Horen en zien (jumbo en zijn avonturen Het huis der conflicten Agenda voor Haarlem Zen»* Exposities in Amsterdam N.Ph.O. voor Velser Kunstkring Noorse zeelui dronken methylalcohol ACCORDEONS 4 rgdio 1 CÏNKONDIGINGEN EN H N^É^QHOUWINGElsfl „Een beetje" het beste geneesmiddel De radio geeft donderdag T elevisie pro gramma Pianist Nico de Rooij onverwacht overleden Bemanning gehalveerd, 7 doden en 10 zieken Het Brabants-Orkest voor de K.R.O. Uitreiking culturele prijs van Groningen Subsidie voor bibliografie over Hugo Grotius 0or Scheller De nationalisaties in Indonesië Ter herdenking van Gerard Hordijk DOOR IRIS BROMIGE Werk van grafici Kort nieuws AG 13 rEBRUARI 19 5 9 Gisteravond was het dan zover. In de A.V.R.O.-studio in Hilversum sloegen ze ven kandidaten hun mooiste toontje aan om als Nederlandse afgevaardigde naar het op 11 maart te houden Eurovisie-Song festival in Cannes gekozen te worde"n. Om- roepster Karin Kraaykamp vertelde voor dat de finale begon zeker om de span ning nog even vast te houden dat de jury uit de honderdvijfentwintig liedjes, die binnen gekomen waren, er acht had uitgekozen. Dit waren ze dan: Als ik denk aan geluk, Angelina, Een beetje, Iedere dag met jou, De regen, Op het plein, Klei ne zilveren ster en Mijn hart en ik. Ieder liedje werd twee keer, in verschillende uitvoeringen, ten gehore gebracht. De ju ry's waren verdeeld over twaalf grote en kleine plaatsen in ons land: Aduard, Leeu warden, Emmeloord, Emmen, Goor, Maarssen, De Rijp, Den Haag, Zutphen, Eindhoven, Goes en Noorbeek. Aanvankelijk dacht men dat de jury's voor een enorm moeilijke keuze stonden: Het was namelijk net of al de solisten Corry Brokken, Greetje Kauffeld, Bruce Low, Tonny van Hulst, John de Mol en Dick Doorn, die begeleid werden door het Metropole Orkest en een klein ensemble onder leiding van Eddy de Jong niet acht maar één liedje zongen, een liedje over het lieve meisje, over het lieve zon netje of over het lieve sterretje. Er was één grote uitzondering. Teddy Scholten na melijk. Niet alleen bracht ze de twee lied jes („Regen" en „Een beetje") zo natuur lijk, bovendien had zij het geluk, dat de teksten minder gemeenplaatsen bevatten en de melodietjes niet zo heel erg senti menteel waren. Door de jury's werd ten slotte „Een beetje" als beste gekozen. Hoeveel punten deze „song" precies kreeg toebedeeld kunnen we niet meedelen, om dat Piet te Nuyl, die de produktieleiding van dit programma had, er niet zeker van was dat men geheel nauwkeurig de pun tentelling, die via de telefoon bekend werd gemaakt, had kunnen volgen. In ieder geval was het overduidelijk, direct in het begin al, dat „Een beetje", op de tekst van Willy van Hemert en muziek van Dick Schallies nummer één werd. La ter zal men toch nog de juiste puntenwaar dering te weten komen, omdat de jury's ook schriftelijk hun uitslagen zullen indie nen. Na de uitslag speelde het Metropole Or kest met de gelukkige pianist Dick Schal lies enthousiast „Lang zullen ze leven en tot slot van deze finale zong de niet minder gelukkige Teddy Scholten nog een keer „Een beetje" Het programma van de N.T.S. werd be sloten met een boeiende filmreportage over de werkzaamheden aan de stuwdam Grande Dixence, die in Wallis (Zwitser land) in aanbouw is. Beeldschermer Advertentie Mijnhardt's Zenuwtabletten HILVERSUM L 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00 -24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Tussen de wal en het schip, caus. 11.15 Cello en piano. 11.35 Gram. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Instr. trio. 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Mil. ork. 13.55 Beursber. 14.00 Sopr. en piano. 14.25 Alles op één kaart. 15.20 Voor de vrouw. 16.00 Van vier tot vijf. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Gram. 18.30 Verkiezingstoespr. 18.45 Sportpraatje. 18.55 Ge sproken brief. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevar. progr. 19.45 Nieuws 19.50 Lohengrin, opera. In de pauzes: plm. 21.05—21.15 Act. 22.35—22.50 Nieuws en beursberichten van New York. 24.00 Sluiting. HILVERSUM n. 298 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 De Douche. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 800 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgen dienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Amus.- muz. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land- en tuin bouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Metropole-orkest. 14.45 Gram. 15.15 Omr.orkest. 18.00 Bijbellezing. 16.30 Recital. 16.50 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 1740 Beurs ber. 17.45 Gevar. muz. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Lichte muz. 18.50 Sociaal perspectief, caus. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af, caus. 19.15 Vocaal ens. 19.30 Radiokrant. 19.45 C.H.U., pol. caus. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Tijdschriften- kron. 22.10 Orgelconc. 22.40 Gram. 22 45 Avond- overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20 —24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Engelse les. 14.15 Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Chinese muz. 15.00 Schoolradio. 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Aldeburg Muziekfestival '58. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Vlaamse lie deren. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Report.. 19.40 Gram. 19.50 Vrije Pol. Tribune. 20.00 Verz. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 In tern. Radio Universiteit. 22.30 Experimentele muz. 22.50—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG 20.00 Pol. caus, NTS: 20.07 Journ. en weeroverz. VARA: 20.35 Spiegel der kunsten. 21.00 Anders dan anderen, Tv-biografie. In Den Haag is dinsdag onverwacht op tweeënvijftig jarige leeftijd overleden de pianist Nico de Rooij. Wijlen de heer De Rooij was vroeger als pianist verbonden aan het orkest van Paul Whiteman. Verder speelde hij in het AVRO-orkest „De Deci bels", in het orkest van Gregor Serban en in het Theaterorkest van Max Tak in Am sterdam. Ook is hij opgetreden als begelei der van Sophie Tucker en Louis Davids. De laatste jaren was hij bekend als bar- entertrainer in Scheveningen en tal van andere plaatsen. De begrafenis zal zaterdag plaats hebben op de begraafplaats Nieuw Eik en Duinen in Den Haag. Ismailia, (UPI) Aan boord van de Noorse tanker „Britamsea" heeft een groep zeelieden tijdens een fuif grote hoeveelhe den methylalcohol geconsumeerd. In Is mailia zijn de slachtoffers aan land ge bracht: zeven zeelui zijn dood, tien ande ren worden in een ziekenhuis verpleegd, van wie twee in ernstige toestand verke ren. In totaal had de Britamsea een be manning van 39 koppen. De eerste machinist van het schip had een hoeveelheid methylalcohol gekocht en zondag gingen een aantal bemannings leden die „proeven" Zij hadden er suiker bij gedaan en vruchtensap, hoewel de vloeistof in de eerste plaats bedoeld was om de koelcellen aan boord van de tank boot schoon te maken. Maandag overleden zes andere Noren. Hun stoffelijke resten wérden in Ismailia aan land gebracht toen de Britamsea, in ballast van Port Said onderweg naar Bah rein het Suezkanaal passeerde. Ook de veertien zieken werden aan land gebracht Tevoren was de tanker, die met minder dan de helft van zijn bemanning voer, voor Ismailia aan de grond gelopen. Het schip is door sleepboten losgetrokken en ge meerd. maar het zal zijn reis pas voortzet ten als de opengevallen plaatsen aan boord zijn ingenomen door zeelui, die thans uit Noorwegen onderweg zijn naar Ismailia. De zieken zullen tot het eind van de week in het ziekenhuis moeten blijven. Van wie die voet was? Weldie hoorde bij een negerjongetje, dat lekker onder een maisplant had liggen luieren. En dat jongetje heette: Tumbo. Hij was mi wakker geworden, raapte zijn gevallen strohoed, op en zette die op zijn zwarte kroeskop. Want Tumbo was een jolig negerjongetje met zwarte kroesharen en spierwitte tanden: die zag je meestal goed, want Tumbo ivas 'n guitig jochie, dat bijna altijd lachte en vrolijk, was 45 Teddy Scholten wordt gefeliciteerd- door Dick Schallies, de componist van het liedje „Een beetje" en door Willy van Hemert, die de tekst maakte. Op dinsdag 24 februari zal door de K.R.O. worden uitgezonden de .Tupiter symfonie van Mozart, uitgevoerd door het Brabants-Orkest onder leiding van de gastdirigent Franz Paul Decker, dirigent van het Stedelijk Orkest van Bochum. De commissaris der Koningin in de provin cie Groningen, mr- W. A. Offerhaus, heeft gisteren in de Statenzaal van 't provincie huis in Groningen de culturele prijs van de provincie Groningen aan de schrijver Johan van der Woude uitgereikt. Dit vond zijn aanleiding in het verschijnen van de grotendeels autobiografische roman „Een groene lantaarn", welk boek door de bekroonde onder het pseudoniem J. C. Falke werd geschreven. Dit boek, dat uit litterair oogpunt blijkens de motivering van Gedeputeerde Staten, een aanwinst voor de Nederlandse letterkunde moet worden geacht, doet het Groningen van rond veertig jaar geleden herleven in een boeiend en sfeervol verhaal. Johan van der Woude, die thans in Velp woont, werd "in 1906 in Groningen geboren. Hij heeft, zich met een groot aantal romans en an dere publikaties reeds lang als een be gaafd letterkundige doen kennen. Ditkeer is er geen amateurprijs beschik baar gesteld, aangezien Gedeputeerde Sta ten van mening waren dat daarvoor dit jaar geen persoon of groep in aanmerking kon komen. Na de uitreiking sprak de heer J. Smit, hoofd van de regionale omroep Noord en Oost, over Johan van der Woude en zijn werk. Na een dankwoord van de heer Van der Woude, las de prijswinnaar uit eigen werk voor. De Nederlandse organisatie voor Zui ver wetenschappelijk onderzoek heeft, dr. Jacob ter Meulen, oud-bibliothecaris van het Vredespaleis, een subsidie ver leend voor de uitgave van een geannoteer de bibliografie van zeventiende-eeuwse werken over Hugo Grotius. Zoals bekend, lieten dr. J. ter Meulen en dr. P. J. J. Dier- mansse in 1950 een door hen samenge stelde bibliografie van gedrukte werken van Hugo Grotius verschijnen, welke zich in een grote belangstelling mocht ver heugen. In het Rex Theater te IJmuiden heeft het Noordhollands Philharmonisc'n Orkest onder leiding van Henri Arends dinsdag een concert voor leden van de Velser Kunstkring „Voor Allen" gegeven. De dirigent had hiervoor een programma ge kozen. dat tegemoet kwam aan de beperkte akoestische eigenschappen van de zaal. Terecht had hij werken vermeden, die een klankraffinement of expansie vereisen, waarvan het effect tussen de coulissen van een toneelpodium nu eenmaal geheel ver loren gaat. Dankzij de intrede van de dooi was de temperatuur in deze zaal, waarvan de verwarmingsinstallatie onvoldoende ca paciteit heeft, althans draaglijk. Arends en het orkest openden de avond met de ouverture „Der Schauspieldirektor" van Mozart, waarna een uitvoering volgde van de symfonie in F (no. 67) van Haydn, welk werk ook op het eerste vrijdagavond concert in de abonnementsserie te Haarlem is uitgevoerd. Het bevat enkele formele eigenaardigheden, te weten het boertige trio in het derde deel voor twee violen en alt viool en de inlas van een langzaam frag ment in de finale. In een verzorgde uit voering kwam de symfonie zeer goed tot haar recht. De sopraan Annette de la Bije, oie door ziekte verhinderd was, werd vervangen door Netty Groenevelt, een jonge Haar lemse zangeres. Deze heeft met bet motet „Exsultate jubilate" blijk gegeven een ge- egaliseerde en ontwikkelde stem te bezit ten, die zij in de talrijke coloratuurpassages met groot gemak aanwendde. Weliswaar kan de intensiteit van haar voordracht nog toenemen, maar de soliste heeft de taak, waar zij onverwacht voor kwam te staan, zeer goed waargenomen. Na de pauze werd het. concert met een even lichtvoetige als gedecideerde vertol king van de ouverture en balletmuziek tot „Rosamunde" van Schubert voortgezet. Vooral de houtblazers onderscheidden zich hierbij menigmaal door fijnzinnige trekjes. De uitvoering had als geheel alle kwali teiten van een goed afgewogen samenspel. Netty Groenevelt had vervolgens met „Der Hirt auf dem Felsen" van Schubert nog een tweede aandeel in dezo avond. Haar ongekunstelde voordracht leende zich zeer goed voor de wat oppervlakkige pasto rale charme. De solo-klarinettist van het orkest diende haar van repliek met discrete doch expressieve toon. De avond werd op joyeuze wijze besloten met twee werken van Johann Strauss, te weten de „Kaiserwalzer" en de ouverture tot „Die Fledermaus". S(7s Bttnge Advertentie Rijksstraatweg 59 Haarlem-Noord Bespeelde 32 bas ook op cond. DJAKARTA (AFP) Een functionaris van het Indonesische ministerie van Land bouw heeft dinsdag meegedeeld, dat 414 van de 533 „overgenomen" Nederlandse cultuurondernemingen ingevolge hét be sluit van de regering zijn genationaliseerd De lijst van deze 414 plantages zal spoedig worden bekendgemaakt, zo zei hy. Volgens officiële cijfers van de Neder landse diplomatieke vertegenwoordiging zijn 248 Nederlandse ondernemingen „over genomen" na het begin van de anti-Neder landse campagne in december '957. Daar toe behoren 77 cultuurondernemingen. Verder wordt vernomen, dat enkele van de Nederlandse „overgenomen" onderne mingen zouden worden geconfiskeerd, om dat zij belastingschulden hebben. Een van de te confiskeren firma's is de bakkerij „Jan Bakker" in Djakarta. Tot 16 maart ts in het Museum Fodor te Amsterdam een tentoonstelling te zien van werken van de verleden jaar in okto ber overleden schilder Gerard Hordijk. Toen ondergetekende met de heden daagse schilderkunst kennis begon te ma ken, gold in Nederland de Bergense School en was het lager zogenoemde „magisch realisme" in opkomst. De machtige doe ken der Bergenaars en de knappe tech niek der zo minutieus detaillerende „ma gische realisten" vermochten zeker in druk te maken. Een zwak groeide echter al gauw voor de Parijse Nederlanders Frits Klein, Jos Croin en Gerard Hor dijk, waartoe ook Germ de Jong gerekend mocht worden. Dat zwak is gebleven, ook al handhaafden de genoemden niet altijd voldoende kwaliteit. Hordijk heeft als ex cuus nog kunnen aanvoeren, dat Amerika waar hij gedurende de oorlog (hij was gehuwd met een Amerikaanse) verbleef hem slecht „lag" Voor de oorlog heeft hij van New York echter nog heerlijke kleine schilderijen gemaakt. Inderdaad was veel van hetgeen hij na de oorlog liet zien niet zo bijzonder fraai. En daarmee maakte hij het zijr. vrienden en waardeer- ders moeilijk. Op deze tentoonstelling vindt men echter de Hordijk, die wij zo waar deerden. De expositie werd samengesteld door Iiordijks vrienden ir. M. H. Dam me, H. Siedenburg. Maaike Braat en haar echtgenoot. Zij gingen uit van het vermoe den, dat Hordijk.* artistieke nalatenschap verrassingen zou brengen. Zij hebben die gevonden. Nog, geloof ik, is het oudere werk het belangrijkste. Maar de verras singen in de vorm van werk uit latere tijd maken deze tentoonstelling tot één van een artiest, waarvoor men werkelijk een zwak kan hebben. Ook vergissingen komt men tegen. Maar ik kan in ieder geval zeggen, dat Hordijk me niet teleur gesteld heeft. Het charmante gebouw blijkt een ideale huisvesting voor Hordijks werk, dat voor een deel nog voor de liefhebbers beschik baar is. Uit de opbrengst van eventuele verkoop stelt de stichting „Gerard" Hor dijk" zich voor jonge beeldende kunste naars reisbeurzen te verstrekken. Bij het nazien van mijn notities in de catalogus blijken juist verscheidene zaken, die ik bijzonder waardeer, nog beschikbaar te zijn. De stichting, die Hordijks nalaten schap beheert, handelt met het scheppen van deze mogelijkheid voor jongere colle ga's geheel in Hordijks geest. Na de be vrijding stuurde deze met zijn werk al zo innemende kunstenaars kisten vol schil dersmateriaal naar Nederland. Advertentie 50. „De oude Citroën was die dag in een slecht hu meur", zei Louis. „We kregen een lekke band en toen hadden we last met de bougies, waarna de sproeier kuren begon te tonen. Hetgeen mijn vader in een slecht humeur bracht. Hij raakte af en toe een beetje opge wonden. „En Oma ook", zei Pauline lachend. „Weet u, wan neer de familie Montel met vakantie gaat, is dat een feestvoorstelling. De wagens waren vol en op de Ci troën zat nog een berg bagage, alsmede een fiets en een kano". „Wat een mop", zei Judy". „Enfin, uiteindelijk kwamen wij toch in Avallon", zei Pauline, „en zagen een hotel, dat ons een droom van vrede leek na al die herrie. Het was jen oud hotel. Napoleon heeft het ook eens bezocht. Door een stenen boog konden wij een heerlijk koele tuin zien met stoe len in schaduwrijke prieeltjes. Daarop begonnen wij mijn arme vader te bewerken, want het zag er een beetje duur uit voor zo'n grote familie". „We stonden buiten ongeveer twintig minuten te ar gumenteren, geloof ik", meende Louis. „Langer", zei Pauline. „Tenslotte wonnen wij. Vader werd door het getal overstemd. Toen we eindelijk er toe besloten wa ren, merkten wij, dat meneer Avon weggewandeld was om enkele oude stadsmuren te bekijken. We had den nog twintig minuten nodig hem terug te vinden". „Was het resultaat in het hotel in overeenstemming met het uiterlijk?", vroeg Mark. „Het was verrukkelijk en iedere franc van de reke ning waard, die mijn vader de koude rillingen be zorgde". „Ik zou daar wel eens een keer heen willen", zei Mark. Ik vraag me af, of mijn overgrootvader daar gelogeerd heeft, zoals de overlevering zegt en er zijn wittebroodsweken heeft doorgebracht. Zijn daar geen aantekeningen van, Moeder?" „Niet dat ik weet, jongen. Er zitten een hoop oude papieren in een koffer op de zolder. Ik heb er vaak over gedacht ze eens door te nemen. Misschien ligt daar wel een aanwijzing". „Dat moet ik eens onderzoeken", zei Mark. „Wat is hij met dit huis vergroeid, dacht Pauline. Alles hoe vaag ook, wat met de geschiedenis ervan in verband staat, houdt zijn verbeeldingskracht vast. Het verleden en het heden en de toekomst ervan zitten hem in het bloed. En zij zou er alles ter wereld voor over hebben een rol in die toekomst te kunnen spelen, dacht zij plot seling in wanhoop. Ze zaten die middag te praten en 's avonds nam Mark Louis mee naar de biljartkamer, zodat Pauline geen tijd meer had Louis alleen te spreken, voor zij die avond op de stoep stonden, terwijl Mark de wagen haalde om hun gast naar zijn hotel terug te brengen. „Een heerlijke dag, Pauline. Ik feliciteer je met je vrienden. Heb je Mark nog niet gevraagd?" „Neen. Ik zal het hem vanavond vragen". „Goed. Ik ben er vrijwel zeker van, dat hij het goed zal vinden. Hij zal mij morgen de fabriek laten zien, waar ik erg benieuwd naar ben. Dat zal ons niet veel tijd meer laten, Pauline, daar ik de trein van half vier terug neem. Mark komt in het hotel bij mij lun chen. Kom jij ook?" „Ik heb morgen heel wat werk te doen, Louis en ik geloof, dat het beter zal zijn om jou en Mark samen over pottenbakkerij en machinerieën te laten praten. Maar als ge me om drie uur ontmoeten wilt in het kleine café, net buiten het station, dan kunnen we elkaar vaarwel zeggen bij een kop thee". „Goed. Ik zal er zijn. Het spijt me, dat ik niet langer in Darnford kan blijven". „Dat spijt mij ook". „Daar is de wagen. Blijf hier niet staan, Pauline. Het is koud. Tot morgen om drie uur. Ik zal in het café naar je uitkijken". Pauline wachtte wat zenuwachtig op Mark's terug komst, hopend, dat hij dit niet zou aanzien voor een herhaling van het toneel van de vorige avond. Zij was er helemaal niet zeker van, dat hij haar verzoek zou toestaan en het zou haar niet gemakkelijk vallen, hem een gunst te vragen. Toen zij de wagen terug hoorde komen, merkte zij tot haar ergernis, dat zij beefde. De verhouding, zoals die nu tussen haar en Mark be stond, legde een zware last op haar zenuwen, dacht zij. Alleen al om die reden zou een week, buiten Avallon doorgebracht, zeer welkom zijn. Hij kwam naar binnen en liep rechtstreeks naar het vuur, terwijl hij zijn handen wreef en een beetje ver baasd opkeek, dat hij haar daar zag zitten. „Het is een koude avond. Ik geloof, dat de wind naar het noorden draait." Zij haalde diep adem. „Mark, ik wou je om een gunst vragen." „Ga door." „Louis gaat over vijf weken trouwen. Hij heeft mij uitgenodigd om Pasen bij zijn familie door te brengen en die week te blijven logeren, tot na de huwelijksvol trekking aan het einde van die week. Hij heeft mij ook gevraagd Judy mee te nemen, als haar moeder dat goed zou vinden, maar ik heb hem gezegd, dat het er van af zou hangen of jij het voor de rest van de week na Pasen zonder mij zou kunnen stellen. Zou dat kunnen?" „Je wilt erg graag gaan, hè?" „Ja. Ik ben zeer aan de familie Montel gehecht en zou het heerlijk vinden, hen allen weer eens terug te zien en bij de trouwpartij aanwezig te zijn. En voor Judy zou het natuurlijk een verrukking zijn Parijs te kunnen zien." „Akkoord. Je hebt in ieder geval wel een vakantie verdiend en ik zal er niet rouwig om zijn het werk ook eens even te onderbreken. Het schrijven van boe ken is een zwaarder werk, dan ik mij had voorge steld." „Dank je Mark." „Een aardige knaap, die Montel. Ik vond het pret tig hem vandaag hier te hebben." „Ja, hij is een aardig mens. Het is nu te laat, het je moeder te vragen, maar ik zal haar morgenochtend onmiddellijk de uitnodiging voorleggen zodat ik het Judy kan laten weten, voor zij naar de winkel gaat." „Ik denk niet, dat moeder er enig bezwaar tegen zal hebben. Montel's verovering van de familie is ta melijk volledig geweest, geloof ik." „Ik spits mij er al op Judy's gezicht te zien. Het zal er veel van weg hebben, of ik de maan en al de sterren geplukt heb en die in haar schoot heb gelegd. Welterusten, Mark. En bedankt." „Welterusten." (Wordt vervolgd) Misschien had ik bij die Parijse Neder landers ook Jeanne Bieruma-Oosting moe ten noemen. Maar juist op haar tot 20 fe bruari te bezichtigen tentoonstelling van grafisch werk in Santee Landweers Tuin huis in de hoofdstad blijkt zij minder Frans dan anders. Enkele van de voor mij aan trekkelijkste zaken verplaatsen ons nog even in een sfeer, die we moeilijk buiten Frankrijk kunnen denken. Het meest ver rukt ben ik altijd van haar wanneer zij op zijn „Frans" gezegd „esprit" ver toont in haar altijd zeer kundige grafische werk. Santee Landweer verrijkte de eigen collectie weer met veel uit Frankrijk ge komen grafiek. Het meest Franse daar uit, een ets van Dufy, bezorgde me ook het meeste genoegen. In Frank.-ijk werkt ook Johnny Fried- laender een Pool van afkomst. De grafi cus Friedlaender heeft thans een wereld naam. Hij weet bijzonder veel van de grafische technieken. Met de techniek weet hij merkwaardige effecten te bereiken. Hij boeit door vreemde voorstellingen. Dat hij door het Stedelijk Museum als een voorbeeld van een „Ecole-de-Paris"-ar- tiest van vandaag gesteld wordt, komt me wat tendentieus voor. Eerder lijkt Fried- laenders werk aan de oostzijde van Frank- rijks grenzen of mogelijk in Amerika thuis te horen. Erkend moet echter worden, dat het aan Frankrijk zo eigene in Parijs nu ook niet meer zozeer ontmoet wordt. Friedlaenders werk is tot 28 februari bij Magdalena Sothmann te zien. Tot dezelf de datum is daar tekenwerk van de dich ter Freek van Leeuwen tentoongesteld. Van Leeuwen schrijft zijn tekeningen neer zonder de pen van het papier te lichten. Zijn resultaten zijn merkwaardig te noe men. Niet alleen om het procédé, maar ook toch door zijn verbeeldingen. Bij „Kunstkontakt" in de Van Campen- straat tot 7 maart werk van de twee jon ger ëh Pon Klement en Frits Gramberg ten slotte. Grambergs tekeningen en grafiek doen me even denken aan de graficus Veldhoen, een van de jongeren voor wie het onderwerp weer zo van belang blijkt. Klement is iets meer geoccupeerd door bepaalde manieren van zeggen, zonder daarbij het middel als doel te stellen. Het is plezierig jongeren te ontmoeten, die zich niet laten meeslepen door modes om er vooral „bij" te zijn. Bob Buys Burgemeester. Aan de heer W. F. G. L. Passtoors is op zijn verzoek met ingang van 15 maart eervol ontslag verleend als burgemeester der gemeente Wehl. WOENSDAG 18 FEBRUARI Stadsschouwburg: De Haagse Comedie met „De humorist", 20 uur. Minerva Theater: Muziekavond Gabriel- la en Atty Lengyel, viool en piano, 20.15 u. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy (KI. Houtweg 103): Ex positie Interscholair Jeugdtoernooi, 14—17 en 1922 uur. In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1): Expositie Gérard van den Eerenbeemt tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 19.30 uur. Frans Halsthea- ter: „Complot met de duivel", 18 jr., 19 en 21-15 uur. Lido Theater: „Adam en Eva". 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Als een verre glimlach", 18 jr., 20 uur. Rem brandt Theater: „God's little acre", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Duivels van de weg", a.l., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Rooney", a.l., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Lie- be, Tanz und 1000 Schlager", a.l., 20 uur. DIVERSEN Brinkmann: Pacifistisch Socialistische Partij: de heer N. v. d. Veen over „De stem van de P.S.P.", 20 uur. DONDERDAG 19 FEBRUARI Stadsschouwburg: Toneelver. J. J. Cre- mer met „Een meisje om te stelen", 20 uur. Minerva Theater: Het Salzburger Mario netten-theater met „Die Zauberflöte", 20.15 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1): Expositie Gérard van den Eerenbeemt, 1022 uur. Huis Van Looy (KI. Houtweg 103): Ex positie Interscholair Jeugdtoernooi 10—13, 1417 en 19—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld ln 80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Complot met de duivel", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Adam en Eva", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het lied van Bernadette", 14 jr., 14 en 20 uur. Rembrandt Theater: God's little acre", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Duivels van de weg", a.l., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Rooney", a.l., 14.15, 19 en 21.15 u. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Ik zie, ik zie wat jij niet ziet" door Toneelver. Op hoop van zegen", 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6