Horen en zien rUMBO EN ZIJN AVONTUREN Geheim rond Leonoor Zeeschilders bij Felison Kort en bondig Agenda voor Haarlem Tentoonstelling in Zandvoorts nieuwe Gemeenschapshuis is een artistiek evenement Bouwvakarbeiders willen modelactie Positie boordmecano's gaf conflict bij S.A.S. DINSDAG 10 MAART 1959 4 AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Politiële actie De radio geeft dinsdag Televisieprogramma A.R.-ministers: „Geen watervrees voor brede basis met liberalen of socialisten" Zij zaten in één bond met Zweedse vliegers door Daniel Gray De documentaire didactiek is een van de sterkste kanten van de televisie en een van de factoren die haar op den duur on misbaar zullen maken voor iedereen. Een nieuwe aanwijzing daartoe leverde de boeiende en leerzame uiteenzetting, die gisteravond door middel van woord en enscenering gegeven werd omtrent het werk van Interpol, de internationale poli tieorganisatie, waarin twee-en-zestig lan den politieel samenwerken en die steeds meer de schrik van de internationale mis daad wordt. Dick de Vree interviewde tus sen de scènes door enkele functionarissen van Interpol, die een rol hebben gespeeld in een van haar recente wapenfeiten. De televisiecamera ontrafelde een geval van tamelijk eenvoudige doch daardoor zeer welsprekende activiteit, namelijk de ont maskering en aanhouding van een inter nationale hoteldief en paspoortvervalser. Het begon in Zandvoort en het eindigde in Emden waartussen Delfzijl als be langrijke schakel was gelegen. Hoofd inspecteur korpschef Huysman van Zand voort zette in dit geval het apparaat van Interpol in beweging. De werkwijze van dat apparaat werd op bekwame wijze onder regie van Luc van Gent aan de kijker duidelijk gemaakt. Minister Struijcken leidde deze documentaire in. Vooraf ging een herdenking van Louis (Moison) Morrison, de befaamde Belgische operazanger, die vijfentwintig jaar gele den stierf en wiens machtige tenor nog eens herinneringen aan zijn korte doch glans rijke loopbaan opriep. Beeldscherm er Advertentie Van Nelle bestellen HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7 10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 19.35-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 R.V.U.: Zwitserland. II. Klimaat, mensen, dieren, planten, door A. L. C. A. van Nijnanten. 11.30 Gevar. progr. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Hawaiianmuziek. 13.00 Nieuws en tentoonstell.agenda. 13.20 Dans muziek. 13.50 Medische kroniek. 14.00 Gram. 14.45 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 De kat van de stoel. 17.50 Regeringsuitz.Emigratierubriek. Het emigratiepraatje van H. A. v. Luyk. 18.00 Nieuws en comment. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Dingen van kunst en schoonheid tussen Donau en Meander, door G. Thole Beishuizen (eerste lezing). 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Schone handen in een vuile wereld, causerie. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Weense muz. 20.50 Lichte muz. 21.15 Tussen mens en nevelvlek, caus. 21.30 Luitrecital. 21.45 Gram. 21.55 Sport. 22.00 Eurovisie Songfestival, report. 23.00 Nieuws. 23.15 Sport. 23.20 Gram. 23.30 Ham mondorgelspel. 23.50—24.00 Soc. nieuws in Espe ranto. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 David Copperfield, hoorsp. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Protest. Interkerkelijk Thuisfront. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gram. 15.00 Jeugdconcert. 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Lichte muz. 17.40 Beurber. 17.45 Gram. 18.00 Leger des Heils- kwartier. 18.15 Spectrum van het Chr. organisa tie- en verenigingsleven. 18.30 Pianorecital. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 De koorzang onder de loep. 19.30 Radiokrant. 19.55 Gram. 20.00 Bidstond voor gewas en arbeid. 21.15 Gram. 21.30 Geestelijke liederen. 22.00 Promenade orkest en soliste. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12 30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koeisen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School radio. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 17.50 Boekbespr. 18.00 Gram. 18.10 Lekenmoraal en -filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoorspel. 20.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Kunnen wij u heipen?, caus. 22.25 Ethnische muziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR WOENSDAG NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Week- Journaal. 20.30 Film. 21.00—22.00 Eurovisie Song festival. Advertentie Van Nelle bestellen 1 De beide A.R.-ministers, prof. Zijlstra en mr. Van Aartsen, hebben tijdens een verkiezingsbijeenkomst van de Anti-Revo- eens betoogd, dat de voorkeur van de A.R. Partij voor de toekomst uitgaat naar een christelijk kabinet. Beide ministers zeiden geen behoefte te hebben aan speculaties over mogelijkheden, indien een dergelijk christelijke regerig niet tot stand kan ko men. „Wij hebben geen watervrees voor een brede basis met liberalen maar evenmin voor een brede-basiskabinet met socia listen", zei prof. Zijlstra. „De V.V.D. is principieel niet slechter of beter voor de A.R. dan de P.v.d.A. Het voornaamste is, dat we onszelf kunnen blijven en dat we waar kunnen maken, dat ook het staat kundig leven zich moet richten naar Gods geboden". Minister Zijlstra zei niet te wil len verhelen, dat er met de Partij van de Arbeid grote, haast onoverbrugbare tegen stellingen zijn ontstaan, met name de dienstplicht, het Nieuw-Guineabeleid en mogelijk ook een aantal sociaal-economi sche wensen. Minister Van Aartsen sprak zelfs van een kloof, die tussen de Pv.d.A. en de A.R. is ontstaan. Ten aanzien van de voetbalpool zei mi nister Zijlstra, dat de Kamerfractie der A.R. partij straks zal moeten beslissen of een mogelijke oplossing op dit punt wel of niet aanvaardbaar is in het geheel van het te voeren beleid. Ter gelegenheid van de opening van het welverzorgde Gemeenschapshuis te Zand voort worden daar tot 23 maart werken geëxposeerd van de te Zandvoort woon achtige kunstenaars Nel Klaassen, Jaap Bouhuys, Pieter Giltay en Wim Steyn. Deze tentoonstelling is in meer dan één opzicht een evenement. Nel Klaassen en Bouhuys exposeerden heel weinig. Het is al heel lang geleden dat Bouhuys bij „St. Lucas" wel eens een schilderijtje liet zien. Later was hij nog wel eens op expo sities als die van de stichting Kunst en Bedrijf vertegenwoordigd. Bouhuys' en ook Nel Klaassens belangrijkste werk moet namelijk gerekend worden tot wat men noemt de monumentale kunsten. Aan verscheidene belangrijke gebouwen in ons land is beeldhouwwerk van Nel Klaassen te vinden. Bouhuys maakte veel mozaïek, wandschilderingen en wandtapijten. Tot vóór de bestedingsbeperking zaten beide stevig in de opdrachten. En zo bleef er voor beide harde werkers weinig tijd over om dat vrije werk te maken, dat geschikt is voor eigen 'exposities. Het uitblijven van opdrachten gedurende een zekere tijd kan voor eigen ontwikkeling een winst be tekenen. Nel Klaassen heeft danook na die bestedingsbeperking niet stil gezeten. Het is me echter niet mogelijk te beoordelen in hoeverre haar vrije werk een winst be tekent, daar ik tot nu toe te weinig van haar zag. Deze winnares van een Prix de Rome voor de monumentale beeldhouw kunst toonde blijkens een klein naakt in hout, dat zij op zestienjarige leeftijd hak te, al vroeg een grote begaafdheid. Stijl heeft een de lente verbeeldend naakt uit haar academietijd. Haar stijl evolueerde met de tijd. Men zou kunnen zeggen dat Zadkine niet geheel vreemd aan haar werk van thans is. Maar ze vertoont dan toch iets zeer eigens. Een bepaald pro bleem laat ze niet gauw los. Een en an der van het hier geëxposeerde doet duide lijk een ontwikkeling in een onderwerp uitkomen. En dat maakt zo'n tentoonstel ling interessant. Haar werk komt mij voor al sierend toe. Dat is voor een belangrijk deel haar instelling. Bouhuys' vertegenwoordiging bestaat uit mozaïeken, voorstudies en fragmenten van groter werk. Al mag men in dit geval dat werk niet critisch bespreken, want het is uit zijn verband gerukt of pretendeert niet veel meer dan een experiment, wil ik toch zeggen dat ik met name enkele stilleven- composities met plezier zag en deze ten toonstelling mogelijke opdrachtgevers op ideeën zou kunnen brengen. Dat Bouhuys een bewonderenswaardig harde werker moet zijn, bewijst de hoeveelheid studies zoals men ook uit het geëxposeerde ziet dat Bouhuys zijn werk bijzonder ernstig neemt. Het mag in dit geval danook niet als cri- tiek op Bouhuys gezien worden, als ik door het werk van Giltay en Steyn deze tentoonstelling een artistiek evenement 'noem. In Nederland zag ik maar weinig tekenaars van een klasse als de hunne. Giltay's werk was nog kort geleden bij Het Goede Uur te Haarlem te zien. Wie toen de tentoonstelling wist te genieten, Bouhuys aan het werk. doet er goed aan toch ook deze te bezoe ken. Men vindt het Gemeenschapshuis vlak bij het busstation. Giltay kon nu ook met wat grotere for maten optreden. Hierin werd vaak iets meer van het onderwerp verteld en dat maakt voor velen de expositie gemakke lijker. Persoonlijk vind ik het onderwerp in dit geval erg belangrijk, omdat men maar weinig die eigenaardige schoonheid van het landschap rond Zandvoort vertolkt vindt. Wie hier gevoelig voor is, zal zeker door Giltay's tekeningen geraakt worden. Maar ook diegenen, die dit landschap niet kennen, zullen zich direct verplaatst voelen in deze wonderlijke atmosfeer van kale duinen, huisjes aan het eind van de wereld en wegen, die in het oneindige lij ken te voeren. Het zo uitgebalanceerde van Giltay's composities is te vergelijken met wat Mondriaan toonde. Daarom dacht ik dat een Giltay misschien net iets meer te vertellen zou hebben. De essentie ligt niet alleen in de verhoudingen van de de len van een vlak. Het ondergaan van de ruimte als een bevrijdend iets wordt door Giltay's werk opgeroepen. Steyn staat met zijn tekeningen heel dicht bij Giltay, misschien mag zijn werk iets intiemer worden genoemd. Zij druk ken zich beiden even helder uit. Even stel lig zijn hun composities. Even beminnelijk zijn zij in hun eenvoud bij de ontmoeting van het onderwerp mens. Zonder uit diens vormgeving een manier geput te hebben staan ze dicht bij Cézanne in de buurt. Steyn exposeert dan ook nog schilderijen. In zijn zelfportret, een goed schilderij, her kende ik hem helaas maar weinig. Het in dividu kwam meer tot zijn recht in een tweetal portretten van jonge vrouwen. Prachtig is een klein naakt, dat de school van Boot nog verraadt, maar toch een echte Steyn is. Een stilleven doet me even denken aan een dergelijk onderwerp van Harry Kuyten en dat is een compliment en bewijst gezond schilderen. Heerlijk ten slotte noem ik een landschapje uit 't Rho- nedal: Zuid-Frankrijk heeft Steyn goede diensten bewezen al behoeft hij het daar niet per se te zoeken. Bob Buys In de ledenvergadering van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Organisatie van Werkers (N.O.V.W.), die maandag avond in gebouw „Cultura" gehouden werd, heeft de propagandist van deze or ganisatie, de heer G. J. Pasveer, het strijd- programma bekend gemaakt. Ten gevol ge van de invoering van de tariefregeling volgens de nieuwe C.A.O. kan men, aldus de heer Pasveer, over een chaos in de bouwwereld spreken. De prestaties van de bouwvakarbeiders zijn in vergelijking tot de tijd vóór de invoering van de C.A O. aanzienlijk achteruit gegaan en ook zijn er in vergelijking tot vorig jaar veel min der nieuwbouwwoningen opgeleverd. De oorzaak is onder meer gelegen in het feit. dat vele bouwvakarbeiders een an dere baan zoeken terwijl ook de trek naar het buitenland bijzonder groot is. Deze toestand zal zo meende spreker, in het komende zomerseizoen nog vererge ren waardoor het gebrek aan vakmensen in het bouwvak zich nog sterker zal laten voelen. De bouwvakarbeider zal daardoor ster ker dan ooit zijn rechten gaan verdedigen en de heer Pasveer meende dan ook, dat men in Haarlem en omgeving binnenkort moet overgaan tot het voeren van een soort modelactic, op de bouwprojecten, waarbij de timmerlieden model moeten gaan werken. Deze timmerlieden zouden van de organisatie een bijsteun ontvan gen. Door deze maatregel stagneert het werk, waardoor de andere bouwvakarbei ders gedwongen werkloos zullen wor den. Door een dergelijke actie hoopt men de aannemer te kunnen dwingen meer aanvaardbare lonen uit te betalen. Tijdens de vergadering werd voorts nog medegedeeld, dat de N.O.V.W., waarin de in augustus 1958 te Haarlem opgerichte „Onafhankelijke' Arbeiders Vereniging" reeds is opgenomen, pogingen doet om in de toekomst nog nauwer te gaan samen werken met de O.V.B. en de Organisatie van Heiers. „Oei!", riep Tumbo. „Mijn hoed!" Hij rende achter zijn strohoed aan, greep hem en hield die stevig vast op zijn hoofd. Na die ene windvlaag kwamen er meer, de een al heviger dan de andere. „Tjongehet gaat stormen!", zei Jako. Tumbo keek bedenkelijk naar de lucht en knikte. „Ja", zei hij. „Ik ga gauw kijken, of onze boot wel goed vast ligtAls die losge slagen wordt, zijn we hem kwijt!" Hij rende, tegen de ivind in, hard naar het haventje. 3839 Advertentie Van Nelle bestellen Tot 16 maart exposeren bij Felison in Velsen leden van de Vereniging van Ne derlandse Zeeschilders. Het is nog niet zo lang geleden, dat ik verslag van een tentoonstelling van deze schilders in Amsterdam mocht uitbrengen. Deze schilders werden al jaren gele den uitgenodigd door de Koninklijke Ma rine op een van Harer Majesteits schepen een reis mee te maken. Dergelijke invita ties werden herhaald. Thans is de in Bra bant gevestigde schilder Jan Dijker te gast op een van onze oorlogsbodems. Be halve zee krijgen de schilders ook havens te zien en dat zijn altijd aantrekkelijke on derwerpen. En hoewel misschien niet ieder een dat zo voelt: een oorlogsschip is dat meestal ook. Zeker voor wie schepen weet te bewonderen. Enige der bij Felison ver tegenwoordigden getuigen dan ook van hu bewondering voor de vormen van deze schepen. Bolding richtte zich meer op de tails daarvan en bepaalde scènes aan boord. Hij J. C. P. Goedhart en J. W. Hey- ting vertellen eigenlijk het meest van de schepen. Boldings werk leek me het meest interessante, ook schilderkunstig bekeken. De grijzen liggen deze uitstekende aqua rellist goed. Op de Amsterdamse tentoon stelling bleek trouwens het er eens uitzijn in een ander „land"-schap inspirerend ge werkt te hebben. Door deze vereniging hebben we kennis kunnen maken met een alleraangenaam ste schilder: H. Bosboom, die ook een goede aquarellist blijkt. R. H. Beider keer de vóór'hèf ëëWst in de la'alkte'jarêh térug in de openbaarheid dankzij deze kans en gezien een klein doekje van hem mocht dat best weer eens. Allerplezierigst was trou wens ook Goedharts kleine tegenhanger voor me „Hms. De Zeven Provincieën in Kopenhagen" op deze tentoonstelling. Bolding heeft hetzelfde schip in de haven van Gibraltar geschilderd. Hamers is wat minder opvallend maar toch niet slecht vertegenwoordigd. Jan Sluijters Jr. heeft voor zijn werk onze marine niet speciaal nodig, maar hij wist van zijn reizen te profiteren. Een knap verteller van alles wat hij ziet, deze Sluijters! De naam Zeeschilders belooft eigenlijk wat anders dan men op deze tentoonstel ling te zien krijgt, al ontmoet men genoeg zee of de sfeer daarvan. De zee stond niet voorop in de belangstelling. Van enige verhouding tot de zee is maar weinig speurbaar. Het geheel is wat plaatjes- achtig. Mede door keuze in het onderwerp is Boldings werk ook het meest interes sant. Bob Buys Advertentie Van Nelle bestellen De heer W. F. de Vries, vice-president van de onlangs opgerichte „Internationa] Technical Institute", de internationale or ganisatie van boordwerktuigkundigen, heeft gedurende het afgelopen weekeinde een bezoek gebracht aan Stockholm ten einde een onderzoek in te stellen naar de oorzaken, welke geleid hebben tot het be kende conflict bij de Scandinavian Airlines System. De heer De Vries heeft rapport over zijn bevindingen uitgebracht aan de I.T.F. en aan de Nederlandse organisatie van BWK's. Volgens de heer De Vries zijn de onderhandelingen tussen de directie van de S.A.S. en de drie organisaties van het vliegend personeel, namelijk de Scan dinavische vereniging van vliegend per soneel (waarin alle Zweedse vliegers, een groot aantal navigators van verschillende nationaliteit en alle boordwerktuigkundi gen van Zweden, Noorwegen en Denemar ken zijn georganiseerd), de Noorse en de Deense vliegersverenigingen mislukt, om dat bij de besprekingen over het nieuwe jaarcontract van de zijde van de directie bepalingen waren naar voren gebracht, die betrekking hadden op de samenstelling van de bemanningen voor de straalvliegtuigen. De Scandinavische organisatie was het met de inhoud van deze bepalingen niet eens, in tegenstelling met de verenigingen van Denemarken en Noorwegen. De direc tie van de S.A.S. wenste de straalvliegtui gen te bemannen met een „system-engi- neer", voor welke functie allereerst een 'derde vlieger in aanmerking zou komen,- daarna een navigator en als er niet vol doende op deze wijze zouden kunnen wor den aangeworven, dan zouden de tegen woordige BWK's daarvoor worden geko zen. Op deze punten zijn de onderhande lingen mislukt. Hierna volgde de uitslui ting van de leden van de Scandinavische organisatie van vliegend personeel. Na deze uitsluiting heeft de S.A.S. 20 me caniciens, die pas hun diploma als BWK hadden verworven en in de hangars van Bromma werkten en die geen lid waren van de Scandinavische vereniging, aange wezen om op de beperkte intercontinen tale diensten, dus naar New York en Los Angeles van de S.A.S. dienst te doen in de dc-6 B's van deze maatschappij. Daarbij had de directie van de S.A.S. beloofd de 600 andere werktuig kundigen, die in de hangars in Stockholm werkten, niet te ontslaan. Met toestem ming van de Zweedse vakbonden zijn de ze 20 mecaniciens aan boord van de dc- 6 B's gegaan, maar enkele dagen latei- zijn, zo voegde de heer De Vries aan zijn relaas toe, de 600 grondtechnici toch ont slagen. Voorts zullen 780 andere leden van het personeel per 22 maart met verlof wor den gezonden, indien het conflict althans niet vóór die datum is opgelost. Opheffing dwangsom gevraagd. De landelijke federatie van heiwerkers heeft de minister van Justitie telegrafisch ver zocht om opheffing op korte termijn van de aan een aantal Amsterdamse heiers opgelegde dwangsom. Deze werden opge legd bij de vonnissen in twee korte gedin gen in het najaar van 1958, respectievelijk over een langzaam-aan-actie en een sta king. De bestaande dreiging van verkoop van de inboedels van deze heiers veroor zaakt een ongewenste toestand in de ge zinnen, zo wordt in het telegram gezegd. Door vallende boom gedood. De 50- jarige landbouwer H. J. Alons uit Schoone- beek (Dr.) is in de nabijheid van zijn woning door een vallende boom getroffen, die hij samen met de heer H. M., eveneens uit Schoonebeek, had omgehakt. De heer Alons was op slag dood. M. kreeg schaaf wonden aan het gezicht. Mr. J. J. van Geuns overleden. Op zesenzestigjarige leeftijd is te Amsterdam overleden mr. J. J. van Geuns, oud-griffier van het gerechtshof aldaar. Vandaag is zijn stoffelijk overschot in stilte ter aarde besteld. Buiklanding. Het tweede prototype van de F-27 Friendship dat na een demon stratie te Khartoem (Soedan) op 8 maart naar Ethiopië was gevlogen, waar het toe stel op het 2300 meter hoge vliegveld van Addis Abeba een aantal demonstratie vluchten voor Ethiopian Airlines uitvoerde, heeft, waarschijnlijk door het iets te snel intrekken van het onderstel tijdens de start een buiklanding gemaakt, welke overigens goed is afgelopen. Het vliegtuig zal ter plaatse worden gerepareerd en daarna naar Schiphol terugvliegen. Reumaliekbestrijding. De federatie van Nederlandse Verenigingen voor de Kantoor bockhandel heeft onder de naam „Wie is wie" een paaskaartenactie georganiseerd, waarvan het batig saldo ten goede zal ko men aan de reumatiekbestrijding in Ne derland. Teneinde de verkoop van de overal in de kantoorboekhandel verkrijgbare paaskaarten te stimuleren is aan deze actie een prijsvraag verbonden. Advertentie Van Nelle bestellen 2. Ze haalde haar schouders op. „Ik ben nooit op reis geweest. Zelfs Afrika ken ik niet eens. Ik ben van plan om naar Nairobi te gaan en om over Uganda terug te reizen. Het watervlieg tuig, dat uit Engeland komt, stopt in Kampala. Ik wilde dat vliegtuig nemen tot de Victoria-watervallen. Die moeten zéér de moeite waard zijn." Ik had intussen een neel receptvelletje vol met klei ne poppetjes getekend, scheurde het van de blocnote en wierp het in de prullenmand. „Reist u alleen?" Weer was er dat berustende lachje om haar mond. „Ik ben altijd alleen". Ze stond voor me en keek me vagend aan. „Kan ik mijn vakantie in mei nemen?" „In orde, zuster Malherbe". Ik stond op om haar de kamer uit te geleiden. Ze was me echter voor en Aond al bij de deur. Ik had haar op dat ogenblik graag gezegd, hoeveel ik aan haar dacht en hoeveel ze voor me was gaan beteke nen, maar het valt me altijd moeilijk mijn gevoelens tot uitdrukking te brengen. En zo stond ik met Leo noor bij de deur, vol verlangen haar over mijn ge voelens te vertellen, maar niet in staat het werkelijk te doen. Ze keek me enigszins verbaasd aan. Haar mond was weer één strakke lijn. vol stugge afweer. Had iemand ooit die koppige mond gekust? „Het verheugt me, zuster Malherbe, dat u besloten hebt eens wat ontspanning te zoeken", zei ik. „U hebt 't nodig. Vergeet u vooral niet, mij na uw vakantie van uw reis te komen vertellen!" Er was iets van afweer in haar ogen en daarom voegde ik er snel aan toe: „Gelooft u mij, ook al hebt u niemand anders op de wereld, mij kunt u als een oprecht vriend beschouwen". Er was zoveel verbazing in de blik, waarmee ze mij aankeek, dat :k net gevoel had, dat ze mijn vriendschap afwees. „Dank u, dokter Jordan", zei ze alleen. Ze opende de deur en ging met een hoofdknikje langs mij heen. Die avond had mijn vriend Martin Randall een slechte golfpartner aan mij. Ik speel graag golf; zoveel als ik kan, tracht ik mij in de buitenlucht scha deloos te stellen voor het langdurige verblijf binnen de muren van het ziekenhuis. De golfbaan van Umtali ligt zeer mooi en met net licht van de ondergaande zon op de omringende oergen, was het die avond wel bijzonder mooi. Maar net spel gelukte allerminst. „Nee, m'n jongen", zei Martin Randall, „zo gaat 't werkelijk niet. Laten ve er maar mee uitscheiden. Wat is er met je aan de land, Jay?" „Niets". Waarom zei ik hem de waarheid niet? We kenden elkaar sinds onze kinderjaren en waren samen opge groeid. Hij was de eerste, die mijn voornaam James in Jay veranderde. „Niets? Dat kan ik niet geloven, Jay! Vooruit, ouwe jongen, zeg me wat er aan scheelt! Een liefdesge schiedenis? Met je 40 jaar, jouw positie, -jouw invloed en bovendien jouw uiterlijk, kan dat toch geen pro bleem zijn! Wanneer ,'ieren we je bruiloft?" Ik lachte, maar mijn lachen klonk onecht. ,,'t Is niet zo eenvoudig, Martin, niets is eenvoudig". „Och kom, niets is verkelijk gecompliceerd". Het begon donker te worden. De zon was onderge gaan. In deze streken kennen we dr schemering niet. Aan de hemel waren nog rose en blauwe kleuren, maar weldra zou het geheel donker zijn, een warme nacht met veel sterren. „Kom, laten we ons in het clubhuis een drankje laten inschenken", zei Randall. „Wat doet 't er toe, of we dit partijtje golf niet afspelen. We moeten eens rustig samen praten..." Hij riep de caddies (d.z. jongens, die de golfstokken dragen red.) en we wandelden terug in de richting van het clubhuis. Ik dacht aan Leonoor en zag haar voor mij, bleek en raadselachtig met dat ietwat tries te lachje om haar lippen. Als ik maar wat mèèr van haar wist, als ik maar iets meer tot haar wezen had kunnen doordringen, dan zou ik nu niet zo vol twijfel zijn. De verhalen, die ik over haar gehoord had, onthulden mij niets van haar ware aard. Soms vroeg ik me af of ze wel in staat was om anders dan koel en bleek en gereser veerd te zijn. De bar in het clubhuis was bijna leeg. Het was een gewone weekdag en er waren niet veel spelers ge weest, die in de avonduren nog een ronde van 18 of 9 holes hadden gedaan. Ik ging aan een tafeltje bij het raam zitten en Martin voegde zich bij mij, voorzichtig twee glazen whisky en «en siphon op een blad balan cerend. Vermoeid van de lange wandeling over de golfbaan, liet hij zich in een stoel neervallen en vulde de glazen tot de rand met sodawater bij. ,,'t Is hier stil vanavond", merkte hij op. „Proost, ouwe jongen!" Ik dronk gretig. Een whisky met veel ijs en sodawa ter is in het Afrikaanse klimaat een weldaad. We spra ken niet. Toen we beiden ons glas leeggedronken had den, was 't mijn beurt om een tweede glas 'whisky te halen. Opnieuw zei Martin „Proost", maar verder bleven we beiden zwijgen. Het was intussen volkomen donker geworden en overal werden de lampen aange stoken. Men bespeurde de nadering van de winter, ónze winter op het zuidelijk halfrond, die begint, wan neer het in Europa lente wordt. Wat zou Leonoor op dit uur van de avond doen...? Zou ze 't diep in haar hart betreuren, dat ze haar leven sleet, seizoen na seizoen, te midden van zieke men sen in een ziekenhuis.. „Waar denk je aan?" vroeg Martin. Ik probeerde te glimlachen. „Voor de dag ermee, m'n beste! Op wie ben ie ver liefd?" Ik antwoordde niet. „Laat me eens nagaan, 't Lijkt me eigenlijk hele maal niet zo moeilijk om het te raden. Je gaat nooit uit Umtali weg, zelfs niet voor een uitstapje naar Salisbury of naar de kust. De mensen, die in de ber gen wonen, inbegrepen zijn we hier met 3000 blanken. Een aanzienlijk aantal hiervan is getrouwd. Een groot deel van de vrouwelijke inwoners bestaat uit kleine meisjes en oude vrouwen. Moet ik dóórgaan?" Hij scheen een opmerking mijnerzijds te verwach ten, maar ik reageerde niet en bleef voor me uit zit ten kijken. „Ik ken alle vrouwen en meisjes van deze stad", vervolgde hij. „Je gaat niet uit, je gaat nooit dansen, je gedraagt je als een verstokte vrijgezelwaar in hemelsnaam heb je die exotische prinses opgediept, die je hart in beroering brengt? Antwoord me alsje blieft!" (Wordt vervolgd) DINSDAG 10 MAART Stadsschouwburg: De Haarlemse Toneel club met „Het Spinneweb", 20 uur. Concertgebouw: Heemsteedse Christe lijke Oratoriumvereniging: Johannes Pas sion, 19.30 uur. Treslong (Hillegom): Stichting „Passie fonds Hillegom": Johannes Passion 20 u. Frans Halsmuseum: O. A. G. Kaufmann: „Aalsmeer, bloemstad van Europa", 20 u. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: (Nieuwe Kerksplein 1): Expositie Poppe Damave tot 22 uur. Galerie Espace: (Klein Heiligland 36): Expositie „Sculptures'' tot 17 uur. FILMS Cinema Palace: „Meisjes in gevaar, 18 j. 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: „De dan seres van de duivel", 18 jr., 20 uur. Lido Theater: „Pedaalridders" a.l., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Liane II, de witte slavin", 14 jr., 20 uur. Minerva Theater: Besloten. Rembrandt Theater: „De danse res van de duivel", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De wraak van een terecht gestelde", 18 jr. 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De wanhoop van inspecteur Gi deon", 14 jr., 19 en 21,15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Ge zocht wegens moord'', 14 jr. 20 uuv. WOENSDAG 11 MAART Stadsschouwburg: De Haarlemse Toneel club met „Het Spinneweb", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie Poppe Da mave 10-22 uur. Waaggebouw: Expositie Leden van „De Acht", 11-16 uur. Galerie Espace: Expositie „Sculptures", 11-17 uur. FILMS Cinema Palace: „Meisjes in gevaar", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals- theater: „De danseres van de duivel", 18 jr. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De pedaalridders" a.l., 14, 16.15 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Liane II, de witte slavin", 14 jr., 14 en 20 uur. Minerva Theater: „Het Bolshoi Ballet", a.l. 20.15 u. Rembrandt Theater: „De danseres van de duivel", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De wraak van een terecht gestelde", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De wanhoop van inspec teur Gideon", 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Ge zocht wegens moord", 14 jr., 20 uur. DIVERSEN Vleeshal: Bezinningspauze: Pater S. Duynstee over: „Het dubbele leven", 12.35- 12.45 uur. Advertentie Van Nelle bestellen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6