Koü rUMBO EN ZIJN AVONTUREN CETAFLEX koudlijm Ceta-Bever voor de Doe-het-Zelver Coio vinyl Het huis der conflicten Agenda voor Haarlem Bezinningspauzes gedurende het middaguur in de Vleeshal Moeders en Persoonlijk initiatief van een pater en twee predikanten 4 T.v.'Spel veroorzaakte grote ongerustheid DANPO De radio geeft zondag T elevisieprogramma De radio geeft maandag T elevisieprogramma De naakten en de doden Frenchie Reis om de wereld Gigi Ontsnapt van het Duivelseiland Tramlijn Begeerte J'ailhouse Rock Een vrouw wist te veel Journaals IN DE MAAND MAART Voor liet tere Baby-huidje EABYDERM-POEDER Examens DOOR IRIS BROMIGE ZATERDAG 21 FEBRUARI 1959 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Een vrijdagavond door de Engelse «te levisie uitgezonden kijkspel „Voor de zon ondergaat" heeft in talrijke huisgezinnen ongerustheid veroorzaakt. „Voor de zon ondergaat" handelt over een onbekende satelliet die boven de stad zweeft. Nog voor de uitzending ten einde was had de t.v.-maatschappij zo veel telefoontjes ont vangen dat de omroeper na afloop zijn ex cuses maakte voor de eventuele schrik die de kijkers hadden gekregen. Het stuk begon aldus: „Hier volgt een speciale uit zending van de nieuwsdienst. Er bevindt zich een satelliet boven Londen die wel licht gewapend is. Het is mogelijk dat er oorlog komt. Nadere mededelingen vol gen via radio en televisie". Twintig jaar geleden paste Orson Wells een vrijwel zelfde techniek toe in zijn bewerking van „Oorlog der werelden" naar het boek van H. G. Wells. De maatschappij ontving on geveer tweehonderd telefoontjes naar aan leiding van het stuk. En dit terwijl in het weekblad „T.v. times" oplage ruim drie miljoen was gewaarschuwd tegen de wellicht „angstaanjagende" inleiding. nuüc rt« Advertentie en pijn weg* wrijven met HILVERSUM I. 402 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor bet platteland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Geestelijk, leven, caus. 10.00 Gram. 10.35 Boekbespr. 10.45 Cabaret. 11.15 Omr.ork. en soliste. AVRO: 12.00 Amus.muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgel en viool. 13.00 Nieuwe en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Progr. voor de strijd krachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radio-filh.ork., groot koor en sol. 15.15 Kamermuz. 15.30 Atoom energie, ja of nee?, causerie. 15.50 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Lichte muz. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Prot. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de kinderen. 19.30 De open deur. caus. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-ork., groot koor en sol. 20.55 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox!, hoorsp. 21.30 Strljkork. 21.45 Comme ci. comine ga, caus. 22.00 Spaanse melodieën. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.2024.00 Met de Franse slag. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Geestelijke liederen. Convent van Kerken10.00 Kerkdienst var. de Vrije Evangelische Gemeente. NCRV. 11.30 Gram. 11.45 Sopr. en orgel. KRO: 12.15 Apo logie. 12.35 Instr. octet. 12.55 Gram. 13.00 Nieuws. 13 05 De hand aan de ploeg. caus. 13.10 De Wad- bers, hoorsp. met muz. 13.30 Lichte muziek. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor de kleuters. 14.30 Viool en clavecimbel. 14.55 Gram. 15.30 Muzikale causerie. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Ned. Herv. kerkd. 18.00 De Hervormde Synode beraadt zich. over de gebedsgenezing, over de sport en over het kansspel, gesprek. 18.15 Muzikale caus. 18.25 Rep. 18.40 Bijbelvertelling. NCRV: 19.00 Nieuws uil de kerken. 19.05 Koorzang. 19.30 Het Evange lie van Johannes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.15 Cabaret. 20.45 Verhef uw steun, prij- zenstroom. 21.20 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.30 Ambtelijke dwaling, hoorsp. 22.25 Het zorgenkind van ons toneel, vraaggespr. 22.30 Lich te muziek. 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Moderne muziek. BLOEMEND AAL. 245 M. 10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz. van de dienst gehouden op 15 februari om 2 uur). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belangstellenden gehouden op 15 februari om 8.30 uur). 2.30 Kinderdienst voor kinderen van 5—11 jaar. 3.45 ds. J. A. van Arkel van Haarlem-Noord (rechtstreekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.orkest (verv.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.30 Idem. 15.45 Sport en muz. 17.00 Nieuws. 17.15 Gram. 17 30 Idem. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Viool en piano. 18.30 Godsd.half uur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22,15 en 22,45 Gram, 23.00 Nieuws. 23.05 24.00 Gram. VOOR ZONDAG 19.30 Plechtige avondmis. HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De matrijspoort. VPRO: 10.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Morgijwijding. VARA 10.20 Gram. 11.05 Oude en nieuwe dansen. 11.40 Tenor en piano. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Pia noduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Pianotrio. 13.45 De weg naar volwassenheid, caus. 14.00 Hobo en piano. 14.25 De man met het koffertje, hoorsp. 15.10 Gelders ork., koor en sol. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Volksliedjes en -dansen. 17.00 Orgel en zang. 17.25 Roemeens ork. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.45 Verkiezingstoespr. 19-00 Pari. overz. 19.15 Het puik van zoete kelen, Cf us. 19.45 Regeringsuitz.: De B.B. van binnen en van buiten: mr. L. Tielenius Kruythoff, directeur van de Stichting Bevordering Bescherming Be volking vraagt de aandacht van de Nederlandse Noodwacht. 20.00 Nieuws. 20.05 Refreinfestijn. 20.30 Etherforum. 21.40 Marimba. 22.10 Lichte muz. 22.30 Sopraan en piano. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.35 24.00 Hammondorgelspel. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8 15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleer gang. 11.00 Gram. 11.30 Wie, wat, waar? 12.00 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Instrum. septet. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.35 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar progr. 15.30 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianorecital. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Over zee: Huisvrouw in Suriname, door Marcelle Huur- nink. 18.00 Orgelspel. 18.30 Friese uitz. 18.45 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit, caus. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af, caus. 20.00 Pol. caus. 20.15 Gram. 20.25 David Copperfield. hoorspel. 21.40 Meisjeskoor en instr. kwintet. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram. 22.25 Vocaal ens. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land bouwers. 12.42 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.35 Boekbespr. 17.45 Kinderliederen. 13.00 Franse les. 18.15 Gram. 18.20 Idem. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ka mermuziek. 21.00 Kunstkaleidoscoop. 21.15 Gram. 21.30 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Viool en piano. 22.25 Nieuws .23.00 Voor de zeelieden. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weerber. 20.20 Zendtijd politieke partijen. NCRV: 20.27 Act. 21.10 Film programma. 21.45 Nieuwe gram. 22.10 Dagsluiting. (L i d o) Deze filmversie van Norman Mailer's befaamde oorlogsroman „The naked and the dead", in breedbeeldtech- nicolor, is een van de duurste „superpro- dukties" geworden, ooit in Hollywood ge maakt. Miljoenen zijn er ten koste gelegd aan de reconstructie van de bloedige strijd tegen de Japanners op een klein Pacific- eiland, scènes die inderdaad van een hui veringwekkende realiteit zijn. Maar hoe spectaculair al die bloedige tankgevech ten en andere oorlogsverschrikkingen ook uitgebeeld worden, zij dringen het men selijke element het leed en de zielstrijd van de individuele soldaat soms geheel op de achtergrond. Van de drie hoofdper sonen in het verhaal, de keiharde beroeps sergeant Croft, de jonge, humane luite nant Hearn en de machtswellustige gene raal Cummings, komt eigenlijk alleen de eerste geheel uit de grondverf. De beide anderen zijn te eenzijdig zwart of wit uit gebeeld om ons aan hun levensechtheid te doen geloven. In de bijrollen zijn ver schillende markante typeringen te bewon deren, maar wat men hiqr vooral mist, is de galgenhumor van de frontsoldaat, die in andere oorlogsfilms bijvoorbeeld in de onvergetelijke „Story of G.I. Joe" naar het verhaal van Ernie Pyle voor zulk een treffende contrastwerking zorgde, Overigens is „De naakten en de doden" in haar genre zeker geen slechte film: de landingsoperatie, de „dodenmars" van Croft's verkenningspatrouille door de eilandjungle en het beslissend grote offen sief zijn verbluffend-knap gefotografeerd en bieden een summum aan spanning. Maar dat is spanning van een andere, la gere orde dan die van de onbarmhartige psychologische ontleedkunst, waaraan Mailer's boek zijn welverdiende faam te danken heeft. (R o x y) Af en toe mengt zich een vrouw in de fel oplaaiende twisten, die de ge moederen op de prairie bezig houden. Zo ook in „Frenchie van De Rode Engel", een etablissement, waar niet alleen drank wordt geschonken, maar ook het nodige kruit verschoten, vooral wanneer de vurige Frenchie iets niet zint. En dat gebeurt nogal eens. Men kan er veel spanning en veel genoegen aan beleven. Maandag maakt Frenchie plaats voor Tony Curtis als on versaagde ridder, die geen smet op zijn blazoen kan velen. Dat gebeurt in de film „Het zwarte schild". (Cinema P a 1 a c e) De laatste week van deze onderhoudende film is ingegaan. Wie nog niet de gelegenheid aangreep het groot opgezette schouwspel te zien, kan dus nog terecht. (Rembrandt). Ziehier dan het ver haal in beelden over het zo hartelijke en ontwapenende meisje- Gigi, dat wordt „klaargestoomd" -om de rol van maitresse te spelep in het leyea-rvaft-een Fijlie -Parijse flaneur, die tenslotte echt verliefd op haar wordt en haar zelfs trouwt in tegenstelling tot wat hij van plan en gewoon was. De filmverwerkelijking komt tot ons in de vorm van een operette. Op zichzelf geen bezwaar indien het met die ironie van toon en beeld gebeurt als soms het geval is. Men moet echter vaststellen dat de vele muzikale intermezzi inderdaad intermezzi zijn: ze houden de handeling op. Vandaar dat de film allengs de interesse verliest en men voornamelijk is aangewezen op het acteren van Leslie Caron en de revue kwaliteiten van Maurice Chevalier. Het feitelijke uitgangspunt raakt men echter bijster. Dat is jammer want Vincente Mi- nèlli kon van de epoque rond de eeuw wisseling in Parijs zoveel charmante to neeltjes scheppen. Nu vormen zij voor namelijk entourage en decor. (Frans Hals). In de avontuurlijke en boeiende film, die „Ontsnapt van het Duivelseiland" van het begin tot het eind is, kan men de inmiddels overleden Ameri kaanse karakterspeler Humphrey Bogart aan het werk zien. Hij vertolkt de rol van een boordschutter in dienst van de Vrije Franse luchtmacht die gedurende de laat ste oorlog in Engeland was gestationeerd. Deze Fransman heeft een nogal roerig verleden dat door de commandant van de vliegbasis aan een oorlogscorrepondent wordt verteld. We zien hoe hij onschuldig naar het Duivelseiland, het Franse depor tatieoord, wordt verbannen, daaruit met vier lotgenoten in een kano ontvlucht en zich heldhaftig gedraagt bij een Duitse luchtaanval op het schip dat de veroordeel den uit zee had opgepikt. Het gaat er alle maal niet direct zachtzinnig toe maar wie wel tegen een stootje kan zal zich bij deze geschiedenis niet vervelen. (L u x o r) De reprise van „Tramlijn Be geerte" is alleszins verklaarbaar. Men blijft er een knap stuk filmrealisme in zien met goede spelprestaties van Marlon Brando en Vivien Leigh. Maandag volgt de even min te verwaarlozen verbeelding van het boek van Charlotte Bronte „Jane Eyre". (Minerva) Alleen in de avondvoor stellingen kan aan wie erop is gesteld Elvis Presley vermaak in muziek verschaf fen als een jongeman, die het spoor naar een beter leven terugvindt. Het verhaal tje is maar bijzaak. Elvis heeft zo zijn eigen pijlen op zijn boog. Voor de middagvoor stellingen zijn Martin en Lewis vastgelegd in „Je bent nooit te jong". Donderdag volgt de film „Never say goodbye". (Studio) „The Lady vanishes", een „oude" Hitchcock, is een film die niet ge noeg in reprise kan gaan. Alle Hitchcock- kwaliteiten hebben in deze film een bril jante frisheid. De regie is tot in de klein ste details perfect. Het verhaal van dit filmisch meesterwerk geeft alle stof voor spanning, die echter zelden obsederend wordt omdat telkens de humor het even wicht herstelt. Een jonge vrouw valt in een trein in slaap en als zij wakker wordt is het oude dametje dat tegenover haar zat verdwenen. Als zij gaat informeren ont kent iedereen dat het dametje er ooit ge weest zou zijn. Een typisch Hitchcock- gegeven dat ondermeer door het spel van Margaret Lockwood en Michael Redgrave (héél jong allebei) tot de bodem wordt uit geput. Wie de film al gezien heeft krijgt des te meer kans om te letten op details (bijvoorbeeld de lezende kellner in de ver der lege restauratiewagen, de pudeur en beleefde onnozelheid van de man die uit een toilet komt juist als een dame pas seert). En wie de film nog niet heeft ge zien moet deze kans toch echt niet onge bruikt laten. De journaals laten ons deze week onder meer beelden zien van de langzaam maar zeker schuivende steenmassa's die het Zwitserse dorpje Herbriggen met algehele vernietiging bedreigen, de onrust die er nog steeds in Belgisch Kongo heerst, tot uiting komend in plunderingen en huiszoekingen, de paraatheid van de Franse luchtmacht in het gebied van de Sahara en de harte lijke ontvangst welke prins Bernhard bij zijn bezoek aan Paraguay in Zuid-Ameri- ka ten deel is gevallen. Een korte maar uitnemende reportage getiteld „De kleine heiligen van de Himalaya" gunt ons een kijkje achter het bergmassief in Nepal „Spiegel van Nederland" laat deze week duidelijk zien, dat men enigszins heeft moeten zoeken naar een aantal min of meer aantrekkelijke onderwerpen. De aardigste reportage, het overbrengen van een dok van Kiel naar IJmuiden, was ech ter wat te veel uitgesponnen evenals het danskampioenschap in Den Haag. Verder zagen we een modeshow in Groningen, de receptie van scheidsrechter Leo Horn in Amsterdam en de strijd om de judotitel in Haarlem. Hef werd avond, en Tumbo nam afscheid van zijn vriend Jako; die borg zijn gitaar op, het tvas genoeg geweest voor vandaag. Tumbo spoedde zich naar zijn eigen huis, want hij had trek! Maar daar was wel wat aan te doen. Zijn moeder had al een heerlijk, groot stuk sappige meloen voor hem klaargezet. Dat is iets, waar negerjongetjes dol op zijn, hoor! En daarom kun je geloven, dat Tumbo met veel pleziej zijn stevige, witte tanden zette in de heerlijke meloen! 1011 Advertentie Een pater en twee predikanten in Haar lem hebben het initiatief genomen tot het houden van „bezinningspauzes" van tien minuten gedurende het middaguur op alle werkdagen in de maand maart. Deze bij eenkomsten, waarop iedereen welkom is, zullen plaatshebben in de Vleeshal van 12.35 uur tot 12.45 uur. De Vleeshal gaat daartoe reeds om 12.25 uur open. Tot het begin van de voordracht wordt dan gram- mofoonmuziek ten gehore gebracht. Na de voordracht volgt er een zeer kort muzi kaal intermezzo, waarna er gelegenheid tot gezamenlijk of persoonlijk gesprek is tot 13 uur. De initiatiefnemers tot deze bezinningspauzes zijn pater S. Duynstee O.F.M., de gereformeerde predikant ds. H. W. Wierda en de hervormde predikant ds. N. van Egmond. Zij hebben hun initiatief in een circulaire aldus toegelicht' „Als men ons, initiatiefnemers van deze bezinningspauzes de vraag stelt, wat wij hiermee eigenlijk voorhebben, dan is het niet gemakkelijk hierop een bevredigend antwoord te vinden. Dit experiment is ge boren uit een gezamenlijk en sterk gevoel van menselijke lotsverbondenheid, uit een vermoeden, dat er tallozen naast ons leven, die niet meer bij machte zijn om het leven en zijn problemen nog aan te kunnen en die ook de Weg niét weten'te vinden'naar een medemens, die bereid is hun last met hen te delen. Het wil dus zijn een uitgestoken hand en een wijd open hart. Er is nooit een tijd geweest in heel die eeuwenlange pelgrims tocht der mensheid, dat elke mens de last van heel een wereld zo op zijn eigen hart voelde drukken en zich tegelijkertijd toch ook zo eenzaam voelde. Er was ook waar schijnlijk nooit zoveel onzekerheid en zo veel radeloosheid omdat nooit de dreiging der moeilijkheden zo voelbaar was. Eist zulk een buitensporige tijd dan ook geen Advertentie FLEURIGE PLASTIC TEGELS VOOR ZONNIGE VLOEREN EEN KLEURRIJK PRODUKT VAN LINOLEUM KROMMENIE Aaven T.^BÏS^P.ADV Advertentie buitennissige initiatieven? Wij stellen ons voor, ieder vanuit onze eigen overtuiging en vanuit ons eigen standpunt de bezoe ker een richting te wijzen naar waar wel licht voor hem uitzicht en zekerheid te vinden is. Dit is een aanbod, geen werving. Het is uitdrukkelijk geen appèl van kerken of groeperingen. Het is een volstrekt per soonlijk initiatief, een aanbod gedaan uit ons persoonlijk gevoel voor verantwoorde lijkheid. Opdat wij ons ieders medepel grims voelen, ieders metgezel op deze vaak zo hachelijke levensbaan." Nijmegen. Gepromoveerd tot doctor in de rechtsgeleerdheid op proefschrift Rechtsproble men rond de gemeenschap van personen" mr. J. M. A. Boots, geboren te Haarlem. Gepromoveerd tot doctor in de geneeskunde: J. G. M. van Esser te Neer. Op 25 februari hoopt de bekende Nederlandse acteur Frits van Dijk veertig jaar toneel te spelen. Op de foto ziet men Frits van Dijk voor een schilderij, ivaar hij op staat afgebeeld als „Kringelein", een van zijn vroegere glansrollen tiit het stuk „Mensen in het hotel" van Vicky Baum. 53. Ik dacht, dat we dicht genoeg bij elkaar stonden om de feiten over elkaar te kennen. Er is echter een waarheid, die dieper gaat dan feiten, Mark. Het is iets dat je in je binnenste voelt. Maar daar jij meent dat ik in staat ben dit ongevoelige, verachtelijke spel met je te spelen een spel waar ik mijn ergste vijand niet van zou kunnen verdenken weet ik geen woorden die de afgrond tussen ons kunnen overbruggen. Ik kan het je niet eens kwalijk nemen. De feiten leken sterk. Ik geloof, dat, wat er nodig was, een daad van ver trouwen was. Ik zie nu, dat dit blijkbaar te veel was om van jou te verwachten, maar toch deed ik dat." Hij zat voor het bureau met het hoofd in de handen en zei niets. Wat was het toch wreed, dacht zij, dat, nu zij ernaar verlangde hem in haar armen te nemen en hem te troosten, de grootste troost, die zij hem kon geven, was hem te verlaten. Zij hief de hand naar zijn schouder op, liet die toen weer vallen en ging naar de deur. „Welterusten, Mark", zei zij zacht. „Welterusten". Zij deed de deur zacht achter zich dicht. Hij had zijn hoofd niet opgeheven. HOOFDSTUK XIII De lucht was vervuld van de geur van muurbloemen. Ze stonden in massa onder tegen de grijze stenen muur onder aan het terras en hun kleuren glansden in rijke pracht in de zon. Pauline liep de stoep af met een doos met planten, een pootschopje en een mat en glipte bij na steelsgewijze langs de smalle bedden met primu la's in de richting van de vijver, waaruit bronzen che rubijntjes een dunne waterstraal omhoop gespoten, die glinsterde in het zonlicht. Om de fontein lag een smalle kring van gebroken, met mos begroeide flagstones met vele open plekken en het was op deze open plekken, dat Pauline haar aan dacht vestigde. Toen zij een paar dagen geleden wat narcissen geplukt had, was het idee bij haar opgeko men zelf iets in de tuin van Avallon te planten, voor zij hier wegging. Het was misschien een dwaas en sen timenteel idee, maar zij hield van Avallon en had het eigenaardige gevoel, dat een deel van haar hier altijd aan zou blijven toebehoren en dat wanneer zij er iets plantte, dat na haar vertrek zou groeien, dit een klein, maar levend gedenkteken aan haar verwantschap zou zijn. De zon scheen warm op haar rug, toen zij de nodige gaten maakte en de plantjes er in zette. Na de bijten de wind, sneeuw en regen, die gedurende de eerste helft van maart steeds geheerst hadden, scheen deze maand nu nog iets goed te willen maken. De kersebo men en de perebomen in de boomgaard stonden volle dig in bloei. Toen zij Klaar was, bleef zij even op haar hielen zitten en liet de schoonheid van dit vrij afgele gen stukje tuin rustig tot haar doordringen. Een poot werd ineens op haar knie gelegd en vestig de haar attentie op Dora, die stil naderbij gekomen was en met smekende blikken naar haar zat op te kij ken. Dora's kleintjes zouden binnenkort hun entree ma ken en Pauline vroeg zich af, of de onrustige houding van de spaniel soms kon betekenen, dat ze vroeger zou den komen dan verwacht werd. Zij streelde de zachte kop van de hond en sprak haar kalmerend toe. Wat zou het prettig zijn, dacht zij, als de tijd eens stil wilde staan en zij hier rustig in de zon kon blijven zitten met Dora, en de bloesems van de pereboom kon zien val len, luisterend naar het gezang van de vogels, van de lente, zoals die figuren op de Griekse urn. Een kort geblaf van Dora verbrak de betovering. Toen Pauline opsprong zag zij de magere gestalte van Peter Blake naar zich toekomen. „Mevrouw Allington zei, dat je ergens hier in de tuin was. Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt, dat ik je stoor, maar er schijnt niemand thuis te zijn en ik vroeg me af, of je me ook kunt vertellen waar Judy is." „Ze is in de winkel, Peter". „Maar ze sluiten toch op woensdag?" „Ja, maar zij en Hilda gebrüiken de middag om de uitstalkasten te schilderen. Ze zei. dat ze met de thee thuis zou zijn en daar het al bijna vier uur is, zul je niet lang behoeven te wachten." Ze wandelden de tuin door naar het huis. Peter zet te zijn bril af en poetste met een verstrooid gezicht de glazen op. Zonder die bril zag hij er heel wat jonger en minder streng uit. Voor zij nog het huis bereikt had den, hoorden zij het gegil van remmen. „Judy is thuis", zei Peter grinnikend. „Zal ik haar zeggen, dat je hier buiten bent? De thee is toch de eerste twintig minuten nog niet klaar". „Graag, Pauline; dank je wel". Toen Judy naar hem kwam zoeken, stond hij in de verzonken tuin naar twee visjes in de kleine vijver te kijken. „Hallo", zei zij. „Hallo." Hij keek haar strak aan en zij voelde zich onder zijn beschouwende blik blijkbaar niet geheel op haar ge mak. „Ik kwam je bedanken voor het verjaarscadeau" zei hij bedaard. „Waarom neb je me dat gestuurd, Ju dy?" „Ik zag het in een winkel liggen en dacht, dat het be ter is dan die oude afschuwelijke tabakszak van olie doek". „Je weet wel, dat ik dit niet bedcal, Waarom Judy? „Als vredes-ouverture, denk ik." „Wij hebben toch nooit ruzie gehad, voor zover ik weet, behalve dan dat wij altijd kibbelden." Judy keek met gefronste wenkbrauwen naar een vlekje verf op het jasje van haar blauwe pakje en zei niets. „Ik wou graag, dat je wou proberen er een antwoord op te vinden", zei Peter geduldig, „omdat het nogal belangrijk is". „Ik heb je gemist, Peter". „Ah juist. Ik word binnen geroepen om de lege plaats te vervullen, tot de volgende meer aantrekkelijke kans zich voordoet, Is dat het?" „Dat is lelijk van je". „Is dat zo? Dat ben ik niet van plan. Ik wil alleen weten, waar ik sta. Je affaire met Warden is, geloof ik, scheef gegaan, maar wat is mijn positie? Als een troos ter om je mee uit te nemen? Zo ja. dan moet ik daar onder dankbetuiging voor het vertrouwen van af zien." „Jij wilt altijd alles zo precies vastgelegd hebben, Peter en mijn gevoelens zijn niet afgepast en vastge legd." „Wanneer heb ik je voor de eerste keer ontmoet? Op je achttiende verjaardag, geloof ik, hè?" „Ja. Volgende maand twee jaar geleden". (Wordt vervolgd) Bok tegen brug. De rechtbank te Dordrecht heeft een 45-jarige schipper uit Rotterdam veroordeeld tot 75,omdat aan zijn schuld te wijten was geweest, dat op 15 december de bok „Kondor" met de bovenkant van de hefarmen tegen de spoorbrug over de Oude Maas tussen Dor drecht en Zwijndrecht was gebotst. De brug werd beschadigd, zodat het treinver keer gedurende enige tijd werd gestremd. Auto viel zes meter. Gisteravond om streeks zeven uur reed majoor A. J. Boom van de tandheelkundige dienst uit Soester- herg mot zijn auto ter hoogte van 't Sas aan de Zelkeweg in de haven van Zierik- zee. De auto sloeg een keer over de kop, maakte een val van ongeveer zes meter en kwam met de wielen naar boven in het water te liggen. Door de lage waterstand, er stond ongeveer één meter water, kon zowel de majoor als diens echtgenote zich uit de auto bevrijden en de vaste wal bereiken. Beiden bleken hoegenaamd geen verwondingen te hebben opgelopen. De auto werd later zwaar beschadigd door een kraanwagen op het droge gebracht. Nieuwe ambassadeur. Jhr. mr. H. F. L. K. van Vredenburch, de nieuwe Neder landse ambassadeur in de bondsrepubliek Duitsland, heeft vrijdag zijn geloofsbrieven aan president Heuss overhandigd. ZATERDAG 21 FEBRUARI Stadsschouwburg: Toneelgroep „Thea- 'ter" met „Het koffiehuis", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1): Expositie Gérard van den Eerenbeemt tot 22 uur. Huis Van Looy (Kleine Houtweg 103): Expositie Interscholair Jeugdtoernooi 14— 17 en 19—21 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 19.30 uur. Frans Halsthea ter: „Ontsnapt van het Duivelseiland", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De naakten en de doden", 18 jr., 19 en 21.15 u. Luxor Theater: „Tramlijn begeerte", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Jail- house Rock", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Gigi", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Frenchie, de rode engel", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Thea ter: „Een vrouw wist te veel", 14 jr., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „De hel der verlorenen", 14 jr., 20 uur. ZONDAG 22 FEBRUARI Stadsschouwburg: Toneelgroep „Thea ter" met „Het koffiehuis", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Expositie Interscholair Jeugdtoernooi, 1417 uur. In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1): Expositie Gérard van den Eerenbeemt, 1022 uur. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Expositie „Sculptures", 14—17 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Ontsnapt van het Duivelseiland" 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Thea ter: „De naakten en de doden", 18 jr., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Tramlijn begeerte", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Je bent nooit te jong", a.l., 14 en 16.15 uur; „Jailhouse Rock", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Zwerftochten door Spanje", 11 uur; „Gigi", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Frenchie, de rode engel" 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Afrikaanse leeuw", 11 uur; „een vrouw wist te veel", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „De hel der verlorenen", 14 jr., 20 uur. MAANDAG 23 FEBRUARI Minerva Theater: Heemsteeds Amateur Toneel met „De Vleermuis", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Galerie Espace: Expositie „Sculptures" 11—17 uur. In 't Goede Uur: Expositie Gérard van den Eerenbeemt, 10—22 uur. Huis Van Looy: Expositie Interscholair Jeugdtoernooi, lo—13, 14—17 on 19—22 uur. FILMS Cinema Palace: „Reis om de wereld in 80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals theater: „Ontsnapt van het Duivelseiland" 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De naakten en de doden", 18 jr., 14, 16.15. 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Jane Eyre", 18 jr., 14 en 20 uur. Rembrandt Theater: „Gigi", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Het zwarte schild". 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Thea ter: „Een vrouw wist te veel", 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „De hel der verlorenen", 14 jr., 20 uur. DIVERSEN Remonstrantse kerk: Concert door Haer- lemsche Musyckcamer, 20.15 uur. Frans Halsmuseum: De heer A. J. Her wig over „Bloemen en tuinen", 20 u. (V.U

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 8