Horen en zien
TUMBO EN ZIJN AVONTUREN
Geheim rond Leonoor
Bij de toekenning van de prijs der
muziekcritiek aan Wouter Paap
en
Agenda voor
Haarlem
Acteur
Den
Louis Gimberg in
Haag overleden
4
NABESCHOUWINGEN
Manders als vanouds
Kunstmaandorkest
heeft alles mee
De radio geeft dinsdag
T elevisie programma
Moskou bouwt hoogste
t.vAoren ter wereld
Bob de Lan£e gaat naar
Haagse Comedie
Beverwijkers wonnen
e.h.b.o.-wedstrijd
DE HOUTWERK N.V.
Werken van Maaike Braat
in Parijs bekroond
Vrouw door hamerslagen
om het leven gebracht
door
Daniel Gray
MAANDAG 13 APRIL 1959
In het Singermuseum te Laren, waar
Theo Eerdmans als quizmaster optrad,
heerste zaterdagavond een kalme stem
ming. Pas tegen het slot van de uitzending
kwam er enige actie in de vragenrubriek
„Je neemt er wat van mee". Rustig be
reikte een bewoner uit het Belgische Has
selt, die veel weet van de geschiedenis
van de laatste wereldoorlog, de volgende
ronde. Twee nieuwelingen konden de vra
gen niet beantwoorden. De stemming
steeg bij de komst van de heer Licht uit
Eindhoven, een eenvoudige arbeider, die
de studie van Rembrandt tot hobby heeft
gekozen. Tot voor kort beschikte hij over
weinig litteratuur en had hij weinig echte
schilderijen gezien, maar na zijn eerste
verschijning op het scherm stroomden
boeken en reprodukties zijn huis binnen.
In het museum te Laren stond zelfs een
karretje met nieuwe reprodukties op hem
te wachten. De Eindhovenaar was ervan
onder de indruk, maar hij was niet uit
zijn evenwicht geslagen. De kijker zal ver
heugd zijn geweest, dat de vragen goed
beantwoord werden en dat de heer Licht
in mei mag trachten duizend gulden te
winnen.
Tom Manders voelde zich in „Saint Ger
main de Prés" weer ouderwets thuis, ge
tuige de goed geslaagde en uitstekend
voorbereide uitzending, waarbij hij ter
zijde werd gestaan door de artiesten van
vroegere VARA-programma's. Misschien
was het geheel niet zo grappig als een
maand geleden, maar het valt dan ook niet
mee een zo omvangrijk programma in al
le onderdelen op peil te houden. Een deel
der kijkers zal blij geweest zijn, dat zijn
auto nog niet in een museum opgeborgen
is, want het voertuig bewijst nog amusan
te diensten. Er wordt veel geschreeuwd in
dit programma, maar blijkbaar nog niet
hard genoeg om betere teksten..
Zondagavond zagen wij op het scherm
het Amsterdams Kunstmaandorkest in ac
tie, dat onder leiding van Anton Kersjes
een populair-klassiek programma verzorg
de. Dit was voor zo'n demonstratie beter
geschikt dan dat, waarmee een paar weken
geleden de Vlaamse televisie aankwam.
Het bleek bij een compositie van De Falla,
dat het een hopeloos geval is gecompli
ceerde orkestraties in beeld te willen bren
gen. Een Divertimento van Mozart voor
strijkorkest liet zich met enkele close-ups
wel verduidelijken, alleen stoorde op be
paalde momenten het verglijdende beeld,
dat de indruk gaf alsof het orkest in een
draaiende mallemolen zat. Wisselende beel_
den, waar het pas geeft, bestmaar dan
statisch gefixeerd. Een voortreffelijke op
lossing gaf dit K.R.O.-programma te zien
van de vertolking van de Havanaise van
Saint-Saëns met de violist Theo Olof als
solist. Uiteraard werden hoofdzakelijk
diens figuur en speeltechniek belicht.
Slechts in de tussenfilm en in de coda
werd ook het orkest „aangeschoten". Met
„Pertetuum Mobile" en de wals „Rosen aus
dem Süden" van Johann Strauss werd een
verantwoord spel gespeeld met de orkestra
tie, die daar trouwens alle geschiktheid
voor heeft. De aard der muziek kan trou
wens wel wat show verdragen.
Aan het vlotte concert gingen een circus
achtig variété uit Treslong in Hillegom en
een documentaire over irrigatiewerken
vooraf, een knap werkstuk, maar hier niet
erg gelukkig geplaatst. „Sport in beeld" is
een nog naar een eigen vorm zoekende ru
briek, die voorlopig voor radioluisteraars
teveel herhalingen bevat.
Beeldschermer
Advertentie
W''A-,/-,-.-,.*.., Wi. 'M
HILVERSUM I. 402 M. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal.
8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kinde
ren. 10.15 Lichtbaken caus. 10.30 Gram. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele
luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Gram. 13.30 Amusementsmuziek. 14.00 Metropole
ork. en solist. 14.35 Voor de vrouwen van het
land. 14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken.
i6.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee:
Een tentoonstelling in Hollandia door Claude
Belloni. 18.00 Lichte muziek. 18.30 K.V.P.. pol.
caus. 18.30 R.V.U.: De geheime dienst van Mithra.
c-oor dr M. J. Vermaseren (derde lezing). 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Sportpraatje.
IS.35 Gram. 20.30 Dem Unbekannten GÓtt ora
torium. (In de pauze: pl.m. 21.30—22.00 Aan de
poorten van een nieuwe tijd, caus.). 22.30 Gram.
22.45 Avondgebed en lit.kal. 23.00 Nieuws. 23.15—
24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M.
7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00— 24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. vor de vrouw. 9.10 De groenteman.
9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Gram. 11.15 Voor de zie
ken. 12.0 Orgel en zang. 12.20 Regeringsuitz.:
Landb.rubriek: 1. Act. op het gebied van de
onkruidbestrijding. 2. De runderhorzelbestrij-
öing. 12.30 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. of gram 13.20 Promenade-ork. en soliste.
13.55 Beursber. 14.00 Instr. trio. 14.35 Gram. 14.40
Schoolradio. 15.00 Voor de huisvrouw. 15.30 Pia
norecital. 16.00 Voordr. 16.20 Gram. 16.30 Voor de
jeugd. 17.30 Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Pia
nospel. 18.30 Schotse dansmuziek. 18.55 Paris
vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Alles
op één kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Cabaretprogr.
20.55 Gram. 21.45 Actualiteiten. 22.00 Toneelbe
schouwing. 22.15 Viool en piano. 23.00 Nieuws.
23.15 Beursber. v. New York. 23.16 New York
calling, 23.21 Gram. 23.34—24.00 Orgel en zang.
NTS. 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Docu
mentaire film. 20.50-22.20 Speelfilm.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel
(verv.). (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11
Kamermuz. 13.45 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45
Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Kamermuziek, (verv.).
16.25 Gram. 16.30 Idem. 17.00 Nieuws. 17.10 Piano
recital. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30
Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Reisbeleve
nissen. 19.40 Gram. 19.50 Syndikale kroniek. 21.00
Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Polyfone muz. 22.55—
28.00 Nieuws.
Zaterdagmiddag werd in de aula van
Museum Boymans-Van Beuningen te Rot
terdam aan de bekende muziekcriticus en
componist Wouter Paap de „Pierre Bayle
prijs" uitgereikt. Deze onderscheiding gaat
uit van de Rotterdamse Kunststichting en
wordt jaarlijks toegekend aan een door
een jury aangewezen persoonlijkheid, die
op het gebied van de kunst stelselmatig
en op litterair niveau verscheidene jaren
een bemiddelende critische taak opbou
wend en gezag afdwingend heeft verricht.
De naam die deze critiekprijs draagt is die
van een Frans verlichtingsfilosoof, die zich
te Rotterdam vestigde, er sinds 1684 een
populair wetenschappelijk maandblad uit
gaf en er in 1706 overleed, de reputatie na
latend van een bevoegd en onpartijdig
kunstbeoordelaar. Nadat vorige jaren de
de prijs voor bouwkunst en film was be
stemd geweest, ging het dus nu om de mu
zikale journalistiek. De jury, bestaande uit
de heren Willem Andriessen, dr. J. Da-
niskas, prof. dr. E. Reeser en W. A. Wage-
ner, was unaniem van oordeel dat de
„Pierre Bayle prijs" voor muziekcritiek
(een bedrag van twaalfhonderdvijftig gul
den en een gedenkpenning) aan Wouter
Paap diende te worden toegekend. De
grote belangstelling uit allerhande krin
gen van het Nederlandse muziekleven, be
toond bij de plechtige uitreiking, kon ge
zien worden als instemming met dit besluit.
Het Rotterdams Harpkwartet bracht op
gedistingeerde wijze „Capriccio" van Ba-
dings en „Sonata a cinque" van Malipiero
ten gehore. De toekenning werd door mr.
Herman Vlug, voorzitter van de Rotter
damse Kunststichting gemotiveerd en toe
gelicht. Verder werd men vergast op een
toespraak van de gehuldigde: een causerie
die uiteraard met een dankbetuiging be
gon doch op spontane wijze uitdijde tot een
verklaring van zijn levenstaak, gezien als
roeping. Niet zonder ironie tekende Wou
ter Paap een algemeen beeld van het vak
muziekcriticus.
Beginnende met het bedenkelijke type
van de muzikale amateur, die er op uit
gezonden wordt zijn oordeel te geven over
prestaties, die theoretisch en geestelijk
boven zijn niveau liggen en dit meestal
klaarspeelt met een minimum aan be
scheidenheid en een maximum aan bru
taliteit, dat zelfs letterdieverij niet ont
ziet. Dan is er wat men nog al eens noemt
..de mislukte musicus". Aangezien er geen
soort „middenstandsdiploma" voor het vak
Radio-Moskou heeft zondag verteld dat
Rusland dit jaar begint met de bouw van
een kegelvormige televisietoren die hoger
zal worden dan enig ander bouwsel ter
wereld en die een tv-beeld zal sturen naar
districten 120 kilometer buiten Moskou. De
toren zal gebouwd worden in het Dzerz-
jinskipark in Ostankino en hij krijgt een
hoogte van vijfhonderd meter. Het station
is bestemd voor drie tv-programma's.
waarbij een in kleuren, als mede voor drie
UKG-programma's. Drie liften zullen be
zoekers in tachtig seconden naar een
hoogte van vierhonderd meter brengen.
bestaat, zal men de muziekcritici toch
moeten recruteren uit de muzikaal gevorm-
den en dan is er altijd nog de kans dat
zelfs uit een „mislukte muzikant" een
voortreffelijk criticus groeit én kan het
bovendien blijken dat hij ook als musicus
geen mislukkeling is. Bij wat hij weet en
wat hij kan, dus ook bij de gave om zijn
gedachten duidelijk uit te drukken en de
gevoelswaarde van zijn woorden zuiver af
te wegen, komt dan als overwegende fac
tor: wat hij betekent als mens.
Terugblikkend op zijn loopbaan, ver
telde Wouter Paap hoe hij als tienjarige
knaap portretten van componisten ver
zamelde, zoals men tegenwoordig suiker
zakjes collectioneert, hoe zijn belangstel
ling voor de muziekgeschiedenis groeide
toen hij het geïllustreerde werk van Nau-
mann leerde kennen, vervolgens wat hij
te danken had aan de critieken en ver
handelingen van Herman Rutten, hoe hij
kennis maakte met het concertpodium
door muziekbladen om te slaan en achting
en vrees leerde voor de critici en hoe hij
op het onderwijzersexamen een extra
compliment kreeg van Van Milligen voor
zijn muziekaal opstel. Het onderwijzers
vak werd weldra verwisseld voor de jour
nalistiek, gepaard met voortgezette studie
van de muziek. En zo kwam Paap tot zijn
eerste proeven, zij het dan anoniem, van
de critiek, waarbij de vingerwijzingen van
Piet Tiggers van bijzondere waarde bleken.
De omgang met kunstenaars en dichters
verbreedde verder zijn inzichten. Onder
meer kreeg hij van de dichter Nijhoff de
raad zo te schrijven, dat het voor iedereen
verstaanbaar zou zijn. Na de bevrijding
begon Wouter Paap zich bijzonder te
ontplooien met de stichting van een
maandblad: „Mens en Melodie" kreeg zijn
titel naar aanleiding van het grote succes,
verworven met een aldus genoemde popu
laire inleiding tot muziekgenieten. Paap
vond door zijn redactionele werk aller
hande contacten met het Nedei'landse mu
ziekleven, zowel in de sector der fanfare
als in die van het concertgebouw. Hij heeft
zijn taak begrepen als bemiddelaar en
medebouwer aan onze muziekmaatschap
pij. De eenvoud en de openheid van zijn
geschriften, zijn klare kijk op het omvang
rijke terrein en zijn humane inzichten ty
peren hem tevens als mens en als de criti
cus „par excellence". Het was zijn roeping.
En dat hij daarenboven als musicus
„niet mislukt" is en tevens als zodanig een
zeldzaam evenwicht weet te bewaren, legt
gewicht in de schaal om hem de „Pierre
Bayle prijs" van harte te gunnen.
Tot besluit van de plechtigheid kwam
de Koninklijke Harmonie van Maastricht
dé bekroonde huldigen met een aubade.
Jos. de Klerk
De heer Bob de Lange zal voor het ko
mende seizoen als acteur-regisseur ver
bonden zijn aan de Haagse Comedie, zo
deelt de directie van dit gezelschap ons
mee. De heer De Lange is thans regisseur/
acteur bij Het Rotterdams Toneel. Als di
recteur van dit gezelschap is hij enige -tijd
geleden al afgetreden.
In een der bovenzalen van restaurant
Brinkmann in Haarlem werden zaterdag
middag de voorwedstrijden gehouden in
eerste hulp bij ongelukken, waarvan de
winnende ploeg zal deelnemen aan de lan
delijke kampioenswedstrijden, die zaterdag
2 mei in Castricum zullen worden gehou
den. Aan deze voorwedstrijden, georgani
seerd door de Haarlemse afdeling E.H.B.O.
„Snelverband" hebben acht ploegen deel
genomen: namelijk twee uit Beverwijk
(Hoogovens), Haarlem en Nieuw-Vennep en
één uit Heemstede en Zaandam. Beverwijk
2 eindigde hierbij als eerste met 246 punten
(maximum te behalen aantal 340) en 55
punten voor de leidster. Tweede werd
Heemstede met 243 punten; leider 74 pun
ten, waarbij Beverwijk 1 met 232 punten;
leider 61 punten, de derde plaats bezette.
De jury bestond uit de artsen H. A. Aletri-
no, A. G. Degenaar, A, de Smit en P. de
Smit; als teljury fungeerden mevrouw L. C.
Biesheuvel-Brand en de heren J. H. Con
sent en Th. A. C. de Vries.
De wedstrijdopgave bestond uit het ver
lenen van eerste hulp aan twee voetbal
spelers, die bij een scrimmage voor het doel
met elkaar in botsing waren gekomen. De
een zou hierbij een pijnlijke schouder en
een gekwetste hand hebben opgelopen, ter
wijl de ander ten gevolge van een wond
midden op het voorhoofd zou overgeven en
verder niet zou reageren. De wedstrijdploe-
gen was telkens twaalf minuten toegestaan
om de slachtoffers te behandelen en per
brancard af te voeren.
Na afloop maakte de heer P. de Smit de
uitslag bekend, waarbij hij zijn grote be
wondering onder woorden bracht voor het
tempo, dat de deelnemende ploegen had
den bereikt. De heer J. Schotsman sprak
als districtsbestuurder zijn niet geringe
waardering uit voor de perfecte organisatie
van „Snelverband", waarna de voorzitter
daarvan, de heer J. Schotsman, zijn erken
telijkheid betuigde ten opzichte van jury
leden, deelnemers en belangstellenden.
Ja, de rovers waren opeens onschadelijk gemaakt. Ze hadden hun wapens uit handen
laten vallen én zaten helemaal versuft op de grand.
Nu was er gauw een politieagent bij de hand, die op de herrie was afgekomen. Die
pakte de rovers in hun kraag en bracht ze naar de wacht. En de marktkooplieden
kregen al hun bezittingen en geld terug, die de kerels hadden buitgemaakt.
Maar Tumbodie was nu in de stad gekomen. Treurig kijkend slenterde hij de
markt op, waar hij nu niets meer te verkopen had92—93
Advertentie
BRUYNZEEL
KEUKENS en KASTEN
De olasticbekledingsplaat
Kampcrsinsel 20-24 Tel. 0 2500 - 11932
Donderdagavond is in zijn woning in Den Haag op achtenzeventigjarige leeftijd de
acteur Louis Gimberg overleden. De begrafenis heeft zaterdagochtend in stilte plaats
gehad op Oud Eik en Duinen in Den Haag.
Louis van Drielen Gimberg werd in Den
Haag geboren. Zijn eerste schreden op de
planken deed hij bij het amateurtoneel, na_
melijk bij de vereniging „Ado". In 1904
ging hij naar Amerika, waar hij een zeer
moeilijke tijd meemaakte. Hij was daar
onder meer bij de bereden politie.
In 1906 kwam Gimberg bij een toneel
ensemble in Den Haag terecht en daarna
bij de gebroeders Van Lier in Amsterdam.
Zijn eerste belangrijke rol was Graaf van
Ledenburg in „Taptoe". In 1908 verbond hij
zich bij „Het Toneel" en vervolgens bij de
Koninklijke vereniging „Het Nederlandsch
Toneel".
Gimberg, die zich in het bijzonder een
grote naam verwierf als karakterspeler en
raisonneur, speelde onder meer rnet me
vrouw Mann-Bouwmeester in „Demi-mon
de" en „Marguerite Gautier" en met Gréta
Lobo in Shaws „Pygmalion". In dit laatste
stuk trad hij meer dan driehonderd keer
op.
In 1925 kwam Gimberg bij „Het Hofstad
toneel". Hier vierde hij zijn zilveren jubi
leum in „Papa" van De Fiers en Cavaillet.
In 1935 richtte Louis Gimberg het ABC-
cabaret op met Wim Kan en Corry Vonk.
In de jaren vóór de tweede wereldoorlog
gaf Gimberg voordrachtavonden en speelde
hij als gast bij „De Schakel".Toen hij in 1940
ter gelegenheid van zijn zestigste verjaar
dag werd gehuldigd, keek hij terug op
tweehonderdveertig rollen.
Na de oorlog speelde Gimberg niet veel
meer. Wel werd hij een veel gevraagde
De Eindhovense fabrieksarbeider I. A.
Licht heeft zich bij zijn eerste op
treden in de quiz „Je neemt er wat
van mee" zo populair gemaakt, dat er
bij zijn terugkeer in de volgende ronde
een lorrie aan te pas moest komen om
alle geschenken boeken over en
reprodukties van schilderijen van
Rembrandt af te leveren. In het
midden: gastheer-vragensteller Theo
Eerdmans.
regisseur bij amateurverenigingen en
werkte hij geregeld aan vertalingen van
buitenlandse stukken. Voorts had hij zitting
in verschillende toneelcommissies en jury's
en hield hij voordrachten en causerieën
onder meer in Frankrijk, Oostenrijk en
Duitsland.
In 1952 werkte Gimberg mee aan een
Franse film „Les moineaux de Paris". In
1955 werd Louis Gimberg in de boven-
foyers van de Koninklijke Schouwburg in
Den Haag gehuldigd ter gelegenheid van
zijn vijfenzeventigste verjaardag. Louis
Gimberg was de vader van Jack Gimberg,
in het buitenland als acteur en filmspeler
bekend onder de naam John van Dreelen.
De Amsterdamse schilderes Maaike
Braat heeft de zilveren medaille van de
stad Parijs ontvangen voor haar inzen
ding op de „Salon Feminin". Deze tentoon
stelling werd van 7 februari tot 2 maart
gehouden in het Musée d'Art Moderne in
Parijs.
Zondagmorgen vonden de beide kinde-
rer van het echtpaar Van S. aan het Men-
delssohnplein in Vlaardingen de deur, die
toegang geeft tot de slaapkamer van hun
ouders, afgesloten. Zij gingen naar de
buren, die de politie waarschuwden. Toen
deze zich toegang tot de kamer verschafte,
trof zij de 30-jarige mevrouw E. S.—Van
D. levenloos aan. Zij was door hamerslagen
van het leven beroofd. Haar man, de 34-
jarige D. C. S. werd in bewusteloze toe
stand, veroorzaakt door overmatig gebruik
van slaapmiddelen, in dezelfde kamer aan
getroffen. Hij is in ernstige toestand naar
een ziekenhuis overgebracht. De justitie
stelt een onderzoek in.
29. Men bracht mij verslag uit over de toestand van
John Somerset. Zijn koorts was nog niet gezakt, hij
was onrustig en ijlde nog voortdurend. Ik vroeg, wat
men met hem had gedaan en beloofde naar hem te
zullen komen kijken. Toen ik na een drukke dag in mijn
wérkkamer terugkwam, trof ik daar Leonoor, die op mij
scheen té wachten. De bloemen op mijn schrijftafel
warén door de hitte opengegaan en sinds die dag doet de
zoete geur van rozen mij altijd aan Leonoor denken. Ze
zag er warm en moe uit.
„Goedenavond", zei ik, zonder naar haar toe te komen.
„Goedenavond, Jay".
Ik begon allerlei paperassen op mijn schrijftafel op te
ruimen en zocht naar een oud recept, dat daartussen
moest liggen.
„Ga toch zitten", zei ik geïrriteerd.
Ze bleef zwijgen.
„Ik dank je overigens voor die rozen, Leonoor", zei ik
nonchalant en spottend, „hét is de eerste keer, dat ik van
een vrouw bloemen heb gekregen. Een charmant ge
baar!"
Ze zag bleek en glimlachte geforceerd. Ze kwam naar
mijn schrijftafel toe en verschikte een roos, die slap
neerhing. Er vielen wat rode bloemblaadjes op de
grond.
„Je meent niets van wat je zegt", zei ze zacht. „Je wilt
me pijn doen, omdat ik jou pijn heb gedaan, 't Is jou
onwaardig, Jay! Je weet alles van mij. Je weet heel
goed, dat afgezien van John, jij de enige mens op aarde
bent, die iets voor mij betekent. Ik zou zelfs moeten zeg
gen, Jay, dat ik jou méér vertrouw dan hem".
Ik zei bijna ruw: „Wat voor spelletje speel je eigen
lijk, Leonoor? Je kunt niet tegelijkertijd de liefde van
één man winnen en jouw liefde aan een andere man
schenken".
Er kwam een blos op haar wangen. Ze plukte nerveus
aan de ene verlepte roos en er vielen nog meer bloem
blaadjes omlaag. Ze bleef zwijgen. „Wat is er aan de
hand, waarom ben je zo terneergeslagen?" vroeg ik om
de stilte te verbreken.
„Ik heb een afschuwelijke dag achter de rug", ant
woordde ze.
„Ben je niet van plan naar John te komen kijken,
Jay? Hij is er helemaal niet goed aan toe".
„Ik was van plan binnen enkele minuten naar hem
toe te gaan. Maak je je om hém zo zenuwachtig?"
Met een geforceerd lachje antwoordde ze: „Neen".
In de stilte van mijn kamer was het koeren van de
tortelduiven buiten duidelijk hoorbaar.
„Die duiven herinneren mij aan de Kaap, aan mijn
jeugd", zei ze peinzend. „O, waarom ben ik ooit uit de
Kaapkolonie weggegaanDaar hoor ik thuis".
Het gekoer van de duiven werd overstemd door neger
stemmen, ergens uit de keuken, waar men over het een
of ander onenigheid scheen te hebben.
„Waarom ben je naar mijn kamer gekomen, Leonoor?"
vroeg ik thans niet meer op spottende of onaangename
toon.
„Vóór alles, om 't met jou weer goed te maken. Ik kon
de gedachte, dat jij iets tegen me zou hebben, eenvoudig
niet verdragen".
„Maar ik héb niets tegen je".
Ze keek me aan met een blik, die tegelijkertijd sme
kend en ontroerend was.
„Zeg nog eens „lieveling" tegen mij. Behalve jij noemt
niemand mij zo. Zelfs John niet".
Haar gezicht, dat ik toch zo goed kende, kwam mij
opeens heel anders voor. Het was wonderlijk jong en
kinderlijk.
„Ik heb niets tegen je, lieveling", zei ik.
„Ik was zó bang, je te verliezen. Ik weet, dat 't vreemd
klinkt, maar ik kan de gedachte jou te verliezen, niet
verdragen. Waar zou ik anders heen moeten?"
„Je zou naar de Kaap terug kunnen gaan".
„Daar is niemand, die van mij houdt. Ik heb jouw
liefde nodig, Jay. Je mag mij die niet onthouden."
„Ik kan iets, wat ik je nu eenmaal gegeven heb, niet
zo maar terugnemen, Leonoor. Dat gaat niet zonder
meer. Je kunt. dus wat dat betreft gerust zijn. Maar
denk je er nooit over na, dat je mij soms heel erg pijn
doet....?"
„Jij bent een man en heel sterk. Hoe zou ik je werke
lijk pijn kunnen doen? Iedereen houdt van jou, je pa
tiënten dragen je op de handen, de mensen in Umtali
hebben grote waardering voor je. Voel je je door dat
alles niet sterk? Jij bent de enige, die van mij houdt,
blijf me je liefde geven!"
Ik begreep niet waar ze heen wilde. Hoe had ik vroe
ger kunnen menen, dat Leonoor een ongecompliceerd
wezentje was?
„Maar je bent toch helemaal niet meer alleen, Leo
noor! Je hebt John! Alle vrouwen in Umtali benijden je".
Er kwam opeens een geheel andere uitdrukking op
haar gezicht. Ze keek me niet meer aan. Op fluisterende
toon zei ze: „Ik ben soms bang voor Johndat weet
je.
„Omdat hij aanvankelijk over trouwen met je sprak
en naderhand zei, dat je een mooie herinnering voor hem
zou blijven?"
Er sprongen tranen in haar ogen.
„Nee, dat is 't niet. Het is die oude angst, die ik ook bij
de Victoria-watervallen onderging, een vreemde, niet na
der te definiëren angstangst om verliefd te zijn op
iemand, die anders is dan hij zich voordoetangst
dat het allemaal een zinsbegoocheling is
„Op een gewone alledaagse man van vlees en bloed
zou je misschien nooit verliefd worden, Leonoor".
Ze antwoordde heftig: „Zeg dat toch niet! Ik wil liefde,
die mij rustig en gelukkig maakt, niet deze kwellende
onzekerheid
Ik lachte. „Schei toch uit, lieve kind! Zodra je die
kwellende onzekerheid niet meer zou voelen, zou je
menen, dat je niet meer lief had. '1 Hoort bij je wezen".
„Wat zeg je toch een merkwaardige dingen!"
Ik kon haar niet verder helpen, zonder mijn zelfbe
heersing te verliezen. Zo luchtig mogelijk veranderde ik
het onderwerp van gesprek en op de gebruikelijke dok-
terstoon vroeg ok: „En, zuster Malherbe, hoe gaat 't
eigenlijk met de patiënt? U hebt hem zelf onder uw
hoede genomen, nietwaar?"
„Ja. De hoofdverpleegster was zo vriendelijk mij toe
toe staan John te verplegen. De hele stad schijnt er al
over te roddelen. Ik heb de indruk, dat hij mij,'wanneer
hij zo nu en dan even bij kennis komt, herkent. Hij
Hij klaagt aldoor over zware hoofdpijn".
„Dat is normaalijlt hij nog steeds?"
„Bijna voortdurend. Soms zijn zijn woorden onver
staanbaar, soms
Ze scheen te aarzelen.
„Soms....?"
Ze keek me bijna smekend aan. „Het gaat natuurlijk
niet aan om de koortsfantasieën van een zieke enige
waarde toe te kennen", zei ze dan langzaam.
(Wordt vervolgd)
Benoeming. De K.R.O.-televisie
regisseur Wim Bary is benoemd als docent
aar. de Maastrichtse Toneelschool. De heer
Bary zal onderricht geven in televisie
toneel. Leerlingen van de eindexamen-
klasse zullen onder zijn leiding 't speciaal
hiervoor door dr. J. Starink geschreven
televisiespel „Morgen gaat er een betere
trein" opvoeren.
Persraad. Voor een periode van twee
jaren zijn benoemd in de Persraad: tot
lid-voorzitter: prof. mr. A. J. P. Tammes
te Amsterdam; tot lid-ondervoorzitter: J.
Meyer te 's-Gravenhage; tot lid: W. H.
van Baarle te Overveen, mr. F. J. H. Bachg
te 's-Gravenhage, H. J. van Balen te Was
senaar, A. M. Banda te Kollum, dr. E,
Diemer té Rotterdam, mr. H. Dikkers te
Zwolle, C. M. Dosker te Roermond, L. S. J.
Hanekroot te 's-Gravenhage, H. Korte jr.
te Amsterdam, J. G. J. Nieuwenhuis te
Rotterdam, drs. W. van Norden te Amster
dam, H. M. van Randwijk te Amsterdam,
H. de Ruig te Heemstede, mr. M. Vrolijk
te 's-Gravenhage en jkvr. mr. C. W. I.
Wttewaall van Stoetwegen te 's-Graven
hage.
Geestelijke volksgezondheid. Ter ge
legenheid van het 25-jarig bestaan van de
Nationale Federatie voor de Geestelijke
Volksgezondheid zal op 14 april in het
Koninklijk Instituut voor de Tropen te
Amsterdam een jubileumbijeenkomst wor
den gehouden. De jubilerende federatie
overkoepelt 46 organisaties. Zij houdt zich
bezig met de wetenschappelijke bestu
dering van de ontplooiingsmogelijkheden
der aangesloten instituten en zoekt naar
wegen om in verwante gebieden en in het
maatschappelijk bestel de aandacht te
richten op de geestelijke hygiëne in het
algemeen.
Een jaar te laat. Het bestuur van de
buutschapvereniging Koudhoorn in Putten
.stlde zich voor het ^Va-.iarig jubileum
van dé vereniging op indrukwekkende
wijze te vieren. Toen men dezer dagen
bijeenkwam om de plannen nader uit te
werken, bleek echter dat men zich een
jaar had vergist, dat het jubileum reeds
vorig jaar gevierd had moeten worden,
het voorstel tot het organiseren van festi
viteiten is nu van de agenda afgevoerd
Advertentie
dealer:
N V. AMSTERD RIJTUIG MIJ. J
Houtplein 21 - Tel 10338
Stadsschouwburg: maandag 20 uur: To
neelgroep Theater met „Het Koffiehuis";
dinsdag 20 uur: Toneelgroep Theater met
,,'n Moordverhaal".
Concertgebouw: maandag geen uitvoe
ring; dinsdag 20.15 uur: Concert N.Ph.O.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: tot en met donderdag
14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Dracula", 18 jr.
Frans Ilalstheater: maandag, woensdag
en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur en
dinsdag 14.30 en 20 uur: „Dracula", 18 jaar.
Lido Theater: tot en met donderdag 14
en 20 uur, „De herberg van het zesde ge
luk", 14 j.
Luxor Theater: tot en met woensdag 14
en 20 uur: „Stormloop tegen Saracenen",
14 j., donderdag 14 en 20 uur: „De vader
van de bruid", alle leeftijden.
Minerva Theater: tot en met dinsdag 20
uur: „The bridge on the river Kwai", 14 j.;
donderdag 20.15 uur: „Zo begint het leven",
18 j.
Rembrandt Theater: tot en met donder
dag 16 april 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De
vrouw, die tweemaal leefde", 18 j.
Roxy Theater: tot en met donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Noodkreet", 18 jaar.
Studio Theater: tot en met donderdag
14.15, 19 en 21.15 uur: „Verboden liefde",
14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): dinsdag
20 uur: „High Society", alle leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks
20.3022.30 uur: avondopenstelling met
kaarsverlichting.
Huis Van Looy (Kamperlaan), tot 20
april werkdagen 10—12.30 en 13.30—17 uur,
zondags 14—17 uur: Expositie „Start".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
tot 1 mei dagelijks 10—22 uur: Expositie
Arie Kater.
DIVERSEN
Concertgebouw: maandag 19 uur: Voor-
jaarsmarkt Haarlems Speeltuinverbond.
ZANDVOORT: Theater Monopole: maan
dag 19.45 uur: Zandvoortse Operettevereni
ging met „Maske in blau".
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van 10 april).
i