Horen en zien
Schedels en botten vertellen
de geschiedenis der mensheid
(JUMBO EN ZIJN AVONTUREN
Geheim rond Leonoor
Plastiek en tekeningen van de
beeldhouwer Hubert van Lith
Agenda voor
Haarlem
NAAIMACHINES
Interessante Darwin-
expositie in Utrecht
DINSDAG 17 MAART 1959
9
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Specialistenwerk
„MENS EN EVOLUTIE
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
Margarine en geen boter
voor militairen
Welterusten
Smokkelauto stortte van
brug, bestuurder
omgekomen
Opbrengst tournee Neder
lands Studenten Orkest
Schilderijen van Frans Hals
in Odessa teruggevonden
Nederlandse inzending
naar filmfestival te Cannes
door
Daniel Gray
Tot tweemaal toe begon de N.T.S. ver
geefs met haar journaal: telkens wanneer
de hoofdredacteur van het ANP, de heer
Lambooy zou gaan uitleggen hoe de ge
mene kiesdeler voor het Gereformeerd Po
litiek Verbond ook in een andere betekenis
„gemeen" werd, maakte storing dit onmo
gelijk. Daarom werd het journaal naar het
eind van het AVRO-programma overgehe
veld. Dit begon -met het als steeds boeien
de commentaar van mr. G. B. J. Hilter-
mann, dat werd gevolgd door een verruk
kelijke culinaire séance van mevrouw
Henriëtte Holthausen in het „Meridiaan"-
programma. Het was niet het pieterige ge
praat over snufjes, vleugjes en scheutjes,
vergezeld gaande door onsmakelijk tong-
geklak, maar de majesteit van een echte
keukenprinses, die haar metier beheerst,
niet alleen in het bereiden, maar ook in
het opdienen. Niet minder gratie, zij het
op een heel ander terrein, spreidde de
Franse schoonheidsspecialist Fernand
Aubry ten toon. Wat zijn nijvere vingers
aan dameskapsels wrochten was indruk
wekkend. Hij toonde het verschil in haar
lijn dat de afgelopen jaren te zien hebben
gegeven, hij bracht allerlei onverwachte
variaties door toevoeging van postiches
(losse lokken), waarbij de vormenrijkdom
de commentator begrijpelijkerwijs zó ob
sedeerde, dat hij een keer „chevaux" in-
plaats van „cheveux" riep. Om de toe
schouwsters met alledaags haar, die mis
schien reeds met de handen daarin zaten,
niet te ontmoedigen toonde Mary Kwant
vervolgens hoe men ook daarvan nog heel
wat kan maken.
Tenslotte was daar weer het suikergoed
en hartepijn, waarmee Perry Como de zij
nen in verrukking brengt in de NBC-pro-
gramma's. Déze keer had hij de medewer
king van Gary Cooper, van wie men wel
licht voor het eerst kon zien. hoe slungel
achtig hij in de wandeling kan zijn, en van
de zangeres van de hartstocht, Lea Horn.
Het geheel werd voor liefhebbers nog op
windender door de ragtime jazz, welke het
Jada-kwartet met Margareth Ann om
zich heen verspreidde, al konden wij de
verkrachting van de spiritual „Sing, you
sinners" niet waarderen. Al met al was
het programma stellig een succes om de
eenvoudige reden, dat. men op alle punten
specialisten aan het werk zag.
Beeldschermer
Advertentie
Kalm blijven
Drukke dag gehad? Drink
dan vóór het slapen gaan
cacao. U weet 't
van Houten cacao kalmeert
en bevordert een gezonde
slaap. Denk er vanavond
toch eens
om I
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram, 8.00
Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Gymn. 9.10 Gram
(9.35—9.40 Waterst.l. VPRO: 10.00 Schoolradio
VARA: 10.20 v. d. vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.00
Politiekapel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
voor h. platteland 12.38 Lichte muz. 13.00 Nieuws
en tentoonstellingsagenda 13.20 Lichte muz. 13.50
Medische kron. 14.00 Gram. 15.00 Voor de jeugd.
17.00 Voor de mannen. 17.50. Regeringsuitzending:
Rijksdelen Overzee Jeugduitz. Nuttige planten in
Suriname, door C. Butner. 18.00 Nieuws, en
comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Dingen van Kunst
en Schoonheid, tusen Donau en Meander, door
G Thole Beishuizen. Tweede lezing. 19.00 Voor
de kind. 19.10 Gram. VPRO: Voor de jeugd.
VARA: 20.00 Nieuws 22.05 Tussen de regels door
20.15 Lichte muz. 20.55 Désiré Bisquet, gangster
tegen wil en dank, hoorsp. 2150 De man in 't
gareel. 22.20 Joods progr.. 22.45 Tussen mens en
nevelvlak, caus. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.50—
24.00 Soc. nieuws in Esperanto.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws! 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een
woord voor de dag 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00
Voor de zieken 9.'30-Voor de vrouw. 10.15 Gram.
10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.25 David Cop-
perfield, hoorspel. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Musette-ens. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws.
13.15 Met. Pit op pad, caus. 13.20 Lichte muziek.
13.50 Johannes-Passion (2c deel). 15.20. Strijk
kwartet. 16.00 V. d. jeugd. 17.20 Meisjeskoor. 17.40
Beursber. 17.45 Clavecimbelrecital. 18.00 Leger des
Heils-kwartier. 18.15 Spectrum van het Chr. or
ganisatie- en verenigingsleven, caus. 18.30 Lichte
muz. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerber.
14.10 A Cappellakoor. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op
de man' af. caus. 20.00 Kamerork. en solist. 20.30
Passiestonde. 21.10 Gram. 21.20 Muzikale caus.
21.50 Gram. 22.00 Muzikale discussie. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Zaalsportuitsl.
23.20—24.00 Platennieuws.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.11. 14.00 en 15.00 Gram. 16.00 Koersen.
16.02 Gram. 16.30 Omr.ork. 17.00 Nieuws. 17.10
Blaasensemble. 17.50 Boekbespr. 18.00 Gram. 18.10
Caus. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.40
Gram. 20.00 Hoorspel. 21.30 Omr.ork. 22.00 Nws.
22.15 Pedagogische caus. 22.25 Kamermuz. 22.55
Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
WOENSDAG 18 MAART
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30 Vèor
de jeugd. 20.00 Weekoverzicht, NCRV: 20.30 Jean
Eyre, TV-spel. 22.50 Dagsluiting.
(Van een onzer redacteuren)
Wie het niet gelooft, moet deze maand
maar eens in het Centraal Museum in
Utrecht gaan kijken, waar de Rijksuni
versiteit ter gelegenheid van de Darwin-
herdenking een tentoonstelling heeft inge
richt, die een óók voor leken hoogst inte
ressant overzicht biedt van de ontwikke
lingsgang van het leven op aarde.
De aanleiding hiertoe vormt het feit, dat
het deze maand honderd jaar geleden is,
dat de Engelse natuurvorser Charles Dar
win zijn geruchtmakende afstammings
leer openbaarde. Die leer behelst, dat al
le soorten planten en dieren afstammen
van slechts weinige oorspronkelijke soor
ten, misschien zelfs uit één enkele „oer-
soort". En voorts, dat de slecht-toegerus-
te soorten in de strijd om het bestaan
De evolutie van het paard wordt in
beeld gebracht door deze tekeningen.
Van links naar rechts: een voorbeen
van het moderne paard (Equus), het
drietenige paard uit het Miocene tijd
perk, diens voorganger uit het Oligo-
ceen en, geheel rechts, het viertenige
dwergpaard Eohippus, dat 'vele mil
joenen jaren geleden leefde en waaruit
volgens Darwin alle latere paarden-
soorten zijn voortgekomen.
„vanzelf" tot uitsterven gedoemd zijn,
terwijl de beter toegeruste zichzelf door
de „natuurlijke teeltkeus" als het ware
veredelen. Dit alles ,-;.wa$. natuurlijk in
hoge mate strijdig met de bijbel, die3leert
dat de- soorten -onveranderlijk zijn. Zijn
felste bestrijders vond Darwin dan ook
onder de geestelijken. Maar ook de poli
tici, de wetenschapsmensen en zelfs de
man in de straat namen deel aan de hef
tige discussie, die Darwins boek, „Het
ontstaan der soorten", overal ter wereld
ontketende. Zo fel en langdurig was de
strijd tussen de voor- en tegenstanders,
dat de echo van die strijd ook nu, na hon
derd jaar, nog hier en daar narommelt.
Maar in wezen heeft het Darwinisme toch
op alle fronten gezegevierd, sterker nog:
zelfs de latere ontdekkingen op het ge
bied van de erfelijkheidsverschijnselen en
de mutatieleer van de Nederlander De
Vries (dat is: de leer der sprongsgewij
ze optredende veranderingen van erfelij
ke factoren en eigenschappen) bleken
wonderwel in te passen in het systeem van
de geniale Engelsman!
De tentoonstelling in Utrecht, „Mens en
evolutie", illustreert op spectaculaire wij
ze, Wat Darwin bedoelde. Men wandelt er
langs vitrines, waarin de geschiedenis van
het mensdom ligt opgetast, in de vorm van
botten, fossielen en reconstructies. Sche
dels van verre voorvaderen zoals de Nean
derthaler met zijn terugwijkende voor
hoofd en zijn uitpuilende wenkbrauwbo
gen, de Pekingmens, de „Cro Magnon"
die als eerste „homo sapiens" al op een
ietwat vriendelijker uiterlijk kon bogen,
en de nog veel oudere Australopithecus,
die vijfhonderdduizend jaar geleden door
donker Afrika zwierf. Alleen het alleroud
ste hoofdje, dat van de onlangs als een
glorieuze vervalsing ontmaskerde Ean-
thropus Dawsoniï, ontbreekt op het ap
pèl, evenals de „missing link" de
ontbrekende schakel tussen aap en mens
waarnaar de wetenschap nu al honderd
jaar tevergeefs speurt, maar die genera
ties van tekenaars geïnspireerd heeft tot
de dolste spotprenten.
In een andere kast ziet men de geeste
lijke evolutie van de mens weerspiegeld
in de ontwikkeling van zijn werktuigen en
wapenen. Hier prijken ruwstenen handbij
len van een half miljoen jaren geleden
naast de fraai-bewerkte krissen en klin
gen van de huidige Indonesiërs en Poly
nesiërs. Het eindpunt van dit ontwikke
lingsproces, de atoombom, is echter wij
selijk achterwege gelaten.
Zo rondneuzend tussen de fossielen en
doodskoppen komt men tenslotte bij het
„paradepaardje" van de tentoonstelling,
die de evolutie van het paard uitbeeldt.
Ge ziet er een reconstructie van het reeds
genoemde miniatuurpaardje Eohippus,
dat zo'n vijftig miljoen jaar geleden over
de barre vlakten van Amerika en Europa
huppelde en dat slechts 25 tot 45 centi
meter hoog placht te worden. Natuurlijk
vormde dit diertje geen partuur voor de
vervaarlijke roofdieren van zijn tijd en al
„spoedig" (dat wil zeggen: na enkele mil
joenen jaren!) bleven alleen de grootste
en sterkste „Eohippi" over. Uit dezen ont
wikkelden zich volgens Darwin, Men
del en De Vries! steeds forsere en be-
ter-toegeruste paardenrassen tot de na
tuur tenslotte zelfs ging overdrijven door
reuzenpaarden voort te brengen, die twee
tot viermaal de omvang en het gewicht
hadden van onze huidige werkpaarden!
Ook deze giganten zijn echter in de loop
der tijden weer van het toneel verdwenen:
wellicht omdat zij door hun logge lijven
een gemakkelijke prooi werden van hun
belagers of domweg in de moerassen om
kwamen. Zo elimineert datgene, wat niet-
doelmatig is, op den duur zichzelf en
dat was wat Darwin betogen wilde. De aan
hem gewijde tentoonstelling duurt tot 4
april.
In antwoord op vragen van het Tweede
Kamerlid de heer Borst (Comm.) heeft
minister Staf geantwoord, dat hij geen
aanleiding ziet aan de militairen boter in-
plaats van margarine te verstrekken. Er
doen zich thans enige omstandigheden
voor, zegt de bewindsman, die het ver
moeden wettigen, dat de afzet van boter
gedurende 1959 op minder moeilijkheden
zal stuiten dan in 1958. De voorraad koel-
huisboter bij het Voedselvoorziening In-
en Verkoopbureau was pér 1 januari 1959
4000 ton, terwijl op de overeenkomstige da
tum van hét vorig jaar nóg een hoeveel
heid van 10650 ton was opgeslagen. De
voorraad koelhuisboter is thans, met uit
zondering van geringe hoeveelheden bij
de handel, geheel, geruimd.
De binnenlandse boterconsumptie is be
langrijk gestegen in vergelijking met de
consumptie in de voorafgaande jaren.
Weliswaar zal deze zomer weer boter in
koelhuizen opgeslagen worden, maar dit
moet beschouwd worden als een normale
opslag voor die periode in de winter, waar
in de produktie van boter niet toereikend
is.
De minister erkent, dat in 1958 aan Bel
gische militairen boter tegen margarine-
prijs is verstrekt. Dit was echter een zeer
tijdelijke maatregel, waaraan inmiddels
een einde is gekomen.
Advertentie
Kunt u niet slapen door rheumatiek. spit,
ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan
Togal. Togal verdrijft snel en afdoende die
pijnen en u slaapt weer rustig de gehele
nacht door. Togal baat waar andere mid
delen falen. Togal zuivert de nieren en is
onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth.
en drog. 0.95. 2.40 en 8.88.
Even tén zuiden van Eede in Zeeuwsch-
Vlaanderen, juist over de grens op Bel
gisch gebied, is een personenauto in vol
le vaart door de leuning van de brug over
het Leopoldkanaal gereden en zes meter
lager in het kanaal gestort. De enige in
zittende, een inwoner van Maldegem in
België, kwam daarbij om het leven.
De auto, voorzien van Belgische nummer
borden, was met grote vaart van het dorp
Eede de rijksweg naar België opgereden.
Ofschoon de hoofdslagboom van de Ne
derlandse douane geopend was, reed hij
door de er naast gelegen kleinere afslui
ting, die gesloten was. Kort voor het Bel
gische douanekantoor te Stroobrugge reed
de wagen van een brug af. Een balk van
de leuning drong in de wagen zodat wordt
aangenomen, dat de bestuurder reeds dood
was, voordat de wagen in het water viel.
Het slachtoffer, dat een vrouw en twee
kinderen achterlaat, was twee weken ge
leden uit de gevangenis ontslagen, waar
in hij zes maanden had doorgebracht.
Daar schrok Jako van.
„Als Tumbo dan maar niets overkomen is!", zei h\) ongerust. „Ik zal direct gaan
kijken!"
Hij zei, dat Tumbo's moeder maar naar huls moest gaan. Zelf haastte hij zich naar
het strand. Dat was zo eenvoudig niet, want hij kon zien maar met moeite tegen de
harde stormwind voortbewegen.
„Als er toch maar niets gebeurd is met Tumbo!", mompelde hij.
Met moeite bereikte hij eindelijk het haventje. En toen keek hij heel verschrikt naar
de plaats, waar Tumbo's bootje lag.... 5051
Magdalena Sothmann exposeert tot 28
maart werk van de beeldhouwer Hubert
van Lith, de schepper van het door mij
reeds eerder besproken Philips-monu
ment. Ook naar aanleiding van ander
werk op verenigingstentoonstellingen ge-
exposeerd, mocht ik al getuigen van mijn
bewondering voor deze toch enigszins
apart staande artiest. Op deze expositie is
vooral vrij veel werk van Van Lith te zien
en blijkt dat hij zich in de loop der jaren
meer vrijheid van uitdrukken verworven
heeft, wat ook te verwachten was in zijn
gezonde en door modes nooit beïnvloede
ontwikkeling. Veelzijdig is Van Lith altijd
geweest en dat blijkt bij deze tentoonstel
ling weer. Dat hij altijd veel getekend
heeft krijgt het publiek nu ook weer na lan
ge ti.id te zien. Sinds korte tijd is hij ook
gegrepen door de waterverf. Het middel
werd hem daarbij zeker niet tot doel. Aan
problemen van puur schilderkunstige
aard kwam hij dan ook nog niet toe. Dat
behoeft in zijn geval niet, want hij heeft al
genoeg te vertellen van zijn modellen. Ge
zegd zij dat hij voldoende kleurgevoelig is.
Gelijk bij Rodins waterverftekeningen
dient in enkele gevallen hem de kleur de
vorm van een al dan niet bewegend figuur
nog even te onderstrepen. De waterverf
als materiaal ligt hem verder goed. Ge
voel voor materiaal heeft hij trouwens al
tijd getoond.
Men bekijke zijn in verschillende tech
nieken uitgevoerde plastieken maar eens
op materiaalbehandeling. Slechts het por
tret van de schilder Fiedler, dat we in gips
ontmoeten, moet in een ander materiaal
gedacht worden. Voor een betere beoorde
ling is dat noodzakelijk. De uiterlijke gelij
kenis is goed. Maar ik dacht iets meer te
mogen verlangen van een portret van een
persoonlijkheid als deze. Gezegd moet
wórden dat. Van Lith door respect te be
schroomd kan zijn voor een te persoonlijke
interpretatie. 'Het portret van de actrice
mevrouw Royaards werd zeker een mooi
brok plastiek. Door een mooier materiaal
zien we het duidelijker dan Fiedlers por
tret. En daardoor weet ik zeker iets te mis
sen in deze beeltenis. Men zou er me
vrouw Royaards in een bepaalde rol in
kunnen zien, een rol waarin haar aristo
cratie niet aan bod kwam. Was het verle
genheid dat hij niet verder op dit portret
durfde door te werken, of was Van Lith
bang zijn spontaneïteit te verliezen? Hij
heeft bewezen diep op de dingen te kunnen
ingaan en daarbij levend te blijven. Zeer
bevredigend kwam me een portretbuste
voor van een ook mij welbekende. Het wit
te gips verdoezelde in dit geval niets.
Van Lith kan dromen, hij is vaak realist
en soms is hij expressionist te noemen.
Dat wordt niet alleen door zijn stemmin
gen bepaald, maar ook door zijn onderwer
pen. Hij is zeer gevoelig voor ontmoetin
gen. Een dier ontmoetingen was die met
de schilder Willems, van wie hij een gees
tig portret toont. Willems blijkt hem in
enkele tekeningen beïnvloed te hebben.
Maar men kan niet meèr zeggen dan dat
de schilder hem in een bepaalde richting
op gang heeft gebracht, hetgeen enige goe
de portretschetsen tot gevolg had.
Als ik dan enige voorkeur koester voor
Van Liths kleine plastieken dan komt dit
omdat ik er zo'n bevredigend hgzifrj!
zien. Dit is eensoor t', dat ik bedoelt
imijn schrijven over beeldende kunst., in
huis in „Bij"ons ttiüis", het laatst versche
nen bijzondere bijvoegsel van onze krant.
Van Liths kleine plastieken zijn meer dan
siervoorwerpen. Zij zijn kleine brokjes le
ven.
Bob Buys
Het bestuur van de stichting „Het Neder
lands studenten orkest" heeft zaterdag op
een kleine bijeenkomst in het studenten-sa
natorium in Laren, de baten van de tour
nee van januari 1959 overgedragen aan de
stichting „Het Nederlands studenten sana
torium" en aan het „universitair asyl
fonds".
De voorzitter van het n.s.o. de heer A.
Plata, overhandigde aan prof. Heringa
(voorzitter van het N.S.S.) en aan prof. van
der Ven (voorzitter van het U.A.F.) ieder
een cheque van 7000.
Het sanatorium zal de gelden onder ande
ren bestemmen voor de uitbreiding van
de studiehulp aan blinde studenten. Het
asylfonds wil het geld nog gebruiken om
enkefe studenten, die zich op het ogenblik
nog in een Grieks vluchtelingenkamp be
vinden, naar Nederland te laten komen.
„De apostel Lucas" en „De apostel Jo
hannes", twee schilderstukken van
Frans Hals, waarvan men totnogtoe meen
de dat ze verloren waren gegaan, zijn de
zer dagen in de opslagplaats van het
staatsmuseum voor westerse en oosterse
kunst te Odessa aan de Zwarte Zee terug
gevonden, zo meldt het Russische persbu
reau Tass.
Het. ministerie van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen zal voor het filmfesti
val, dat in het begin van de maand mei in
Cannes wordt gehouden, twee films inzen
den. Dit zullen zijn de films „Fanfare" van
Bert Haanstra en „Tussenspel bij kaars
licht" van Charles Huguenot van der Lin
den.
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444
8. Moest ik thans over mijn gevoelens spreken of zwij
gen? Was zwijgen niet beter, om het meisje niet
in de war te brengen. Ik brandde van verlangen haar
verhaal te horen, om de grenzen te weten van mijn
eigen mogelijkheden ten opzichte van haar. Toen we
de laatste bouwvallige huisjes van de negerwijk achter
ons hadden liggen bevonden wij ons eindelijk hele
maal buiten in de wilde natuur.
„Ken je deze weg?" vroeg ik.
„Nee", antwoordde Leonoor en ze voegde ér aan
toe: „Ik ben in Umtali nauwelijks buiten het zieken
huis geweest".
„Op een keer zullen we ook eens in het Leopard
Rock-Hotel gaan eten", zei ik „Dat ligt vlak bij ons
buitenhuis. Je moet de bergen van Wumbas leren ken
nen. Er is geen mooiere streek in Rhodesië".
„Wel imposanterede Victoria-watervallen
Ook ik kende de watervallen van de Sambesi aan de
andere kant van het land en ik moest toegeven dat niets
met de grootsheid daarvan kon wedijveren.
„Inderdaad imposant", zei ik, „bijna huiveringwek
kend, niet lieflijk en bekoorlijk".
„In mijn herinnering zijn ze dat wel, Jay! Voor mij
betekenen ze en zullen ze altijd een hoogtepunt bete
kenen!"
Ik keek snel even opzij. Haar gezicht was zelfver
zekerd en trots.
„Dus ,bij de Victoria-watervallen was 't, dat je die
grote onbekende hebt ontmoet?" merkte ik zo luchtig
mogelijk op. „Die onbekende die alles voor je heeft
veranderd?"
„Hoe weet je dat?"
Ik begon te lachen en antwoordde niet. Gedurende
enige tijd reden we zwijgend voort. De weg was goed
geasfalteerd en kaarsrecht. Hij liep dwars door het
oerwoud. De inheemse bomen hadden in deze droge
tijd veel van hun bladeren verloren. De hemel was
stralend blauw en voor en achter ons lagen de ronde,
massieve bergen, met hier en daar wonderlijk ge
vormde rotspartijen. Ik reed zeer snel, wat ik graag
doe, en er was weinig verkeer op de weg. We kwamen
geen enkele blanke tegen-, wel zagen we verscheidene
inheemsen, die ons met een woord of gebaar gróetten.
Soms moest ik scherp remmen, wanneer opeens een
kudde koeien armelijke dieren, die er gemergeld
uitzagen de straatweg overstak.
Na een poosje vroeg ik: „Hoe voel je je?"
„Prima!"
„Niet te warm? Hindert de zon je niet?"
„Ik houd van de zon. Hele generaties van' mijn fa
milie hebben al in Zuid-Afrika gewoond, vergeet dat
niet".
„Heb je geen honger? Je voorvaderen hadden de
gewoonte en je landgenoten doen dat nog altijd
om bij elke tocht die ze ondernamen, behoorlijk wat
mondvoorraad mee te nemen. Ik heb niets bij me,
moet ik bekennen. Noch chocolade, noch vruchten,
noch iets anders".
Ze lachte. Haar lach klonk altijd wat schor en niet
helemaal vrolijk. Het liefst had ik op dat ogenblik de
auto tot stilstand gebracht, het meisje in mijn armen
genomen en met mijn kussen haar lach tot zwijgen ge
bracht. Om aan dit verlangen weerstand te bieden,
concentreerde ik al mijn aandacht op de weg, die hier
en daar door een brug over een volkomen uitgedroogd
riviertje werd onderbroken.
„Het wordt tijd om een kopje thee te drinken", zei
ik, toen we in de buurt van Hot Springs kwamen.
Nog sterker dan in Engeland wordt ons leven hier
in Afrika door die eeuwige kopjes thee beheerst Om
ons sléchts tot de morgenuren te bepalen; wij houden
vast aan de gewoonte om bij zonsopkomst, aan het
ontbijt en om elf uur thee te drinken.
Hot Springs bestaat slechts uit een hotel aan de kant
van "de weg. Bovendien zijn daar de enige warme
bronnen van Zuid-Rhodesië, waar men zwavelhoudend
water kan drinken. Toen ik de auto voor het hotel stil
liet houden, keek ik het meisje naast mij aan en zei:
„Je was van plan mij over je reis te vertellen, Leonoor!
Zullen we er zo dadelijk terwijl we een kop thee drin
ken, over praten, of wacht je ér liever mee tot de
lunch?"
„Zoals jij wilt".
Het was alsof ze thans terugschrok voor een uitvoe
rig verhaal. Maar haar behoefte om iemand deelge
noot te maken van de intense vreugde, welke in haar
was, won 't toch. Ik besefte, hoe diep 't bij haar zat en
ik voelde me terneergeslagen. Ze stapte uit en keek me
met een aarzelend lachje aan.
„Als het jou hetzelfde is, zou ik nu meteen met mijn
verhaal willen beginnen".
Zonder te antwoorden nam ik haar arm en begeleid
de haar naar het hotel.
Ik had moeite me in te denken, dat het zuster Malherbe
was die ik begeleidde; voor mij bestond thans slechts
het meisje, waarvan ik hield, en ik kon haar moeilijk
vereenzelvigen met de verpleegster Malherbe
Maar was ik zelf wel de degelijke dokter Jordan, wiens
levenswandel sinds vele jaren door alle blanken in Um
tali gecontroleerd werdWelnu, die dokter Jordan
had een dag verlof genomen! Maar hoewel ik moest
erkennen, dat Leonoor me bevrijd had uit de starheid
van mijn gewone bestaan, besefte ik ook, dat mijn lief
de voor dit meisje de eerste en enige grote liefde
in mijn leven mij tot dusver weinig vreugd had ge
schonken.
„Kom mee", zei ik zo opgewekt mogelijk en duw
de de deur van het hotel open. Na het felle zonlicht bui
ten deden de koelte en het getemperde licht in het hotel
weldadig aan. We betraden de hal en ik bestelde thee.
Ik hield haar een pakje sigaretten voor, ze nam er een
uit en ik voorzag haar van vuur. Gedurende enkele
ogenblikken zaten we daar zwijgend en vermeden el-
kaars blik. Ik wilde niet aandringen, dat ze met haar
verhaal zou beginnen, 't Was de eerste keer dat wij bui
ten het ziekenhuis samen alleen waren. Dit samenzijn
was tegeleijkertijd prettig en wrang, doordat zich een
onbekende rivaal tussen mij en Leonoor had gedron
gen.
Een negerjongen, in witte livrei met een blauwe
sjerp met goud-franje, bracht ons de thee. Leonoor
schonk in en reikte mij een kopje aan. Twee oudere
mensen zaten in een andere hoek van de hal in geïllus
treerde tijdschriften te kijken. Aan een tafeltje verder
op zaten drie jonge meisjes geanimeerd met elkaar te
praten. Leonoor richtte zich thans tot mij: De blik in
haar ogen was volkomen open en eerlijk en er was dui
delijk in te lezen, hoe hulpeloos zij zich eigenlijk voelde
tegenover de grote dingen in het leven.
Ze zette haar lege kopje op de tafel en begon op zach
te toon: „De reis was aanvankelijk helemaal niet pret
tig, Jay.
(Wordt vervolgd)
DINSDAG 17 MAART
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck"
met „De Vrek", 20 uur.
Concertgebouw: Concert N.Ph.O. o.l.v.
Victor Clowez. Soliste Marie-Thérèse
raeau„ piano*- 20.15 uur. Inleiding door
Paul Chr. van Westering, 19.30 uur.
Minerva Theater: Première film Jan P.
Strijbos: „Onze natuurmonumenten in
Nederland", 20.15 uur.
Renaissancezaal: Concert Amerikaanse
studehten voor Poliofonds, 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie Poppe Da-
mave, tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Pikant verlof in Pa
rijs", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Het verleden slaat toe", 14 jaar,
20 uur; Lido Theater: „Operatie Amster
dam", 14 j., 19 en 21.15 u. Luxor Theater:
„Liane II, de witte slavin", 14 j„ 20 uur.
Rembrand Theater: „I want to live", 18 j.,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Lafayette
escadrille", 14 j., 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „De wanhoop van inspecteur
Gideon", 14 j., 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT:
Theater Monopole: „Het rijstmeisje",
18 jaar, 20 uur.
Gemeenschapshuis: Expositie van werk
var. o.a. Nel Klaassen en Jaap Bouhuys,
1921 uur.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klasriek grammofoon-
platenconcert (Schubert), 2122 uur.
Brinkmann: J. SmitKerbert over „De
reis van de ziel", 20 uur (Soefibeweging).
Cultura: J. L. Griep over „Levenskunst",
20 uur (Ned. Ver. v. Sexuele Hervorming).
Aula Lourens Costerlyceum: Klassiek
grammofoonplatenconcert Discoclub, 19.15
uur.
Lorentz Lyceum: L. J. L. Dey over „Ver
spreiding van radioactieve stoffen in de
atmosfeer", 19.45 uur (Weer- en sterrekun-
dige Kring).
WOENSDAG 18 MAART
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck"
met „De Vrek", 20 uur.
Concertgebouw: Uitvoering van Mat-
theus Passie door de Chr. Oratoriumver
eniging met N.Ph.O. en knapenkoor „De
Zingende Klokken", 19.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie Poppe Da-
mave, 1022 uur.
Bloemenheuvel Bloemendaal: Expositie
niet-beroeps beeldende kunstenaars, 10—
17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Pikant verlof in Pa
rijs", 14 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans
Halstheater: „Het verleden slaat toe", 14 j.,
14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater:
„Operatie Amsterdam", 14 j., 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Luxor Theater: „Liane II, de
witte slavin", 14 j„ 14 en 20 uur. Minerva
Theater: „De 12 gezworenen", 14 j„ 20.15
uur. Rembrandt Theater: „I want to live",
18 j.. 14, 16.15, 19 en 21.15 u.. Roxy Theater:
„Lafayette escadrille", 14 j., 14.30, 19 en
21.15 uur. Studio Theater: „De wanhoop
van inspecteur Gideon", 14 j., 14.15, 19 en
21.15 uur.
ZANDVOORT:
Theater Monopole: „Het rijstmeisje",
18 jaar, 20 uur.
Gemeenschapshuis: Expositie van werk
van o.a. Nel Klaassen en Jaap Bouhuys,
1921 uur.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon
platenconcert (Schubert), 21—22 uur.
Vleeshal: Bezinningspauze Pater S.
Duynstee over „Edelman-bedelman", 12.35
—12.45 uur.
Brinkmann: K. Schuitema over „Spre
ker in het openbaar", 20 uur (Volksuni
versiteit).
Frans Halsmuseum: Experimentele en
tekenfilms, 20 uur (V.U.).