkomingen. Om te begin nen moet hulde worden gebracht aan de Engelse regisseur, die tevens het gewenste decor ontwierp om zijn aanpak het ge wenste resultaat te garanderen. Men moet weten, dat er van „De getemde feeks" zoals bij meer stukken van Shakespeare twee versies bestaan, waarbij men nog in onzekerheid verkeert of het een oorspron kelijke schepping dan wel een herziening van een oud manuscript van een voor ganger betreft. Michael Warre heeft duide lijk partij gekozen: hij laat het eigenlijke stuk zien als een grap, die enige edel lieden zich ten koste van een beschonken ketellapper veroorloven. Het is aldus een „spel in een spel". Dat was een geliefd tijdverdrijf in Shakespeare's dagen. Men kan „Hamlet" ten bewijze aanvoeren, maar overtuigender nog bijvoorbeeld „De rid der van de .gloeiende .vijzel" van Beaumont én Fletcher of werken van bij het' na geslacht minder bekende auteurs. Mede in navolging daarvan heeft Warre de inter- rupties van de zich in zijn roes en door zijn omgeving een voorname sinjeur wa nende dronkaard in vermakelijke eer her steld. Een kostelijke vondst is de slotscène waarin men de ketellapper voor de her berg ziet ontwaken, als de toneelspelers afreizen. Deze verdubbeling van de reali teit is kenmerkend voor Shakespeare's werkwijze en dient dan ook als een ver heugende daad van artistieke recht vaardigheid gewaardeerd te worden. De komedie, waarin de mannelijk voort varende Petruchio de om haar hardvoch tige tong gevreesde Katharina tot. beter inzicht dwingt, haar drieste nukken als een stoutmoedige dresseur beteugelend, vol trekt zich op een verhoogd platform met een enkelvoudige achterwand met drie deuren, enigszins in overeenstemming met de omstandigheden van het elizabethaanse theater. Hierdoor heeft de klucht zijn eigen geldigheid teruggekregen. Daarbij is de mogelijkheid geschapen van een spel om het spel, met inspanning van alle be- Ir. A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, is per K.L.M.-vlieg tuig naar Kano vertrokken voor een veer tiendaags bezoek aan Nigeria. Twee jaar geleden heeft de huidige minister-presi dent Abubakar, toentertijd als minister van Verkeer, een bezoek aan Nederland gebracht. Als dank voor de ontvangst heeft minister-president Abubakar thans de heer Maris en echtgenote uitgenodigd om Nigeria te bezoeken om objecten, welke uit waterstaatkundig oogpunt van belang zijn, te bezichtigen. Ir. Maris gaat eerst naar Lokoja, waar het hoofdkwartier van de Nedeco, het Nederlands Adviesbureau voor Ingenieurswerken in het Buitenland is gevestigd. Het Nedeco is reeds geruime tijd bezig met het verwerkelijken van plannen voor het bevaarbaar maken van gedeelten van twee rivieren, waardoor het transport van produkten vergemakkelijkt zou wor den. Verder zal ir. Maris een bezoek bren gen aan de hoofdstad Lagos, waar hij zal worden ontvangen door de gouverneur-ge neraal, Sir James Robertson. De reis door Nigeria, een land, dat dertig keer zo groot is als Nederland, zal gedeeltelijk per vlieg tuig geschieden. Daar stonden ze.... Nergens was een spoor van de kano te ontdekken. „Ik weel toch zeker, dat we hem hier vastgelegd hebben!", zei Pum. f „Ja", zei Doppie. „Maar hij is weg. Jij hebt het touw natuurlijk niet goed vast gemaakt!" „Oivou je mij de schuld geven?", zei Pum verongelijkt. Daar kregen ze warempel een beetje ruzie om. Maar daar kregen ze de kano niet mee terug; ze zochten de oever langs, maar er ivas niets te bekennen. Met de dekens omgeslagen keerden ze ontmoedigd terug 4041 schikbare fantasie bij de typering recht streeks gericht op het immers zichtbaar aanwezige publiek. Maar waar vindt men in ons land de in het vak doorgewinterde acteurs, of liever komedianten, die tegen een dergelijke zeer moeilijke opgave zijn opgewassen? Zeker niet in voldoende aan tal bij een uit het beginsel der cultuur spreiding ontstaan gezelschap als dit „En semble' van vrij heterogene en grotendeels weinig ervaren krachten. En zo komen wij bij de keerzijde van deze in principe winstgevende montering. Bij het verscherpte reliëf door deze pro jectie in een afzonderlijk krachtveld viel het te sterker op, dat het de jonge mede werkers aan formaat, aan volledige be heersing van het métier ontbreekt. De minnaars van Bianca (wier beurt van trou wen pas na het huwelijk van haar zuster de titelheldin kan komen) waren geen geestrijke heerschappen met overdreven aanwensels, geen hoofse vrijers met be drevenheid in de edele kunsten van voor heen, maar onduidelijke slappelingen, die zelfs nog moeten leren met. de vernuftig heden van de tekst te schermen. Het voor werp der verering bleef door het gebrek aan toedoen van Marijke Bakker eveneens te kleurloos. Gelukkig lopen in de zwakke bezetting Wim van den Brink en Chris Baay als leermeesters in de fijnzinnige detailleringskunst rond. En zeker wil ik niet nalaten Gerrit Lindenberg te prijzen, die op kostelijke wijze het voor de helaas door ziekte verhinderde Johan Elsensohn gereserveerde aandeel in de proloog en daarna overnam. Om in de door de regisseur terecht ge wenste stijl te kunnen meekomen, dient men over heldere tegenwoordigheid van geest en lichaam te beschikken. In dat. op zicht was Jan Retèl als Petruchio de ster van de voorstelling, waarmee geenszins ge zegd wil zijn, dat hij zijn voorgangers, die ik in deze rol heb gezien, overtrof. Maar waarom zouden wij een vergelijking ma ken, als zijn creatie spirituele kracht en viriele glans genoeg heeft om als een zelf standige grootheid gewaardeerd te worden? Met meeslepend elan hield hij het plezier gaande. En dat moet gezegd worden: het is ondanks evidente gebreken een zeer charmante, vermakelijke aangelegenheid: De critiek komt voort uit het niveauver schil tussen de kennelijk nagestreefde be doelingen van de regisseur en de mogelijk heden om daaraan te beantwoorden. Er is nóg een verschil, namelijk dat in taal, waardoor niet alles zo is terechtgekomen als men op grond der in de tekst gegeven humor mocht verwachten. Dit bezwaar bleek het sterkst bij Johnny Kraavkamp, die met rustige clownerie als gast de partij van de bediende Grumio vervulde: het verbale element kwam onvoldoende over het voetlicht en men hield voortdurend de gewaarwording dat men veel dichterbij zou moeten 'zitten. Toch leek mij de winst van de medewerking van een echte komiek sterker dan de voorlopige teleurstelling door te weinig trefzekerheid. Van de vele anderen mogen Robert Sobels en Ad Noyons niet onvermeld blijven. Tenslotte spreek ik de hoop uit., dat men zich door het nogal critisch gestemde deel van deze beschouwing niet zal laten weer houden „De getemde feeks" te gaan zien. De goede kanten en de frisse benadering van deze „vaudeville" maken een bezoek zeer zeker de moeite waard. David Koning „Zoals de melkbezorgers niet meer de hoge trappen in de flats wensen te beklim men om hun flessen af te leveren, zo zou den wij het liefst ook niet meer het toneel aan huis bezorgen zoals op het ogenblik gebeurt". Guus Oostcr, directeur van de Nederlandse Comcdie doelde zaterdag middag tijdens een congres over de gren zen van de toneelspreiding, dat door de Vereniging van Culturele Organisaties in Nederland in de hoofdstad was georgani seerd, met deze woorden op de bijna twee honderd plaatsen, die de zes grote toneel gezelschappen per seizoen moeten afrei zen. „Sinds lange tijd is er teveel reke ning met de amusementsbehoefte gehou den en daar is het toneel kwalitatief een slechte dienst mee bewezen". Guus Ooster toonde zich een voorstander van enkelvoudige gezelschappen, die min der zouden moeten reizen om zo de kwa liteit van hun produklen te kunnen ver hogen. Tegenover dit extreme standpunt stond dat van Robert de Vries, die zes jaar geleden de moed had met toneelgroep „Theater" in Arnhem een spreidingsge zelschap te vestigen. Hij meent dat de spreiding nog maar juist begonnen is Een toneelschool in Arnhem wil zoveel mogelijk het in het oosten van ons land aanwezige toneeltalent aantrekken en naast die zware taak toch de kwaliteit handhaven. Hij toonde geen angst voor een ernstig dalen van het niveau door de toneelspreiding. De secretaris van de Raad voor de Kunst, de heer J. Kassies, gaf een alge meen overzicht van de stand van zaken Hij constateerde een voortdurend tekort op de toneelmarkt. Op korte termijn zul len geen ingrijpende veranderingen kun nen worden doorgevoerd en daarom is een „planning" op langere termijn dringend noodzakelijk. De. industrialisatie doet nieuwe grote bevolkingscentra ontstaan het moderne verkeer maakt de afstanden steeds sneller te overbruggen, het mid delbaar onderwijs neemt een grotere vlucht, het zijn alle factoren, die moeten gaan meetellen in de groei van een nieu we loneelconstcllalie. Bij de mens van de ze tijd valt een toenemende neiging te on derkennen „uit" te willen gaan. Daar zal ook de televisie op den duur weinig aan veranderen. De heer Kassies zag voor het toneel, dat nu jaarlijks in Nederland ruim twee miljoen bezoekers trekt, een grote toekomst weggelegd. Cijfers van het Cen traal Bureau voor Statistiek wijzen uit dat de belangstelling voor toneel in het oosten van ons land toeneemt en in het westen een stationaire tot dalende tendens vertoont. De status van de kunstenaar moet in sociaal opzicht worden verbe terd, de „talentscouting" zal men bewuster moeten gaan hanteren en er dient ook een duidelijk schouwburgplan te komen, waar door men de voorstellingen in een kleiner aantal goed geoutilleerde streektheaters kan concenireren. De journalist H. van der Harten -uit Eindhoven hield zich vooral met de verti cale spreiding bezig, de mogelijkheid dus om meer arbeiders en andere toneel- vreemde bevolkingsgroepen naar de 12. „Om het oordeel van een negentienjarige over alle mannen. Maar inderdaad is negentien wel de leeftijd voor vérstrekkende oordeelvellingen. Ik zou Mark niet ijdel willen noemen. IJdelheid is gewoonlijk een zwak heid van kleine mensen, geloof ik. En wat Mark ook mag zijn, er is niets kleins in hem". „Hij verwacht teveel van de mensen. En hij zou iets niet begrijpen en vergeven, zoals jij doet. Maar wat mij betreft, is hij de beste van deze hele familie en ik zou mij de haren uit het hoofd trekken, als hij in die vogeltjesval trapte". „Och, hij is vierendertig, is het niet? Oud genoeg om dergelijke vallen te vermijden. Misschien voelt hij er ook niet voor om te trouwen. Hij gaat erg in zijn werk op". „Oh, ja, maar hij heeft net als de oudelui een zeer sterk familiegevoel. Er moeten Cedars zijn om de Cedarfabriek en de Cedar-traditie voort te zetten. Van Derek kan men niets verwachten. Hij heeft geen flauw begrip van familietraditie. En ik gelukkig ook niet. Aan dat soort houding zitten veel te veel kluisters vast. Alsof ik dat niet zou weten! Ik geef geen rooie cent om de Cedar-fabriek en de Cedar-traditie en als ik wist, dat ik Darnford met zijn stijve bekrompen bevolking nooit meer terug zou zien, zou ik me erg gelukkig voelen. Waar heb je die bonbons gekocht? Ze zijn heerlijk". „Die heb ik niet gekocht. Het was een cadeautje van Derek. Ik heb zo'n idee, dat hij ze gekocht heeft als een zoenoffer voor iemand anders, maar dat die iemand niet met bonbons kon worden omgekocht. Hij vroeg mij tenminste hem te verplichten met het ac cepteren van een gebroken olijftak en dat deed ik dan maar. Jullie zijn werkelijk een schaamteloos stelle tje, zoals je links en rechts harten breekt". „Misschien is het niet anders dan een wraakneming" zei Judy luchtig. „Stel je je vader niet voor te veel verantwoorde lijk, Judy?".... Dit bedaarde verwijt deed Judy een ogenblik zwij gen. En toen daarna haar blik die van Pauline ont moette, glimlachte zij een beetje verdrietig. ,,'t Spijt me. Maar als ik geschopt word, schop ik graag terug". „Misschien wel. Maar ik zie niet hoe een schop- partij jou ook maar enigszins zou kunnen helpen en zeer zeker zal het je vader niet deren. Je kwetst al leen anderen, om je op hèm te wreken. Voel je er voor naar wat muziek te luisteren, om je in een betere stemming te brengen? Er is om kwart over negen een concert op de radio". „Wat spelen ze?" „Brahms' vierde en het pianoconcert van Schumann waar je zoveel van houdt". „Oh, dat is mooi. Ja, ik wil graag luisteren. Een oppervlakkige en zeer elementaire waardering voor muziek is de enige culturele trek, die ik demonstreren kan zoals Peter zegt. Staat dit orkest soms onder je eens aangebeden dirigent?", vroeg Judy, terwijl zij de radiogids bestudeerde. „Dat is hij inderdaad. Zullen we het licht uitdoen? Ik geloof, dat het dan rustiger is en gemakkelijker je te concentreren". Judy draaide het licht uit en ging tegenover Pauli ne in de andere stoel bij de haard zitten. In de glan zende reflex van het vuur had haar gezichtje een on gewoon nadenkende trek. Toen de eerste maten van de symfonie weerklonken, ontspande Pauline zich en liet de muziek als het ware over zich heengaan. Het bracht haar een geestelijke verfrissing, het was een uitnodiging om persoonlijkheden te vergeten. Maar Judy was daartoe niet in staat. Haar aangelegenhe den waren te dringend en haar geest te rusteloos, zo dat de muziek niet meer was dan een achtergrond voor haar gedachten. „Er komt mist opzetten over de hei. Je kunt beter in de vallei blijven daar kun je niet zo gemakke lijk verdwalen", zei Mark, naar zijn sjaal zoekend, terwijl Pauline rondkeek naar een wandelstok. „Oh, maar ik ga niet ver. Ik ben voor de lunch terug. Ik wil alleen maar even gaan kijken of we een van de jonge poesjes van Withy Farm kunnen krijgen. Lal- lie zag gisteren weer een muis in de keuken". „Die kat kan wel wachten. Blijf van de hei vandaan". .Als Mark minder bevelend gesproken had, zou zij zijn advies hebben opgevolgd, maar zijn toon prikkel de haar een beetje, zodat zij luchtig zei: „Oh, ik geloof, dat er duidelijk gemarkeerde pun ten genoeg zijn om mij naar de boerderij te bren gen. Kom, Dora". „Je bent een nieuweling op onze hei, Pauline. Ik heb die m'n hele leven gekend. Geloof je niet, dat ik het beter weet?" Pauline glimlachte. „Daar ben ik zeker van". „Ik zal je met de auto even de laan afbrengen, als je dat wilt". „Maar ik ga de laan o p. Als het erg mistig is, kom ik wel terug". Hij keek haar een ogenblik nadenkend aan. „Gewoonlijk hult de koppigheid zich niet in zo'n zachtmoedig kleed. Dat had ik niet verwacht. Enfin, doe je eigen zin. Maar neem Dora niet mee". „Waarom niet?" „Omdat Dora, wier instinct voor richting niet ex-g sterk is,, in de mist nog gemakkelijker kan vei'dwa- len dan jij en als jij het riskei-en wilt om uren lang rond te dwalen in een streek, die op sommige plaat sen ook nog moei-assig is, is er geen enkele ï-eden, waarom Dora dal ook zou moeten doen. We hebben op die manier al eens een hond verloren". „Maar ik zal teruggaan, als het erg is". „Het is niet een vraag van erg zijn of niet. Die mist rolt plotseling om je heen. Ik kan jou er niet van weerhouden, dwaas te handelen, hoewel ik moet zeg gen, dat het me verbaast, maar je mag Dora niet mee nemen". „Moet ik dat opvatten als een oi'der?" Hij keek haar kalm aan. „Ja Zonder verder een woord te spreken, hing Pauline de lijn van de hond op en ging het huis uit, een teleur gestelde hond, die door Mark werd vastgehouden, ach terlatend. Zij liep snel de oprijlaan af, dankbaar voor de koude lucht op haar brandende wangen en zich er van bewust, dat het niet veel gescheeld had, of haar boosheid was haar de baas geworden. Zij was er niet aan gewend bevelen aan te nemen. Zij was iemand van een gemiddelde intelligentie en wel in staat haar eigen beslissingen te nemen. Zo heftig was zij met zichzelf aan het argumenteren, dat zij, voor zij het wist, aan het einde van de laan was. Er hing een lichte mist over de hei, maar het zicht was nog vrij goed en een bleek zonnetje poogde door de mist heen te dringen. (Wordt vei-volgd) schouwburgen te krijgen. Dat het toneel in eerste instantie aan huis wordt gele- vei'd is dan onvermijdelijk. Burgemeester S. de Jong uit Zutphen fun geerde als gespreksleider van de discus sie, die volgde na de inleidingen, die voor enkele honderden toehoorders in de grote zaal van het Instituut voor de Tropen in Amstei-dam werd gehouden. Nieuwe ge zichtspunten leverde deze discussie niet op. Zaterdag is in Leeuwarden op de jaar- vergadei'ing van de Christelijke Friese Volksbibliotheek de uitslag bekend ge maakt van de Friese romanprijsvi-aag. Ex- werden drie prijzen uitgereikt. Een aan de Friese schx-ijvex--schilder P. Feddema uit Drachten voor zijn roman „Gods tersk- flier", een prijs aan A. A. van der Werf in Ernst (Noord-Oostpolder) voor zijn drie delige x-oman „En de zee was niet meer" een roman die het ontstaan van de Noord- Oostpolder tot achtergx-ond heeft en een aan J. Bilker uit Hilwerk voor zijn kinder boek „Boppe de wolken", dat een reis van een Fi-iese jongen beschrijft naar Nieuw- Guinea. Een nieuwe romanprijsvraag voor het volgend jaar is thans uitgeschreven met twee prijzen. De Christelijke Friese Volks bibliotheek kan terugzien op een voorspoe dig jaar. Er werden meer dan vijfentwin tigduizend Friese romans en kinderboeken aan de leden geleverd. Dit ledenaantal is ook het laatste jaar buitengewoon ge groeid. Ruim tweeduizend leden lieten zich inschi-ijven. Het aantal leden bedraagt thans ruim achtduizend. De politie te Utrecht heeft een auto aan gehouden waarin zich twee Duitse jonge lui bevonden, die gezocht werden door de Nijmeegse politie. De Nijmeegse politie zocht de Duitsers na de aangifte van een pomphouder bij Mook, waar zij getankt hadden en weggereden waren zonder te betalen. Er volgde een jacht door Nij megen, waai-bij de Duitsers een politie auto ramden en daarna kans zagen naar Duitsland uit te wijken. Opgejaagd door de Duitse politie vluchtten zij Nederland weer binnen, waarna zij in Utrecht gepakt werden. De auto bleek in Duitsland ge stolen te zijn. MAANDAG 5 JANUARI Stadsschouwburg: De Centrale Johez Vex-eniging met „Het Chinese landhuis", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Galerie Etroit: Expositie .Konkrete. Kunst", tot. 20 uur. In 't Goede Uur: Expositie grafisch werk van A. J. Veldhoen, tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Tx-app in Amerika", a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „De vlucht van captain Blood", 14 j., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „The key", 18 j., 16, 18.45 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Das madchen Rosemarie", 18 j., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Over moord wordt niet gesproken", 14 j., 20.15 uux". Rembrandt Theater": „Laila", 14 j., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater „Zarak", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: ,.Mon Oncle", a.l., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „The bridge on the River Kwai", 14 j., 20 uur. DIVERSEN In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert, 2122 uur. DINSDAG 6 JANUARI Stadsschouwburg, Toneelver. „Door In spanning Uitspanning" met „De voetbal pool", 20 uur. Concertgebouw: Het N.Ph.O. geeft een concert, 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN Galerie Etroit: Expositie „Konkrete Kunst", 1020 uur. Huis Van Looy: Kei'stexpositie „Kunst zij ons Doel", 10—12.30 en 13.30—17 uur. In 't Goede Uur: Expositie grafisch werk van A. J. Veldhoen, 1022 uur. FILMS Cinema Palace: „De familie Trapp in Amerika", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De vlucht van captain Blood", 14 j., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „The key", 18 j., 13.45, 16, 18.45 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Das madchen Rosemarie", 18 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Over moord wordt niet gesproken", 14 j., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Laila", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Zarak", 14 j„ 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Mon Oncle", a.l. 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Vrou wen zonder mannen", 18 jaar, 20 uur. DIVERSEN Concertgebouw: Paul Chr. van Westering geeft inleiding bij het concert van N.Ph.O., 19 30 uur (V.U.). In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon- platenconcert, 2122 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6