Horen en zien (JUMBO EN ZIJN AVONTUREN Bij economische ruimte eerst investeringstekort inhalen Geheim rond Leonoor Agenda voor Haarlem Belastingdruk is te zwaar, ook op de uitgekeerde winsten DONDERDAG 12 MAART 1959 5 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Geen bloemen voor zegevierende Teddy Teddy Scholten maakte snel carrière De radio geeft vrijdag Vijfde culturele dag in Zandvoort en Haarlem Medisch Centrum verzoekt Amsterdams raadsbesluit niet goed te keuren Belgische-t.v. heeft vijf miljoen begrotingstekort Nederlander eist schade vergoeding van N.B.C. MINISTER ZIJLSTA IN EERSTE KAMER: „Doms" gaat op tournee met de VARA door Daniel Gray T elevisiefyrogramma Wat geen enkele ingewijde heeft durven hopen, is gisteravond dan toch gebeurd: Nederland heeft voor de tweede keer in vier jaar tijds de grote prijs van het Eurovisie Songfestivel veroverd. Was het in 1957 Corrie Brokken, die de gouden plak mee naar Hilversum mocht voeren, ditmaal triomfeerde Teddy Scholten met „Een beetje" van Dick Schallies en Wil ly van Hemert. Nu is dat naar onze smaak helemaal niet zo'n best liedje, maar Teddy wist het met zoveel guitige mimiekjes te verkopen, dat twee der elf internationale jury's er volkomen door ingepakt werden. De Ita liaanse vierschaar bracht maar liefst ze ven punten voor „Een beetje" op het sco- ringbord en toen de Franse jury er nog eens een schepje van vier punten bovenop gooide, was het pleit eigenlijk reeds be slecht. Met een totaal van 21 punten ein digde Teddy ruimschoots voor de tweede prijswinnaars, het Engelse vaudeville echtpaar Pearl Carr en Teddy Johnson, dat met zijn pittige, maar weinig originele „Sing, birdie sing!" zestien punten ver zamelde. Derde werd de Franse chan sonnier Jean Philippe, wiens liedje over een verliefde jongeling en een bootje-in een fles een punt minder oogstte. Prima van voordracht en bijzonder melodieus was ook het lied met de onuitsprekelijke titel van de Deense Birthe Wilke en het ietwat sentimentele „Irgendwoher" van de Duitse cabaretière Christa Williams, die de honneurs voor Zwitserland waar nam. Een grote teleurstelling werd daar entegen het optreden van de Italiaanse favoriet Domenico Modugno, tweede-prijs winnaar van het vorige Eurovisie Festi val, die zichzelf al bij voorbaat als over winnaar gedoodverfd had. Maar zo vlot en geestig hij vorig jaar zijn „Volare" lanceerde, zo stroef en krampachtig ging hem thans de vertolking van zijn nieuwe prijslied „Piove" (regen) af. dat dan ook slechts zeven punten op het bord bracht. Modugno, die aan „Volare" een half mil joen verdiend heeft, zal nu voorlopig wel een toontje lager moeten zingen. De rest van de elf kandidaten, met als dieptepunt het banale cabaretliedje van het Duitse duo Alice en Ellen Kessler, zong en acteerde zonder veel geestdrift of overtuiging en was eigenlijk al bij voorbaat kansloos. De organisatie van de finale in het pompeuze Palais du Festival in Cannes sloot, alle sombere voorspel lingen ten spijt, als een bus. Het pro gramma werd vlot en met onfranse stipt heid uitgevoerd, het bij elkaar geraapte orkest begeleidde het grote aantal gast- dirigenten in aanmerking genomen, rede lijk. De decors, draaitonelen en achter doeken pasten met hun overdadige sier pre cies in de sfeer van dit klatergouden kleinkunstfestijn. Een bloemetje voor Ted dy kon er echter blijkbaar niet op over schieten. Beeldschermer In 1946 stond Teddy Scholten nog achter de balie van de A.N.W.B. in Den Haag. Maar ook toen wilde ze al naar het toneel. In dat jaar kreeg ze haar eerste kans, een bescheiden rolletje in „Wintersprookje" bij het Residentietoneel. En dat was eigen lijk het begin van alles. Al gauw daarna volgden aanbiedingen van enkele ambu lante toneelgezelschappen. In 1947 werkte ze samen met Toon Hermans in de revue van Floris Meslier. Ook trad ze toen voor het eerst op voor de radio. In een uitzen ding van „De bonte trein" zong ze „Mijn eerste grote liefde". Verliefd werd Teddy Scholten namelijk op Henk. Ze trouwden en speelden tezamen twee seizoenen mee in het cabaret van Wim Kan. Sinds 1955 spelen Henk en Teddy Scholten nu al in de Sleeswijkrevue. Ze hebben besloten dat ook volgend seizoen te doen. HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 VPRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Comm. op de verkiezingsuitslag. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avonturen met kinderen, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA. 1C.20 Voor de vrouw. 11.00 Stri.ikk wart. 11.20 Voor de vrouw. 11.00 Strijkkwart. 11.20 Voor de kleu ters. 11.35 Lichte muziek. AVRO: 12.00 Instr. trio. 12.20 Regeringsuitz.Landb.rubriek. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.30 Litterair progr. 14.50 Gevar. progr. VARA: 16.00 Muziekrevue. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muz. 17.55 Act. 18,00 Nieuws. 18.15 Gram. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazzmuziek. VPRO: 19.30 Het platteland nu. gesprek. 19,45 De nationale inzameling van het Leger des Heils. caus. 19.50 Sexuele hervorming, caus. 19.55 VPRO- nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Vrouwenleven nu en in de toekomst, causerie. 20.20 Klarinet en piano. 20.25 Boekbespr. 20.35 Europees commentaar. 20.45 Kamerkoor. VARA: 21.00 Villa Sidonia. hoorspel. 21,20 Lichte muz. 21.45 Vandaag ben ik nuchter, klankb. 22.10 Musette-ork. en solist. 22.25 Buitenl. overzicht. VPRO: 22.40 Zorg om dc mens. gesprek VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 Sport. 23.20—24.00 Mu zikaal gesprek. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Voor oudere luisteraars. 12.00 Altviool en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Meisjeskoor en instr. kwintet. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Radio-Fil- harnn.ork. koor en sol. 14.50 Gram. 15.10 Voordr. 15.30 Lichte muz. 16.00 Tuinb.praatje. 16.15 Gitaar recital. 16.45 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Musette- muz. 17.40 Beurber. 17.45 Gram. 18.00 Accordeon- progr. 18.20 De hangmat. 18 50 Regeringsuitz.: Serie: Studeren en student zijn. III. De aanko mende student en het studentenleven door G. de Wilde, voorz. van de Nederl. Studentenraad. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Huismuz. 19.30 Radio krant. 19,55 Op de man af. 20.00 Gram. 20.30 Kunst rubriek. 20.50 De bijbel in het tijdbeeld van de kunst. 22.20 Theaterork. en sol. 22.45 Avondover denking. 23.00 Nieuws. 23.15 Indiaanse muz. (met toelichting). 23.45—24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelspel. 14.00 Schoolradio. 15.45 Oudvlaamse liederen. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 13.00 Zang en piano. 18.10 Voordr. 18.20 Zang en piano. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork.concert. 20.45 Kunstkaleidoscoop. 21.00 Ork.conc. (verv.). 21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. De Culturele Raad Noordholland houdt op donderdag 2 april in Zandvoort en Haar lem zijn vijfde culturele dag. 's Morgens om tien uur worden de deelnemers in ho tel Bouwes in Zandvoort ontvangen, waar na de Commissaris der Koningin in Noord holland, dr. M. J. Prinsen, spreekt. Na een begroetingswoord door de bur gemeester van Zandvoort, mr. H. M. van Fenema, en een muzikaal intermezzo, spreekt de voorzitter van het Kunstenaars centrum Bergen, mr. A. F. Kamp, over: Kunst, kunstenaar en publiek. Daarna volgt een pianorecital door Willem Hielke- ma. 's Middags wordt in de Haarlemse Stads schouwburg een voorstelling door het Sca- pino-ballet geboden. Een kleine tentoon stelling zal een beeld geven van het werk der instanties die aan de culturele vorming van de jongeren bijdragen. Advertentie Van Nelle bestellen Daar lag de boot. Het kleine vaartuigje botste wild op en neer op de woeste golven. Als de touwen het maar hielden! „Ik zal er nog een paar touwen aan vastmaken, dat is steviger!", dacht Tumbo. Hij gooide een stevige lijn uit en begon die vast te knopen. En toen gebeurde hetopeens voelde hij de steiger onder zich bewegen; een hoge golf sloeg er met kracht tegenaanen toen brak een deel van de steiger, waarop Tumbo stond, met luid gekraak los van de rest4243 Teddy Schollen, tijdens de repetitie van het Eurovisie Songfestival. De Hollandse molen, die als decor dienst zou doen, staat nog wat terzijde. Maar Teddy's mimiek is niet te veronacht zamen. Het comité „Universitair Medisch Cen trum", dat zich keert tegen de door de Amsterdamse gemeenteraad goedgekeurde verbouwing van het Wilhelminagasthuis tot academisch ziekenhuis en zich beijvert voor de stichting van een geheel nieuw medisch centrum elders- in de stad. heeft zich thans tot Gedeputeerde Staten van Noordholland gewend met het verzoek, het raadsbesluit van Amsterdam niet goed te keuren, waarbij 105.000 werd beschik baar gesteld voor de voorbereiding van de verbouwing van het Wilhelminagasthuis. De Belgische minister van culturele za ken, Harmei, heeft woensdag op een ver gadering van twee kamercommissies vast gesteld dat het Belgisch radio- en televi sie-instituut N.I.R. met een begrotingste kort van bijna vijf miljoen gulden te kam pen heeft. De televisie is in België zeer duur we gens de tweetalige uitzendingen die samen zeventig uren tellen. In het buitenland zijn er uitzendingen in één enkele taal. De snelle evolutie van de televisietechniek vereist investeringen tot. zeshonderd mil joen frank, onder meer voor de bouw van een relaiszender in Neufchateau. Wan neer de kleurentelevisie een feit is gewor den zal de t.v. nog duurder worden. Binnen enkele maanden zal een internationale con ferentie in Los Angeles bijeenkomen om de verdeling van de kanalen voor de kleuren televisie te onderzoeken aldus de minister. Een Nederlandse zakenman, Hendrik Braat uit Rotterdam, heeft tegen de Natio nale Broadcasting Company en tegen het bedrijf, dat het programma aanbood, ue Mennen Company, een eis tot schadever goeding ten bedrage van 2.375.000 gulden ingediend omdat hij zich beledigd acht in een door de N.B.C. opgevoerd toneelstuk. In een toneelstuk in de serie „Robert Montgomery presents" op 25 maart 1957 was zijn naam zonder zijn toestemming gebruikt. Het stuk ging over de redding van passagiers van een vliegtuig van de Pan American Airways dat op 16 oktober 1956 in de Stille Oceaan was neergestort, toén het onderweg was van Honolulu naaf San Francisco. In het stuk werd Braat af geschilderd als een man. „van middelba re leeftijd, corpulent, laf, onbeleefd en agressief". De advocaat van Braat, Edward Pesin zei dat zijn cliënt zich vernederd voelt door de wijze waarop hij in het toneelstuk werd afgeschilderd. Pesin zei dat Braat, groot, knap, beleefd is en geen teken van lafheid toonde bij het vliegongeluk. Een woordvoerder van de N.B.C. verklaarde nog geen commentaar te kunnen leveren voordat hij de processtukken had gezien Ook een woordvoerder van de Mennen Company onthield zich nog van commen taar MINISTER ZIJLSTRA HEEFT GISTEREN in de Eerste Kamer verklaard dat het volkomen normaal is dat in een periode van economische inzinking de investeringen beneden het gemiddelde blijven. Het economisch herstel tekent zich thans minder scherp af dan enkele maanden geleden. Of het herstel doorzet, hangt af van de toe stand in de landen om ons heen. Het laat zich aanzien dat in Duitsland een teruggang in de bedrijvigheid is ingetreden, evenals in Amerika. Als het investeringspeil in ons land in 1958 laag is geweest, dan moet men verwachten dat bij economisch herstel ook het investeringspeil stijgt. De besteding van eventuele economische ruimte in onze economie kan men dus niet los zien van het economisch herstel. Men moet niet voor de verrassing komen te staan dat de gelden, die nodig zijn voor het inhalen van het investeringstekort, al op andere wijze zijn besteed. De minister wilde echter niet zeggen dat iedere investering beter is dan consumptieve besteding. Overigens is het ook niet noodzakelijk dat de binnenlandse consumptie aansluit op de investeringen, omdat voor een belangrijk deel van de produktie afzet moet worden gevonden door export. Advertentie Van Nelle bestellen 1 Minister Zijlstra erkende dat de investerin gen in Frankrijk voor allerlei doeleinden hoger zijn geweest dan in Nederland, maar daar staat tegenover de inflatie, de ont waarding van de franc. Een beleid, dat ge richt is op waardevastheid van het geld, dwingt er toe, af te zien van allerlei wen sen. Het zal in ons land de taak zijn van het nieuwe kabinet zich bewust te verzet ten tegen prijsverhogingen die neerkomen op een geleidelijke ontwaarding van de gulden. Het beleid zal zich moeten richten op een waardevaste gulden, anders komt er 'ook' niets tère'cht' van de bezitsvorming. De minister gaf ook toe dat voor Neder landse verhoudingen van thans de belas tingdruk te zwaar is. Als men bij de jaar lijkse behandeling van de rijksbegroting aile noodzakelijk geachte rijksuitgaven on der het oog ziet. zal men daar tegenover ook voortdurend de eis moeten stellen van belastingverlaging. En wanneer men meent dat niet alle wensen kunnen worden ver vuld, dan zal van alle wensen iets moeten vervallen en niet alleen de eis van belas tingverlaging. Uitbreiding en modernisering van bedrij ven worden thans meestal gefinancierd uit de winst. Dat is met het oog op de belas ting het voordeligst, omdat uitgekeerde winst zwaarder wordt belast. Deze zelf financiering heeft echter zo'n grote vorm aangenomen, dat minister Zijlstra meent dat het tijd wordt aan de andere kant iets te doen ten gunste van de uitgekeerde winst, want de zwaardere belasting daarop zet een domper op net initiatief aandelen te kopen in een bedrijf. In verband met de industrialisatie is het volgens minister Zijlstra dringend nood zakelijk dat er door een voordeliger belas tingtarief risicodragend kapitaal beschik baar komt voor nieuwe initiatieven, waar door kleine, nieuwe bedrijven kunnen ont staan, die uitgroeien tot grote ondernemin gen, zoals dat ook in het verleden het geval is geweest. Indien mogelijk moet de belasting op de uitgekeerde winst (dividenden) worden verlaagd, maar als de totale belastingop brengst gelijk moet ^lijven, verdient het wellicht zelfs overweging de vennoot schapsbelasting te verhogen en daartegen over de belasting op uitgekeerde winst te verlagen. Het moet niet zo zijn dat het alleen voor bestaande bedrijven aantrekke lijk is uit de winst te investeren voor uit breidingen. Er is juist behoefte aan het ontstaan van nieuwe industrie en daarvoor moet het weer aantrekkelijk worden via de kapitaalmarkt gelden te beleggen. De begroting van Financiën werd hierna goedgekeurd met de aantekening van het „tegen" der communisten. Advertentie Van Nelle bestellen 1 „Dorus" zal volgend seizoen in een groot aantal Nederlandse steden persoon lijk zijn opwachting komen maken. De VARA gaat dan namelijk met onder meer Tom Manders op tournee. Dit is woensdag als „primeur" met enige trots meege deeld door de Bussumse afdelingsvoorzit ter, de heer J. E. Manuel, tijdens de daar gehouden jaarvergadering. Ook Bussum komt aan de beurt, maar in de eerste plaats gaat men naar steden met grotere zalen. In de Bussumse vergadering werd wel enig bezwaar gemaakt tegen het en- tréegeld voor deze voorstelling, dat men voor een arbeidersgezin te hoog vond. Te vens werd in deze vergadering nogal wat critiek uitgeoefend op sommige onderde len van het VARA-radioprogramma. Voor de televisie-uitzendingen van de V.A.R.A. had men slechts lof. De critiek betrof onder meer het feit, dat men arties ten als Rijk de Gooyer, Conny Stuart en Ko van Dijk, die enkele jaren geleden de VARA in de steek lieten, nu weer als gas ten heeft laten optreden. „Plein 8 uur 13" bleek men in het algemeen een bijzonder slechte uitzending te vinden, waarvoor men zich als VAR Al id schaamde. Critiek was er ook op de radiopraatjes van me vrouw Straalman-Kremer, die zich volgens de Bussumse VARAleden niet met de huishoudportemonnaie van arbeidersge zinnen mag bemoeien. Men vond het niet te pas komen, dat deze spreekster voor de microfoon trachtte te vertellen, hoe men van een weekgeld van vijftig gulden toch nog zou kunnen rondkomen, in plaats van er op te wijzen, dat dit totaal onmogelijk is. Advertentie Van Nelle bestellen Advertentie Advertentie Van Nelle bestellen 4/MSTlEViSi 4. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Zuster Angelica, opera. 21.00 23.00 Europees biljartkampioenschap driebanden. „Toch houden de patiënten niet van haar, is 't wel?" Ik wist, wat de zieken niét prettig vonden in Leo noor. 't Was haar zwijgzame gereserveerdheid, haar koelheid, die elk nader contact scheen uit te sluiten. Ik beantwoordde de vraag van mijn vriend niet en bleef zwijgen. Tenslotte vond ik de moed om te zeg gen: „Ja, ik houd inderdaad van dat meisje. Is 't niet origineel om van iemand te houden, die ieder ander links laat liggen?" Ik trachtte mijn stem een spotten de klank te geven. Martin stak opnieuw een sigaret op. Hij keek mij vragend aan en zei: „Beantwoordt dat merkwaardige persoontje je liefde?" Ik aarzelde. Welke illusies koesterde ik eigenlijk...? Niets in Leonoor's gedrag, houding of woorden wees er op, dat ze gevoelens van vriendschap, laat staan tederheid, voor mij koesterde. We zagen elkaar iedere dag, alléén zij was in staat mij bij moeilijke operaties te assisteren, op de chirurgische afdeling bogen we ons tezamen over de bedden van patiënten; vaak ver zocht ik haar in mijn werkkamer te komen om een moeilijk geval samen 1e bespreken of om haar be paalde aanwijzingen te geven. Maar toch was ze even ver van mij verwijderd gebleven alsof zij nog in Johannesburg woonde. Het was alsof onze wegen el kaar nooit hadden gekruist. Elke keer dat zij uit mijn werkkamer wegging, ,vas er een gevoel van onzeker heid in mij. Eigenlijk nad ik vooi haar tot nu toe meer onbehagen en twijfel ondervonden dan genoegen. „Hoe oud is zij?" vroeg Martin. „27" „Je bent wèl precies op de hoogte", zei hij plagend. „Het kaartsysteem van het ziekenhuis heeft me in staat gesteld achter naar leeftijd te - omen" antwoord de ik koel. Ik stond op. Martin deed hetzelfde. Ik had opeens haast om weg te gaan. Voor het eerst in mijn leven kon ik het gezelscnap van mijn oude vriend niet goed verdragen. Ik vond zijn vragen hinderlijk. Hij aarzelde even, als wilde hij mij nog iets zeggen, maar scheen zich dan te bedenken en liep voor mij uit naar de garderobe. Daar lieten wij onze golfspullen achter. Zwijgend liepen we de stoeptreden van het clubhuis af naar onze auto's, die in de schaduw van grote, grillige eucalyptusbomen geparkeerd stonden. Do koelte van de nacht deed weldadig aan. De hemel was vol sterren. Martin opende het portier van zijn wagen, maar voor dat hij achter het stuur plaats nam, zei hij: „Natuurlijk blijft alles, wat we vanavond samen besproken hebben tussen ons beiden. Maar heus, ouwe jongen, zet dat meisje uit je gedachten. Ga een poosje op reis neem wat vakantie. Daardoor zul je tot andere ideeën komen Wat heeft 't voor zin, iezelf met twijfel te kwellen? Eens zul je inzien, dat dat meisje geen traan waard is." Hij sloeg het portier dicht. Gelukkige Martin, voor wie alles zo eenvoudig was. Maar was Martin gelukkig naast zijn domme, verwende echtegenote? Nee, ik kon hem zijn geluk niet benijden. „Ook ik", zei hij door het open raampje van zijn auto. „ken de liefde. Tedereen is wel eens tot over zijn oren verliefd. Maar in mijn geval wist ik, dat 't niet goed kon gaan. 't Was ,n Engeland, in Cambridge en 't is precies zo gelopen als ik voorzien had". Hij keek mij niet aan en streelde dromerig met zijn gehandschoende handen ver het stuur van zijn auto. „Jij en de anderen, Jay, hebt daar nooit iets van ge weten. Waarom houdt men eigenlijk van iemand en waarom wordt je liefde soms niet beantwoord? Wie kan op die vraag het antwoord geven? Toch hangt je le vensgeluk daarvan af, niet waar? Van iemand houden is eigenlijk een hel Een lauwe wind deed de eucalyptusbomen riselen Ik meende in Martin's otem, bij deze laatste woorden een trilling te bespeuren. „Maar wat rest ons anders, buiten die hel, Martin?" vroeg ik zacht. Hij antwoordde niet. Hij wist even goed als ik, dat materieel succes en zelfs werk nooit een vergoeding konden bieden voor een eenzaam hart. „Laten we gaan", zei bij. „Aanvankelijk heb ik ver standelijk met je gesproken, thans raak ik in een ander spoorWees niet boos op me, Jay, en vergeet nooit dat ik je allerbeste vriend ben. Ik wil slechts jouw ge luk." Hij zuchtte even en startte dan de motor. Hij hief nog waarschuwend zijn vinger op, terwijl hij wegreed. Ik nam in mijn wagen plaats. In de zomer woont mijn moeder niet in Umtali, waar het erg warm is, maar vertoeft ze in ons buitenhuis in dc bergen van Wumba. 's Winters wonen we echter altijd in Um tali. Eindelijk, nadat ik het Leopard Rockhotel, dat te gen de berg aan gebouwd is, achter me had liggen, ont waarde ik tussen de bomen de lichten van ons huis. Zodra ik achter het stuur van mijn auto zit, drukken mijn zorgen mij minder, ik zag thans echter op tegen de liefdevolle belangstelling van mijn moeder, die me natuurlijk weer allerlei /ragen zou stellen. Vermoedde zij, dat ik iets voor Leonoor voelde? Zo ja, dan zou ze mijn gevoelens stellig afkeuren en ook zij zou vurig wensen, dat mijn verlangen zich nooit in werkelijk heid zou omzetten. Onze inheemse bediende, :n witte livrei met rode sjerp en op blote voeten we noemden hem „Sixpen ce" en hij was al vijf-tien jaar bij ons in dienst kwam aansnellen om de deur van de garage voor mij open te maken en ik was olij, dat ik uit de auto kon stappen. De voortdurende kronkelingen in de bergweg hadden me hoofdpijn bezorgd. Eigenlijk moest ik Mar tin Randall's raad opvolgen en vakantie nemen. Ver weg gaan.Waarom tenslotte n:et? Ik liep door de tuin. Ons huis straalde overal licht uit. Een waterkrachtinstallatie leverde ons het wa ter en de stroom, die wij nodig hadden. Ik duwde de voordeur open. In de grote spiegel in de hal zag ik mijn spiegelbeeld. Mijn moeder riep uit de zitkamer: „Jay! Ben jij 't?" „Ja ik ben 't", antwoordde ik De droge maanden waren oijna voorbij. In die maan den is de hemel hier altijd stralend blauw zonder één wolkje. De aarde wordt *aal en krijgt barsten en een vale kleur. De inheemse bomen weinig florissant met wonderlijk gevormde takken zien er kaal en verdord uit. Op de wegen van Rhodesië laten de auto's dichte stofwolken achter. Zoals elk jaar scheen ook thans de natuur naar regen, naar water te smachten. Mens en dier leden onder de droogte. Mijn vingernagels droog den uit en werden brokkelig, mijn haren waren kurk droog, en de vrouwen klaagden over een branderige gezichtshuid, waartegen geen vette gezichtscrème iets kon uitrichten. Nauwelijks was de zon des avonds on dergegaan, of 't werd zeer koud en 's morgens lag de rijp zo dik, dat men soms de indruk kreeg, dat het ge sneeuwd had. Maar in het middaguur hield men 't in de zon al niet meer uit en zocht de schaduwzijde op. (Wordt vervolgd) DONDERDAG 12 MAART Treslong (Hillegom): De Hoofdstad Ope rette: „Zwei Herzen im Dreivierteltakt", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1): Expositie Poppe Damave tot 22 uur. FILMS Cinema Palace: „Meisjes in gevaar", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De danseres van de duivel", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De pedaalridders", a.l„ 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Lili", a.l„ 20 uur. Minerva Theater: „Hij die sterven moet", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Thea ter: „De danseres van de duivel", 18 jr., IS en 21.15 uur. Roxy Theater: „De wraak van een terechtgestelde", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De wanhoop van in specteur Gideon", 14 jr., 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole: „Rhap- sodie" a.l„ 20 uur. Gemeenschapshuis: Expositie van werk van Nel klaassen, Jaap Bouhuys, Pieter Giltay en Wim Steyn 19—21 uur. VRIJDAG 13 MAART Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met „Mercadel", 20 uur (Geloof en Wetenschap). Concertgebouw: Het N. Ph. O. geeft schoolconcert 16.15 uur. TENTOONSTELLINGEN In 't Goede Uur: Expositie Poppe Da mave 1022 uur. Waaggebouw (Spaarne): Expositie van „De Acht" 11—16 uur. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Ex positie „Sculptures" 11—17 uur. FILMS Cinema Palace: „Pikant verlof in Parijs", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals theater: „Betaald nachtlogies", 18 jr., 14.30, 15 en 21.15 uur. Lido Theater: „Operatie Amsterdam". 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Liane II, de witte slavin", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Indiscreet", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „I want to live", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea ter: „Aanval op het goudtransport", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De wanhoop van inspecteur Gideon", 14 jr., 14.15, 19 en 21.15 uur. ZANDVOORT, Theater Monopole, „Lia ne, het meisje uit het oerwoud", 14 jr., 20 uur. Gemeenschapshuis: Expositie van werk van Nel Klaassen, Taap Bouhuys, Pieter Giltay en Wim Steyn 14—17 en 19—21 uur. DIVERSEN Vleeshal: Bezinningspauze: Ds. D. Roos: „Om met jou te zijn" 12.35—12.45 uur. Brinkmann: Handpoppentheater „Mer- lijn": „De regenvorst en zijn bruid", 20.15 uur. Minerva Theater: Echtpaar De Graaf: „Lapland, de laatste wildernis van Euro pa", 20 uur (V.U.). Advertentie Van Nelle bestellen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7