Poppe Damave exposeert „De wonderbaarlijke mandarijn en Nederlandse noviteiten „De Acht" in „De Waag" Chatte" ZATERDAG 7 MAART 1959 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 7 Vier premières bij de Zuidnederlandse Opera Amerikaanse studenten musiceren in Haarlem „Fanfare" naar Londen Culturele functie in centra van Noordholland WASSERIJ DUYN Haarlemmermeer krijgt er 89 woningwetwoningen bij FASCINEREND BALLET Meisjes in gevaar Schrikbewind der Comanches De wanhoop van inspecteur Gideon De danseres van de duivel Die gold ene Brücke 's Nachts langs de trottoirs Journaals De nieuwe haarmode Dit jaar een Nederlandse Boekenweek in Londen Leidse middenstand liet prof. Samkalden voor lege stoelen staan Deze maand is „In 't Goede Uur" op het Nieuwe Kerksplein te Haarlem werk van de Haarlemse schilder Poppe Dama ve te zien. Door dit gebeuren viel het me weer op hoezeer in Haarlem een bij oude re tradities aansluitende kunst levend weet te blijven. Voor Damave's werk staande denkt men aan Bonington, Tur ner, Boudin en Jongkind, maar men voelt het. niet als van gisteren. Zijn reisindruk ken zouden de onze kunnen ziin. Op z'n minst kunnen we de natuur nog zo leren zien als hij die weergeeft. Ik noemde na men van bekende meesters, hetgeen niet wil zeggen dat Damave direct hun voor beeld volgde. Nergens vertoont hij het krampachtige van het verwerken van een invloed. Hij staat dicht bij hen, omdat hij eveneens zijn les in de natuur geleerd heeft. De op deze figuren volgende rich tingen hebben hem niet geraakt. Het ge nieten van de natuur was hem voldoende, het overbrengen van die indrukken is zijn doel. En omdat de natuur blijft, is Dama ve's werk levend. Mag hij dan niet zo be langrijk zijn als genoemde schilders, het geen blijkt uit Damave's hier niet ge- exposeerde werken van grotere formaten, hij kan ons op bijna gelijke wijze bevre digen. En dat is heel wat, nu het werk van genoemden voor ons niet meer te betalen is, voor zover het nog ter beschikking zou staan. Damave is een goed tekenaar, een goed aquarellist en een uitstekende etser. Hij weet de effecten van het toeval te leiden als weinig anderen. Alles aan zijn werk komt ons als heel natuurlijk voor. Hij is niet bang voor een gecompliceerd onder werp. Wanneer hij in klein formaat werkt behoeft dat ook niet, omdat de indruk van het uiterlijk van het geheel hem voldoen de kan zijn. Mij lijkt het een genade zo te kunnen genieten als hij en daarom acht ik zijn resultaten belangrijk. Damave's werken is echt genieten om dat hij op ruim voldoende wijze zijn tech niek beheerst en kan werken zonder de bijgedachte aan verkoop. Hij is danook wel een heel andore figuur dan de welbeken de landschapschildertjes uit het Gooi bij voorbeeld. Hij heeft zich ook nooit gespe cialiseerd op bepaalde onderwerpen. Hij kan overal terecht. Op deze tentoonstel ling is veel uit Engeland te zien. Voorts zijn er ook Nederlandse onderwerpen, waarvan enkele ons misschien bekend zijn. Het werk van buiten onze grenzen Advertentie Op het repertoire van de Zuidnederland se Opera zijn de volgende werken opgeno men: „Lakmé", opera van Leo Delibes, ..Romeo en Juliette", opera van Charles Gounod, „Die Fledermaus", operette van Johan Strauss, en „De Tsarewitsjz", ope rette van Frans Léhar. De première van „Lakmé" is gesteld op begin april, van „Die Fledermaus" be gin juni en van „Romeo en Juliette" op 25 juli in het Openluchttheater van Valken burg. Een kleine groep jonge en begaafde mu sici uit de Verenigde Staten die dit aca demisch jaar met een beurs krachtens het Fullbrightprogramma in Nederland stu deren, zullen op dinsdag 17 maart in de Renaissancezaal van het Frans Halsmu seum in Haarlem een concert geven. De balen daarvan komen ten goede aan het Prinses Beatrix-Poliofonds voor de be strijding van de kinderverlamming. Er zal een gevarieerd programma van zel den uitgevoerde klassieke en hedendaag se werken worden gegeven, dat geheel zal zijn aangepast bij dit jonge gezelschap met Alan S. Curtis en Leonard Raver, clavecimbel en piano, Nancy C. Fowler, Don T. Jaeger en Donald C. Muggeridge, hobo, Dorothy Muggeridge, cello en Keith Polk, hoorn. Bert Haanstra's eerste speelfilm „Fan- ire" komt naar Londen. Op 17 maart zal te film in besloten voorstellingen voor Nederlanders en andere genodigden wor den vertoond. In het programma is ook opgenomen Haanstra's documentaire „Glas". De mogelijkheid wordt op het ogenblik onderzocht of „Fanfare" in aan merking zal kunnen komen om later ook in het openbaar in Engeland te worden vertoond. Veel zal er in dit verband van afhangen hoe de film op het filmfestival te Cannes zal worden beoordeeld. komt ons echter niet minder vertrouwd voor. Damave gaat niet op het uitzonder lijke af. Hij ziet de dingen onder het licht van een dag, in een atmosfeer van een dag. Zo kunnen wij allemaal zijn onder werpen ontmoeten. Hij vermoeit ons niet met achtergronden. Hij leert ons dat het op deze aarde mooi kan zijn. En hij heeft niet eens de opzet ons dat te leren. Want dat er zoveel moois bestaat, is voor hem een natuurlijke zaak. Dat het leven zo zijn moeilijkheden heeft, weet Damave ook wel. Maar met de zijne hebben wij niets te maken. Het is juist dat voorbijgaan aan zichzelf, dat me deze figuur zo doet waar deren. Het is eigenaardig te bedenken dat deze eenvoudige kunst zo dicht staat bij die tijd, waarin de kunst de allerindividueelste uit drukking heette te zijn van de allerindivi dueelste emotie. Damave's werk kan van iedereen zijn, althans wat betreft emotie. Voor de expressie daarvan is natuurlijk iets nodig. En dat heeft Poppe Damave voldoende in zijn handen. Tot 16 maart exposeren leden van de groep „De Acht" in het Waaggebouw te Haarlem. „De Acht" is een springplank geweest voor enkele Haarlemse beeldende kunste naars. Op vorige tentoonstellingen ont moette men nog werk van jongeren, waar in wel mogelijkheden konden zitten voor een toekomst. Ditkeer zie ik die er hele maal niet in. Afgezien van de vraag wat er nog voor toekomst schuilt in het werk van de bekende Karei Appel, over wie men te genwoordig maar weinig hoort, geloof ik zeker niet in het ge-Appel van P. Bruns- mann, die hier ook nog enige modelstudies vertoont, waarin hij poogde „modern" te doen. Hij deed beter te trachten zijn hier ook vertegenwoordigde collega C. W. Man- dersloot te evenaren. Niet dat deze Man- dersloot nu zo belangrijk is, maar van dit gezelschap kan hij het meeste. „De Acht" omvat ook dilettanten naast beginnelingen in het serieuze kunstenaars schap. Daarom weet men nooit hoe men nu eigenlijk tegenover deze groep moet staan. Werk van amateurs pleziert mij vaak. omdat de makers wellicht actief le ren genieten van beeldende kunst. Een zekere trots over het bereikte kan een ze kere ontroering wekken. Misschien blijkt zelfs wel eens een echt kunstenaarschap. Ditkeer zag ik nauwelijks enige hoop. Me vrouw H. J. M. Guillot-Kennedy schilder de een opvallend expressief en even wat karikaturaal portretje leuk, maar voor iemand van het vak net niet genoeg. Een stilleven en een atelierhoek van J. van Greevenhoek werden treffende schilderij tjes. J. Santen wist zich eveneens te onder scheiden. Sympathiek vond ik een teke ning van een dorpskerk van H. Schoorl. De beperking tot het tekenen zou ver scheidene der hier vertegenwoordigden geen kwaad doen. Het geheel is voor mij net zo weinig opwekkend als de eerste de beste schilderijenwinkel. Bob Buys In 1956 deed het Prins Bernhardfonds het resultaat verschijnen van een op zijn verzoek uitgevoerd onderzoek naar de re gionale situatie in de provincie Noordhol land. De Sociografische Werkgemeen schap van de Amsterdamse Gemeentelij ke Universiteit, die dat rapport samenstel de, heeft dat onderzoek voortgezet uit een omgekeerde „blikrichting" en neergelegd in een rapport over „De culturele functie der centra in Noordholland". Het rapport bevat een verslag van het onderzoek in de centra Alkmaar, Purme- rend, Zaandam, Haarlem en Hilversum en doet enige suggesties ten behoeve van een cultuurbeleid volgens plan. Aangera den wordt onder meer groter coördinatie van plaatselijke en regionale culturele activiteiten voor zóver de wereldbe schouwelijke onaantastbaarheid dat toe laat door persoonlijk contact, voox-lich- ting en gemeenschappelijke verzorging van incidentele culturele manifestaties. Getracht moet worden te komen tot ver sterking van het culturele gehalte van het goede amusement en consequent tegengaan van uitwassen. De gemeente-slassificatie dient volle dig afgeschaft te worden en vervangen te worden door premies ten behoeve van het culturele leven. Gestreefd moet worden naar een subsidiebeleid ten gunste van er kende culturele organen volgens vaste waarderingsmaatstaven en gehele of ge deeltelijke overheveling der vermake lijkheidsbelasting op amusement naar de particuliere en niet-commerciële culture le activiteiten, in plaats van naar het toe vallige tekort op de gemeentebegroting. Voorts is het gewenst planlogische recon structie van het platteland te verkrijgen, ook met het scheppen van een zo gunstig mogelijk milieu voor het culturele leven, zulks onder meer door concentratie der bevolking in of bij cultureel levenskrach tige woonkernen die overigens van zo be scheiden omvang dienen te blijven dat het agrarische element er zich thuis kan voe len en als gelijkwaardige dorpsgenoten volledig tot zijn recht kan komen. „Klein Zwitserland" bij Bergen in Noordholland, proeve van het werk van Poppe Damave (niet opgenomen in de hierbij besproken tentoonstelling in de Haarlemse kunstzaal aan het Nieuwe Kerksplein). Advertentie amsterdamsevaart20 tel.11053 In de donderdag gehouden raadsver gadering van Haarlemmermeer heeft de wethouder van Volkshuisvesting, dr. M. Brouwer, meegedeeld, dat aan deze ge meente voor 1959 een bouwvolume van 89 woningwetwoningen is toegewezen. Voor de eerstvolgende raadsvergadering zullen de leden hieromtrent nadere voorstellen bereiken. Advertentie INLICHTINGEN: TELEFOON 12031 (L u x o r) Het blonde vrouwelijke Tar- zannetje Liane, dat en passant erfgena me is geworden van een aantal ouderlijke miljoenen, is, na een korte kennismaking met de Europese beschaving, ontnuchterd naar haar Afrikaanse oerwouden terug gekeerd, waar zij door haar zwarte on derdanen, de imaginaire Wodo-negers, als een verloren dochter begroet wordt. Bloot en onvervaard zet zij haar regiem als blanke negerkoningin voort, alsof er geen vuiltje aan de knikker is. Maar he laas komen slechte mannen, in de vorm van slavenjagers, de jungle-idylle versto ren. Na een vrijwel eindeloze reeks van de griezeligste avonturen en sensaties zegepraalt tenslotte toch het Goede en kan de kleine' Liane de man van haar dromen in de armen sluiten. Het verhaal tje heeft al even weinig om het lijf als de charmante hoofdrolvertolkster, net hangt als droog zand aan elkaar en bevat meer onwaarschijnlijkheden dan wij ooit Wie vrijdagavond in Theater Carré de steriele vertoning van „Les Sylphides" door het Nederlands Ballet zag, zal niet hebben verwacht dat het eerste van de vier programma's van dit gezelschap in Amsterdam snel tot een gedenkwaardige aangelegenheid zou groeien. Het werd een bijzonder interessante voorstelling met drie hoogtepunten. De eerste noviteit was het resultaat van een drievoudige opdracht van de gemeen te Amsterdam aan een componist, een schilder en een choreograaf: Wolfgang Wijdeveld schreef de muziek, Pierre van Soest ontwierp decor en kostuums voor „Spel" van Hanny Bouman, die een kleu rig divertissement met' een episodisch ka rakter leverde over de jeugd in het voor stadium tot het leven der volwassenen, vol gens de ouderwetse formule „een beetje vrolijkheid met een beetje pijn". Op zich zelf behoeft men het pretentieloze niet als een bezwaar te zien, al vraagt men zich af waarom er een opdracht gegeven moest worden bij afwezigheid van creatie ve noodzaak. Betreurenswaardiger is, dat het bewegingspatroon zoveel onafge maakte motieven in de ruimte liet bunge len. Overigens is het een aardige gelegen heid geworden voor de jongste generatie om toneelervaring op te doen, die bij voor beeld een mooie danseres als Sonja van Beers nog nodig heeft. Haar tegenspeel ster Maria Bovet lijkt met haar bepaald niet geringe technische middelen sneller aan expressie toe te komen. Ronald Snij ders profiteerde vooral van de gul geschon ken kansen om zijn fraaie sprongen te de monstreren Bij een wat krachtiger allure kan er een goede partner uit hem groeien. Sensationeel in de relatief gunstigste zin van het woord was het aandeel van Joan Cadzow in de pas de deux „De zwar te zwaan" met Jaap Flier, die ditkeer dui delijk in haar schaduw bleef. Na dit inter mezzo van virtuositeit kwam de tweede noviteit: „Klein avondspel" van Rudi van Dantzig op het door Marius Ruysink met warme toon tezamen met het door Anton Kersjes gedirigeerde Utrechts Stedelijk Orkest voorgedragen fluitconcert van Christoph Willibald von Gluck, waarbij Toer van Schayk een zinrijke toneelaan kleding (a la een terras in Versailles) ont wierp. Deze kleine suite lijkt Van Dantzig een logische schrede verder te hebben ge bracht op zijn ontwikkelingspad. Hij heeft de muziek geenszins „naar de letter" ge volgd, maar met kennelijke instemming naar de geest, die van tot schoonheid ver puurde bewogenheid. Terecht werd door het kiezen van een enkel vrouwelijke be zetting de bijgedachte aan conflicten ge weerd. Aldus aanschouwde men lyriek in eigenlijke zin, een zangerige melodie van zich tot klassieke klaarheid verhel- Op deze foto ziet men van links naar rechts Marianne Westerdijk, Alexan dra. Radius, Milly Gramberg, Astrid Liefting, Olga Dzialiner en Gaby Ab- bink in het andante van „Klein Avondspel" van Rudi van Dantzig op het door het Utrechts Stedelijk Orkest gespeelde Fluitconcert van Christoph Willibald von Gluck, welk ballet vrij dag door het Nederlands Ballet in Theater Carré voor het eerst werd vertoond. derend gevoel. De kuisheid een welda dig contrast met de romantische genot zucht won aan waarde door het ver mijden van alia overbodige versieringen. Misschien zijns ondanks is dit werk door de vele ontleningen vooral wat betreft het langzame middendeel, een hommage ge worden aan Sonia Gaskell, die jaren gele den een van haar beste werken op mu ziek van dezelfde toondichter maakte. Ook aan Balanchine heeft Van Dantzig veel te danken, maar hij heeft diens invloed ver werkt op een manier, die in de rijping van zijn artistieke persoonlijkheid past. „Klein Avondspel" werd door Gaby Abbink, Son ja van Beers, Maria Bovet en Astrid Lief ting op de meest opvallende plaatsen met elegante beheersing voor het voetlicht ge bracht. Milly Gramberg voldeed in de solopartij, waarin men overigens veel lie ver Marianna Hilarides had gezien. De belangrijkste première was die van de instudering van „De wonderbaarlij ke mandarijn" door de uitgeweken Hon gaarse dansers Ernö Vashegyi en Vera Pasztor, de melodramatische pantomine van Melchior Lengyel, waarvoor Béla Bar- tök in 1919 de muziek componeerde. Dit verhaal van bovenmenselijke liefde aan de zelfkant van de maatschappij mocht pas na de oorlog in Boedapest voor het eerst worden opgevoerd. Het is misschien wel aardig eraan te herinneren, dat het in 1926 te Keulen verboden werd, toen dr. Kon rad Adenauer daar burgemeester was. De' laatste jaren zijn er talrijke zettingen van gemaakt. Hier te lande zijn tot dusver al leen die van Etchevery door het gezel schap van de Brusselse Muntschouwburg en de zonderling superrealistische en daardoor ouderwetse uit Joegoslavië ver toond. De thans gemonteerde versie is door Sonia Gaskell in Parijs gekozen. De ze vult op inderdaad fascinerende wijze de ruimte, die door de wel met kleurige inten siteit schilderende maar nooit beschrij vende muziek aan de dansers gelaten wordt. Bij de nagesti-eefde eenheid sluit het de cor van Roger Chailloux als het ware vervaardigd onder het motto: het expres sionisme voorbij zich goed aan. Het draagt ertoe bij het werk zijn eigen, in zichzelf besloten geldigheid te geven. Be paald uitmuntend zijn de kostuums. Irene de Vos kreeg halverwege deze week de opdracht de ziekgeworden Willy de la Bye in de vrouwelijke hoofdrol te vervan gen. Haar suggestieve creatie kan nog veel aan geraffineerd elan winnen, maar het was een opmerkelijk goede prestatie. Aart Verstegen vervult de titelrol met de nodi ge autoriteit. Van de verdere medewerken den excelleerde Conrad van de Weetering door ritmische spanning. Hulde aan An ton Kersjes voor de trefzekere „begelei ding". Men zal er nog meer van vernemen als ik maandag de herhaling heb gezien. Die avond wordt ook een reprise van „Klein Avondspel" gegeven. Vandaag staan onder meer „Dessins pour les six" en de Pas de Quatre op het repertoire, zon dag worden de tweede akte van „Het Zwa- nenmeer" en „Graduation Ball" uitge voerd. Dansliefhebbers, grijpt uw kans: voorbeeldig ballet op een groot toneel met een prima orkest. David Koning in een film bij elkaar gebracht zagen. Wie dat alles licht telt, zal Liane 2 misschien wel kunnen waarderen. Wij niet. (Cinema Palace) Het gevaar komt dit keer van een welgesteld heer, die er een gewoonte van maakt meisjes, die daarvan zijn gediend, in zijn nachtclub te laten optreden om ze vervolgens naar Zuid-Amerika te doen verdwijnen. De politie zet een val en slaagt erin de nette heer en zijn handlangers in te rekenen. De film is Duits. Dat wil zeggen: ze kan het niet halen bij wat de Fransen nog van zo'n gegeven weten te maken. Dat vindt dan vooral zijn oorzaak in het feit, dat heel de vertoning is gespeend van goede smaak. Armoedig opgezet, armetierig uit gewerkt, de zogenaamde naakte waarheid met de nadruk op het adjectief. Zo grof van smakeloosheid, dat we er alleen maar beschaafd nee tegen kunnen zeggen. (Roxy) De traditie wil, dat of de cowboys of de Indianen het witte doek van dit theater geweld aandoen Ditmaal is het de krijgszuchtige stam der Comanches, die met de tomohawks zwaaiend over de prai rie rent en terreur uitoefent over naar vredespijpen snakkende blanken. De paar den draven, de pijlen snorren, geweerscho ten klinken alom. Vóór de rust is weer gekeerd, blijkt wie ware helden zijn en waar Amor's pijlen doel hebben getroffen. Van maandag tot en met donderdag volgt „De wraak van een terechtgestelde". (Studio) Naar een scenario van de immer vindingrijke T. B. Clark maakte John Ford de film onder de wijdlopige titel hierboven vermeld. Ze kon ook heten: één dag uit het leven van een inspecteur van Scotland Yard. Maar al gebeurt er ook van alles op die ene dag, onze inspecteur wordt geen super-mens. Hij blijft zich bewust van eigen betrekkelijkheid en als hij dat al mocht vergeten, dan drukken de „ge wone" bindingen met zijn gezin, zijn supe rieur en zijn ondergeschikten hem wel met de neus op de feiten. Daarom is deze film een film met werkelijke humor. Ze laat nauwelijks haar held tijd om op adem te komen. Hij raakt in de meest uiteenlopende situaties verzeild Ieder nieuw telefoontje betekent opnieuw actie. Het heeft dan ook geen zin na te pluizen hoe alle gevallen, waarvoor hij wordt geplaatst, nu precies in elkaar steken. We volstaan vaak met de suggestie. Toch is er spanning, handeling, een beetje sentiment, een tikje tragiek. En vooral: een ironie, die weldadig aandoet. We kijken geamuseerd toe hoe de inspec teur een perfecte rol van Jack Hawkins geen rustig ogenblik kent. Voor wie zelf tot rust wil komen, lijkt ons deze film de beste, de meest attractieve vorm van ont spanning. (Rembrandt en FransHals) De uiterlijke aantrekkelijkheden van Brigitte Bardot vormen ook deze zich in het kleu rige Spanje afrollende liefdesgeschiedenis de spil waar alles om draait. De wijze waarop zij in de rol van het Franse meisje Eva dochter van een na de bevrijding uit Frankrijk gevluchte schrijver de mannen om haar slanke vinger windt, ver schilt maar weinig met haar aandeel in andere op dit thema geschreven scenario's. Ditmaal laat een schatrijke Don zich wil loos in haar strikken en armen vangen, daarbij huis en haard in de steek latend. Het meisje schept er echter een duivels behagen in een soort „kat-en-muis-spelle- tje" met de veel oudere man te spelen. Totdat het danseresje op een hardhandige manier op haar nummer wordt gezet. Dat was blijkbaar net wat ze nodig had, want sterker dan ooit voelen de geliefden zich daarna tot elkaar aangetrokken. Ziedaar in korte trekken de inhoud van deze door Julien Duvivier geregisseerde maar weinig overtuigende film. Of het moest zijn dat de schoonheid en de romantiek van het schil derachtige Spanje uitstekend tot hun recht komen. (Minerva). Het' weekeinde brengt ons des avonds de reprise van „Die goldene Brücke". een Duitse film. die laat zien hoe het wel moet. In de middagvoorstellingen laten Abbot en Costello ons lachen als A. en C. in stofzuigers. Woensdag wordt de Russische film „Het Bolsjoi Ballet" op nieuw vertoond. L i d oEen jonge kapelaan tracht prostituées weer op het goede pad te krij gen en de moeilijkheden die hij daarbij ondervindt zijn drieërlei: de meisjes zijn zo vereenzelvigd met hun vak en hun om geving dat ze daarbuiten bij de geringste tegenslag weer terugvallen: de „fatsoen lijke" wereld heeft weinig bereidheid de meisjes een kans te geven; en tenslotte zijn de financiële profiteurs achter de schermen hard genoeg om het de kapelaan allermoeilijkst te maken door knokkers op hem en brandstichters op zijn pension af te sturen. De film is in zoverre geslaagd, dat het „vak" van de meisjes zonder enige romantiek wordt weergegeven en dat de kille berekening achter dit bedrijf op de voorgrond is. Maar verder wordt de strijd tussen goed en kwaad, liefde en bereke ning, religie en hypocrisie, zó dik opgelegd uitgebuit dgt het geheel onwaarschijnlijk wordt, temeer omdat „de goedheid" het zo totaal van „de slechtheid" wint. Voor het zover is heeft de kijker echter heel wat goede fotografie gezien. Het journaal „Spiegel van Nederland" besteedde deze week veel aandacht aan het boek in het algemeen, naar aanleiding van de opening van de vierentwintigste Boe kenweek, maar in het bijzonder aan „Een zaam maar niet alleen" van Prinses Wil- helmina, waarvan onlangs de tweede druk verscheen. Voorts zag men hoe in een spannende match de Belgen het van de Nederlanders wonnen in een basketbal wedstrijd en tot slot, gaf „De Spiegel" een paar verrassende beelden van de eerste, échte, zomerse zondag, op 1 maart, een dag waarop het Zandvoortse strand weer over bevolkt was, dat de kinderen weer kuilen schepten, en de moeders zich behagelijk in het zonnetje koesterden Polygoon-Profilty laat ondermeer beel den zien van overstromingen op Java, de uitbundige ontvangst welke aartsbisschop Makarios door zijn Grieks-Cyprioten werd bereid en de ontginning van het Suri naamse oerwoud in het raam van het Brokopondo-plan. Advertentie ff U VOELT HET de lente is in aantocht. Iedere vrouw wil er weer op haar best uit zien. De nieuwe haarmode „Chatte" heeft het voordeel aan de vrouw een perfect kapsel te geven, dat door zijn speciale coupe goed draagbaar is bij sport, spel en uitgaan. De haren zijn kort, maar wel vol, althans boven op het hoofd, breed uitgewerkt aan de zijkanten, maar in tegenstelling tot de vorige lijn zijn de zijkanten van het haar niet naar het ge zicht toe. maar omhoog ceborsteld. In Haarlem zijn leden van het „Syndicat": 'jiaKiii (luw pour 1 diincV 195 9 Louis Pierlot, Zijlstraat 88 Salon Leonard, Wagen weg 29. (Van onze correspondent in Londen) Dank z(j het initiatief van mevrouw L. Keja-Jambroes uit Santpoort, die bekend heid geniet wegens haar verzorging van vaklitteratuur voor de Nederlandse artsen, heeft de Boekenweek een verlengstuk ge kregen in Engeland. Dit jaar voor het eerst doet een uiterst aantrekkelijke collectie Nederlandse boeken in Londen de ronde langs etn aantal tentoonstellingen, door mevrouw Keja georganiseerd, die daartoe in staat is gesteld door een Amsterdamse boekhandel en een aantal Nederlandse uit gevers. Dit is van meer dan Incidentele beteke nis omdat onder de talrijke in Engeland permanent wonende en tijdelijk werkende landgenoten al lang de behoefte is gevoeld om contact te houden met het Nederlandse geestesleven. Speciaal voor de jeugd is dit van belang, omdat zij dreigt te vervreem den van haar taal en land. De Boekenweek, die zondag na een predikatie van de voor ganger dr. R. H. van Apeldoorn over het boek geopend werd in de gemeenschaps zaal van de Dutch Church, trok dan ook grote belangstelling van leden van onze kolonie. Het Nederlandse boek vormde zo doende het middelpunt op jongerenbijeen komsten zowel van hervormden als ge reformeerden. Het is de bedoeling de boe ken in de komende dagen ook tentoon- te stellen in het onder rooms-katholieke leiding staande Nederlandse Huis. het al gemene centrum voor werkende Neder landse meisjes in Hampstead. De Boekenweek in de Britse hoofdstad, waar een dergelijke instelling wat het En gelse boek betreft onbekend is. vormde ook een unieke gelegenheid voor de talrijke Engelsen, die onze taal bestuderen en meer dan gewone belangstelling voor ons land en zijn cultuur koesteren. Om kennis te maken met de nieuwste Nederlandse boe ken werd op de colleges, waar de heer Fernand Renier en mejuffrouw Rosey Pool vele jaren Nederlands doceren, werd plaats voor de Boekenweek ingeruimd. De stu denten bleken in staat het door mevrouw Keja opzettelijk in het Nederlands ge sproken inleidende woord uitstekend te volgen. De boeken zullen ook nog in het tot de Londense universiteit behorende Bedford- college. waar prof. Wevers en mei dr. Hui- zinga onze taal doceren, worden tentoon gesteld. De federatie Leiden van de Partij van de Arbeid had een bijeenkomst georgani seerd in de Stadsgehoorzaal, waar prof. dr. I. Samkalden, oud-minister van Justi tie, het woord zou voeren. Maar toen het tijdstip van beginnen was aangebroken stond de socialistische spreker tegenover één winkelier. Beiden zijn toen maar naar huis gegaan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 11